Monissa kaupungeissa takennellaan rautateita keskelle kaupunkia.
Äkkiä ajatellen kiva juttu, mutta ratikan kuljetuskapasiteetti on rajallinen.
Monesti ne kuitenkin kulkevat vajaina, kaiken aikaa ne kuitenkin varaavat kapasiteetttia.
Varmaan Vihervouhotus puolustelee ympäristösyillä ja vertaa dieselbusseihin.
Meillä on kuitenkin ollut aiemmin käytössä yhpäristöytävllinen sähköbussiliikenne, johdinauto, ehkä se kuitenkin ideologista syitä piti romuttaa.
Kuten ratikkakin se kulkee sähköllä ja sen käyttäänotto on pienempi infran muutos kuin ratikan.
Ei tarvitse repiä keskustan katuja auki, se on hiljainen, kalusto on edullista ja helposti kunnossapidettävää.
Ratikan logistinen kannattavuus?
12
359
Vastaukset
Miksi johdinauto, kun meillä on jo sähköbusseja?
Ja ratikka on edullisempi, mikäli liikennettä on riittävästi.- Anonyymi
Ratikan kapasiteetti on ylivoimainen verrattuna busseihin. Ratikka on runkolinjoille selkeästi paras vaihtoehto.
- Anonyymi
Ei ole. Ratikka on paljon kalliimpi rakentaa ja myös häiriöaltis. Jos bussi hajoaa matkan verrelle, niin ei pysähdy kuin se hajonnut auto, ei koko linja.
Ratikan ei tarvi edes hajota. Riittää, että kädetön hlöautoiluja on a) pysäköinyt autonsa vähän leveästi tai b) yrittänyt vähän oikoa kiskoja pitkin ja jäänyt jumiin (Etenajokerilla tämä ongelma alkuun ihan joka päivä). Sitten onkin koko linjan liikenne poikki puolesta tunnista pariin tuntiin.
Ratikka voi myös olla ylimitoitettu matkustajamääriin nähden. Kuten Vantaalle rakennettava linjan on. Jo etuäteen laadituissa mallinnuksissa todettiin, että bussit riittäisivät ennustetuille matkustajamäärille ja nyt tuorein uutinen on, etteiennustetut utopiat radan varren rakentamisesta ja matkustajamäärien kasvusta ole toteutumassa. Eli tulikin ihan hitosti ylimitoitusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Ratikka on paljon kalliimpi rakentaa ja myös häiriöaltis. Jos bussi hajoaa matkan verrelle, niin ei pysähdy kuin se hajonnut auto, ei koko linja.
Ratikan ei tarvi edes hajota. Riittää, että kädetön hlöautoiluja on a) pysäköinyt autonsa vähän leveästi tai b) yrittänyt vähän oikoa kiskoja pitkin ja jäänyt jumiin (Etenajokerilla tämä ongelma alkuun ihan joka päivä). Sitten onkin koko linjan liikenne poikki puolesta tunnista pariin tuntiin.
Ratikka voi myös olla ylimitoitettu matkustajamääriin nähden. Kuten Vantaalle rakennettava linjan on. Jo etuäteen laadituissa mallinnuksissa todettiin, että bussit riittäisivät ennustetuille matkustajamäärille ja nyt tuorein uutinen on, etteiennustetut utopiat radan varren rakentamisesta ja matkustajamäärien kasvusta ole toteutumassa. Eli tulikin ihan hitosti ylimitoitusta.Mitäköhän olisit kirjoittanut, jos tietäisit, mitä kapasiteetti tarkoittaa.
- Anonyymi
Rekka-auto olisi paras kapasiteetiltaan. Sinne vain ängettäsiin ihmiset päällekkäin tavaratilaan ja heiteltäisiin pysäkillä pois vauhdista. Turha pysähtyä, kun se vie aikaa logistiikalta.
- Anonyymi
Ratikkalinjan rakentamiskustannukset koostuvat raitiotien ja pysäkkien, ajokaistojen, pyöräteiden, jalkakäytävien, puurivien ja muun kadulle suunnitellun rakentamisesta. Lisäksi kustannukset on laskettu kadun ja radan perustuksille sekä maanalaisen infran, kuten johtojen ja putkien, siirtämiselle, uusien rakentamiselle sekä nykyisten rakenteiden purkamiselle.
Kustannuksiin on laskettu materiaalit, suunnittelu ja rakentamisen kulut. Kaikki raitiotien rakentamisesta sekä ratikkakaduille että ympäröiville kaduille aiheutuvat muutokset on otettu huomioon rakentamiskustannuksissa. Esimerkiksi jalkakäytävien ja pyöräteiden parannukset on laskettu mukaan kustannuksiin.- Anonyymi
Pitäähän ne kaikki laskea kustannuksiksi, koska ratikka varaa koko infran täysi omaan käyttöön. Väylille ei ole asiaa millään muulla liikennevälineellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäähän ne kaikki laskea kustannuksiksi, koska ratikka varaa koko infran täysi omaan käyttöön. Väylille ei ole asiaa millään muulla liikennevälineellä.
Aika vaikeaksi menisi autolla ajaminen tässä kohtaa, jos väylälle ei ole asiaa millään muulla liikennevälineellä.
https://maps.app.goo.gl/mpJVu1sgvmPthezc8 - Anonyymi
Ei ole. Esim. putkistosiirroissa putkilla on ikävähennys, joka tarkoittaa että vanhemmat putket ovat laskelmissa arvottomat, jolloin putken omistaja siirtää putken omalla kustannuksellaan.
Omistajalle uuden putken asentaminen maksaa tietenkin saman verran, riippumatta vanhan putken iästä.
- Anonyymi
Pitää laittaa tunnin ratikka espalta helsingin maalaiskuntaan (Vantaa)
- Anonyymi
Hidas on monesti parempi, kuin nopea. Hosumalla huonoa tulee.
- Anonyymi
Entäs se epälooginen kannattavuus?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️652171Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381803Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711420Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211404Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211044Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.71997Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä92965Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost136892En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9882- 71850