https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/virtuaaliluontokin-parantaa-tutkimus-paljasti-terveyshyodyt/9064532
"– Kesken joulukuun pimeän työpäivän oli hauska tulla tänne aistimaan vähän tunnelmaa ja rauhoittumaan, kuvailee luontohuonetta testannut Ina Hallila.
Luontohuoneessa maisemia ja vuodenaikaa voidaan vaihtaa tarpeen ja mieltymysten mukaan eikä huono sää pilaa luontoretkeä.
Nykyteknologia mahdollistaa luontoelämykset myös sisätiloissa.
Luonnossa oleskelu parantaa tunnetusti mielen hyvinvointia ja vähentää stressiä. Luonnonvarakeskuksen (Luke) tuoreen tutkimuksen mukaan myös keinotekoisesti sisätiloihin luodussa luontoympäristössä eli virtuaaliluonnossa oleskelu tuottaa samanlaisia terveyshyötyjä.
Uudessa tutkimuksessa koehenkilöt testasivat kolmea eri tapaa uppoutua virtuaaliluontoon. Parhaiten mieltä rauhoittivat VR-lasit ja luontohuone. Sen sijaan luontovideon katselu tv-ruudulta ei vähentänyt stressiä yhtä tehokkaasti.
Tulosten mukaan jo 15 minuutin oleskelu virtuaaliluonnossa parantaa mielen hyvinvointia ja vähentää stressiä."
Erikoisia ovat ihmiset, eivät osaa keksiä itse miten torjua kaamosmasennusta ja pimeän ajan tuomaa masennusta, vaan pitää olla asiantuntija ohjeistamassa, että mene nyt luontohuoneseen istumaan ja 15 minuutissa virkistyt, niin ihmiset suhtautuu, että jaa, onpa hieno idea, kun asiantuntija on tällaisen keksinyt ja se varmasti toimi ja sitten istua pönötetään toimettomana luontokuvat luontohuoneen seinillä ja taustalla kuuluu linnunlaulua.
Jos olen kertonut ihmisille, että pelaan kalastuspelejä, My Summer Car ja Mökkeilypeliä, niin minuun suhtaudutaan vähän niin, että olenko lapsellinen, kun vielä pelaan, että enkö kasva aikuseksi ja mene töihin.
Jos heille toteaisi, että minulla on tuollainen tutkijoiden kehittämä metsäluontohuone, jonka seinillä on heijastettu metsänkuva ja taustalla kuluu linnunlaulua, niin varmasti sitä kehuisivat, että ai kun hieno, sellainen pitäisi minullakin olla, niin pääsisi kaamoksen aikaan luontoa kokemaan.
Kehuvat ja pitävät sitä hienona, kun se on tutkijoiden kehittämä.
Tässä nähdään, että lammaslauman tavoin ihmiset käyttäytyy, itse ei osata keksiä mitään piristävää vuoden pimeimpään aikaan, vaan tutkijan esittämä luonto huone on ainut keino tuoda kesä piemään vuodenaikaan todeten, että ai kun on hienoa, ei tällaista olsi itse koskaan ajatellut, eikä keksinyt.
Suhtautuvat peleihin vähättelevästi, koska eivät pelaamista harrasta, eivätkä tiedä mitään pelimaailmasta.
Pelimaailmassa on täydellinen kesä, kesän äänimaailmoineen kaikkineen.
Minulla on pelaamisen ja pelien kautta kesä talven keskellä ja se on vielä todellisempi, kuin tämä tukijoiden tekemä virtuaalaimetsähuone.
Ihmiset on kuin lampaat luontohuoneessa
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2133141
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172871Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3731585Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess271468- 961342
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531249- 991247
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1741110Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1761109Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe143964