Vihdoinkin jotain järkevämpää maatalouspolitiikkaan

Pääministeri Juha Sipilä antoi OP:n entiselle johtajalle Reijo Karhiselle tehtävän selvittää maatalouden selvitysmiskeinoja. Karhinen on saanut työnsä valmiiksi. Hesarissa on aiheesta tänään juttu ja siihen pääsevät käsiksi ainakin lehden tilaajat. Laitan tähän kuin linkiksi artikkelin aiheesta Maaseudun Tulevaisuus -lehdestä.

Karhisen ajattelussa maataloustuotantoa pitää tehostaa markkinatalouden suuntaan eli kannattavammaksi. Koko tukijärjestelmä on luonteeltaan säilyttävä riippumatta siitä tuottaako maatalousyritys yhtään mitään. Tästä on päästävä eroon ja suosittava kannattavuutta. Loistava ajatus, jonka puolesta on täällä ikiajat kirjoittanut.

Toinen tätä tukeva erinomainen ajatus on ohjata tuottavuutta kannattavuuden suuntaan luopumalla bulkin tuottamisesta ja erikoistumalla mahdollisimman pitkälle jalostettuihin liiketaloudellisesti kannattaviin tuotteisiin. Olen joskus kirjoittanut täällä hyvin kannattavasta kotimaisesta marjatilasta esimerkkinä siitä, mihin suuntaan pitäisi yleisemminkin pyrkiä. Toisia esimerkkejä ovat Wahlroos ja Herlin, jotka ovat kertoneet, että heidän maatalousyrityksensä voivat pärjätä ilman tukiakin.

Karhinen ymmärtää bulkin tuottaminen kokee kovan takaiskun viimeistään siinä vaiheessa, jos ja kun Euroopan vilja-aitasta Ukrainasta tulee EU:n jäsen. Lisäksi maataloustuilla ohjataa ruuan kulutusta epäterveelliseen suuntaan. Siksi tuet lihantuotannolle olisi hyvä kyseenalaistaa ja ohjata sillä tavoin kansalaisia terveellisempien valintojen suuntaan.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/d145a33c-f008-517b-badb-05e2f3178586

Voin kertoa kepulaisille, että Karhinen ei sitten taatusti ole demari.

11

212

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuinka monta kertaa minäkin olen tälläkin palstalla ohjeistanut MTK:n virkamiehiä ja poliitikkoja asettamaan tukien ehdoksi tuotannon arvon, eikä nykyisen kaltaisen pellon omistamisen. Näin tapahtuisi räjähdysmäinen maatalouden tehokkuuden nousu ja kaikki voittaisivat.

• Anonyymi

MTK on se paha, joka on tuhonnut elinkeinomme lobbaamalla poliitikkoja,

• Anonyymi

"Karhinen pitää suomalaisen maatalouden kokonaiskuvaa talouden tunnuslukujen valossa hyvin heikkona. Suomen maatalous ei ole sopeutunut EU:n vaativaan toimintaympäristöön ja ruokaketjun jäseninä viljelijöiden painoarvo on heikompi kuin sen pitäisi olla. Ruokaketjun sisäinen ilmapiiri on huono."

Sipilä antoi tehtävän Karhiselle ja nyt se prkle sanoo totuuden. Sipilän syy taas tämäkin tilanne. Nyt paljastui totuus ja kaikki tiedämme, että MTK on se pääsyllinen, joka sekoitti Sipilänkin pään.

• Anonyymi

Maataloustuista leijonanosa on eläintuotannon tukia. Koska suurin osa (70%) Suomen pelloista tuottaa rehua, niin myös peltoviljelyn pinta-alatuet menevät enimmäkseen eläintuotannon tukemiseen. THL ja asiantuntijat suosittavat että meidän tulisi terveytemme takia syödä näitä voimakkaasti tuettuja eläinperäisiä tuotteita vähemmän.

On aivan sairasta tukea ihmisten ruuaksi kasvatettujen eläinten rehuntuotantoa, koska se rasittaa terveyttämme, vesistöjämme ja huonontaa hengittämämme ilman ja vielä kaiken lisäksi tuhoaa maanviljelyn olosuhteet viljelykelvottomaksi kiihtyvästi koko ajan.

• Anonyymi

Kauan tuota järkiperäistämistä on Suomessa odotettu, Ruotsissa tekivät jo vastaavat ratkaisut toistakymmentä vuotta sitten. Siellä ei kansallisia tukia edes tarvita, maatalous voi siellä hyvin ja kukoistaa. Vienti heillä vetää ja tuotteet erittäin kysyttyjä maailmalla. Meillä maatalouteen eli kepulaisten pysymiseen maaseudulla on kaadettu rahaa holtittomasti ja mikä pahinta, otettu velkaa maataloustukia varten. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan, ensin päästiin suomettumisesta ja toivottavasti kohta järjettömästä ja kallista maatalouspolitiikasta. Ongelma on se, että maataloustuet ei ollut investointia tulevaisuuteen vaan menneisyyteen.

• Anonyymi

Sijoittajat ostaa pellot ja vuokraa niitä...pehtooriaika palaa mutta hieman erilaisena.. onhan kunnanjohtajat jne edelleen ostelleet peltoja köyhemmiltä kun ei ole heillä kannattanut..Nyt nämä kroisokset pakuttelee henkselitä ja nostelee tukeja..tukirahoilla ostelleet osakkeita..

• Anonyymi

Maatalouteen tulee reformi.

• Anonyymi

Ja suuri sellainen. Vähän samanlainen kuin se Esko Ahon työreformi. Veronmaksajilta loppuu vihdoin maalaisten elatusvelvollisuus.

• Anonyymi

Mutta eikös Sipilä ollut PM jo vuosia sitten?

Kauan on kestänyt, kun vasta 6.1.2025 Hesarissa.

• Anonyymi

Demarit ovat yrittäjien vihollisia.

• Anonyymi

Rahan puute alkaa ohjaamaan myös maataloutta järkevämpään malliin ja malli saadaan suoraan Ruotsista. Siellä kansallisia tukia ei makseta turhaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      180
      1012
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      77
      677
    3. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      672
    4. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      581
    5. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      549
    6. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      530
    7. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      520
    8. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      37
      513
    9. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      499
    10. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      21
      488
    11. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      276
      488
    12. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      34
      475
    13. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      474
    14. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      37
      441
    15. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      436
    16. 21
      422
    17. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      26
      420
    18. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      24
      416
    19. Sofia ja Jeffrey yhdessä

Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      415
    20. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      136
      400
    Aihe