Jos sijoitan tietyn summan pitkäksi aikaa, sanotaan 10-15 vuodeksi, niin eikö suora osakesijoitukset ole silloin parempi vaihtoehto kuin rahasto, koska kaikki rahastojen perimät kulut jäävät pois ?
Rahasto/suora osakesijoitus
10
5799
Vastaukset
- joku vaan
Suoralla osakesijoituksella on muitakin etuja.
Jos hajauttaa sijoitukset, osa menee hyvin ja osa huonosti. Huonosti menneet sijoitukset voi myydä, myyntitappioilla voi kuitata veroja. Oikein hyvin menneet sijoitukset jätetään muhimaan.
Sitten joskus eläkeiän lähestyessä voi muuttaa pariksi vuodeksi ulkomaille, sikäläisten lakien mukaan pitkäaikaisten sijoitusten tuotot ovat verottomia.- sijoittelija.f
On vain yksi ongelma: miten voit itse tietää mihin yrityksiin kannattaa sijoittaa? Sen kun kertoisit, minäkin sijoittaisin suurimman osan varoistani osakkeisiin. Ei mulla ainakaan oo aikaa eikä tietoa ruveta joka päivä myymään tai ostamaan osakkeita.
- kallista peliä
sijoittelija.f kirjoitti:
On vain yksi ongelma: miten voit itse tietää mihin yrityksiin kannattaa sijoittaa? Sen kun kertoisit, minäkin sijoittaisin suurimman osan varoistani osakkeisiin. Ei mulla ainakaan oo aikaa eikä tietoa ruveta joka päivä myymään tai ostamaan osakkeita.
aivan turha on yliarvioida rahastonhoitajien taitoja ,he ovat täysin vastuuttomia töistään.heille on aivan sama, tuottaako heidän sijoituksensa, omistajille voittoa. lisäksi ne on aktiivisesti hoidettuja, mikä on erittäin kallista omistajalle.osakesijoittamisessa ei suuria virheitä tällä hetkellä tee, kuin sijoittaa esim 3 suurimpaan yhtiöön "vaihdetuimpaan", niillähän myös kaupat käydään pääasiassa, eikä ole konkurssiriskiä.pitää myös muistaa riittävän pitkä sijoitusaika.itse
omistin noin 30v pörssiosakkeita viime syksynä myin pois. - Tiedonantaja
kallista peliä kirjoitti:
aivan turha on yliarvioida rahastonhoitajien taitoja ,he ovat täysin vastuuttomia töistään.heille on aivan sama, tuottaako heidän sijoituksensa, omistajille voittoa. lisäksi ne on aktiivisesti hoidettuja, mikä on erittäin kallista omistajalle.osakesijoittamisessa ei suuria virheitä tällä hetkellä tee, kuin sijoittaa esim 3 suurimpaan yhtiöön "vaihdetuimpaan", niillähän myös kaupat käydään pääasiassa, eikä ole konkurssiriskiä.pitää myös muistaa riittävän pitkä sijoitusaika.itse
omistin noin 30v pörssiosakkeita viime syksynä myin pois.Aktiivinen hoitaminen ei ole rahastoyhtiölle niin kallista kuin yksityiselle sijoittajalle, koska mitään välityspalkkioita kaupoista ei mene.
- joku vaan
Tiedonantaja kirjoitti:
Aktiivinen hoitaminen ei ole rahastoyhtiölle niin kallista kuin yksityiselle sijoittajalle, koska mitään välityspalkkioita kaupoista ei mene.
Rahastoyhtiöt veivaavat salkkuja, jotta saman pankin meklaripuoli saisi tuloja.
- gfdgf
kallista peliä kirjoitti:
omistin noin 30v pörssiosakkeita viime syksynä myin pois.Itselläni on molempia. Enemmän rahastoja kuitenkin. Eräs ongelma on se, että pankeilla on myös kulunsa osakkeistakin. Mistä tiedät millainen paketti sun kannattaa ottaa pankista? Passiivinen vai aktiivinen? Sitäkin voi pohtia, onko parempi keskittää sijoituksensa yhteen pankkiin vai jakaa sijoituksensa useaan pankkiin.
- sijoittaja Sonninen
ainakaan suoraan näillä tiedoilla.
Kuinka isosta summasta on kyse? Ymmärrätkö itse sijoitusmarkkinoita? Pystytkö seuraamaan aktiivisesti?
Jos pienehkö summa (alle 80.000 euroa) ja et ymmärrä, etkä ehdi seuraamaann ---> sijoitusrahastot (siis useampi rahasto) on paras vaihtoehto- Loan Shark
Mun mielestä 10000 euroa riittää suoriin osakesijoituksiin, jos on halua seurata kursseja, tosin monesti se seuraaminen on haitallista, ja johtaa hätiköintiin.
Olen nähnyt tutkimuksia, joiden mukaan hyvin hajautetun salkun saa aikaan viidellä osakkeella, jos valitsee kohteet huolella.
- v.k
jos sijoitat suoraan osakkeisiin, on suuri riski, että menetät suuren osan rahoistasi..
Rahastoissa pienmpi riski ja varsinkin pitkällä aikavälillä järkevä vaihtoehto..jos siis haluat olla "varma" että sinulla on 15vn päästä jäljellä säästösi ja ehkä (todennäköisesti) kasvanut mukavasti korkoa... Itse pistäisin 70/30 rahastoihin ja osakkeisiin. tai se osakkeisiin menevä osuus vipurahastoihin...korkeampi tuottoisiin ja suurempi riskisiin.. - olli
Turhaa on pankkin sijoittajia uskoa oma lehmä heillä ojassa.Kahvivat itselleen
minkä pystyvät
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110