Ketjukone ei ketjun vaihtoa

Anonyymi-ap

Legenda elää, jos koneessa on ns. polkupyörän ketju, on sen vaihtoväli vain hieman pidempi kuin kuminauhalla.

16

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yritätkö ylläpitää kyseistä legendaa vai kumota sen? Kumpaan leiriin kuulut, kerro heti.

      • Anonyymi

        MIKSI BMW:N ketju koneessa on Vanokset?... No ne vaihdetaan vai ajetaanko paskaksi


    • Anonyymi

      Tähän keskusteluun täytyy ottaa osaa polkupyöräilijänä. Kyllä se ketju tavallaan venyy ja sitä ketjut ovat tehneet aina. Tämä johtuu siitä, että tappi kuluu ja reikä tulee väljemmäksi kilometrien myötä. Jos jokainen tappi kuluu sen kymmenysosan millin, niin parin sadan tapin ketjussa tämä tekee jo 20 mm venymää. Nokka-akselin asennossa se on jo melkoinen määrä asteita. Ei ole mikään ihme, että moottorin ohjaus tuon huomaa. Tuolla venymällä ahtaaksi mitoitetussa lohkossa ketju alkaa syödä jopa lohkon seinämää. Ai niin kyllä se ketjun reikä isonee myös.

      Jakohihnan en ole koskaan kuullut venyneen. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

      • Anonyymi

        Toisaalta auton ketju on tukevampi kuin polkupyörän ketju ja sitä vielä voidellaan jatkuvasti, polkupyörän ketjua yleensä vain lenkille lähtiessä tai ketjupesun yhteydessä. Lenkin aikana polkupyörän ketju saa päällensä hiovia aineita ja aika hyvin ne ketjua hiovatkin. Lisäksi auton ketjuun rasitus on verrattavissa jatkuvaan tasamaan polkemiseen, joten voimakaan ei oikein ketjua rasita. Eli eihköhän auton ketju tyypillisesti kestä auton iän, pois lukien ne ketjut joissa on mitoitusvirhe tai muu suunnitteluvirhe joko rattaissa tai itse ketjussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta auton ketju on tukevampi kuin polkupyörän ketju ja sitä vielä voidellaan jatkuvasti, polkupyörän ketjua yleensä vain lenkille lähtiessä tai ketjupesun yhteydessä. Lenkin aikana polkupyörän ketju saa päällensä hiovia aineita ja aika hyvin ne ketjua hiovatkin. Lisäksi auton ketjuun rasitus on verrattavissa jatkuvaan tasamaan polkemiseen, joten voimakaan ei oikein ketjua rasita. Eli eihköhän auton ketju tyypillisesti kestä auton iän, pois lukien ne ketjut joissa on mitoitusvirhe tai muu suunnitteluvirhe joko rattaissa tai itse ketjussa.

        Kyllä, jakoketju kestää koko auton iän, kunnes ketju kajahtaa.. siihen loppui auton ikä!! Moottorin tuhoutuminen on niin kallis korjata, että on halvempaa paalata auto.


      • Anonyymi

        SItä varten on ketjunkiristäjä.


    • Anonyymi

      Aloittaja on oikeassa ketjun vertaamisesta hihnaan VW tuotteissa, joissa ketjun ikä voi olla lyhyempi kuin hihnassa.
      Vaikkapa Toyotissa 400 tkm ajetussa autossa ei ole vielä noilla kilometreillä säädetty moottoria kertaakaan tai vaihdettu vaikkapa vesipumppua tai mitään muutakaan.
      Sitten ovat nämä öljykylpyhihnakoneet ja niiden ongelmat.

      • Anonyymi

        " säädetty moottoria " ????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " säädetty moottoria " ????

        Imu- ja pakoventtiilit ovat osa moottoria ja niitä säädetään. Muinoin oli virranjakajat ja katkojan kärkiä säädettiin. Sytytyksen ajoitusta säädetään ym. ym.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Autossa on myös ketjulle kiristäjä joka kiristää ketjua öljyn paineella. Monesti haittalevy jotta ketju ei ole koskaan löysällä. Kuluu se kaikki joskus. Bmw teki näköjään holkkeihin pienet reiät ketju sais paremmin voitelua. Ketju venyisi vähemmän.

    • Anonyymi

      Jossain vaiheessa alettiin tinkimään jakoketjuissakin. Ennen jakoketju kesti reilusti auton iän. Nykyisin on noita heppoisia melkein fillarin ketjuja, kun ennen oli tukevia kaksirivisiä ja niille kunnollinen voitelu koneen sisällä. Eivät juurikaan kuluneet.

    • Anonyymi

      Ennen oli kaikki paremmin.

      • Anonyymi

        Aivan kaikki, tämä on tosiasia, eikä pelkästään autot.


    • Anonyymi

      Ei kannata tehä liian kestävää kierto talous.

    • Anonyymi

      Onhan BMW:ssäkin joissan ketju, mutta Vanokset aina vaihdettava.. halloo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8546
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4748
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4421
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2623
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      99
      1500
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1306
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1256
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1162
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1160
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1100
    Aihe