Minne katoaa aina keskustelut kitkarenkaista kun kelit menee vähän talvisemmaksi?? Ihmeellistä mutta totta.
Kukaan ei kerro millä pärjää ja millä ei.
Minne katoaa
30
369
Vastaukset
- Anonyymi
Kitkoilla pärjää hyvin. 7. vuosi menossa.
- Anonyymi
Sinä voit työntää ne keskustelut vaikka pärrsseesseessi.
- Anonyymi
Kerroppa mihinkä tämä kommentti mielestäsi pitäisi työntää?
- Anonyymi
Nastarengaskuskeilla on aikaa huonojen kelien vallitessa kirjoitella, kun ei uskalla lähteä liikenteeseen tai ei pääse edes pihalta liikkeellä. Kitkarengasväki on taas töissä ja muissa arjen riennoissa ilman ongelmia. Tuota selittää myös se tutkimus, että nastarenkailla on suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuksiin.
https://tekniikanmaailma.fi/nastarengas-on-hieno-suomalaiskeksinto-josta-tuli-ongelma/- Anonyymi
Tutkimus on myös osoittanut, että mitä enemmän ajetaan niin sitä enemmän kertyy kilometrejä autoon oli alla mitkä renkaat tahansa.
- Anonyymi
Kitkarenkailla ei ole asiaa peilijäälle, jollainen keli on nyt varsinkin pikkuteillä.
https://vianor.fi/autoiluvinkit/rengasvinkit/nastat-vai-kitkat/ Taitavat lähinnä nastauskovaiset noita kitka-aloituksia tehtailla. Eivät ehdi koneelle talvisissa keleissä, kun aika menee peltikorjaamolla...
Hyvin pärjäsi taas tämän alkutalven kitkoilla. Katsotaan, jos välipäivinä vielä on ajokunnossa, mutta ainakaan tähän mennessä ei mitään ongelmia.- Anonyymi
Jaa se on taas putki päällä?
Anonyymi kirjoitti:
Jaa se on taas putki päällä?
Ei vielä. Puhuin välipäivistä.
Olin ajatellut, etten ennen välipäiviä mihinkään liikkuisi, kun on tuo ruokapuolikin jo pitkälti hankittu, mutta taidanpa sittenkin lähteä vähän pyörimään kylillä tänään. Kitkoilla toki. Eihän nastoilla saa edes ajaa kaikkialla enää.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ei vielä. Puhuin välipäivistä.
Olin ajatellut, etten ennen välipäiviä mihinkään liikkuisi, kun on tuo ruokapuolikin jo pitkälti hankittu, mutta taidanpa sittenkin lähteä vähän pyörimään kylillä tänään. Kitkoilla toki. Eihän nastoilla saa edes ajaa kaikkialla enää.Parempi jättää kylillä pyörimiset, jos ei homma ole hallussa.
- Anonyymi
Johan sen kertoo renkaan nimi, kitkarenkaassa on kitkaa ja nastarenkaat ovat keinotekoiset.
Kumpi pitää paremmin kitka vai keinotekoinen?- Anonyymi
Kummalla sä skraappaat ikkunsta jäätä kumilla vai jollain muulla?
Anonyymi kirjoitti:
Kummalla sä skraappaat ikkunsta jäätä kumilla vai jollain muulla?
Todellakin. Nastarenkaat ovat verrattavissa muoviläpyskään. Kovat, liukkaat, mutta sentään ne tuhoavat alustansa.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Todellakin. Nastarenkaat ovat verrattavissa muoviläpyskään. Kovat, liukkaat, mutta sentään ne tuhoavat alustansa.
Ja nastat pitää liukkaalla, kumi ei eikä muovi.
Anonyymi kirjoitti:
Ja nastat pitää liukkaalla, kumi ei eikä muovi.
Oikeasti liukkaalla nastasta on vain haittaa. Siis sellaisella mustalla jäällä...
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Oikeasti liukkaalla nastasta on vain haittaa. Siis sellaisella mustalla jäällä...
Ei ole mustaa jäätä eikä pitäviä kitkarenkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nastat pitää liukkaalla, kumi ei eikä muovi.
Kumi pitää muovi on liukas
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mustaa jäätä eikä pitäviä kitkarenkaita.
En aio enää ostaa nastarenkaita Olen käyttänyt molempia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En aio enää ostaa nastarenkaita Olen käyttänyt molempia
Hyvä juttu, pysy kannassasi ja siirry julkisiin.
- Anonyymi
Oma reilusti yli 2 milj. km ajokokemukset 50 vuoden ajalta. Tähän asti kulkupeleissä on ollut aina nastarenkaat. On ollut Pneumatia, Micheliniä, Bridgestonea, Continentalia, Hankoonkia, useimmiten Nokialaisia ja viimeksi Pirelliä.
Kaikki muut pelanneet hyvin, paitsi 1970 luvulla Pneumatit olivat aivan kamalat.
Nyt on reilun kuukauden kokemus uusista Continentalin kitkoista, koko 215/55/17, paineet 2,8. Alla neliveto pikkubemarissa. Omista enakkoluuloista huolimatta on myönnettävä, että renkaat ovat toimivuudeltaan tosi hyvät.
Kokemusta on nyt alustavasti sulankelin, lumisohjon, auraamattoman lumikelin, että jäisenkelin ajosta alustavasti.
Continentalit ovat hiljaiset, erittäin hyvät ajaa ja pitävät tosi hyvin ja näin uutena ja yllättävän hyvin myös jäisellä pinnalla. Täysin pidempi jääkeliajon kokemus vielä puuttuu.
Aika näyttää miten toimivat kuluneempina. - Anonyymi
Kyllä kitkat toimii aivan varmasti. Ne toimii siihen asti kun suolaus loppuu, lasinpesunesteen käyttö loppuu ja asfaltti peittyy johonkin muuhun kun suolapaskaan.
Lämpötila laskee sinne 3 ast lämpimän ja - 5 ast välille. Keli muuttuu ja tie jäässä.
Aivan varmasti kitkoilla pärjää ja pääsee ja voi ajaa eikä tarvita muuta kun järkeä. Sitä ei kaikilta tunnu löytyvän kun näitä lukee. Kovin uhmakkaita kokemukset tuntuu olevan. Mutta kun avuksi pitää olla vähintään neliveto, (ristiveto) sutimisen esto, kaikenmaailman avustimet ja dikitaalilaitteet ym ym ajonhallinta kojeet. Mitäs niillä renkailla on enää väliä mitkä siellä auton alla on kun kyydissä on vain matkustajia. - Anonyymi
Kitkoilla pärjää jos ei ole tarvetta lähteä liikenteeseen kelissä kuin kelissä. Kitkat pitää lumella yhtä hyvin kuin nasta mutta jäisellä tiellä hyvä kitkarengas pitää huonommin kuin huono nastarengas.
https://tekniikanmaailma.fi/laitoimme-parhaat-kitkarenkaat-ja-huonot-nastarenkaat-vastakkain-jaisella-ympyraradalla-voittaja-oli-selva-jo-ensimetreilla/
https://www.is.fi/autot/art-2000000892235.html- Anonyymi
Hyvin oivallettu, "kitkoilla pärjää jos ei ole tarvetta lähteä liikenteeseen".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin oivallettu, "kitkoilla pärjää jos ei ole tarvetta lähteä liikenteeseen".
Oivallus kertoo kaiken kitkarenkaista.
- Anonyymi
Nasta ei pidä jäisellä sivutiellä yhtään, vain rauta ketju.⚠️
- Anonyymi
Jos kuolonkolareita on ajettu anemmän nastarankailla kuin kitkarenkailla, ainakin suhteessa siihen, kuinka paljon niitä on autoissa on syitä on kuitenkin monia, kuten ehkä ainakin se, että kitkarenkaita on enemmän uudemmissa autoissa, joissa ajonvakautus auttaa estämään ajoneuvon hallitsematona "luistelua". Myös ehkä se, että kitkarenkailla ajavat kokeneemmat ja vanhemmat kuljettajat.
Voi myös olettaa, että nastareinailla ajetaan herkemmin huonokuntoisemmilla renkailla, eli renkaat loppuun, luottaaen niihin nastoihin, joita saattaa jo jonkin verran puuttua.
Kokenut, ennakoivan ajotavan hallisteva pärjää hyvin kitkarenkailla, mutta märällä jääkelillä ilman hiekoitusta, ne ovat todella varovaisesti ajettavat ja sellaisessa kelissä mäkisessä maastossa pikkutiellä niillä ei pääse etenemään lainkaan. Nastarenkaidenkin pito voi toki jo pahimmissa paikoissa loppuu.
Renkaan kunnolla on suuri merkitys, kuluneet renkaat, nastat tai kitkat ovat pidoltaan kaukana siitä, mitä ne olivat uutena.
EsimerkiksiTekniikan Maailman ja Moottorin testeistä saa oikein hyvää tietoa eri renkaiden ominaisuuksista. EI tarvitse niin paljon luulla, jos niihin tutustuu?- Anonyymi
Miksi tuota pitää toitottaa joka kerta, että kitkarenkailla pärjää.. Kyllä niillä pärjää jos ei ole liukasta, sehän on selvä asia ja tullut miljoona kertaa esille. Mutta jos on liukasta niin silloin pitää olla nastarenkaat jos haluaa ajaa turvallisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tuota pitää toitottaa joka kerta, että kitkarenkailla pärjää.. Kyllä niillä pärjää jos ei ole liukasta, sehän on selvä asia ja tullut miljoona kertaa esille. Mutta jos on liukasta niin silloin pitää olla nastarenkaat jos haluaa ajaa turvallisesti.
Noinhan sitä voi kuvitella, kun ei osaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinhan sitä voi kuvitella, kun ei osaa.
Taisit ostaa kitkat ;-))) Kiva kun osaat, eihän muut osaakkaan sun mielestä.
- Anonyymi
Kitkat on hyvät, kun ei ole lunta eikä jäätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854768- 1643572
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2002014- 341845
- 461803
- 271782
- 571704
- 181621
- 191617