Moikka, oon noin 17-vuotias.
Oon huomannu pikkuhiljaa olevani todella herkkä ja hieman yli empaattinen.
Pystyn siis aistimaan ihmisten tunteet jo kaukaa. Ilmapiirin muuttuminen näkyy selvästi vaikka se olisikin pieni juttu. Aistin ihmisissä niin vihan kuin surunkin, epävarmuuden tai itsevarmuuden. Huomaan, jos jokin asia on vialla vaikka sitä ei olisikaan kysytty. Tiedän, jos joku seuraavaksi itkee tai suuttuu. Paniikki on tunne, jonka toisesta saattaa helposti huomata myös muutkin.
Joskus muiden ihmisten tunteiden kantaminen mukanaan on todellakin raskasta. Vahvin tunne on tietysti suru, jonka kanssa on hankalaa vain olla. Ihmisten jatkuva lohduttaminen ja auttaminen on ollut minulle aina todella tärkeää. Tämän takia moni ystävistäni kääntyy puoleeni, kun heillä on vaikeaa, koska tietävät, että osaan auttaa.
Seuraavaksi pari esimerkkiä.
Kerran yksi ystäväni oli menettänyt hänelle tärkeän henkilön elämästään tai minusta ainakin tuntui vahvasti siltä. Menin ystäväni luokse viikonlopuksi, jolloin heti aistin hänessä jotain kummallista, vaikka hän ei ollutkaan sanonut vielä oikein mitään. Kun kysyin tätä häneltä, ystäväni purskahti itkuu ja kysyi minulta kuinka muka tiesin asiasta. En vastannut mitään, koska en ymmärtänyt sitä vielä silloin.
Kerran olin oppitunnilla, yksi takarivissä istuvista tytöistä vaikutti mielestäni, jotenkin kummalta. Hän nauroi, mutta en silti kokenut hänen olevan iloinen. Muutaman minuutin kuluttua tämä tyttö sai paniikkikohtauksen ja lähti kesken oppitunnin pois. Tiesin, ettei se voinut olla vain sattumaa.
Toinen esimerkki on aika lähiajoilta, ensimmäisestä taas pari vuotta. Nykyisesti asian tutkiminen on helpompaa ja tykkään olla tälläinen vaikka se onkin välillä todella haastavaa.
Mutta se, että onko tämä taito vai normaali juttu mietityttää minua?
Erityis piirre vaiko normaali juttu?
3
223
Vastaukset
- Anonyymi
Et ole sitten ainakaan persu .
Hei,
Laitan tähän vinkiksi Nuorten herkkis-chatit, jotka ovat avoimia ryhmächattejä ja ne on suunnattu 16-29-vuotiaille erityisherkille.
Chatit löytyvät täältä: https://tukinet.net/teemat/nuorten-herkkis-chat/ryhmachatit/
Chatissa voi jakaa muiden kanssa erityisherkän elämään liittyviä iloja tai haasteita. Chatissa on mukana myös kaksi ohjaajaa.
Tukinetistä löytyy paljon muitakin palveluita, joista voi halutessaan saada sekä henkilökohtaista että ryhmämuotoista tukea. https://tukinet.net/
Tukinetin kaikki palvelut ovat maksuttomia ja asioida voi anonyymisti.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata- Anonyymi
Sun sielu on kiertäny monta kertaa oot syntynyt siis monasti jo uudestaan heillä on tämä ominaisuus.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad671232- 42901
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että336701- 51661
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116646- 51638
- 101625
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 76592
- 56574