Laihdutuslääkkeen lopettaminen ja tavoitepainossa pysyminen - Mounjaro

Anonyymi-ap

Erittäin mielenkiintoinen ja jännittäväkin vaihe on laihdutuslääkkeen lopettaminen ja se, miten hyvin siinä onnistuu vai onko lääkettä syytä käyttää myös jatkossa. Suomessa on muutamia lihavuuslääkäreitä, jotka tuovat aktiivisesti kokemuksiaan esiin myös lehdistössä. Se on hyvä, vaikka varmaa tietoa ei ole siitä, miksi osa säilyttää saavutetun painon ja osan paino nousee nopeastikin, mutta jossain jutussa lihavuustutkija Pietiläinen totesi, että jos henkilö on kyennyt omaksumaan uudet elämäntavat lääkityksen aikana, niin paino on pysynyt.

Joka tapauksessa olen nyt tässä kokeellisessa vaiheessa Mounjaron lopettamisen osalta. Painonpudotustavoitteeni -20kg saavutin pari viikkoa sitten ja nyt lääkityksen lopettamisprosessi on alkuvaiheessa. Se tarkoittaa siirtymistä aloitusannokseen 2,5 mg, samoin pistämisväli on aiempaa pidempi ja tulee pitenemään ennen lopullista lopettamista. Tähän irrottautumisvaiheeseen on aikataulutettu 2-3 kk, josta on nyt 2 viikkoa takana. Kerron kyllä sitten miten homma etenee.

Luin aiemmin tanskalaisesta tutkimuksesta, jossa oli tehty havainto siitä, että jos henkilö kykenee pitämään painon kurissa vuoden laihdutustuloksen saavutettuaan, painonhallinta helpottuu. Yksi lääkityksen avulla tavoitepainon saavuttanut ja lääkityksen lopettanut kertoi, että ainakin hänen osaltaan homma meni juuri noin. Tosin hänkin suhtautui lääkkeeseen tukitoimena elämäntapamuutoksessa eikä laihdutuskeinona sellaisenaan.

Tiedän, että nämä asiat on yksilöllisiä enkä voi itse, eikä voi kukaan ennakoida sitä, miten hyvin pysyn tavoitepainossani lääkityksen loputtua. Osa pysyy, osa ei. Olen kuitenkin mielestäni henkisesti valmistautunut hyvin siihen, mitä kaikkea voi olla edessä.

16

354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Tavoitepainon saavuttamisesta on nyt 2 viikkoa ja 2pv. Sinnittelin koko syksyn ja tein rankkoja valintoja painon pudottamiseksi. Viimeiset runsaat 2 viikkoa on aikaa jolloin tavoitteenani on ollut painon tasaaminen ja säilyttäminen. Varauduin siihen, että paino nousee 2-3 kiloa kun vatsassa on taas ruokaa ja nestetasapaino kunnossa, mutta oikeasti olen joutunut tekemään tosi paljon töitä että paino ei laske enempää. Silti paino on laskenut edelleen ja lääkkeen alasajoa säädetään koko ajan.

Lisäksi olen huomannut että, tähän painonpudotusprosessiin liittyy paljon muutakin kuin tavoitepainon saavuttaminen ja painon vakiinnuttaminen/säilyttäminen.

Tällä hetkellä oppimiskohteeni on armollisuus. Eli en halua kokea armotonta syyllisyyttä, jos satunnaisesti maistan jotain epäterveelliseksi miellettyä ruoka-aneitta, kuten esim. pizzaa. Siis toivon, että oppisin tarkastelemaan painonhallintaa elämänmittaisena kokonaisuutena enkä jumiutuisi yhden päivän "virheestä" itseni ruoskimiseen. En halua olla se, joka napisee kylässä mitä kaikkea en voi syödä, vaan osaisin ottaa tilanteen lungisti.

• Anonyymi

Muista, että ylipaino on krooninen sairaus. Et ole parantunut siitä, vaikka olisit tavoitepainossa. Taipumus lihomiseen ei katoa mihinkään.
        Ei verenpainelääkitystäkään voi lopettaa vaikka verenpaine olisi laskenut tavoitearvoihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muista, että ylipaino on krooninen sairaus. Et ole parantunut siitä, vaikka olisit tavoitepainossa. Taipumus lihomiseen ei katoa mihinkään.
        Ei verenpainelääkitystäkään voi lopettaa vaikka verenpaine olisi laskenut tavoitearvoihin.

Kyllä Käyvän hoidon mukaan verenpainelääkityksen lopettamista voi harkita tietyin edellytyksin, ks. https://www.kaypahoito.fi/hoi04010#s22

❏ Lääkityksen asteittaista vähentämistä ja jopa lopettamista voidaan harkita, jos verenpaine on lievässä komplisoitumattomassa hypertensiossa pysynyt toteutuneiden elintapamuutosten ja lääkehoidon vaikutuksesta optimaalisena (< 120/80 mmHg) ainakin yhden vuoden ajan.
        ❏ Jos lääkitystä vähennetään tai se lopetetaan, verenpainetta on sen jälkeen ehdottomasti seurattava huolellisesti, koska se usein kohoaa uudelleen 235.
        ❏ Verenpainelääkityksen hyötyjä ja haittoja ja niiden vaikutusta elämänlaatuun on tarkoin harkittava potilailla, joilla on useita sairauksia tai geriatrisia oireyhtymiä, muistisairauden loppuvaihe tai jatkuva avun tarve jokapäiväisissä toimissa 173.
        ❏ Nämä potilaat ovat usein > 85-vuotiaita, ja kattavasta geriatrisesta arviosta on hyötyä päätöksenteossa.
        ❏ Verenpainelääkityksen lopettamisen kokonaisvaikutuksista ja turvallisuudesta ei ole käytettävissä satunnaistettuja tutkimuksia.

• Anonyymi

Tavoitepainon saavuttamisesta on nyt 2 viikkoa ja 5 pv, eli vajaat 3 viikkoa. Minulla on ollut hieman haasteita siinä, että olen uskaltanut lisätä ruokailun määrää sellaiselle tasolle, että paino ei enää putoaisi. Punnitsen itseni joka aamu, jos se vain on mahdollista. Koska ajan samalla alas lääkitystä, venytän pistos välejä. Kahden edellisen pistoksen väli oli 8 pv, seuraavaksi aion pistää ensi viikolla siten että venytän pistosvälin 10-12 päivään, annoksena tulee olemaan 2,5 mg eli aloitusannos.

Nyt kun on tullut esiin, että on myös käyttäjiä, jotka puolittavat jopa tuon aloitusannoksen, tulemme testaamaan alasajo vaiheessa annoksen pienentämistä vielä tuosta 2,5 mgrammastakin. Mitä enemmän on tullut lääkkeen käyttöön liittyviä kokemuksia ja mitä enemmän niistä on saanut lukea, avartuu omakin ajattelu sen suhteen että annoskokoja voi oikeasti säätää itselle sopivaksi,

• Anonyymi

Sinun ruokahalusi saattaa nousta vasta kuukauden kuluttua asteittain. Niin minulle kävin Ozempicin kanssa, jolla tosin on pitempi puoliintumisaika kuin tirtsepatidilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun ruokahalusi saattaa nousta vasta kuukauden kuluttua asteittain. Niin minulle kävin Ozempicin kanssa, jolla tosin on pitempi puoliintumisaika kuin tirtsepatidilla.

On selvää, että ruokahalu tulee normalisoitumaan enemmin tai myöhemmin lääkkeen lopettamisen jälkeen ja koen sen ihan positiivisena asiana.

Millainen alasajovaihe sinulla oli Ozempicin kanssa? Lopetitko lääkkeen asteittain vai uskalsitko lopettaa ns. kertarysäyksellä? Kauanko lääkkeen lopettamisesta on ja oletko pitäytynyt elämäntapamuutoksessa lääkkeen lopettamisen jälkeen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On selvää, että ruokahalu tulee normalisoitumaan enemmin tai myöhemmin lääkkeen lopettamisen jälkeen ja koen sen ihan positiivisena asiana.

Millainen alasajovaihe sinulla oli Ozempicin kanssa? Lopetitko lääkkeen asteittain vai uskalsitko lopettaa ns. kertarysäyksellä? Kauanko lääkkeen lopettamisesta on ja oletko pitäytynyt elämäntapamuutoksessa lääkkeen lopettamisen jälkeen?

Minulla kävi niin että pudotin Ozempicin avulla yli 30 kiloa helponlaisesti. Sitten päätin vielä ottaa teholaihdutuksen ja Ozempicin yhdistelmällä 10 kiloa pois (heinä-elokuu 2022). Kun pääsin tavoitteeseen, niin minulla tuli hirveä tankkaustarve. Samaan aikaan Ozempiciin tuli saatavuushäiriöitä. Painoni nousi entisiin lukemiin.

Heinäkuussa aloitin Ozempicin uudestaan, mutta lääkkeellä ei tällä toisella kerralla ole ollut toivottua laihduttavaa vaikutusta. En ole puolessa vuodessa laihtunt yhtään. Painoindeksi tänä aamuna 40,8.

Toivoisin vahvempaa Ozempicin annosta, mutta sitten täytyisi siirtyä omakustanteiseen Wagovyyn, koska semaglutidin diabetesversiossa (Ozempic) on jo vahvin mahdollinen annos.

Sivuvaikutuksia Ozempicista ei juurikaan ole ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla kävi niin että pudotin Ozempicin avulla yli 30 kiloa helponlaisesti. Sitten päätin vielä ottaa teholaihdutuksen ja Ozempicin yhdistelmällä 10 kiloa pois (heinä-elokuu 2022). Kun pääsin tavoitteeseen, niin minulla tuli hirveä tankkaustarve. Samaan aikaan Ozempiciin tuli saatavuushäiriöitä. Painoni nousi entisiin lukemiin.

Heinäkuussa aloitin Ozempicin uudestaan, mutta lääkkeellä ei tällä toisella kerralla ole ollut toivottua laihduttavaa vaikutusta. En ole puolessa vuodessa laihtunt yhtään. Painoindeksi tänä aamuna 40,8.

Toivoisin vahvempaa Ozempicin annosta, mutta sitten täytyisi siirtyä omakustanteiseen Wagovyyn, koska semaglutidin diabetesversiossa (Ozempic) on jo vahvin mahdollinen annos.

Sivuvaikutuksia Ozempicista ei juurikaan ole ollut.

No onpa ikävä kuulla, että noin merkittävä painonpudotus ei lopulta säilynyt.

Kaiken lukemani tutkimustiedon ja kokemusperäisten vahvistusten myötä olen varautunut siihen, että tämä ensimmäinen vuosi on erityisen tärkeä painon vakiinnuttamisessa. Tiedän, että tutkimusten mukaan painonhallinnassa onnistuu pitkällä tähtäimellä vain noin 20 %. Tuossa luvussa ei luonnollisestikaan ole huomioitu sellaisia painon alentajia, jotka eivät ole missään tutkimusryhmissä.

Tällä hetkellä joudun työstämään itseni kanssa kovasti sitä, etten innostu ajamaan lääkettä liian nopeasti alas. Mounjaron lopettamisesta ei ole vielä pitkäaikaista eikä laajaa tutkimusta, mutta tällä hetkellä oletusarvona kuitenkin pidetään sitä, että alasajovaiheeseen tulisi käyttää aikaa vähintään saman verran (mieluummin enemmän) kuin lääkkeen aloitusvaiheeseen.

Mutta koska nämä kaikki ovat niin yksilöllisiä asioita, niin tähänkään ei ole olemassa tyhjentävää oikeaa vastausta. Esim. aloittaessani uutena lääkkeenä markkinoille tulleen mounjaron 5,5 kk sitten aloitusannos oli 2,5 mg ja pienin ylläpitoannos 5 mg. Nyt käyttäjät kertovat aloittavansa pienemmilläkin annoksilla ja samoin ylläpitoannos voi olla paljonkin pienempi kuin 5 mg kynän napsautuksia hyödyntäen. Eli paljon on vielä edessä asioita, kun lääkkeestä saadaan enemmän kokemuksia.

• Anonyymi

Lääkkeen alasajosta ei ole tarkkaa tietoa. Eri lähteistä kerätyn tiedon mukaan kuitenkin lääke puoliintuu viikon aikana 50% ja poistuu kokonaan elimistöstä 25-30 vrk:n aikana. Samaan aikaan jossain luki, että lääkettä ei kannata lopettaa kylmiltään , jos esim. oma ylläpitoannos on korkea. Minun ylläpitoannokseni on ollut 5 mg.

Koska lääkkeen lopettamisprosessista ei ole tarkkaa tietoa, säädämme alasajoa osin myös omien tuntemusten mukaan.

Edellisestä pistoksestani on nyt 10 pv, Tänään aion pistää n. 2-2,5mg. Ihan tarkkaan en kykene arvioimaan, koska minulla on vahvempi 7,5 mg lääke liuos ja otan siitä ruiskulla vain osan,. Loput menee viemäristä alas, koska en luota siihen, että lääke pysyisi liuospullossa steriilinä ja hyvänä, vaikka periaatteessa liuosta jää jäljelle 2-3 pistokseen. Olen myös tilannut apteekkiin valmiiksi liuoksia, mikä harmittaa nyt kun huomaan että olisi voinut hyödyntää tässä vaiheessa paremmin napsuteltavaa kynää,

• Anonyymi

Tavoitepainon saavuttamisesta on nyt nelisen viikkoa. Painon putoamisen pysäyttäminen on onnistunut hyvin ja aamupaino on säännöllisesti vajaan kilon haitarissa, ollen +/- 21kg aloituspainoa alhaisempi. Vaikka mieleni tekisi jättää pistokset kokonaan aion pistää vielä ainakin 1-2 kertaa. Annosta lasken entisestään n. 1 mgrammaan ja pistosväli tulee olemaan 10-14 vrk. Eli pistä joko loppuviikosra tai ensi viikon alussa.

• Anonyymi

Apua, jostain syystä en nyt pääse päivittämään tätä prosessini nykyvaihetta. Testissäni on jotain sääntöjen vastaista. En oikein tiedä mitä. Mutta tutustun sääntöihin vielä uudelleen ja kun löydän syyn siihen, mikä meni mönkään, kirjoitan uudelleen. Joka tapauksessa prosessi etenee ja olen etsinyt tietoa eri lähteistä ja minulle sopiva kokonaisuus tähän lääkityksen lopetusvaiheeseen on hahmottunut. Palaan tähän.
      -AP

• Anonyymi

Ruotsi25:llä on vain degoälymoteraaddoreida mudda hoxaawainen immeinen onnistuu cyllä ciertämmään rajjootuxet.

• Anonyymi

Eli nyt tavoitteen saavuttamisesta n. viisi viikkoa. Olen lukenut paljon niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin ohjeita lääkkeen lopettamiseen liittyen. Yhtenä lopettamisperusteena on mainittu tavoitepainon saavuttaminen eikä missään suositeltu kertarysäyksellä lopettamista isoimmista annoksista.

Henkilökohtaiset tavoitteet tavoitepainon saavuttamisen jälkeen liittyvät painon tasapainottamiseen (onnistunut), lääkkeen lopettamiseen sekä lopulta painon säilyttämiseen. Heti tavoitepainon saavutettuani aloitin lääkkeen alasajon pienentämällä annoskokoa ja pidentämällä pistosvälejä, Koska yhtenäisiä ohjeita lopettamiseen ei ole, olen lukenut paljon eri materiaaleja. Jossain tuli vastaan informaatio siitä, että pistokset ovat pitkävaikutteisia ja niiden vaikutus luontaisesti laimenee pikkuhiljaa eikö annoskoon pitkäaikaisella vähentämisellä ole samanlaista merkitystä kuin esim. pillerilääkityksessä, jossa yksittäisen pillerin vaikutusaika on huomattavasti lyhyempi. Tämän oivalluksen pohjalta olenkin päättänyt etten ota enää pistoksia. Tämä viiden viikon alasajo olkoon riittävä.

Viimeinen ja tärkein askel on painon ylläpitäminen ja painon nousun estäminen. Se tulee varmasti olemaan haasteellinen, mutta pidän mielessä kaiken tutkimustiedon ja kaiken oppimani tämän pudotusprosessin aikana. Olen tyytyväinen, että olen kirjoittanut ylös ajatuksiani, havaintojani ja oppimaani sekä sisäistänyt monia pikkujuttuja ruokailuun liittyen.

AP

• Anonyymi

Et voi syödä niin paljon kuin ennen, koska energiankulutuksesi on nyt pienentynyt X:ään. Jos olisit alunperin aloittanut laihdutusprojektisi syömällä samat X kaloria (ilman lääkkeen käyttöä), olisit myös laihtunut lähellä nykyistä painoasi. Ylipainoinen voi laihtua periaatteessa syömällä omaa ihannepainoa vastaavalla energiankulutuksella. Mutta se on yllättävän vaikeaa. Yhtään helpompaa se ei ole tiukemman laihdutuskuurin jälkeenkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et voi syödä niin paljon kuin ennen, koska energiankulutuksesi on nyt pienentynyt X:ään. Jos olisit alunperin aloittanut laihdutusprojektisi syömällä samat X kaloria (ilman lääkkeen käyttöä), olisit myös laihtunut lähellä nykyistä painoasi. Ylipainoinen voi laihtua periaatteessa syömällä omaa ihannepainoa vastaavalla energiankulutuksella. Mutta se on yllättävän vaikeaa. Yhtään helpompaa se ei ole tiukemman laihdutuskuurin jälkeenkään.

Noin se menee. Tämän viiden viikon aikana kun olen tasapainottanut painoa tilaan, missä se ei laskisi enempää, on tullut hyvin esiin se, miten pienillä valinnoilla on merkitystä. Omalla kohdalla päivittäinen aamupuntari on hyvä keino. Toiset voi käydä kerran viikossa, kerran kuukaudessa tai olla käymättä koskaan, mutta minun painonhallintaani tulee päivittäinen puntarointi.

Koko tämän prosessin ajan minun on ollut helppo tunnistaa kokonaisuus, millä paino pysyy näissä lukemissa. On ollut ikävä tunnustaa, että energiankulutukseni ei tule enää nousemaan aktiiviaikojen tasolle, joten se näkyy myös siinä paljonko energiaa voin tankata. Minulla erityisesti muistettavia asioita ovat annoskoot, pureskeleminen ja itsekkyys suhteessa ateriointiin. Eli minun ei tarvitse syödä muiden mieliksi ja voin jättää jotain syömättä, jos en pidä siitä.
        -Ap

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 326
      4741
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2246
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      194
      2099
    4. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1476
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      81
      1397
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      992
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      977
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      929
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      844
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      766
    Aihe