lääkäri ja sotilasarvo

-----

ylennetäänkö lääkäri reservin vänrikiksi valmistuttuaan lääkäriksi ja ilmoittamalla tästä viranomaisille??? voidaanko rauhan aikana tällaisia ylennyksiä tehdä vaikka henkilö (lääkäri) olisi sotilasarvoltaan vain miehistöä??? tarvitseeko ylennystä varten käydä kertaamassa??

6

3823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yk-Faitteri

      Pitäs sun varmaan se RUK käydä. Ei jääkäristä tai tykkimiehestä pörähdetä ilman RUK upseeriksi. Vaikka olisi mikä peruskoulutus.

    • Vanha majuri

      Tykkimies on tykkimies, vaikka olisi lääketieteen tohtori. Upseeri ylennys vaatii upseerikoulutuksen.

      • doktor

        Inttiin mentäessä jos on lääkäri ( tai opintoja takana jo jonkin verran ), melko todennäköisesti tulee lähtö Lääkintärukkiin ja sitä kautta tulee sitten vänrikin nappulat kotiutuessa. Jos luet lekuriks intin jälkeen, voithan toki ilmotella ammatin sotilasläänin esikuntaan, mutta niitä nappeja on turha odotella. Sodan ajan sijoitus voi toki muuttua vaikkapa tykkimiehestä lääkäriksi johonkin joukkoon.


      • lääkäri
        doktor kirjoitti:

        Inttiin mentäessä jos on lääkäri ( tai opintoja takana jo jonkin verran ), melko todennäköisesti tulee lähtö Lääkintärukkiin ja sitä kautta tulee sitten vänrikin nappulat kotiutuessa. Jos luet lekuriks intin jälkeen, voithan toki ilmotella ammatin sotilasläänin esikuntaan, mutta niitä nappeja on turha odotella. Sodan ajan sijoitus voi toki muuttua vaikkapa tykkimiehestä lääkäriksi johonkin joukkoon.

        omana inttiaikanani kävi lyhyemmän palvelusajan (silloin 8 kk). Rukkiinkin löytyy tarpeeksi menijöitä ja molemmille löytyy oman alan hommia palvelusaikana ja mahdollisena sota-aikana. Lääkintäupseerit johtavat lääkintähuoltoa ja sotamiehen arvoiset vaikkapa sitten "leikkaavat ja paikkaavat".

        Tämä ei ole varma tieto, mutta luulisinpa, että tuosta lääkäriksi valmuistumisesta ei tarvitse edes itse ilmoittaa esikuntaan, vaan he saavat tiedon ja muuttavat sijoituksen.


    • Narkkari

      Esikunnalla on kummallisen huonot tiedot yhtään mistään; eli eivät ne tiedä kuka/mikä olet jos et itse sitä tietoa esikuntaan välitä.

      Jos olet koulutettu tavalliseksi jantteriksi ja myöhemmin kouluttautunut lääkäriksi, voit saada ylennyksen lääkintäjoukkueen johtajaksi (res. vänrikiksi) muutaman kertauspäivän jälkeen, ihan rukkia käymättäkin.

      Mutta nyttenhän taitaa olla vähän kertaukset karenssissa määrärahojen puutteessa....

      Sodanajan organisaatioissa on kyllä tilaa lääkäreille. Että jos vaan otat esikuntaan yhteyttä ja kerrot olevasi innostunut kertaamaan, niin eiköhän sinut jonnekin lääkärin hommaan nimetä, ja aikanaan ylennetä; varsinkin jos suuntaat kirurgiaan/anestesiaan.

      • Anonyymi

        Ei lääkäreitä ylennetä vänrikeiksi, jos ei ole RUK:ta käytynä. Ei vaikka kuinka laukkaat kertaamassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe