Tyttäreni opettajalta saapui viesti...

Anonyymi-ap

Tyttäreni sai historian kokeestaan yhdeksikön, ja alkoi tutkimaan koetta. Hän löysi kaksi korjausvirhettä, joten päätti lähettää opettajalle viestin. Viesti oli erittäin asiallinen, hän oli perustellut faktat ja virheet hyvin ja selkeästi. Virheitä oli esim. hän oli merkannut koirat kotieläimiksi, koska ne olivat rekikoiria, eli niitä käytetään hyötykäyttöön. Toinen oli, että opettaja oli merkannut vasarakirveskansan metsästäneen, vaikka näin ei kirjassa oltu mainittu.

Pian opettajalta tuli viesti. Hän sanoi jotain, että "historiallisessa mittakaavassa kotieläimet luokitellaan kapeasti, eli rekikoirat eivät olleet kotieläimiä. Hän ei itse ollut selittänyt mitään tällaista tunnilla, eikä kirjassakaan mainittu tällaista. Minusta se on liikaaa vaadittu, että oppilaan täytyy osata kokeessa asioita, joita ei ole opetettu. Toiseen virheeseen hän kommentoi, että vaikka kirjassa ei ollutkaan niin sanottu, on löydetty aineistoa, että vasarakirveskansa olisi metsästänyt. Taas menee liian odottamisen puolelle. Miten tyttäreni voi osata asioita, joita ei ole opetettu, mainittu, tai annettu kotitehtäväksi yms. Mitä tässä kuuluisi tehdä?

11

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lähettäkää opettajalle viesti, että on törkeää vaatia tuollaisia

    • Anonyymi

      Täytyykö aina valittaa hän sai kuitenkin 9 joka on hyvä numero

    • Anonyymi

      kaikki opettajan sanoma on totta, mutta ei kyllä kuulu tuollaista odottaa

    • Anonyymi

      ei ketään kiinnosta tällanen lähettäkää jotain jännempää

    • Anonyymi

      Halutessaan koulussa kiitettävän arvosanan on osattava reilusti enemmän kuin koulussa opettaja on opettanut tai kurssikirjoissa on kirjoitettu. Kyse ei ole yksinomaan ulkoa muistamisesta vaan reilusti enemmän. Kirjat joita tunneilla käytetään viiteaineistona on minimitaso.

    • Anonyymi

      Eihän opettaja ole ko asioita vaatinut. Tytär on pistänyt omiaan ja opettaja korjaa tai täydentää, niin opettajan pitää tehdä. Tytär sai kokeesta 9, hän on osannut kiitettävästi opettajankin arvion mukaan.

      Tytär olisi tehnyt järkevästi, kun ei olisi alkanut opettajalle viisastelemaan. Parempi olisi ollut kiittää opettajan antamista lisätiedoista.

      Hyvää jatkoa tyttärelle historian opintoihin!

    • Anonyymi

      Mitäkö kuuluisi tehdä?
      Nyt jäitä hattuun ja vähän nöyryyttä jatkoon! Ja intoa ja menestystä edelleen!

    • Anonyymi

      Opettaja on vaivautunut kommentoimaan oppilaansa vastauksia ja on antanut hienon arvosanan. Se olisi ollut kiitoksen paikka oppilaan taholta, niin olisi kuulunut tehdä ja se olisi eduksi tulevaisuudessa.

    • Niin, onhan yleisesti tiedossa, että vasarakirveskansa tienasi elantonsa rakennustyömailla, eikä metsästysmailla.

    • Anonyymi

      Olen itse opettaja ja aikoinaan käynyt yläkoulussa luonnontieteisiin painottuvan erikoislinjan. Historia oli minulle vahva aine, ja sain siitä kiitettävän, koska kuuntelin tunnilla ja luin huolellisesti tarvittavan materiaalin – mutta en tehnyt mitään ylimääräistä.

      Nyt opettajana, kun opetan fysiikkaa ja kemiaa, en pihtaa kymppejä. Olen huomannut, että osa kollegoista on varovaisia antamaan parhaita arvosanoja, mutta itse näen arvosana-asteikon lineaarisena. Jos oppilas osoittaa vahvaa osaamista ja saavutukset sijoittuvat ysi-kymppi-akselille, annan kympin. Koen, että arvosanan pitää kuvastaa oppilaan osaamista ilman liiallista tulkintaa.

      Mitä oppisisältöihin tulee, en odota oppilailta osaamista sellaisten asioiden suhteen, joita ei ole opetettu. Jos käsittelemme jotain syvällisemmin kuin oppikirjassa, kerron siitä selkeästi oppilaille ja varmistan, että se ei tule yllätyksenä. Painotan opetuksessani soveltavaa ja kriittistä ajattelua sekä halua hankkia tietoa eri lähteistä läpi elämän, mutta pidän kiinni siitä, että kokeet pohjautuvat opetettuun sisältöön.

      Perustietojen hallinta ja ymmärryksen rakentaminen ovat avainasemassa. Nippelitiedon hallinnan puute ei estä ketään kehittymästä esimerkiksi lääkäriksi, sillä osaaminen rakentuu pitkäjänteisesti perusasioista monimutkaisempiin ilmiöihin.

      Jos palaan aloitukseen, koen tärkeäksi, että oppilaiden arvostelussa otetaan huomioon vain opetettu sisältö. Tapauksessa, jossa oppilas löytää perusteltuja virheitä kokeesta, niiden oikaiseminen on mielestäni perusteltua, ja opettajan tulisi pystyä keskustelemaan niistä avoimesti. Vaaditaan reiluutta molemmin puolin – oppilaiden on voitava luottaa siihen, että arvosanat perustuvat selkeästi opetettuun tietoon.

      • Anonyymi

        Eiköhän kyseinen lapsi saanutkin todella hyvän numeron eli kokeesta arvosanan 9.
        Lasta (ja äitiänsä) otti päähän kun ei saanut arvosanaksi kymppiä (10). Lapsella ja äidillänsä on vielä opeteltavaa elämänasenteessa. He laittoivat opettajan arvovallan peliin, Se ei ole hyvä asia. Rasti ruutuun kysymykset kenties sopivat alkeisopetukseen. Kun edetään kypsemmälle tasolle niin vastaukset ovat kirjallisia ja niissä asiaa joutuu pohtimaan eri suunnilta. Oikeita vastauksia voi olla useitakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      53
      3796
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      118
      2837
    3. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      642
      2470
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      20
      2117
    5. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      88
      2104
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      44
      1791
    7. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1723
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      1665
    9. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      97
      1526
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1486
    Aihe