Miten pärjätä masennuksen kanssa?

Anonyymi-ap

Olen nyt ollut yli vuoden masentunut. Se johtuu tapahtuneista asioista, joille kukaan ei voi enää mitään. En halua syödä lääkkeitä eikä terapiaan ole mahdollisuutta päästä. Hyväksyn sen, että olen masentunut ja tulen varmasti sellaisena pysymään, mutta ongelmana on, että masennus heikentää toimintakykyäni ja se vaikeuttaa esim. työntekoa ja toimeentuloa. Olisi mukava saada vinkkejä siitä, miten saisin välttämättömät hommat hoidettua masennuksesta huolimatta. Haluaisin lukea jonkin kirjan, jossa aihetta käsiteltäisiin, mutta olen löytänyt vain sellaisia kirjoja, joissa kerrotaan mitä masennus on ja kuinka sitä voi mahdollisesti hoitaa, eikä niistä ole tähän asiaan apua.

33

372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

On ymmärrettävää, että on masentunut kovien kokemusten jälkeen. Mutta voisiko ne kovat kokemukset muuttaa voimavaraksi ja elämän rikkaudeksi? Hengissä ollaan kuitenkin ja eteenpäin mennään!

Pidä hyvää huolta itsestäsi! Muista itseäsi joululahjallakin!

• Anonyymi

Moni masentunut päättyy itsemurhaan

Hoitoon ohjauksen tulisi olla ripeää, ei mitään "tämä on voimavara"

• Anonyymi

Niin, et halua syödä lääkkeitä , ja terapiaan ei pääse. Masennus on todella raskas kannettavaksi. Koska et halua lääkkeitä syödä niin jotenkin sitten vaan on taisteltava.
      Esim diabeetikot eivät voi sanoa etteivät halua syödä lääkkeitä, samoin kilpirauhas potilaan koska tietävät seuraukset kun eivät syö lääkkeitä.
      Minusta ei siinä ole mitään vaaraa jos syö,lääkkeitä masennuksensa sillä moni on sentään saanut niistä avun. Vanhoilla ihmisilläkin on hoitokodeissa lääkkeet jos he ovat masennuksissa , ja tulevat sitten taas ennalleen . Joten ajattele pari kertaa vielä , ei ne lääkkeet niin ihmeellisiä ole että niitä pitäisi pelätä , ja masennuskin alkaa häipymään aika pian niiden avulla . Joten itse päätät jos haluat taistella masennukseksi kanssa ilman lääkkeitä tai ottaa avun että päääset taas pian oikeille raiteille
      Minä ottaisin lääkkeet

• Anonyymi

Oletko miettinyt miten ison laskun yhteiskunta on maksanut masennus ja psykoosilääkkeitten aiheuttamien sairauksien hoito?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko miettinyt miten ison laskun yhteiskunta on maksanut masennus ja psykoosilääkkeitten aiheuttamien sairauksien hoito?

Kato, trollikin heräsi.

• Hei,

Laitan tähän tiedoksi infoa eri auttamitahoista, joista voi saada apua ja tukea elämässä eteen tulevissa ongelma- ja kriisitilanteissa. Keskustelu ammattilaisen tai vertaisen kanssa voi helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia.

- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

Lisäksi ma-ke klo 15-19 ja to klo 15-21 on aikuisten kahdenkeskinen MIELI Kriisichat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.

Tukinetissä on llisäksi monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

Keskusteluapua kriisissä on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös:

- MIELI Kriisipuhelin

Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin MIELI Kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

• Anonyymi

Itse asiassa olen jo kokeillut noita, mutta ei niistä ole ollut mitään apua.
        Lääkkeiden suosittelua en oikein ymmärrä. Yksi kaverini antoi jopa suosituksen siitä, mitä lääkettä kannattaisi alkaa syödä, tietämättä edes miksi olen masentunut. Jos minä nyt söisin jotain lääkettä ja siitä tulisi pahat sivuvaikutukset, niin nämä suosittelijat eivät ottaisi siitä mitään vastuuta. Ja enhän minä voi kuitenkaan loppuelämääni lääkkeitä syödä, joten vaikka niistä olisikin hiukan apua, pitemmän päälle on pakko keksiä muita selviytymiskeinoja. Terveyskeskuksessa käyminen on myös kallista eikä minulla ole nyt ylimääräistä rahaa.
        En voi uskoa, että olisin ensimmäinen ihminen, joka on miettinyt tätä asiaa. Onhan joskus ollut sellainen aika, kun lääkityksiä ja terapioita ei ollut edes olemassa. Jonkun on täytynyt keksiä jonkinlaisia vastauksia tähän kysymykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkkeiden suosittelua en oikein ymmärrä. Yksi kaverini antoi jopa suosituksen siitä, mitä lääkettä kannattaisi alkaa syödä, tietämättä edes miksi olen masentunut. Jos minä nyt söisin jotain lääkettä ja siitä tulisi pahat sivuvaikutukset, niin nämä suosittelijat eivät ottaisi siitä mitään vastuuta. Ja enhän minä voi kuitenkaan loppuelämääni lääkkeitä syödä, joten vaikka niistä olisikin hiukan apua, pitemmän päälle on pakko keksiä muita selviytymiskeinoja. Terveyskeskuksessa käyminen on myös kallista eikä minulla ole nyt ylimääräistä rahaa.
        En voi uskoa, että olisin ensimmäinen ihminen, joka on miettinyt tätä asiaa. Onhan joskus ollut sellainen aika, kun lääkityksiä ja terapioita ei ollut edes olemassa. Jonkun on täytynyt keksiä jonkinlaisia vastauksia tähän kysymykseen.

Minä söin masennuslääkettä noin puoli vuotta ja pääsin jaloilleni. Siitä on vuosia.

Mutta elinikäistäkin lääkitys voi olla. Itselläni on kilpirauhaslääke, kaksi verenpainelääkettä, muu sydänlääke, kolesterolilääke ja kaksi diabeteslääkettä joka päivä tai kaksi kertaa päivässä elämän loppuun asti. Osa lääkkeistä on ollut jo vuosikymmeniä. Niiden ansioista olen elävien kirjoissa ja täysin toimintakykyinen. Lääkitys ei minua haittaa ollenkaan, päinvastoin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi työkaveri sanoi että hän teki joka liata pitkän juoksu reitin kun tuli töistä kotiin , niin että hiki tuli, ja kun oli metsässä niin huusi siellä tuskansa ulos. Jotkut käyvät salilla väsyttämäsaä itsensä . Joillekin on sukkien kutominen terapiaa ja sanovat että kun puikot heiluu niin ei ehdi muuta ajattelemaan.
        Toinen työkaveri jäi yllättäen yksin kun mies oli löytänyt toisen hän masentui koska ei ollut nähnyt ennakolta mitään merkkejä toisesta .
        Hän ei jaksanut edes töihin tulla. Otti masennus lääkkeet vihdoin ja sanoi että ensimmäiset kaksi viikkoa oli työlästä kun tuntui että masennus tuli suuremmaksi , mutta lääkäri oli sanonut hänelle sen jo etukäteen että olo voi olla huono eka viikon ja ettei lopettaisi ottamasta lääkettä sillä se on vaan prosessi missä keho hyväksyy uuden aineen. Puolen vuoden päästä hän oli terve kun pukki ja lähti yksin lomalle aurinkoon , ja lopetti lääkityksensä silloin
        Sen jälkeen ei ole masennusta tullut . Joten niin me ihmiset eri tavalla hoidetaan itseämme. Sinä puhut sivuvaikutuksista , niitä ei tule kun pienelle osalle ihmisistä , ja niille joille tulee saavat vaihtaa toiseen lääkkeeseen . Samoin puhut että olet läpikäynyt vaikeita asioita , usein ne laukaisevat masennuksen , mutta jos jo etukäteen sanoo ettei mikään auta niin ei silloin autakaan , samoin kun jos pelkää lääkkeiden sivuvaikutuksia niin tottakai nekin tulevat koska on jo niihin valmistautunut henkisesti . Ja jos joku sanoo mikä lääke olisi sinulle hyvä niin älä kuuntele, ystävien neuvoja , heillä ei ole lääketieteellistä tietämystä siitä että jos hänelle lääke sopii niin ei ole ollenkaan varmaa että sama sopii sinulle. .
        Mutta teet todella kuten itse haluat tämän asian kanssa ,toivottavasti tulet terveeksi pian ja pääset irti masennuksestasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On ollut aika, kun lääkkeitä ja terapioita ei ollut edes olemassa. Tämä on tosi. Silloin joka kylällä oli oma kylähullunsa.

Toki on niin, että usein masennus on luonnollinen reaktio vaikeaan pettymykseen tai muuhun koettelemukseen. Sellainen masennus menee aikanaan itsestään ohitse, kun koettelemukseen saa etäisyyttä, pääsee jaloilleen ja luottamus elämään palaa. Jos näin ei käy, lääkehoitoa on hyvä harkita, vaikka sitä olisi jatkettava elämän loppuun asti. Monta lääkettä tulee vielä lisää matkan varrella. Verenpainelääke, diabeteslääke, verenohenuslääke, nitro ja mitä sitä onkaan...

Joskus ennen vanhaan kova työ oli terapiaa masennusta vastaan, ei ollut mahdollista pysyä hengissä hankkimatta joka päivä elantoaan. Nyt jäädään tuleen makaamaan ja parkumaan ja yhteiskunta tukee avuttomuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi työkaveri sanoi että hän teki joka liata pitkän juoksu reitin kun tuli töistä kotiin , niin että hiki tuli, ja kun oli metsässä niin huusi siellä tuskansa ulos. Jotkut käyvät salilla väsyttämäsaä itsensä . Joillekin on sukkien kutominen terapiaa ja sanovat että kun puikot heiluu niin ei ehdi muuta ajattelemaan.
        Toinen työkaveri jäi yllättäen yksin kun mies oli löytänyt toisen hän masentui koska ei ollut nähnyt ennakolta mitään merkkejä toisesta .
        Hän ei jaksanut edes töihin tulla. Otti masennus lääkkeet vihdoin ja sanoi että ensimmäiset kaksi viikkoa oli työlästä kun tuntui että masennus tuli suuremmaksi , mutta lääkäri oli sanonut hänelle sen jo etukäteen että olo voi olla huono eka viikon ja ettei lopettaisi ottamasta lääkettä sillä se on vaan prosessi missä keho hyväksyy uuden aineen. Puolen vuoden päästä hän oli terve kun pukki ja lähti yksin lomalle aurinkoon , ja lopetti lääkityksensä silloin
        Sen jälkeen ei ole masennusta tullut . Joten niin me ihmiset eri tavalla hoidetaan itseämme. Sinä puhut sivuvaikutuksista , niitä ei tule kun pienelle osalle ihmisistä , ja niille joille tulee saavat vaihtaa toiseen lääkkeeseen . Samoin puhut että olet läpikäynyt vaikeita asioita , usein ne laukaisevat masennuksen , mutta jos jo etukäteen sanoo ettei mikään auta niin ei silloin autakaan , samoin kun jos pelkää lääkkeiden sivuvaikutuksia niin tottakai nekin tulevat koska on jo niihin valmistautunut henkisesti . Ja jos joku sanoo mikä lääke olisi sinulle hyvä niin älä kuuntele, ystävien neuvoja , heillä ei ole lääketieteellistä tietämystä siitä että jos hänelle lääke sopii niin ei ole ollenkaan varmaa että sama sopii sinulle. .
        Mutta teet todella kuten itse haluat tämän asian kanssa ,toivottavasti tulet terveeksi pian ja pääset irti masennuksestasi.

Eihän aloittajan tavoitteena ole masennuksesta eroon pääseminen, vaan sen kanssa eläminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Masennus ei lähde masentumalla, siihen tarvitaan merkityksellisyyden tunteita ja onnistumisen kokemuksia. Niitä ei kukaan täällä pysty antamaan, vaikka voikin kertoa vinkkejä vaikkapa omasta elämästään mikä heitä on auttanut. Silti ne kokemukset ovat yksilöllisiä, eikä ne aina tuo niitä samoja tunteita kaikille.

Lääkkeiden syönti ei tietenkään tuo sitä sisältöä tai onnistumisen kokemuksia elämään, mutta lääkkeitä on ehkä helpompi ymmärtää, että on ihmisiä joille mistään ei ole ollut mitään apua. Lääkkeillä voidaan yrittää katkaista se masennuksen kierre, ja antaa mahdollisuus siihen elämän korjaamiseen.

Ja voihan asiaa aina ajatella niin, että jos ihminen on aidosti masentunut, niin mitä menetettävää hänellä on jos hän kokeilee lääkkeitä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Masennus ei lähde masentumalla, siihen tarvitaan merkityksellisyyden tunteita ja onnistumisen kokemuksia. Niitä ei kukaan täällä pysty antamaan, vaikka voikin kertoa vinkkejä vaikkapa omasta elämästään mikä heitä on auttanut. Silti ne kokemukset ovat yksilöllisiä, eikä ne aina tuo niitä samoja tunteita kaikille.

Lääkkeiden syönti ei tietenkään tuo sitä sisältöä tai onnistumisen kokemuksia elämään, mutta lääkkeitä on ehkä helpompi ymmärtää, että on ihmisiä joille mistään ei ole ollut mitään apua. Lääkkeillä voidaan yrittää katkaista se masennuksen kierre, ja antaa mahdollisuus siihen elämän korjaamiseen.

Ja voihan asiaa aina ajatella niin, että jos ihminen on aidosti masentunut, niin mitä menetettävää hänellä on jos hän kokeilee lääkkeitä?

"Ja voihan asiaa aina ajatella niin, että jos ihminen on aidosti masentunut, niin mitä menetettävää hänellä on jos hän kokeilee lääkkeitä?"

Tämä on se sika typerä ajatus mitä voi olla.Siinä menee lopulta se seksuaalinen kyvyttömyys.Ja paljon muutaki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi minä sentään löysin itsehoitopulelta hoidon johon ei alussa kuulunut mitään masennuksen pahennusta.Vaan olo rupes lievitttyyn heti.
        Ei ikinä masennuslääke paskaa naamaan laita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta kun aloittaja ei yritä päästä masennuksestaan, vaan haluaa elää sen kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ja voihan asiaa aina ajatella niin, että jos ihminen on aidosti masentunut, niin mitä menetettävää hänellä on jos hän kokeilee lääkkeitä?"

Tämä on se sika typerä ajatus mitä voi olla.Siinä menee lopulta se seksuaalinen kyvyttömyys.Ja paljon muutaki.

Niin vai eikö ihminen vaan osaa arvostaa sitä, että on enää ylipäätään hengissä? Sen itsarin pystyy nimittäin tekemään senkin jälkeen vaikka se lääkekokeilu epäonnistuisi. Eli kysymys kuuluu, mitä menetettävää sillä aidosti masentuneella ihmisellä on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta kun aloittaja ei yritä päästä masennuksestaan, vaan haluaa elää sen kanssa.

No sitähän pärjää jos pärjää, tai sitten ei. Jotkut käyttää siihen pärjäämiseen lääkkeitä toiset joogaa. Mutta se pärjääminen on hyvin henkilökohtaista. Jo sisitä masennuksesta ei halua eroon, niin silloin joutuu ihan itse määräämään minkälaisessa itsesäälissä sitten piehtaroi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seksuaalinen kyvyttömyys!!! Heh!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seksuaalinen kyvyttömyys!!! Heh!

PSSD on valitettava tosiasia SSRI lääkkeitten haittana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On ollut aika, kun lääkkeitä ja terapioita ei ollut edes olemassa. Tämä on tosi. Silloin joka kylällä oli oma kylähullunsa.

Toki on niin, että usein masennus on luonnollinen reaktio vaikeaan pettymykseen tai muuhun koettelemukseen. Sellainen masennus menee aikanaan itsestään ohitse, kun koettelemukseen saa etäisyyttä, pääsee jaloilleen ja luottamus elämään palaa. Jos näin ei käy, lääkehoitoa on hyvä harkita, vaikka sitä olisi jatkettava elämän loppuun asti. Monta lääkettä tulee vielä lisää matkan varrella. Verenpainelääke, diabeteslääke, verenohenuslääke, nitro ja mitä sitä onkaan...

Joskus ennen vanhaan kova työ oli terapiaa masennusta vastaan, ei ollut mahdollista pysyä hengissä hankkimatta joka päivä elantoaan. Nyt jäädään tuleen makaamaan ja parkumaan ja yhteiskunta tukee avuttomuutta.

Kylähullunakin pärjäilee kun ei tee liian isoja kupruja kenellekään pelkän huvin vuoksi. Luulen tietäväni, että uusivuosi tuo helpotusta henkiseen hätään.

Juice sen sanoi: "Herttaisen yhdentekevää kunhan itses kanssa pärjää"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tapa itsesi

Kokoomus

• Anonyymi

Ei pärjää, luovuta ja ota lääkettä , kyllä se sitte ilostuttaa kun mieli kevenee ja jaksaa pitää huolen kaikesta tylsästäkin.

• Anonyymi

Luonnonlääkettä.Ei mitään myrkkylääkettä.

• Anonyymi

Kyllä pärjää.Olen pärjännyt me/cfs ja masennuksen kanssa.Toki en ilman eläkettä.Työelämässä näitten kanssa ei kyllä pärjää oli lääkettä tai ei.

• Anonyymi

Aloittajalle,
      Älä masennu.
      Masennus on eliitin etuoikeus koska se kannattaa. Saavat siitä rahaa.
      Julkkikset masentuu ja ovat dingdong.
      Lopeta lääkkeet.
      Lopeta psykiatrin kaa seurustelu, et saa vastetta.
      NISKAAN KIINNI ITTEÄS JA elämä takas.
      RYHDISTÄYDY, herranjee.
      Ota elämä itelles.

• Anonyymi

Kyllä minua psykiatrit ja lääkkeet ovat auttaneet.

• Anonyymi

Oman kokemuksen mukaan kannattaa syödä lääkkeitä pahimman notkahduksen aikaan ja antaa itselleen aikaa toipua,. Kyseessä ei ole sitten mikään heti valmista juttu vaan vuosien prosessi. Terapiassa en kokenut tarpeelliseksi käydä, joillekin se auttaa, minulle turha juttu. Kyllä siitä suosta nousemaan pääsee kunhan oppii hallitsemaan niitä matalapaineita, niitä tulee mutta pikkuhiljaa niistä oppii selviytymään nopeammin ja ne jäävät kevyemmiksi

• Anonyymi

Älä pyri evoluutiosta tehdyn € bisness psykke teorioihin.
      He vangitsee vankilaa pahempaan tyrmään, jossa tulet itsemurhaiseksi, koska et koskaan ole saanut niin alentavaa kohtelua ja syuttömän vangitsemisen ja psykiatrien mielivaltaiset valheeseen perustuvat syytökset tekee herkät itsemurhaiseksi. He ei koskaan pääse eroon niistä traumoista joita evoluutioon perustuva psyykke sadisti gurujen suulla tehdyt teoriat tekee.
      Pyydä jeesusta poistamaan lamaannuksen, masennuksen henkivalta, se toimii ilman pillereitä, ilman vankilaa, jonne ihmiset jotka ei ole rikosta tehneet survotaan, koska valtiot tarvitsee kriitikoille, poliittisesti toisin ajattelijoille ja kantelun tehneille oikeuden vaatijoille psykiatrien kidutus vankiloita

• Anonyymi

Mut nekin itsemurha-ajatukset häipyy taivaan tuuliin. Nyt enää n. 14 vrk siirtymistä vähempään valoisuuteen. Kyllä sen keståä.
      Sitten alkaa maapallo pyöriä pitenevän valoisuuden aikaan.
      . mieli apeana tänäänkin. mies.

• Anonyymi

Minua auttaa liikkuminen.
      Jos saa itsensä lähtemään vaikka uimaan tai kävelylle, kotiin palatessa on parempi olo.
      Koetan myös hakeutua paikkoihin, joissa voin olla ihmisten kanssa tekemisissä- omien voimavarojeni puitteissa.
      Nytkin pääsin porukan mukana erääseen sosiaaliseen tapahtumaan. Olin iloinen, että lähdin, vaikka väsyinkin. Se oli kuitenkin erilaista väsymistä kuin masennuksessa.
      Koetan pitää päivärytmistä kiinni sillai, että nousen ylös 9 mennessä.
      Päivällä otan tarvittaessa unet.
      Koetan tehdä kotihommia, etteivät ne jää rästiin.
      Kun saa jonkun asian tehtyä, tulee hyvä mieli.
      Saunominen auttaa myös!

• Anonyymi

Kepeesti, ihan OMAT JUTUT ja PÄIVÄN TAPAHTUMAT !

• Anonyymi

Kai se pitää vaan pistää kampoihin sille masennukselle. Tekemällä asioita minka voi olettaa tuottavan iloa. Ensin voi tekeminen tuntua pakkopullalta mutta onnistumisten myötä alkaa löytää uusia puolia itsestään ja saa kummasti virtaa ja uskoa että elämässä on vielä jotain odotettavaa ja näkemisen arvoista.

• Anonyymi

Ihan sama kuin pahassa potutusjutussa - sille ei pidä vaan antaa valtaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3485
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1878
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1194
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      213
      886
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe