Olen aloittanut Mounjaron käytön laihdutustarkoituksessa. Olen ottanut kaksi pistosta, kolmas edessä. Paino on pudonnut 2,5-3kg. Eli aika saman verran kuin normaalisti ruokailua tarkkaillessa. Toivon kuitenkin tästä tukea, jotta jaksan tiputtaa 20 kg. Kiinnostaa kuulla muiden kokemuksia
Laihdutuslääke Mounjaro
80
2753
Vastaukset
- Anonyymi
Tutkimusten mukaan tehokkaampi kuin Ozempic.
- Anonyymi
Kuukauden annos (14 mg) maksaa 320 euroa; ei siis mitään ihan halpaa lystiä.
Kannattanee pohtia ihan myös liikunnan lisäämistä ja ruokavalion muuttamista. Vähäisempi ja oikea syöminen maksaa jopa vähemmän kuin alkuperäinen syöminen.- Anonyymi
Varmaan kaikki laihduttajat ovat tuota elämänsä aikana useampaan kertaan "pohtineet".
- Anonyymi
Aloittaja->
On totta, että lääke on kallis eikä sillä yksistään ole mitään merkitystä. Lähtökohta on se, että lisätään kulutusta, ja syödään entistä vähäenergisemmin ja lääkkeen tarkoitus on tukea tuota prosessia. Ehkä juuri tuon hinnan takia toivon alkuun selkeitä tuloksia, eihän näin kallista lääkettä muutoin kannata hankkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja->
On totta, että lääke on kallis eikä sillä yksistään ole mitään merkitystä. Lähtökohta on se, että lisätään kulutusta, ja syödään entistä vähäenergisemmin ja lääkkeen tarkoitus on tukea tuota prosessia. Ehkä juuri tuon hinnan takia toivon alkuun selkeitä tuloksia, eihän näin kallista lääkettä muutoin kannata hankkia.Voin omasta Ozempic-kokemuksesta sanoa, että ruokahalu heikkenee ja ihminen laihtuu ikään kuin itsestään. Jos laihdut vaivaiset 100 grammaa päivässä, se tekee puolessa vuodessa kuitenkin 18 kiloa.
Toisaalta liian hyvä ruokahalu – ja samalla omaan ylipainoon johtanut syy – palaa, kun lopetat lääkkeen käytön, ja paino nousee pyhistä lupauksista huolimatta entisiin lukemiiin . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voin omasta Ozempic-kokemuksesta sanoa, että ruokahalu heikkenee ja ihminen laihtuu ikään kuin itsestään. Jos laihdut vaivaiset 100 grammaa päivässä, se tekee puolessa vuodessa kuitenkin 18 kiloa.
Toisaalta liian hyvä ruokahalu – ja samalla omaan ylipainoon johtanut syy – palaa, kun lopetat lääkkeen käytön, ja paino nousee pyhistä lupauksista huolimatta entisiin lukemiiin .Sama kokemus. Ozempic vie ruokahalun. Itse asiassa ei pysty syömään kuin ihan vähän. Kyllä laihtuu. Itseltäni lähti 20 kg noin vuodessa. Saavutetussa painossa on tarkoitus pysyä, ja se onnistuu kyllä jatkamalla samaa niukkaa syömistä, johon on nyt oppinut. Herkkupaloja on silti voinut nauttia silloin tällöin. Ihania herkkuja on ollut näin kesällä vaikka mansikat.
Lääkkeen hinta on vain 115 euroa/kk ilman Kelan korvausta. Mutta, mutta Ozempic ei sovi kaikille. Aika moni saa liian vaikeita haittavaikutuksia. Ozempicia on myös ollut vaikea saada. Itse asiassa se onkin tarkoitettu ensisijaisesti diabeetikoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voin omasta Ozempic-kokemuksesta sanoa, että ruokahalu heikkenee ja ihminen laihtuu ikään kuin itsestään. Jos laihdut vaivaiset 100 grammaa päivässä, se tekee puolessa vuodessa kuitenkin 18 kiloa.
Toisaalta liian hyvä ruokahalu – ja samalla omaan ylipainoon johtanut syy – palaa, kun lopetat lääkkeen käytön, ja paino nousee pyhistä lupauksista huolimatta entisiin lukemiiin .Nämä kokemukset on kiinnostavia. Minun painoni nousi tupakoinnin lopettamisen myötä ja pudottaminen ei vain oikein lähtenyt alkuun. Tupakoinnin päätyttyä painon nousun syy liittyy jotenkin aineenvaihdunnan muutoksiin, koska en syö enempää enkä ole koskaan pitänyt herkuista, napostelusta, "roska"ruuasta tms. Olen jopa jatkanut viimeisen vuoden ajan ulos "tupakalle" menemistä, jotta askeleet pysyy samana, vaikka en tupakoikaan, vaan olen vaan ulkona.
Tietysti toivon, että tuo aineenvaihdunta tms. juttu palautuu ennalleen ajan kanssa ja painonhallinta ei tuottaisi haasteita. Tämä selviää vain ajan kanssa ja toivon kaiken menevän toivotulla tavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama kokemus. Ozempic vie ruokahalun. Itse asiassa ei pysty syömään kuin ihan vähän. Kyllä laihtuu. Itseltäni lähti 20 kg noin vuodessa. Saavutetussa painossa on tarkoitus pysyä, ja se onnistuu kyllä jatkamalla samaa niukkaa syömistä, johon on nyt oppinut. Herkkupaloja on silti voinut nauttia silloin tällöin. Ihania herkkuja on ollut näin kesällä vaikka mansikat.
Lääkkeen hinta on vain 115 euroa/kk ilman Kelan korvausta. Mutta, mutta Ozempic ei sovi kaikille. Aika moni saa liian vaikeita haittavaikutuksia. Ozempicia on myös ollut vaikea saada. Itse asiassa se onkin tarkoitettu ensisijaisesti diabeetikoille.Aloittaja->
Mielenkiintoista kuulla tuosta Ozempicista. Tähän Mounjaroon päädyttiin kai lähinnä innostuksesta, kun "sitä on nyt saatavilla". Millaisia haittavaikutuksia tuossa Ozwmpicissa on? Miten se on sopinut teille, jotka olette sitä käyttäneet? Onko sekin pistos vai miten sitä otetaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja->
Mielenkiintoista kuulla tuosta Ozempicista. Tähän Mounjaroon päädyttiin kai lähinnä innostuksesta, kun "sitä on nyt saatavilla". Millaisia haittavaikutuksia tuossa Ozwmpicissa on? Miten se on sopinut teille, jotka olette sitä käyttäneet? Onko sekin pistos vai miten sitä otetaan?Joo se on kerran viikossa otettava pistos. Itsellä ei pahoja sivuvaikutuksia, mutta joillakuilla sivuvaikutukset ovat pakottaneet lääkkeen lopettamiseen.
Sekä diabetespalstalla että laihdutuspalstalla ovat olleet todella laajat ketjut Ozempicista. Kannattaa lukea molemmat, vaikka ei sairastaisikaan diabetesta, sillä molemmissa ketjuissa puhuaan laihtumisesta ja sivuvaikutuksista, eikä niinkään verensokrista.
Ketju 1: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15599962/ozempic-kokemuksia
Ketju 2: https://keskustelu.suomi24.fi/t/16976509/ozempic-kokemuksia - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo se on kerran viikossa otettava pistos. Itsellä ei pahoja sivuvaikutuksia, mutta joillakuilla sivuvaikutukset ovat pakottaneet lääkkeen lopettamiseen.
Sekä diabetespalstalla että laihdutuspalstalla ovat olleet todella laajat ketjut Ozempicista. Kannattaa lukea molemmat, vaikka ei sairastaisikaan diabetesta, sillä molemmissa ketjuissa puhuaan laihtumisesta ja sivuvaikutuksista, eikä niinkään verensokrista.
Ketju 1: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15599962/ozempic-kokemuksia
Ketju 2: https://keskustelu.suomi24.fi/t/16976509/ozempic-kokemuksiaAloittaja->
Eli pistetään samalla tavalla kuin Mounjaroakin. Jos olen ymmärtänyt oikein niin näiden lääkkeiden vaikuttavat aineet ovat hieman erilaisia, vaikka sivuvaikutuksina tullut esiin hyvin samanlaisia asioita kuin Mounjaroonkin on listattu. Tosin minulla on ollut sillä tavalla hyvä tuuri, ettei ole ollut pahoinvointia, vatsakipuja tms.
Se minua kyllä kiinnostaa, että millaisia kokemuksia teillä on ollut mahdollisesta lääkkeen lopettamisesta saavutettuanne tavoitepainon? Onko paino noussut heti? Oletteko joutuneet jatkamaan lääkkeen käyttöä vai onko annoskoko, aineenvaihdunta ja vatsalaukku "oppineet" uuteen rytmiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan kaikki laihduttajat ovat tuota elämänsä aikana useampaan kertaan "pohtineet".
Tämä on kyllä niin totta :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja->
Eli pistetään samalla tavalla kuin Mounjaroakin. Jos olen ymmärtänyt oikein niin näiden lääkkeiden vaikuttavat aineet ovat hieman erilaisia, vaikka sivuvaikutuksina tullut esiin hyvin samanlaisia asioita kuin Mounjaroonkin on listattu. Tosin minulla on ollut sillä tavalla hyvä tuuri, ettei ole ollut pahoinvointia, vatsakipuja tms.
Se minua kyllä kiinnostaa, että millaisia kokemuksia teillä on ollut mahdollisesta lääkkeen lopettamisesta saavutettuanne tavoitepainon? Onko paino noussut heti? Oletteko joutuneet jatkamaan lääkkeen käyttöä vai onko annoskoko, aineenvaihdunta ja vatsalaukku "oppineet" uuteen rytmiin?Näin prof. Kirsi Pietiläisen luennon netissä https://www.oppiportti.fi/olk00088 (käyttöoikeus vaaditaan). Siinä hän sanoi että vain joillakuilla paino ei nouse suolistohormonilääkkeen lopetuksen jälkeen. Lääke on ikään kuin herättänyt heidän suolistohormonituotantonsa. Tyypillisesti tällaiset ihmiset ovat nuoria. Mutta useimmilla paino nousee entisiin lukemiin lääkkeen lopetuksen jälkeen niin kuin minullakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin prof. Kirsi Pietiläisen luennon netissä https://www.oppiportti.fi/olk00088 (käyttöoikeus vaaditaan). Siinä hän sanoi että vain joillakuilla paino ei nouse suolistohormonilääkkeen lopetuksen jälkeen. Lääke on ikään kuin herättänyt heidän suolistohormonituotantonsa. Tyypillisesti tällaiset ihmiset ovat nuoria. Mutta useimmilla paino nousee entisiin lukemiin lääkkeen lopetuksen jälkeen niin kuin minullakin.
Tuo ei ole kovin lohdullista kuultavaa. Tässä kohtaa toivoo kuuluvansa tuohon pieneen ryhmään.
Miten pian sinun painosi nousi lääkityksen lopettamisen jälkeen? Tarkoittaako se sitä, että käytännössä sinun tulisi koko ajan olla kovassa nälän tunteessa jottei paino nousisi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei ole kovin lohdullista kuultavaa. Tässä kohtaa toivoo kuuluvansa tuohon pieneen ryhmään.
Miten pian sinun painosi nousi lääkityksen lopettamisen jälkeen? Tarkoittaako se sitä, että käytännössä sinun tulisi koko ajan olla kovassa nälän tunteessa jottei paino nousisi?Minulla ei ollut suoranaisesti nälkä, vaan mässäilynhimo oli suuri ja lupasin joka päivä itselleni että tämä on viimeinen päivä kun syön suurikalorisesti.
Toisaalta olen miettinyt, että miksi ihmeessä pitää syödä epäterveellisesti jos on sisäinen pakko syödä isoja aterioita.
Olen vuosikymmenet yrittänyt laihduttaa huonolla mestyksellä. Kaikki ”syö hieman vähemmän ja liiku hieman enemmän” -diibadaabat on ”pohdittu” moneen kertaan. Vain Ozempicin avulla laihdutus on onnistunut. Ja sitten kun lopetin sen, paino nousi takaisin lähes samoihin lukemiin. Nyt siis olen aloittanut Ozempicin uudestaan runsas kuukausi sitten. Mounjaro olisi parempi, mutta minun kukkarolle liian kallis. Saan nyt Kela-korvauksen Ozempicista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei ollut suoranaisesti nälkä, vaan mässäilynhimo oli suuri ja lupasin joka päivä itselleni että tämä on viimeinen päivä kun syön suurikalorisesti.
Toisaalta olen miettinyt, että miksi ihmeessä pitää syödä epäterveellisesti jos on sisäinen pakko syödä isoja aterioita.
Olen vuosikymmenet yrittänyt laihduttaa huonolla mestyksellä. Kaikki ”syö hieman vähemmän ja liiku hieman enemmän” -diibadaabat on ”pohdittu” moneen kertaan. Vain Ozempicin avulla laihdutus on onnistunut. Ja sitten kun lopetin sen, paino nousi takaisin lähes samoihin lukemiin. Nyt siis olen aloittanut Ozempicin uudestaan runsas kuukausi sitten. Mounjaro olisi parempi, mutta minun kukkarolle liian kallis. Saan nyt Kela-korvauksen Ozempicista.Aloittaja->
Ok, oletko huomannut että Ozempic on alkanut vaikuttaa "uudelleen"? Minuakin alkoi kiinnostamaan tuo lääke juuri hinnan takia. Tosin en uskalla nyt vaihtaa, kun tämä on ainakin näin aluksi sopinut minulle hyvin eikä ole tullut mitään sivuvaikutuksia.
Minullahan aloitettiin tämä lääke lähinnä innostuneena siitä, että sitä on yleensäkin saatavilla. Ei edes keskusteltu muista vaihtoehdoista.
Olen ajatellut, että käytän tätä korkeintaan puoli vuotta. Lääke on hintava (=järkyttävän kallis), mutta toisaalta minulla meni melkein saman verran tupakkaan kuukaudessa ennen tupakoinnin lopettamista. Joten jos puolen vuoden kuluttua olen pysynyt erossa tupakasta ja saanut painon oikeille urille laskusuuntaan, niin olen tyytyväinen. Elän myös siinä toivossa, että lääkkeen hinta laskisi lähiviikkoina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja->
Ok, oletko huomannut että Ozempic on alkanut vaikuttaa "uudelleen"? Minuakin alkoi kiinnostamaan tuo lääke juuri hinnan takia. Tosin en uskalla nyt vaihtaa, kun tämä on ainakin näin aluksi sopinut minulle hyvin eikä ole tullut mitään sivuvaikutuksia.
Minullahan aloitettiin tämä lääke lähinnä innostuneena siitä, että sitä on yleensäkin saatavilla. Ei edes keskusteltu muista vaihtoehdoista.
Olen ajatellut, että käytän tätä korkeintaan puoli vuotta. Lääke on hintava (=järkyttävän kallis), mutta toisaalta minulla meni melkein saman verran tupakkaan kuukaudessa ennen tupakoinnin lopettamista. Joten jos puolen vuoden kuluttua olen pysynyt erossa tupakasta ja saanut painon oikeille urille laskusuuntaan, niin olen tyytyväinen. Elän myös siinä toivossa, että lääkkeen hinta laskisi lähiviikkoina.Kyllä lääke on alkanut jo vaikuttaa syömisen määrään, mutta nestevaihtejuttujen takia ei kannata puhua kilomääristä vielä mitään. Jos esim. erehdyn nyt syömään liian ison aterian, olen kylläinen seuraavat 8-10 tuntia.
Ozempic-ketju on suljettu, ja jonkun pitäisi ovata Ozempic-jorinoita varten uusi ketju.
- Anonyymi
Tämä on tehokas lääke. Jostain luin, että tulokset voi olla lähes samoja kuin laihdutusleikkauksessa, siksi kiinnostaa kuulla miten aloittajan ja muiden tämän lääkkeen käyttäjien painonpudotus etenee.
- Anonyymi
Tasan kaksi viikkoa kulunut. Paino on laskenut tasaisesti, nyt - 4kg. Vauhti tulee varmasti hidastumaan seuraavina päivinä, Ihan odottelulla paino ei ole laskenut, olen myös tarkkaillut mitä, miten ja paljonko syön. Eli olen vähentänyt kaloreita myös tietoisesti. Olen silti syönyt ihan kaikkea. Olo on virkeä, varmaankin innostuksen vuoksi, kun vihdoinkin tapahtuu jotain. Aiemmin on vain jumittanut eikä paino ole lähtenyt putoamaan vaikka on kokenut tehneensä kaikkensa sen eteen.
- Anonyymi
”Kannattanee pohtia ihan myös liikunnan lisäämistä ja ruokavalion muuttamista.”
Lääkärin käsikirjan mukaan lihavuusongelmaista neuvottaessa on tärkeää välttää latistavia neuvoja ja itsestäänselvyyksiä, kuten ”syö vähemmän, liiku enemmän”.- Anonyymi
Aloittaja->
Tuo lääkärin käsikirjan ohje on hyvä. Se, että on ylipainoinen, ei ole itselle mikään yllätys. Eikä se että ylipaino on terveysriski. Minua nolostutti ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa, mutta hän osasi käsitellä tämän tosi luontevasti. Lääkärin reaktio on sinänsä merkityksellinen, että minulla liittyy painoon myös häpeän tunteita. Jotenkin nyt kun minulla on tähän lääkinnällinen tuki, niin se kannustaa minua myös muutoinkin tässä laihdutus projektissa.
Alun nopea painon putoaminen on muuten pysähtynyt ja aamupainoni on ollut nyt 4pv sama. Se ei sinänsä ole yllätys, ja uskon että muutaman päivän päästä taas putoaa pari kiloa.
- Anonyymi
Aloittaja -> Ensimmäisen 2 viikon aikana paino laski - 4 kg. Nyt paino on ollut pysytellyt viikon samoissa lukemissa. Ei noussut eikä laskenut. Olen pudottanut aiemminkin painoa ja tiedän, että näitä pysähdyskausia tulee. Silti olen jotenkin pettynyt, koska jotenkin ajattelin että nyt kun apuna on tehokas lääke, niin tämä homma ei olisi tasa niin sinnittelyä. Mutta kyllä se on, Mietin jopa sitä, onko tästä lääkkeestä oikeasti mitään apua. No, katsotaan miten homma etenee. Positiivista aikakin on se, että lääkkeen hinta on laskenut.
- Anonyymi
Minulla aikoinaan Ozempicin kanssa paino pysyi koko huhtikuun samoissa lukemissa. Touko-, kesä- ja heinäkuussa paino putosi 4-5 kiloa kuukaudessa. Silloin tosin kävelin myös paljon. Lääkkeen olin aloittanut tammikuun puolessavälissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla aikoinaan Ozempicin kanssa paino pysyi koko huhtikuun samoissa lukemissa. Touko-, kesä- ja heinäkuussa paino putosi 4-5 kiloa kuukaudessa. Silloin tosin kävelin myös paljon. Lääkkeen olin aloittanut tammikuun puolessavälissä.
Aloittaja->
Viikon tasaisen jakson jälkeen paino on pudonnut vajaan kilon lisää. Ensi viikon torstaina tulee 4 viikkoa aloituksesta, paino on nyt pudonnut -4;8 kg. Jos tämä ei nyt heti pysähdy, niin ensi viikolla - 5kg on aivan realistinen. Ottaen huomioon, että alussa lähtee nesteitä ym. pidän realistisena, että mahdollisuuteni on pudottaa painoa 0,6-1 kg viikossa , pitkässä juoksussa 3-4 kg kuukaudessa. Olisin siihen tyytyväinen.
- Anonyymi
Aloittaja
Tilasin seuraavan vaiheen annoksen apteekkiin. Ensi viikolla tulee 4 vkoa aloituksesta ja annos nousee 2,5mgraumasta 5mgrammaan.
Ihan tuoreena saatavilla on myös kwikpen, Hienoa, että se on saatu markkinoille. Youtubessa oli myös hyvät ohjeet pistämiseen. - Anonyymi
Aloittaja->
Tasan 4 vkoa aloituksesta. Paino on laskenut 5,7 kg. Aluksi lähti nopeammin. Sitten jumi viikko ja nyt n. 1 kg per viikko. Tänään annostus nousee 2,5mg:sta 5 mg:aan. Saa nähdä tuleeko jotain sivuvaikutuksia. Tähän mennessä niitä ei ole ollut. Mounjaron ylläpitoannokset vaihtelevat välillä 5-15mg. Juuri nyt ajattelen etten nosta annostusta 5mg suuremmaksi, jotta lääkkeestä irrottautuminen on helpompaa. Sinänsä ok, että olen edennyt projektia ja yli 25% halutusta kilomäärästä on tiputettu. - Anonyymi
Aloittaja->
Lääkeannokseni noustiin torstaina 5mgrammaan. Tuolloin tulivtasan 4 vkoa aloituksesta . Paino on hieman junnaillut, mutta torstain saldo oli -5,7 kg. Nyt on lauantai ja paino on -6,1 kg aloituspainosta.
Painonpudotus etenee. Vaikka on lääke, teen kokobajan tietoisia valintoja. Ehkä lääke auttaa välttämään repsahduksia. Samoin tänne kirjoittaminen motivoi asian edistämisessä.- Anonyymi
Melkein liian hyvin menee, jos paino putoaa kilon viikossa, mielestäni jo kilo kuukaudessa on hyvä. Hyvin nopea ja iso laihtuminen on kova rasitus elimistölle. Se vaatii elimistöltä sopeutumista.
Toivottavasti pääset tavoitteeseesi ja myös pysyt siinä. Hyvää jatkoa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein liian hyvin menee, jos paino putoaa kilon viikossa, mielestäni jo kilo kuukaudessa on hyvä. Hyvin nopea ja iso laihtuminen on kova rasitus elimistölle. Se vaatii elimistöltä sopeutumista.
Toivottavasti pääset tavoitteeseesi ja myös pysyt siinä. Hyvää jatkoa!Aloittaja ->
Alussa on innostavaa, että tulee puntariin näkyviä tuloksia. Varmaan alussa suurin merkitys on nesteillä ym. On kuitenkin erittäin hyvä kommentti tuo, että liikaa ei kannata pudottaa viikko tasolla. Se on kieltämättä akileen kantapääni painon hallinnassa. Eli innostuksissani voi vähentää liikaa kaloreita.
Pidän siitä, että otit tuon esiin, koska tuo ettei pudota liian nopeasti on asia, joka minun tulee sisäistää.
- Anonyymi
Tänään tulee tasan 5 viikkoa aloituksesta ja ylläpito annokseni on nyt 5 mg. Olen miettinyt etten todennäköisesti tule nostamaan sitä korkeammaksi. Paino on pudonnut - 6,9 kg, josta nesteillä on tietysti merkitystä. Huomaan esim. sormuksista, ettei sormissa ole yhtä paljon nestettä/turvotusta kuin aiemmin. Minulla on 2 kg, että edessä on uusi kymmenluku. Se motivoi minua ja tavoitteeni on, että syyskuun lopussa olen uudella kymmenluvulla..
Aloittaja - Anonyymi
No niin, tänään tuli siis 5 vkoa täyteen ja oli kuudennen pistoksen aika. Neulat oli loppu ja hain apteekista uusia. Enempää neuloihin tutustumatta huomasin vasta annostellessani lääkettä, että ulosvetoneula oli liian lyhyt ja lääkkeestä jäi pullon pohjalle yksi kolmasosa. Eli seuraava viikko mennään taas hieman pienemmällä annoksella. En kuitenkaan usko että siitä on haittaa. Haen kuitenkin uusia neuloja huomenna ettei unohdu.
- Anonyymi
Aloittaja -> Aloituksesta 5 vkoa ja 4 pv. Paino on laskenut 7,5 kg. Nälän tunnetta ei ole, mutta pyrin silti syömään suht terveellisesti. Lääkeannokseni on nyt 5 mg, jota olen pistänyt nyt 2 krt, kolmas pistos tulossa torstaina (nyt maanantai). Olen päättänyt etten tulee nostamaan annostusta 7,5 mg, 10mg saati 15 mgrammaan. Tämä 5mg toimii minulla liiankin hyvin ja vaikka sen teho laskisi, niin selviän silti.
Minä mietin Ozempic-annoksen puolittamista. Sen aiheuttamat vatsavaivat ovat kyllä vähentyneet joten tuo ei houkuta enää niin paljoa.
Käytän siis Ozempicia diabetekseen.
- Anonyymi
Tänään kuusi viikkoa takana. Pistin aamulla kolmannen kerran 5 mg annoksen. Paino on pudonnut tasan 8 kg. Eli tällä hetkellä näyttää että putoamistahti on n. 1 kg viikko. Tosin koska taas paino on pudonnut tasaisesti edessä tulee varmaankin olemaan se suvantovaihe jossa ei mennä ylös eikä alas. Aika näyttää.
Ei sivuoireita. Väsymys, jonka huomasin välissä. on kadonnut. - Anonyymi
Tänään on maanantai. Mounjaron aloituksesta on 6 viikkoa ja 4 päivää. Paino on laskenut - 8,7 kg. Viimeisten päivien aikana olen syönyt hieman enemmän kuin aiemmin, mutta kuitenkin siten että päivittäinen kalorimäärä on pienempi kuin kulutus. Huomaan myös ettei alkoholi maistu. Meillä oli viikonloppuna kaveritapaaminen, jossa mm. söimme illallista, saunoimme ym. Punaviinilasin pinta ei juurikaan laskenut eikä saunaolutkaan ollut kutsuva. Luulen, että tähän vaikuttaa se, että ne ovat aika täyttäviä. Varsinaisia sivuoireita lääkityksestä ei ole ollut.
- Anonyymi
Pistän siis torstaina neljännen kerran 5 mg mounjaroa. Tilaan silloin myös lisää lääkkeitä apteekkiin.
Kun kävin katsomassa äsken saatavuutta netissä, huomasin, että lääkkeen hinta on taas laskenut. Se on hyvä uutinen. Taidankin seuraavaksi tilata aina viikon annoksen kerrallaan, koska hinta laskee niin nopeasti ettei kannata ostaa kuukauden annosta kerralla.T ämä tarkoittaa sitä, että pysyn liuoksessa kynän sijaan.
- Anonyymi
Hei ompa mukava seurata matkaasi. Itse aloitan näillä näkymin huomenna pistämisen.millianen BMI alussa sinulla oli?
- Anonyymi
Kiitos, oikeastaan aloitin tänne kirjoittamisen kolmesta syystä. Ensimmäinen on se, etten löytänyt kenenkään kirjoituksia kokemuksista ja olisin kaivannut niitä. Sitten toiseksi ajattelin että aloittamalla tämän ketjun saisin ehkä vertaiskokemuksia ja kolmanneksi tärkeäksi asiaksi on muodostunut myös tavallaan itsensä tsemppaaminen. Tämän ketjun kautta kykenen seuraamaan mitä kaikkea tuntemuksia matkan varrella on.
Aloituspainoni oli 88,8 BMI n. 31. Tänä aamuna tapahtui se jännittävä hetki, kun puntari näytti 79,9 kg. Nousin äkkiä pois enkä uskaltanut nousta uudelleen, jos vaikka puntari olisikin näyttänyt toisin.
Varsinainen punnituspäiväni on kaksi kertaa viikossa. Aina torstaina, joka on "pistämispäivä" ja maanantai joka on 4. päivä ja viikonlopun jälkeinen päivä. Oikeasti käyn kuitenkin joka aamu puntarissa ja seuraan aamupainoa.
Liuosten hinnat on laskeneet prosentuaalisesti paljon aloituksestani. Ensimmäiset liuokset maksoi +114 euroa kpl, seuraavat neljä n. 100 eur/kpl ja nyt hinta näyttää olevan n.88 eur/kpl. Liuokset ovat aika paljon edullisempia kuin kwikpen, joten olen päättänyt pysyä liuoksissa. Tilaan loppuviikosta tai ensi viikon alussa seuraavan annoksen. Taidan tilata vain 2 kpl, koska en tiedä koska hinta taas pompsahtaa alaspäin. Myös aloittaessani tilasin vain kaksi liuosta, kun en tiennyt miten lääke sopii minulle.
On kyllä kiva kuulla sinun kokemuksiasi, toivon että pääset sivuvaikutusten osalta yhtä vähällä kuin minä. - Anonyymi
Hei, oletko aloittanut pistämisen? Miten lääke on sopinut sinulle?
- Anonyymi
Tänään on 7 viikkoa aloituksesta. Olen pistänyt 4 kertaa 2,5 mg ja 4 kertaa 5mg, joista tänään tuo neljäs. Paino on pudonnut -9,4 kg. En nosta lääkeannosta, vaan jatkan tällä 5mg:lla myös tästä eteenpäin.
Tarkkailen kaloreita ja rajoitan niitä merkittävästi. Eilen pidin ns. tankkauspäivän ja söin enemmän kuin muina päivinä. Teen näin aina välillä, jos keho tavallaan pyytää sitä. Jostain syytä se tuntuu toimivan minula.
Huomaan, että vaatteet ovat väljemmät ja mukavammat päällä. Ehkä osuvamman kokoiset :)
Mielenkiintoinen huomio on suhtautuminen painoon. Painoni alkaa nyt seiskalla ja se innostaa ja motivoi minua kovasti. Helpottavaa nähdä, että kyllä tämä paino tästä laskee, Muistan kyllä, että tunne samasta painosta ei ollut mitenkään iloinen, kun paino nousi. Silloin se oli ihan grande katastrofi. Niin se tunne muuttuu samasta asiasta näkökulman mukaan.- Anonyymi
Hienoa! Toivottavasti tuosta lääkkeestä ei tule haittavaikutuksia pitkä käyttoajankaan jälkeen.
Voisitko pikkuhiljaa totutella päivittäisiin kävelymatkoihin? Vaikka kuinka lyhyitä aluksi?
- Anonyymi
Aika menee kyllä tosi nopeasti. Nyt on maanantai ja aloituksesta on kulunut 7 vkoa ja 4 päivää. Paino on pysynyt viimeiset 4 päivää samana, eli muutos alusta on -9,4kg. Olen positiivisesti yllättynyt, koska viikonloput on aina sellaisia, jolloin joustan tiukimmista rajavedoista. Muutenkin odotettavissa on, että painon lasku pysähtyy jossain välissä ja jatkaa sitten taas myöhemmin putoamista. Tosin myös aktiviteetteja on enemmän, joten ne ehkä osin kompensoi toisiaan.
Paino on nyt pudonnut n. 50% tavoitteestani. Eli toisaalta on vielä paljon edessä. Ja isoin asia aikanaan tulee olemaan painon putoamisen lopettaminen ja saavutetun painon ylläpitäminen. - Anonyymi
Melkeinpä jokainen, joka on pudottanut painoa tunnistaa motivaation merkityksen. Joskus se tulee voimakkaana ja joskus taas sitä ei saa syttymään vaikka kuinka päättäisi. Tietysti voisin ainoastaan pistää laihdutus-/lihavuuslääkettä ja odottaa mitä tapahtuu. Mutta kun motivaatio prosessiin on syntynyt, lääke on tarkoituksensa mukaan ennen kaikkea tuki elämäntapojen palauttamisessa raiteilleen. Tietysti on ollut ikävä myös huomata, että tapaturmahistoria vaikuttaa siihen ettei kaikki vanhat konstit painon hallinnassa ole käytettävissä, mutta toisaalta taas olen kehittänyt uusia. Olen siitä (uusien ratkaisujen löytämisestä) aika iloinen ja tyytyväinen itseeni.
- Anonyymi
Eikö motivaatioksi AINA riitä se, että peilistä katsoo vastaan epämiellyttävä plösö tai läski?
Kannattaa ottaa läskisestä itsestään kuva ja teippata se ruma kuva jääkaapin oveen. Siinä on motivaatiota kylliksi.
Vaihtoehtoisesti teippaa siihen jääkaapin oveen oman lääkärin antaman lausunnon, jossa todetaan että laihtuminen edistää omaa terveyttä. - Anonyymi
Aloituksesta on nyt tasan 8 viikkoa. Paino on nyt pudonnut -10,4 kg. Olen hieman edellä arvioimastani aikataulusta. Paino on nyt pudonnut n. 1 kg viikossa. Tänään voisin nostaa annoskokoa 7,5 mg, mutta pitäydyn tässä 5 mg annoksessa.
Tavoitteeni on, että olen pysäytyspainossa joulukuun 1.-2. viikolla. Pysäytyspaino on -2kg alle tavoitepainon.- Anonyymi
Lääkkeet eivät laihduta loputtomiin, vaan paino vakiintuu tyypillisesti viimeistään vuoden jälkeen.
Lääkitystä pitäisi kuitenkin jatkaa painon tasaantumisen jälkeenkin. Jos lääkityksen lopettaa, paino alkaa nousta.
”Täytyy lähtökohtaisesti ajatella, että lihavuus on krooninen sairaus. Ei kukaan, joka käyttää verenpaine-, kolesteroli- tai diabeteslääkettä, ajattele, että lääkitys korjaa tilanteen kuin antibioottikuuri”.
https://www.hs.fi/elama/art-2000010659461.html
- Anonyymi
Paino junnailee nyt aikalailla samoissa lukemissa, Aloituksesta on 9 viikkoa ja paino on pudonnut 10,5 kg. Jotenkin aika alkaa tuntua pitkältä, vaikka se ei niin pitkä olekaan. Jaksan kyllä tsempata. Mukavaa on se, että vaatteet, joita en olen käyttänyt vähään aikaan mahtuvat taas päälle. Ai niin ja ei sivuoireita, siitä olen tyytyväinen.
- Anonyymi
Paljon halvemmaksi ja terveellisempää olisi vähentää syömistä.
Mutta eihän se ahmatteja kiinnosta. - Anonyymi
Aloituksesta 9 viikkoa ja 5 päivää. Paino putoaa hitaammin, mutta kuitenkin on tapahtunut jotain. Paino on nyt laskenut -11,5kg. Tämä painon putoamisen hidastuminen ei ole yllätys, mutta silti jotenkin motivoidun, kun näen tuloksia syntyvän systemaattisesti.
Olen laskenut sinnikkäästi kaloreita ja tarkkaillut syömistä. Mounjaro on siinä varmasti hyvä tuki, vaikka tietoisilla päätöksillä on kuitenkin isoin merkitys tässä projektissa. Mitenkään "huomaamatta" painonpudotus ei ole edennyt, kyllä tämä on edellyttänyt aika paljon myös ajatustyötä ja valintoja. Liikkujana olen keskivertoliikkuja, aktiiviurheiluaikaan verrattuna määrä on tietenkin huomattavasti pienempi, mutta joka päivä kuitenkin jotain. - Anonyymi
Aloituksesta on nyt 10 viikkoa. 2 kk ja 10 pv. Paino on laskenut -12,2kg. Tavoitteeseeni on vielä 6-8 kg.
Tällä viikolla tuli vastaan artikkeli laihdutuslääkkeistä ja samalla huomasin, että laihdutuslääkkeen synonyymina käytetään sanaa lihavuuslääke. En varmistanut kumpi on vakiintunut terveydenhuollon käyttöön, mutta pakko tunnustaa, että itse koen sanan lihavuuslääke jotenkin rajumpana, vaikka eihän se asiaa miksikään muuta. - Anonyymi
Edessä melkoinen tapahtumaviikonloppu, joka alkoi jo eilen. Huomaan miettiväni, miten voin olla syömättä mahdollisimman vähän siten, etteivät muut kiinnitä siihen huomiota. Kirjoitan tämän tänne siksi, että huomaan itse ettei maailma kaadu siihen, että vietän viikonlopun normaalisti.
- Anonyymi
Kaveriporukan viikonloppu oli kertakaikkisen rentouttava ja hauska. Paljon kaikkea puuhaa ja myös sitä skumppaa, yhteisiä kokkailuja ja illallisia. Aluksi mietitytti miten ruokailutapani taipuvat pitkään viikonloppuun. Mutta kaikki meni hyvin ja päätin etten pingota ruokailujen kanssa. Tosin varmistin, että annoskoot pysyivät kurissa.
Eilen aamulla yllätyin, kun puntari näytti saman -12,2kg kuin torstaina. Nyt on kuitenkin tankattu sen verran, että olen ihan tyytyväinen jos tämän viikon viikkopunnituksessa (torstaina) paino on vakiintunut tuohon 12-12,5kg pudotuksen väliin.
Nyt myös huomaan, että vaatekoko on muuttunut sen verran, että aiemmat tiukatkin vaatteet ovat liian isoja eikä niitä voi käyttää esim. asiakastapaamisissa.
-Aloittaja - Anonyymi
Huomasin muuten, että lääkkeen hinta on jatkanut edelleen laskuaan. Lääkkeen hinta on laskenut vaiheittain siten, että elokuussa liuos maksoi n.114 eur ja nyt hinta on 73,6 eur.
- Anonyymi
Tasan 11 viikkoa aloituksesta. Tänään on siis aika taas piikittää. Ylläpitoannokseni on 5 mg. Paino on nyt laskenut yhteensä -12,4kg (aamupaino). Olen positiivisesti yllättynyt tämän aamun painosta. Muutosta viime viikkoon on 200g, kun muutoin viikkotasolla paino on laskenut keskimäärin 1 kg viikko. Mutta koska viikonloppu meni kaveripariskuntien kanssa ja eilenkin oli se aika ajoin pitämäni "tankkauspäivä", on varsin hienoa, että paino on laskenut viime viikosta. Suunta on selkeä. Lopullinen tavoitepainoni on 68-73 kg. Tämä siis sitten, kun painonpudotus on takana ja paino hakeutunut omiin uomiinsa. Tällä hetkellä aamupainoni on 76,4 kg, eli matkaa on vielä 6-8 kg. Juuri nyt se tuntuu aika paljolta.
- Anonyymi
Tutustuin tänään pintapuolisesti Mounjaron tutkimusdataan. Tutkimustulosten mukaan 10mg saati 15 mg:n annostuksella painon lasku pysyy kiivaana vielä 12-16 viikon jälkeen, kun taas käytössäni olevaa 5 mg:lla painon lasku alkaa tuossa vaiheessa hidastua . Siihen saakka tahti on sama kuin korkeammilla annoksilla. Ainakin edelleen olen sitä mieltä, etten tule nostamaan annosta korkeammaksi vaikka paino laskisikin hitaammin seuraavien viikkojen jälkeen. Toisaalta on pieni ahneus. Jos pysyn 1 kg pudotuksen viikkotahdissa, etenen ap. suunnitelman mukaan ja olen pysäytyspainossa joulukuun 2. viikolla. Voi kun nyt osaisin toimia järkevästi.
- Anonyymi
Olen seurannut painoa aina tasaviikoin torstaina sekä maanantaina tai tiistaina. Nyt on tiistai. Kulunut 11 viikkoa ja 5 pv. Tänään aamupaino (75,6kg) oli -13,2 kg aloituksesta, mutta kun punnituksen jälkeen join vettä, laitoin kahvin valmiiksi, puuhastelin hieman ja kävin puntarissa uudelleen, niin paino oli tasaantunut jo 200g.
Viikkoon 10 saakka paino laski tasaisesti. Alun 2kg+1kg per viikko. Nyt painon laskeminen on jotenkin tasaantunut tai hidastunut. Toisaalta tuntuu, että olen jo lähellä tavoitetta, mutta kun laskee prosentteja, niin takana on vasta hieman yli 2/3. Eli sinniteltävää on. Oma erillinen projektinsa sitten on se, että paino pysyy siellä missä toivon. Nyt myös mietin pitäisikö sittenkin annosmäärää nostaa, vai onko kuitenkin ihan järkevää hyväksyä hieman hitaampi painon pudotus? Tässä vaiheessa tuntuu, että on ja sparraan itsenäni pysymään päätöksessäni.- Anonyymi
Se, että turvaudut lääkkeisiin etkä omaan päätökseen muuttaa käytöstäsi osoittaa, että sinulla tuskin on kykyä pitää painosi ilman lääkkeitä. Painonhallintasi on lääkeriippuvaista, mikä on hyvin surullista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että turvaudut lääkkeisiin etkä omaan päätökseen muuttaa käytöstäsi osoittaa, että sinulla tuskin on kykyä pitää painosi ilman lääkkeitä. Painonhallintasi on lääkeriippuvaista, mikä on hyvin surullista.
Lääkkeitähän ei saa yksistään, vaan ne ovat tukimuoto muun kokonaisuuden rinnalla. Tuskinpa kukaan saa tai käyttää lääkettä jos laihduttaa pelkästään odottaen, että lääke tekee ihmeitä.
Eli lääke on tukisysteemi ja osaltani se on tarkoittanut ruokasysteemin uudelleen järjestelyä. Liikunnan osalta kuulun siihen hyväkuntoinen, mutta ylipainoinen ryhmään. Tärkeää onkin ollut tunnistaa painon nousun taustat ja oivaltaa ettei kuntourheilijana todellakaan kuluta yhtä paljon kuin aiemmin. Olen todella iloinen, että tällainen lääke on antanut minulle buustia.
Joka tapauksessa teen kaikkeni ja toivon, että kykenen hallitsemaan painoni myös en jälkeen, kun pääsen tavoitteeseeni. Tavoitteeni on pysäytyspaino ja siihen lisäys n. 2kg. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkkeitähän ei saa yksistään, vaan ne ovat tukimuoto muun kokonaisuuden rinnalla. Tuskinpa kukaan saa tai käyttää lääkettä jos laihduttaa pelkästään odottaen, että lääke tekee ihmeitä.
Eli lääke on tukisysteemi ja osaltani se on tarkoittanut ruokasysteemin uudelleen järjestelyä. Liikunnan osalta kuulun siihen hyväkuntoinen, mutta ylipainoinen ryhmään. Tärkeää onkin ollut tunnistaa painon nousun taustat ja oivaltaa ettei kuntourheilijana todellakaan kuluta yhtä paljon kuin aiemmin. Olen todella iloinen, että tällainen lääke on antanut minulle buustia.
Joka tapauksessa teen kaikkeni ja toivon, että kykenen hallitsemaan painoni myös en jälkeen, kun pääsen tavoitteeseeni. Tavoitteeni on pysäytyspaino ja siihen lisäys n. 2kg.Trendi on, että pistos tai pilleri on parempi, vaikka vaiva voitaisiin hoitaa ilman lääkkeitä. Syömättömyydestä on vaikeampi tehdä bisness kuin pistoksista.
Lääkkeillä on paikkansa, silloin kun niitä oikeasti tarvitaan, mutta jos lihavuuttaan ei pysty parantamaan ilman lääkkeitä, niin silloin pitää puuttua juurisyyhyn, joka on psyykkinen eikä mitkään "kylläisyyshormonit" tai "verensokeri".
Ihminen lihoaa, kun syö enemmän kuin kuluttaa ja laihtuu kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Jos ihminen ei pysty hallitsemaan syömistään, niin kyse on psykologisesta ongelmasta. Anonyymi kirjoitti:
Joka tapauksessa teen kaikkeni ja toivon, että kykenen hallitsemaan painoni myös en jälkeen, kun pääsen tavoitteeseeni. Tavoitteeni on pysäytyspaino ja siihen lisäys n. 2kg.Kannattaa sitten pitää huoli siitä ettei lipsu vanhoihin elintapoihin lääkkeen jälkeen. Itse en lihonut Ozempicin (käytän sitä diabetekseen) saantivaikeuksien aikana mutta aloitan nykyään aterian salaatilla ja pääruokaa otan 100 g. Tuo tarkoittaa grillatessa yhtä grilli-/ryynimakkaraa. Sama annoskoko myös juhliessa.
- Anonyymi
Hyvin olet edennyt. Itsekin aikanaan painoa pudottaneena kuulostaa tutulta tuo hetki, kun on toisaalta jo niin lähellä tavoitetta ja toisaalta taas matkaakin vielä on. Kyllä se siitä etenee ja hyvin olet kyennyt pudottamaan painoa. Haluan kannustaa sinua. Älä välitä kommenteista, jotka voivat tuntua enemmän ilkeämielisiltä kuin tukevilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin olet edennyt. Itsekin aikanaan painoa pudottaneena kuulostaa tutulta tuo hetki, kun on toisaalta jo niin lähellä tavoitetta ja toisaalta taas matkaakin vielä on. Kyllä se siitä etenee ja hyvin olet kyennyt pudottamaan painoa. Haluan kannustaa sinua. Älä välitä kommenteista, jotka voivat tuntua enemmän ilkeämielisiltä kuin tukevilta.
Kiitos kannustuksesta. Se on uskomattoman arvokasta. -aloittaja
- Anonyymi
Mounjaron aloituksesta on nyt tasan 12 viikkoa. Eli tänään on piikityspäivä, ylläpitoannos 5mg.
Paino on laskenut yhteensä -13,6 kg. Tuskailin tuossa välissä, että painon putoaminen on hidastunut, mutta arvioin jostain syystä väärin. Paino on pudonnut samaa tahtia kuin aiemminkin. Helpottavaa ja mukavaa.
Uskon, että lääkkeestä on ollut minulle hyötyä painonpudotusprojektin tukitoimena. Samoin tänne kirjoittaminen auttaa minua, kun saan projektini tavallaan "näkyväksi" ja voin lukea muiden kommentteja sekä kokemuksia. Erityisen kiitollinen olen kannustavista viesteistä, mutta myös hieman ilkeämielisestikin kirjoitetuissa viesteissä nostetaan toisinaan esiin ihan relevantteja asioita.
BMI on vielä 26,6 ja vyötärö 83 cm. Vyötäröä en tosin mitannut aloittaessani, joten en tiedä muutoksen määrää.- Anonyymi
Lääkeriippuvuutta on niin monenlaista.
- Anonyymi
Huomenna on se päivä, kun on aika uudistaa joiltain osin vaatekaappia. Tosin harkitusti, koska vielä on kuitenkin muutaman kilon pudotus edessä enkä halua tehdä hankintoja, joita en voi käyttää jatkossakin.
Samalla kun olen käynyt vaatekaappia läpi, vastaan on tullut myös joitain tähän hetkeen sopivan kokoisia vaatteita, sekä vaatteita, joita en jostain syystä ole käyttänyt kuin vain vähän. Eli olen nyt myös pakannut siistejä vaatteita kierrätettäväksi. Osa menee sitten kokonaan poistettavaksi. Tämä on aika konkreettinen hetki ja osaltaan helpottava. Tällaisia askeleita tähän prosessiin vaan väistämättä sisältyy.- Anonyymi
Löytyikö sieltä kaapista kykyä itsehillintään, jonka hukkaaminen on ollut lihoamisesi syy? Vai aiotko jatkossakin turvautua pistoksina annettavaan itsehillinnän korvikkeeseen?
- Anonyymi
Tänään on tiistai. Lauantaina kävin hankkimassa muutaman työvaatteen asiakastapaamisiin. Aika mukava hetki, kun huomaa kokeilevansa ensin kokoa, joka on eittämättä liian suuri. En ole mikään shoppailu intoilija, mutta asiakaskohtaamisiin on silti syytä pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla. Onneksi tavat ja tyyli on rentoutunut vuosien myötä. Oli kuitenkin helpottavaa, kun sain tiiviillä kierroksella koostettua setin, jolla selviän lähiviikot ja ehkä seuraavat 2 -3kk. Aamupainoa en ole päässyt mittaamaan perjantain jälkeen, mutta iltapainon perusteella paino on vakiintunut viime torstain -13,6 kg tasoon. Saa nähdä laskeeko se tuosta tämän viikon viikkopunnitukseen. Olen joka tapauksessa tyytyväinen, että olen saanut kiinni tästä rytmistä ja kaikkien loukkaantumishaasteiden jälkeen keho alkaa oppimaan tässä hetkessä olemiseen.
- Anonyymi
Kuluneen viikon aikana paino ei ole mennyt ylös eikä alas. Aloituksesta tasan 13 viikkoa ja painon muutos alusta on sama -13,6 kg. Eli painon putoaminen on pysähtynyt viimeisen viikon aikana. Hidastumista oli huomioitavissa jo aiemmin, mutta punnituspäivänä aina edistystä on kuitenkin tapahtunut. Olen silti ihan tyytyväinen edistymään. Myös painon putoamisen jumittaminen on osa prosessia. En kuitenkaan aio nostaa mounjaro annosta. Sen sijaan mietin, että jos painon lasku hidastuu merkittävästi, saatan aikaistaa Mounjaron lopettamista. Kuitenkin kaiken takana on ruokailumuutokset, jonka sisäänajoa Mounjaro on osaltaan varmasti helpottanut.
- Anonyymi
On sunnuntai, aloituksesta 13 vkoa ja 3 pv. Paino n putoaminen on pysähdysvaiheen jälkeen lähtenyt taas liikkeelle. Paino on pudonnut nyt tasan - 14 kg.
Tämän aamupaino oli 74,8 kg. Vaikka kokonaisuus ratkaisee, on mukava nähdä uusi kiloluku. Muutamana aamuna puntarissa on vilahtanut 74, mutta lukema on kuitenkin lopulta pysähtynyt 75 . Vaikka eroa on vain 200 g, niin kyllä tuo uusi kilolukema taas motivoi. - Anonyymi
On mielenkiintoista seurata painonpudotuksesi edistymistä. Painonpudotuksessa nuo suvantovaiheet ovat hyvin tavallisia, joten älä lannistu, kyllä se siitä taas etenee.
- Anonyymi
Kiitos. Kuten olen aiemminkin kertonut, niin tänne kirjoittaminen ja tsemppiviestit kannustavat minua painonhallinnassa. Paino on jatkanut putoamistaan. Tämän aamun punnituksessa paino on pudonnut -14,4 kg aloituspun̈ituksesta. Aloituksesta 13 vkoa ja 5 pv.
- Anonyymi
Aloituksesta on tasan 14 viikkoa. Paino on nyt pudonnut tasan -15kg. Paino putosi pitkään kaavalla viikkojen määrä x1 kg +2kg. Alussa tippui nopeasti kaksi kiloa "ekstraa" ja sen jälkeen periaatteessa tasaisesti 1 kg per viikko. Vaikka välissä on ollut viikko jolloin paino ei ole juuri muuttunut, on vastaavasti seuraavalla viikolla tulla nopeampi muutos. Kuitenkin sen yhden kaveriviikonlopun jälkeen kilot hieman junnasivat ja nyt ennakoitavissa on, että painon pudotus on keskimäärin 1 kg per viikko. En silti ylläty tai pety mikäli vauhti hidastuisi, koska tarkkailen ruokailuani nyt aika armottomasti ja minun on syytä pikkuhiljaa totuttaa keho taas hieman isommille kalorimäärille.
Lopullinen tavoitepainoni on 68-73 kg. Aamupaino tänään oli 73,8 kg, Toisaalta lähellä ja toisaalta vielä niin kaukana. Joka tapauksessa helpottunut olo, että olen saanut buustia tähän projektiin.- Anonyymi
Olet edennyt kyllä todella vauhdilla. ja olet selkeästi pysynyt määrätietoisesti alkuperäisessä suunnitelmassasi. On kuitenkin hyvä havainto, että liian kovilla itseään ei kannata pitää eli kannattaa antaa keholle riittävästi kaloreita, vaikka painonputoaminen ei tapahtuisikaan niin nopeasti. Se helpottaa myös painon tasaamista siinä vaiheessa, kun päätät lopettaa painon pudottamisen. Toivon myötätuulta projektiisi.
- Anonyymi
On surullista että ihmisistä on tullut nysväkkeitä, jotka eivät pysty edes omaa syömistään hallitsemaan ilman lääkkeiden apua. Maailman yksinkertaisin asia: olla syömättä enemmän kuin tarvitsee. Ei onnistu! Anna piikki anna pilleri, muuten ei tule mitään.
No lääkefirmoille on tietenkin ilouutinen, että Suomessa on kohta satatuhatta laihdutuslääkeriippuvaista. - Anonyymi
Kiva lukea sinun matkaa.
Itse aloittamassa saman lääkkeen ja googletin kokemuksia ja oli kiva lukea kirjoituksiasi.
Itse ajattelin kynällä aloittaa,se helpompaa- Anonyymi
Kiitos. Aloittaessani googletin kokemuksia, mutta kun en oikein löytänyt, päätin sitten kirjoittaa niitä. Olen myös huomannut että kirjoittaminen kannustaa minua ja voin seurata myös itse etenemistäni. Kaipaan myös vertaistukea ja olen kiinnostunut muiden kokemuksista, siksi onkin mukavaa että olet löytänyt tämän viestiketjun.
En varmaankaan ole mikään mallioppilas, koska hyödynnän mounjaroa yhdessä pääsääntöisesti tiukan ruokavalion kanssa. Tunnen kyllä toisinaan voimakasta nälkää rajoittaessani syömistä ja uskon, että mounjaro ehkäisee kunnon repsahduksia. Täysin ehdoton en kuitenkaan ole ollut. Olen syönyt pari kertaa french dogin ja viikonloppuisin ystävien vieraillessa tai ollessamme ystävien luona, syön kaikkea samaa kuin muutkin , mutta olen opetellut pienempiä annoskokoja - ja pidän pintani enkä hae lisää. Tosin tähän mounjaro kyllä auttaa kylläisyyden tunteen synnyttämisen kautta.
Huomenna on varsinainen viikkopunnituspäiväni (15 vk) eli tänäänt aloituksesta on 14 viikkoa ja 6 päivää. Aamupaino oli 73 kg, paino on laskenut tähän mennessä -15,8 kg.
- Anonyymi
Onko Suomen apteekeissa myytävissä mounjaro kwikpeneissä neulat mukana vai ei?
Kun youtubesta katsoo pistosohjeita,niin toisissa on valmiina ja toisissa ei???
Eli pitääkö ostaa erikseen ja jos myykö kaikki apteekit kyniin sopivia neuloja ja monkä pituonen neulan on oltava?
Kiitos,jos joku osaa/viitsii vastata.- Anonyymi
En tiedä onko kwikpeneissä tarvittava määrä nauloja mukana, mutta kysyn Lilyltä n. kuukausi sitten ohjeistusta neulojen kokoon. Tuoteselosteessa lukee, että tulisi pistää ihon alle ja tuo neula on aika pitkä eikä esim. yhtään samanlainen kuin kwikpenissä.
Sain tällaisen vastauksen:
"Kiitos kysymyksestänne koskien Mounjaro® (tirtsepatidi)-tuotettamme ja neulan pituutta
injektiopulloa ja KwikPen-kynää käytettäessä. Molempia tuotteita käytettäessä Lilly suosittelee
että käytettävä neula on 29G-33G, terveydenhoidon ammattilainen valitsee sopivan neulan
pituuden kullekin potilaalle. Löydätte lisätietoa Mounjarosta ja neuloista alla englanninkielellä sekä injektiopullolle että Kwikpen-kynälle."
Eli siinä ohje ainakin kwikpenin osalta, injektioruiskuun ko. neulat eivät apteekin mukaan sovi, joten siltä osin olen apteekkihenkilökunnan ohjeistuksen mukaan käyttänyt luovuutta. Myös noita viestissä olevia neuloja myyjään apteekeissa.
- Anonyymi
Aloituksesta on tasan 15 viikkoa. Tänään aamupaino oli 72,4, joten paino on laskenut yhteensä -16,4 kg. Pudotustavoitteeni oli 20 kg, joten matkaa siihen ei ole enää paljon.
Aloitin elokuun alussa ja nyt ollaan jo marraskuun puolivälissä. Alun perin laskin, että painonpudotustoimenpiteet ajetaan alas joulukuun 1. tai 2. viikolla ja niin tulen tekemään riippumatta siitä, onko painoa pudonnut 20 kg tai vähemmän. Tosin alasajo alkaa jo aiemmin, mikäli 20 kg rajapyykki on saavutettu. Samalla alan ajamaan mounjaro annosta alas lopettaakseni sen kokonaan. - Anonyymi
Alussa pidin tankkauspäiviä kuunnellen kehoa, mutta niin se vaan on muotoutunut, että viikonloppuisin on aina kaikenlaista tapahtumaa ja silloin tulee syötyä enemmän. Sen vuoksi nämä alkuviikon punnitukset on jokseenkin jännittäviä. Tänään aloituksesta 15 viikkoa ja 5 pv, painoa on pudonnut -16,6kg. Eli viikonlopun syömingit ovat epäilyksistäni huolimatta olleet ihan paikallaan.
Olen täydentänyt vaatekaappia kerran ja samalla olen huomannut, että varsinkin siinä vaiheessa, kun paino nousi olen ostanut ehkä liiankin "istuvia"/tiukkoja/pieniä vaatteita. Nyt jotenkin tuntuu, että vaate voi olla oikeasti imartelevampi, kun vaatteen ja kehon väliin jää riittävästi liikkumatilaa. - AnonyymiUUSI
Aloituksesta on tänään tasan 16 viikkoa. Aamupaino 71,8 kg, eli paino on tippunut tasan -17 kg. Tänään oli ensimmäinen päivä, kun puntari edes vilahti alle 72 kilon. Kaivoin kolmatta kertaa esiin myös mittanauhan. Vyötärö oli nyt 78 cm ja tavoitteeseen tasan 3 kg. Painonpudotusprojektin jälkeen tavoitteeni on, että paino tasaantuu välille 68-73kg.
Huomaan tekeväni yhä enemmän ajatustyötä se eteen, että painonhallinta on luontevaa myös sen jälkeen, kun irrottaudun mounjarosta. Meillä itse kullakin toimii erilaiset tavat, omalla kohdalla olen huomannut, että perinteinen sanonta "hyvin suunniteltu on puoliksi tehty" toimii minulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1203285- 751735
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151461Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos491270VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911145Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat851045- 621016
- 65944
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k78863Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä19857