Suojatiet on nimetty harhaanjohtavasti

Anonyymi-ap

Antaa suojatietä käyttävälle liian suuren turvallisuudentunteen. Suojatien ylittäjä ei ole suojassa.
Tien ylityspaikka tms. olisi sopivampi.

46

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No nythän tuli melkoinen nerouden leimaus eetteriin.

    • Anonyymi

      Ajoradan ajoneuvojen kuskit siitä suojatiestä tekevät joko turvallisen, tai sitten turvattoman.

    • Anonyymi

      Suoja vyöhyke on myös valtakunnan rajalla?

      • Anonyymi

        Eikös tuo nyt ole kuitenkin rajavyöhyke?


    • Anonyymi

      Pointti on se, että suojatiellä jalankulkijoiden kuuluu olla turvassa. Autoilijoilla on se väistämisvelvoite nimeltä esteetön kulku. Ajoradan ajoneuvojen kuskeilla on velvoite turvata suojatien ylittävien jalankulkijoiden eteneminen.

      • Anonyymi

        Sillä jalankulkijalla on samanlainen velvoite huomioida suojatielle astuessa se, että onko ajoradalla lähestyvän ajoneuvon matka ja nopeus sellainen , että suojatien ylitys on turvallinen. Ennakointi velvollisuus koskee myös jalankulkijaa.


      • Anonyymi

        Yksi asia pahentanut tätä ongelmaa merkittävästi, nimittäin katukivetyksen viiste ennen suojateitä. Tämän tarkoituksena on helpottaa pyörätuolia käyttävää tai lastenvaunuja työntävää henkilöä siirtymistä suojatielle. Pyöräilijätkin ovat tämän viisteen huomanneet ja ilmeisestikin osa luulee, että se on merkki pyöräväylän jatkumisesta. Tällainen viiste myös tekee pyöräilijälle paljon helpommaksi ajaa tahallaan vauhdilla auton eteen. Viisteen hyvä tarkoitus on siis kääntynyt turvallisuutta vastaan. Ongelmaa voisi korjata poistamalla viisteet keskustojen ulkopuolelta, missä ei kovinkaan monia pyörätuolilla liikkuvia ole kulkemassa. Toinen parannus olisi eräänlaisten shikaanien rakentaminen ennen suojatietä siten, että pyöräilijän olisi mahdoton syöksyä vauhdilla autojen sekaan. Kolmas keino olisi pyöräilijän päähän suunnattu suolavesisuihku. Neljäs olisi väistämisvelvollisuutta korostava kyltti tai liikennemerkki, mutta niiden tehoon on suhtauduttava pienellä epäluulolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä jalankulkijalla on samanlainen velvoite huomioida suojatielle astuessa se, että onko ajoradalla lähestyvän ajoneuvon matka ja nopeus sellainen , että suojatien ylitys on turvallinen. Ennakointi velvollisuus koskee myös jalankulkijaa.

        Ei ole samanlainen velvoite. Suojatielle aikovilla jalankulkijoilla on varomisvelvoite, kun autoilijoilla taas on siinä tilanteessa sekä varomisvelvoite, että väistämisvelvoite.


      • Anonyymi

        " Ajoradan ajoneuvojen kuskeilla on velvoite turvata suojatien ylittävien jalankulkijoiden eteneminen."
        Nyt sinä kirjoitat sellaista, jota Suomen laeista ei löydy,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole samanlainen velvoite. Suojatielle aikovilla jalankulkijoilla on varomisvelvoite, kun autoilijoilla taas on siinä tilanteessa sekä varomisvelvoite, että väistämisvelvoite.

        Jalankulkijalla on sama ennakointi velvollisuus kuin ajoneuvon kuljettajalla.
        ja tämä täysin riippumatta siitä, että olkoon sillä autoilijalla tapahtumaan nähden kuinka monta muuta velvollisuutta tahansa.


      • Anonyymi

        Juu, mutta ei jalankulkijoiden tai potkulautailijoiden ym pidä rynnätä suinpäin suojatielle. Varsinkaan pimeään aikaan tai näkemäesteiden takaa. Luuletko että autoilijoilla on jokin supernäkö ja/tai super-refleksit joka tilanteeseen. Et taida autoilla, joten et pysty puhumaan kokemuksella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla on sama ennakointi velvollisuus kuin ajoneuvon kuljettajalla.
        ja tämä täysin riippumatta siitä, että olkoon sillä autoilijalla tapahtumaan nähden kuinka monta muuta velvollisuutta tahansa.

        Kaikilla tienkäyttäjillä on sama ennakointivelvollisuus. Tuosta ennakointivelvollisuudesta ei kuitenkaan ollut aiemmin puhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ajoradan ajoneuvojen kuskeilla on velvoite turvata suojatien ylittävien jalankulkijoiden eteneminen."
        Nyt sinä kirjoitat sellaista, jota Suomen laeista ei löydy,

        Ei löydy suoraan laista sellaisenaan, vaan kyse on liikenteen periaatteista. Periaatteet pystytään havaitsemaan useasta tieliikennelain pykälistä, kuten nimenomaan jalankulkijoita kohtaan olevasta väistämisvelvollisuudesta suojateiden kohdalla. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.

        "Tieliikenteessä keskeiseksi katsotun luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on pääsääntöisesti oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä. Luottamusperiaatteen arviointiin liittyy keskeisesti tieliikenteen yleisiin periaatteisiin niin ikään lukeutuva ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän tulee yleistä huolellisuusvelvollisuutta noudattaakseen tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle. Luottamusperiaate edellyttää siten, että tienkäyttäjä sekä sopeuttaa oman toimintansa vallitseviin olosuhteisiin että tarkkailee toisten tienkäyttäjien toimintaa. Luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat.

        Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.

        Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.

        Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla."

        "HE 180/2017"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei löydy suoraan laista sellaisenaan, vaan kyse on liikenteen periaatteista. Periaatteet pystytään havaitsemaan useasta tieliikennelain pykälistä, kuten nimenomaan jalankulkijoita kohtaan olevasta väistämisvelvollisuudesta suojateiden kohdalla. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.

        "Tieliikenteessä keskeiseksi katsotun luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on pääsääntöisesti oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä. Luottamusperiaatteen arviointiin liittyy keskeisesti tieliikenteen yleisiin periaatteisiin niin ikään lukeutuva ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän tulee yleistä huolellisuusvelvollisuutta noudattaakseen tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle. Luottamusperiaate edellyttää siten, että tienkäyttäjä sekä sopeuttaa oman toimintansa vallitseviin olosuhteisiin että tarkkailee toisten tienkäyttäjien toimintaa. Luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat.

        Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.

        Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.

        Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla."

        "HE 180/2017"

        Tarkoitatko, että jos olen pysähtynyt suojatien eteen, ja viereisellä kaistalla ajanut kuljettaja ajaa ohitseni pysähtymättä jalankulkijan päälle, myös mnä saan rangaistuksen, kun en tehnyt velvollisuuttani turvata jalankulkijan etenemistä kuten esitit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että jos olen pysähtynyt suojatien eteen, ja viereisellä kaistalla ajanut kuljettaja ajaa ohitseni pysähtymättä jalankulkijan päälle, myös mnä saan rangaistuksen, kun en tehnyt velvollisuuttani turvata jalankulkijan etenemistä kuten esitit?

        Muiden tekoihin ei tietenkään voi kovinkaan paljon vaikuttaa. Tarkoitetaan tietenkin asiaa jokaisen kuskin itsensä kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla tienkäyttäjillä on sama ennakointivelvollisuus. Tuosta ennakointivelvollisuudesta ei kuitenkaan ollut aiemmin puhe.

        Ja mistähän ennakointivelvollisuudesta sitten oli aiemmin puhe?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei löydy suoraan laista sellaisenaan, vaan kyse on liikenteen periaatteista. Periaatteet pystytään havaitsemaan useasta tieliikennelain pykälistä, kuten nimenomaan jalankulkijoita kohtaan olevasta väistämisvelvollisuudesta suojateiden kohdalla. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.

        "Tieliikenteessä keskeiseksi katsotun luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on pääsääntöisesti oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä. Luottamusperiaatteen arviointiin liittyy keskeisesti tieliikenteen yleisiin periaatteisiin niin ikään lukeutuva ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän tulee yleistä huolellisuusvelvollisuutta noudattaakseen tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle. Luottamusperiaate edellyttää siten, että tienkäyttäjä sekä sopeuttaa oman toimintansa vallitseviin olosuhteisiin että tarkkailee toisten tienkäyttäjien toimintaa. Luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat.

        Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.

        Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.

        Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla."

        "HE 180/2017"

        Hallituksen esitykseen hirttäytynyt höpöheikki se vaan jaksaa jauhaa tuosta keksimästään liikenteen periaatteesta ja joistakin kuvittelemistaan pykälistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistähän ennakointivelvollisuudesta sitten oli aiemmin puhe?

        Ei ollut mistään ennakointivelvollisuudesta aiemmin puhe, joka oli se pointti. Mistä oli alun perin puhe, näkyy 2024-11-25 17:55:26 kirjoituksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esitykseen hirttäytynyt höpöheikki se vaan jaksaa jauhaa tuosta keksimästään liikenteen periaatteesta ja joistakin kuvittelemistaan pykälistä.

        Tieliikennelain tekijät asiat ovat "keksineet" ja kirjanneet. Jos sinä et asiaa ymmärrä, niin sille ei kukaan muu voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut mistään ennakointivelvollisuudesta aiemmin puhe, joka oli se pointti. Mistä oli alun perin puhe, näkyy 2024-11-25 17:55:26 kirjoituksesta.

        "Sillä jalankulkijalla on samanlainen velvoite huomioida suojatielle astuessa se, että onko ajoradalla lähestyvän ajoneuvon matka ja nopeus sellainen , että suojatien ylitys on turvallinen. Ennakointi velvollisuus koskee myös jalankulkijaa."
        Eikö tuossa kommentissa mielestäsi ole kyse juurikin ennakointivelvollisuudesta ?
        Joten mistähän pointista mahdat oikein höpistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain tekijät asiat ovat "keksineet" ja kirjanneet. Jos sinä et asiaa ymmärrä, niin sille ei kukaan muu voi mitään.

        Se mitä tieliiketeen tekijät on "keksineet" on kaukana siitä mitä sinä olet omassa päässäsi keksinyt, joten kyse on sinun omista huuhaa tulkinnoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se mitä tieliiketeen tekijät on "keksineet" on kaukana siitä mitä sinä olet omassa päässäsi keksinyt, joten kyse on sinun omista huuhaa tulkinnoista.

        Luetun ymmärtämisen taito on joillekin vaikea pala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtämisen taito on joillekin vaikea pala.

        Ja sinulta se puuttuu kokonaan, kun noita omia aivoituksiasi lakina esittelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinulta se puuttuu kokonaan, kun noita omia aivoituksiasi lakina esittelet.

        Jos ei ymmärrä luettua tekstiä, niin ei voi mitään. Lakina ei ole mitään erityistä esitetty, joka ei olisi lakia. Lakipykälistä näkee silti hallituksen esityksessä esitetyt periaatteet ja lain tekijöiden tahdon ja tavoitteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sillä jalankulkijalla on samanlainen velvoite huomioida suojatielle astuessa se, että onko ajoradalla lähestyvän ajoneuvon matka ja nopeus sellainen , että suojatien ylitys on turvallinen. Ennakointi velvollisuus koskee myös jalankulkijaa."
        Eikö tuossa kommentissa mielestäsi ole kyse juurikin ennakointivelvollisuudesta ?
        Joten mistähän pointista mahdat oikein höpistä?

        Ajoradan ajoneuvojen velvoitteet suojatietä lähestyttäessä:

        - Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        - Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        - Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.


        Jalankulkijan velvoitteet ajoradan ylittämisen suhteen:

        - Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.


        Kaikkien tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus:

        - Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.


        Velvoitteet eivät ole samanlaisia, vaikka samankaltaisia kenties ovatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradan ajoneuvojen velvoitteet suojatietä lähestyttäessä:

        - Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        - Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        - Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.


        Jalankulkijan velvoitteet ajoradan ylittämisen suhteen:

        - Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.


        Kaikkien tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus:

        - Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.


        Velvoitteet eivät ole samanlaisia, vaikka samankaltaisia kenties ovatkin.

        Niin autoilijoille kuin jalankulkijoille on säädetty ennakointivelvollisuus jonka perusteella molemmilla on sama velvollisuus huomioida toiset ja toimia niin , että onnettomuutta pääse tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin autoilijoille kuin jalankulkijoille on säädetty ennakointivelvollisuus jonka perusteella molemmilla on sama velvollisuus huomioida toiset ja toimia niin , että onnettomuutta pääse tapahtumaan.

        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus on yhteinen kaikille tienkäyttäjille. Muut kyseisen tilanteen velvoitteet eroavat sitten hivenen osapuolten kesken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus on yhteinen kaikille tienkäyttäjille. Muut kyseisen tilanteen velvoitteet eroavat sitten hivenen osapuolten kesken.

        Niinpä, ennakointivelvollisuus josta nyt siis on kyse, koskee samalla tavalla kaikkia tiekäyttäjiä.


    • Anonyymi

      Noinhan se on esimerkiksi Ruotsissa, Övergånsställe,
      Saksassa Fussgängerueberweg.

    • Anonyymi

      Kuoleman kujanjuoksu.

    • Anonyymi

      "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä", sanoo liikennesääntö (tieliikennelaki).

      Syitä varomiselle ei mitenkään eritellä. Aina pitää lähestyä kaikkia suojateitä erityistä varovaisuutta noudattaen. Tavallinen varominen ei riitä. Väistämisvelvollisuus on sitten eri seikka. Varoa pitää kuitenkin aina.

      • Anonyymi

        "Varoa pitää kuitenkin aina."
        Niinpä, siis myös sen jalankulkijan pitää aina varoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varoa pitää kuitenkin aina."
        Niinpä, siis myös sen jalankulkijan pitää aina varoa.

        Pitää kyllä. Tuossa on kuitenkin ajoradan ajoneuvoihin liittyvä velvoite lähestyä jokaista suojatietä erityistä varovaisuutta noudattaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää kyllä. Tuossa on kuitenkin ajoradan ajoneuvoihin liittyvä velvoite lähestyä jokaista suojatietä erityistä varovaisuutta noudattaen.

        Ei se ajoradalla olevan suojatietä lähestymisvelvoite mitenkään poista tai muuksi muuta sitä velvoitetta, mitä alankulkijalle kyseisessä tilanteessa on säädetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ajoradalla olevan suojatietä lähestymisvelvoite mitenkään poista tai muuksi muuta sitä velvoitetta, mitä alankulkijalle kyseisessä tilanteessa on säädetty.

        Millä alalla se kulkee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä alalla se kulkee?

        Varmaan kirjoitusvirheestä huolimatta asian ymmärsit?
        Ok. korjataan, pitää olla jalankulkijalle jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ajoradalla olevan suojatietä lähestymisvelvoite mitenkään poista tai muuksi muuta sitä velvoitetta, mitä alankulkijalle kyseisessä tilanteessa on säädetty.

        Onko sellaista sitten väitetty? Ihan samalla tavalla suojatietä lähestyvän jalankulkijan toimet eivät poista tai muuta ajoradan ajoneuvojen velvoitteita suojateiden kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sellaista sitten väitetty? Ihan samalla tavalla suojatietä lähestyvän jalankulkijan toimet eivät poista tai muuta ajoradan ajoneuvojen velvoitteita suojateiden kohdalla.

        Joten kaikkien osapuolien, niin autoilijoiden kuin jalankulkijoiden pitää noudattaa itselleen määrättyjä velvollisuuksia.


    • Anonyymi

      Ei termi suoja tarkoita, etteikö sen suoja voisi pettää. Kannattaa hieman miettiä missä yhteyksissä tuota sanaa käytetään ja kuinka sen suoja on kattava.

      • Anonyymi

        Hyvä esimerkki oli lehdessä (en muista missä).
        Ikäihminen ajoi pakua ja toinen ikäihminen lähti ylittämään suojatietä.
        Pakukuski sanoi ettei nähnyt kävelijää ennenkuin tömähti.
        Vauhtia pakulla oli 30km/h.
        Eli vauhti oli sellainen että auto pysähtyy hyvinkin luhyellä matkalla joten sen puolesta täyttyi lain henki mutta jotain meni havannoinnissa pieleen.
        No kun jälkiviisaasti pohditaan että mikä olisi voinut estää onnettomuuden?
        Miettikää tosissaan.
        Auttaako vaatimus että autoilijan pitää katsoa tarkemmin?
        Auttaako jos pitää ajaa hitaampaa?
        Auttaako jos pysähtyy ja lähtee sitten liikkeelle?
        Auttaako jos kaikilta tietyn ikäisiltä otetaan kortti pois?
        Auttaako jos jalankulkija huomioi liikenteen?
        Auttaako jos jalankulkija tekee itsestään näkyvän?
        Miettikää itse lisää.

        Ja voin kertoa että yhtä tekijää ei ole koskaan onnottomuuksissa, aina on useampi tekijä kyseessä.
        Esimerkiksi minun mielestä pysähtyminen ei ole ratkaisu jos kävelijää ei yksinketaisesti huomaa sillä alle jää myös liikkeelle lähdettäessä.
        Eikä varmaan ole lakien mukaista alkaa rajoittamaan liikkumista iän perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä esimerkki oli lehdessä (en muista missä).
        Ikäihminen ajoi pakua ja toinen ikäihminen lähti ylittämään suojatietä.
        Pakukuski sanoi ettei nähnyt kävelijää ennenkuin tömähti.
        Vauhtia pakulla oli 30km/h.
        Eli vauhti oli sellainen että auto pysähtyy hyvinkin luhyellä matkalla joten sen puolesta täyttyi lain henki mutta jotain meni havannoinnissa pieleen.
        No kun jälkiviisaasti pohditaan että mikä olisi voinut estää onnettomuuden?
        Miettikää tosissaan.
        Auttaako vaatimus että autoilijan pitää katsoa tarkemmin?
        Auttaako jos pitää ajaa hitaampaa?
        Auttaako jos pysähtyy ja lähtee sitten liikkeelle?
        Auttaako jos kaikilta tietyn ikäisiltä otetaan kortti pois?
        Auttaako jos jalankulkija huomioi liikenteen?
        Auttaako jos jalankulkija tekee itsestään näkyvän?
        Miettikää itse lisää.

        Ja voin kertoa että yhtä tekijää ei ole koskaan onnottomuuksissa, aina on useampi tekijä kyseessä.
        Esimerkiksi minun mielestä pysähtyminen ei ole ratkaisu jos kävelijää ei yksinketaisesti huomaa sillä alle jää myös liikkeelle lähdettäessä.
        Eikä varmaan ole lakien mukaista alkaa rajoittamaan liikkumista iän perusteella.

        Tämän päivän lehdissä tuo oli, kun tapahtui eilen iltapäivällä.
        Kovin on sinulla muisti lyhyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän päivän lehdissä tuo oli, kun tapahtui eilen iltapäivällä.
        Kovin on sinulla muisti lyhyt.

        No, eihän vastaamasi kommentoija sanonut, ettei muista koska luki, vaan sanoi ettei muista mistä lehdestä luki.
        Onhan tämä saivartelu joskus kivaa, eikö? Vaikkakin tarpeetonta, vai mitä?


      • Anonyymi

        Ajoradan ajoneuvot tekevät siitä suojatiestä joko turvallisen, tai sitten turvattoman jalankulkijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradan ajoneuvot tekevät siitä suojatiestä joko turvallisen, tai sitten turvattoman jalankulkijoille.

        Ajoradan ajoneuvoilla on asiaan oma vaikutuksensa. Sama tai jopa suurempi vaikutus asiaan on jalankulkijoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradan ajoneuvoilla on asiaan oma vaikutuksensa. Sama tai jopa suurempi vaikutus asiaan on jalankulkijoilla.

        Väärin meni. Mieti liikennesääntöjä ja osapuolten velvollisuuksia kyseisessä tilanteessa, niin ehkä huomaat mikä meni väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin meni. Mieti liikennesääntöjä ja osapuolten velvollisuuksia kyseisessä tilanteessa, niin ehkä huomaat mikä meni väärin.

        Ei mennyt väärin. Liikennesäännöt ja osapuolten velvollisuudet on ennakointivelvollisuuden eli onnettomuuden välttämisen suhteen samat. Se, että autoilijalle on sälytetty noita velvollisuuksia pilvin pimein, ei yhtään vähennä tai poista sitä mitä jalankulkijalle tilanteessa on säädetty.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      223
      5901
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      112
      5754
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      214
      4821
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      60
      4131
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4047
    6. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      32
      3638
    7. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      11
      3453
    8. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      16
      3092
    9. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      40
      1700
    10. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      131
      1503
    Aihe