Ratikan logistinen kannattavuus?

Anonyymi-ap

Monissa kaupungeissa takennellaan rautateita keskelle kaupunkia.
Äkkiä ajatellen kiva juttu, mutta ratikan kuljetuskapasiteetti on rajallinen.
Monesti ne kuitenkin kulkevat vajaina, kaiken aikaa ne kuitenkin varaavat kapasiteetttia.
Varmaan Vihervouhotus puolustelee ympäristösyillä ja vertaa dieselbusseihin.
Meillä on kuitenkin ollut aiemmin käytössä yhpäristöytävllinen sähköbussiliikenne, johdinauto, ehkä se kuitenkin ideologista syitä piti romuttaa.
Kuten ratikkakin se kulkee sähköllä ja sen käyttäänotto on pienempi infran muutos kuin ratikan.
Ei tarvitse repiä keskustan katuja auki, se on hiljainen, kalusto on edullista ja helposti kunnossapidettävää.

7

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi johdinauto, kun meillä on jo sähköbusseja?

      Ja ratikka on edullisempi, mikäli liikennettä on riittävästi.

    • Anonyymi

      Ratikan kapasiteetti on ylivoimainen verrattuna busseihin. Ratikka on runkolinjoille selkeästi paras vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Ei ole. Ratikka on paljon kalliimpi rakentaa ja myös häiriöaltis. Jos bussi hajoaa matkan verrelle, niin ei pysähdy kuin se hajonnut auto, ei koko linja.

        Ratikan ei tarvi edes hajota. Riittää, että kädetön hlöautoiluja on a) pysäköinyt autonsa vähän leveästi tai b) yrittänyt vähän oikoa kiskoja pitkin ja jäänyt jumiin (Etenajokerilla tämä ongelma alkuun ihan joka päivä). Sitten onkin koko linjan liikenne poikki puolesta tunnista pariin tuntiin.

        Ratikka voi myös olla ylimitoitettu matkustajamääriin nähden. Kuten Vantaalle rakennettava linjan on. Jo etuäteen laadituissa mallinnuksissa todettiin, että bussit riittäisivät ennustetuille matkustajamäärille ja nyt tuorein uutinen on, etteiennustetut utopiat radan varren rakentamisesta ja matkustajamäärien kasvusta ole toteutumassa. Eli tulikin ihan hitosti ylimitoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Ratikka on paljon kalliimpi rakentaa ja myös häiriöaltis. Jos bussi hajoaa matkan verrelle, niin ei pysähdy kuin se hajonnut auto, ei koko linja.

        Ratikan ei tarvi edes hajota. Riittää, että kädetön hlöautoiluja on a) pysäköinyt autonsa vähän leveästi tai b) yrittänyt vähän oikoa kiskoja pitkin ja jäänyt jumiin (Etenajokerilla tämä ongelma alkuun ihan joka päivä). Sitten onkin koko linjan liikenne poikki puolesta tunnista pariin tuntiin.

        Ratikka voi myös olla ylimitoitettu matkustajamääriin nähden. Kuten Vantaalle rakennettava linjan on. Jo etuäteen laadituissa mallinnuksissa todettiin, että bussit riittäisivät ennustetuille matkustajamäärille ja nyt tuorein uutinen on, etteiennustetut utopiat radan varren rakentamisesta ja matkustajamäärien kasvusta ole toteutumassa. Eli tulikin ihan hitosti ylimitoitusta.

        Mitäköhän olisit kirjoittanut, jos tietäisit, mitä kapasiteetti tarkoittaa.


    • Anonyymi

      Rekka-auto olisi paras kapasiteetiltaan. Sinne vain ängettäsiin ihmiset päällekkäin tavaratilaan ja heiteltäisiin pysäkillä pois vauhdista. Turha pysähtyä, kun se vie aikaa logistiikalta.

    • Anonyymi

      Ratikkalinjan rakentamiskustannukset koostuvat raitiotien ja pysäkkien, ajokaistojen, pyöräteiden, jalkakäytävien, puurivien ja muun kadulle suunnitellun rakentamisesta. Lisäksi kustannukset on laskettu kadun ja radan perustuksille sekä maanalaisen infran, kuten johtojen ja putkien, siirtämiselle, uusien rakentamiselle sekä nykyisten rakenteiden purkamiselle.

      Kustannuksiin on laskettu materiaalit, suunnittelu ja rakentamisen kulut. Kaikki raitiotien rakentamisesta sekä ratikkakaduille että ympäröiville kaduille aiheutuvat muutokset on otettu huomioon rakentamiskustannuksissa. Esimerkiksi jalkakäytävien ja pyöräteiden parannukset on laskettu mukaan kustannuksiin.

    • Anonyymi

      Pitää laittaa tunnin ratikka espalta helsingin maalaiskuntaan (Vantaa)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      348
      8820
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2571
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2348
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1391
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe