Joosef asui Bethlehemissä ja maria Nasaretissa

Anonyymi-ap

Yksi lause, joka on jäänyt liian monelta huomioimatta, on Luukas 2:3 "kaiki menivät... kukin omaan kaupunkiinsa" (1992; 1933/38) tai "kaikki lähtivät omaan kaupunkiinsa" (2020) tai "kukin meni kaupunkiinsa" (1776), joka viittaa siihen, että Joosef todella asui Betlehemissä, vaikka hän oli juuri sillä hetkellä Nasaretissa Marian luona.

49

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joosef asui todennäköisesti Betlehemissä ja Maria asui Nasaretissa. Tämä kirjallisista lähteistä yhteen veto. Eli Ai.

    • Anonyymi

      Eikö tämä luo uuden ongelman ja ristiriidan eli jos Joosef asui Betlehemissä ja Maria Nasaretissa niin miten he pystyivät kihlautumaan ja menemään naimisiin kun asuivat eri kaupungeissa ja kokonaan eri alueilla?

    • Nasaretia ei ollut edes olemassa väitettyyn Jeesuksen syntymän aikaan. VT:ssä ei mainita lainkaan Nasaretia. Josephus toimi Galilean komentajana juutalaissodassa. Hän valvoi linnoitustöitä mm. Jaafiassa, joka oli parin kilometrin päässä nykyisen Nasaretin keskustasta. Josephuskaan ei mainitse Nasaretia, mutta kylläkin Jaafian. Jaafia mainitaan myös VT:ssä.

      Mistä tämä anakronismi johtuu? Jeesustarinat sepitettiin toisella ja kolmannella vuosisadalla kaukana väitetyistä tapahtumapaikoista. Nasaret perustettiin kaupunkina 300-luvulla. Sepittäjällä tapahtui virhe. Hän kuvitteli, että Nasaret on ollut aina olemassa.

      • Matteus puhuu VT:n ennustavan Nasaretilaisesta. Syön hatullisen paskaa, kun joku löytää VT:stä sanan Nasaret tai nasaretilainen.

        23 ja asettui siellä kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret. Näin tapahtui, jotta kävisi toteen profeettojen ennustus: häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi.


      • Anonyymi

        Arkeologia voittaa vanhentuneen tiedon. Nasaretissa tehtyjen arkeologisten kaivausten perusteella Nasaret oli kyseiseen aikaan pieni noin parinkymmenen asukkaan maalaiskylä ja osa lähellä sijaitsevan Sepphoriksen eli Sipporin esikaupunkialuetta eli lähiötä. Nasaretissa ei ollut omaa syngagoogaa sillä siellä ei ollut tarpeeksi asukkaita, mutta kylän asukkailla oli oma nimikko synagooga Sepphoriksessa, joka säilyi vielä senkin jälkeen kun Nasaretin asukasluku kasvoi juutalaissodan jälkeen paikalle muuttaneista pakolaisista. Ja ennen kuin Nasaretissa oli suoritettu mitään arkeologisia kaivauksia arveltiin alueella sijainneen ensimmäisen vuosisadan asutus lähistöllä sijaitsevien ensimmäisen vuosisadan alussa käytettyjen perhehautojen perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arkeologia voittaa vanhentuneen tiedon. Nasaretissa tehtyjen arkeologisten kaivausten perusteella Nasaret oli kyseiseen aikaan pieni noin parinkymmenen asukkaan maalaiskylä ja osa lähellä sijaitsevan Sepphoriksen eli Sipporin esikaupunkialuetta eli lähiötä. Nasaretissa ei ollut omaa syngagoogaa sillä siellä ei ollut tarpeeksi asukkaita, mutta kylän asukkailla oli oma nimikko synagooga Sepphoriksessa, joka säilyi vielä senkin jälkeen kun Nasaretin asukasluku kasvoi juutalaissodan jälkeen paikalle muuttaneista pakolaisista. Ja ennen kuin Nasaretissa oli suoritettu mitään arkeologisia kaivauksia arveltiin alueella sijainneen ensimmäisen vuosisadan asutus lähistöllä sijaitsevien ensimmäisen vuosisadan alussa käytettyjen perhehautojen perusteella.

        Voit tunkea harhaiset, puolueelliset ja historiaa vääristelevät arkeokökkösi sinne mistä pikajunat tulee. Jo 1700-luvulta asti, ja varmuudella 1800-luvulta alkaen, on tiedetty että Nasaretia ei ollut olemassa ensimmäisellä, toisella eikä vielä kolmannellakaan vuosiadallaa vaan se oli perustettu vasta 300-luvulla eli noin 250 vuotta sen jälkeen kun Jeesus kuoli. Tämä voidaan myös asettaa varhaisimmaksi ajankohdaksi jolloin evankeliumit on kirjoitettu.


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Arkeologia voittaa vanhentuneen tiedon. Nasaretissa tehtyjen arkeologisten kaivausten perusteella Nasaret oli kyseiseen aikaan pieni noin parinkymmenen asukkaan maalaiskylä ja osa lähellä sijaitsevan Sepphoriksen eli Sipporin esikaupunkialuetta eli lähiötä. Nasaretissa ei ollut omaa syngagoogaa sillä siellä ei ollut tarpeeksi asukkaita, mutta kylän asukkailla oli oma nimikko synagooga Sepphoriksessa, joka säilyi vielä senkin jälkeen kun Nasaretin asukasluku kasvoi juutalaissodan jälkeen paikalle muuttaneista pakolaisista. Ja ennen kuin Nasaretissa oli suoritettu mitään arkeologisia kaivauksia arveltiin alueella sijainneen ensimmäisen vuosisadan asutus lähistöllä sijaitsevien ensimmäisen vuosisadan alussa käytettyjen perhehautojen perusteella.

        ” Arkeologia voittaa vanhentuneen tiedon.”

        Juu, kyllä se on kaikille selvää, että nykyisen Nasaretin alueella on ollut iät ja ajat asutusta, mutta Nasaret -nimistä kaupunkia ei ollut olemassa ennen 3. vuosisataa. Nasaret on yhtä virheellinen anakronismi kuin joku sepittäisi legendan 1500-luvun new yorkilaisesta turkismetsästäjästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nasaret mainitaan ensimmäisellä vuosisadalla syntyneissä uuden testamentin teksteissä, joten se tunnettiin silloin sillä nimellä. Asutusta oli vain noin 50 taloa ja korkeintaan 480 ihmistä eikä kylä ollut valtakunnallisesti merkittävä, joten sitä ei mainita muissa ajan lähteissä, jotka olisivat säilyneet meille asti.

        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000309111.html

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nazareth

        ”… Nasaret mainitaan ensimmäisellä vuosisadalla syntyneissä uuden testamentin teksteissä…”

        Joiden varhaisimpia katkelmia on 2. vuosisadalta ja ensimmäinen kokonainen testamentti vasta 4. vuosisadalta (Codex Sinaiticus).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit tunkea harhaiset, puolueelliset ja historiaa vääristelevät arkeokökkösi sinne mistä pikajunat tulee. Jo 1700-luvulta asti, ja varmuudella 1800-luvulta alkaen, on tiedetty että Nasaretia ei ollut olemassa ensimmäisellä, toisella eikä vielä kolmannellakaan vuosiadallaa vaan se oli perustettu vasta 300-luvulla eli noin 250 vuotta sen jälkeen kun Jeesus kuoli. Tämä voidaan myös asettaa varhaisimmaksi ajankohdaksi jolloin evankeliumit on kirjoitettu.

        Höpö höpö. Nasaretissa oli asutusta jo ennen Jeesuksen aikaa ja se tunnetaan sillä nimellä Uuden testamentin teksteissä ensimmäiseltä vuosisadalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Nasaretissa oli asutusta jo ennen Jeesuksen aikaa ja se tunnetaan sillä nimellä Uuden testamentin teksteissä ensimmäiseltä vuosisadalta.

        ”… se tunnetaan sillä nimellä Uuden testamentin teksteissä ensimmäiseltä vuosisadalta.”

        Raamattu on totta koska se sanotaan Raamatussa 😆

        Raamattu on lähtökohtaisesti niin täynnä asiavirheitä, ettei mitään voi pitää totena ilman ulkopuolista vahvistusta.


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        ”… Nasaret mainitaan ensimmäisellä vuosisadalla syntyneissä uuden testamentin teksteissä…”

        Joiden varhaisimpia katkelmia on 2. vuosisadalta ja ensimmäinen kokonainen testamentti vasta 4. vuosisadalta (Codex Sinaiticus).

        Vanhimmat kopiot ja alkuperäiset käsikirjoitukset eivät ole säilyneet, mutta ne on ajoitettu kirjoitetun ensimmäisellä vuosisadalla.

        Väitätkö että näin ei ole ja tekstit keksittiin 200- ja 300-luvuilla?


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        ”… se tunnetaan sillä nimellä Uuden testamentin teksteissä ensimmäiseltä vuosisadalta.”

        Raamattu on totta koska se sanotaan Raamatussa 😆

        Raamattu on lähtökohtaisesti niin täynnä asiavirheitä, ettei mitään voi pitää totena ilman ulkopuolista vahvistusta.

        Olisi ollut järjetöntä puhua Nasaretista, jos sitä ei olisi ollut olemassa. Siitä kuitenkin puhuttiin. Jos Jeesus olisi keksitty hahmo, jonka uskoteltiin olevan todellinen, niin kai hänet olisi sijoitettu todelliseen paikkaan eikä keksitty paikkaa, jota ei ole olemassa.

        Kertomukset Jeesuksesta tunnettiin Paavalin mukaan 30-luvulla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhimmat kopiot ja alkuperäiset käsikirjoitukset eivät ole säilyneet, mutta ne on ajoitettu kirjoitetun ensimmäisellä vuosisadalla.

        Väitätkö että näin ei ole ja tekstit keksittiin 200- ja 300-luvuilla?

        ” mutta ne on ajoitettu kirjoitetun ensimmäisellä vuosisadalla.”

        Miten olemattoman voi ajoittaa?

        ” Väitätkö että näin ei ole ja tekstit keksittiin 200- ja 300-luvuilla?”

        Kaikki viittaa tähän. Miksei legendoja voisi sepittää nopeasti? Legenda kannattaa sepittää muutama kymmenen tai sata vuotta historiaan niin kukaan ei sitä kyseenalaista. Alkaahan sadut tunnetusti: ”Olipa kerran…”. Ja syntyihän Ned Luddinkin legenda nopeasti, vain 30 vuodessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisi ollut järjetöntä puhua Nasaretista, jos sitä ei olisi ollut olemassa. Siitä kuitenkin puhuttiin. Jos Jeesus olisi keksitty hahmo, jonka uskoteltiin olevan todellinen, niin kai hänet olisi sijoitettu todelliseen paikkaan eikä keksitty paikkaa, jota ei ole olemassa.

        Kertomukset Jeesuksesta tunnettiin Paavalin mukaan 30-luvulla.

        ” Olisi ollut järjetöntä puhua Nasaretista, jos sitä ei olisi ollut olemassa.”

        Totta kai se oli olemassa kirjoitusaikaan eli 3. vuosisadalla.

        ”… kai hänet olisi sijoitettu todelliseen paikkaan eikä keksitty paikkaa, jota ei ole olemassa.”

        Totta kai sijoitettiin olemassa olevaan paikkaan…joka nimettynä paikkana oli syntynyt 3. vuosisadalla. Anakronismi on tyypillinen sepittäjien tekemä virhe.


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        ” Arkeologia voittaa vanhentuneen tiedon.”

        Juu, kyllä se on kaikille selvää, että nykyisen Nasaretin alueella on ollut iät ja ajat asutusta, mutta Nasaret -nimistä kaupunkia ei ollut olemassa ennen 3. vuosisataa. Nasaret on yhtä virheellinen anakronismi kuin joku sepittäisi legendan 1500-luvun new yorkilaisesta turkismetsästäjästä.

        Uskotko Bart Ehrmania? Nasaretista löydetyt kolikot, keramiikka ja rakennukset ovat ajoitettu olleen käytössä vuodesta noin 100 eaa. vuoteen 100 jaa. Löydöt kuitenkin kertovat että kyseessä on ollut erittäin pieni, vaatimaton, merkityksetön ja köyhä maalaiskylä.

        https://ehrmanblog.org/nazareth-in-the-time-of-jesus-the-archaeological-record/

        https://ehrmanblog.org/did-nazareth-exist/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko Bart Ehrmania? Nasaretista löydetyt kolikot, keramiikka ja rakennukset ovat ajoitettu olleen käytössä vuodesta noin 100 eaa. vuoteen 100 jaa. Löydöt kuitenkin kertovat että kyseessä on ollut erittäin pieni, vaatimaton, merkityksetön ja köyhä maalaiskylä.

        https://ehrmanblog.org/nazareth-in-the-time-of-jesus-the-archaeological-record/

        https://ehrmanblog.org/did-nazareth-exist/

        "Uskotko Bart Ehrmania?"

        Ehrman vaikuttaa noiden blogikirjoitusten perusteella aivan saatanan tyhmältä paskanjauhajalta. Ehrman argumentoi mm. sillä, että "mitä väliä vaikka Nasaretia ei ollut kun Jeesus oli kuitenkin olemassa". Tämä on ihan älyvapaa kommentti. Entisenä hihhulina ja älyllisesti rajoittuneena Ehrman ottaa Jeesuksen historiallisuuden kyseenalaistamattomana faktana.

        Muuten hän kikkailee argumenteissaan sitten arkeologisissa todisteissa eikä ymmärrä sitä, että nyt on kyseessä nimenomaan Nasaretin nimi. Kukaan ei epäile sitä, etteikö sen paikalla ole ollut asutusta. Olihan siellä Jaffa, joka mainitaan VT:ssä ja Josephuksen kirjoituksissa.

        Ja jos Nasaretilla ei ole merkitystä niin sitten millään ei ole merkitystä. Entiteetin nimi on Nasaretilainen. Evankeliumit höpöttää VT:n ennustaneen Nasaretilaisesta. Väitetyn ristiinnaulitsemisen ristissä mainittiin INRI, Jeesus NASARETILAINEN, juutalaisten kuningas.

        23 ja asettui siellä kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret. Näin tapahtui, jotta kävisi toteen profeettojen ennustus: häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi.


      • Extremist_atheist kirjoitti:

        "Uskotko Bart Ehrmania?"

        Ehrman vaikuttaa noiden blogikirjoitusten perusteella aivan saatanan tyhmältä paskanjauhajalta. Ehrman argumentoi mm. sillä, että "mitä väliä vaikka Nasaretia ei ollut kun Jeesus oli kuitenkin olemassa". Tämä on ihan älyvapaa kommentti. Entisenä hihhulina ja älyllisesti rajoittuneena Ehrman ottaa Jeesuksen historiallisuuden kyseenalaistamattomana faktana.

        Muuten hän kikkailee argumenteissaan sitten arkeologisissa todisteissa eikä ymmärrä sitä, että nyt on kyseessä nimenomaan Nasaretin nimi. Kukaan ei epäile sitä, etteikö sen paikalla ole ollut asutusta. Olihan siellä Jaffa, joka mainitaan VT:ssä ja Josephuksen kirjoituksissa.

        Ja jos Nasaretilla ei ole merkitystä niin sitten millään ei ole merkitystä. Entiteetin nimi on Nasaretilainen. Evankeliumit höpöttää VT:n ennustaneen Nasaretilaisesta. Väitetyn ristiinnaulitsemisen ristissä mainittiin INRI, Jeesus NASARETILAINEN, juutalaisten kuningas.

        23 ja asettui siellä kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret. Näin tapahtui, jotta kävisi toteen profeettojen ennustus: häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi.

        "Muuten hän kikkailee argumenteissaan sitten arkeologisissa todisteissa eikä ymmärrä sitä, että nyt on kyseessä nimenomaan Nasaretin nimi."

        Ja itse asiassa tarkemmin ilmaistuna Ehrman nussii rakentamaansa olkiukkoa myytikoista (myytikko itsessään on jo halventava nimitys ja olkiukko) ja heidän argumenteistaan vaikka kysymykset ovat täysin relevantteja:

        Miksei tosiaan Nasaretia mainita VT:ssä, mutta nykyisen Nasaretin esikaupunki Jaffa mainitaan. Jaffa on 1,5 km nykyisen Nasaretin ydinkeskustasta.

        Miksei Josephus mainitse Nasaretia, vaikka oli valvomassa linnoitustöitä Jaffassa 1,5 km päässä nykyisen Nasaretin ydinkeskustasta? Lisäkysymyksiä herättää se, ettei hän mainitse edes alueella vaikuttanutta suurta taikuria ja kansanvillitsijää, joka naulittiin näyttävästi ristille alueen pääkaupungissa vuoden suurimman juhlan aikaan vain 30 vuotta sitten?


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        ”… se tunnetaan sillä nimellä Uuden testamentin teksteissä ensimmäiseltä vuosisadalta.”

        Raamattu on totta koska se sanotaan Raamatussa 😆

        Raamattu on lähtökohtaisesti niin täynnä asiavirheitä, ettei mitään voi pitää totena ilman ulkopuolista vahvistusta.

        Kirkkoisä Origenes (syntyi vuonna 185 jaa. Aleksandriassa ja kuoli vuonna 254 jaa. Tyrosissa) tuntee Nasaretin asutuksen nimen muodossa Nazara ja Nasaret.

        Myös yksi varhaisista Raamatun ulkopuolisista viitteistä Nasaretin asutuksesta löytyy historioitsija ja matkailija Sextus Julius Africanuksen lainauksesta (päivätty noin 221 jaa.) muodossa Nazara.

        Myös Eusebius teoksessaan "Onomasticon" (päivätty noin 324 tai 325 jaa; käännetty Pyhän Hieronymuksen vuonna 388 jaa.) viittaa asutukseen myös nimellä Nazara.

        Ensimmäinen ei-kristillinen viittaus Nasaretiin on kaiverrus Kaesarea Maritimasta vuonna 1962 löydettyyn synagogan marmoripalaan. Tämä fragmentti antaa kaupungin heprealaiseksi nimeksi "Nsrt". Kirjoitus on noin vuodelta 300 jaa. ja laatan teksti kertoo pappien uudelleensijoittamisesta Galileaan, joka tapahtui joskus Bar Kokhban kapinan jälkeen, noin 132-135 jaa.


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        ” mutta ne on ajoitettu kirjoitetun ensimmäisellä vuosisadalla.”

        Miten olemattoman voi ajoittaa?

        ” Väitätkö että näin ei ole ja tekstit keksittiin 200- ja 300-luvuilla?”

        Kaikki viittaa tähän. Miksei legendoja voisi sepittää nopeasti? Legenda kannattaa sepittää muutama kymmenen tai sata vuotta historiaan niin kukaan ei sitä kyseenalaista. Alkaahan sadut tunnetusti: ”Olipa kerran…”. Ja syntyihän Ned Luddinkin legenda nopeasti, vain 30 vuodessa.

        Paavali alkoi kirjoittamaan noin 20 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen ja synoptiset evankeliumit on kirjoitettu noin 35-45 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen (tosin nykyinen Matteus saattaa Papiaksen mukaan olla vapaasti käännetty ja laajennettu vuosisadan vaihteen versio alkuperäisestä evankeliumista). Lisäksi Paavalin kirjeissä ja että evankeliumeissa suositellaan kysymään vielä elossaolevilta silminnäkijöiltä mikäli ei usko Jeesukseen ja heidän sanaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko Bart Ehrmania? Nasaretista löydetyt kolikot, keramiikka ja rakennukset ovat ajoitettu olleen käytössä vuodesta noin 100 eaa. vuoteen 100 jaa. Löydöt kuitenkin kertovat että kyseessä on ollut erittäin pieni, vaatimaton, merkityksetön ja köyhä maalaiskylä.

        https://ehrmanblog.org/nazareth-in-the-time-of-jesus-the-archaeological-record/

        https://ehrmanblog.org/did-nazareth-exist/

        Kun uskovaiset jäävät vaheista kiinni ovat heti viittaamassa toisiin uskovaisiin ja hihhuleihin kuin he olisivat yhtään sen enempää uskottavia ja auktoriteettisia kuin muutkaan hihhulit.


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        "Uskotko Bart Ehrmania?"

        Ehrman vaikuttaa noiden blogikirjoitusten perusteella aivan saatanan tyhmältä paskanjauhajalta. Ehrman argumentoi mm. sillä, että "mitä väliä vaikka Nasaretia ei ollut kun Jeesus oli kuitenkin olemassa". Tämä on ihan älyvapaa kommentti. Entisenä hihhulina ja älyllisesti rajoittuneena Ehrman ottaa Jeesuksen historiallisuuden kyseenalaistamattomana faktana.

        Muuten hän kikkailee argumenteissaan sitten arkeologisissa todisteissa eikä ymmärrä sitä, että nyt on kyseessä nimenomaan Nasaretin nimi. Kukaan ei epäile sitä, etteikö sen paikalla ole ollut asutusta. Olihan siellä Jaffa, joka mainitaan VT:ssä ja Josephuksen kirjoituksissa.

        Ja jos Nasaretilla ei ole merkitystä niin sitten millään ei ole merkitystä. Entiteetin nimi on Nasaretilainen. Evankeliumit höpöttää VT:n ennustaneen Nasaretilaisesta. Väitetyn ristiinnaulitsemisen ristissä mainittiin INRI, Jeesus NASARETILAINEN, juutalaisten kuningas.

        23 ja asettui siellä kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret. Näin tapahtui, jotta kävisi toteen profeettojen ennustus: häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi.

        Kerran hihhuli ja uskis on aina hihhuli ja uskis. Bart Ehrman on hyvä esimerkikki tästä. Eteistiksi ei tulla eikä muututa vaan ateistiksi synnytään. Mutta jos on kerran ollut uskontojen saastuttama ja huijaa,a niin ei voi koskaan olla oikea ateisti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirkkoisä Origenes (syntyi vuonna 185 jaa. Aleksandriassa ja kuoli vuonna 254 jaa. Tyrosissa) tuntee Nasaretin asutuksen nimen muodossa Nazara ja Nasaret.

        Myös yksi varhaisista Raamatun ulkopuolisista viitteistä Nasaretin asutuksesta löytyy historioitsija ja matkailija Sextus Julius Africanuksen lainauksesta (päivätty noin 221 jaa.) muodossa Nazara.

        Myös Eusebius teoksessaan "Onomasticon" (päivätty noin 324 tai 325 jaa; käännetty Pyhän Hieronymuksen vuonna 388 jaa.) viittaa asutukseen myös nimellä Nazara.

        Ensimmäinen ei-kristillinen viittaus Nasaretiin on kaiverrus Kaesarea Maritimasta vuonna 1962 löydettyyn synagogan marmoripalaan. Tämä fragmentti antaa kaupungin heprealaiseksi nimeksi "Nsrt". Kirjoitus on noin vuodelta 300 jaa. ja laatan teksti kertoo pappien uudelleensijoittamisesta Galileaan, joka tapahtui joskus Bar Kokhban kapinan jälkeen, noin 132-135 jaa.

        Juuri näin. Nasaret on mainittu ensimmäisen kerran 3. vuosisadalla, pari sataa vuotta tapahtumia myöhemmin. Ei ihme, että legendaan on lipsahtanut tällainen anakronismi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkkoisä Origenes (syntyi vuonna 185 jaa. Aleksandriassa ja kuoli vuonna 254 jaa. Tyrosissa) tuntee Nasaretin asutuksen nimen muodossa Nazara ja Nasaret.

        Myös yksi varhaisista Raamatun ulkopuolisista viitteistä Nasaretin asutuksesta löytyy historioitsija ja matkailija Sextus Julius Africanuksen lainauksesta (päivätty noin 221 jaa.) muodossa Nazara.

        Myös Eusebius teoksessaan "Onomasticon" (päivätty noin 324 tai 325 jaa; käännetty Pyhän Hieronymuksen vuonna 388 jaa.) viittaa asutukseen myös nimellä Nazara.

        Ensimmäinen ei-kristillinen viittaus Nasaretiin on kaiverrus Kaesarea Maritimasta vuonna 1962 löydettyyn synagogan marmoripalaan. Tämä fragmentti antaa kaupungin heprealaiseksi nimeksi "Nsrt". Kirjoitus on noin vuodelta 300 jaa. ja laatan teksti kertoo pappien uudelleensijoittamisesta Galileaan, joka tapahtui joskus Bar Kokhban kapinan jälkeen, noin 132-135 jaa.

        Origenes, Sextus ja Eusebios latelevat paksuja valheita kuten kaikki kristityt aina. Noista ainoastaan vain tuo marmorilaatta on aito ja kertoo että Nasaret perustettiin vasta 300-luvun jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko Bart Ehrmania? Nasaretista löydetyt kolikot, keramiikka ja rakennukset ovat ajoitettu olleen käytössä vuodesta noin 100 eaa. vuoteen 100 jaa. Löydöt kuitenkin kertovat että kyseessä on ollut erittäin pieni, vaatimaton, merkityksetön ja köyhä maalaiskylä.

        https://ehrmanblog.org/nazareth-in-the-time-of-jesus-the-archaeological-record/

        https://ehrmanblog.org/did-nazareth-exist/

        Ehrman, kuten kaikki kristityt, valehtelvat aina ja kaikesta. Erhman ei ole ateisti vaikka niin kovasti sanoo ja väittää olevansa vaan edelleenkin kristitty uskovainen ja hihhuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko Bart Ehrmania? Nasaretista löydetyt kolikot, keramiikka ja rakennukset ovat ajoitettu olleen käytössä vuodesta noin 100 eaa. vuoteen 100 jaa. Löydöt kuitenkin kertovat että kyseessä on ollut erittäin pieni, vaatimaton, merkityksetön ja köyhä maalaiskylä.

        https://ehrmanblog.org/nazareth-in-the-time-of-jesus-the-archaeological-record/

        https://ehrmanblog.org/did-nazareth-exist/

        Ateistia teeslentelevän ja esittävän kristityn uskovaisen, kuten Ehrmanin tapauksessa, tunnustaa nopeasti ja helposti siitä että nämä pitävät esimerkiksi Jeesusta, Pietaria ja Paavalia oikeina ja olamassa olleina historian henkilöinä eivätkä valehtelevan satukirjan keksittyinä ja fiktiivisinä satuhahmoina.


    • Kyllä tämä tieto herķistää näin joulun lähestyessä.

    • Jeesuksen syntymäkaupunki, Betlehem, on perustettu hyvin kaukaiselle ajalle. Raamatun mukaan Betlehem mainitaan ensimmäisen kerran Joosefin vaimon Raakelin kuolinpaikkana[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://shalom.fi/historia/raamatun-pyhat-paikat-ja-niiden-merkitys/betlehem-joulun-ja-kuninkaiden-kaupunki/?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Kaupunki sijaitsee noin 10 kilometrin päässä Jerusalemista etelään ja se oli alun perin pieni maaseutukylä[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://shalom.fi/historia/raamatun-pyhat-paikat-ja-niiden-merkitys/betlehem-joulun-ja-kuninkaiden-kaupunki/?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1").

      Betlehem tuli merkittäväksi paikaksi juutalaisessa historiassa kun sieltä tuli Israelin toisen kuninkaan, Daavidin, syntymäpaikka[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://shalom.fi/historia/raamatun-pyhat-paikat-ja-niiden-merkitys/betlehem-joulun-ja-kuninkaiden-kaupunki/?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Myöhemmin Betlehemistä tuli symbolisesti tärkeä paikka, koska Daavidin hallituskausi nähtiin Israelin historiassa kulta-ajana ja hänestä tuli messiaanisen odotuksen keskeinen hahmo juutalaisuudessa[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://shalom.fi/historia/raamatun-pyhat-paikat-ja-niiden-merkitys/betlehem-joulun-ja-kuninkaiden-kaupunki/?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1").

      Onko sinulla muita kysymyksiä tai jotain muuta, mistä haluaisit keskustella?

      • Kyllä, Betlehem oli olemassa, kun Jeesus syntyi[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://bethlehem-city.org/en/history-of-bethlehem?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Betlehem on vanhaa kaupunkia, ja se mainitaan jo muinaisessa Egyptin Amarna-kirjeistössä noin vuonna 1350 eaa[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://bethlehem-city.org/en/history-of-bethlehem?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Raamatun mukaan Betlehem oli myös kuningas Daavidin syntymäpaikka ja se oli tärkeä paikka juutalaisessa historiassa ennen Jeesuksen syntymää[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://www.britannica.com/place/Bethlehem?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "2").

        Onko sinulla muita kysymyksiä tai jotain muuta, mistä haluaisit keskustella?


      • Anonyymi

        Utta inside ja mikä järki Joosefilla olisi ollut rakastua, kihlautua ja mennä naimisiin toisessa kaupungissa asuneen Marian kanssa? Ja miten heidän oli edes mahdollista kihlautua ja avioitua kun asuivat eri kaupungeissa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Utta inside ja mikä järki Joosefilla olisi ollut rakastua, kihlautua ja mennä naimisiin toisessa kaupungissa asuneen Marian kanssa? Ja miten heidän oli edes mahdollista kihlautua ja avioitua kun asuivat eri kaupungeissa?

        Täytyypä kysellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Utta inside ja mikä järki Joosefilla olisi ollut rakastua, kihlautua ja mennä naimisiin toisessa kaupungissa asuneen Marian kanssa? Ja miten heidän oli edes mahdollista kihlautua ja avioitua kun asuivat eri kaupungeissa?

        Eikös ne olleet jotain sukulaisia keskenään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ne olleet jotain sukulaisia keskenään?

        Rakkaus sekoittaa pään
        On ollut rakkausavioliitto ei siinä järkeä ole ollut. Säntäilevät kaupungista toiseen.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joosef oli riittävän tyhmä aisankannattaja kun Maria oli ensin pantu porukalla paksuksi.

      • Anonyymi

        Raamatun mukaan jos mies on laittanut koskemattoman neitsyen raskaaksi tulee miehen ottaa tämä nainen vaimokseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun mukaan jos mies on laittanut koskemattoman neitsyen raskaaksi tulee miehen ottaa tämä nainen vaimokseen.

        "...tulee miehen ottaa tämä nainen vaimokseen."

        Mutta vain, jos jää kiinni raiskauksesta.


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        "...tulee miehen ottaa tämä nainen vaimokseen."

        Mutta vain, jos jää kiinni raiskauksesta.

        Ja mitähän se mahtaa kertoa ystävästämme Joosefista?


    • Anonyymi

      Raamatun sana on totta.
      Suut suppuu!

    • Anonyymi

      Sori mutta Nasaretia ei ollut olemassa. Kaupungin mainitsevat ensimmäisen kerran vasta marmorilaatta ja evankeliumit, jotka mainitsevat Nasaretin ovat kirjoitettu vasta 300-luvun jälkeen. Jeesuksen ja Paavalin väitettyyn elinaikaan alueella ei ollut asutusta, pelkää kiviä ja peltoa.

      • Nasaretin olemassaolosta Jeesuksen aikaan on käyty paljon keskustelua. Arkeologiset löydöt viittaavat siihen, että alueella oli asutusta jo ennen Jeesuksen aikaa, mutta se oli pieni ja merkityksetön kylä. Nasaret mainitaan Uudessa testamentissa Jeesuksen kotikaupunkina, mutta sitä ei mainita Vanhan testamentin tai muiden aikalaisten kirjoituksissa.

        Ensimmäiset viittaukset Nasaretiin löytyvät 300-luvulta, kuten mainitsit. Tämä on johtanut siihen, että jotkut tutkijat ovat kyseenalaistaneet Nasaretin olemassaolon Jeesuksen aikana. Toisaalta, arkeologiset löydöt, kuten kolikot ja keramiikka, viittaavat siihen, että alueella oli asutusta jo 100 eaa. - 100 jaa. välisenä aikana.


    • >>>Matteus puhuu VT:n ennustavan Nasaretilaisesta. Syön hatullisen paskaa, kun joku löytää VT:stä sanan Nasaret tai nasaretilainen.
      23 ja asettui siellä kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret. Näin tapahtui, jotta kävisi toteen profeettojen ennustus: häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi.<<<
      ==================
      Nettisivulla ISSUU joku oli pohtinut tuota samaa asiaa:https://issuu.com/mediawrox/docs/nasaretilainen

      NASARETILAINEN
      Matteuksen evankeliumin toisessa luvussa kerrotaan, että palattuaan Egyptistä, Jeesuksen vanhemmat eivät uskaltaneet asettua Juudeaan, koska siellä hallitsisi julmin Herodes Suuren pojista. Matteus jatkaa: "Saatuaan siten unessa ohjeen hän meni Galileaan, ja asettui siellä kaupunkiin, jonka nimi oli Nasaret. Näin tapahtui, että kävisi toteen profeettojen ennustus: Häntä kutsutaan nasaretilaiseksi."
      (Matt. 2:22-23).

      IISAIN KANNOSTA NOUSEE VERSO
      Usein on esitetty ajatus, että Matteus viittasi Jesajan lukuun 11: "Iisain kannosta nousee verso, vesa puhkeaa sen juuresta". Sana 'verso' on hepreaksi 'nezer'. Sana 'nasaret' muodostuu samoista konsonanteista kuin 'nezer.' Iisai oli kuningas Daavidin isä. Kun Jesaja sanoo, että Iisain kannosta nousee verso, hän viittaa mm. siihen, että vasta kun Daavidin suku on hakattu maahan niin, että siitä ei ole enää kuin kanto jäljellä, tuosta kannosta syntyy Messias. Matteuksen evankeliumin alussa oleva Jeesuksen sukuluettelo kuvaa selkeästi, miten Jesajan sana toteutui. Sukuluettelon alussa mainitaan kuuluisat patriarkat ja heidän jälkeläisensä. Sitten luetellaan kuninkaita. Luettelon loppupuolella on tuntemattomia nimiä. Siinä on lyhyesti kuvattu Daavidin suvun myöhemmät vaiheet. Tiedämme, että Josef ja Maria olivat molemmat Daavidin jälkeläisiä. Nuo pienessä maalaiskylässä asuvat köyhät käsityöläiset olivat se mitä loisteliaasta kuningassuvusta oli jäljellä. Näin maahan hakatusta Daavidin sukukunnasta syntyi Messias.

      PROFEETTOJEN ENNUSTUS
      Matteuksen sanat siitä, että Jeesusta kutsutaan nasaretilaiseksi, eivät ymmärtääkseni viittaa kuitenkaan tuhon Jesajan kirjan kohtaan. Matteus nimittäin sanoo, että: "Näin kävi toteen profeettojen ennustus: häntä kutsutaan nasaretilaiseksi." Hän siis viittaa useampiin profeettoihin. Kuitenkin sana 'nezer' esiintyy vain tuossa Jesajan kohdassa. Suomenkielisessä Raamatussa esiintyy muuallakin sana 'vesa' kun puhutaan messiaasta. Esim. "Hän kasvoi Herran edessä kuin vesa ". (Jes. 53:2).
      Tai: "Minä lähetin palvelijani. Hän on uusi verso" (Sakarja 3:8).Noissa kohdissa ei alkukielessä ole sanaa 'nezer', vaan on muita ilmaisuja, jotka voidaan suomeksi voidaan  kääntää sanalla verso tai vesa.

      HALVEKSITTU MESSIAS
      Monet profeetat kertovat, miten messiasta tullaan halveksimaan. Esim. Jesajan luvussa 53, jossa kuvataan Herran kärsivää palvelijaa hänen valmistamaansa pelastusta, palvelijasta sanotaan: "Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, ja halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet".
      Luvussa 49 sanotaan hänestä, jonka Jumala tekee valoksi kaikille kansoille, että hän on "kaikkien halveksima ja muukalaisten inhoama".
      Psalmissa 22, jossa profeetta puhuu pelastajan suulla hänen kärsimyksessään, sanotaan: "Olen kansani hylkäämä, ihmisten pilkka".
      Nasaret oli vähäpätöinen paikkakunta juutalaisten halveksimassa Galileassa. Ihmisten näkemystä Nasaretista kuvaa hyvin Johanneksen evankeliumin kertoma tapaus. Filippus kertoi ystävälleen Natanaelille, että he olivat löytäneet luvatun messiaan, joka on kotoisin Nasaretista. Natanaelin ensimmäinen kysymys oli:
      "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?"

      Jatkuvasti Jeesuksesta väitellessä vedottiin siihen, että pelastajan ei pitänyt syntiä Galileassa. Samassa pilkkaavassa merkityksessä Jeesuksen seuraajista käytettiin nimitystä nasaretilainen lahko. Ymmärtääkseni Matteus viittaa kaikkeen tähän, kun hän kirjoittaa että Jeesuksen asuminen Nasaretissa toteutti profeettojen ennustukset, että häntä kutsutaan nasaretilaiseksi. Matteuksen tekstien ensimmäiset lukijat tiesivät, millainen sisältö on sanalla nasaretilainen. He tiesivät hyvin millaista oli olla nasaretilaisen seuraaja, siksi heillä ei ollut vaikeuksia ymmärtää, millaisiin profeettojen ennustuksiin Matteus viittasi.

      (Jatkuu seuraavassa kommentissa.....)

      • (jatkoa edelliseen kommenttiin....)

        VAPAUTTAVA TOTUUS
        Johanneksen evankeliumin luvussa seitsemän kerrotaan tilanteesta, jossa ihmiset kiistelivät siitä, kuka Jeesus on. Jeesuksen puheet olivat tehneet osaan kuulijoita vaikutuksen. He päättelivät, että Jeesuksen täytyy olla Messias. Toiset sanoivat, että "Ei kai Messias Galileasta tule!" Kirjoituksissahan sanotaan, että Messias on Daavidin jälkeläinen ja tulee Betlehemistä, Daavidin kotikaupungista! Vähän myöhemmin  myös juutalaiset hallitusmiehet kiistelivät Jeesuksesta. Kun yksi hallitusmiehistä yritti puolustaa Jeesusta, toiset vastasivat hänelle tylysti: "Taidat olla itsekin Galileasta. Tutki kirjoituksia, niin opit, ettei Galileasta tule profeettaa". Ihmiset tiesivät että Jeesus oli asunut nuoruutensa Nasaretissa. Useimmat pitivät itsestäänselvyytenä, että hän oli myös syntynyt siellä.
        Sen sijaan, että olisivat ottaneet selville, missä hän oli syntynyt, he hylkäsivät hänet mahdollisena Messiaana, koska Raamatussa sanotaan, että Messias syntyy Betlehemissä. Nykyäänkin monet hylkäävät Jeesuksen näennäistietojen perusteella. Useilla ihmisillä on omat näkemyksensä ja mielikuvansa, joiden perusteella he torjuvat Jumalan pelastusteot. He eivät edes halua tarkistaa, ovatko heidän tietonsa oikeat.

        Ikävä kyllä meillä kristityillä on usein paljon näennäistietoa, joka johtaa turhiin kiistoihin. Moni asia voisi selvitä, jos rukoillen Jumalalta viisautta tutkisimme yhdessä perusteellisesti, mitä Raamatussa sanotaan".
        Jeesus sanoi: "Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. Te opitte tuntemaan totuuden ja totuus tekee teistä vapaita."
        Sanassa pysymisen kautta opimme tuntemaan totuuden. Mitä enemmän Jumalan sana saa vaikuttaa meissä ja johtaa meitä, sitä selvemmin näemme mikä on totta ja mikä valhetta. Totuus tekee meidät vapaiksi. Ihminen ei ole vapaa silloin kun hän tekee mitä haluaa, vaan silloin kun hän tuntee totuuden ja elää sen mukaan.


      • Anonyymi
        Aijalon kirjoitti:

        (jatkoa edelliseen kommenttiin....)

        VAPAUTTAVA TOTUUS
        Johanneksen evankeliumin luvussa seitsemän kerrotaan tilanteesta, jossa ihmiset kiistelivät siitä, kuka Jeesus on. Jeesuksen puheet olivat tehneet osaan kuulijoita vaikutuksen. He päättelivät, että Jeesuksen täytyy olla Messias. Toiset sanoivat, että "Ei kai Messias Galileasta tule!" Kirjoituksissahan sanotaan, että Messias on Daavidin jälkeläinen ja tulee Betlehemistä, Daavidin kotikaupungista! Vähän myöhemmin  myös juutalaiset hallitusmiehet kiistelivät Jeesuksesta. Kun yksi hallitusmiehistä yritti puolustaa Jeesusta, toiset vastasivat hänelle tylysti: "Taidat olla itsekin Galileasta. Tutki kirjoituksia, niin opit, ettei Galileasta tule profeettaa". Ihmiset tiesivät että Jeesus oli asunut nuoruutensa Nasaretissa. Useimmat pitivät itsestäänselvyytenä, että hän oli myös syntynyt siellä.
        Sen sijaan, että olisivat ottaneet selville, missä hän oli syntynyt, he hylkäsivät hänet mahdollisena Messiaana, koska Raamatussa sanotaan, että Messias syntyy Betlehemissä. Nykyäänkin monet hylkäävät Jeesuksen näennäistietojen perusteella. Useilla ihmisillä on omat näkemyksensä ja mielikuvansa, joiden perusteella he torjuvat Jumalan pelastusteot. He eivät edes halua tarkistaa, ovatko heidän tietonsa oikeat.

        Ikävä kyllä meillä kristityillä on usein paljon näennäistietoa, joka johtaa turhiin kiistoihin. Moni asia voisi selvitä, jos rukoillen Jumalalta viisautta tutkisimme yhdessä perusteellisesti, mitä Raamatussa sanotaan".
        Jeesus sanoi: "Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. Te opitte tuntemaan totuuden ja totuus tekee teistä vapaita."
        Sanassa pysymisen kautta opimme tuntemaan totuuden. Mitä enemmän Jumalan sana saa vaikuttaa meissä ja johtaa meitä, sitä selvemmin näemme mikä on totta ja mikä valhetta. Totuus tekee meidät vapaiksi. Ihminen ei ole vapaa silloin kun hän tekee mitä haluaa, vaan silloin kun hän tuntee totuuden ja elää sen mukaan.

        >> Totuus tekee meidät vapaiksi.

        Mistä tiedät, mikä on oikeasti Jeesuksen sanomaa, tai onko edes sanonut mitään ja kaikki onkin tarinankertojien keksintöä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Totuus tekee meidät vapaiksi.

        Mistä tiedät, mikä on oikeasti Jeesuksen sanomaa, tai onko edes sanonut mitään ja kaikki onkin tarinankertojien keksintöä?

        Uskon kautta:

        Roomalaiskirje:
        8:16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.> Jakeen lisätiedot


        Psalmit:
        119:160 Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.> Jakeen lisätiedot


    • Anonyymi

      Miten tämmöistä ratkotaan ateismit-palstalla, mitä..? :o "Jumalattomien & sieluttomien" keskellä.. ;)

      Luukas 2:3 "kaikki menivät... kukin omaan kaupunkiinsa."

      - "Joosef asui Bethlehemissä ja maria Nasaretissa."

      No ei asunut. Vaan Joosefin suku oli Betlehemistä. Siihen aikaan perheen päänä hänen piti mennä kirjauttamaan itsensä ja Maria sinne.
      Ja katsos, he asuivat jo silloin yhdessä avioituneena Nasaretissa ja tekivät yhdessä tuon matkan Betlehemiin merkityttämään nimensä väestöluetteloon.

      • Anonyymi

        Tarinan ongelma on, että jos tuollainen keisari Augustuksen käsky koko imperiumin verollepanosta olisi oikeasti tapahtunut, niin tästä olisi historiallista näyttöä. Vaikuttaa, että Luukkaan evankeliumin kirjoittaja keksi koko jutun selittääkseen tämän reissun jotenkin.

        ”tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.”

        Augustuksen aikoina tehtiin kyllä useitakin veronlaskuja ja yksi jopa Juudeassa (6 jKr), mutta ainoastakaan koko maata koskevasta veronlaskusta ei ole näyttöä, mikä on varsin outoa.

        Kyrenius tuli Syyrian maaherraksi vasta vuonna 6 jKr. Herodes Suuri, joka Raamatun mukaan hallitsi Jeesuksen syntyessä, kuoli vuonna 4 eKr. Tämä tekee vaikeaksi sovittaa Kyreniuksen maaherran viran alkua ja Herodeksen kuolemaa samaan aikajanaan.

        Eli jokin mättää ja pahasti.


    • Anonyymi

      Josef oli taruhenkilö, jolla Raamatun mukaan oli kaksi isää.
      Maria oli tarun mukaan 13-vuotias raiskattu lapsi. Epäselvää on oliko raiskaaja maallinen vai taivaallinen.
      Jeesus ehkä oli ehkä ei ollut olemassa.
      Keisari Augustuksen määräämää verollepanoa, jonka takia väkeä olisi pitänyt siirtyä eri kaupunkeihin ei varmasti tapahtunut.

      Selittely on rurhaa.

      • Anonyymi

        Niinpä.

        Onko mitään tyhmempää kuin keksiä selityksiä sille miten ilmiselvästi keksitty taru muka olisi joltain osaltaan ehkä mahdollinen?

        Joosefin matkalle Betlehemiin on turha keksiä selityksiä, kun syy mikä sille Raamatussa annetaan on keksitty ja ristiriidassa historiallisten faktojen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      37
      3007
    2. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      2513
    3. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      49
      2378
    4. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2104
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1818
    6. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1449
    7. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      39
      1091
    8. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      19
      1067
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1057
    10. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      1015
    Aihe