Ketjukone ei ketjun vaihtoa

Anonyymi-ap

Legenda elää, jos koneessa on ns. polkupyörän ketju, on sen vaihtoväli vain hieman pidempi kuin kuminauhalla.

16

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yritätkö ylläpitää kyseistä legendaa vai kumota sen? Kumpaan leiriin kuulut, kerro heti.

      • Anonyymi

        MIKSI BMW:N ketju koneessa on Vanokset?... No ne vaihdetaan vai ajetaanko paskaksi


    • Anonyymi

      Tähän keskusteluun täytyy ottaa osaa polkupyöräilijänä. Kyllä se ketju tavallaan venyy ja sitä ketjut ovat tehneet aina. Tämä johtuu siitä, että tappi kuluu ja reikä tulee väljemmäksi kilometrien myötä. Jos jokainen tappi kuluu sen kymmenysosan millin, niin parin sadan tapin ketjussa tämä tekee jo 20 mm venymää. Nokka-akselin asennossa se on jo melkoinen määrä asteita. Ei ole mikään ihme, että moottorin ohjaus tuon huomaa. Tuolla venymällä ahtaaksi mitoitetussa lohkossa ketju alkaa syödä jopa lohkon seinämää. Ai niin kyllä se ketjun reikä isonee myös.

      Jakohihnan en ole koskaan kuullut venyneen. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

      • Anonyymi

        Toisaalta auton ketju on tukevampi kuin polkupyörän ketju ja sitä vielä voidellaan jatkuvasti, polkupyörän ketjua yleensä vain lenkille lähtiessä tai ketjupesun yhteydessä. Lenkin aikana polkupyörän ketju saa päällensä hiovia aineita ja aika hyvin ne ketjua hiovatkin. Lisäksi auton ketjuun rasitus on verrattavissa jatkuvaan tasamaan polkemiseen, joten voimakaan ei oikein ketjua rasita. Eli eihköhän auton ketju tyypillisesti kestä auton iän, pois lukien ne ketjut joissa on mitoitusvirhe tai muu suunnitteluvirhe joko rattaissa tai itse ketjussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta auton ketju on tukevampi kuin polkupyörän ketju ja sitä vielä voidellaan jatkuvasti, polkupyörän ketjua yleensä vain lenkille lähtiessä tai ketjupesun yhteydessä. Lenkin aikana polkupyörän ketju saa päällensä hiovia aineita ja aika hyvin ne ketjua hiovatkin. Lisäksi auton ketjuun rasitus on verrattavissa jatkuvaan tasamaan polkemiseen, joten voimakaan ei oikein ketjua rasita. Eli eihköhän auton ketju tyypillisesti kestä auton iän, pois lukien ne ketjut joissa on mitoitusvirhe tai muu suunnitteluvirhe joko rattaissa tai itse ketjussa.

        Kyllä, jakoketju kestää koko auton iän, kunnes ketju kajahtaa.. siihen loppui auton ikä!! Moottorin tuhoutuminen on niin kallis korjata, että on halvempaa paalata auto.


      • Anonyymi

        SItä varten on ketjunkiristäjä.


    • Anonyymi

      Aloittaja on oikeassa ketjun vertaamisesta hihnaan VW tuotteissa, joissa ketjun ikä voi olla lyhyempi kuin hihnassa.
      Vaikkapa Toyotissa 400 tkm ajetussa autossa ei ole vielä noilla kilometreillä säädetty moottoria kertaakaan tai vaihdettu vaikkapa vesipumppua tai mitään muutakaan.
      Sitten ovat nämä öljykylpyhihnakoneet ja niiden ongelmat.

      • Anonyymi

        " säädetty moottoria " ????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " säädetty moottoria " ????

        Imu- ja pakoventtiilit ovat osa moottoria ja niitä säädetään. Muinoin oli virranjakajat ja katkojan kärkiä säädettiin. Sytytyksen ajoitusta säädetään ym. ym.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Autossa on myös ketjulle kiristäjä joka kiristää ketjua öljyn paineella. Monesti haittalevy jotta ketju ei ole koskaan löysällä. Kuluu se kaikki joskus. Bmw teki näköjään holkkeihin pienet reiät ketju sais paremmin voitelua. Ketju venyisi vähemmän.

    • Anonyymi

      Jossain vaiheessa alettiin tinkimään jakoketjuissakin. Ennen jakoketju kesti reilusti auton iän. Nykyisin on noita heppoisia melkein fillarin ketjuja, kun ennen oli tukevia kaksirivisiä ja niille kunnollinen voitelu koneen sisällä. Eivät juurikaan kuluneet.

    • Anonyymi

      Ennen oli kaikki paremmin.

      • Anonyymi

        Aivan kaikki, tämä on tosiasia, eikä pelkästään autot.


    • Anonyymi

      Ei kannata tehä liian kestävää kierto talous.

    • Anonyymi

      Onhan BMW:ssäkin joissan ketju, mutta Vanokset aina vaihdettava.. halloo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      22
      3874
    2. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      90
      1914
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

      Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      90
      1319
    4. Miten suomalaiset miehet

      On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      168
      1281
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

      näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      56
      1139
    6. Eräs läheinen sanoi

      Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      55
      1042
    7. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

      – On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      190
      1018
    8. Mitkä asiat tekevät

      kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      932
    9. Muistatko vielä

      Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      896
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

      Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      143
      849
    Aihe

    Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

    Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (71) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

    Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

    Tarkoitukset

    Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

    Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

    Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

    Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

    Erityisominaisuudet

    Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

    Tietosuoja