Ratikan logistinen kannattavuus?

Anonyymi-ap

Monissa kaupungeissa takennellaan rautateita keskelle kaupunkia.
Äkkiä ajatellen kiva juttu, mutta ratikan kuljetuskapasiteetti on rajallinen.
Monesti ne kuitenkin kulkevat vajaina, kaiken aikaa ne kuitenkin varaavat kapasiteetttia.
Varmaan Vihervouhotus puolustelee ympäristösyillä ja vertaa dieselbusseihin.
Meillä on kuitenkin ollut aiemmin käytössä yhpäristöytävllinen sähköbussiliikenne, johdinauto, ehkä se kuitenkin ideologista syitä piti romuttaa.
Kuten ratikkakin se kulkee sähköllä ja sen käyttäänotto on pienempi infran muutos kuin ratikan.
Ei tarvitse repiä keskustan katuja auki, se on hiljainen, kalusto on edullista ja helposti kunnossapidettävää.

12

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi johdinauto, kun meillä on jo sähköbusseja?

      Ja ratikka on edullisempi, mikäli liikennettä on riittävästi.

    • Anonyymi

      Ratikan kapasiteetti on ylivoimainen verrattuna busseihin. Ratikka on runkolinjoille selkeästi paras vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Ei ole. Ratikka on paljon kalliimpi rakentaa ja myös häiriöaltis. Jos bussi hajoaa matkan verrelle, niin ei pysähdy kuin se hajonnut auto, ei koko linja.

        Ratikan ei tarvi edes hajota. Riittää, että kädetön hlöautoiluja on a) pysäköinyt autonsa vähän leveästi tai b) yrittänyt vähän oikoa kiskoja pitkin ja jäänyt jumiin (Etenajokerilla tämä ongelma alkuun ihan joka päivä). Sitten onkin koko linjan liikenne poikki puolesta tunnista pariin tuntiin.

        Ratikka voi myös olla ylimitoitettu matkustajamääriin nähden. Kuten Vantaalle rakennettava linjan on. Jo etuäteen laadituissa mallinnuksissa todettiin, että bussit riittäisivät ennustetuille matkustajamäärille ja nyt tuorein uutinen on, etteiennustetut utopiat radan varren rakentamisesta ja matkustajamäärien kasvusta ole toteutumassa. Eli tulikin ihan hitosti ylimitoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Ratikka on paljon kalliimpi rakentaa ja myös häiriöaltis. Jos bussi hajoaa matkan verrelle, niin ei pysähdy kuin se hajonnut auto, ei koko linja.

        Ratikan ei tarvi edes hajota. Riittää, että kädetön hlöautoiluja on a) pysäköinyt autonsa vähän leveästi tai b) yrittänyt vähän oikoa kiskoja pitkin ja jäänyt jumiin (Etenajokerilla tämä ongelma alkuun ihan joka päivä). Sitten onkin koko linjan liikenne poikki puolesta tunnista pariin tuntiin.

        Ratikka voi myös olla ylimitoitettu matkustajamääriin nähden. Kuten Vantaalle rakennettava linjan on. Jo etuäteen laadituissa mallinnuksissa todettiin, että bussit riittäisivät ennustetuille matkustajamäärille ja nyt tuorein uutinen on, etteiennustetut utopiat radan varren rakentamisesta ja matkustajamäärien kasvusta ole toteutumassa. Eli tulikin ihan hitosti ylimitoitusta.

        Mitäköhän olisit kirjoittanut, jos tietäisit, mitä kapasiteetti tarkoittaa.


    • Anonyymi

      Rekka-auto olisi paras kapasiteetiltaan. Sinne vain ängettäsiin ihmiset päällekkäin tavaratilaan ja heiteltäisiin pysäkillä pois vauhdista. Turha pysähtyä, kun se vie aikaa logistiikalta.

    • Anonyymi

      Ratikkalinjan rakentamiskustannukset koostuvat raitiotien ja pysäkkien, ajokaistojen, pyöräteiden, jalkakäytävien, puurivien ja muun kadulle suunnitellun rakentamisesta. Lisäksi kustannukset on laskettu kadun ja radan perustuksille sekä maanalaisen infran, kuten johtojen ja putkien, siirtämiselle, uusien rakentamiselle sekä nykyisten rakenteiden purkamiselle.

      Kustannuksiin on laskettu materiaalit, suunnittelu ja rakentamisen kulut. Kaikki raitiotien rakentamisesta sekä ratikkakaduille että ympäröiville kaduille aiheutuvat muutokset on otettu huomioon rakentamiskustannuksissa. Esimerkiksi jalkakäytävien ja pyöräteiden parannukset on laskettu mukaan kustannuksiin.

      • Anonyymi

        Pitäähän ne kaikki laskea kustannuksiksi, koska ratikka varaa koko infran täysi omaan käyttöön. Väylille ei ole asiaa millään muulla liikennevälineellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän ne kaikki laskea kustannuksiksi, koska ratikka varaa koko infran täysi omaan käyttöön. Väylille ei ole asiaa millään muulla liikennevälineellä.

        Aika vaikeaksi menisi autolla ajaminen tässä kohtaa, jos väylälle ei ole asiaa millään muulla liikennevälineellä.

        https://maps.app.goo.gl/mpJVu1sgvmPthezc8


      • Anonyymi

        Ei ole. Esim. putkistosiirroissa putkilla on ikävähennys, joka tarkoittaa että vanhemmat putket ovat laskelmissa arvottomat, jolloin putken omistaja siirtää putken omalla kustannuksellaan.
        Omistajalle uuden putken asentaminen maksaa tietenkin saman verran, riippumatta vanhan putken iästä.


    • Anonyymi

      Pitää laittaa tunnin ratikka espalta helsingin maalaiskuntaan (Vantaa)

      • Anonyymi

        Hidas on monesti parempi, kuin nopea. Hosumalla huonoa tulee.


    • Anonyymi

      Entäs se epälooginen kannattavuus?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      176
      11078
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      114
      6262
    3. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      175
      5625
    4. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      103
      5564
    5. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      180
      4538
    6. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      78
      4392
    7. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      51
      4003
    8. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      61
      3890
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      30
      3538
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      89
      3144
    Aihe