Miksi amerikkalaiset murhasivat Ngo Dinh Diemin?

Anonyymi-ap

Miksi amerikkalaiset murhasivat Etelä-Vietnamin Ngo Dinh Diemin? Hän taisteli samalla puolella Pohjois-Vietnamin Kansan Armeijaa vastaan.

P.S. Sattumoisin Diem murhattiin marraskuussa 1963 ennen John Fitzgerald Kennedyä.

9

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Diem, vaikka olikin kiivas antikommunisti, oli hieman omalaatuinen yksityisajattelija joka maansa etujen sijasta huolehti ensisijaisesti sukunsa vaikutusvallan kasvattamisesta. Yritys rakentaa maahan perhedynastiaa herätti tietenkin runsaasti huolta ja kateutta. Amerikkalaiset eivät itse aktiivisesti osallistuneet hänen syrjäyttämiseensa , mutta olivat siitä tietoisia. Olettaen seuraajan olevan helpommin käsiteltävissä, he eivät varoittaneet Diemiä. Hanoissa Ho Tsinh Minh kommentoi tapahtunutta sanomalla, etteivät kaappaukset tähän jää ja hyvä meille; oikeassa oli.

      • Anonyymi

        Suo anteeksi tiedonjanoni, tästä kaikesta(kin) kiinnostaisi tietää mistä voisi lukea lisää. Antaa sataa tasantarkkaan kaikkia mahdollisia tiedonlähteitä pöytään.

        Eikö Diemiä sitten kiinnostanut Etelä-Vietnamin kansakunnan vahvistaminen laisinkaan? Oliko hänen toimintatavoissaan merkittäviä puutteita, jotka tahattomasti lisäsivät Ho Tsi Minhin sireenilaulun vetovoimaa? Rajoittivatko Diemiä olosuhteiden sanelemat ei-halutut rajoitteet, jotka eivät olleet Diemin hallittavissa? Oliko jenkkien oikeutettua korvata Diem? Toimiko Diemin seuraajaksi päätynyt paremmin vai huonommin kuin Diem? Kävikö seuraajille samoin kuin Diemille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suo anteeksi tiedonjanoni, tästä kaikesta(kin) kiinnostaisi tietää mistä voisi lukea lisää. Antaa sataa tasantarkkaan kaikkia mahdollisia tiedonlähteitä pöytään.

        Eikö Diemiä sitten kiinnostanut Etelä-Vietnamin kansakunnan vahvistaminen laisinkaan? Oliko hänen toimintatavoissaan merkittäviä puutteita, jotka tahattomasti lisäsivät Ho Tsi Minhin sireenilaulun vetovoimaa? Rajoittivatko Diemiä olosuhteiden sanelemat ei-halutut rajoitteet, jotka eivät olleet Diemin hallittavissa? Oliko jenkkien oikeutettua korvata Diem? Toimiko Diemin seuraajaksi päätynyt paremmin vai huonommin kuin Diem? Kävikö seuraajille samoin kuin Diemille?

        Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista

        Tattista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista

        Entä Philip E. Cattonin teos Diem's Final Failure: Prelude to america's war in vietnam? (julkaisija University Press of Kansas) Näyttäisi olevan sympaattinen kucaus Diemistä ja samalta ajanjaksolta kuin tuo Seth Jacobsin teos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista

        Samaiselta Seth Jacobsilta löytyy toinenkin teos, samasta äijästä: America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia.


        Mielenkiintoinen synopsis:

        Niin sanottu Diem-kokeilu liitetään yleensä Yhdysvaltain anti-kommunistiseen menettelyyn ja muiden Etelä-Vietnamin korkeimpaan virkaan sopivien ehdokkaiden puuttumiseen. Seth Jacobs kyseenalaistaa nämä selitykset käyttäen analyysikategorioina uskontoa ja rotukäsityksiä argumentoidakseen, että liittoa Diemin kanssa ei voi ymmärtää ilman Amerikan vuosisadan puolivälin uskonnollista herännäisliikehdintää ja poliittisten päättäjien käsityksiä aasialaisista. Jacobs väittää, että Diemin katolinen usko ja se, missä määrin hän uhmasi amerikkalaisten ​​käsityksiä "itämaisesta" passiivisuudesta ja moraalisesta löysyydestä, teki hänestä houkuttelevamman liittolaisen Washingtonille kuin monet ei-kristilliset etelä-vietnamilaiset, joilla oli enemmän hallinnollista kokemusta ja jotka nauttivat suurempaa tukea kansalta.

        ...

        Jacobs osoittaa yksityiskohtaisesti miten 1950-luvulla Yhdysvaltain poliittiset päättäjät käsittelivät kylmän sodan antikommunismia ristiretkenä, jossa amerikkalaisten kuului yhdistää voimansa juutalais-kristillisten tovereidensa kanssa vihollista vastaan, joka oli yhtä lailla vaarallinen ateisminsa kuin sotilaallisen voimansakin ansiosta. Hän kuvailee, kuinka rasistiset oletukset, joiden mukaan aasialaiset olisivat kulttuurisesti vailla valmiuksia demokraattiseen itsehallinnointiin, saivat amerikkalaiset tehtailemaan selityksiä Diemin diktatuurille tarpeellisena "idässä". Keskittämällä huomion amerikkalaisten uskonnollisten ja rodullisten ideologioiden rooliin, Jacobs auttaa ratkaisevasti ymmärtämään Yhdysvaltojen tuhoisaa sitoutumista "upota tai uida Ngo Dinh Diemin kanssa".

        Seth Jacobs

        America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia


        Mainitsemasi Cold War Mandarin (edelleen, sama tutkija) taas kuvailee:

        Tässä uudessa kirjassa Seth Jacobs jäljittää Yhdysvaltojen tukeman Diemin historiaa hänen ensimmäisestä esiintymisestä Washingtonissa rahattomana ulkomaalaisena vuonna 1950 hänen murhaansa Etelä-Vietnam-sotilaiden käsissä Saigonin laitamilla vuonna 1963.

        ...

        Lopuksi Jacobs tutkii Saigonin buddhalaisten loistavasti organisoitua PR-kampanjaa, joka sai Washingtonin ryhtymään yhteistyöhön syrjäyttämään - ja salamurhaamaan - pitkäaikaisen liittolaisensa.

        Tässä selkeässä ja ytimekkäässä analyysissä Jacobs kuvailee "Diem-kokeilua" ja tekee selväksi, kuinka Amerikan "uppoa tai ui Ngo Dinh Diemin kanssa" -menettely veti maan lopulta mukaan historiansa pisimpään sotaan.

        Seth Jacobs

        Cold War Mandarin: Ngo Dinh Diem and the Origins of America's War in Vietnam, 1950–1963


        Kiitoksia, että vinkkasit Seth Jacobsin. Noista teoksista voisi irrota runsaasti tasokasta keskustelua. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaiselta Seth Jacobsilta löytyy toinenkin teos, samasta äijästä: America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia.


        Mielenkiintoinen synopsis:

        Niin sanottu Diem-kokeilu liitetään yleensä Yhdysvaltain anti-kommunistiseen menettelyyn ja muiden Etelä-Vietnamin korkeimpaan virkaan sopivien ehdokkaiden puuttumiseen. Seth Jacobs kyseenalaistaa nämä selitykset käyttäen analyysikategorioina uskontoa ja rotukäsityksiä argumentoidakseen, että liittoa Diemin kanssa ei voi ymmärtää ilman Amerikan vuosisadan puolivälin uskonnollista herännäisliikehdintää ja poliittisten päättäjien käsityksiä aasialaisista. Jacobs väittää, että Diemin katolinen usko ja se, missä määrin hän uhmasi amerikkalaisten ​​käsityksiä "itämaisesta" passiivisuudesta ja moraalisesta löysyydestä, teki hänestä houkuttelevamman liittolaisen Washingtonille kuin monet ei-kristilliset etelä-vietnamilaiset, joilla oli enemmän hallinnollista kokemusta ja jotka nauttivat suurempaa tukea kansalta.

        ...

        Jacobs osoittaa yksityiskohtaisesti miten 1950-luvulla Yhdysvaltain poliittiset päättäjät käsittelivät kylmän sodan antikommunismia ristiretkenä, jossa amerikkalaisten kuului yhdistää voimansa juutalais-kristillisten tovereidensa kanssa vihollista vastaan, joka oli yhtä lailla vaarallinen ateisminsa kuin sotilaallisen voimansakin ansiosta. Hän kuvailee, kuinka rasistiset oletukset, joiden mukaan aasialaiset olisivat kulttuurisesti vailla valmiuksia demokraattiseen itsehallinnointiin, saivat amerikkalaiset tehtailemaan selityksiä Diemin diktatuurille tarpeellisena "idässä". Keskittämällä huomion amerikkalaisten uskonnollisten ja rodullisten ideologioiden rooliin, Jacobs auttaa ratkaisevasti ymmärtämään Yhdysvaltojen tuhoisaa sitoutumista "upota tai uida Ngo Dinh Diemin kanssa".

        Seth Jacobs

        America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia


        Mainitsemasi Cold War Mandarin (edelleen, sama tutkija) taas kuvailee:

        Tässä uudessa kirjassa Seth Jacobs jäljittää Yhdysvaltojen tukeman Diemin historiaa hänen ensimmäisestä esiintymisestä Washingtonissa rahattomana ulkomaalaisena vuonna 1950 hänen murhaansa Etelä-Vietnam-sotilaiden käsissä Saigonin laitamilla vuonna 1963.

        ...

        Lopuksi Jacobs tutkii Saigonin buddhalaisten loistavasti organisoitua PR-kampanjaa, joka sai Washingtonin ryhtymään yhteistyöhön syrjäyttämään - ja salamurhaamaan - pitkäaikaisen liittolaisensa.

        Tässä selkeässä ja ytimekkäässä analyysissä Jacobs kuvailee "Diem-kokeilua" ja tekee selväksi, kuinka Amerikan "uppoa tai ui Ngo Dinh Diemin kanssa" -menettely veti maan lopulta mukaan historiansa pisimpään sotaan.

        Seth Jacobs

        Cold War Mandarin: Ngo Dinh Diem and the Origins of America's War in Vietnam, 1950–1963


        Kiitoksia, että vinkkasit Seth Jacobsin. Noista teoksista voisi irrota runsaasti tasokasta keskustelua. :)

        "Kiitoksia, että vinkkasit Seth Jacobsin. Noista teoksista voisi irrota runsaasti tasokasta keskustelua."

        Luulisi, että palstan antikommunisti-urhot osaisivat analysoida Ngo Dinh Diemin osuutta koko Vietnamin kannalta......................

        Luulisi.....................


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kiitoksia, että vinkkasit Seth Jacobsin. Noista teoksista voisi irrota runsaasti tasokasta keskustelua."

        Luulisi, että palstan antikommunisti-urhot osaisivat analysoida Ngo Dinh Diemin osuutta koko Vietnamin kannalta......................

        Luulisi.....................

        Ainakin ne strategiset kyläpahaset olivat erittäin surkea veto. Niitä eivät yrittäneet Etelä-Vietnamin kenraalit ylläpitää Diemin heitettyä veivinsä.


    • Anonyymi

      Diem näki Etelä-Vietnamin omana aikanaan ja tulevaisuudessakin vaikutusvaltaisten sukujen ympärille muodostuneiden klaanien löyhänä liittoumana. Voidaan kai sanoa, että tänä päivänä Somalia on edelleen vastaavassa tilanteessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2820
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      45
      2574
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1291
    Aihe