Kuinka kauan pitää tupakoida että on vaikeaa lopettaa

Anonyymi-ap

Yksi kaverini poltti noin viisi vuotta ja sanoi että oli melko helppoa ja ettei tupakoinnin lopettaminen ole niin vaikeaa ellei ole jo jotain 10 vuotta polttanut. Itse en ole ikinä tupakoinut joten minulla ei ole asiasta kokemusta mutta minusta on vaikea uskoa että olisi helppoa lopettaa riippuvuutta vaikkei sitä olisikaan montaa vuotta kestänyt koska puhummehan nyt kuitenkin riippuvuudesta. Kehittyykö ihan jo esim parissa vuodessa kova nikotiiniriippuvuus?

7

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Älä usko paskanpuhujia.

Jos on helppoa, niin sitten lopettaa helposti. Syitä kyllä riittää.

Ja jos vaan selittää mittei tee, niin ketä kiinnostaa sellaisen paskanjauhajan jutut?

• Anonyymi

Monet eivät pysty lopettamaan ensimmäisen savukkeen jälkeen. En minäkään pystynyt, mutta muutaman kymmenen vuoden tupakoinnin jälkeen pystyin helposti.

• Anonyymi

Näin on, yksi savuke riittää etkä pysty enää lopettamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin on, yksi savuke riittää etkä pysty enää lopettamaan.

No se nyt niinkään ole aina. Yksi savuke ei tee vielä kenestäkään riippuvaista eikä silloin ole vielä muodostanut edes rutiinin omakaan poltto aikoja .
        Käly poltti askin päivässä,johtui sairaalaan leikattavaksi jamkun tuli sieltä niin sanoi ettei edes tehnyt mieli tupakkia. Ja ei kuulemma ollut edes vaikea lopettaa. Hänestä olisi luullut ettei koskaan pysty lopettamaan . Niin että riippuu ihmisistä , kullakin miten reagoi .
        Jokaisella eri lailla .

• Anonyymi

Nikotiiniriippuvuuden voimakkuus vaihtelee, noin 10 % päivittäiskäyttäjistä ei jää lainkaan fyysiseen koukkuun - psyykkinen addiktio taas lienee lähes kaikilla. Toisilla taas askillinen savukkeita riittää fyysisen addiktion muodostumiseen. Sekin vaihtelee, muodostuuko tupakan muihin aineisiin (mm. asetaldehydi, luonnolliset MAO-estäjät) riippuvuus vai ei. Riippuvuus myös tuppaa syvenemään vuosien kuluessa. Eli kaverisi kertoma on täysin mahdollista, etenkin koska hän poltti "vain" viitisen vuotta. Itse kun lopetin 20 vuoden jälkeen sauhuttelun siirtymällä nikotiinipusseihin, minulla oli kuukausien ajan lieviä hermostollisia ongelmia äkillisten jännitystilojen ja kipuherkkyyden kanssa. Se hyvin todennäköisesti johtui siitä, että tupakan sisältämiin MAO-estäjiin oli muodostunut jonkin sortin addiktio myös. Toiset taas eivät ole niin herkkiä niille.

• Anonyymi

Tuota olen ajatellut että on siinä muutakin riippuvuutta aiheuttavaa kuin nikotiini. Muutenhan lopetus korvikkeiden avulla olisi suht helppoa. Olen polttanut 30-35vuotta ja nyt reilu kuukausi ilman.

• Anonyymi

Minun pomoni oli polttanut 45 vuotta ja yhtenä päivänä vaan päätti lopettaa. Ei saanut mitään vieroitus oireita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe