Miksi amerikkalaiset murhasivat Etelä-Vietnamin Ngo Dinh Diemin? Hän taisteli samalla puolella Pohjois-Vietnamin Kansan Armeijaa vastaan.
P.S. Sattumoisin Diem murhattiin marraskuussa 1963 ennen John Fitzgerald Kennedyä.
Miksi amerikkalaiset murhasivat Ngo Dinh Diemin?
7
223
Vastaukset
- Anonyymi
Diem, vaikka olikin kiivas antikommunisti, oli hieman omalaatuinen yksityisajattelija joka maansa etujen sijasta huolehti ensisijaisesti sukunsa vaikutusvallan kasvattamisesta. Yritys rakentaa maahan perhedynastiaa herätti tietenkin runsaasti huolta ja kateutta. Amerikkalaiset eivät itse aktiivisesti osallistuneet hänen syrjäyttämiseensa , mutta olivat siitä tietoisia. Olettaen seuraajan olevan helpommin käsiteltävissä, he eivät varoittaneet Diemiä. Hanoissa Ho Tsinh Minh kommentoi tapahtunutta sanomalla, etteivät kaappaukset tähän jää ja hyvä meille; oikeassa oli.
- Anonyymi
Suo anteeksi tiedonjanoni, tästä kaikesta(kin) kiinnostaisi tietää mistä voisi lukea lisää. Antaa sataa tasantarkkaan kaikkia mahdollisia tiedonlähteitä pöytään.
Eikö Diemiä sitten kiinnostanut Etelä-Vietnamin kansakunnan vahvistaminen laisinkaan? Oliko hänen toimintatavoissaan merkittäviä puutteita, jotka tahattomasti lisäsivät Ho Tsi Minhin sireenilaulun vetovoimaa? Rajoittivatko Diemiä olosuhteiden sanelemat ei-halutut rajoitteet, jotka eivät olleet Diemin hallittavissa? Oliko jenkkien oikeutettua korvata Diem? Toimiko Diemin seuraajaksi päätynyt paremmin vai huonommin kuin Diem? Kävikö seuraajille samoin kuin Diemille? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suo anteeksi tiedonjanoni, tästä kaikesta(kin) kiinnostaisi tietää mistä voisi lukea lisää. Antaa sataa tasantarkkaan kaikkia mahdollisia tiedonlähteitä pöytään.
Eikö Diemiä sitten kiinnostanut Etelä-Vietnamin kansakunnan vahvistaminen laisinkaan? Oliko hänen toimintatavoissaan merkittäviä puutteita, jotka tahattomasti lisäsivät Ho Tsi Minhin sireenilaulun vetovoimaa? Rajoittivatko Diemiä olosuhteiden sanelemat ei-halutut rajoitteet, jotka eivät olleet Diemin hallittavissa? Oliko jenkkien oikeutettua korvata Diem? Toimiko Diemin seuraajaksi päätynyt paremmin vai huonommin kuin Diem? Kävikö seuraajille samoin kuin Diemille?Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista
Tattista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista
Entä Philip E. Cattonin teos Diem's Final Failure: Prelude to america's war in vietnam? (julkaisija University Press of Kansas) Näyttäisi olevan sympaattinen kucaus Diemistä ja samalta ajanjaksolta kuin tuo Seth Jacobsin teos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista
Samaiselta Seth Jacobsilta löytyy toinenkin teos, samasta äijästä: America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia.
Mielenkiintoinen synopsis:
Niin sanottu Diem-kokeilu liitetään yleensä Yhdysvaltain anti-kommunistiseen menettelyyn ja muiden Etelä-Vietnamin korkeimpaan virkaan sopivien ehdokkaiden puuttumiseen. Seth Jacobs kyseenalaistaa nämä selitykset käyttäen analyysikategorioina uskontoa ja rotukäsityksiä argumentoidakseen, että liittoa Diemin kanssa ei voi ymmärtää ilman Amerikan vuosisadan puolivälin uskonnollista herännäisliikehdintää ja poliittisten päättäjien käsityksiä aasialaisista. Jacobs väittää, että Diemin katolinen usko ja se, missä määrin hän uhmasi amerikkalaisten käsityksiä "itämaisesta" passiivisuudesta ja moraalisesta löysyydestä, teki hänestä houkuttelevamman liittolaisen Washingtonille kuin monet ei-kristilliset etelä-vietnamilaiset, joilla oli enemmän hallinnollista kokemusta ja jotka nauttivat suurempaa tukea kansalta.
...
Jacobs osoittaa yksityiskohtaisesti miten 1950-luvulla Yhdysvaltain poliittiset päättäjät käsittelivät kylmän sodan antikommunismia ristiretkenä, jossa amerikkalaisten kuului yhdistää voimansa juutalais-kristillisten tovereidensa kanssa vihollista vastaan, joka oli yhtä lailla vaarallinen ateisminsa kuin sotilaallisen voimansakin ansiosta. Hän kuvailee, kuinka rasistiset oletukset, joiden mukaan aasialaiset olisivat kulttuurisesti vailla valmiuksia demokraattiseen itsehallinnointiin, saivat amerikkalaiset tehtailemaan selityksiä Diemin diktatuurille tarpeellisena "idässä". Keskittämällä huomion amerikkalaisten uskonnollisten ja rodullisten ideologioiden rooliin, Jacobs auttaa ratkaisevasti ymmärtämään Yhdysvaltojen tuhoisaa sitoutumista "upota tai uida Ngo Dinh Diemin kanssa".
Seth Jacobs
America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia
Mainitsemasi Cold War Mandarin (edelleen, sama tutkija) taas kuvailee:
Tässä uudessa kirjassa Seth Jacobs jäljittää Yhdysvaltojen tukeman Diemin historiaa hänen ensimmäisestä esiintymisestä Washingtonissa rahattomana ulkomaalaisena vuonna 1950 hänen murhaansa Etelä-Vietnam-sotilaiden käsissä Saigonin laitamilla vuonna 1963.
...
Lopuksi Jacobs tutkii Saigonin buddhalaisten loistavasti organisoitua PR-kampanjaa, joka sai Washingtonin ryhtymään yhteistyöhön syrjäyttämään - ja salamurhaamaan - pitkäaikaisen liittolaisensa.
Tässä selkeässä ja ytimekkäässä analyysissä Jacobs kuvailee "Diem-kokeilua" ja tekee selväksi, kuinka Amerikan "uppoa tai ui Ngo Dinh Diemin kanssa" -menettely veti maan lopulta mukaan historiansa pisimpään sotaan.
Seth Jacobs
Cold War Mandarin: Ngo Dinh Diem and the Origins of America's War in Vietnam, 1950–1963
Kiitoksia, että vinkkasit Seth Jacobsin. Noista teoksista voisi irrota runsaasti tasokasta keskustelua. :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaiselta Seth Jacobsilta löytyy toinenkin teos, samasta äijästä: America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia.
Mielenkiintoinen synopsis:
Niin sanottu Diem-kokeilu liitetään yleensä Yhdysvaltain anti-kommunistiseen menettelyyn ja muiden Etelä-Vietnamin korkeimpaan virkaan sopivien ehdokkaiden puuttumiseen. Seth Jacobs kyseenalaistaa nämä selitykset käyttäen analyysikategorioina uskontoa ja rotukäsityksiä argumentoidakseen, että liittoa Diemin kanssa ei voi ymmärtää ilman Amerikan vuosisadan puolivälin uskonnollista herännäisliikehdintää ja poliittisten päättäjien käsityksiä aasialaisista. Jacobs väittää, että Diemin katolinen usko ja se, missä määrin hän uhmasi amerikkalaisten käsityksiä "itämaisesta" passiivisuudesta ja moraalisesta löysyydestä, teki hänestä houkuttelevamman liittolaisen Washingtonille kuin monet ei-kristilliset etelä-vietnamilaiset, joilla oli enemmän hallinnollista kokemusta ja jotka nauttivat suurempaa tukea kansalta.
...
Jacobs osoittaa yksityiskohtaisesti miten 1950-luvulla Yhdysvaltain poliittiset päättäjät käsittelivät kylmän sodan antikommunismia ristiretkenä, jossa amerikkalaisten kuului yhdistää voimansa juutalais-kristillisten tovereidensa kanssa vihollista vastaan, joka oli yhtä lailla vaarallinen ateisminsa kuin sotilaallisen voimansakin ansiosta. Hän kuvailee, kuinka rasistiset oletukset, joiden mukaan aasialaiset olisivat kulttuurisesti vailla valmiuksia demokraattiseen itsehallinnointiin, saivat amerikkalaiset tehtailemaan selityksiä Diemin diktatuurille tarpeellisena "idässä". Keskittämällä huomion amerikkalaisten uskonnollisten ja rodullisten ideologioiden rooliin, Jacobs auttaa ratkaisevasti ymmärtämään Yhdysvaltojen tuhoisaa sitoutumista "upota tai uida Ngo Dinh Diemin kanssa".
Seth Jacobs
America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia
Mainitsemasi Cold War Mandarin (edelleen, sama tutkija) taas kuvailee:
Tässä uudessa kirjassa Seth Jacobs jäljittää Yhdysvaltojen tukeman Diemin historiaa hänen ensimmäisestä esiintymisestä Washingtonissa rahattomana ulkomaalaisena vuonna 1950 hänen murhaansa Etelä-Vietnam-sotilaiden käsissä Saigonin laitamilla vuonna 1963.
...
Lopuksi Jacobs tutkii Saigonin buddhalaisten loistavasti organisoitua PR-kampanjaa, joka sai Washingtonin ryhtymään yhteistyöhön syrjäyttämään - ja salamurhaamaan - pitkäaikaisen liittolaisensa.
Tässä selkeässä ja ytimekkäässä analyysissä Jacobs kuvailee "Diem-kokeilua" ja tekee selväksi, kuinka Amerikan "uppoa tai ui Ngo Dinh Diemin kanssa" -menettely veti maan lopulta mukaan historiansa pisimpään sotaan.
Seth Jacobs
Cold War Mandarin: Ngo Dinh Diem and the Origins of America's War in Vietnam, 1950–1963
Kiitoksia, että vinkkasit Seth Jacobsin. Noista teoksista voisi irrota runsaasti tasokasta keskustelua. :)"Kiitoksia, että vinkkasit Seth Jacobsin. Noista teoksista voisi irrota runsaasti tasokasta keskustelua."
Luulisi, että palstan antikommunisti-urhot osaisivat analysoida Ngo Dinh Diemin osuutta koko Vietnamin kannalta......................
Luulisi.....................
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1822148
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1641856Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I451834- 1231533
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia641388Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1731373Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771191- 711023
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P301015- 15949