Sunnuntaisin provisiopalkan on oltava kaksinkertainen

Anonyymi-ap

28

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minun isäntä maksaa tavanomainen prosentti on 18. Tänään se on 36.
      Se on reilu ja eri kiva isäntä. Taidan jättää sille pullapitkon vuoron jälkeen penkille.
      Reilu isäntä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minä isäntänä en koskaan maksa tuplapalkkaa,
      Täytyy se jotain jäädä särvintä leivän päälle myös minulle.

      • Anonyymi

        No just. Kuskin selkänahasta revit leipäsi. Reilu pomo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just. Kuskin selkänahasta revit leipäsi. Reilu pomo

        Mistä muusta sen revin kuin rengin selkänahasta?
        Sitä varten mä oon sen orjan ottanut töihin mun taksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä muusta sen revin kuin rengin selkänahasta?
        Sitä varten mä oon sen orjan ottanut töihin mun taksiin.

        Sä oot nyt käsittänyt ihan väärin tän asian. Sun tehtävä on hommata auto, asiakkaat ,ajot sun muut, jotta työntekijällä on hyvät olot. Lisäksi työntekijän kuuluu saada kaikki raha niistä ajoista, sillä sehän ne suorittaa etkä sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just. Kuskin selkänahasta revit leipäsi. Reilu pomo

        Kuskin pitäisi maksaa siitä, että saa ajella sunnuntaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuskin pitäisi maksaa siitä, että saa ajella sunnuntaisin.

        Siinä se nähdään tasa-arvo, kuskin pitää maksaa, isäntä saa ajaa ilmaiseksi?


      • Anonyymi

        Oletko niin tyhmä, ettet osaa hinnoitella ajoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä oot nyt käsittänyt ihan väärin tän asian. Sun tehtävä on hommata auto, asiakkaat ,ajot sun muut, jotta työntekijällä on hyvät olot. Lisäksi työntekijän kuuluu saada kaikki raha niistä ajoista, sillä sehän ne suorittaa etkä sinä.

        Voi näinkin tehdä, kunhan renki maksaa autosta, luvista ja taksilaitteista vuokraa 500€/pvä.


    • Anonyymi

      Tuplaprovikka alkaa taas pian.

      • Anonyymi

        Helppo laskutoimitus: jos kuskin kanssa on sovittu provikkapalkka esim 30% kassasta, niin sunnuntaina on tuplapalkka eli 60% kassasta. Ymmärrät varmaan miksi moni isäntä ajaa pyhät itse.


    • Anonyymi

      Tilaajavastuusopimus ja palkkalaki velvoittaa kuljettajille pyhäkorvaukset ja ylityöt. Koskee jokaista taksia jolla ajetaan yhteiskunnan ajoja. Kela, sote, koulukyyti yms..
      Voi kysellä asiaa AKT tai miltä tahansa laki toimistosta. Taksiliitosssa asia tiedetään mutta vaietaan. Liiton päättäjillä on useita autoja ja tämän takia palkkaasiosta ei tule ulostuloa.
      Vaikka se on tärkeintä työntekijän puolesta.
      Itse en käytä kuljettajaa koska en voisi noudattaa lakia ja olisi suuri riski että kuljettaja hakisi hänelle kuuluvat palkat jälkikäteen oikeusteitse.

      Erään entisen Taksiliiton lakimiehen kanssa asiasta keskustelin. Kuulemma on kuljettajat voittaneet nämä jutut järjestään.

      • Anonyymi

        Tässä vähän osviittaa.

        https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/nainko-taksikuskin-sunnutailisa-lasketaan-taksiliiton-juristi-vastaa/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä vähän osviittaa.

        https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/nainko-taksikuskin-sunnutailisa-lasketaan-taksiliiton-juristi-vastaa/

        Taksinkuljettajan oikeudenkäynti, yksi esimerkki.

        oli kyse taksiyhtiön käyttämästä palkanmaksujärjestelmästä. Tapauksessa tuli ratkaista, olivatko kantajalle maksettujen palkanlisien laskentaperusteet tunti- vai prosenttipalkan mukaan määräytyviä ja olivatko kanteessa tarkoitetut lisät tosiasiassa sisällytetty prosenttipalkkaan.

        Työntekijän ja yhtiön välisen työsopimuksen mukaan työntekijän palkasta oli todettu seuraavaa:

        Palkka on 5,70 euroa tunnilta ja sen mukaisesti määräytyy myös ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavan palkan suuruus siten, kuin työaikalaissa on säädetty.
        Työntekijällä on mahdollisuus suorituslisään, jonka perusteena on 35 % ko. palkanmaksukauden (2 viikkoa) ajotulojensa arvonlisäverottomasta yhteissummasta, siten kuin jäljempänä kohdassa 3 todetaan.
        Suorituslisä on edellä 2. kohdan mukaan määräytyvä määrä vähennettynä 1. kohdassa mainitusta palkkasummasta, johon sisältyy peruspalkka, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät. Mikäli erotus on negatiivinen, suorituslisää ei makseta.
        Työsopimuksessa ei ollut tuntitakuuta eikä työnantaja ollut sitoutunut taksiliikenteen työehtosopimukseen.

        Työntekijä työskenteli taksinkuljettajana yhtiössä ajalla 16.6.2006-14.12.2012. Työntekijä katsoi, että palkkausperuste oli alalla yleisesti käytössä oleva prosenttipalkka. Joka tapauksessa kantajan mukaan työso-pimuksen mukainen tuntipalkka on ollut kohtuuttoman alhainen. Kantaja vaati yhtiön velvoittamista suorittamaan maksamatta jääneitä ylityö- ja sunnuntaikorvauksia, jotka työaikalain mukaan olisi tullut maksaa.

        Yhtiön mukaan palkkausjärjestelmä perustui tuntipalkkaukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että palkkaus oli suoriteperusteinen, koska kantajalle oli maksettu palkkaa 35 % ajotuloista työtuntien määrästä riippumatta. Lisäksi hovioikeus tulkitsi, että työaikalain säännösten mukaan palkan laskentaperusteet on oltava samansuuruiset sekä peruspalkan että ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavien lisien osalta. Kantajan peruspalkan perusteena oli ollut 5,70 euroa tunnilta ja korvausten laskentaperusteet olivat vaihdelleet 10,89 eurosta 18,64 euroon.

        Hovioikeus katsoi, että taksiyhtiön käyttämä palkkausjärjestelmä oli ollut ylityö- ja sunnuntaityötuntien osalta suoriteperusteinen eikä perustuntipalkkaa ollut käytetty palkanmääräytymisperusteena. Ylityö- ja sunnuntaityökorvauksia ei ollut myöskään tosiasiassa maksettu, vaan ne oli ainoastaan huomioitu prosenttipalkkaa laskettaessa. Palkanmaksuperuste oli tosiasiassa prosenttipalkka. Edellä mainituista syistä johtuen hovioikeus katsoi, että yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainenYhtiö velvoitettiin suorittamaan työntekijälle käräjäoikeuden tuomitsemat korvaukset sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Kantajalle tuomitut korvaukset koostuivat maksamatta jääneistä palkan korotusosista vuosilta 2011 ja 2012, korvaukset olivat yhteensä noin 28.800 euroa. Tuomio on lainvoimainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksinkuljettajan oikeudenkäynti, yksi esimerkki.

        oli kyse taksiyhtiön käyttämästä palkanmaksujärjestelmästä. Tapauksessa tuli ratkaista, olivatko kantajalle maksettujen palkanlisien laskentaperusteet tunti- vai prosenttipalkan mukaan määräytyviä ja olivatko kanteessa tarkoitetut lisät tosiasiassa sisällytetty prosenttipalkkaan.

        Työntekijän ja yhtiön välisen työsopimuksen mukaan työntekijän palkasta oli todettu seuraavaa:

        Palkka on 5,70 euroa tunnilta ja sen mukaisesti määräytyy myös ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavan palkan suuruus siten, kuin työaikalaissa on säädetty.
        Työntekijällä on mahdollisuus suorituslisään, jonka perusteena on 35 % ko. palkanmaksukauden (2 viikkoa) ajotulojensa arvonlisäverottomasta yhteissummasta, siten kuin jäljempänä kohdassa 3 todetaan.
        Suorituslisä on edellä 2. kohdan mukaan määräytyvä määrä vähennettynä 1. kohdassa mainitusta palkkasummasta, johon sisältyy peruspalkka, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät. Mikäli erotus on negatiivinen, suorituslisää ei makseta.
        Työsopimuksessa ei ollut tuntitakuuta eikä työnantaja ollut sitoutunut taksiliikenteen työehtosopimukseen.

        Työntekijä työskenteli taksinkuljettajana yhtiössä ajalla 16.6.2006-14.12.2012. Työntekijä katsoi, että palkkausperuste oli alalla yleisesti käytössä oleva prosenttipalkka. Joka tapauksessa kantajan mukaan työso-pimuksen mukainen tuntipalkka on ollut kohtuuttoman alhainen. Kantaja vaati yhtiön velvoittamista suorittamaan maksamatta jääneitä ylityö- ja sunnuntaikorvauksia, jotka työaikalain mukaan olisi tullut maksaa.

        Yhtiön mukaan palkkausjärjestelmä perustui tuntipalkkaukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että palkkaus oli suoriteperusteinen, koska kantajalle oli maksettu palkkaa 35 % ajotuloista työtuntien määrästä riippumatta. Lisäksi hovioikeus tulkitsi, että työaikalain säännösten mukaan palkan laskentaperusteet on oltava samansuuruiset sekä peruspalkan että ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavien lisien osalta. Kantajan peruspalkan perusteena oli ollut 5,70 euroa tunnilta ja korvausten laskentaperusteet olivat vaihdelleet 10,89 eurosta 18,64 euroon.

        Hovioikeus katsoi, että taksiyhtiön käyttämä palkkausjärjestelmä oli ollut ylityö- ja sunnuntaityötuntien osalta suoriteperusteinen eikä perustuntipalkkaa ollut käytetty palkanmääräytymisperusteena. Ylityö- ja sunnuntaityökorvauksia ei ollut myöskään tosiasiassa maksettu, vaan ne oli ainoastaan huomioitu prosenttipalkkaa laskettaessa. Palkanmaksuperuste oli tosiasiassa prosenttipalkka. Edellä mainituista syistä johtuen hovioikeus katsoi, että yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainenYhtiö velvoitettiin suorittamaan työntekijälle käräjäoikeuden tuomitsemat korvaukset sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Kantajalle tuomitut korvaukset koostuivat maksamatta jääneistä palkan korotusosista vuosilta 2011 ja 2012, korvaukset olivat yhteensä noin 28.800 euroa. Tuomio on lainvoimainen.

        Ja näin sai taas yksi vihervassari taksiyhtiön konkurssiin. Korvaukset saivat jäämättä kuljettajalta ja työpaikka meni.
        Kuka voitti?
        Tässä loistava esimerkki miksi Suomessa ei kannata yrittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja näin sai taas yksi vihervassari taksiyhtiön konkurssiin. Korvaukset saivat jäämättä kuljettajalta ja työpaikka meni.
        Kuka voitti?
        Tässä loistava esimerkki miksi Suomessa ei kannata yrittää.

        Kenenkään ei ole pakko palkata kuljettajaa mikäli ei ole varaa maksaa palkkaa oikein.
        Kyytien hinnat ovat liian alhaiset kilpailutuksen vuoksi. Välitysyhtiöt eivät kanna vastuuta palkoista, vaikka tekevät tarjoukset ajoista. Kukaan ei valvo.
        Miksi pitää olla monta autoa ja teettää ilmaista työtä kuljettajilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenenkään ei ole pakko palkata kuljettajaa mikäli ei ole varaa maksaa palkkaa oikein.
        Kyytien hinnat ovat liian alhaiset kilpailutuksen vuoksi. Välitysyhtiöt eivät kanna vastuuta palkoista, vaikka tekevät tarjoukset ajoista. Kukaan ei valvo.
        Miksi pitää olla monta autoa ja teettää ilmaista työtä kuljettajilla?

        Korvaukset maksettiin kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvaukset maksettiin kyllä.

        Tiedän tapauksen ja olen aivan varma ettei maksettu. Osakeyhtiö hakeutui konkurssiin tämän tapauksen myötä. Verottaja otti ensin omat saatavat ja öljy-yhtiö seuraavaksi. Auto oli rahoitusyhtiön joten kuljettaja menetti työnsä ja korvaukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän tapauksen ja olen aivan varma ettei maksettu. Osakeyhtiö hakeutui konkurssiin tämän tapauksen myötä. Verottaja otti ensin omat saatavat ja öljy-yhtiö seuraavaksi. Auto oli rahoitusyhtiön joten kuljettaja menetti työnsä ja korvaukset.

        No on kyllä Suomen taksiliikenteessä asiat huonosti jos kuljettaja vaatii hänelle kuuluvat palkat niin koko yritys menee nurin.
        Onneksi on Taksiliitto ja Taksikuutio kuitenkin rahastamassa ja huolehtimassa.
        Huijaustahan tuo on. Työntekijän hyväksikäyttöä.
        Linja-autoliikenteessä kuitenkin toimitaan näiden sääntöjen mukaan palkkojen osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on kyllä Suomen taksiliikenteessä asiat huonosti jos kuljettaja vaatii hänelle kuuluvat palkat niin koko yritys menee nurin.
        Onneksi on Taksiliitto ja Taksikuutio kuitenkin rahastamassa ja huolehtimassa.
        Huijaustahan tuo on. Työntekijän hyväksikäyttöä.
        Linja-autoliikenteessä kuitenkin toimitaan näiden sääntöjen mukaan palkkojen osalta.

        Kyse on järjestelmällisestä rikollisuudesta, jota johtavat välitysyhtiöt.


    • Anonyymi

      Yrittäjä ajaa itse tai maksaa palkan kuten kuuluu.
      Niin se on muillakin aloilla. Jopa ilman liittoa.

    • Anonyymi

      Missä nyt viisaat tietäjät ovat?
      Rengit hei, ottakaa teille kuuluvat palkat itsellenne.

    • Anonyymi

      Kolme päivää tuplapalkalla tällä viikolla.😊

    • Anonyymi

      Taksilain uudistuksen paras puoli oli ,että ajovelvoite poistui.Enään ei tarvitse palkata kuljettajaa tuottamattomaan työhön.

    • Anonyymi

      Pian alkaa taas tuplaprovisio klo 00.00

    • Anonyymi

      Mulla on monta autoa ajossa. Rengit ei tarvitse lisiä. Istukoot lähes ilmaiseksi.

    • Anonyymi

      Sunnuntai on joka viikko😊🤑

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      161
      3620
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      14
      3051
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      25
      2771
    4. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      52
      2651
    5. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      88
      2527
    6. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      50
      2520
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      11
      2300
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      83
      1987
    9. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      202
      1827
    10. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      140
      1793
    Aihe