Harva ostaa sähköautoa koska tänään ostettu auto on tekniikaltaan vanhentunut ennen kuin se edes valmistuu linjallta. Samalla puoli vuotta sitten ostetun auton arvo putoaa puoleen ilman, että on edes wunderbaumin hajua on ehtinyt valita.
Syynä on akku.
Runkoon valetun akun ominaisuudet ovat tilauksen ja toimituksen välillä vanhentuneet pari sukupolvea eikä asialle voi kuin voivotella. Samalla koko autosta on tullut ongelmajätettä.
Jos akut olisivat kooltaan standarditavaraa, helposti vaihdettavissa ja latausjärjestelmä ohjelmoitavissa uudelleen jokaista akkua varten, autosta tulisi pitkäikäinen tuote eikä akku enää määräisi sitä romuksi.
Sähkö- ja hybridiautoihin pitää vaatia standardoidut ja helposti vaihdettavat akut
5
140
Vastaukset
- Anonyymi
Ainahan voi vaatia. Valmistajat eivät kuitenkaan helposti lähde mihinkään yhtenäistämisiin. Sellainenhan voi vähentää varaosien myyntiä ja siirtää valmistuksen halpamaihin. Ei tuota standardisointia ole saatu edes autojen käynnistysakkuihin, vaan niitä on useammalla eri ulkomitalla ja napojen sijainnilla.
- Anonyymi
Toisaalta akkujen jännitteet ovat vakiot eikä ne mitatkaan ole automerkkikohtaisia niin, ettei vastaavaa akkua löytyisi monelta valmistajalta. Napojen mitatkin ovat vakioita.
- Anonyymi
Hyvin kirjoitettu! Nykytilanne on yksi osoitus siitä, miten vaikeaa kansainvälisten sopimusten tekeminen on. Oma etu painaa enemmän kuin yhteinen etu. EU:ssa asiat ovat paremmin, saamme sovittua vaikka korkkien kiinnittämisestä pulloon. Ja huonommin, koska korkkien kiinnittämisessä pulloon ei ole mitään järkeä.
- Anonyymi
Mistä se materiaali näihin kaikkiin akkuihin tulevaisuudessa oikein saadaan ja mihin ja miten hävitetään suuret määrät vanhoja akkuja??? Onko näihin kysymyksiin olemassa vastaukset??!!
- Anonyymi
Voisin kuvitella, että vanhojen akkuejn materiaalin kierrättäminen on edullisempaa kuin uuden aineen louhiminen maaperästä. Näin maallikkona kuvittelen, ettei akun alkuaine katoa akusta minnekään ja on vanhassa akussa huomattavasti rikkaampana kuin maasta louhittaessa.
Akkutekniikka kehittyy ja natriumsuola-akku on jo olemassa eikä se tarvitse litiumia. Myös puusta peräisin olevaa ligniiniä voi käyttää akuissa, mutta sekin tekniikka on kehittymässä eikä vielä kaupallisessa käytössä. Jos niistä tulee käyttökelpoisia tuotteita, niin ainakin ligniini on uusiutuva ja maatuva tuote. En tiedä kuinka suureen osaan akkuja sitä voisi käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832264
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722020Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441953- 1281660
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia641549Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1931489Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771231Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321104Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni771083- 711073