Ateistin moraaliperusta

Anonyymi-ap

Christopher Hitchens ja John Haldane kohtasivat Veritas forumin väittelyssä Oxfordissa. Haldane esitti klassisen kysymyksen, mihin ateisti perustaa moraalinsa. Hitchensin vastaus oli, kuten tavallista, varsin osuva.

Koko väittely löytyy:
https://www.youtube.com/watch?v=pflU-nnY4MA

---
John Haldane:
”Missä ajattelen meidän olevan yhtä mieltä, on se, että etsimme eräänlaista suvaitsevaista humanismia, joka kykenee kunnioittamaan tietynlaista moninaisuutta – ei mitä tahansa moninaisuutta, vaan vakavasti perusteltua moninaisuutta ja erilaisuutta. Näen tämän perustan syntyvän yksilöiden kunnioituksesta autonomisina, luodun elämän keskuksina, jos niin voi sanoa.

Olennaisin kysymykseni Christopherille olisi siis tämä: mikä hänen mielestään muodostaa ihmisarvon, kunnioituksen ja ihmisen arvon perustan, ellei se ole se teologinen perusta, jota itse ehdotin? ”

Christopher Hitchens vastaa:
”No, ensinnäkin, mielestäni perusta löytyy melko realistisesta ja tunteettomasta näkemyksestä, joka lähtee siitä, että emme ole luotuja – olemme kehittyneitä, ja olemme tosiasiallisesti tunnistettavissa kädellislajiin kuuluviksi, sukua muille eläimille. Jotkut eivät pidä tästä ajatuksesta tai pitävät sitä epämiellyttävänä, mutta niin asia vain on. Meidän on parempi hyväksyä se.

Yleisesti ottaen olen suvaitsevainen. Rakastan argumentaation opettamista, ja nautin osallistumisesta väittelyihin. Mutta tässä asiassa ei ole väittelyn sijaa: luomisopin ja evoluution välinen keskustelu on päättynyt. Se päättyi jo 1800-luvun puolivälissä täällä yliopiston luonnonhistoriallisessa museossa käytyyn debattiin.

Entä moraalin perusta? Miksi välitämme toisista? Miksi he ovat meille tärkeitä? Tämäkin on mielestäni yksinkertaista. Uskontoa opetetaan usein yksinkertaisille ihmisille, eikä se vaadi monimutkaista teologista rakennetta – periaatteet ovat, voisi sanoa, jopa yksinkertaisia. Meillä on sellainen asia kuin inhimillinen solidaarisuus. Ilman sitä emme olisi päässeet tähän pisteeseen.

Moraalin lähin ja paras tunnettu ilmaus, jonkinlainen moraalinen absoluuttimme, on Kultainen sääntö. Sitä on muotoiltu monin tavoin, mutta se yleensä esitetään näin: *Älä tee toisille sitä, mitä et haluaisi heidän tekevän sinulle.*

Tämä tekee tietenkin vaikeaksi tuomita ihmisiä, kuten Charles Mansonia tai Adolf Hitleriä. Sääntöä voidaan myös kritisoida siitä, että se on niin hyvä kuin sen esittäjä. Tästä syystä minulla on vaikeuksia moraalisten absoluuttien ajatuksen kanssa. Mutta tämä sääntö on silti hyvä lähestymistapa. Ei ole olemassa yhteiskuntaa, jossa ei olisi jonkinlaista vastaavaa periaatetta.

Jos väittäisit, että isoäitini juutalaiset esi-isät pääsivät Siinaille tietämättä, että murha, varkaus ja väärä vala ovat väärin, ja vasta siellä oppivat sen, sanoisin sinulle, etteivät he olisi päässeet niin pitkälle, jos olisivat uskoneet jotain muuta. Ei ole mitään ilmoitusta tästä. Se ei ole tullut ylhäältä. Se on synnynnäistä – osa sitä, mitä merkitsee olla kädellinen. Jos joku ei tätä ymmärrä, kutsumme häntä psykopaattiseksi, ja meidän täytyy käsitellä asia järkevästi.

Jos Jeesus, Muhammad, Abraham ja Mooses eivät olisi koskaan syntyneet – mitä muuten epäilen – ja jos kaikki heistä kerrotut tarinat osoittautuisivat valheellisiksi, jotkut ihmiset varmasti joutuisivat paniikkiin. *Mitä nyt teemme? Meillä ei yhtäkkiä ole moraalia!* Mikä voisi olla järjettömämpää? Tosiasiassa asemamme olisi täsmälleen sama kuin nyt. Jos yksikään näistä teksteistä ei olisi koskaan kirjoitettu, jos yksikään näistä väitetyistä lausunnoista ei olisi koskaan tehty, meidän olisi silti pohdittava yhdessä, miten kohtelemme toisiamme, miten rakennamme oikeudenmukaisen yhteiskunnan ja miten säilytämme ironian ja huumorintajun.

Tässä siis vastaukseni. Ajatus, että tarvitsisimme jonkin yliluonnollisen diktatuurin pohtiaksemme velvollisuuksiamme ja vastuitamme toisiamme kohtaan, on mielestäni synkin idea, mikä on koskaan keksitty. Näitä kysymyksiä ei voi sysätä jonkin taivaallisen toimitusjohtajan käsiteltäväksi. Me emme elä – emmekä halua elää – emmekä onneksi missään tapauksessa joudu elämään jumalallisessa Pohjois-Koreassa.

Kiitos.”

(Käännös: ChatGTP)

19

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun lukee Raamattua ei tarvitse väitellä ja tutkia mitään

      • Anonyymi

        Totta, helppoa kuin heinän teko!


      • Anonyymi

        ”Noitanaisen älä anna elää.” (Raamattu)

        Sitten voit tutkia ja väitellä, mitä ihmettä tuo Raamatun ohje tarkoittaa.


      • Anonyymi

        Tarkoitat että ei tarvitse ajatella ja ottaa vastuuta.
        Voi mennä mutu-pohjalta ja kuvitella, että se on Jumalan tahto.


      • Anonyymi

        Jos Raamattu olisi yksiselitteinen, niin miksi maailmassa on toistakymmentä kristillistä kirkkokuntaa jotka vannovat kaikki Raamatun nimiin? Ja Suomenkin Luterilainen kirkko on sisäisesti erimielinen siitä onko samansukupuolisilla pareilla oikeus avioliittoon.

        Raamattu on surkea moraaliopas.


    • "Olennaisin kysymykseni Christopherille olisi siis tämä: mikä hänen mielestään muodostaa ihmisarvon, kunnioituksen ja ihmisen arvon perustan, ellei se ole se teologinen perusta, jota itse ehdotin? ”

      On naiivia ajatella, että ihmisarvon perusta tulisi muka teologiasta eli jumalista. Tämä naiivi ajatus on erittäin yksinkertaista kumota täydellisesti.

      Jos saisin telepaattisesti kertoa yhtä aikaa kaikille maailman ihmisille jotain. Kertoisin: "Sinä uskot oikeaan jumalaan!", ottaisin popcornit esille ja nauttisin verilöylystä.

      • Anonyymi

        Jumalallinen moraaliteria on käytössä mm. Pohjois-Koreassa. Ajatus, että moraali tulee diktaattorin määräyksistä on, yksi Abrahamilaisten uskontojen huonoimmista.


    • "Se on synnynnäistä – osa sitä, mitä merkitsee olla kädellinen. Jos joku ei tätä ymmärrä, kutsumme häntä psykopaattiseksi, ja meidän täytyy käsitellä asia järkevästi. "

      Hitchensin vastaus pätee pieneen laumaan, jossa kaikki tuntee toisensa. Tällaisessa laumassa ihminen on hyvin yhteistyökykyinen ja rauhanomainen, mutta kun kysymys laajennetaan lauman ulkopuolelle niin universaali ja jakamaton ihmisarvokäsitys ei ole synnynnäistä. Se on abstrakti, vaikeasti määriteltävä ja pitkän kehityksen tulos. Jos se olisi helppoa niin se olisi määritelty jo paljon aiemmin kuin 1948.

      Itse asiassa koko kysymys ihmisarvosta olisi irrelevantti, jos ihmisellä ei olisi kannustinta ja välineitä laumojen väliseen proaktiiviseen, suunniteltuun väkivaltaan. Ihmisellä on ollut tehokkaat välineet toisten tappamiseen jo satoja tuhansia vuosia, mutta metsästykseen käytettyjä kiviä, kivikirveitä ja heittokeihäitä ei käytetty laumojen väliseen sotimiseen ennen kuin siihen tuli kannustin.

      Sotimisen kannustin oli paikoilleen asettuminen ja maanviljelys. Ihmisillä oli omaisuutta eli maata ja ylijäämäviljaa, joiden puolustamiseksi ja ryöstämiseksi kannatti tappaa jopa oman hengen menetyksen riskillä. Suunnitelmallinen, proaktiivinen väkivalta alkoi suunnilleen samaan aikaan kun ihminen asettui aloilleen noin 20 000 - 10 000 vuotta sitten. Noilta ajoilta löytyy aivan ensimmäiset joukkosurmien arkeologiset todisteetkin.

      Sodankäynti kehittyi tehokkaammaksi teknologian kehityksen, kulttuurin ja jumalien, kaupuinkien, valtioiden ja imperiumien kehityksen myötä. Sotia seurasi kaksi muuta massamurhaajaa, nälänhädät ja kulkutaudit.

      Sodankäynnin ja suunnitelmallisen väkivallan tehostumisen myötä alettiin pohtia täysin rajoittamattoman tappamisen hillitsemistä. Siitä on kuljettu pitkä tie nykyisiin universaaleihin ja jakamattomiin ihmisarvoihin. Se on edellyttänyt kaupunkien, valtioden ja imperiumien hajoamista ja yhdistymistä suuremmiksi kokonaisuuksiksi kunnes lopulta päädyttiin koko ihmiskunnan kokoiseen Yhdistyneisiin kansakuntiin.

      Universaalit ja jakamaton ihmisarvo edellytti renessanssia, tieteellistä vallankumousta, valistuksen aikaa, humanismia, biologian kehitystä, genetiikan kehitystä, demokratian kehitystä ja globalisaatiota. Vasta sitten, kun ymmärrämme, että olemme kaikki samaa lajia, samalla tavalla tuntevia ja ajattelevia ihmisiä ja asumme tätä yhteistä palloa, päädymme universaaleihin ja jakamattomiin ihmisoikeuksiin.

      • Anonyymi

        Lähi-Idässä on kourallinen valtioita, jotka ovat omistettuja tietylle uskonnolle. Tätä kautta näemme, miten uskonto on yhdistävä tekijä, jonka varjolla vihollinen demonisoidaan ja uskonnollisen fasismin turvin rakennetaan omaa valtiota.

        Israelkin on hyvää vauhtia luopumassa ihmisarvojen kunnioituksesta… Syyrialla on pitkästä aikaa toivoa. Gaza vaipui uskonnolliseen terrorismiin ja on raunioina. Iran tukee Putleria ja muutenkin lietsoo Israel-vastaista agendaansa - tosin kohta voi kysyä, voiko sitä edes tästä syyttää. Afganistan elelee rauhassa uskonnollisena kalifaattina, jossa naiset on alistettu. Libanon on kristittyjen ja muslimien yhteinen jonkinlainen epäonnistunut valtio. Maassa ei ole kunnon armeijaa. Israel miehitti Libanonia 1982-2000, hyökkäsi sinne uudestaan vuonna 2006 ja Hisbollah-terroriliike syntyi tämän seurauksena puolustamaan maata.

        Mikään ei ole yhtä loputonta kuin ihmisen tyhmyys. Jos Lähi-Idän ihmiset jättäisivät primitiiviset uskomuksensa, niin rauhalla olisi parammat mahdollisuudet.


    • Anonyymi

      Väitän että ateismilla ei ole yks-yhteen yhteyttä ihmisen moraaliin. Joku mukamas klassinen kysymys esitetty, vie keskustelun heti väärille urille.
      Esimerkiksi jo pieni lapsi ymmärtää eron hyvän ja pahan -välillä, samoin kuin lintu osaa lentää etelään, vaikka kukaan ei käske, ei ole matkaa ennen tehnyt.

      • ”Esimerkiksi jo pieni lapsi ymmärtää eron hyvän ja pahan -välillä”

        Pieni lapsi ja lintu ovat ateisteja. Et taida ymmärtää sitä, että teismi saa aikaan paljon pahaa ja jos ihmiseltä puuttuu teismi, puuttuu kannustin monenlaiseen pahantekoon.


      • Anonyymi
        Humanisti_ateisti kirjoitti:

        ”Esimerkiksi jo pieni lapsi ymmärtää eron hyvän ja pahan -välillä”

        Pieni lapsi ja lintu ovat ateisteja. Et taida ymmärtää sitä, että teismi saa aikaan paljon pahaa ja jos ihmiseltä puuttuu teismi, puuttuu kannustin monenlaiseen pahantekoon.

        Raamattu ei Neuvo pahaan


      • Anonyymi

        Ymmärtääkö pieni lapsi eron hyvän ja pahan välillä? Ja miten hän sen ymmärtää?
        Lapsilla on luonnostaan kyky empatiaan, niin että pieni lapsi saattaa alkaa itkemään vain koska joku toinenkin lapsi itkee. Mutta pieni lapsi on myös itsekäs ja impulssiivinen, jopa väkivaltainen ja osa lapsen kasvua ja kehitystä on myös moraalin kasvu ja kehitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu ei Neuvo pahaan

        Kyllä neuvoo. Näiden huonojen neuvojen pois-selittäminen on kristillisten harrastama oma taiteenlajinsa. Esimerkiksi Raamattu neuvoo tappamaan noita-naiset ja tätäkin ohjetta noudatettiin Euroopassa, kunnes tieteellinen ajattelu parani ja nykyisin tuotakaan neuvoa ei oteta tosissaan.


    • Anonyymi

      Oleellinen kysymys on, että miten ateistin moraaliset valinnat lopulta eroavat (minkä tahansa) uskonnon edustajan moraalisista valinnoista. Kysymyshän on aina kuitenkin ihmisen itsensä tekemistä valinnoista. Jokaisella meillä on moraalinen vastuu tekemisistämme. "En minä ole tätä mieltä vaan Raamattu", on älyllisesti epärehellinen ja itse asiassa moraaliton selitys omille valinnoille.

      Se, että väittää ulkoistaneen oman moraalisen pohdinnan Raamatulle tai jollekkin mielikuvitusauktoriteetille ei poista sitä, että on ihmisen oma valinta että hän valitsee esimerkiksi juuri Raamatun moraaliseksi ohjenuoraksi ja on ihmisen oma valinta miten hän valitsemansa "pyhän kirjoituksen" ohjeita tulkitsee ja soveltaa. Tästä on osoitus uskontokuntien väliset ja säiset näkemyserot moraalisiin kysymyksiin. Kristittyjen kantaa eri moraalisiin kysymyksiin on vaihdellut erityisessti historian eri aikakausina: orjuus, naisen asema, sananvapaus, sukupuolivähemmistöt jne.

      Oleellinen kysymys on, että millä perusteella moraalisten valintojensa ulkoistaminen jollekkin ulkoiselle lähteelle (kuten Raamattu) ja sen tulkinnalle parantaisi moraalin tasoa verrattuna siihen, että tunnustaa henkilökohtaisen vastuunsa moraalisista valinnoisstaan ja toiminnastaan?

    • Ateistit hakevat moraalinsa humanismista ihmisoikeuksista. On monia arvoja jotka eivät ole uskonnollisia joista ateisti rakentaa moraalinsa.

      • Ateismilla ei puolestaan ole moraalia koska>>>>>

        Ateismi itsessään ei määrittele moraalia, mutta ateistit voivat perustaa moraalinsa moniin eri lähteisiin, kuten humanismiin, järkeen ja empatiaan. Moraali ei ole sidottu uskonnollisiin uskomuksiin, vaan se voi kehittyä yhteiskunnallisista ja henkilökohtaisista arvoista. Ateistit voivat esimerkiksi noudattaa Kultaista sääntöä: "Älä tee toisille sitä, mitä et haluaisi heidän tekevän sinulle."

        Moraali on siis enemmänkin ihmisten välinen sopimus siitä, mikä on oikein ja väärin, ja se voi olla riippumaton uskonnollisista uskomuksista. Ateistit voivat olla yhtä moraalisia kuin uskonnolliset ihmiset, koska moraali perustuu inhimilliseen solidaarisuuteen ja yhteisöllisiin arvoihin.


    • Anonyymi

      ateismin moraali kehittyy täysin sekulaarista maailmankuvasta ilman minkäänlaista Jumalaa ja uskontoja ja opetusta vaan se on täysin itsestään selvää että ilman Jumalaa moraali kehittyy huomattavasti korkeammalle tasolle koska ei ole olemassa mitään sääntöjä eikä luontaista moraalia ole pienellä lapsella.. lapsella ei ole omaatuntoa. Jokainen lapsi on ateisti täysin tietämätön siis.

      • Anonyymi

        Ja oleellista on muistaa, että KAIKKI moraali on ihmislähtöistä. Kun uskoon hurahtanut hihhuli julistaa, että hänen moraalinsa perustuu Raamattuun, niin tuo hihhuli itse on valinnut Raamatun moraalinsa pohjaksi ja hän itse on valinnut sen miten Raamattua tulkitsee. Ja uskovahan on omien sanojensa mukaan ihmisenä erehtyväinen ja vajavainen - eikös niin?

        Kuvitelma siitä, että moraali voisi tippua jostain astraalitasolta ihmiselle on väärä ja naurettava. Toki ympäristö (niiden ihmisten kulttuuri, joiden keskellä elämme ja kasvamme) muokkaa meitä. Lopulta moraalinen vastuu valinnoistaan on kuitenkin ihmisellä itsellään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2618
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

      Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      116
      2466
    3. Saako kantaa asetta

      Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      24
      2020
    4. Kerro kaivattusi

      Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      58
      1953
    5. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

      Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      27
      1510
    6. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

      Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      308
      1259
    7. Rakastan sua

      Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      60
      1053
    8. Toinen toista

      Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      258
      1023
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

      Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      53
      960
    10. Mikään ei ole ikuista

      Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      923
    Aihe