Yhdettätoistakertaa järjestettävässä Helmet-lukuhaasteessa numeroidaan viisikymmentä eri kategoriaa eri tyyppisille ja eri aiheista kirjoitetuille kirjoille.
Tarkoituksena on lisätä lukuintoa ja stressitöntä lukemisen iloa; säännöt ovat jokaisen itse tulkittavissa. Esimerkkeinä:
12. Kirjassa on ilkeä tai paha naishahmo
Merit Riihosen Mitä ikinä haluat -romaanissa kuvataan vanhemman naisen ja teinipojan välistä suhdetta, jossa ikäero ja valta-asetelma on sopimaton. Karin Fossumin Paha äiti -romaanissa äiti harjoittaa henkistä väkivaltaa lapsiaan kohtaan.
13. Kirjailija on työskennellyt kirjastossa
Kari Aronpuro on tehnyt pitkän uran kirjastonhoitajana. Minäkin olen opintojeni aikaan työskennellyt jonkun verran kirjastossa, joten tartu vaikkapa Löydä lautapelit -kirjaani.
Kansainvälisistä kirjastonhoitajista mainittakoon Audre Lorde, Jorge Luis Borges, Lewis Carroll, Per Petterson, Marcel Proust ja Philip Pullman.
14. Kirjan kääntäjä on voittanut Mikael Agricola -palkinnon tai muun
jne.
Kaikki kategoriat linkissä:
https://www.kirjavinkit.fi/listat/helmet-lukuhaaste-2025/
Helmet-lukuhaaste 2025
185
1276
Vastaukset
- Anonyymi
Onpa runsauden pula lukuhaasteessa !
Ei ainakaan voi väittää, etteikö jokaiselle löytyisi kategoria
ja useitakin.
Tietämättä lukuhaasteesta olen juuri lukenut kirjan, joka kuuluu
kategoria kahdeksaan: Kirjan kannen pääväri on vihreä tai kirjan nimessä on
sana vihreä.
Se on Eevan Kilven vihreäkantinen kirja
"Tähdet ovat alkaneet näkyä"
Eeva Kilven ajatukset koskettavat aina.
Myös toisen sinisenvihreä- tai vihreänsinikantisen kirjan luin (vasta) äskettäin,
Ani Kytömäen "Margaritan".
Joku voi pitää ja nauttia kirjasta juuri sellaisenaan.
Minusta sen rakenne ja pituus olisi kaivannut kustannustoimittajan punakynää.
Se oli tungettu liian täyteen yksityiskohtia.
Lukijan mielikuvitukselle ei jäänyt enää mitään tilaa ja kirjan pituus vesitti
draaman kaaren, alkoi joissakin kohtaa haukotuttaa, vaikka se
Finlandia-palkittu kirja onkin. - Anonyymi
Jorge Luis Borges oli sokea, mutta toimi kirjastonhoitajana ?
Mikä ettei, koska hän pystyi hienoja kirjojakin kirjoittamaan
ja oli lukenut valtavasti.
Sanelikohan hän kirjansa jollekin loppuvaiheessa ?
Oliko hän lapsuudestaan asti sokea vai sokeutui vähitellen ?
Ihanassa "Seitsemän iltaa" kirjassaan hän taisi kertoa näistä asioista,
mutta valitettavasti muistiini jää yhä vähemmän lukemistani kirjoista.En ole perehtynyt Borgesin elämään enkä tuotantoon, lukenut vain osittain joitakin hänen kirjojaan. Käsittääkseni hänellä oli perinnöllinen silmäsairaus, joka paheni iän mukana.
Jospa jollakin muulla olisi enemmän tietoa hänestä.
Yksi aikamme suurista kirjailijoista ja jostain ihmeellisestä syystä hän ei saanut koskaan Nobelin kirjallisuuspalkintoa, vaikka oli ollut ehdolla seitsemän kertaa.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
En ole perehtynyt Borgesin elämään enkä tuotantoon, lukenut vain osittain joitakin hänen kirjojaan. Käsittääkseni hänellä oli perinnöllinen silmäsairaus, joka paheni iän mukana.
Jospa jollakin muulla olisi enemmän tietoa hänestä.
Yksi aikamme suurista kirjailijoista ja jostain ihmeellisestä syystä hän ei saanut koskaan Nobelin kirjallisuuspalkintoa, vaikka oli ollut ehdolla seitsemän kertaa.Borges toimi muun muassa englantilaisen kirjallisuuden professorina Buenos Airesin yliopistossa sekä kansalliskirjaston johtajana. Elämänsä viimeiset vuosikymmenet hän oli sokea.[3]
- Anonyymi
Kirjan valintaperuste nro 23: Pidät kirjan nimestä
Tässä muutama minun makuuni osuva nimi, ehkä näistä joku puhuttelee sinuakin: Aja aurasi vainajain luitten yli, Jos kuolema on vienyt sinulta jotakin anna se takaisin, Tähystä tuulenpuolta, Hakkuu : Muuan mielenkuohu ja Tällä tavalla hävitään aikasota.
Erikoinen maku, jos pitää kirjan nimestä:
Aja aurasi vainajain luitten yli. Lukupiirin teemojen mukaan valikoituu nykyisin osa lukemistoani, erityisen antoisa oli Afrikan lähihistorian naisten asemaa koskeva kirjallisuus, seuraavana on uutta ja vanhaa Norjasta. Tulee tutustuttua sellaisiinkin aihepiireihin, jotka jäisivät muuten löytämättä. Joskus kiireessä nappaan uutuushyllystä lukemista vetoavan kansikuvan tai kirjan nimen perusteella, ja ilahduttavia löytöjä onkin tullut. Viimeksi kansikuvassa nojaili kuplavolkkarin konepeltiä vasten halaileva nuoripari, tytöllä minimekko ja hyvin tutunnäköiset valkoiset kanta auki -kengät 70-luvun alusta, kirjan nimenä Kesän tango, luvassa siis nostalgisia hetkiä. Kirjailija on Iida Aho, täysin uusi tuttavuus, mutta hän onkin ennen nimellä Tanja Kaarlela kirjoittanut, jota on kehuttu tarkasta maaseudun ajankuvasta ja kauniista selkeästä kielestä. Kirja aloittaa uuden Pääskyniemi-sarjan, varmastikin helppoa ja viihdyttävää maaseudun elämän kuvausta ja yhteiskunnallistakin murrosta luvassa.
Kekseliäitä ja riemastuttavia nuo Helmet-houkuttimet, toivoisi jokaiselle jotain löytyvän! Erilaisia maratoneja ja lukuhaasteita on kirjastoväki ja kustantamot keksineet, itse olen muutamassa runomaratonissa ollut hauskaa pitämässä. Ennen löysin Turun kirjamessuilta pienkustantamoiden helmiä, mutta messut ovat olleet jo kauan mielestäni rasittava ja kaupallinen show. Itselleni on Tammen keltainen kirjasto ollut aina laadun tae, keräsin vuosikausia tätä sarjaa, antavat toisilla lukukerroillakin uutta, ja toivoin saavani ne kotiin aina kierrätykseltä. Enää en sarjaa kerää, mutta katson uutuuksista lukuvinkkejä.
"Keltainen kirjasto on Tammen maineikas käännöskirjallisuuden kirjasarja. Sen perusti Tammen vuonna 1982 eläkkeelle jäänyt tokitusjohtaja Jarl Hellemann (1920–2010). Ensimmäisenä teoksena ilmestyi Alan Patonin Liian myöhään vesipääsky vuonna 1954. Sarjassa on sittemmin ilmestynyt 7–10 kirjaa vuosittain ja vuosien varrella sarjassa on ilmestynyt jo yli 500 kirjaa.
Keltaisessa kirjastossa on julkaistu useita kirjallisuuden nobelisteja, monesti jopa ennen Nobel-palkintoa. Sarjassa on julkaistu muun muassa Ernest Hemingwayta, Toni Morrisonia, Herta Mülleria, Haruki Murakamia, Alice Munroa, Kazuo Ishiguroa ja Doris Lessingiä."
http://keltainenkirjasto.fi/kirjat/keltaisen-kirjaston-kirjaluettelo/
On myös julkaistu 10 kärjessä, aika monta tuttua nimeä minullekin.
https://kirja.elisa.fi/uutiset/keltaisen-kirjaston-top-10-suosikit
Lapsuuden ensimmäiset kirjat kuuluivat taas Tammen kultaiseen kirjastoon, ja ne luettiin ja katseltiin puhki, muutama aarre on säilynyt sisaruksillani ja minulla.Kuulun FB:n helmet-lukuhaasteryhmään ja nyt kun uusi lukuhaaste on julkaistu, niin ryhmän jäsenet julkaisevat omia listojaan kilpaa. Todella hyviä lukuvinkkejä niistä löytää, mutta varsinaista lukuhaastetta en ole itse tehnyt. Uutuuskirjat ovat aina kiinnostavia ja klassikkojenkin joukosta löytyy aina kirjoja joita en ole lukenut.
Viimeiset pari vuotta olen lukenut lähes vain e-kirjoja ja keskittynyt ruotsinsuomalaiseen kirjallisuuteen, uuteen suomalaiseen proosaan ja ruotsalaisiin dekkareihin.
https://www.facebook.com/groups/helmetlukuhaaste
Ryhmä on julkinen ja kaikkien näkyvillä- Anonyymi
Epäilen saadaanko tällä keinolla uusia lukijoita, mikä on kai tarkoitus ?
Vanhoilla lukijoilla on omat perusteensa ja mieltymyksensä valita kirja.Oletan että tarkoituksena on saada ei niinkään uusia lukijoita, vaan vanhoja lukijoita kiinnostumaan uusista lukukokemuksista,
Monet ikänsä kirjoja lukeneet ovat täysin vakuuttuneita omista mieltymyksistään eivätkä tule ajatelleeksi kokeilla mitään muuta genreä kuin sitä minkä ovat joskus valinneet.
Lukupiirit toimivat samalla periaatteella: tarkoituksena on laajentaa lukijan lukukokemista .
- Anonyymi
Itse en ole mielestäni kovin luutunut vielä, mutta minulla on oma makuni
(niinkuin kaikilla), mikä ei estä minua kuitenkaan olemasta avoin
kurkkaamaan muunlaistakin proosaa, mutta harvoin teen löytöjä.
Kirjoittamisen tyyli merkitsee minulle paljon ja kirjan rakennekin.
En jaksa jaaritteluja, joista ei ensimmäiseen sataan sivuun tiedä
mihin ne johtavat vai johtavatko mihinkään.
Tähän ikään monet eri genret on testattu jo kauan sitten.
Tietenkin on ihan kiva, että kirjastolaitos on aktiivinen
ja tietenkin on kiva, että on niin paljon erilaisia kirjoja,
että jokaisen makuun löytyy luettavaa.
Monen mielestä minun kirjavalintani ovat tylsiä,
ne ovat enimmäkseen tietopuolisia ja aina joskus saa kuulla huokauksen:
"Miten sinä jaksat noita lukea - - -!"
Toivoisin, että löytyisi joku keino, että lapset ja nuoret saataisiin
takaisin kirjojen pariin, nenä irti kännystä.
Heidän kärsivällisyytensä ei tunnu riittävän hitaaseen lukunautintoon.- Anonyymi
Samoin toivoisin minä nuorison, koska tuntuu, että jos ei lue, menettää paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin toivoisin minä nuorison, koska tuntuu, että jos ei lue, menettää paljon.
piti lukea: Samoin toivoisin minä nuorison suhteen, koska tuntuu, että jos ei lue,
menettää paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
piti lukea: Samoin toivoisin minä nuorison suhteen, koska tuntuu, että jos ei lue,
menettää paljon.Mitä he menettävät?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä he menettävät?
Sen, joka lukee ei tarvitse kysyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen, joka lukee ei tarvitse kysyä.
Se joka lukee, ei kykene vastaamaan väitteeseensä.
Mahtaneeko se lukea itsekkään? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahtaneeko se lukea itsekkään?Ihmiselle, joka ei ole yhtäkään kirjaa lukenut ei tarvitse todistaa mitään.
Nääs, sokealle on turhaa näyttää valoa. Mene takaisin korppiksen ketjuun.
Se on oivallinen sinun tasollesi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahtaneeko se lukea itsekkään?Ei sinun kannatakaan lukea. Kommenttisi kertovat, ettet sinä pysty kehittymään.
Innokkaat lukijat ovat vahvempia empatiassa ja ongelmanratkaisussa.
Ahkerilla romaanien lukijoilla on älyllinen etulyöntiasema verrattuna niihin,
jotka eivät lue.
Olen samaa mieltä kanssasi.
Kiinnostus lukemiseen ja kirjaliisuuteen nuorison ja nuorten aikuisten keskuudessa on pahaa ennustavaa. Tai sitten se on vain merkki paradigmimuutoksesta, siirtymävaiheesta kulttuurissa. Sekin on huolestuttavaa, koska me jotka emme anna periksi kirjojen ja kirjallisuuden merkityksestä olemme vielä suuri joukko. Kirjoja kirjoitetaan ja julkaistaan enemmän kuin koskaan ja kirjailijan ammattinimike on vielä arvostettu. Näemme kirjailijamme kulttuurikaanonin kantajina ja ylläpitäjinä ja mitä sitten kun nämä lukevat sukupolvet ovat jo siirtyneet tuonilmaisiin ja ja kännykkä-ja appikansa on varttunut päättäjien ikään? Miehet ja naiset, jotka eivät ole koskaan lukeneet yhtään kirjaa vapaaehtoisesti alusta loppuun?- Anonyymi
Minulla oli lainassa kirja "Ahdistunut sukupolvi : kuinka älypuhelimeen perustuva lapsuus on aiheuttanut mielenterveyden häiriöiden epidemian / Jonathan Haidt ; suomentanut Kimmo Pietiläinen", mutta se on uutuus enkä ehtinyt sitä lukea,
kun monta muutakin kirjaa oli lainassa. Yliarvioin aikani, se ei riittänyt kaikkien kirjojen lukemiseen.
Kirjasta olisi ehkä löytynyt syitä nuorten lukemattomuuteenkin.
Mittavan tieteellisen aineiston perusteella Jonathan Haidt osoittaa,
että ennen kaikkea noin vuonna 2010 käyttöön tulleet älypuhelimet
ja some ovat koukuttaneet nuoret. Ne ovat aiheuttanee univajetta,
henkilökohtaisten kontaktien vähenemisen, addiktiota, itsensä vertailua
muihin, eristäytyneisyyttä ym. Ei malta myöskään antaa aikaa lukemiselle ?
Kirjassa on 300 sivua ja mittava lähdeluettelo.Keskustelimme juuri hiljakkoin poikani kanssa tuosta: hän opettaa lukiossa ja ilmiö on hänelle tuttu. Puhuomme myös tyttäreni teini-ikäisistä pojista ja siitä että toinen heistä kulkee älykänny hitsattuna käteen ja vaikka muuten on kelpo nuori ja ihana lapsenlapsi, niin hänen kanssaan on vaikea puhua pitempään, kun hänen katseensa livahtaa puhelimen näyttöön tuon tuostakin.
Itsekin olen huomannut että tuo puhelimen ainainen kilahtelu kun sometileillä tapahtuu jotain, kun tulee uusia viestejä, ilmoituksia jne. koukuttaa ja häiritsee. Yläkertaan en edes vie puhelintani, luen sängyssä tabletilta ja en halua että minua häiritään.
Taidanpa laittaa tuon kirjan nimen mieleen, josko se löytyisi e-kirjana.
Ellei, niin kirjastosta voisi yrittää etsiä.MInulle kävi tuon Haidtin kirjan kanssa samoin, Ano 16.21. Ehdin vain selata sitä, mutta nuo mainitsemasi asiat jäivät kyllä talteen. Ehkä yritän lainata kirjan uudelleen.
Minusta tämän ajan hektinen ilmapiiri ei ole omiaan kutsumaan ketään kirjojen pariin. Lukeminen vaatii kuitenkin rauhoittumista ja eri tason keskittymistä kuin netissä surffailu.
Ainakin vielä omat lapsenlapseni, 8-13 v, pystyvät keskustelemaan je heille on määrätty ruutuaika. Odotan mielenkiinnolla tuota tulevaa kännykkäkieltoa kouluihin...
Mielestäni me aikuiset olemme kyllä suunnannäyttäjiä tuon lukuharrastuksenkin kohdalla. Jos kotona luetaan, kyllä se jonkinlaisen mallin ja vaihtoehdon tarjoaa lapsillekin. Ainakin luulisi..))Paloma.se01 kirjoitti:
Keskustelimme juuri hiljakkoin poikani kanssa tuosta: hän opettaa lukiossa ja ilmiö on hänelle tuttu. Puhuomme myös tyttäreni teini-ikäisistä pojista ja siitä että toinen heistä kulkee älykänny hitsattuna käteen ja vaikka muuten on kelpo nuori ja ihana lapsenlapsi, niin hänen kanssaan on vaikea puhua pitempään, kun hänen katseensa livahtaa puhelimen näyttöön tuon tuostakin.
Itsekin olen huomannut että tuo puhelimen ainainen kilahtelu kun sometileillä tapahtuu jotain, kun tulee uusia viestejä, ilmoituksia jne. koukuttaa ja häiritsee. Yläkertaan en edes vie puhelintani, luen sängyssä tabletilta ja en halua että minua häiritään.
Taidanpa laittaa tuon kirjan nimen mieleen, josko se löytyisi e-kirjana.
Ellei, niin kirjastosta voisi yrittää etsiä.Niistä sometileistä voi laittaa äänen pois, niin ei kilahtele.
Sitten voit kaikessa rauhassa sopivan tilaisuuden tullen vilkaista onko siellä mitä tapahtunut.
Jos et itse osaa, niin pyydä vaikka ottoa jelppimään.- Anonyymi
demeter1 kirjoitti:
MInulle kävi tuon Haidtin kirjan kanssa samoin, Ano 16.21. Ehdin vain selata sitä, mutta nuo mainitsemasi asiat jäivät kyllä talteen. Ehkä yritän lainata kirjan uudelleen.
Minusta tämän ajan hektinen ilmapiiri ei ole omiaan kutsumaan ketään kirjojen pariin. Lukeminen vaatii kuitenkin rauhoittumista ja eri tason keskittymistä kuin netissä surffailu.
Ainakin vielä omat lapsenlapseni, 8-13 v, pystyvät keskustelemaan je heille on määrätty ruutuaika. Odotan mielenkiinnolla tuota tulevaa kännykkäkieltoa kouluihin...
Mielestäni me aikuiset olemme kyllä suunnannäyttäjiä tuon lukuharrastuksenkin kohdalla. Jos kotona luetaan, kyllä se jonkinlaisen mallin ja vaihtoehdon tarjoaa lapsillekin. Ainakin luulisi..))Onhan niitä aikuisissa ja jopa vanhuksissa, joille lukeminen on ajanhukkaa ja vie aikaa luovuudelta.
- Anonyymi
demeter1 kirjoitti:
MInulle kävi tuon Haidtin kirjan kanssa samoin, Ano 16.21. Ehdin vain selata sitä, mutta nuo mainitsemasi asiat jäivät kyllä talteen. Ehkä yritän lainata kirjan uudelleen.
Mielestäni me aikuiset olemme kyllä suunnannäyttäjiä tuon lukuharrastuksenkin kohdalla. Jos kotona luetaan, kyllä se jonkinlaisen mallin ja vaihtoehdon tarjoaa lapsillekin. Ainakin luulisi..))Juttelin tuossa vuoden lopussa 17 vuotiaan pojan kanssa parisen tuntia.
Tiedän, että kirjoja hän ei lue, mutta mikä tietomäärä tämän pojan päässä olikaan.
Oli kuulemma netistä hankittua.
Mieleeni tuli, että kumpi on tärkeämpää, tietää tästä elämästä monelta eri tahoilta, vaiko lukea fiktiota kirjoista. (tiedän toki, että kaikki kirjat ei ole fiktiota)
Joillekin kirjojen lukeminen sopii, toisille se on jopa haitaksi, kun liikaa innostuu lukemaan. Anonyymi kirjoitti:
Juttelin tuossa vuoden lopussa 17 vuotiaan pojan kanssa parisen tuntia.
Tiedän, että kirjoja hän ei lue, mutta mikä tietomäärä tämän pojan päässä olikaan.
Mieleeni tuli, että kumpi on tärkeämpää, tietää tästä elämästä monelta eri tahoilta, vaiko lukea fiktiota kirjoista. (tiedän toki, että kaikki kirjat ei ole fiktiota)
Joillekin kirjojen lukeminen sopii, toisille se on jopa haitaksi, kun liikaa innostuu lukemaan.Tuo on kai ihan tutkimuksilla vahvistettu, Ano, 19.02, että nuoret tietävät paljon. Kuitenkin sanotaan, että tieto on aika hajanaista, nippelitietoa, ja sen soveltamisessa erilaisiin tarkoituksiin on puutteita.
Ammattikoululaisten kohdalla tästä muistaakseni puhuttiin, mutta tietämykseni tästä on hataraa ja kun tämä "uuslukutaidottomuus" on sittenkin aika uusi ilmiö niin ajantasaista tutkimustietoa ei välttämättä ole edes saatavilla - ainakaan meille tavikseille.
Itse luotan kyllä ammatti-ihmisiin, opettajiin. joilla on asiasta ensikäden tietoa, ja he ovat kyllä aiheesta huolissaan, eivätkä mielestäni ollenkaan turhaan.- Anonyymi
demeter1 kirjoitti:
Tuo on kai ihan tutkimuksilla vahvistettu, Ano, 19.02, että nuoret tietävät paljon. Kuitenkin sanotaan, että tieto on aika hajanaista, nippelitietoa, ja sen soveltamisessa erilaisiin tarkoituksiin on puutteita.
Ammattikoululaisten kohdalla tästä muistaakseni puhuttiin, mutta tietämykseni tästä on hataraa ja kun tämä "uuslukutaidottomuus" on sittenkin aika uusi ilmiö niin ajantasaista tutkimustietoa ei välttämättä ole edes saatavilla - ainakaan meille tavikseille.
Itse luotan kyllä ammatti-ihmisiin, opettajiin. joilla on asiasta ensikäden tietoa, ja he ovat kyllä aiheesta huolissaan, eivätkä mielestäni ollenkaan turhaan.että lukemalla esim. Ferrantten kirjoja……soveltamaan sitä tietoa. :)
- Anonyymi
demeter1 kirjoitti:
Tuo on kai ihan tutkimuksilla vahvistettu, Ano, 19.02, että nuoret tietävät paljon. Kuitenkin sanotaan, että tieto on aika hajanaista, nippelitietoa, ja sen soveltamisessa erilaisiin tarkoituksiin on puutteita.
Itse luotan kyllä ammatti-ihmisiin, opettajiin. joilla on asiasta ensikäden tietoa, ja he ovat kyllä aiheesta huolissaan, eivätkä mielestäni ollenkaan turhaan."Suomessa on alettu puhua ihan yleisesti koulun jakamasta turhasta nippelitiedosta, josta pitäisi päästä eroon."
kirjoitti HS kymmenen vuotta sitten
ps. asioilla on aina kaksi puolta eli kannattaisi myös jutella nuorten kanssa, eikä yksin luottaa näihin "ammatti-ihmisiin". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan niitä aikuisissa ja jopa vanhuksissa, joille lukeminen on ajanhukkaa ja vie aikaa luovuudelta.
Karmeannäköisten korppikotkien muovaileminen ei ole luovuttaa.
Se on wanna-be-taiteilijan tasoista "toritaidetta", - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
että lukemalla esim. Ferrantten kirjoja……soveltamaan sitä tietoa. :)
Ei ole syytä halveksua Ferranten kirjoja, joita et ole edes lukenut.
Täällä on joku pösilö, joka ei ole edes yhtäkään kirjaa lukenut, mutta inttäminen
ja arvostelu on pakkomielle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan niitä aikuisissa ja jopa vanhuksissa, joille lukeminen on ajanhukkaa ja vie aikaa luovuudelta.
Korppis, lukeminen ei ole koskaan ajanhukkaa ja kenen "luovuudesta" mahdat puhua ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on joku pösilö, joka ei ole edes yhtäkään kirjaa lukenut, mutta inttäminen
ja arvostelu on pakkomielle.No kun se kirjan lukeminen vie aikaa luovuudelta. Pitää sutia maalia kankaaseen ja läpsytellä kuraa möykyiksi, sitten on luova ja maailma täyttyy rumista esineistä joita kukaan ei halua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
PKP-porukka Paloma Korppis ja Pertikki ovat tällä kannalla että provoilu on keskeinen osa
häiriköintiä ja kehittävää palstalla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juttelin tuossa vuoden lopussa 17 vuotiaan pojan kanssa parisen tuntia.
Joillekin kirjojen lukeminen sopii, toisille se on jopa haitaksi, kun liikaa innostuu lukemaan.Voiko innostua lukemaan liikaa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun se kirjan lukeminen vie aikaa luovuudelta. Pitää sutia maalia kankaaseen ja läpsytellä kuraa möykyiksi, sitten on luova ja maailma täyttyy rumista esineistä joita kukaan ei halua.
Lukeminen lisää luovuutta, mutta lahjattomien ei kannatakaan lukea,
koska he eivät pysty kehittymään.
Innokkaat lukijat ovat vahvempia empatiassa ja ongelmanratkaisussa ja
ahkerilla romaanien lukijoilla on älyllinen etulyöntiasema verrattuna niihin,
jotka eivät lue. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Karmeannäköisten korppikotkien muovaileminen ei ole luovuttaa.
Se on wanna-be-taiteilijan tasoista "toritaidetta",No mutta kun opekoin sanoi että taulu on tehnyt tehtävänsä, kun joku kysyy mitä se esittää. Ja kauheaa luonnon pilaamista niitä tonttuja ja pyttyjä sirotella joka paikkaan ja vielä niitten hirvitysten kitaan istuttaa kukkia!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukeminen lisää luovuutta, mutta lahjattomien ei kannatakaan lukea,
koska he eivät pysty kehittymään.
Innokkaat lukijat ovat vahvempia empatiassa ja ongelmanratkaisussa ja
ahkerilla romaanien lukijoilla on älyllinen etulyöntiasema verrattuna niihin,
jotka eivät lue.Laaturomaanit opettavat mm. ihmissuhdetaitoja, kykyä asettua toisen ihmisen
sijaan ja joskus ne saavat arvioimaan omia toimintatapoja ja saattavat kehittää
esimerkiksi kriittisyyttä itseään kohtaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja arvostelu on pakkomielle.Mistä sinä tiedät, kuka mitäkin on lukenut?
Anonyymi kirjoitti:
ja arvostelu on pakkomielle.Elena Ferrante on kansainvälisesti tunnustettu ja arvostettu kirjailija, aikamme parhaimmistoa ja yksi viime vuosisadan merkittävimmistä naiskirjailijoista (kuka hän nyt sitten onkaan). Hänen romaaninsa ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, ajankuvaukset ovat syvältä luotaavia ja monipohjaisia ja ihmissuhteista hän kirjoittaa erittäin terävästi ja kaihtamatta vaikeita asioita.
Se joka täällä kirjoittaa halveksivasti Ferranten tuotannosta osoittaa vain oman tietämättömyytensä eikä ole lukenut yhtään Elena Ferranten kirjaa.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Elena Ferrante on kansainvälisesti tunnustettu ja arvostettu kirjailija, aikamme parhaimmistoa ja yksi viime vuosisadan merkittävimmistä naiskirjailijoista (kuka hän nyt sitten onkaan). Hänen romaaninsa ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, ajankuvaukset ovat syvältä luotaavia ja monipohjaisia ja ihmissuhteista hän kirjoittaa erittäin terävästi ja kaihtamatta vaikeita asioita.
Se joka täällä kirjoittaa halveksivasti Ferranten tuotannosta osoittaa vain oman tietämättömyytensä eikä ole lukenut yhtään Elena Ferranten kirjaa.Ettei vaan osunut hakveksuntasi ystävääsi korppikseen, joka on korkeintaan persiinsä pyyhkinyt ferranten kirjan lehdillä siellä ulkohuussissaan.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Elena Ferrante on kansainvälisesti tunnustettu ja arvostettu kirjailija, aikamme parhaimmistoa ja yksi viime vuosisadan merkittävimmistä naiskirjailijoista (kuka hän nyt sitten onkaan). Hänen romaaninsa ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, ajankuvaukset ovat syvältä luotaavia ja monipohjaisia ja ihmissuhteista hän kirjoittaa erittäin terävästi ja kaihtamatta vaikeita asioita.
Se joka täällä kirjoittaa halveksivasti Ferranten tuotannosta osoittaa vain oman tietämättömyytensä eikä ole lukenut yhtään Elena Ferranten kirjaa.Sinäkö olet oikea henkilö arvostelemaan tuon kirjailijan teosta, kun et edes osaa lukea Hil-lanin kirjoitustakaan, vaan näet siinä naakkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, kuka mitäkin on lukenut?
Ainakin korppis on kailottanut ettei lue, koska se vie aikaa luovuudelta.
Anonyymi kirjoitti:
Ettei vaan osunut hakveksuntasi ystävääsi korppikseen, joka on korkeintaan persiinsä pyyhkinyt ferranten kirjan lehdillä siellä ulkohuussissaan.
Minä en todellakaan tiedä mitä laatua hänen vessapaperinsa on.
Korppiksella on omat juttunsa, kädentaidot, energia ja luovuus, kävin muuten vilkaisemassa hänen taidettaan FB:ssa ja upea juliste, hyvin toteutettu ja näyttävä siellä osui silmääni.
Arvostan paitsi kirjallisuutta myös käden taitoja ja kuvataiteita; äitini oli aikakauden naisten tapaan tuottelias ja ahkera käsityöihminen ja maalasi myös, yksi parhaita ystävättäriäni on kuvataitelija, jonka maalaus on Lempeiden tuulien kannessa ja joka lainaa minulle viimeisimpiä maalauksiaan Amazonian intiaaneista kuvitukseksi uuteen kirjaani, joka on nyt kustannustoimittajan käsittelyssä.
Enkä minä halveksi ketään,jokainen täällä planeetalla kantaa omaa ristiään. Joillekin se risti on ennakkoluulot, tietämättömyys ja siitä kumpuava röyhkeys: ne jotka ovat vähiten perillä asioista ovat ensimmäisinä tarjoamassa omaa mielipidettään muiden arvosta.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Minä en todellakaan tiedä mitä laatua hänen vessapaperinsa on.
Korppiksella on omat juttunsa, kädentaidot, energia ja luovuus, kävin muuten vilkaisemassa hänen taidettaan FB:ssa ja upea juliste, hyvin toteutettu ja näyttävä siellä osui silmääni.
Arvostan paitsi kirjallisuutta myös käden taitoja ja kuvataiteita; äitini oli aikakauden naisten tapaan tuottelias ja ahkera käsityöihminen ja maalasi myös, yksi parhaita ystävättäriäni on kuvataitelija, jonka maalaus on Lempeiden tuulien kannessa ja joka lainaa minulle viimeisimpiä maalauksiaan Amazonian intiaaneista kuvitukseksi uuteen kirjaani, joka on nyt kustannustoimittajan käsittelyssä.
Enkä minä halveksi ketään,jokainen täällä planeetalla kantaa omaa ristiään. Joillekin se risti on ennakkoluulot, tietämättömyys ja siitä kumpuava röyhkeys: ne jotka ovat vähiten perillä asioista ovat ensimmäisinä tarjoamassa omaa mielipidettään muiden arvosta.Hyvin osui kuvaus omaan ristiisi, olet pahin nimittelijä ja karsinoija, tyypillistä rasistille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, kuka mitäkin on lukenut?
Ei ole vaikea arvata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvitteletko itselläsi olevan luovuutta ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuret on luulot luovuudestaan. Hössöttämistä ja tuhraamista se vaan on,
kun on alemmuuskompleksi ja kauhea pätemisentarve. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Se joka täällä kirjoittaa halveksivasti Ferranten tuotannosta osoittaa vain oman tietämättömyytensä eikä ole lukenut yhtään Elena Ferranten kirjaa.Tässä on taas oiva esimerkki sinun tavastasi täällä kirjoittaa.
Et koskaan kysy, vaan päätät omassa päässäsi miten asia on toisen näkökulmasta.
Sinulle ei tule mieleenkään, että jos sinä ja moni muu pitää noista kirjoista, niin kaikki eivät pidä.
Ymmärrätkö, että välttämättä syy ei ole se, että joku ei olisi lukenut niitä kirjoja. Anonyymi kirjoitti:
Tässä on taas oiva esimerkki sinun tavastasi täällä kirjoittaa.
Sinulle ei tule mieleenkään, että jos sinä ja moni muu pitää noista kirjoista, niin kaikki eivät pidä.
Ymmärrätkö, että välttämättä syy ei ole se, että joku ei olisi lukenut niitä kirjoja.Kysymys ei ole siitä onko Ferrante MINUN mielestäni hyvä kirjailija, vaan siitä että hän kansainvälisesti tunnustettu, arvostettu ja palkittu.
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin osui kuvaus omaan ristiisi, olet pahin nimittelijä ja karsinoija, tyypillistä rasistille.
Kaikkein heikoin argumentti mitä asioista tietämätön aina käyttää on kohdistaa kritiikki takaisin sitä tarjonneeseen kirjoittajaan.
Jos resurssit ei riitä tekemään omaa analyysiä asiasta niin se käännetään kirjoittajaa vastaan käyttämällä kaikkein lapsellisinta keinoa: itse olet sitä!
Hohhohhoijaa............- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kysymys ei ole siitä onko Ferrante MINUN mielestäni hyvä kirjailija, vaan siitä että hän kansainvälisesti tunnustettu, arvostettu ja palkittu.
Voi helvetti. Kyse oli nyt sinun luulotteluistasi, joihin et vaihtoehtoa näe.
Antaa olla.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on taas oiva esimerkki sinun tavastasi täällä kirjoittaa.
Ymmärrätkö, että välttämättä syy ei ole se, että joku ei olisi lukenut niitä kirjoja.14:31
Luetko sinä muitten kommentteja kuin "piru raamattua" ?
En havainnut paloman kommentissa mitään samaa kuin sinä.
Ei sinun tarvitse lukea kirjan kirjaa. Ei kukaan pakota.
Mikä on muuten sinun antisi kirjallisuuspalstalle ?
Onko sinulla mitään annettavaa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
14:31
Luetko sinä muitten kommentteja kuin "piru raamattua" ?
En havainnut paloman kommentissa mitään samaa kuin sinä.
Ei sinun tarvitse lukea kirjan kirjaa. Ei kukaan pakota.
Mikä on muuten sinun antisi kirjallisuuspalstalle ?
Onko sinulla mitään annettavaa ?Ploma meni kaislikkoon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ploma meni kaislikkoon
Sinulla ei ole mitään annettavaa kirjallisuusaiheeseen. Vainoat vain palomaa.
Anonyymi kirjoitti:
"Suomessa on alettu puhua ihan yleisesti koulun jakamasta turhasta nippelitiedosta, josta pitäisi päästä eroon."
ps. asioilla on aina kaksi puolta eli kannattaisi myös jutella nuorten kanssa, eikä yksin luottaa näihin "ammatti-ihmisiin".Varmasti näin, Ano 10.13. Nuoria kannattaa kuunnella, mutta kun se "ammatti-ihminen" on kuitenkin se, jolla on valta (ja vastuu) koulutoimessa niin katson kyllä hänen sanansa painavammaksi.
Ja kuten tiedetään, demokratiassa on "niin monta mieltä kuin on miestäkin". Kaikkien mielen mukaan ei voi toimia...
demeter1- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luova ihminen ei kailota luovuuttaan. Naurettava ajatuskin, mutta "tekoluovat"
mainostavat sitä tavan takaa niinkuin keisari uusia vaatteitaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luova ihminen ei kailota luovuuttaan. Naurettava ajatuskin, mutta "tekoluovat"
mainostavat sitä tavan takaa niinkuin keisari uusia vaatteitaan.Hyvin sanottu!
- Anonyymi
demeter1 kirjoitti:
Mielestäni me aikuiset olemme kyllä suunnannäyttäjiä tuon lukuharrastuksenkin kohdalla. Jos kotona luetaan, kyllä se jonkinlaisen mallin ja vaihtoehdon tarjoaa lapsillekin. Ainakin luulisi..))Lukeminen taisi hiukan vähentyä jo aikoinaan, kun televisio tuli, mutta vielä kirjat
pitävät pintansa ja vaikuttaa siltä, että kirjat saavat mediassa huomiota vähän
enemmän kuin aikaisemmin, mikä on hyvä asia.
Mistä lukuinnostus tulee tai tarttuu, siitä en osaa arvaillakaan mitään.
Itselläni ei ollut lapsena kirjoja, mutta kun muutimme kirjaston lähelle,
kävin siellä itsekseni monta kertaa viikossa kenenkään kehottamatta ja siitä lähtien
olen aina lukenut paljon. Kaikilla oli sama mahdollisuus, mutta kaikkia ei lukeminen
kiinnostanut.
Ihmisillä on erilaiset mieltymykset. Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä asiat
yhdistävät paljon lukevia, onko heillä jotain samoja ominaisuuksia ?
Ei taida olla kukaan tutkinut asiaa ? - Anonyymi
demeter1 kirjoitti:
Itse luotan kyllä ammatti-ihmisiin, opettajiin. joilla on asiasta ensikäden tietoa, ja he ovat kyllä aiheesta huolissaan, eivätkä mielestäni ollenkaan turhaan.Jos ihminen on ollut tässä maailmassa esimerkiksi vasta 15 vuotta ei voi vaatia liikoja.
Ensin joutuu opettelemaan alkeet, lukemisen ja laskemisen jne,
Sitten alkaa tiedonkeruu ja sen jälkeen alkaa sen hahmottamaan ja soveltaminen
ja se vaihe kestää oikeastaan koko elämän, koska "kehitys" menee niin nopeaa
vauhtia eteenpäin, että tiedot ja taidot vanhenevat ja joutuu opettelemaan
uutta ja sen soveltamista.
Onneksi omassa nuoremmassa elämässäni ei ollut tällaista vauhtia.
Ovatkohan ihmisen aivot alunperin tarkoitettukaan nykyajan vaatimuksiin
ja informaatiotulvaan ?
En ihmettele, että ihmiset voivat uupua jo melko nuorena, kun ajattelee minkä elämänmittaisen taistelun he näkevät edessään jo lähtökuopissa. Koko elämä on
nykyään uuden oppimista pysyäkseen kilpailukykyisenä esim. työmarkkinoilla.
Kuka jaksaa kilpailla koko elämänsä stressaantumatta ?
Pitäisi olla ehkä tietynlainen luonne, ahne rahan perään ja äärettömän
kunnianhimoinen ?
Se, että haluaa tehdä työtä, jossa on itselle mielekäs sisältö,
eikä palkan suuruus ole pääasia, jos se elämiseen riittää, ei taida olla kovin
arvostettua nykyään ?
Nykyään pitää pyrkiä "menestykseen". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ihan turhaa vähätellä mitään kirjoja. Kaikesta voi oppia jotain jos on oppiakseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukeminen taisi hiukan vähentyä jo aikoinaan, kun televisio tuli, mutta vielä kirjat
pitävät pintansa ja vaikuttaa siltä, että kirjat saavat mediassa huomiota vähän
enemmän kuin aikaisemmin, mikä on hyvä asia.
Mistä lukuinnostus tulee tai tarttuu, siitä en osaa arvaillakaan mitään.
Itselläni ei ollut lapsena kirjoja, mutta kun muutimme kirjaston lähelle,
kävin siellä itsekseni monta kertaa viikossa kenenkään kehottamatta ja siitä lähtien
olen aina lukenut paljon. Kaikilla oli sama mahdollisuus, mutta kaikkia ei lukeminen
kiinnostanut.
Ihmisillä on erilaiset mieltymykset. Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä asiat
yhdistävät paljon lukevia, onko heillä jotain samoja ominaisuuksia ?
Ei taida olla kukaan tutkinut asiaa ?Mielenkiintoinen kysymys, Ano 23.01. Onko meillä paljon lukevilla muutakin yhteistä kuin lukuharrastus ?
Tutkimuksista minäkään en tiedä mutta itse koen, että me kyllä tunnemme toisemme..))
Meillä on samantyyppinen "aura"..)) Siinä on tilaa toiselle ja kanssakäyminen on vapaata, vailla esteitä ja oletuksia. Ainakin parhaimmillaan.
Ja ainakin sinä, Ano 23.01, tunnuit heti tutulta..))
Itse en tahtoisi tuon oman harrastuneisuuden erottavan minua toisista ihmisistä, mutta joskus tuntuu kuin he itse tahtoisivat tehdä sen. Lukeneisuutta on kyllä kyseenalaistettu, jopa pilkattu täälläkin. Ja onhan meitäkin moneksi. Tuttuni katsoo, että hänellä ei ole mitään asiaa henkilölle, jonka kotona ei ole kirjahyllyä..)) Aika yksinäinen hän onkin: tämänpäivän kodeissa ei juuri kirjahyllyjä näe..))
Kirjailija Tommi Kinnunen ennusti jo kauani sitten, että kuvallinen ilmaisu tulee jättämään kirjan varjoonsa ja niinhän näyttää käyneen. Ja onhan meillä jo poltettukin kirjoja: Juha Hurmeen Finlandia-palkittua kirjaa "Niemi", poltettiin 20000 kappaletta kustantajan varastosta !
Tuo tapaus uutisoitiin, mutta kun yritin etsiä siitä lisätietoa, en löytänyt.
Ja onhan tuo kirjojen poltto ennustettukin (Fahrenheit 451) niin että paras lukea kun vielä voi..)) Elämme mielenkiintoisia aikoja...
demeter1 Anonyymi kirjoitti:
Jos ihminen on ollut tässä maailmassa esimerkiksi vasta 15 vuotta ei voi vaatia liikoja.
Ensin joutuu opettelemaan alkeet, lukemisen ja laskemisen jne,
Sitten alkaa tiedonkeruu ja sen jälkeen alkaa sen hahmottamaan ja soveltaminen
ja se vaihe kestää oikeastaan koko elämän, koska "kehitys" menee niin nopeaa
vauhtia eteenpäin, että tiedot ja taidot vanhenevat ja joutuu opettelemaan
uutta ja sen soveltamista.
Onneksi omassa nuoremmassa elämässäni ei ollut tällaista vauhtia.
Ovatkohan ihmisen aivot alunperin tarkoitettukaan nykyajan vaatimuksiin
ja informaatiotulvaan ?
En ihmettele, että ihmiset voivat uupua jo melko nuorena, kun ajattelee minkä elämänmittaisen taistelun he näkevät edessään jo lähtökuopissa. Koko elämä on
nykyään uuden oppimista pysyäkseen kilpailukykyisenä esim. työmarkkinoilla.
Kuka jaksaa kilpailla koko elämänsä stressaantumatta ?
Pitäisi olla ehkä tietynlainen luonne, ahne rahan perään ja äärettömän
kunnianhimoinen ?
Se, että haluaa tehdä työtä, jossa on itselle mielekäs sisältö,
eikä palkan suuruus ole pääasia, jos se elämiseen riittää, ei taida olla kovin
arvostettua nykyään ?
Nykyään pitää pyrkiä "menestykseen".Hieno kirjoitus, Ano 23.25, kiitos ajatuksistasi. Pohdittavaa riittää...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys, Ano 23.01. Onko meillä paljon lukevilla muutakin yhteistä kuin lukuharrastus ?
Tutkimuksista minäkään en tiedä mutta itse koen, että me kyllä tunnemme toisemme..))
Meillä on samantyyppinen "aura"..)) Siinä on tilaa toiselle ja kanssakäyminen on vapaata, vailla esteitä ja oletuksia. Ainakin parhaimmillaan.
Ja ainakin sinä, Ano 23.01, tunnuit heti tutulta..))
Itse en tahtoisi tuon oman harrastuneisuuden erottavan minua toisista ihmisistä, mutta joskus tuntuu kuin he itse tahtoisivat tehdä sen. Lukeneisuutta on kyllä kyseenalaistettu, jopa pilkattu täälläkin. Ja onhan meitäkin moneksi. Tuttuni katsoo, että hänellä ei ole mitään asiaa henkilölle, jonka kotona ei ole kirjahyllyä..)) Aika yksinäinen hän onkin: tämänpäivän kodeissa ei juuri kirjahyllyjä näe..))
Kirjailija Tommi Kinnunen ennusti jo kauani sitten, että kuvallinen ilmaisu tulee jättämään kirjan varjoonsa ja niinhän näyttää käyneen. Ja onhan meillä jo poltettukin kirjoja: Juha Hurmeen Finlandia-palkittua kirjaa "Niemi", poltettiin 20000 kappaletta kustantajan varastosta !
Tuo tapaus uutisoitiin, mutta kun yritin etsiä siitä lisätietoa, en löytänyt.
Ja onhan tuo kirjojen poltto ennustettukin (Fahrenheit 451) niin että paras lukea kun vielä voi..)) Elämme mielenkiintoisia aikoja...
demeter1Vähä vähältä muutoissa olen luopunut kirjoistani ja lopuksi kirjahyllystänikin.
Kirjahyllyä en enää tarvitse, koska käytän kirjastoa.
Minulla on "toimistokaapissani" yksi hyllynpätkä vaihtuville kirjaston kirjoille.
Naapurillani, jonka kanssa joskus vastavuoroisest kahvittelemme on iso,
komea kirjahylly tummaksi käsiteltyä puuta lasiovin. Se on täynnä sukulaisten, enimmäkseen lapsien ja lapsenlapsien valokuvia raameissa ja matkamuistoja.
Yhtään kirjaa en ole koskaan hänellä nähnyt, mutta naapurini katsoi asiakseen
todeta luonani käydessään:
"Jaaha, sinä et lue ollenkaan, kun sinulla ei ole kirjahyllyä".
Kielenpäällä oli monta erilaista ironista vastausvaihtoehtoa, mutta pidin
ajatukset ominani:
"Niin, sinähän luet paljon, kun sinulla on kirjahylly ." Anonyymi kirjoitti:
Vähä vähältä muutoissa olen luopunut kirjoistani ja lopuksi kirjahyllystänikin.
Minulla on "toimistokaapissani" yksi hyllynpätkä vaihtuville kirjaston kirjoille.
komea kirjahylly tummaksi käsiteltyä puuta lasiovin. Se on täynnä sukulaisten, enimmäkseen lapsien ja lapsenlapsien valokuvia raameissa ja matkamuistoja.
ajatukset ominani:
"Niin, sinähän luet paljon, kun sinulla on kirjahylly ."Minulla on kirjoja joka huoneessa, paitsi vessassa, siellä taitaa olla kuitenkin miehen sudokut.
Keittiössä on hyllynpätkä keittokirjoille, vaikka poiminkin ruokaohjeet nykyisin netistä Maija keittää koulussa hyllyn päässä.
Ruokailuhuoneessa on seinänmittainen hylly, jos osa lasiovien takana, tyyppi kuusikymmentäluvulta, retroa. Siinä on kovakantisia kaunoa, tietokirjoja, sanakirjoja, jne.ja sitten muuta kamaa, makkarissa on kirjahylly ja pino yöpöydällä, mediahuoneessa on parikin pienempää hyllyä, joissa on etupäässä kirjoja ja sitten pari laatikollista omia kirjoja....
ja sivurakennuksen "kesähuoneessa" on nuorison ja nuorten aikuisten lukunurkka, hyllykaupalla lähinnä sci fita ja fantasiaa pokkarimuodossa..
Kai ne menevät kaikki joko keräykseen tai saunanuuniin kun minusta aika jättää ja siirryn tuonilmaisiin lukupiireihin ja uusiin haasteisiin.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Minulla on kirjoja joka huoneessa, paitsi vessassa, siellä taitaa olla kuitenkin miehen sudokut.
Keittiössä on hyllynpätkä keittokirjoille, vaikka poiminkin ruokaohjeet nykyisin netistä Maija keittää koulussa hyllyn päässä.
Ruokailuhuoneessa on seinänmittainen hylly, jos osa lasiovien takana, tyyppi kuusikymmentäluvulta, retroa. Siinä on kovakantisia kaunoa, tietokirjoja, sanakirjoja, jne.ja sitten muuta kamaa, makkarissa on kirjahylly ja pino yöpöydällä, mediahuoneessa on parikin pienempää hyllyä, joissa on etupäässä kirjoja ja sitten pari laatikollista omia kirjoja....
ja sivurakennuksen "kesähuoneessa" on nuorison ja nuorten aikuisten lukunurkka, hyllykaupalla lähinnä sci fita ja fantasiaa pokkarimuodossa..
Kai ne menevät kaikki joko keräykseen tai saunanuuniin kun minusta aika jättää ja siirryn tuonilmaisiin lukupiireihin ja uusiin haasteisiin.Jopa onkin tilaihme tuo 90 neliöinen vanha talo! Ihan on punssiverandat ruokasalit mediahuoneet ja kaikki🤣🤣🤣
jokaisen ruotsalaisen kiinteistötiedot löytyy ao kunnan sivuilta Anonyymi kirjoitti:
Vähä vähältä muutoissa olen luopunut kirjoistani ja lopuksi kirjahyllystänikin.
ajatukset ominani:
"Niin, sinähän luet paljon, kun sinulla on kirjahylly ."Oletpas nokkela, Ano 11.44...)) Hyvät naurut sain noista aikeistasi...
Minä olen kirja-addikti ja suren jo valmiiksi sitä, että kun minua ei ole, kirjani jäävät ilman kotia. Tosin nuorempi poika on osoittanut kiinnostusta ja yksi lapsenlapsi on "superlukija", tokaluokalla sellainen kuulemma valitaan...
demeter1- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Minulla on kirjoja joka huoneessa, paitsi vessassa, siellä taitaa olla kuitenkin miehen sudokut.
Kai ne menevät kaikki joko keräykseen tai saunanuuniin kun minusta aika jättää ja siirryn tuonilmaisiin lukupiireihin ja uusiin haasteisiin.Kyllä sinun, Paloma, ja minun myös, täytyy korjata tuo puute: sijoittaa vessaankin lukemista..))
Maalla olen sen huomioinutkin: puuseessa on huussikirja, niitä oli kaupan 2000-luvun alkuvuosina, omani on nimeltään "Perästä kuuluu"...))
Satu Hassilla on kuulemma vessassa kopio Erno Paasilinnan novellista, jonka nimi on ytimekkäästi tuo V:llä alkava viisikirjaiminen yleissana. Sekin on ratkihauska eikä mitenkään rietas, nimestään huolimatta..."Aina hauskaa olla pittää"...
demeter1 - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kysymys ei ole siitä onko Ferrante MINUN mielestäni hyvä kirjailija, vaan siitä että hän kansainvälisesti tunnustettu, arvostettu ja palkittu.
Mihin se sinun blogisi linkki hävisi, eikö saanutkaan mainostaa, vai eikö uponnut Naakkoihin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin se sinun blogisi linkki hävisi, eikö saanutkaan mainostaa, vai eikö uponnut Naakkoihin?
Voitteko kaikki lopettaa "naakottelun" ? Se ei ole sivistynyttä. Hävetkää.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Se joka täällä kirjoittaa halveksivasti Ferranten tuotannosta osoittaa vain oman tietämättömyytensä eikä ole lukenut yhtään Elena Ferranten kirjaa.40-vuoden kokemus kirjallisuuden parissa elantoni hankkinut, niin voin todeta sen, että se ei ole tietämättömyyttä tai sitä, ettei olisi jotain kirjaa lukenut, jos kertoo ettei pidä jostakin kirjasta.
Osoittaa todella tietämättömyyttä, jos olettaa, että kaikilla lukijoilla on sama maku kirjojen suhteen.
- Anonyymi
"Suomessa on alettu puhua ihan yleisesti koulun jakamasta turhasta nippelitiedosta, josta pitäisi päästä eroon.
HS kuuluu koulunpilaaja yhtiöön Sanoma oyj, joka ansaitsee ylidigitalisaatiolla
Matemaatikkoja ei enää Suomen kouluissa kasva lainkaan sen takia hiukan vielä
jämäluonnontieteiljöitä ja massiivinen määrä teivoteivaisia pskanpuhujia
yhteiskunta-aloilta lässyn lässyn- Anonyymi
Hei halla-ahonäänestäjä44 ! Sinäkin katsoit sitten asiaksesi tuoda persujen
propagandaa tänne. Sinulta unohtui haukkua YLE, Suomen paras media
HS:n lisäksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei halla-ahonäänestäjä44 ! Sinäkin katsoit sitten asiaksesi tuoda persujen
propagandaa tänne. Sinulta unohtui haukkua YLE, Suomen paras media
HS:n lisäksi.toivo teivainen on maailman kaikkeuden professori edustaa myös mustan aukon asukkaiden
poliittista tietämystä toimittajarassukoiden haastatteluissa
- Anonyymi
Ei voida olettaa etteikö Paloman Korppiksen ja Pertikin tuleva yhteis työ
kantaisi moni puolista uuta hedelmää myös luku haasteessa
arvioimaan eri tasoisia kirja ilmaisua poikki kulttuurisesa ynpäristössä- Anonyymi
Hyvä suoritus ! Kymmenkunta kielioppivirhettä yhdessä lauseessa.
Oletko lukenut "pääsi pilalle" ?
Salaliittoteoriat näyttävät olevan suosittuja tietyissä piireissä. Sisäpiireistä eliittiin, totuuskomissioista PKP-yhteistyöhön, no huvinsa kullakin.
Aiheeseen palatakseni,
nyt menossa saamelaisista kertova romaani Puolikas, kirjoittaja Inga Magga.- Anonyymi
Mitä saamelaisiin tulee luin äskettäin mielestäni kiinnostavan kirjan,
jossa kerrotaan mm. meistä suomalaisista "aikojen alussa", noin 2000 vuotta sitten,
ja saamelaisista, jotka olivat nyky-Suomen alueella jo ennen "suomalaisia"
ja joita suomalaiset ovat sortaneet pitäen heitä vähempiarvoisina, esimerkiksi mongoleina,
vaikkakin myös ruotsalaiset ovat pitäneet suomalaisia mongoleina.
(anteeksi mongolit !)
Vastoin kirjan esittelyä se ei ole niin rasismiin keskittynyt kuin voi saada kuvan.
Se on hyvin monipuolinen kirja miten ihmiset eri aikoina ja eri puolilla maailmaa
ovat luokitelleet toisiaan kautta aikojen.
https://kulttuuritoimitus.fi/kritiikit/kritiikit-kirjallisuus/tappaminen-ryostaminen-ja-kansojen-alistaminen-perusteltiin-rodulla-ja-siita-alkoi-rasismi-arviossa-eriarvoistava-katse/ Anonyymi kirjoitti:
Mitä saamelaisiin tulee luin äskettäin mielestäni kiinnostavan kirjan,
jossa kerrotaan mm. meistä suomalaisista "aikojen alussa", noin 2000 vuotta sitten,
ja saamelaisista, jotka olivat nyky-Suomen alueella jo ennen "suomalaisia"
ja joita suomalaiset ovat sortaneet pitäen heitä vähempiarvoisina, esimerkiksi mongoleina,
vaikkakin myös ruotsalaiset ovat pitäneet suomalaisia mongoleina.
(anteeksi mongolit !)
Vastoin kirjan esittelyä se ei ole niin rasismiin keskittynyt kuin voi saada kuvan.
Se on hyvin monipuolinen kirja miten ihmiset eri aikoina ja eri puolilla maailmaa
ovat luokitelleet toisiaan kautta aikojen.
https://kulttuuritoimitus.fi/kritiikit/kritiikit-kirjallisuus/tappaminen-ryostaminen-ja-kansojen-alistaminen-perusteltiin-rodulla-ja-siita-alkoi-rasismi-arviossa-eriarvoistava-katse/Kirjaa ei valitettavasti löytynyt e-kirjana, käyn katsomassa kirjastossa, jonne se ehkä voidaan tilata.
- Anonyymi
Mihin se blogisi linkki hävisi?
Eikö saanut Naakoilta suosiota?
vai- kiellettiinkö mainos?
Minun blogiani et tiedä, enkä sitä täällä kerro.
Itsekehu, itserakkaus, sinusta se näkyy heti ensi näkemällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekehu, itserakkaus, sinusta se näkyy heti ensi näkemällä.Voitteko kaikki lopettaa "naakottelun" ? Se ei ole sivistynyttä. Hävetkää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekehu, itserakkaus, sinusta se näkyy heti ensi näkemällä.Joittenkin pitää kehua ja nostaa ja rakastaa itseään, kun muut ei sitä tee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekehu, itserakkaus, sinusta se näkyy heti ensi näkemällä.Kerroit jo, että sinulla on blogi, ketä kiinnostaa?
Anonyymi kirjoitti:
Kerroit jo, että sinulla on blogi, ketä kiinnostaa?
Ei aavistustakaan.
Ei siinä mitään linkkiä mihinkään varmaan ollut.
Katosi samanatien mahdollisuuteni kommentoida, ilman mitään selitystä.
Ei siinä taikauskojutussani ollut ainakaan mitään ketään loukkaavaa.
- Anonyymi
Luetko jokaisen aloittamasi kirjan loppuun, tylsänkin? Nuorempana tein niin
melkein aina. Mikähän pakkomielle se oli ? Jos kerran on tullut siihen
tulokseen, että kirja ei kiinnosta, aika menee vain hukkaan, miksi pitäisi
kuluttaa lisää aikaa hukkaan ?- Anonyymi
Joskus on kai halunnut antaa kirjailijalle "mahdollisuuden" lukemalla loppuun,
vaikka alku olisi mielenkiinnoton. Luen enimmäkseen e-kirjoja ja lataan ensin tabletille ilmaisen näytteen. Jos en ole kiinnostunut, en osta sitä. Lukupiirin kirjat luen tunnollisesti kannesta kanteen.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Luen enimmäkseen e-kirjoja ja lataan ensin tabletille ilmaisen näytteen. Jos en ole kiinnostunut, en osta sitä. Lukupiirin kirjat luen tunnollisesti kannesta kanteen.
Mikä kirja teillä on menossa lukupiirissä ?
Anonyymi kirjoitti:
Mikä kirja teillä on menossa lukupiirissä ?
Lehmä synnyttää yöllä, saamme joka joulu kirjastonhoitajalta Finlandia-voittajan joululahjaksi. En ole tosin vielä edes aloittanut sitä kun haluan lukea Inga Maggan Puolikkaan ensin loppuun.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Lehmä synnyttää yöllä, saamme joka joulu kirjastonhoitajalta Finlandia-voittajan joululahjaksi. En ole tosin vielä edes aloittanut sitä kun haluan lukea Inga Maggan Puolikkaan ensin loppuun.
Puolikas kuulostaa mielenkiintoiselta kirjalta aihepiirinsä takia.
Miten itse arvioisit sitä ?
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010363818.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puolikas kuulostaa mielenkiintoiselta kirjalta aihepiirinsä takia.
Miten itse arvioisit sitä ?
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010363818.htmlEn osaa tehdä ammatimaista arviota kirjasta, mutta voin kertoa mistä pidin tai en pitänyt, minkä vaikutuksen se minuun teki ja mitä ajatuksia se minussa herätti. Aihe kiinnostaa minuakin, katselen joka päivä saamenkieliset uutiset telkkarista, koska haluan saada käsityksen milten maailma makaa pohjoiskalotin näkökulmasta
Pal - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En osaa tehdä ammatimaista arviota kirjasta, mutta voin kertoa mistä pidin tai en pitänyt, minkä vaikutuksen se minuun teki ja mitä ajatuksia se minussa herätti. Aihe kiinnostaa minuakin, katselen joka päivä saamenkieliset uutiset telkkarista, koska haluan saada käsityksen milten maailma makaa pohjoiskalotin näkökulmasta
PalEn ammattimaista arviota kysynytkään, vaan tavallisen lukijan.
Mistä pidät kirjassa ? Mikä siinä on erikoisen mielenkiintoista ?
Mikä on uutta ? Yllättikö joku asia yms. Anonyymi kirjoitti:
En ammattimaista arviota kysynytkään, vaan tavallisen lukijan.
Mistä pidät kirjassa ? Mikä siinä on erikoisen mielenkiintoista ?
Mikä on uutta ? Yllättikö joku asia yms.Tähän mennessä vasta noin puolet kirjasta luettu.
Kaupunkisaamelaisen nuoren naisen näkökulma omaan saamelaisuuteensa (puliliksi saamelaiinen), kieleen (kieliin) ja kulttuuriin rakentuu vähitellen ja hellävaraisesti . Saamepuvukujen ompelemiseen osallistuu kolme kaupunkisaamea (sieltä pois" ja jokaiseen kaavan osaan, kiilaan, saumaan ja ompeleeseen kutoutuu osaksi muistoja, perinteitä, sukulaisuutta, siteitä ja kulttuurihistoriaa.
Paljon minulle uutta asiatietoa, tai asioita joista on vain hyvin vähän tietoa, esim. miten saamesukujen liikkuvuus alueelta toiseen on vaikuttanut kieleen, kulttuuriin ja identiteettiin.
Saamelaislasten koulukodeista olin lukenut aikaisemmin, mm. Liisa Keitaanpään Pakkomuutto-kirjassa (ilmestyi aivan hiljakkoin, etlän naisen ja Lapin miehen rakkaustarina ja koulukoti on keskeinen tarinan tapahtumapaikka. Nyt kuitenkin Magga kertoo koulukodista saamelaislapsen näkökulmasta.
Palaan asiaan kun olen lukenut valmiiksi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En osaa tehdä ammatimaista arviota kirjasta, mutta voin kertoa mistä pidin tai en pitänyt, minkä vaikutuksen se minuun teki ja mitä ajatuksia se minussa herätti. Aihe kiinnostaa minuakin, katselen joka päivä saamenkieliset uutiset telkkarista, koska haluan saada käsityksen milten maailma makaa pohjoiskalotin näkökulmasta
PalMinä ainakin pidän sinua ammattilaisen veroisena, niin monta kirjaa kirjoittanut ja niin hienosti osaat kirjoja analysoida ettei kukaan muu täällä. Saamelaisista me Suomessa ei paljon tiedetä, puhutaan vain lappalaisista. Heistä tehtiin rumia sketsejä telkkariin, se Naima Aslak ja Soikiopää. Aina lähtivät tunturiin juopottelemaam ja irstailemaan, laiskoja ja likaisia Lapin ukkoja. Mitä mieltä olet?
Anonyymi kirjoitti:
Minä ainakin pidän sinua ammattilaisen veroisena, niin monta kirjaa kirjoittanut ja niin hienosti osaat kirjoja analysoida ettei kukaan muu täällä. Saamelaisista me Suomessa ei paljon tiedetä, puhutaan vain lappalaisista. Heistä tehtiin rumia sketsejä telkkariin, se Naima Aslak ja Soikiopää. Aina lähtivät tunturiin juopottelemaam ja irstailemaan, laiskoja ja likaisia Lapin ukkoja. Mitä mieltä olet?
Olen ollut poissa Suomesta vuodesta 1972 tammikuun puolivälistä, saakka, joten suhtauden jotakuinkin ennakkoluulottomasti saamelaisiin tai lappalaisiin. En ole nähnyt mitään halventavia sketsejä enkä saamelaisten pilkkaamista; olen asunut Ruotsissa vuodesta 1987 ja täällä ei minun aikanani ole ollut saamelaisiin kohdistuvaa syrjintää tai rasismia julkisuudessa ainakaan, eikä edes mediassa.
Minua kiinnostaa ylipäänsä alkuperäiskansojen historia ja kulttuuri ja täällä meidän leveysasteillamme Pohjoiskalootin alkuperäiskansat ovat saamelaiset, inuitit, ja Pohjois-Siperian alkuperäiskansat, samojedit jne.
Myös suomalais-ugrilaiset kansat ja heidän kulttuurinsa kiinnostavat.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Olen ollut poissa Suomesta vuodesta 1972 tammikuun puolivälistä, saakka, joten suhtauden jotakuinkin ennakkoluulottomasti saamelaisiin tai lappalaisiin. En ole nähnyt mitään halventavia sketsejä enkä saamelaisten pilkkaamista; olen asunut Ruotsissa vuodesta 1987 ja täällä ei minun aikanani ole ollut saamelaisiin kohdistuvaa syrjintää tai rasismia julkisuudessa ainakaan, eikä edes mediassa.
Minua kiinnostaa ylipäänsä alkuperäiskansojen historia ja kulttuuri ja täällä meidän leveysasteillamme Pohjoiskalootin alkuperäiskansat ovat saamelaiset, inuitit, ja Pohjois-Siperian alkuperäiskansat, samojedit jne.
Myös suomalais-ugrilaiset kansat ja heidän kulttuurinsa kiinnostavat.Inuitit on uudempi nimitys samojedeille. Samojedi. on halveksiva nimitys.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Myös suomalais-ugrilaiset kansat ja heidän kulttuurinsa kiinnostavat.Saamelaisetkin kuuluvat suomalais- ugrilaisiin kansoihin!
Anonyymi kirjoitti:
Inuitit on uudempi nimitys samojedeille. Samojedi. on halveksiva nimitys.
Tästä on poistettu vastaukseni edelliseen.
Inuitit ovat Alaskan ja Grönlannin alkuperäiskansoja. Siis joita aikasemmin kutsuttiin eskomoiksi. Samojedit ovat Yralin itäpuolella asustelevaa alkuperäiskansaa, mm. Novaja Zemljan nnetsit olivat tätä kansaa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saamelaisetkin kuuluvat suomalais- ugrilaisiin kansoihin!
Laita lähde !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ainakin pidän sinua ammattilaisen veroisena, niin monta kirjaa kirjoittanut ja niin hienosti osaat kirjoja analysoida ettei kukaan muu täällä. Saamelaisista me Suomessa ei paljon tiedetä, puhutaan vain lappalaisista. Heistä tehtiin rumia sketsejä telkkariin, se Naima Aslak ja Soikiopää. Aina lähtivät tunturiin juopottelemaam ja irstailemaan, laiskoja ja likaisia Lapin ukkoja. Mitä mieltä olet?
"Saamelaisista me Suomessa ei paljon tiedetä"
Saamelaisista tiedetään paljonkin jos vaivautuu lukemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikista on tehty sketsejä ja piloja. Nykyään ei saa tehdä mistään.
Aina loukkaa jotakuta. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Tähän mennessä vasta noin puolet kirjasta luettu.
Kaupunkisaamelaisen nuoren naisen näkökulma omaan saamelaisuuteensa (puliliksi saamelaiinen), kieleen (kieliin) ja kulttuuriin rakentuu vähitellen ja hellävaraisesti . Saamepuvukujen ompelemiseen osallistuu kolme kaupunkisaamea (sieltä pois" ja jokaiseen kaavan osaan, kiilaan, saumaan ja ompeleeseen kutoutuu osaksi muistoja, perinteitä, sukulaisuutta, siteitä ja kulttuurihistoriaa.
Paljon minulle uutta asiatietoa, tai asioita joista on vain hyvin vähän tietoa, esim. miten saamesukujen liikkuvuus alueelta toiseen on vaikuttanut kieleen, kulttuuriin ja identiteettiin.
Saamelaislasten koulukodeista olin lukenut aikaisemmin, mm. Liisa Keitaanpään Pakkomuutto-kirjassa (ilmestyi aivan hiljakkoin, etlän naisen ja Lapin miehen rakkaustarina ja koulukoti on keskeinen tarinan tapahtumapaikka. Nyt kuitenkin Magga kertoo koulukodista saamelaislapsen näkökulmasta.
Palaan asiaan kun olen lukenut valmiiksi.Jään odottamaan. Ei ole kiire.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Tästä on poistettu vastaukseni edelliseen.
Inuitit ovat Alaskan ja Grönlannin alkuperäiskansoja. Siis joita aikasemmin kutsuttiin eskomoiksi. Samojedit ovat Yralin itäpuolella asustelevaa alkuperäiskansaa, mm. Novaja Zemljan nnetsit olivat tätä kansaa.Ei voi ymmärtää joittenkin suomalaisten ihmisvihaa. Juuri tuli saamelaisuutisissa
haastattelu saamelaisesta, joka oli hakattu Helsingin keskustassa saamelaisuutensa
takia joku vuosi sitten. Uutinen vilahti puoliksi ohi, en nähnyt koko uutista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laita lähde !
Selvitin itse asian. Koska saamelaiset ovat euroopan ainoa alkuperäiskansa
epäilin ovatko he suomalais-ugrilasia. Saamelaiset ovat suomalais-ugrilainen alkuperäiskansa.
- Anonyymi
Lukemien jatkuu . . . . . . . . Vaihdoin medialukutaidon aapiseen,
jonka on julkaissut Uutismedian liitto. - Anonyymi
Luen vain pääosin historiaa, dokumentteja tms. faktapohjaista ja tietoa lisäävää luettavaa, en jaksaisi kuvitellakaan tahkoavani jotain romaaneja tai dekkareita, olen toki esim. Haanpään, Meren ja E. Paasilinnankin tuotannon lukenut.
Siinä se nykyään menee, noin 100 kirjaa vuodessa- tahtiin, siihen päälle jonkin verran aiheen osuessa kohdalleen pienen kotikirjaston ( 1000- 1200 nidettä) kertaamista.- Anonyymi
Hyvä lukutahti sinulla. Minullakin oli ennen. Nyt olen hidastunut ja tietopuolista
kirjaa pitää lukea vähän keskittyneemmin, että siitä muistiinkin jotain jäisi -
minun tapauksessani. Minäkään en saa enää romaaneista kiinni. En ole saanut noin
30 vuoteen, mutta vuoden merkittävimpiä romaaneja yritän lukea muutaman,
noin viisi kappaletta. Esseitä eri aiheista - laidasta laitaan - luen mielelläni.
- Anonyymi
Suomalaiset on sortaneet saamelaisia. Saamelaiset ajettiin etelästä
pohjois-Suomeen ja heitä pidettiin "alempana rotuna".- Anonyymi
Tosin ei ole mitään näyttöä siitä että saamelaisia olisi koskaan ollut aivan eteläisimmässä Suomessa, Hämeessä ja Satakunnassa kylläkin. Sitten pitää muistaa että hämäläisetkin "ajettiin" pois varhemmilta asuinsijoiltaan Varsinais- Suomesta nykyisille asuinsijoilleen.
Saamelaisten siirtymistä pohjoista kohti pidetään jopa luontevampana kuin ko. hämäläisten siirtymistä erilaisten toimeentulon hankkimiskeinojen takia: Uudet tulijat olivat paikalleen asettuvia, elinkeinonsa maanviljelyn ja hieman myöhemmin myös kesytetyn karjan pitoon keskittymisestä saavia kun taas saamelaiset olivat liikkuvia metsästäjiä joille maantieteellinen siirtyminen oli tottumus ja tapa ja kun metsästettävä riista etelämpänä väheni, he siirtyivät ja siirtyivät, ottivat jossain vaiheessa porot korvaamaan vähenevää riistaa jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin ei ole mitään näyttöä siitä että saamelaisia olisi koskaan ollut aivan eteläisimmässä Suomessa, Hämeessä ja Satakunnassa kylläkin. Sitten pitää muistaa että hämäläisetkin "ajettiin" pois varhemmilta asuinsijoiltaan Varsinais- Suomesta nykyisille asuinsijoilleen.
Saamelaisten siirtymistä pohjoista kohti pidetään jopa luontevampana kuin ko. hämäläisten siirtymistä erilaisten toimeentulon hankkimiskeinojen takia: Uudet tulijat olivat paikalleen asettuvia, elinkeinonsa maanviljelyn ja hieman myöhemmin myös kesytetyn karjan pitoon keskittymisestä saavia kun taas saamelaiset olivat liikkuvia metsästäjiä joille maantieteellinen siirtyminen oli tottumus ja tapa ja kun metsästettävä riista etelämpänä väheni, he siirtyivät ja siirtyivät, ottivat jossain vaiheessa porot korvaamaan vähenevää riistaa jne.Uskon tiedemiehiin, jotka asiaa ovat tutkineet.
"Kantasuomalaisten" alkuperäinen asuinsija oli Virossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saamelaisten siirtymistä pohjoista kohti pidetään jopa luontevampana kuin ko. hämäläisten siirtymistä erilaisten toimeentulon hankkimiskeinojen takia: Uudet tulijat olivat paikalleen asettuvia, elinkeinonsa maanviljelyn ja hieman myöhemmin myös kesytetyn karjan pitoon keskittymisestä saavia kun taas saamelaiset olivat liikkuvia metsästäjiä joille maantieteellinen siirtyminen oli tottumus ja tapa ja kun metsästettävä riista etelämpänä väheni, he siirtyivät ja siirtyivät, ottivat jossain vaiheessa porot korvaamaan vähenevää riistaa jne.Pakkohan se oli alkaa metsästää, kun suomalaiset hääti saamelaiset pohjoiseen
ja kaikki todennäköisesti metsästivät silloin aikanaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saamelaisten siirtymistä pohjoista kohti pidetään jopa luontevampana kuin ko. hämäläisten siirtymistä erilaisten toimeentulon hankkimiskeinojen takia: Uudet tulijat olivat paikalleen asettuvia, elinkeinonsa maanviljelyn ja hieman myöhemmin myös kesytetyn karjan pitoon keskittymisestä saavia kun taas saamelaiset olivat liikkuvia metsästäjiä joille maantieteellinen siirtyminen oli tottumus ja tapa ja kun metsästettävä riista etelämpänä väheni, he siirtyivät ja siirtyivät, ottivat jossain vaiheessa porot korvaamaan vähenevää riistaa jne."hämäläisetkin "ajettiin" pois varhemmilta asuinsijoiltaan Varsinais- Suomesta nykyisille asuinsijoilleen." Kuka ajoi ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakkohan se oli alkaa metsästää, kun suomalaiset hääti saamelaiset pohjoiseen
ja kaikki todennäköisesti metsästivät silloin aikanaan.Saamelaiset olivat metsästäjiä luonteeltaan, tavoiltaan ja tottumuksiltaan, he olivat sitä ennen kuin muita myöhempiä tulijoita oli edes tullut, he olivat sitä olleet aina, viljelijöitä he eivät olleet koska eivät sitä osanneet viljellä!
Maanviljelyn toivat lähinnä Ruotsista meille siellä sen omaksuneet jotka asettuivat alkuun mm. Kokemäen-, Eurajoki- sekä Aurajokilaaksojen alueille sekä eteläisessä Suomessa Pernaja- Kirkkonummi- rannikkovyöhykkeelle.
Juuri näitä tulijoita myös hämäläiset väistivät päätyen nykyisille paikoilleen. Maanviljelys eteni em. alueilta sitten hitaasti itä-Suomea kohti siten, että esim. hevonen tuli itäisessä Suomessa yleiseksi vetojuhdaksi lähes 200 vuotta myöhemmin kuin läntisessä Suomessa. Esim. hopeaveroluetteloissa 1570- luvulta läntisessä Suomessa oli jo huomattavasti hevoset korvanneet härät muuta itäisessä Suomessa ei juuri hevosia ollut.
Onkohan vastaukseni ihan aloitukseen sopiva, mutta kerron kuitenkin.
Kuuntelin eilen ja tänään Jackie Kennedyn elämästä kertovan äänikirjan.
Värikäs elämä on hänelläkin ollut. Rahasta ei ollut puutetta mutta melko nuorena joutui jättämään maallisen vaelluksen.
Ei elämä rikkailla ole hirveän paljon erilaista, voi olla yksinäisyyttä, rakkauden puutetta ja pettämistä.- Anonyymi
Rikkailla
USAn presidentin perheen tuntevat myös mustan aukon asukkaat
Putinin perhe on rikas eikä kukaan tunne
Eli rikkaus ei ole tässä määräävä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rikkailla
USAn presidentin perheen tuntevat myös mustan aukon asukkaat
Putinin perhe on rikas eikä kukaan tunne
Eli rikkaus ei ole tässä määrääväMene nyt pöhelö halla-ahonäänestäjä44 jonnekin muualle !
- Anonyymi
Erikoista oli avioituminen elostelija Onassiksen kanssa, rahan takia sitä ei kai ainakaan olisi tarvinnut tehdä.
Onassiksen voimainsa tunnossa ollessaan huvipurrekseen muuntama ja Christinaksi nimetty alus on ainakin ihan viime vuosiin asti toiminut vuokra- aluksena.
- Anonyymi
Taiteilijaelämää
Rangaistusmääräyksestä käy ilmi, että Haapkylä otti samalla kauppareissulla kaupasta lohifileen ja liimasi sen viivakoodin päälle edullisemman myyntitarran. Hän maksoi lohifileen itsepalvelukassalla väärällä viivakoodilla, jolloin tuotteesta tuli todellista edullisempi.
Petoksen rikoshyödyn arvo oli 30,17 euroa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minna-haapkyla-napisti-ruokakaupasta-osti-lohta-vaaralla-hintalapulla-ja-aiheutti-vahinkoa-kiinniottotilassa-nayttelija-mtv-lle-iso-vaarinkasitys/8685036- Anonyymi
Mihin tämä liittyy ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin tämä liittyy ?
Kolmatta vuotta vanha uutinen...
Sainpahan luettua tuon edellisen, siinä olikin yli 400 sivua.
Nyt rupesin lukemaan tuollaista romaania, ihan outo kirjaiija minulle.
Esittelyssä sanotaan: Beth-Cowan Erskinen esikoisromaani Loch Down Abbey on oikeia herkkupala Agatha Chistien ja Downton Abbeyn ystäville, murhamysteeri, joka heittää lukijan keskelle salaisuuksien vyyhtiä Skotlannin ylämaan hämyisillä nummilla.
Saamelaisaktivisti on sitä mieltä, että Lappi-sanaa ei saa käyttää. Se on kolonialismia.
Ja ´´lappainen´´ on rasismia."Eliaana",
tuntuu tutulta tuo.
"Agatha Chistien ja Downton Abbeyn ystäville, murhamysteeri, joka heittää lukijan keskelle salaisuuksien vyyhtiä Skotlannin ylämaan hämyisillä nummilla."
Olen lukenut, koska jotain muistankin lukemastani. Nyt oli katko kirjasto autolla, joten luin ne kirjat uudestaan, joten muistini on huomattavasti heikentynyt, tai sitten luen ja ajattelen jotain muuta.
Nyt on meneillään tämä "Rämön" kirja "Hildurista", mutta on jokunen kirja, siis viis lisäksi, jotka minulle annetaan toiveeni mukaan.
Minulla on toivomus, että saan kirjastoautosta aina noin 5-6 kirja kahdeksi viikoksi "tosin lainaus on kuukausi", mutta "autokuski" valitsee ne.
Todella yllättäviä on osunut kohdalle, joita en olisi itse lainannut, mutta mielenkiintoisia. Harmi. että en koskaan lue, tai muistan, kuka on kirjoittaja.- Anonyymi
Ei kai 'lappalaista' monikaan enää erehdy käyttämäänkään ? Se ei ole korrektia.
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai 'lappalaista' monikaan enää erehdy käyttämäänkään ? Se ei ole korrektia.
Minulle tuo kyllä oli uutta.
Onko sitten, uusmaalainen, hämäläinen, satakuntalainen jne.... epäkorrektia.
Pitäisikö historiakin kieltää.
Joillakin on sukunimikin Lappalainen.
En ole ennen tuota lukemaani kuullut, että kukaan Pohjoisen asukas olisi moista sanonut.
Lappihan on ihan käsite, jo matkailussakin.Eliaana kirjoitti:
En ole ennen tuota lukemaani kuullut, että kukaan Pohjoisen asukas olisi moista sanonut.
Lappihan on ihan käsite, jo matkailussakin.Kyllä täällä meilläkiin päin saame ja saamelainen ovat vakiintuneet julkiseen kielenkäyttöön, ei esim. mediassa kuule sanaa lappalainen enää. Lappi maakuntana ja lääninnimenä ovat säilyneet, mutta kansallisenä vähemmistönä ja alkuperäiskansana heillä on oikeus käyttää omaa nimeään, siis nimeä mitä he itse käyttävät itsestään, täällä Ruotsissa same tai sapme. Täällä on useita saamen murteita jmm. etelä-saami ja luulajansaami, jokunen uunajan ja piitajansaamikin vielä kai elossa.
Avainsana tässä on "alkiperäiskansa" jolla on oka kieli ja kulttuuri.
Lappalainen ja saami ovat rinnastettavissa eskimo -sanasta luopumiseen ja inuitti.sanan käyttöönottoon.
Aion mennä tutustumaan kirjaston näyttelyyn ja esittelyyn muuinaissaamen esinntymisestä ja löydyksistä Keski-Ruotsissa. helmikuun alkupuolella.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Lappihan on ihan käsite, jo matkailussakin.Lappi ei kai ole niin "paha" sana ? Se on maantiedettä,
mutta saamelainen vastaa hämäläistä ja savolaista jne,
Luin joku aika sitten miten saamelaiset tulivat Suomeen
ja miten suomalaiset ajoivat heidät pohjoiseen sen jälkeen.
Siinä käsiteltiin mm. saamelaisten sortoa. Se on tosiasia
ja jos he kokevat sanan lappalainen rasismiksi
kunnioitan sitä enkä sano lappalainen.
Afrikkalaistakin kuuluu sanoa afrikkalaiseksi eikä n**keriksi. Anonyymi kirjoitti:
Lappi ei kai ole niin "paha" sana ? Se on maantiedettä,
mutta saamelainen vastaa hämäläistä ja savolaista jne,
Luin joku aika sitten miten saamelaiset tulivat Suomeen
ja miten suomalaiset ajoivat heidät pohjoiseen sen jälkeen.
Siinä käsiteltiin mm. saamelaisten sortoa. Se on tosiasia
ja jos he kokevat sanan lappalainen rasismiksi
kunnioitan sitä enkä sano lappalainen.
Afrikkalaistakin kuuluu sanoa afrikkalaiseksi eikä n**keriksi.Nykyäänhän se on tämmöistä, että kärpäsestä tehdään härkäsiä.
Minä olen Pirkanmaalainen, siis länsisuomalainen.
Pitäisikö minun nyt ajatella, että länsisuomalainen on rasisminen sana ja koloontua, jos joku sanoo minua länsisuomalaiseksi.
Saamenmaahan ei yksin ole Suomessa, vaan Norjassa ja Ruotsissa myös.
Meillähän täällä YLEllä menee myös Saamenkieliset uutiset.
Kuinka monta vuotta suomalaiset ovat yleisesti tunteneet, ylipäätään kuulleet sanan rasismi.
Puhutaanhan sitä Lapin matkailusta, lapin puvuista.
Maailma on mennyt sellaiseksi, että enää ei tiedä mitä sanoja voi käyttää, ettei vaan joku loukkaannu.
Ennen tavallista sanoista on tullut kiellettyjä.
Kapeneeko sananvapaus?- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Lappihan on ihan käsite, jo matkailussakin.Oikea muoto on lappilainen , hämäläinen jne.
Saamelaiset on saamelaisia.
En ole koskaan kuullut ketään kutsuttavan lappalaiseksi, paitsi silloin, jos sukunimi on Lappalainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea muoto on lappilainen , hämäläinen jne.
Saamelaiset on saamelaisia.
En ole koskaan kuullut ketään kutsuttavan lappalaiseksi, paitsi silloin, jos sukunimi on Lappalainen.Ei tietenkään lappilaisia kutusta lappalaisiksi, huomaa vissi ero!
Lappi on maakunta ja Lapissa asuvat ovat lappilaisia...
Samoin esim. Satakunnassa asuvat ovat satakuntalaisia jne.
Mutta saamelaisille ei näytä kelpaavan juuri mikään, kaikki on yhtä riitelyä ja aivan kaikesta kiistellään ja riidellään ja suomalaiset, ruotsalaiset ja norjalaiset veronmaksajat kustantavat heille liki kaiken, matkailubisneksestäkin vastaavat lähes täysin etelän ihmiset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään lappilaisia kutusta lappalaisiksi, huomaa vissi ero!
Mutta saamelaisille ei näytä kelpaavan juuri mikään, kaikki on yhtä riitelyä ja aivan kaikesta kiistellään ja riidellään ja suomalaiset, ruotsalaiset ja norjalaiset veronmaksajat kustantavat heille liki kaiken, matkailubisneksestäkin vastaavat lähes täysin etelän ihmiset.Bisnes on bisnestä. Muut suomalaiset tekevät bisnestä pohjoisessa ja keräävät voitot.
Ei kai siitä mitenkään voi syytä saamelaisia ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään lappilaisia kutusta lappalaisiksi, huomaa vissi ero!
Mutta saamelaisille ei näytä kelpaavan juuri mikään, kaikki on yhtä riitelyä ja aivan kaikesta kiistellään ja riidellään ja suomalaiset, ruotsalaiset ja norjalaiset veronmaksajat kustantavat heille liki kaiken, matkailubisneksestäkin vastaavat lähes täysin etelän ihmiset.Saamelaisilla on omat elinkeinonsa ja työnsä.. Suomen EU:hun maksamista
miljardeista 2/3 palautuu maatilallisille, suurin osa eteläisempään Suomeen.
Me veronmaksajat olemme maatilallisten sossu. Emme saamelaisten.
Lappilainen-sanaa ei taideta oikein käyttää, paitsi lehden nimessä.
Hämäläinen, savolainen jne. ei oikein vastaa saamelaista, koska saame on kieli, kulttuuri, alkuperäiskansa, Häme on maakunta, heimo, murre.
Onneksi minun ei tarvitse päättää, miksi saamelaiset haluavat kutsua itseään, mutta tunnustan heidän oikeutensa itse valita se.- Anonyymi
"Lappilainen-sanaa ei taideta oikein käyttää, paitsi lehden nimessä"
Mihin tuo tietosi/oletuksesi perustuu? Anonyymi kirjoitti:
"Lappilainen-sanaa ei taideta oikein käyttää, paitsi lehden nimessä"
Mihin tuo tietosi/oletuksesi perustuu?Ihan vain mediasta havaittua, olen tietenkin väärässä. Missään artikkelissa ei käytetä sanaa "lappilainen". Laitoin sanan hakuun ja sain neljä sivullista linkkejä Lappilainen,fi-lehden sivuun , artikkeleihin lehdestä ja muuhun lehteen viittaavaa, mutta en itse sanasta "lappilainen" löysin yhden ainoan, kielikellosta, joka suosittelee "lappilaista" yhteisnimitykseksi.
" Nimitys lappalaiset on vanhastaan tarkoittanut vain niitä Lapin asukkaita, joista nyt käytetään yhä useammin nimitystä saamelaiset. Kun Lapissa on muitakin kuin saamelaisia, on lappilainen sopiva kaikkien tuon maakunnan asukkaiden yhteisnimitykseksi. "
https://kielikello.fi/lappilainen/
Kuinka vakiintunut sana "lappilainen" sitten on, yhteisnimityksenä saamelaisista, lantalaisista ja etelästä muuttaneista Lapin maakunna asukkaista, kertokaa ihmeessä minulle, haluan tietää!- Anonyymi
Mainitsemasi lehtikin kertoo, että lehti on tarkoitettu lappilaisille.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ihan vain mediasta havaittua, olen tietenkin väärässä. Missään artikkelissa ei käytetä sanaa "lappilainen". Laitoin sanan hakuun ja sain neljä sivullista linkkejä Lappilainen,fi-lehden sivuun , artikkeleihin lehdestä ja muuhun lehteen viittaavaa, mutta en itse sanasta "lappilainen" löysin yhden ainoan, kielikellosta, joka suosittelee "lappilaista" yhteisnimitykseksi.
" Nimitys lappalaiset on vanhastaan tarkoittanut vain niitä Lapin asukkaita, joista nyt käytetään yhä useammin nimitystä saamelaiset. Kun Lapissa on muitakin kuin saamelaisia, on lappilainen sopiva kaikkien tuon maakunnan asukkaiden yhteisnimitykseksi. "
Kuinka vakiintunut sana "lappilainen" sitten on, yhteisnimityksenä saamelaisista, lantalaisista ja etelästä muuttaneista Lapin maakunna asukkaista, kertokaa ihmeessä minulle, haluan tietää!"saamelaisista, lantalaisista ja etelästä muuttaneista"
Tämäkö on sinun käsitys Lapin maakunnassa asuvista ihmisistä?
Väkiluku yhteensä reilut 175000 tuhatta, josta saamelaisia 10000 tuhatta.
"Lantalaiset" on nimitys talonpojille ja vastaaville ja kyllä siellä on muitakin elannon lähteitä, kuin tuo "lantalaisuus". Anonyymi kirjoitti:
"saamelaisista, lantalaisista ja etelästä muuttaneista"
Tämäkö on sinun käsitys Lapin maakunnassa asuvista ihmisistä?
Väkiluku yhteensä reilut 175000 tuhatta, josta saamelaisia 10000 tuhatta.
"Lantalaiset" on nimitys talonpojille ja vastaaville ja kyllä siellä on muitakin elannon lähteitä, kuin tuo "lantalaisuus".Kyselen ja etsin tietoa, koska itse en tiedä.
Eikös suurin osa Lapin kansaa ole etelästä muuttaneita, lukuunottamatta saamelaisia, puolisaameja, kolttia, jotka on evakuoitu Venäjän puolelta, kalastajia ja metsästäjiä etelästä ja tietenkin ne jotka pyörittävät turistibisneksiä ja ovat kai etupäässä etelästä.
Poronhoito on perinteinen elinkeino Lapissa, mutta ei kai siitäkänn kaikki elä?- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ihan vain mediasta havaittua, olen tietenkin väärässä. Missään artikkelissa ei käytetä sanaa "lappilainen". Laitoin sanan hakuun ja sain neljä sivullista linkkejä Lappilainen,fi-lehden sivuun , artikkeleihin lehdestä ja muuhun lehteen viittaavaa, mutta en itse sanasta "lappilainen" löysin yhden ainoan, kielikellosta, joka suosittelee "lappilaista" yhteisnimitykseksi.
Kuinka vakiintunut sana "lappilainen" sitten on, yhteisnimityksenä saamelaisista, lantalaisista ja etelästä muuttaneista Lapin maakunna asukkaista, kertokaa ihmeessä minulle, haluan tietää!No sinähän tällä julistit olevasi asiantuntija alkuperäiskansojen suhteen, niistä paljon lukenut. Tiedät Suomenkin asiat paremmin kuin me suomalaiset, joten mitä siinä kyselet?
- Anonyymi
Paloms. Vai oikein tunnustat saamelaisten oikeuden valita mitä ova!!!’Kyllä ne keskenään tappelee alkuperäiskansojen ja aitojen saamelaisten oikeuksista, koska niihin oikeuksiin liittyy taloudellisia etuja eikä näitä edusaajia saa olla liikaa. Ei me muutkaan saada valita viiteryhmää sen mukaan, mistä etuja ja sossurahaa eniten saa,Valtion maitahan nämä saamelaiset ilmaiseksi käyttää hyväkseen poronhoidossa, metsästyksessä ka kaladtuksessa
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kyselen ja etsin tietoa, koska itse en tiedä.
Eikös suurin osa Lapin kansaa ole etelästä muuttaneita, lukuunottamatta saamelaisia, puolisaameja, kolttia, jotka on evakuoitu Venäjän puolelta, kalastajia ja metsästäjiä etelästä ja tietenkin ne jotka pyörittävät turistibisneksiä ja ovat kai etupäässä etelästä.
Poronhoito on perinteinen elinkeino Lapissa, mutta ei kai siitäkänn kaikki elä?Okei, oletin, että tässä kirjoitellaan tästä ajasta, eikä siitä, mitä on ollut satoja vuosia sitten.
Siitä, mitä on ollut satoja vuosia sitten, niin netti kyllä kertoo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paloms. Vai oikein tunnustat saamelaisten oikeuden valita mitä ova!!!’Kyllä ne keskenään tappelee alkuperäiskansojen ja aitojen saamelaisten oikeuksista, koska niihin oikeuksiin liittyy taloudellisia etuja eikä näitä edusaajia saa olla liikaa. Ei me muutkaan saada valita viiteryhmää sen mukaan, mistä etuja ja sossurahaa eniten saa,Valtion maitahan nämä saamelaiset ilmaiseksi käyttää hyväkseen poronhoidossa, metsästyksessä ka kaladtuksessa
Haluatko mieluummin lisää kaivoksia pohjoiseen tuhoamaan ympäristön ?
Kaivosten omistajat eivät jätä Suomeen kuin tuhotun ympäristön vesistöineen. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Poronhoito on perinteinen elinkeino Lapissa, mutta ei kai siitäkänn kaikki elä?Osa saamelaisista on tavallisissa töissä toimistoissa jne.
Eivät kaikki elä kuin vielä 100-200 vuotta sitten. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Poronhoito on perinteinen elinkeino Lapissa, mutta ei kai siitäkänn kaikki elä?Palautin juuri kirjastoon kirjan "Eriarvoistava katse", jossa kerrottiin mm.
saamelaisten kohtelusta asioita, joista minulla ei ollut syvällisempää käsitystä,
vaikka jotain luulin tietäväni.
Kirjassa kerrottiin myös, että kantasuomalaisten erään vaiheen "alkukoti" oli
Virossa, josta he lähtivät vaeltamaan nykyisen Suomen alueelle työntäen
etelä-Suomessa jo asustaneet saamelaiset pohjoiseen.
En tiedä millaista vironkieli oli silloin ja oliko sitä mukana puheessa, kun silloiset suomalaiset silloiseen "Suomeen" tulivat. Siitä on parituhatta vuotta aikaa ?
Hansa-kauppiaitten aikana Suomen kieli todennäköisesti sai vaikutteensa
vironkielestä ? Turku oli Hansa-kauppiaitten kesktürg - "keskustori" Suomessa.
Siitäköhän sai Turku nimensä ?
Varsinais-suomalaiset ja satakuntalaiset ymmärtävät jonkun verran paremmin
vironkieltä kuin muualla Suomessa asuvat.
Tuli mieleeni kertomus raumalaisesta eläkeläisseurueesta, joka teki retken
Tallinnaan. Heidän palattuaan heiltä kysyttiin miten pärjäsitte Virossa kielen kanssa.
"Iha hyvin ! Ne puhusiva raumlaist !"
Yhtäläisyyttä kieltämättä on enemmän kuin Suomen muissa murteissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sinähän tällä julistit olevasi asiantuntija alkuperäiskansojen suhteen, niistä paljon lukenut. Tiedät Suomenkin asiat paremmin kuin me suomalaiset, joten mitä siinä kyselet?
On paljon mahdollista, että ulkomailla asuva, joka seuraa Suomen asioita
tietää enemmän Suomesta kuin suomalainen, joka ei seuraa eikä ole
kiinnostunut.
Olisin iloinen jos joku jolla on asiasta tietoa vastaisi eikä vain tämä henkilö joka haluaa mollata minua.
- Anonyymi
Itse mollaat anoja naakoiksi, kas kun puhuit mollaavasta henkilöstä. Esiinnyt kaiken tietävänä ja alkuperäisväestön asioita seuraavana joten luulisi sinun löytävän myös tietoa .
- Anonyymi
Ihmisilä on itsemäärämisoikeus, saamelaisillakin.
Ovatkohan nämä mollaajat persuja ? Hehän mollaavat kaikkia ja ovat
kaikkea vastaan. Oli miten oli asialliseen keskusteluun eivät kaikki täällä pysty.
Saamelaisilla on omat elinkeinonsa ja työnsä.. Suomen EU:iin maksamista
Miksi täällä hyökätään saamelaisia vastaan ja myös niitä vastaan, joilla on
erilainen käsitys saamelaisista ? Pelkät kysymyksetkin aiheuttavat joissakin aggressioita.
Kysyvä on fiksu. Kysyvä haluaa tietoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisilä on itsemäärämisoikeus, saamelaisillakin.
Ovatkohan nämä mollaajat persuja ? Hehän mollaavat kaikkia ja ovat
kaikkea vastaan. Oli miten oli asialliseen keskusteluun eivät kaikki täällä pysty.
Saamelaisilla on omat elinkeinonsa ja työnsä.. Suomen EU:iin maksamista
Miksi täällä hyökätään saamelaisia vastaan ja myös niitä vastaan, joilla on
erilainen käsitys saamelaisista ? Pelkät kysymyksetkin aiheuttavat joissakin aggressioita.
Kysyvä on fiksu. Kysyvä haluaa tietoa.Mitä sekoilet, kuka on kiistänyt saamelaisten itsemääräämisoikeuden?
tarkennetaan vähän tietojasi: EU:n budjetista noin puolet menee EU- alueen maataloustukiin, näiden maataloustukien lisäksi ovat kansalliset maataloustuet.
Aivan pohjoiseen ei paljoa maataloustukia voi mennä kun eihän siellä ole maatilojakaan, porot siellä vaan juoksentelevat autojen alle ja susien sekä ahmojen suihin ja omistajat nostavat niistä hyvät korvaukset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sekoilet, kuka on kiistänyt saamelaisten itsemääräämisoikeuden?
tarkennetaan vähän tietojasi: EU:n budjetista noin puolet menee EU- alueen maataloustukiin, näiden maataloustukien lisäksi ovat kansalliset maataloustuet.
Aivan pohjoiseen ei paljoa maataloustukia voi mennä kun eihän siellä ole maatilojakaan, porot siellä vaan juoksentelevat autojen alle ja susien sekä ahmojen suihin ja omistajat nostavat niistä hyvät korvaukset.Joku täällä kirjoitti - toteaisin melko halventavasti:
"saamelaiset vain tappelevat keskenään tappelee alkuperäiskansojen ja aitojen saamelaisten oikeuksista, koska niihin oikeuksiin liittyy taloudellisia etuja eikä näitä edusaajia saa olla liikaa. Ei me muutkaan saada valita viiteryhmää sen mukaan, mistä etuja ja sossurahaa eniten saa,Valtion maitahan nämä saamelaiset ilmaiseksi käyttää hyväkseen poronhoidossa, metsästyksessä ka kaladtuksessa"
Kyllä meillä on itsemääräämisoikeus, saamelaisillakin,
me saamme ihan itse valita viiteryhmämme ja on virheellistä
ajattelua, että ihminen valitsisi viiteryhmänsä sen mukaan
"mistä etuja ja sossurahaa eniten saa".
Em. kommentti edustaa tietenkin vain kommentoijan omaa (pahansuopaa
ja kehittymätöntä) ajattelua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku täällä kirjoitti - toteaisin melko halventavasti:
"saamelaiset vain tappelevat keskenään tappelee alkuperäiskansojen ja aitojen saamelaisten oikeuksista, koska niihin oikeuksiin liittyy taloudellisia etuja eikä näitä edusaajia saa olla liikaa. Ei me muutkaan saada valita viiteryhmää sen mukaan, mistä etuja ja sossurahaa eniten saa,Valtion maitahan nämä saamelaiset ilmaiseksi käyttää hyväkseen poronhoidossa, metsästyksessä ka kaladtuksessa"
Kyllä meillä on itsemääräämisoikeus, saamelaisillakin,
me saamme ihan itse valita viiteryhmämme ja on virheellistä
ajattelua, että ihminen valitsisi viiteryhmänsä sen mukaan
"mistä etuja ja sossurahaa eniten saa".
Em. kommentti edustaa tietenkin vain kommentoijan omaa (pahansuopaa
ja kehittymätöntä) ajattelua.En ole ko. tekstin kirjoittaja mutta pitkälti sen puoltaja kylläkin. Mitä muuta esim. Saamelaiskäräjät ovat muuta kuin ainaista nahistelua ja oikeudenkäynteihin johtavaa riitelyä ja mikä sen eripuran perimmäisenä aiheena lähes aina onkaan: Raha, rahan jakaminen ja kuuluminen tai ei- kuuluminen ryhmään joka rahaa ja etuoikeuksia saa...ja fakta on sekin että saamelaisten nykyinen elintaso on ollut mahdollista saavuttaa ja ylläpitää vain kolmen valtion budjeteistaan pohjoiseen työntämällä rahalla, se pohjoinen itse ei suuria tuota vaikka siellä ylisuuria porolaumoja pidetäänkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole ko. tekstin kirjoittaja mutta pitkälti sen puoltaja kylläkin. Mitä muuta esim. Saamelaiskäräjät ovat muuta kuin ainaista nahistelua ja oikeudenkäynteihin johtavaa riitelyä ja mikä sen eripuran perimmäisenä aiheena lähes aina onkaan: Raha, rahan jakaminen ja kuuluminen tai ei- kuuluminen ryhmään joka rahaa ja etuoikeuksia saa...ja fakta on sekin että saamelaisten nykyinen elintaso on ollut mahdollista saavuttaa ja ylläpitää vain kolmen valtion budjeteistaan pohjoiseen työntämällä rahalla, se pohjoinen itse ei suuria tuota vaikka siellä ylisuuria porolaumoja pidetäänkin.
Ne porolaumat kuluttaa herkkää luontoa kohtuuttomasti ja poromiehet moottorikelkoilla samaten. Porokolareista joutuu valtio maksamaan valtavasti, kun siellä vapauna pitkin teitä hortoilevat. Sasko mukään muu ammatti sellaista tukea että esim. lehmät kulkisi missävaan? Muutamalle saamelaislapselle ylläpidetään leikkikouluja, rahaa riittää vähemmidtöjen hupiin mutta ei enemmistön sairauksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole ko. tekstin kirjoittaja mutta pitkälti sen puoltaja kylläkin. Mitä muuta esim. Saamelaiskäräjät ovat muuta kuin ainaista nahistelua ja oikeudenkäynteihin johtavaa riitelyä ja mikä sen eripuran perimmäisenä aiheena lähes aina onkaan: Raha, rahan jakaminen ja kuuluminen tai ei- kuuluminen ryhmään joka rahaa ja etuoikeuksia saa...ja fakta on sekin että saamelaisten nykyinen elintaso on ollut mahdollista saavuttaa ja ylläpitää vain kolmen valtion budjeteistaan pohjoiseen työntämällä rahalla, se pohjoinen itse ei suuria tuota vaikka siellä ylisuuria porolaumoja pidetäänkin.
Jos jotkut niin etelän maatilalliset ovat saavuttaneet elintasonsa tukiaisilla.
Pohjoisen elinolosuhteet ja elinkeinot ovat ihan erilaisia kuin etelän,
ei niitä kannata vertailla saamelaisia halveeraamalla.
- Anonyymi
Paloma Korppis ja Pertikki ovat alku perä kansojen tukioita koska palomallakin suku on puoli veristä ja hän on alegrin kaikelle siihen liittyvälle arvostelulle joka ilman muuta on kohteiden mielestä rasismia koska kohde haluaa nyppiä yhden vertaisuus arkumentein itselleen tuon siirtoina rahaa ja siitä saatavaa valtaa
eli yhden vertaisuus kom Scheinin on Åbo Akademin jne kautta luonut järjestelmän
jossa porukat alisvat suomalaiset tukemaan kaiken maailman vähemmistöjä jotka
levittäytyvät klopalisatiossa suomen alueelle ja vaaltivat oikeuksia os-malin ve-näjän a-rapian ...kulutuureilel ja kelille
pian kaikki suomalaiset on alistettu malin näjän rapian ... palvelijoille ja maksavat näille lorvioille palkoistaa veron jolla ne elätetään ja yllä pidetään- Anonyymi
Mitä korppis tekee tässä älykkäitten joukossa ?
- Anonyymi
Aloituksen aihe on "Helmet-lukuhaaste 2025"
Palattaisiinko kirjoihin ?
Luen kategoriasta "vihreäkantinen kirja" Tito Collianderin kirjaa "Ateria",
jossa Colliander lähes 70 vuotiaana istuu Teneriffalla katselemassa merta
joulukuussa 1971 hämmästellen sitä, että kaikki on niin kuin on.
Hänen taaksejääneen elämänsä valossa se on odottamatonta,
se on toinen ääripää hänen elämässään.
Kirja on viimeinen osa kirjasarjaa ja käsittelee luopumista,
lopulta kaikesta ja tuskin puhuttelee jos ei ole lukenut alusta asti
koko sarjaa.
Kirjasarja kertoo "vanhanajan elämästä", tunteella tajuttavista
asioista, ihmisen sisäisestä minästä ja sen etsimisestä.
Veikkaan, että Collianderin kirjasarja puuduttaa useimmat lukijat heti
alkuunsa, mutta itse saan niistä jotakin syvällistä lohtua, rauhaa ja
ymmärrystä ihmisen matkasta maan päällä. Palaan mielelläni aloitukseni aiheeseen:
oletko osallistunut kirjahaasteeseen?
Kommentoi jotain kirjaa ja jotain kategoriaa haasteessa.
Puolikkaasta kiinnostuneelle:
Olen nyt lukenut Inga Maggan kirjan Puolikas, joka on kirjailijan toinen romaani. Ensimmäisestään "Varjonyrkkeilijä" hän on saanut paljon tunnustusta.
Puolikas" viittaa kirjailijan omaan taustaan: puoleksi saame, puoleksi suomalainen.
Hieniovaraisesti, kielellä joka on täynnä symboliikkaa, hän lähtee yrittämään itsensä eheyttämistä "kokonaiseksi", ei kokonaan saameksi eikä suomalaiseksi, mutta kokonaan häneksi: luoda yhteys ja sisältö johonkin, jonka hän kokee ei-kenenkään maana.
Tie omaan minuuteen on pitkä: kaupunkisaamena (puoli-) ja kielettömänä (puoli-) hän kutoo itselleenomanidentiteetin lapsuuden maisemasta. Ivalojoen uomasta, kivistä ja tammukoista, poronnahkalaukuista ja jalkimista, pauloista , jotka muistuttavat jokea: sininen paula piiloutuu nilkan yli kierrettynä valkoisen alle, koska vesi on aina siellä.
Iddá opiskelee kieltä jota hän ei oppinut koskaan, kuin muutaman sanan lapsuudenkodissaan: koko isän suku ja saamen kulttuuri kulkee kuin loimilangat läpi koko hänen kasvuympäristönsä ja kulttuuritaustansa. Kieli häneltä puuttuu, koska saamelaisten lasten kuului puhua suomea; saamella ei niin väliä. Saamilapset otettiin yhteiskunnan syliin ja heidän kulttuuriaan ei suorastaan kielletty, mutta sitä katsottiin alaspäin. Koltat olivat alin kasti saamelaisia.
Joikaaminen oli "pirun laulua" lestadiolaisuskovaisissa piireissä ja joikaamisen kuuluminen ennusti kuolemaa.
Paljon ennakkoluuloja Iddá kokee matkallaan minuuteen: oikeat saamelaiset eivät halua että hän puhuisi huonoa saamea tai omisi heidän kulttuuriaan; ei-saamelaisten silmissä hän on kuin kävelevä huutomerkki.
Hän pitää kuitenkin pintansa ja pitkissä vuoropuheluissa setänsä , kumminsa ja muiden isänsä sukulaisten kanssa, leikaten kaavoja ommellen kankaita yhteen perinteisistä väreistä suvun historia ja hänen paikkansa perinteessä alkaa hahmottumaan.
Lapin kansan tapaan kysymys on: Mistä sie olet pois?- Anonyymi
Mitenkäs sinä paloma, miten iso sinun suomalaisuusprosentti?
Anonyymi kirjoitti:
97% DNA-testin mukaan.
Identiteettini on vahva ja samoin kielitaitoni.
En ole mistään pois.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
97% DNA-testin mukaan.
Identiteettini on vahva ja samoin kielitaitoni.
En ole mistään pois.Sinähän olet sanonut että olet opettelemassa suomea tällä palstalla.
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän olet sanonut että olet opettelemassa suomea tällä palstalla.
Päivittämässä, siis katsomassa mitä uusia sanoja kieleen on tullut poissaoloni aikana, miten sanat ovat muuttaneet merkitystään.
Kyllä minä suomea osaan :)- Anonyymi
No voi Iddáa !
"Jako puolikkaaksi" tulee siis ulkopuolelta (ulkopuolisilta) enimmäkseen ?
Häntäkö ei hyväksytä yhteisöön, johon hän tuntee kuuluvansa ?
Tekevätkö saamelaisten omat sisäiset ongelmat vaikeaksi Iddán "pääsyn" saamelaiseksi,
osaksi saamelaisuutta ja saamelaiskulttuuria ?
Voisi ajatella niinkin, että jos saamelaisilla ei olisi niin paljon keskenään erimielisyyttä
siitä kuka kelpaa saamelaiseksi eivätkä ihmiset olisi niin rajoja vetäviä
(ja torjuvia ihmisinä ?) he toivottaisivat Iddán lämpimästi tervetulleeksi.
Kirja kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta !
Kulttuurin omiminen on ristiriitainen asia, joka vaatisi oman aloituksen.
En oikein ymmärrä sitä. Eri kansat ovat satoja vuosia "omineet" toistensa
kulttuuria. Moni asia on "omittu" muualta. Koska joulu on vielä lähellä
nappaan esimerkiksi joulukuusen. Eikö se ole Saksasta peräisin, mutta sekin on
"omittu" ympäri maailman. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastaan sinulle 20:41, koska olen myös asunut muualla kuin Suomessa.
Jokainen suomalainen on tietysti suomalainen, mutta voi olla sen lisäksi
paljon muutakin. Ei sitä prosenteissa mitata.
Tunnen itse olevani 100 % suomalainen ja lisäksi olen saanut "vaikutteita"
ja oppinut kaikenlaista toisista kulttuureista, maista, joissa olen asunut,
mutta sen takia,
että olen asunut muuallakin en ole yhtään vähemmän suomalainen.
1+1=4. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Päivittämässä, siis katsomassa mitä uusia sanoja kieleen on tullut poissaoloni aikana, miten sanat ovat muuttaneet merkitystään.
Kyllä minä suomea osaan :)Ei tämän palstan ikäluokka mitään uusia sanoja käytä.
Pitää lukea alta 40-kymppisten kirjoituksia jostakin. Pieni korjaus:
kirjan päähenkilö, kirjailijan minähahmo,on saamenkieliseltä nimeltään Ibbá, ei Iddá. Virhe on minun.
Kirjassa on paikotellen pitkiä, tiiviitä vuoropuheluja ja infodumppia, jotka hidastuttavat lukemista, mutta minulle ainakin ne sisälsivät paljon tarvittavaa perustietoa sukutarinan ymmärtämiseen.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tämän palstan ikäluokka mitään uusia sanoja käytä.
Pitää lukea alta 40-kymppisten kirjoituksia jostakin."Hyvin" ymmärsit hehheh.....
Anonyymi kirjoitti:
Pitää lukea alta 40-kymppisten kirjoituksia jostakin.En ole kiinnostunut mistään nuorisoslangista, vaan suomenkielen uusiosanoista tavallisen, oman ikäluokkani kielenkäytössä.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
En ole kiinnostunut mistään nuorisoslangista, vaan suomenkielen uusiosanoista tavallisen, oman ikäluokkani kielenkäytössä.
Sellaista kuin uusiosana ei ole olemassakaan. Kieleen syntyy uudissanoja.
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos korjauksesta.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
En ole kiinnostunut mistään nuorisoslangista, vaan suomenkielen uusiosanoista tavallisen, oman ikäluokkani kielenkäytössä.
Mikä ikäluokka on kenenkin mielestä nuorisoa?
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
No onko ditä opittu paljonkin uusia sanoja tavalliselta ikäluokalta? Itse käytät paljon sellaisia vierasperäisiä sanoja joita täällä ei ymmärretä.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Laaja on tuo sinun ”oma ikäluokka”.
Täälläkin ikäeroa on nuoremman ja vanhemman kirjoittajan välillä n.30 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onko ditä opittu paljonkin uusia sanoja tavalliselta ikäluokalta? Itse käytät paljon sellaisia vierasperäisiä sanoja joita täällä ei ymmärretä.
Vähänkään sivistyneelle ihmiselle ei ole vaikeuksia ymmärtää paloman tekstejä.
Monet niistä "vierasperäisistä" sanoista ovat yleisessä käytössä olevia
sivistyssanoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusiosana olisi aika kekseliäs ja kuvaava sana uusille sanoille !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"No onko ditä opittu paljonkin uusia sanoja tavalliselta ikäluokalta? Itse käytät paljon sellaisia vierasperäisiä sanoja joita täällä ei ymmärretä."
Opettele palomalta ! Eivät ne sanat vaikeita ole. Useimmat ovat yleisessä
käytössä olevia sivistyssanoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää lukea alta 40-kymppisten kirjoituksia jostakin.Moni käyttää niitä tietämättään. Kieli muuttuu, elää koko ajan.
Nykykielemme on täynnä uudissanoja. Emme vain hoksaa sitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni käyttää niitä tietämättään. Kieli muuttuu, elää koko ajan.
Nykykielemme on täynnä uudissanoja. Emme vain hoksaa sitä.Uudissanoja ovat esimerkiksi: etäopiskelu, kansainvälisyyskasvatus, maisemansuojelu, nikotiinilaastari, nukahtamislääke, ohutkalvotekniikka, ongelmajäte, ryhmäpsykoterapia, sarjakuvakirja, tulevaisuudentutkimus ja vesiliikennejuopumus.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Pieni korjaus:
kirjan päähenkilö, kirjailijan minähahmo,on saamenkieliseltä nimeltään Ibbá, ei Iddá. Virhe on minun.
Kirjassa on paikotellen pitkiä, tiiviitä vuoropuheluja ja infodumppia, jotka hidastuttavat lukemista, mutta minulle ainakin ne sisälsivät paljon tarvittavaa perustietoa sukutarinan ymmärtämiseen.Kiitos kirjan hyvästä kuvauksesta !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusiosanasta voi tulla uusi uudissana.
Anonyymi kirjoitti:
Uusiosanasta voi tulla uusi uudissana.
Minä useasti tarkistan Kotuksesta (saan uutiskirjeita sähköpostiin). mutta tällä kertaa kirjoitin unenpöpperössä ja ajattelin "uusiokäyttö"-sanaa, jonka johdannainen "uusio" tarkoittaa tietenkin uudelleen, ei uutta. "Uudisasukas" olisi ollut parempi viitereferenssinä.
Muttakun...joudun tarkkaan syyniin joka ainoasta virheestä täällä, kuten moni muukin.
Eräällä ulkomaisella palstalla luin jonkun peräkaneetin kommentteihinsa: "Minulla on copyright kaikkiin virheisiini ".- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Minä useasti tarkistan Kotuksesta (saan uutiskirjeita sähköpostiin). mutta tällä kertaa kirjoitin unenpöpperössä ja ajattelin "uusiokäyttö"-sanaa, jonka johdannainen "uusio" tarkoittaa tietenkin uudelleen, ei uutta. "Uudisasukas" olisi ollut parempi viitereferenssinä.
Muttakun...joudun tarkkaan syyniin joka ainoasta virheestä täällä, kuten moni muukin.
Eräällä ulkomaisella palstalla luin jonkun peräkaneetin kommentteihinsa: "Minulla on copyright kaikkiin virheisiini ".Sinäkän olet sanonut että olet täällä oppimassa, miksei sitten saisi ilmoittaa virheistä?
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Eräällä ulkomaisella palstalla luin jonkun peräkaneetin kommentteihinsa: "Minulla on copyright kaikkiin virheisiini ".Huomauttelijoista ei kannata suuremmin välittää, jos heillä itsellään ei ole
mitään muuta annettavaa keskusteluun kuin ilkeään luonteeseen perustuva
huomauttelu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkän olet sanonut että olet täällä oppimassa, miksei sitten saisi ilmoittaa virheistä?
palomahan kiitti korjauksesta, joka ei suuri "virhe" ollut.
Oletko sinä tällä palstalla joku "ylitarkastaja" kyttäämässä vain toisten virheitä ?
Itse et ole muuten kirjoittanut yhtäkään kieliopillisesti virheetöntä lausetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laaja on tuo sinun ”oma ikäluokka”.
Täälläkin ikäeroa on nuoremman ja vanhemman kirjoittajan välillä n.30 vuotta."Täälläkin ikäeroa on nuoremman ja vanhemman kirjoittajan välillä n.30 vuotta."
Mistä sinä sen tiedät ? Onko sinulla kaikkien sosiaaliturvatunnus ?
Oma ikäluokka on laaja käsite. Omaksi ikäluokaksi voi kokea vaikkapa
eläkeläiset yleensä sen kummempia ikärajoja asettamatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Täälläkin ikäeroa on nuoremman ja vanhemman kirjoittajan välillä n.30 vuotta."
Mistä sinä sen tiedät ? Onko sinulla kaikkien sosiaaliturvatunnus ?
Oma ikäluokka on laaja käsite. Omaksi ikäluokaksi voi kokea vaikkapa
eläkeläiset yleensä sen kummempia ikärajoja asettamatta.Tarvitaanko siihen tietoon sosiaaliturvatunnus, jotta osaa lukea, kun kirjoittajat kertovan ikänsä?
Eläkeläinen voi olla 65 vuotias, kuin 95 vuotiaskin ja väliin mahtuu yksi ikäpolvi eli se siitä omasta ikäryhmästä.
- Anonyymi
Meidänkin ikäluokkamme käyttää runsaasti uudissanoja.
Ajatellaanpa vaikka ympäristö-alkuisten sanojen ryhmää,
johon kuuluu 32 uudissanaa, mm. ympäristöaktiivi, ympäristöhaitta,
ympäristöhallitus, ympäristökasvatus, ympäristökatastrofi, ympäristöliike, ympäristöministeri, ympäristömyrkky, ympäristönsuojelu, ympäristöpakolainen, ympäristöpolitiikka, ympäristörikos, ympäristösodankäynti, ympäristöterveydenhuolto ja ympäristövahinko. - AnonyymiUUSI
Suurin osa lukemistani kirjoista kuuluu ryhmään 11. Tietokirja,
joka on julkaistu 2020-luvulla.
Olen aina lukenut enimmäkseen tietokirjoja.
Parast'aikaa luen Kari Enqvistin kirjaa "Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat",
joka on hänen aikaisempaa tuotantoaan vuodelta 2009
ja muun muassa juuri siksi tilasinkin sen, mielenkiinnosta miten hänen
ajattelunsa on muuttunut - jos on - ja miten hän käsittelee aihetta,
josta hän myöhemmin kirjoittanut toisenlaisen kirjan.
Kari Enqvist on kirjailija, filosofi, professori, joka väitteli tohtoriksi
hiukkasfysiikasta 1983.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262726Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee242042Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121548- 761309
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71218Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381176- 641026
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10944Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70891- 102877