Sunnuntaisin provisiopalkan on oltava kaksinkertainen

Anonyymi-ap

22

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minun isäntä maksaa tavanomainen prosentti on 18. Tänään se on 36.
      Se on reilu ja eri kiva isäntä. Taidan jättää sille pullapitkon vuoron jälkeen penkille.
      Reilu isäntä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minä isäntänä en koskaan maksa tuplapalkkaa,
      Täytyy se jotain jäädä särvintä leivän päälle myös minulle.

      • Anonyymi

        No just. Kuskin selkänahasta revit leipäsi. Reilu pomo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just. Kuskin selkänahasta revit leipäsi. Reilu pomo

        Mistä muusta sen revin kuin rengin selkänahasta?
        Sitä varten mä oon sen orjan ottanut töihin mun taksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä muusta sen revin kuin rengin selkänahasta?
        Sitä varten mä oon sen orjan ottanut töihin mun taksiin.

        Sä oot nyt käsittänyt ihan väärin tän asian. Sun tehtävä on hommata auto, asiakkaat ,ajot sun muut, jotta työntekijällä on hyvät olot. Lisäksi työntekijän kuuluu saada kaikki raha niistä ajoista, sillä sehän ne suorittaa etkä sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just. Kuskin selkänahasta revit leipäsi. Reilu pomo

        Kuskin pitäisi maksaa siitä, että saa ajella sunnuntaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuskin pitäisi maksaa siitä, että saa ajella sunnuntaisin.

        Siinä se nähdään tasa-arvo, kuskin pitää maksaa, isäntä saa ajaa ilmaiseksi?


      • Anonyymi

        Oletko niin tyhmä, ettet osaa hinnoitella ajoja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä oot nyt käsittänyt ihan väärin tän asian. Sun tehtävä on hommata auto, asiakkaat ,ajot sun muut, jotta työntekijällä on hyvät olot. Lisäksi työntekijän kuuluu saada kaikki raha niistä ajoista, sillä sehän ne suorittaa etkä sinä.

        Voi näinkin tehdä, kunhan renki maksaa autosta, luvista ja taksilaitteista vuokraa 500€/pvä.


    • Anonyymi

      Tuplaprovikka alkaa taas pian.

      • Anonyymi

        Helppo laskutoimitus: jos kuskin kanssa on sovittu provikkapalkka esim 30% kassasta, niin sunnuntaina on tuplapalkka eli 60% kassasta. Ymmärrät varmaan miksi moni isäntä ajaa pyhät itse.


    • Anonyymi

      Tilaajavastuusopimus ja palkkalaki velvoittaa kuljettajille pyhäkorvaukset ja ylityöt. Koskee jokaista taksia jolla ajetaan yhteiskunnan ajoja. Kela, sote, koulukyyti yms..
      Voi kysellä asiaa AKT tai miltä tahansa laki toimistosta. Taksiliitosssa asia tiedetään mutta vaietaan. Liiton päättäjillä on useita autoja ja tämän takia palkkaasiosta ei tule ulostuloa.
      Vaikka se on tärkeintä työntekijän puolesta.
      Itse en käytä kuljettajaa koska en voisi noudattaa lakia ja olisi suuri riski että kuljettaja hakisi hänelle kuuluvat palkat jälkikäteen oikeusteitse.

      Erään entisen Taksiliiton lakimiehen kanssa asiasta keskustelin. Kuulemma on kuljettajat voittaneet nämä jutut järjestään.

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä vähän osviittaa.

        https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/nainko-taksikuskin-sunnutailisa-lasketaan-taksiliiton-juristi-vastaa/

        Taksinkuljettajan oikeudenkäynti, yksi esimerkki.

        oli kyse taksiyhtiön käyttämästä palkanmaksujärjestelmästä. Tapauksessa tuli ratkaista, olivatko kantajalle maksettujen palkanlisien laskentaperusteet tunti- vai prosenttipalkan mukaan määräytyviä ja olivatko kanteessa tarkoitetut lisät tosiasiassa sisällytetty prosenttipalkkaan.

        Työntekijän ja yhtiön välisen työsopimuksen mukaan työntekijän palkasta oli todettu seuraavaa:

        Palkka on 5,70 euroa tunnilta ja sen mukaisesti määräytyy myös ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavan palkan suuruus siten, kuin työaikalaissa on säädetty.
        Työntekijällä on mahdollisuus suorituslisään, jonka perusteena on 35 % ko. palkanmaksukauden (2 viikkoa) ajotulojensa arvonlisäverottomasta yhteissummasta, siten kuin jäljempänä kohdassa 3 todetaan.
        Suorituslisä on edellä 2. kohdan mukaan määräytyvä määrä vähennettynä 1. kohdassa mainitusta palkkasummasta, johon sisältyy peruspalkka, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät. Mikäli erotus on negatiivinen, suorituslisää ei makseta.
        Työsopimuksessa ei ollut tuntitakuuta eikä työnantaja ollut sitoutunut taksiliikenteen työehtosopimukseen.

        Työntekijä työskenteli taksinkuljettajana yhtiössä ajalla 16.6.2006-14.12.2012. Työntekijä katsoi, että palkkausperuste oli alalla yleisesti käytössä oleva prosenttipalkka. Joka tapauksessa kantajan mukaan työso-pimuksen mukainen tuntipalkka on ollut kohtuuttoman alhainen. Kantaja vaati yhtiön velvoittamista suorittamaan maksamatta jääneitä ylityö- ja sunnuntaikorvauksia, jotka työaikalain mukaan olisi tullut maksaa.

        Yhtiön mukaan palkkausjärjestelmä perustui tuntipalkkaukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että palkkaus oli suoriteperusteinen, koska kantajalle oli maksettu palkkaa 35 % ajotuloista työtuntien määrästä riippumatta. Lisäksi hovioikeus tulkitsi, että työaikalain säännösten mukaan palkan laskentaperusteet on oltava samansuuruiset sekä peruspalkan että ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavien lisien osalta. Kantajan peruspalkan perusteena oli ollut 5,70 euroa tunnilta ja korvausten laskentaperusteet olivat vaihdelleet 10,89 eurosta 18,64 euroon.

        Hovioikeus katsoi, että taksiyhtiön käyttämä palkkausjärjestelmä oli ollut ylityö- ja sunnuntaityötuntien osalta suoriteperusteinen eikä perustuntipalkkaa ollut käytetty palkanmääräytymisperusteena. Ylityö- ja sunnuntaityökorvauksia ei ollut myöskään tosiasiassa maksettu, vaan ne oli ainoastaan huomioitu prosenttipalkkaa laskettaessa. Palkanmaksuperuste oli tosiasiassa prosenttipalkka. Edellä mainituista syistä johtuen hovioikeus katsoi, että yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainenYhtiö velvoitettiin suorittamaan työntekijälle käräjäoikeuden tuomitsemat korvaukset sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Kantajalle tuomitut korvaukset koostuivat maksamatta jääneistä palkan korotusosista vuosilta 2011 ja 2012, korvaukset olivat yhteensä noin 28.800 euroa. Tuomio on lainvoimainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksinkuljettajan oikeudenkäynti, yksi esimerkki.

        oli kyse taksiyhtiön käyttämästä palkanmaksujärjestelmästä. Tapauksessa tuli ratkaista, olivatko kantajalle maksettujen palkanlisien laskentaperusteet tunti- vai prosenttipalkan mukaan määräytyviä ja olivatko kanteessa tarkoitetut lisät tosiasiassa sisällytetty prosenttipalkkaan.

        Työntekijän ja yhtiön välisen työsopimuksen mukaan työntekijän palkasta oli todettu seuraavaa:

        Palkka on 5,70 euroa tunnilta ja sen mukaisesti määräytyy myös ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavan palkan suuruus siten, kuin työaikalaissa on säädetty.
        Työntekijällä on mahdollisuus suorituslisään, jonka perusteena on 35 % ko. palkanmaksukauden (2 viikkoa) ajotulojensa arvonlisäverottomasta yhteissummasta, siten kuin jäljempänä kohdassa 3 todetaan.
        Suorituslisä on edellä 2. kohdan mukaan määräytyvä määrä vähennettynä 1. kohdassa mainitusta palkkasummasta, johon sisältyy peruspalkka, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät. Mikäli erotus on negatiivinen, suorituslisää ei makseta.
        Työsopimuksessa ei ollut tuntitakuuta eikä työnantaja ollut sitoutunut taksiliikenteen työehtosopimukseen.

        Työntekijä työskenteli taksinkuljettajana yhtiössä ajalla 16.6.2006-14.12.2012. Työntekijä katsoi, että palkkausperuste oli alalla yleisesti käytössä oleva prosenttipalkka. Joka tapauksessa kantajan mukaan työso-pimuksen mukainen tuntipalkka on ollut kohtuuttoman alhainen. Kantaja vaati yhtiön velvoittamista suorittamaan maksamatta jääneitä ylityö- ja sunnuntaikorvauksia, jotka työaikalain mukaan olisi tullut maksaa.

        Yhtiön mukaan palkkausjärjestelmä perustui tuntipalkkaukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että palkkaus oli suoriteperusteinen, koska kantajalle oli maksettu palkkaa 35 % ajotuloista työtuntien määrästä riippumatta. Lisäksi hovioikeus tulkitsi, että työaikalain säännösten mukaan palkan laskentaperusteet on oltava samansuuruiset sekä peruspalkan että ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavien lisien osalta. Kantajan peruspalkan perusteena oli ollut 5,70 euroa tunnilta ja korvausten laskentaperusteet olivat vaihdelleet 10,89 eurosta 18,64 euroon.

        Hovioikeus katsoi, että taksiyhtiön käyttämä palkkausjärjestelmä oli ollut ylityö- ja sunnuntaityötuntien osalta suoriteperusteinen eikä perustuntipalkkaa ollut käytetty palkanmääräytymisperusteena. Ylityö- ja sunnuntaityökorvauksia ei ollut myöskään tosiasiassa maksettu, vaan ne oli ainoastaan huomioitu prosenttipalkkaa laskettaessa. Palkanmaksuperuste oli tosiasiassa prosenttipalkka. Edellä mainituista syistä johtuen hovioikeus katsoi, että yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainenYhtiö velvoitettiin suorittamaan työntekijälle käräjäoikeuden tuomitsemat korvaukset sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Kantajalle tuomitut korvaukset koostuivat maksamatta jääneistä palkan korotusosista vuosilta 2011 ja 2012, korvaukset olivat yhteensä noin 28.800 euroa. Tuomio on lainvoimainen.

        Ja näin sai taas yksi vihervassari taksiyhtiön konkurssiin. Korvaukset saivat jäämättä kuljettajalta ja työpaikka meni.
        Kuka voitti?
        Tässä loistava esimerkki miksi Suomessa ei kannata yrittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja näin sai taas yksi vihervassari taksiyhtiön konkurssiin. Korvaukset saivat jäämättä kuljettajalta ja työpaikka meni.
        Kuka voitti?
        Tässä loistava esimerkki miksi Suomessa ei kannata yrittää.

        Kenenkään ei ole pakko palkata kuljettajaa mikäli ei ole varaa maksaa palkkaa oikein.
        Kyytien hinnat ovat liian alhaiset kilpailutuksen vuoksi. Välitysyhtiöt eivät kanna vastuuta palkoista, vaikka tekevät tarjoukset ajoista. Kukaan ei valvo.
        Miksi pitää olla monta autoa ja teettää ilmaista työtä kuljettajilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenenkään ei ole pakko palkata kuljettajaa mikäli ei ole varaa maksaa palkkaa oikein.
        Kyytien hinnat ovat liian alhaiset kilpailutuksen vuoksi. Välitysyhtiöt eivät kanna vastuuta palkoista, vaikka tekevät tarjoukset ajoista. Kukaan ei valvo.
        Miksi pitää olla monta autoa ja teettää ilmaista työtä kuljettajilla?

        Korvaukset maksettiin kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvaukset maksettiin kyllä.

        Tiedän tapauksen ja olen aivan varma ettei maksettu. Osakeyhtiö hakeutui konkurssiin tämän tapauksen myötä. Verottaja otti ensin omat saatavat ja öljy-yhtiö seuraavaksi. Auto oli rahoitusyhtiön joten kuljettaja menetti työnsä ja korvaukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän tapauksen ja olen aivan varma ettei maksettu. Osakeyhtiö hakeutui konkurssiin tämän tapauksen myötä. Verottaja otti ensin omat saatavat ja öljy-yhtiö seuraavaksi. Auto oli rahoitusyhtiön joten kuljettaja menetti työnsä ja korvaukset.

        No on kyllä Suomen taksiliikenteessä asiat huonosti jos kuljettaja vaatii hänelle kuuluvat palkat niin koko yritys menee nurin.
        Onneksi on Taksiliitto ja Taksikuutio kuitenkin rahastamassa ja huolehtimassa.
        Huijaustahan tuo on. Työntekijän hyväksikäyttöä.
        Linja-autoliikenteessä kuitenkin toimitaan näiden sääntöjen mukaan palkkojen osalta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No on kyllä Suomen taksiliikenteessä asiat huonosti jos kuljettaja vaatii hänelle kuuluvat palkat niin koko yritys menee nurin.
        Onneksi on Taksiliitto ja Taksikuutio kuitenkin rahastamassa ja huolehtimassa.
        Huijaustahan tuo on. Työntekijän hyväksikäyttöä.
        Linja-autoliikenteessä kuitenkin toimitaan näiden sääntöjen mukaan palkkojen osalta.

        Kyse on järjestelmällisestä rikollisuudesta, jota johtavat välitysyhtiöt.


    • Anonyymi

      Yrittäjä ajaa itse tai maksaa palkan kuten kuuluu.
      Niin se on muillakin aloilla. Jopa ilman liittoa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      47
      11079
    2. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      82
      7489
    3. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      75
      5499
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      44
      5464
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      76
      4768
    6. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      33
      4153
    7. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      48
      3016
    8. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      2915
    9. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      41
      2475
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      40
      2430
    Aihe