Kuinka kauan pitää tupakoida että on vaikeaa lopettaa

Anonyymi-ap

Yksi kaverini poltti noin viisi vuotta ja sanoi että oli melko helppoa ja ettei tupakoinnin lopettaminen ole niin vaikeaa ellei ole jo jotain 10 vuotta polttanut. Itse en ole ikinä tupakoinut joten minulla ei ole asiasta kokemusta mutta minusta on vaikea uskoa että olisi helppoa lopettaa riippuvuutta vaikkei sitä olisikaan montaa vuotta kestänyt koska puhummehan nyt kuitenkin riippuvuudesta. Kehittyykö ihan jo esim parissa vuodessa kova nikotiiniriippuvuus?

7

251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Älä usko paskanpuhujia.

Jos on helppoa, niin sitten lopettaa helposti. Syitä kyllä riittää.

Ja jos vaan selittää mittei tee, niin ketä kiinnostaa sellaisen paskanjauhajan jutut?

• Anonyymi

Monet eivät pysty lopettamaan ensimmäisen savukkeen jälkeen. En minäkään pystynyt, mutta muutaman kymmenen vuoden tupakoinnin jälkeen pystyin helposti.

• Anonyymi

Näin on, yksi savuke riittää etkä pysty enää lopettamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin on, yksi savuke riittää etkä pysty enää lopettamaan.

No se nyt niinkään ole aina. Yksi savuke ei tee vielä kenestäkään riippuvaista eikä silloin ole vielä muodostanut edes rutiinin omakaan poltto aikoja .
        Käly poltti askin päivässä,johtui sairaalaan leikattavaksi jamkun tuli sieltä niin sanoi ettei edes tehnyt mieli tupakkia. Ja ei kuulemma ollut edes vaikea lopettaa. Hänestä olisi luullut ettei koskaan pysty lopettamaan . Niin että riippuu ihmisistä , kullakin miten reagoi .
        Jokaisella eri lailla .

• Anonyymi

Nikotiiniriippuvuuden voimakkuus vaihtelee, noin 10 % päivittäiskäyttäjistä ei jää lainkaan fyysiseen koukkuun - psyykkinen addiktio taas lienee lähes kaikilla. Toisilla taas askillinen savukkeita riittää fyysisen addiktion muodostumiseen. Sekin vaihtelee, muodostuuko tupakan muihin aineisiin (mm. asetaldehydi, luonnolliset MAO-estäjät) riippuvuus vai ei. Riippuvuus myös tuppaa syvenemään vuosien kuluessa. Eli kaverisi kertoma on täysin mahdollista, etenkin koska hän poltti "vain" viitisen vuotta. Itse kun lopetin 20 vuoden jälkeen sauhuttelun siirtymällä nikotiinipusseihin, minulla oli kuukausien ajan lieviä hermostollisia ongelmia äkillisten jännitystilojen ja kipuherkkyyden kanssa. Se hyvin todennäköisesti johtui siitä, että tupakan sisältämiin MAO-estäjiin oli muodostunut jonkin sortin addiktio myös. Toiset taas eivät ole niin herkkiä niille.

• Anonyymi

Tuota olen ajatellut että on siinä muutakin riippuvuutta aiheuttavaa kuin nikotiini. Muutenhan lopetus korvikkeiden avulla olisi suht helppoa. Olen polttanut 30-35vuotta ja nyt reilu kuukausi ilman.

• Anonyymi

Minun pomoni oli polttanut 45 vuotta ja yhtenä päivänä vaan päätti lopettaa. Ei saanut mitään vieroitus oireita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3414
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1901
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      224
      1279
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      133
      1127
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1033
    6. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      964
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      68
      961
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      925
    9. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      84
      899
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      34