hei vaan! Oisin tahtonut kysellä miten teillä vaavit on kääntyneet valmiusasemiin? Tunteeko sen kun vauva menee niin?
Olen nyt rv 31 1, vielä ei varmaankaan kiirettä? Entä vauvan kääntäminen käsin, onko rajua toimintaa? Riskit?
Jos vauva jää perätilaan, milloin päädytään sektioon. Normaali synnytys ei kauheasti ole alkanut pelottaa, mutta perätilasynnytys tuntuu oudolta.
kiitoksia vastauksista!
vauvan kääntyminen?
13
20257
Vastaukset
- tumpsukka
Meillä kääntämisestä huolimatta ei kääntynyt ja sain itse valita synnyttämisen tai sektion. Päädyimme sektioon. Lapsi syntyi viikon päästä (37vkolla)kääntämisestä ja jokainen voi tietysti itse arvella johtuiko kyseisestä toimenpiteestä. Liian aikaisin syntyvänä pienokainen leikattiin päivystyksenä hätäsektiona ja tunsin tässä tapauksessa että oli turvallisin vaihtoehto lapselle. Jos mietit kuinka lapsesi haluat ulos saattaa, ehdottaisin että otat selvää lääkäreiltä kummankin tavan riskeistä. Minä en nimittäin paljoa lääkäreiltä tästä tietoa saanut enkä tajunnut ahkerasti kysellä. Kummallakin tavoin kuitenkin ollaan lapsia turvallisesti maailmaan saatettu..
- Sara
Hei!
Eilen oli neuvola ja nyt ensimmäistä kertaa vaavi oli oikeassa raivotarjonta asennossa. Raskausviikkoja siis tasan 34. Viikolla 31 oli vielä väärin päin. Tuntsin viikolla 33 vihlontaa ja pintä epämiellyttävää kipua alapäässä, ehkäpä vauva tuolloin etsi päälleen sopivan paikan. Kipu ei ollut suurta, mutta epämiellyttävää. Muuten en ole "kipuillut". Kova on kuitenkin möyrimään, toivottavasti pysyy oikeassa asennossa. - ....ämpäri
Vauva kääntyi siinä 32 rvkon tietämillä raivotarjontaan ja sen kyllä todellakin tunsi. Pari tuntia potki ja vänkäsi väkisin kylkiä pitkin niin että oma olo oli todella tukala ja kun vihdoin pääsi oikeaan kohtaan,"lumpsahti"paikoilleen. Minulla olikyllä todellapieni maha japoika iso, joten kääntyminen saattoi olla siksiki niin tuskaisen tuntuva. Onneksi meni itse eikä tarvinnut kääntää. Olen kuullut paljon vauvoista jotka ovat kääntyneet aika myöhään joten ei kannata heittää toivoa vielä.
- Jessi
Tänään oli neuvola, rv 26 6 nyt. Vauva on perätilassa niinkuin olin arvannutkin! Vielä ei toki ole huolta kun viikkoja on paljon jäljellä, mutta silti pelottaa josko ei käännykään... Yksi alatiesynnytys takanapäin, sectioon en halua mut en kyllä perätilavauvaa uskalla yrittää alateitsekään!
Ei auta kuin odottaa :(- taivas
saattaa pudota niskaan. Kannattaa olla TOSI huolissan KOKO ajan ja toivoa että se vauva sitten jotenkin,lentää suunkautta maailmaan...edes ihan vähän realiteetteja peliin-please!!!
Vauva LIIKKUU ja pyörii, myllää koko raskauden ajan ja voi kääntyä milloin vain, myös synnytyksen aikana mihin asentoon vain. Miksi muuten neuvola, kätilö ja lääkäri tekisi ulko ja sisätutkimusta jatkuvasti???- ihan omaksi ilokseen varmaan?
Useimmiten vauva kääntyy päätarjontaan lopullisesti noin viikolla 37-39 ja laskeutuu alaspäin päällään painamaan jopa kohdunsuuta. Jos se ei sitä tee- tarvitaan tieto ja suunnitelma ammattilaisten kanssa, mitä sitten tehtäisiin ja kun jokainen raskaus on erilainen/yksilöllinen ei päätöstä KANNATA yksinkertaisesti lyödä lukkoon ennen sitä.
Lue kirja "Miten minusta tuli iloinen perhetahtuma"(löytyy kirjakaupasta): Se alkaa niin että:"Meillä oli huoneisto vuokrattavana. Hakijoita oli noin 10.000 miljoonaa - mutta minä sain sen...".Siinä kääntyminen kerrotaan hienosti.
Tieto ei välttämättä lisää tuskaa ja sitä saa jos tahtoo, vaikka mistä(esim. neuvolasta) ja irrationaalinen pelolla mässäily ei auta ketään mutta saa sitä harrastaa jos tahtoo.Voihan sekin olla hauskaa- jonkun mielestä. - Mimosa
taivas kirjoitti:
saattaa pudota niskaan. Kannattaa olla TOSI huolissan KOKO ajan ja toivoa että se vauva sitten jotenkin,lentää suunkautta maailmaan...edes ihan vähän realiteetteja peliin-please!!!
Vauva LIIKKUU ja pyörii, myllää koko raskauden ajan ja voi kääntyä milloin vain, myös synnytyksen aikana mihin asentoon vain. Miksi muuten neuvola, kätilö ja lääkäri tekisi ulko ja sisätutkimusta jatkuvasti???- ihan omaksi ilokseen varmaan?
Useimmiten vauva kääntyy päätarjontaan lopullisesti noin viikolla 37-39 ja laskeutuu alaspäin päällään painamaan jopa kohdunsuuta. Jos se ei sitä tee- tarvitaan tieto ja suunnitelma ammattilaisten kanssa, mitä sitten tehtäisiin ja kun jokainen raskaus on erilainen/yksilöllinen ei päätöstä KANNATA yksinkertaisesti lyödä lukkoon ennen sitä.
Lue kirja "Miten minusta tuli iloinen perhetahtuma"(löytyy kirjakaupasta): Se alkaa niin että:"Meillä oli huoneisto vuokrattavana. Hakijoita oli noin 10.000 miljoonaa - mutta minä sain sen...".Siinä kääntyminen kerrotaan hienosti.
Tieto ei välttämättä lisää tuskaa ja sitä saa jos tahtoo, vaikka mistä(esim. neuvolasta) ja irrationaalinen pelolla mässäily ei auta ketään mutta saa sitä harrastaa jos tahtoo.Voihan sekin olla hauskaa- jonkun mielestä....et sit kai ole vielä kertaakaan synnyttänyt...:D
- Mimosa
Mimosa kirjoitti:
...et sit kai ole vielä kertaakaan synnyttänyt...:D
Siis tarkoitin tätä äitiä, jonka mielestä synnyttäjän ei tarvitse pelätä mitään.
Ihmiset on erilaisia, jos joku kyselee täällä asioistansa ja jännittää, niin ei sitä kannata vähätellä.
Totuushan kuitenkin lienee niin päin, (itsekin yhden synnytyskokemuksen omaavana) että mitä vaan voi tapahtua! Ei synnytystä silti kannata pelätä... - lukea
taivas kirjoitti:
Tieto ei välttämättä lisää tuskaa ja sitä saa jos tahtoo, vaikka mistä(esim. neuvolasta) ja irrationaalinen pelolla mässäily ei auta ketään mutta saa sitä harrastaa jos tahtoo.Voihan sekin olla hauskaa- jonkun mielestä.se kirja se on hauska mutta kumminkin niin totta.... itse nauroin vedet silmissä kun ensimmäistä odotin ja luin nyt uudelleen..
- 35+1
Meillä oli pikkunen perätilassa vielä viime viikolla. Tänään kävin äitipolilla ja vaavi oli kääntynyt oikeeseen asentoon...viuh en olisi halunnut että sitä lähetään väkisin käänteleen ku onhan siinä riskinsä. Nyt vaan jännätään sitä kuinka isoksi vauveli meinaa kasvaa ku oli jo nyt iso tai niin lääkäri meinas ja onhan tää masukki melkonen.
- rv 37+3
Ei kannata vielä panikoida tuosta perätilasta, aikaa vauvalla on kääntyä vielä moneen kertaan oikein ja väärin päin. Itselläni on koko ajan epäilty perätilaa, eli raivotarjonta merkintää ei ole neuvolakorttiin saatu missään vaiheessa. Viime viikolla oli neuvolassa synnytystapatutkimus ja sain sieltä lähetteen äityispolille ulkokäännöstä varten. Äityispolin aika oli eilen ja en meinannut millään uskoa kun lääkäri ultratessa sanoi, että ihan oikein päinhän vauva on. Tuskin oli yön aikana kääntynyt kun edellisenä päivänä kävin vielä neuvolassa ja siellä terkkari oli edelleen sitä mieltä että perätilassa on. Nuo terveydenhoitajien arviot ovat tosiaankin arvioita, joten tämän jälkeen luotan vain ultrauksen arvioon.
- Susanna
Mitä tuohon vauvan asentoon tulee niin ultrahan sen tosiaan näyttää varmasti...Itsellä 35 6 ja kaksi eri neuvolatätiä on sujuvasti merkinneet asennoksi raivotarjonnan vaikka eilen ultrassa paljastui perätila (eli se neuvolassa puristeltu vauvan 'takapuoli' osoittautuikin pääksi...Itsekin ihmettelin että onpa lapsella luinen takamus,on se pää sen verran kova pallo!). Ja tässä samassa asennossa se on ollut jo kuukauden, lääkärikin totesi sen istuneen näin jo varmastikin pidemmän aikaa ja on sen verran syvällä että tuskin kääntyy. Odottelen siis kutsua äitipolille arvioon, sektio todennäköinen ja otan sen ilomielin vastaan. Ajatus ensisynnytyksestä vauvan persaus edellä ei suoranaisesti houkuttele...
Jos siis asento loppuvaiheessa mietityttää niin suosittelen ultraa, ei noihin neuvola-arvailuihin voi kauhean hyvin luottaa. Meillä päin tehdään ultra vain alkuraskaudesta ja lääkärin tarkastuksiakin on vain yksi (minulla se oli viikolla 10), outoa säästämistä sinänsä mutta onneksi on sentään yksityinen taho olemassa...Voihan tietysti olla että vauva kääntyy vielä loppumetreilläkin mutta epätodennäköisemmäksihän se käy mitä ahtaammaksi tila tulee.
- tiiu
Mulla on nyt raskausviikkoja 32 3, ja eilen oli neuvola. Vauva on kuulemma poikittain, pää vasemmalla ja jalat oikealla. Kuulemma ehtii hyvin vielä kääntyä. Tänään on aamusta asti tuntunut ikäviä vihlaisuja ihan alavatsalla vasemmalla, sattuu välillä aina yhtäkkiä. Mitäköhän tuo vois olla?? Yrittääköhän vauva just kääntyä??
- uma
Luin Vauva-lehden nettisivuilta, että viikon 36 paikkeilla useimmat vauvat kääntyvät pää alas päin, joten ei hätiä ollenkaan vielä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302235
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261918Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121479Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121327Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17957
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741