Tänäänkään ei lennetä.
Tekivätkö lentokuskit vimosen temppunsa ?
Uudelleenreititykset voutsereineen tekee ison loven Orpopoijjaan hattuun.
Finnairin Lakko
38
1310
Vastaukset
- Anonyymi
Ensimmäisenä pitää kyseenalaistaa
Johdon kyky toimia ja johtaa
Lapissa on satoja ulkomaalaisia jumissa, kun pohjoisen kentille ei lennetä.
PAHA KELLO KAUAS KUULUU !- Anonyymi
Eihän Finnair voi onnistua niinkauan kuin Postista tullut ”johtaja” sitä vetää. Postista ei kannata rekrytoida avainhenkilöitä.
- Anonyymi
Ympäristöteko lakkoilijoilta.Lentomatkustamisesta 80% on turhaa.
- Anonyymi
Mikä on turhaa lentämistä?
- Anonyymi
Finnairin liikennelentäjien mediaanipalkka on 8 900 euroa kuukaudessa. Aloittelijankin palkka yli 5000 euroa, kokeneen kaukolentäjän palkka yli 11000 euroa kuukaudessa. Lentoemännät on matalapalkkaisia, mutta saavat siihen päälle verovapaan päivärahan. Kokonaisansiot ovat kokeneella lentoemännällä yli 4000 euroa käteen kuukaudessa kansainvälisillä lennoilla. Finnairin lentäjät majoitetaan kohdemaassa aina viiden tähden hotelleihin ja heidän hotellien sängyt käy etukäteen testaamassa sitä varten palkattu henkilö, joka varmistaa että lentäjä saa mieleisensä sängyn ja maukkaat yöunet.
Vastapainoksi kovalle palkalle ja eduille on se että liikennelentäjän koulutus maksaa yli 200.000 euroa taikka edellyttää 10 vuoden uraa ilmavoimissa. - Anonyymi
Kaksi ylimääräistä Paratiisipäivää Pattayalla.
Se, mitä toimeksiantaja sanoo, että aurauskalusto seisoo vielä maanantain ja Etelä-Suomeen saattaa tulla lunta, onkin sitten eri asia. - Anonyymi
Pääsiäisenä nidat lentävät luudalla. Lakko ei vaikuta minunun millään lailla.
- Anonyymi
Lakot jatkuvat niin pitkään kuin saavutetaan sopu.
Näyttää siltä, että ihan huoleton ei saa olla.
- Anonyymi
vinskin ongelma on ahneus ja piparin puute, pitäisi avata suora reitti U Ta Paolle
- Anonyymi
Nyt saa Pattiksellakin joulupipareita
- Anonyymi
Finnair arvioi vuoden 2024 liikevaihdon olevan 3,0–3,2 miljardia euroa. Lisäksi yhtiö arvioi vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 110–180 miljoonaa euroa vuonna 2024. Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2024 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä lokakuussa.
Kolmen prosentin liiketuloksessa ei ole hirveästi pelivaraa kun siitä vielä menee veroja ja korkokulujakin ennen tilikauden tuloksen julkistamista. 2023 Finnairilla matkusti 11 miljoonaa matkustajaa. Jos siis jokainen matkustaja olisi maksanut matkastaan 10 euroa vähemmän, olisi Finnairin tulos tappiollinen. Mietipä sitä, vaivaiset kymmenen euroa per matkustaja on jäänyt voittoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Finnair arvioi vuoden 2024 liikevaihdon olevan 3,0–3,2 miljardia euroa. Lisäksi yhtiö arvioi vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 110–180 miljoonaa euroa vuonna 2024. Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2024 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä lokakuussa.
Kolmen prosentin liiketuloksessa ei ole hirveästi pelivaraa kun siitä vielä menee veroja ja korkokulujakin ennen tilikauden tuloksen julkistamista. 2023 Finnairilla matkusti 11 miljoonaa matkustajaa. Jos siis jokainen matkustaja olisi maksanut matkastaan 10 euroa vähemmän, olisi Finnairin tulos tappiollinen. Mietipä sitä, vaivaiset kymmenen euroa per matkustaja on jäänyt voittoa.Vanhat kommunistit eivät voi sietää yhtiöiden liikevoittoja ja kiroavat kapitalistisia porvareita. Vanhan kommunistin mielestä se kymmenenkin euroa kuuluu hänelle ja hän miettii mielessään mitä kaikkea sillä saa Löytötorilta. Finnairin kannalta se on se ja sama, sillä vanha kommunisti ei matkustele, se vaan urputtaa.
- Anonyymi
Vanhat kommunistit eli nykykokoomuslaiset rahoittavat lentonsa kansan pussista.
- Anonyymi
Varattiin matka. Yksi pääkriteeri: lentoyhtiö mikä tahansa muu paitsi Finnair. Tapelkoot meidän puolesta rauhassa.
- Anonyymi
Mihin matkoja tarvii nykyään varata?? Mä olen aina ostanu lennot.
- Anonyymi
Ei Senssu, ette varanneet, koska ei ole olemassa teitä ja sinulla ei ole rahaa eikä edes passia.
Anonyymi kirjoitti:
Ei Senssu, ette varanneet, koska ei ole olemassa teitä ja sinulla ei ole rahaa eikä edes passia.
Kiitos jälleen muistamisesta mutta sorry, ei kiinnosta finskiin liittyvät millään tavalla.
Sulla näyttänee olevan kova oireilun tarve muista maitsemiasi, jonka johdosta totean että Jaha ja jassoo, niinkö on asiat.
Muista minua myös kun jälleen juntti heräät siellä junttilassa elämän tehtävääsi.
- Anonyymi
HEH, finskin black friday tarjous oli 100 euroa kalliimpi kuin kuukautta aiemmin penkinpaikalle tuli hintaa. Vedättivät kuin kaalot konsanaan.
- Anonyymi
Riippuu mille ajankohdalle varaa. Joulun alla voi Bangkokin lennot maksaa 2700 euroa menopaluu turistiluokassa jos varaa vasta marraskuussa tai joulukuussa. Mutta jos varaat kesäkuussa, niin sitten lentelet 1000 eurolla. Ei ole väliä palaatko tammikuun vai helmikuun puolivälissä, hinta on sama. Se on kysynnän ja tarjonnan laki sellainen ja se on kaikilla lentoyhtiöillä sama. Sesonkihinnat on kaikkialle kaikilla lentoyhtiöillä.
Kokeile varata nyt toukokuun lopulle niin saat hintaan 670 euroa menopaluun.
Niinkuin aiemmin kerroin, viime vuoden Finnairin voitto oli kymmenen euroa per asiakas.
Ei ole suuret ne pelivarat vaan kaikki on otettava mitä saa.
Tietokoneet hoitaa tuon hinnan laskemisen ja se muuttuu jokainen sekunti varaustilanteiden ja vuodenajan mukaan.
Saa olla onnellinen jos selviää satasen lisähinnalla sesonkina.
- Anonyymi
Finnair maksoi Qatarille, että se lopettaisi lennot Suomeen, joten se vaihtoehto jäi pois, nyt pitäisi lentää ensin Dohaan finskillä.
- Anonyymi
Ihanko itse keksit dohamies tuollaisen teorian?
Ne on samaa allianssia. Lentomatka on vain siirtymä, eikä siitä tarvi mitään numeroa tehdä. Jos pelkää veritulppaa suoralla lennolla niin kannattaa jäädä himaan ihan sovinnolla.
- Anonyymi
Ei vaikuta minun matkustamiseeni, koska työnskentelen luxus jahdilla pinlssin pesijänä.
- Anonyymi
Pilssin peseminen on joskus hyvinkin sotkuista puuhaa.
Sinne kannattaa vaihtaa joka toinen viikko uusi vesi. - Anonyymi
Matsonni lausui 'on lahonnut kölisi'
ikämiesryhmä tää pirssissä mölisi
Sitten jo mentiin ja penkka vaan pölisi
matkalla pohjoiseen
Mies kun tulee tiettyyn ikään
niin ei sillä pelaa mikään
Sen näkee peilistä, on kaikki eilistä
jo vaan me kimpassa tuumattiin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pilssin peseminen on joskus hyvinkin sotkuista puuhaa.
Sinne kannattaa vaihtaa joka toinen viikko uusi vesi.Luontoisetuhin kuuluu peseytyminen uudessa puhtaassa vedessä. Lisäksi voin nähdä mualimoo hyttini venttiilistä kun nollaan satamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luontoisetuhin kuuluu peseytyminen uudessa puhtaassa vedessä. Lisäksi voin nähdä mualimoo hyttini venttiilistä kun nollaan satamassa.
Nuori Pasanen oli ensimmäisessä työpaikassaan kansakoulun jälkeen höyrylaivan pilssiveden pitelijänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luontoisetuhin kuuluu peseytyminen uudessa puhtaassa vedessä. Lisäksi voin nähdä mualimoo hyttini venttiilistä kun nollaan satamassa.
Täkillä ei ole hyvä kävellä paljain jaloin sen jälkeen, kun on pleissannut springin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täkillä ei ole hyvä kävellä paljain jaloin sen jälkeen, kun on pleissannut springin.
Entpäa jos oisi turkki alla
- Anonyymi
Nyt loppuu ainakin meikäläisellä tämän kommunisteja täynnä olevan lentoyhtiön ja Aurinkomatkojen käyttö. Olen tosi pettynyt hyväpalkkaisten lentäjien käyttäytymiseen tällä tavalla. Norwegian ja muut...you are more to welcome...
- Anonyymi
Eiköhän se sinun lentämisesi ole loppunut jo aikoja sitten ja ihan muista syistä kuin lentäjän kovista palkoista johtuen.
Se loppui sinun pienistä palkoista johtuen ja siitä että laitoit vähäisetkin rahat viinaan. Nyt sitten kiljupäissään kadehdit.
Lentäjän työ on niin vaativaa ja vastuullista, että se ei ole pelkkä työ, vaan se on elämäntapa.
On oltava täysin terve ja pääkoppa pitää olla kunnossa 100%. Pääsykokeet koulutukseen on sellaiset että ei kannata hörhöjen edes haaveilla.
Kaukolennoilla lentäjät ja miehistö ovat poissa kotoa 24/7 ja se lakisääteinen lepoaika perillä ei ole iloista rälläämstä pimppibaareissa, vaan se on käytettävä oikeasti palautumiseen ja on katsottava miten syö ja juo ja on nukuttava hyvin.
Perustele siinä sitten parhaassa iässä perheitä kun iskä on poissa kolme viikkoa kuukaudesta.
Tuolla on vuoropäiväkodeissa lapsia, joiden isä on lentäjä ja äiti lentoemäntä. Heitä kasvattaa vuoropäiväkodin hoitajat enemmän kuin vanhemmat. Melkein kuin olisivat orpoja.
Lain vastaisesti lentoyhtiöt suosivat niitä jotka eivät aio perustaa perheitä ja kyselevät sitä ennen duuniin pääsyä. Koulutukseen pääsee kyllä rahalla ja valtio tukee vielä sitä koulutusta.
Lentäjiä voi verrata merimiehiin ja ulkomaan komennuksilla oleviin sotilaisiin. Työpaikka on koti. Kunnostaan on pidettävä huolta ja se on sama asia kuin mielenterveydestä huolen pitäminen.
Oltiin joskus 1997 töissä Otaniemen paikkeilla merenrannassa sijaitsevissa arvoasunnoissa, joita omisti Finskin lentäjät ja Nokia inssit. Ne oli siihen aikaan 3-5 miljoonaa markkaa hinnaltaan.
Tein vuositarkastukset lupien kanssa yleisavaimella. Asunnoissa ei ollu ketään kotona. Yksi asunto vaikutti asutulta. Sisustus oli äärimmäisen askeettinen. Arvolattioilla ei ollut mattoja juuri lainkaan, jonkun suunnittelijan tuoli oli jossakin ja pari modernin taiteen taulua seinillä.
Ne oli selkeästi sellaisten poikamiesten asuntoja, jotka ei ole juuri koskaan kotona. Kolkkoa ja karua. Sellainen on se hinta jonka he joutuvat maksamaan duunistaan ja on asioita joita ei rahalla paikata.
Aloittelevan perämiehen kuukausipalkka on sopimuksen mukaan noin 3 600 euroa, eli keskipalkan paikkeilla. Kokeneimman laajarunkolentokoneen kapteenin liksa on 12 000 euron paikkelilla keskimäärin.
Lentoemäntien peruspalkka on naurettava ja he haikailevat kaukolennoille päivärahojen toivossa. Sinne sitten Finnair valitsee kokeneimmat lentoemot.
Jostakin syystä nuorilta suomalaisilta lentoemoilta puuttuu hieman varmuutta ja otetta siihen duuniin, joka sitten ilmenee stressaantuneisuutena ja huonona palveluna. Siksi minusta on ihan hyvä, että Finski käyttää kaukolennoilla kokeneempaa työvoimaa.
Sen sijaan nuoretkin aasialaiset lentoemännät ovat reippaita ja rohkeita sekä palvelualttiita, eivätkä stressaa vaan hoitavat hommansa. Arvostan heidän duuniaan, sekä suomalaisten että aasialaisten.
Se duuni osoittaa luonteenlujuutta, palvelualttiutta, kykyä sitoutua ja hoitaa työnsä kunnialla.
Koko lentohenkilöstö huokuu virtaa ja voimaa, hyvinvointia ja parasta kelpoisuusluokkaa.
Aleksi ja Peris kertoo hieman business- luokasta
https://www.youtube.com/shorts/I19OTq8Ccy0
Siitä olen samaa mieltä että nyt ei vielä ole aika lakkoiluun, kun pitää saada se helvetin sota loppumaan sitä ennen ja maailma radalleen. Finnairilla ei ole varaa suostua tällä hetkellä suuriin korotuksiin kun tulos ei ole kummoinen tänä vuonna, ellei sitten peräti pakkasella.
2010 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se sinun lentämisesi ole loppunut jo aikoja sitten ja ihan muista syistä kuin lentäjän kovista palkoista johtuen.
Se loppui sinun pienistä palkoista johtuen ja siitä että laitoit vähäisetkin rahat viinaan. Nyt sitten kiljupäissään kadehdit.
Lentäjän työ on niin vaativaa ja vastuullista, että se ei ole pelkkä työ, vaan se on elämäntapa.
On oltava täysin terve ja pääkoppa pitää olla kunnossa 100%. Pääsykokeet koulutukseen on sellaiset että ei kannata hörhöjen edes haaveilla.
Kaukolennoilla lentäjät ja miehistö ovat poissa kotoa 24/7 ja se lakisääteinen lepoaika perillä ei ole iloista rälläämstä pimppibaareissa, vaan se on käytettävä oikeasti palautumiseen ja on katsottava miten syö ja juo ja on nukuttava hyvin.
Perustele siinä sitten parhaassa iässä perheitä kun iskä on poissa kolme viikkoa kuukaudesta.
Tuolla on vuoropäiväkodeissa lapsia, joiden isä on lentäjä ja äiti lentoemäntä. Heitä kasvattaa vuoropäiväkodin hoitajat enemmän kuin vanhemmat. Melkein kuin olisivat orpoja.
Lain vastaisesti lentoyhtiöt suosivat niitä jotka eivät aio perustaa perheitä ja kyselevät sitä ennen duuniin pääsyä. Koulutukseen pääsee kyllä rahalla ja valtio tukee vielä sitä koulutusta.
Lentäjiä voi verrata merimiehiin ja ulkomaan komennuksilla oleviin sotilaisiin. Työpaikka on koti. Kunnostaan on pidettävä huolta ja se on sama asia kuin mielenterveydestä huolen pitäminen.
Oltiin joskus 1997 töissä Otaniemen paikkeilla merenrannassa sijaitsevissa arvoasunnoissa, joita omisti Finskin lentäjät ja Nokia inssit. Ne oli siihen aikaan 3-5 miljoonaa markkaa hinnaltaan.
Tein vuositarkastukset lupien kanssa yleisavaimella. Asunnoissa ei ollu ketään kotona. Yksi asunto vaikutti asutulta. Sisustus oli äärimmäisen askeettinen. Arvolattioilla ei ollut mattoja juuri lainkaan, jonkun suunnittelijan tuoli oli jossakin ja pari modernin taiteen taulua seinillä.
Ne oli selkeästi sellaisten poikamiesten asuntoja, jotka ei ole juuri koskaan kotona. Kolkkoa ja karua. Sellainen on se hinta jonka he joutuvat maksamaan duunistaan ja on asioita joita ei rahalla paikata.
Aloittelevan perämiehen kuukausipalkka on sopimuksen mukaan noin 3 600 euroa, eli keskipalkan paikkeilla. Kokeneimman laajarunkolentokoneen kapteenin liksa on 12 000 euron paikkelilla keskimäärin.
Lentoemäntien peruspalkka on naurettava ja he haikailevat kaukolennoille päivärahojen toivossa. Sinne sitten Finnair valitsee kokeneimmat lentoemot.
Jostakin syystä nuorilta suomalaisilta lentoemoilta puuttuu hieman varmuutta ja otetta siihen duuniin, joka sitten ilmenee stressaantuneisuutena ja huonona palveluna. Siksi minusta on ihan hyvä, että Finski käyttää kaukolennoilla kokeneempaa työvoimaa.
Sen sijaan nuoretkin aasialaiset lentoemännät ovat reippaita ja rohkeita sekä palvelualttiita, eivätkä stressaa vaan hoitavat hommansa. Arvostan heidän duuniaan, sekä suomalaisten että aasialaisten.
Se duuni osoittaa luonteenlujuutta, palvelualttiutta, kykyä sitoutua ja hoitaa työnsä kunnialla.
Koko lentohenkilöstö huokuu virtaa ja voimaa, hyvinvointia ja parasta kelpoisuusluokkaa.
Aleksi ja Peris kertoo hieman business- luokasta
https://www.youtube.com/shorts/I19OTq8Ccy0
Siitä olen samaa mieltä että nyt ei vielä ole aika lakkoiluun, kun pitää saada se helvetin sota loppumaan sitä ennen ja maailma radalleen. Finnairilla ei ole varaa suostua tällä hetkellä suuriin korotuksiin kun tulos ei ole kummoinen tänä vuonna, ellei sitten peräti pakkasella.
2010Olen aina ihmetellyt noiden lentäjien kohtuuttomia palkkoja Suomessa, ilmeisesti kyseessä on vahva ammattiliitto joka laittaa pienen ongelman ilmaantuessa perseet penkkiin, oli sitten kyse emoista ja piloteista,
minusta 50 lentoemäntä on jo liian vanha seisomaan koneessa pitkällä lennolla, jopa luonnotonta... elokuussa kun lensin suomeen koneessa oli monta 50-60 välillä olevia emoja, minusta työnantaja pitäisi heidät sijoittaa uudelleen
eihän ammattina lentäjä poikkea juurikaan muista kuljettajista, kaikki kuljettajan työ on hyvin vastuullista, olit sitten taxi, bussi tai junan kuljettaja... ainoastaan palkka on kohtuuttoman suuri suhteessa muihin.
taas 2010 jutut on huuhaata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt noiden lentäjien kohtuuttomia palkkoja Suomessa, ilmeisesti kyseessä on vahva ammattiliitto joka laittaa pienen ongelman ilmaantuessa perseet penkkiin, oli sitten kyse emoista ja piloteista,
minusta 50 lentoemäntä on jo liian vanha seisomaan koneessa pitkällä lennolla, jopa luonnotonta... elokuussa kun lensin suomeen koneessa oli monta 50-60 välillä olevia emoja, minusta työnantaja pitäisi heidät sijoittaa uudelleen
eihän ammattina lentäjä poikkea juurikaan muista kuljettajista, kaikki kuljettajan työ on hyvin vastuullista, olit sitten taxi, bussi tai junan kuljettaja... ainoastaan palkka on kohtuuttoman suuri suhteessa muihin.
taas 2010 jutut on huuhaata.Minun työnantajani on kahden viimevuoden aikana (töiden vähettyä) irtisanonut tai lomauttanut vain alle nelkytvuotiaita ja töihin ovat jääneet nimenomaan yli viiskymppiset. Jos ajat paranevat, niin tilalle kuulemma palkataan vain yli viiskymppisiä.
Mistähän tämä johtuu?
Ei kai vaan .......? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt noiden lentäjien kohtuuttomia palkkoja Suomessa, ilmeisesti kyseessä on vahva ammattiliitto joka laittaa pienen ongelman ilmaantuessa perseet penkkiin, oli sitten kyse emoista ja piloteista,
minusta 50 lentoemäntä on jo liian vanha seisomaan koneessa pitkällä lennolla, jopa luonnotonta... elokuussa kun lensin suomeen koneessa oli monta 50-60 välillä olevia emoja, minusta työnantaja pitäisi heidät sijoittaa uudelleen
eihän ammattina lentäjä poikkea juurikaan muista kuljettajista, kaikki kuljettajan työ on hyvin vastuullista, olit sitten taxi, bussi tai junan kuljettaja... ainoastaan palkka on kohtuuttoman suuri suhteessa muihin.
taas 2010 jutut on huuhaata."eihän ammattina lentäjä poikkea juurikaan muista kuljettajista, kaikki kuljettajan työ on hyvin vastuullista, olit sitten taxi, bussi tai junan kuljettaja... ainoastaan palkka on kohtuuttoman suuri suhteessa muihin"
Herra armahda meitä Possosauruksen typeryyksiltä ja älä anna meille meidän jokapäiväistä leipäämme possotarinoiden kera, vaan säästä meidät niiltä.
Sinusta siis taksikuskit, bussin ja junankuljettajat ovat yhtä vaativassa tehtävässä kuin liikennelentäjät?
Mistäköhän johtuu että taksin ja bussin rattiin kelpaa ihan kuka tahansa, jos ei vaan ole kännissä tai sokea, mutta liikennelentäjäksi ei kelpaa kuin korkeintaan yksi tuhannesta, sillä pääsyvaatimukset ja kokeet on niin kovat?
Mistäköhän johtuu että liikennelentäjien koulutus kestää vuosia ja maksaa kokonaisuutena yli satatuhatta euroa, mutta bussia tai taksia saa ajella tavallisella ajokortilla?
Puolet Helsingin taksi ja bussikuskeista on maahanmuuttajia, iso osa somaleja, mutta yksikään maahanmuuttaja tai somali ei ole lentäjänä Finnairilla.
Lentäjän palkka ei aluksi edes ole mitenkään ihmeellinen, ensimmäiset kaksi vuotta ovat suunnilleen keskipalkkaisia, vaikka työ on vuorotyötä ja siinä ollaan paljon pois kotoa, eikä oikein sovellu perheellisen ammatiksi.
Kaukomaille lentäjät eivät ole juuri koskaan kotona, muutoin kuin lomillaan. Siitä se hyvä palkka heillä johtuu, päivärahoista sun muusta. Lentäjät eivät voi lomakohteissaan huilatessaan juhlia ja rellestää, sillä heillä on nollatoleranssi alkoholin suhteen.
Lentäjän ammatti edellyttää myös sen että pitää itsestään ja kunnostaan huolta ja on nukuttava säännölliset yöunet. Aina oltava skarppina ja koulutettava itseään koko ajan muuttuviin ohjeistuksiin ja konetyyppeihin.
Lentäjä on siis vapaallakin käytännössä aina töissä sekä opiskelemassa ja ovat siitä kelpo korvauksen ansainneet. Lentäjän on säilyttävä fyysisesti kunnossa ja ehjänä. Muuten menee ammatti. Lisäksi on osattava englantia täydellisesti.
2010 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"eihän ammattina lentäjä poikkea juurikaan muista kuljettajista, kaikki kuljettajan työ on hyvin vastuullista, olit sitten taxi, bussi tai junan kuljettaja... ainoastaan palkka on kohtuuttoman suuri suhteessa muihin"
Herra armahda meitä Possosauruksen typeryyksiltä ja älä anna meille meidän jokapäiväistä leipäämme possotarinoiden kera, vaan säästä meidät niiltä.
Sinusta siis taksikuskit, bussin ja junankuljettajat ovat yhtä vaativassa tehtävässä kuin liikennelentäjät?
Mistäköhän johtuu että taksin ja bussin rattiin kelpaa ihan kuka tahansa, jos ei vaan ole kännissä tai sokea, mutta liikennelentäjäksi ei kelpaa kuin korkeintaan yksi tuhannesta, sillä pääsyvaatimukset ja kokeet on niin kovat?
Mistäköhän johtuu että liikennelentäjien koulutus kestää vuosia ja maksaa kokonaisuutena yli satatuhatta euroa, mutta bussia tai taksia saa ajella tavallisella ajokortilla?
Puolet Helsingin taksi ja bussikuskeista on maahanmuuttajia, iso osa somaleja, mutta yksikään maahanmuuttaja tai somali ei ole lentäjänä Finnairilla.
Lentäjän palkka ei aluksi edes ole mitenkään ihmeellinen, ensimmäiset kaksi vuotta ovat suunnilleen keskipalkkaisia, vaikka työ on vuorotyötä ja siinä ollaan paljon pois kotoa, eikä oikein sovellu perheellisen ammatiksi.
Kaukomaille lentäjät eivät ole juuri koskaan kotona, muutoin kuin lomillaan. Siitä se hyvä palkka heillä johtuu, päivärahoista sun muusta. Lentäjät eivät voi lomakohteissaan huilatessaan juhlia ja rellestää, sillä heillä on nollatoleranssi alkoholin suhteen.
Lentäjän ammatti edellyttää myös sen että pitää itsestään ja kunnostaan huolta ja on nukuttava säännölliset yöunet. Aina oltava skarppina ja koulutettava itseään koko ajan muuttuviin ohjeistuksiin ja konetyyppeihin.
Lentäjä on siis vapaallakin käytännössä aina töissä sekä opiskelemassa ja ovat siitä kelpo korvauksen ansainneet. Lentäjän on säilyttävä fyysisesti kunnossa ja ehjänä. Muuten menee ammatti. Lisäksi on osattava englantia täydellisesti.
2010Kyllä ne varsin pitkälle ovat, jos juna ajaa kovalla vauhdilla raiteilta, kuten jyväskylässä kävi vuosia sitten, seuraukset oli karmeat, jos maksetaan vastuusta niin eikö silloin junan kuljettaja pitäisi olla paremmin palkattu, toki jos lentäjä tekee virheen, kaikki koneessa olevat kuolevat, jos se putoaa menee vielä nippu sivullisiakin...
Mutta asiassa on toinenkin näkökulma, se on kansainvälisyys, ja valitettavasti suomalaiset lentäjät taitavat olla sieltä maailman kalliimmasta päästä, vaikkapa thaimaalaiset lentäjät ovat sen huonompia kuin suomalaisetkaan mutta palkkaus ei varmasti ole samanmoista, suomessa on vahva ammattiliitto, eikä se ole oikein että finnairin tappiot taas kohta katetaan valtion varoista, tämän riitelyn takia.
Kyllä somalit lentävät siinä missä suomalaisetkin mutta tietysti koulutus vie paljon aikaa, eikä sitä aikaa ole ollut käytettävissä, tuskin yhtään junan kuljettajaa on myöskään somalia.
Ajelin eilen kerrarista kaivamallani kirkkopyörällä myyrmäestä kotiin päin jossa pari kaveria asuu, jopa ex-vaimoni eli, joka on muodostunut varsin hyväksi kaveriksi, kuten sanoin ajoin tikkurilaan päin, ja kävelytiellä tuli vastaa joukkosomaleita, rupesin laskemaan 12 somalia laskin ääneen kuulivat, lapsia oli 10 aikuisia oli kaksi, oletettavasti samasta perheestä, joku porukasta huusi että 6.8.12 ja 1000..
Minä rupesin miettimään kun kotiin oli vielä matkaa kun nämä 10 on äänestysiässä, kohta alkaa joka kadunkulmassa olla moskeija, näillä on selvästi menossa maailman valloitus, joka on aika paska juttu meidän suomalaisten puolesta, kohta me ollaan kakkosluokan kansaa... toivottavasti en ole näkemässä, vantaalla on helvetisti värillisiä.
- Anonyymi
Saakelin ahneita ne kaikki finnairin lentäjät
- Anonyymi
Lentäjät voisivat säästää kuluissa ja asua vaatimattomasti metsässä teltassa, He voisivat myös vaatimattomasti tehdä suosittua 12 tunnin aamupuuroa jossa reilu savuaromi.
Vaatimattomat lentäjät voisi käydä lyhyemmän kurssin ja lentää vaatimattomasti alempana ja hitaammin niin säästyisi polttoainetta. Vaatimattoman lentäjän teltassa ei tarvita jalopuisia lattioita vaan ne voi purkaa uusiokäyttöön. - Anonyymi
Tämänkertaiset lakot eivät liity lentäjiin millään lailla.
- Anonyymi
Finnair on mennyt epävarmaksi noiden lakkoilujen vuoksi. Pakko etsiä lomamatkoillekin muita lentoyhtiöitä. Nämä ns halpalentoyhtiötkin ovat nykyisin hyvä tapa lentää mikäli kohteet sopivat.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1866691- 1531915
- 1131638
- 511350
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️511123Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢411011Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu98982Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6917Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan249908- 41869