Suomessa tuli hiljattain voimaan EU:n vähimmäispalkkadirektiivi. Sen yksi keskeisiä tavoitteita on vahvistaa työelämän sopimuskulttuuria työehtosopimusten kautta. Samaan aikaan Orpon-Purran hallitus on toteuttanut ja käynnistänyt työelämän lainsäädäntöhankkeita, jotka ovat ristiriidassa direktiivin kanssa.
– Hallitus toimii täysin vastoin vähimmäispalkkadirektiivin tavoitteita. Sen työelämäheikennykset ovat romuttamassa Suomen työehtosopimusjärjestelmän. Samalla hallitus uhmaa EU-oikeuden vakiintunutta tulkintaa jäsenvaltioiden velvollisuuksista, SAK:n lakimies Paula Ilveskivi toteaa.
Suomessa vähimmäispalkkojen määräytyminen perustuu yksinomaan työehtosopimusjärjestelmään. Tämä on Suomessa todettu toimivaksi: työehtosopimuksiin perustuva vähimmäispalkkajärjestelmä on työ- ja elinkeinoministeriönkin mukaan tehokkain tapa turvata riittävä palkkataso ja työehdot sekä vähentää eriarvoisuutta.
– Tästä huolimatta Orpon-Purran hallitus ajaa työelämän lainsäädännön heikennyksiä muun muassa työtaisteluoikeuden rajoituksilla ja paikallisen sopimisen hankkeella. Hallituksen toiminta horjuttaa työehtosopimusten yleissitovuutta ja sopimusjärjestelmän toimivuutta, Ilveskivi sanoo.
Hallituksen toimet rikkovat EU:n oikeusvaltioperiaatetta
Hallituksen toimet rikkovat myös EU-oikeuden keskeisiä periaatteita. Euroopan unionin tuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan jäsenvaltioilla on velvollisuus toimia niin, ettei direktiivien tavoitteiden toteutuminen vaarannu direktiivin täytäntöönpanonkaan aikana.
– Orpon-Purran hallitus on valmistellut ja pannut toimeen lukuisia vähimmäispalkkadirektiivin tavoitteiden kanssa ristiriidassa olevia lainsäädäntöhankkeita direktiivin täytäntöönpanon aikana, Paula Ilveskivi huomauttaa.
EU:n perusoikeuskirjan 28 artikla turvaa työntekijöiden ja työnantajien oikeuden neuvotella ja tehdä sopimuksia vapaasti ja ilman ylärajaa. Hallituksen toimet ovat kuitenkin heikentämässä järjestäytyneiden työmarkkinoiden perustaa ja johtamassa kohti hajautettua mallia, jossa työntekijöiden turva ja kollektiivinen neuvotteluvoima rapautuvat.
– On selvää, että Orpon-Purran hallituksen toimet rikkovat EU:n oikeusvaltioperiaatetta. Tämä vaarantaa paitsi työntekijöiden oikeudet myös Suomen maineen oikeusvaltioperiaatetta kunnioittavana jäsenvaltiona.
Hallituksen onkin otettava vakavasti sitoumuksensa ja turvattava suomalaisten työntekijöiden oikeudet kansainvälisten velvoitteiden mukaisesti.
– Hallituksen on peruttava välittömästi kaikki hankkeet, jotka ovat ristiriidassa vähimmäispalkkadirektiivin tavoitteiden ja EU-oikeuden kanssa SAK:n Paula Ilveskivi vaatii.
Hallitus väistelee velvollisuuksiaan vähimmäispalkkadirektiivin suhteen
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj232315- 871252
- 491095
- 1151066
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r721029Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57987KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.18984Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31930Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55918Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53916