Miksi amerikkalaiset murhasivat Etelä-Vietnamin Ngo Dinh Diemin? Hän taisteli samalla puolella Pohjois-Vietnamin Kansan Armeijaa vastaan.
P.S. Sattumoisin Diem murhattiin marraskuussa 1963 ennen John Fitzgerald Kennedyä.
Miksi amerikkalaiset murhasivat Ngo Dinh Diemin?
12
333
Vastaukset
- Anonyymi
Diem, vaikka olikin kiivas antikommunisti, oli hieman omalaatuinen yksityisajattelija joka maansa etujen sijasta huolehti ensisijaisesti sukunsa vaikutusvallan kasvattamisesta. Yritys rakentaa maahan perhedynastiaa herätti tietenkin runsaasti huolta ja kateutta. Amerikkalaiset eivät itse aktiivisesti osallistuneet hänen syrjäyttämiseensa , mutta olivat siitä tietoisia. Olettaen seuraajan olevan helpommin käsiteltävissä, he eivät varoittaneet Diemiä. Hanoissa Ho Tsinh Minh kommentoi tapahtunutta sanomalla, etteivät kaappaukset tähän jää ja hyvä meille; oikeassa oli.
- Anonyymi
Suo anteeksi tiedonjanoni, tästä kaikesta(kin) kiinnostaisi tietää mistä voisi lukea lisää. Antaa sataa tasantarkkaan kaikkia mahdollisia tiedonlähteitä pöytään.
Eikö Diemiä sitten kiinnostanut Etelä-Vietnamin kansakunnan vahvistaminen laisinkaan? Oliko hänen toimintatavoissaan merkittäviä puutteita, jotka tahattomasti lisäsivät Ho Tsi Minhin sireenilaulun vetovoimaa? Rajoittivatko Diemiä olosuhteiden sanelemat ei-halutut rajoitteet, jotka eivät olleet Diemin hallittavissa? Oliko jenkkien oikeutettua korvata Diem? Toimiko Diemin seuraajaksi päätynyt paremmin vai huonommin kuin Diem? Kävikö seuraajille samoin kuin Diemille? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suo anteeksi tiedonjanoni, tästä kaikesta(kin) kiinnostaisi tietää mistä voisi lukea lisää. Antaa sataa tasantarkkaan kaikkia mahdollisia tiedonlähteitä pöytään.
Eikö Diemiä sitten kiinnostanut Etelä-Vietnamin kansakunnan vahvistaminen laisinkaan? Oliko hänen toimintatavoissaan merkittäviä puutteita, jotka tahattomasti lisäsivät Ho Tsi Minhin sireenilaulun vetovoimaa? Rajoittivatko Diemiä olosuhteiden sanelemat ei-halutut rajoitteet, jotka eivät olleet Diemin hallittavissa? Oliko jenkkien oikeutettua korvata Diem? Toimiko Diemin seuraajaksi päätynyt paremmin vai huonommin kuin Diem? Kävikö seuraajille samoin kuin Diemille?Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista
Tattista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista
Entä Philip E. Cattonin teos Diem's Final Failure: Prelude to america's war in vietnam? (julkaisija University Press of Kansas) Näyttäisi olevan sympaattinen kucaus Diemistä ja samalta ajanjaksolta kuin tuo Seth Jacobsin teos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt ihan kannesta kanteen tullut luettua , mutta Seth Jacobs'in kirja Cold war Mandarin on aika hyvä kuvaus Etelä-Vietnamista ennen sodan eskaloitumista
Samaiselta Seth Jacobsilta löytyy toinenkin teos, samasta äijästä: America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia.
Mielenkiintoinen synopsis:
Niin sanottu Diem-kokeilu liitetään yleensä Yhdysvaltain anti-kommunistiseen menettelyyn ja muiden Etelä-Vietnamin korkeimpaan virkaan sopivien ehdokkaiden puuttumiseen. Seth Jacobs kyseenalaistaa nämä selitykset käyttäen analyysikategorioina uskontoa ja rotukäsityksiä argumentoidakseen, että liittoa Diemin kanssa ei voi ymmärtää ilman Amerikan vuosisadan puolivälin uskonnollista herännäisliikehdintää ja poliittisten päättäjien käsityksiä aasialaisista. Jacobs väittää, että Diemin katolinen usko ja se, missä määrin hän uhmasi amerikkalaisten käsityksiä "itämaisesta" passiivisuudesta ja moraalisesta löysyydestä, teki hänestä houkuttelevamman liittolaisen Washingtonille kuin monet ei-kristilliset etelä-vietnamilaiset, joilla oli enemmän hallinnollista kokemusta ja jotka nauttivat suurempaa tukea kansalta.
...
Jacobs osoittaa yksityiskohtaisesti miten 1950-luvulla Yhdysvaltain poliittiset päättäjät käsittelivät kylmän sodan antikommunismia ristiretkenä, jossa amerikkalaisten kuului yhdistää voimansa juutalais-kristillisten tovereidensa kanssa vihollista vastaan, joka oli yhtä lailla vaarallinen ateisminsa kuin sotilaallisen voimansakin ansiosta. Hän kuvailee, kuinka rasistiset oletukset, joiden mukaan aasialaiset olisivat kulttuurisesti vailla valmiuksia demokraattiseen itsehallinnointiin, saivat amerikkalaiset tehtailemaan selityksiä Diemin diktatuurille tarpeellisena "idässä". Keskittämällä huomion amerikkalaisten uskonnollisten ja rodullisten ideologioiden rooliin, Jacobs auttaa ratkaisevasti ymmärtämään Yhdysvaltojen tuhoisaa sitoutumista "upota tai uida Ngo Dinh Diemin kanssa".
Seth Jacobs
America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia
Mainitsemasi Cold War Mandarin (edelleen, sama tutkija) taas kuvailee:
Tässä uudessa kirjassa Seth Jacobs jäljittää Yhdysvaltojen tukeman Diemin historiaa hänen ensimmäisestä esiintymisestä Washingtonissa rahattomana ulkomaalaisena vuonna 1950 hänen murhaansa Etelä-Vietnam-sotilaiden käsissä Saigonin laitamilla vuonna 1963.
...
Lopuksi Jacobs tutkii Saigonin buddhalaisten loistavasti organisoitua PR-kampanjaa, joka sai Washingtonin ryhtymään yhteistyöhön syrjäyttämään - ja salamurhaamaan - pitkäaikaisen liittolaisensa.
Tässä selkeässä ja ytimekkäässä analyysissä Jacobs kuvailee "Diem-kokeilua" ja tekee selväksi, kuinka Amerikan "uppoa tai ui Ngo Dinh Diemin kanssa" -menettely veti maan lopulta mukaan historiansa pisimpään sotaan.
Seth Jacobs
Cold War Mandarin: Ngo Dinh Diem and the Origins of America's War in Vietnam, 1950–1963
Kiitoksia, että vinkkasit Seth Jacobsin. Noista teoksista voisi irrota runsaasti tasokasta keskustelua. :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaiselta Seth Jacobsilta löytyy toinenkin teos, samasta äijästä: America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia.
Mielenkiintoinen synopsis:
Niin sanottu Diem-kokeilu liitetään yleensä Yhdysvaltain anti-kommunistiseen menettelyyn ja muiden Etelä-Vietnamin korkeimpaan virkaan sopivien ehdokkaiden puuttumiseen. Seth Jacobs kyseenalaistaa nämä selitykset käyttäen analyysikategorioina uskontoa ja rotukäsityksiä argumentoidakseen, että liittoa Diemin kanssa ei voi ymmärtää ilman Amerikan vuosisadan puolivälin uskonnollista herännäisliikehdintää ja poliittisten päättäjien käsityksiä aasialaisista. Jacobs väittää, että Diemin katolinen usko ja se, missä määrin hän uhmasi amerikkalaisten käsityksiä "itämaisesta" passiivisuudesta ja moraalisesta löysyydestä, teki hänestä houkuttelevamman liittolaisen Washingtonille kuin monet ei-kristilliset etelä-vietnamilaiset, joilla oli enemmän hallinnollista kokemusta ja jotka nauttivat suurempaa tukea kansalta.
...
Jacobs osoittaa yksityiskohtaisesti miten 1950-luvulla Yhdysvaltain poliittiset päättäjät käsittelivät kylmän sodan antikommunismia ristiretkenä, jossa amerikkalaisten kuului yhdistää voimansa juutalais-kristillisten tovereidensa kanssa vihollista vastaan, joka oli yhtä lailla vaarallinen ateisminsa kuin sotilaallisen voimansakin ansiosta. Hän kuvailee, kuinka rasistiset oletukset, joiden mukaan aasialaiset olisivat kulttuurisesti vailla valmiuksia demokraattiseen itsehallinnointiin, saivat amerikkalaiset tehtailemaan selityksiä Diemin diktatuurille tarpeellisena "idässä". Keskittämällä huomion amerikkalaisten uskonnollisten ja rodullisten ideologioiden rooliin, Jacobs auttaa ratkaisevasti ymmärtämään Yhdysvaltojen tuhoisaa sitoutumista "upota tai uida Ngo Dinh Diemin kanssa".
Seth Jacobs
America's Miracle Man in Vietnam: Ngo Dinh Diem, Religion, Race, and U.S. Intervention in Southeast Asia
Mainitsemasi Cold War Mandarin (edelleen, sama tutkija) taas kuvailee:
Tässä uudessa kirjassa Seth Jacobs jäljittää Yhdysvaltojen tukeman Diemin historiaa hänen ensimmäisestä esiintymisestä Washingtonissa rahattomana ulkomaalaisena vuonna 1950 hänen murhaansa Etelä-Vietnam-sotilaiden käsissä Saigonin laitamilla vuonna 1963.
...
Lopuksi Jacobs tutkii Saigonin buddhalaisten loistavasti organisoitua PR-kampanjaa, joka sai Washingtonin ryhtymään yhteistyöhön syrjäyttämään - ja salamurhaamaan - pitkäaikaisen liittolaisensa.
Tässä selkeässä ja ytimekkäässä analyysissä Jacobs kuvailee "Diem-kokeilua" ja tekee selväksi, kuinka Amerikan "uppoa tai ui Ngo Dinh Diemin kanssa" -menettely veti maan lopulta mukaan historiansa pisimpään sotaan.
Seth Jacobs
Cold War Mandarin: Ngo Dinh Diem and the Origins of America's War in Vietnam, 1950–1963
Kiitoksia, että vinkkasit Seth Jacobsin. Noista teoksista voisi irrota runsaasti tasokasta keskustelua. :)"Kiitoksia, että vinkkasit Seth Jacobsin. Noista teoksista voisi irrota runsaasti tasokasta keskustelua."
Luulisi, että palstan antikommunisti-urhot osaisivat analysoida Ngo Dinh Diemin osuutta koko Vietnamin kannalta......................
Luulisi..................... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kiitoksia, että vinkkasit Seth Jacobsin. Noista teoksista voisi irrota runsaasti tasokasta keskustelua."
Luulisi, että palstan antikommunisti-urhot osaisivat analysoida Ngo Dinh Diemin osuutta koko Vietnamin kannalta......................
Luulisi.....................Ainakin ne strategiset kyläpahaset olivat erittäin surkea veto. Niitä eivät yrittäneet Etelä-Vietnamin kenraalit ylläpitää Diemin heitettyä veivinsä.
- Anonyymi
Diem näki Etelä-Vietnamin omana aikanaan ja tulevaisuudessakin vaikutusvaltaisten sukujen ympärille muodostuneiden klaanien löyhänä liittoumana. Voidaan kai sanoa, että tänä päivänä Somalia on edelleen vastaavassa tilanteessa.
- Anonyymi
Diem oli itsekin korruptoitunut. Äijä ei tykännyt oikeasta demokratiasta ja olikin eteläiselle Vietnamille myrkkyä. Mutqu pohjois-Vietnam ja setä Ho!
- Anonyymi
Vietnamin sota oli hyvä esimerkki lännen eskaloimasta sodasta jota kuitenkin käytiin toinen käsi selän takana, ei uskallettu riittävän rohkeasti ja tappio tuli. Ukrainan sota on uusi Vietnamin sota, kaikki samat merkit pätee.
- Anonyymi
Non-sequitur tämän aiheen kannalta, joka on amerikkalaisten mahdollinen motiivi murhata tai murhauttaa Etelä-Vietnamia hallinnut Ngo Dinh Diem.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista
Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden1324344Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi
Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja393278Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut
Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan12443KÄVELYTREFFIT ?
Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo2231540Ei me olla sielunkumppaneita
jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v231403Mies pelkää mahdollista raskautta
Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j2131126Kiikkustuoli
Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa1581079- 711073
Hevosmies kylän kunnioitettu herra
Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka22998En elä täällä vaan oikeassa elämässä
Jos ihmissuhde kaatuu siihen, mitä täällä palstalla kuvitellaan ja väännetään, silloin ongelma ei ole minussa vaan luott127812