No millainen (?) yhteiskunta sitten...

...olisi hyvä tai jotenkin -
no kun vähän joka puolella,
että yhteiskunta väärin,
työnantajat vääärin, kaikki
väärin ja aina vika muissa -
niin siis enemmän voisi tällaista :
voisinko (?) ehkä itse jotain -
ai sehän tässä olisikin itsellä,
että ei olisi jotenkin sillä lailla
jyrkän maahanmuuttokriittinen -
osa näistä olisi sopeutunut ihan
hyvin - ei valita kalliista verotuk-
sesta, huonosta sosiaaliturvasta,
vaan ihan töissäkin, yrittäjinä,
liikkeenharjoittajina - no osa
ei sitten oikein sopeutunut -
no tällaisiakin voisi ainakin
jonkin verran - toimisivat
itsellekin jonkin laisena täl-
laisena ´turvaverkkona´ (?) -
no kun itsekin ainakin jonkin
tällaista ´marginaaliryhmää´ (?) -
ai jos kaikki ulkomaalaistaustaiset
ajettaisiin maasta, niin atakaas
vaan olla, niin nämä mitkä nyt
vihamielisiä ukomaalaistaus-
taisia kohtaan, niin sitten
enempi taas joitain muita
marginaaliryhmiä - ai ja siis
tämä oma oleminen - ai ja
kuinka (?) moni ulkomaalais-
taustainen itseä vahingoittavasti,
ja sitten taas että kuinka (?) mo-
ni Suomen suomalainen jne...

No nyt tässä tällä erää jo lopetella
tätä - jatkoa ehkä joskus myöhemmin -
no kun tästä koneestakin aika - ja täällä
kirjastossa vähän - ai kun tuli m.m. näistä
ulkomaalaistaustaisista jne...

9

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Morjens taas !

      Niin siis edelliseen, että
      olisi vähän eri tavalla - niin
      kun siis järjestyksessä, että
      ensin tämä toimeentuloturva
      ja kannustinloukut - niin siis
      soviteltaisiin, että ne ruokaan
      ja asumiseen riittävät maalliset
      hyvät saisi vähemmällä tinkimisellä -
      ai että jos työtön, niin ei tarvitsisi
      jatkuvasti jossain sosiaalitoimistossa
      selittelemässä, ja sitten myöskin, että
      työnteko olisi aina kannattavampaa
      kuin työttömänä lorviminen -
      ai siis että myöskin osa-aika-
      työ olisi kannattavaa jne...

      No sitten nämä asumiset -
      ai että kaikille olisi asunto -
      myös työttömille, eikä mitään
      että vain työssäkäyville -
      no sitten vähän eri jos
      häiriköi tai vuokraräste-
      jä tai jos terveys ei oi-
      keasti kestä itsenäis-
      tä asumista jne...

      No sitten nämä koulutukset
      opiskelut - ai että enemmän
      yksilöllisiä, joustavia ratkaisuita,
      ja että parempia tuloksia nopeammin -
      no nyt kun niissä pitäisi siis käydä
      useamman vuoden ajan ja mon-
      ta tuntia päivässä ja sitten vä-
      hän myöhemmin kuitenkin
      vaan työttömäksi jne,,,

      No sitten nämä psykiatriset
      hoidot - niin että näitä tahdon-
      vastaisia kuntoutuksia vähemmäksi -
      ai nyt kun siis näitä b-mielisairaaloita
      lakkautettu ja tilalle tällaisia ihme
      kuntoutuskoteja suojatöineen, päi-
      väkeskuksineen, kalliine maksui-
      neen, ja pilallisine sijainteineen -
      no eihän näiden alan toimijoiden
      kannata todeta, että ihan hyvin
      se kuntoutuksen kohteena oleva
      henkilö kykenee itsenäiseen,
      koska eiväthän he sitten taas
      työllistyisi, ja nämä taas jotka
      oikeasti pystyisivät auttamaan -
      ai vaikka sosiaalialan henkilöt -
      niin sitten taas kuuntelevat
      lähinnä näitä alan toimijoita -
      no eihän siinä se kierre
      sitten lopukaan jne...

      Ai jos pitäisikin taas tau-
      koa tässä kirjoittelussa,
      ja jatkoa ehkä joskus
      sitten taas ´ paremmal-
      la ajalla ´ (?) jne...

    • Ei leikata ihmisten toimeentulosta ja tuista ja eläkkeistä, ei ainakaan liikaa.

      Ei syrjitä toisia.

      Mahdollisimman monella olis mahdollisuuksia yrittää, esim. päästä töihin tai edes työkokeiluun.

      Ei leikata koulutuksesta ja opiskelijoilta.

      Ei leikata lapsiperheiltä.

      Ei leikata terveydenhoidosta ja vanhusten hoidosta.

      Ei leikata liikaa kulttuuripalveluista, liikuntapalveluista, kirjastoilta yms.

      Kohtuullisia asuntoja ja vuokria.

      Kunnioitetaan luontoa ja halutaan säilyttää sitä.

      Kunnioitetaan myös kotimaista tuotantoa, esim. käsitöitä.

      Ja pidetään muutenkin hinnat kohtuullisina, että ihmisten ostovoima edes jotenkin säilyis.

      Esimerkiksi näin.

    • Anonyymi

      Jokainen puolue pyrkii yleensä ajamaan omien kannattajaryhmiensä etuja. Ei siis ole mikään ihme, että esim. rikkaat äänestävät Kokoomusta.

    • Ai jos joskus taas
      enemmänkin tähän
      viestiketjuun - ihan
      juuri nyt nyt ei taidakaan
      keretä ja jaksaa - ai kun
      olisi taas vaihteeksi m.m.
      niitä asumis- ja terveys-
      haittoja - ja sitten jos
      jo viimeinkin sitä ´pri-
      vaattiviestittelyä ´ (?)
      niille tutuille jne...

      Ai ja jos jotain nämä
      ´jargonit´ (?) kiinnostaa,
      niin tällaisia ´ viime ke-
      vään kuulumisia ´ (?)
      olisi selostettu aihelis-
      tassa ´ Talous/Pörssi
      ja osakkeet/Pörssiyhtiöt/
      Muut pörssiyhtiöt ´ ja ot-
      sikolla ´ Kevään 2024
      yhtiökokouksia ´ - sitä
      paitsi se otsikkokin väärin -
      nythän on jo vuosi 2025 -
      siis nyt viime kevään tilai-
      suuksia siinä selosteltu -
      ai olisikohan (?) sit-
      ten jo jotain alkavaa
      dementiaa jne...

      • No nyt jos vaihteeksi taas
        yrittäisi tähän viestiketjuun -
        ai no onhan tätä jonkin verran
        luettukin - tiedä sitten mitens (?)
        tällainen some-viestittely - onko-
        han (?) ihan täysjärkisen hommaa
        ollenkaan - ai ja olikos (?) tääl-
        lä jo jokin näistä aloituk-
        sista poistettukin jne...

        Niin sehän se olisikin yksi,
        kun sitä on joissain maissa
        ainakin joskus kokeiltu,
        niin tällainen tasavero -
        ai että sama veropro-
        sentti kaikille - tai
        no ehkä ainakin jotain
        poikkeuksia - ai että
        polemiikkia ollut, et-
        tä pääomatuloillekin
        progressiivinen ve-
        rotus - ei kunottaisi
        sen progressiivisen
        verotuksen pois
        myös ansiotu-
        loilta jne...


    • Anonyymi00004

      Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio. Pohjoismaisen hyvinvointivaltion malli on sellainen, jossa päävastuu on valtiolla. Hyvinvointivaltion etujen piiriin kuuluvat kaikki kansalaiset tasapuolisesti ja järjestelmän painopiste on tulonsiirroissa (verotuksessa).

      Pohjoismaisen hyvinvointivaltiomallin periaate perustuu yksittäisen henkilön oikeuteen saada julkisia palveluja. Nämä palvelut ovat kollektiivisesti rahoitettu verovaroin. Julkisia palveluja ovat esim. koulut, terveydenhoito, sosiaalipalvelut, kirjastopalvelut, kulttuuripalvelut, teiden rakentaminen ja ylläpito jne.

      Veroja maksamalla osallistutaan yhteiskunnan kustannuksiin ja yhteisen hyvän pyörittämiseen. Jotkut eivät useinkaan halua osallistua kustannuksiin, mutta vaativat ja käyttävät kyllä mielellään niitä palveluja, kuten esim. teitä ja katuja.

      • Ai ja tänne onkin aika
        hyvin tullut lukukertoja
        ja kommentteja - no ei-
        kös (?) tämän tarkoitus
        olisikin tällainen ´keskus-
        telupalsta´ (?) eikä mikään
        ´privaattiblogi´ (?) - mistä
        tulikin mieleen - no että se-
        hän se voisikin olla nyt että
        tällaista ´blogia´ (?) - ai ku-
        kas (?) tällainen ´bloggari´ (?) -
        ai koska (?) ja missä (?) että
        jotain noin 60 000 €/kk hän
        sillä ansaitsee - no sillä sum-
        malla jo jotain kannattaisi,
        kehtaisi tehdäkin jne...

        No nyt ei tässä taaskaan
        itse kovin paljon tätä kerkeä,
        kun se bussikin taas kohta -
        niin sitten olisi tämä tällainen
        ´eläkekatto´ (?) - ai sekään
        ei ihan oma keksintö, on
        muutamat muutkin - ai siis
        kuka (?) vai ketkä (?) ne eläk-
        keet sitten maksaa - siis kyl-
        lähän tällaiset ruokaan, asu-
        miseen, terveydenhoitoon
        liittyvät - niin kun täällä muu-
        tamilla niitä useampia tuhan-
        sia euroja - ai nyt täytyy lopet-
        taa, kun m.m. se bussi jne...


      • Anonyymi00005
        korsolainen-tuusula kirjoitti:

        Ai ja tänne onkin aika
        hyvin tullut lukukertoja
        ja kommentteja - no ei-
        kös (?) tämän tarkoitus
        olisikin tällainen ´keskus-
        telupalsta´ (?) eikä mikään
        ´privaattiblogi´ (?) - mistä
        tulikin mieleen - no että se-
        hän se voisikin olla nyt että
        tällaista ´blogia´ (?) - ai ku-
        kas (?) tällainen ´bloggari´ (?) -
        ai koska (?) ja missä (?) että
        jotain noin 60 000 €/kk hän
        sillä ansaitsee - no sillä sum-
        malla jo jotain kannattaisi,
        kehtaisi tehdäkin jne...

        No nyt ei tässä taaskaan
        itse kovin paljon tätä kerkeä,
        kun se bussikin taas kohta -
        niin sitten olisi tämä tällainen
        ´eläkekatto´ (?) - ai sekään
        ei ihan oma keksintö, on
        muutamat muutkin - ai siis
        kuka (?) vai ketkä (?) ne eläk-
        keet sitten maksaa - siis kyl-
        lähän tällaiset ruokaan, asu-
        miseen, terveydenhoitoon
        liittyvät - niin kun täällä muu-
        tamilla niitä useampia tuhan-
        sia euroja - ai nyt täytyy lopet-
        taa, kun m.m. se bussi jne...

        Keskustelu vaatii, että kirjoitetaan jotakin, eikö niin? Harva itsekseen keskustelupalstalla keskustelee.


      • Anonyymi00005 kirjoitti:

        Keskustelu vaatii, että kirjoitetaan jotakin, eikö niin? Harva itsekseen keskustelupalstalla keskustelee.

        Niin ja sitten tämän
        asevelvollisuuden voisi
        laittaa vapaaehtoiseksi -
        no itsellä ainakin silloin
        jotain noin 30 vuotta
        sitten niin kävi niin,
        että ei - skismaisuus
        silloin sitä luokkaa,
        että jos sitä c-paperia
        ei olisi tullut, niin vankilaa -
        ai silloin - ja muuten ainakin
        jonkin verran edelleenkin -
        että mitä (?) täällä oikein
        on sellaista, että pitäisi
        aseen kanssa ruveta puo-
        lustamaan - ai kun työttö-
        myyttä, asunnottomuutta,
        rikollisuutta, kalliit verot,
        huono sosiaaliturva, ahtaat
        asunnot, pitkät työmatkat,
        hikiset työt, pienet palkat,
        ja lisäksi tällaiset tahdon-
        vastaiset psykiatriset hoidot,
        työvoimatoimiston pompottelu,
        naapureiden häiriköinti,
        työssä ja koulutuksissa
        kiusaamisia jne...

        Ai ja nyt onkin
        ruokatauko jne...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      143
      1444
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe