Velkani menivät ulosottoon noin 8500 euron kohdalla noin 6 vuotta sitten, koska en pystynyt enää maksamaan suuria korkoja ja tämän jälkeen ulosotto lukitsi koron 11,5 prosenttiin. Nyt 6 vuoden jälkeen velka on noin 17 tuhatta euroa. Onko kenelläkään neuvoja siitä kuinka saan tämän maksettua halvimmin? En tiedä kovin paljon lakiasioista velkojen suhteen, mutta olen yllättynyt siitä, että ratkaisu oli laskea korko 11,5 prosenttiin ja antaa sen kasvaa vuosien aikana siihen pisteeseen, että ei oikeastaan ole mitään realistista tapaa maksaa sitä ilman jonkinlaista sopimusta tai pelastamista. Useat muut maat katkaisevat korot kokonaan?
Olen ollut yhteydessä Ulosottoon, Talous- ja velkaneuvontaan, Kuluttajaliittoon ja Takuusäätiöön. Takuusäätiöstä sanoivat että jos olisin saanut tietää velkajärjestelystä noin 3-5 vuotta sitten, minulla ei olisi enää velkaa.
Voiko velkajärjestelyyn päästä ikään kuin retroaktiivisesti? En tiennyt eikä minulle ole kerrottu että tällaisia järjestelyitä edes on olemassa. Haluan vihdoin ottaa härkää sarvista ja hoitaa nämä velat pois, kuinka tämä sitten onnistuu halvimmin?
Maria
Ulosotto velkajärjestely 17k
21
296
Vastaukset
- Anonyymi
Tarkoitatko velkajärjestelyllä Takuusäätiön antamaa halpakorkoisen järjestelylainan takausta?
Varsinaista lakisääteistä velkajärjestelyä voi hakea useita kertoja ( ja niin monet tekevätkin, jos ekalla kerralla ei tärppää). Laissa nimittäin huomioidaan velallisen ”ponnistelut” velkojen maksamiseksi.- Anonyymi
En siis puhu siitä takauksesta lainalle jossa 11% ulosotto korko tippuisi 6% pankkilainaan jonka takuusäätiö takaa. Takuusäätiön ehdottamalla velkajärjestelyllä tarkoitin jossa käräjäoikeuden kautta saan mahdollisesti velkajärjestelyn ja pienen summan (n. 50€) mikä tulee maksaa joka kuukausi 3-5 vuoden ajalle, tämän ajan jälkeen loput veloista mitä jää jälelle annetaan anteeksi.
- Anonyymi
Velkasi vanhenevat seitsemän vuoden kuluttua, joten maksa sen ajan sen minkä pystyt, loput saat anteeksi. Ei haittaa vaikka maksamastasi rahasta suurin osa on korkoa, koska velkojalle on yksi lysti kumpaan ryhmään saatu rahaa kuuluu, jos kuitenkin osa kokonaisvelasta jää maksamatta.
- Anonyymi
"Nyt 6 vuoden jälkeen velka on noin 17 tuhatta euroa"
Mistäs tuo summa oikeen koostuu...11,5% korolla tulee 6v noin 12 000e ? Ja eikö UO:ssa ole normaali viivästyskorko joka oli vuosikausia 8% paikkeilla ja vasta nyt viime vuonna vai millon se olikaan 11%. Toki jos olet maksanut tuota velkaa ulosottoon niin tulee lisäksi taulukkomaksut jne..- Anonyymi
Viivästyskorko oli vuosikaudet 7 prosenttia aina vuoden 2022 loppuun asti.
Vuonna 2023 se oli vuoden alkupuoliskolla 9,5 prosenttia, kunnes se heinäkuun alussa nousi 11 prosenttiin vuoden loppuun asti.
Viime vuonna viivästyskorko oli koko vuoden ajan 11,5 prosenttia, mutta laski nyt tammikuussa 10,5 prosenttiin.
Lähde: https://korkotutka.fi/viivastyskorko/
- Anonyymi
Jossakin iltapäivä lehdessä oli viime vuonna artikkeli jossa lakimies kertoi, että monet peittävät jutut ovat lain vastaisia ja hänen yhteydenotot jälkeen velka nollaantuu. En muista mihin asia liittyi mutta googlaa. Oli ehkä iltalehti.
- Anonyymi
Hyvin harvoin nollautuu jos koskaan...koroissa voi velkoja tulla vastaan jos on vähän liikaa otettu. Ja se oli myös siinä jutussa
- Anonyymi
Jos kulutusluotossa on ollut laittomia korkoja, niin koko luotto muuttu korottomaksi, mutta lakisääteinen viivästyskorko pitää kuitenkin maksaa, jos laina on myöhässä.
Ja ulosoton korko on nimenomaan lakisääteistä velkojalle maksettavaa viivästyskorkoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kulutusluotossa on ollut laittomia korkoja, niin koko luotto muuttu korottomaksi, mutta lakisääteinen viivästyskorko pitää kuitenkin maksaa, jos laina on myöhässä.
Ja ulosoton korko on nimenomaan lakisääteistä velkojalle maksettavaa viivästyskorkoa."ulosoton korko"
Ulosoton korkoa ei ole olemassakaan vaan se on sen velan viivästyskorko velkojalle. Jos siis tarkkoja ollaan.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ulosoton korko"
Ulosoton korkoa ei ole olemassakaan vaan se on sen velan viivästyskorko velkojalle. Jos siis tarkkoja ollaan....Juu siksi kirjoitinkin että se maksetaan nimenomaan velkojalle.
Suomessa genetiivi voi tarkoittaa monta eri asiaa. Esim. kaupan kassa tarkoittaa kaupassa työskentelevää kassamyyjää. Ja Vietnamin sota ei tarkoita Vietnamin omistamaa sotaa vaan Vienamissa käytyä sotaa. Erottajan kioski tarkoittaa Erottajalla olevaa kioskia. Tässä tapauksessa ulosoton korko tarkoittaa ulosotossa perittävää korkoa riippumatta siitä kenelle se maksetaan.
- Anonyymi
Hassua ? Minä nuorena asuntovelallisena vuosikymmenet sitten maksoin asuntolainan korkoa 12% enkä voinut valittaa siitä olihan se itse otettu
- Anonyymi
Verottaja maksoi sen sinun koron ja sinä vaan elvistelet.
- Anonyymi
8500 pääoman viivästyskorot on alle satasen kuussa. Siihen vielä vaikka 50 päälle niin olisi pääomakin lyhentynyt. Kuinka saamaton ihminen pitää olla että ei ole kuuden vuoden aikana saanut sen vertaa tehtyä töitä että tuo olisi tullut hoidettua?
Sun kannattaa hakeutua velkajärjestelyyn. Velat ja tulot käydään läpi ja saat osan veloista anteeksi. Sitten syöt kaurapuuroa 5 vuotta, noudatat maksuohjelmaa, nukut, syöt lisää kaurapuuroa, maksat kun on aika maksaa ja 5 vuodessa olet velaton
- Anonyymi
Velkajärjestelyhakemus voidaan kyllä myös hylätä, jos velkaantumisessa on laissa mainittuja esteitä https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930057#L3P10 . Toisaalta velkajärjestely voidaan myöntää myös laissa mainituista esteistä huolimatta https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930057#L3P10a . Metka laki.
- Anonyymi
Itse hakeutuisin töihin noilla luvuilla. Tuon 17 000€ maksaa tyyliin vuodessa. Toista olisi, jos velkaa olisi paljon.
- Anonyymi
Sinuna ottaisin ensin yhteyttä siihen Takaisinperintä lakitoimistoon, omat asiat olen sinne laittanut.
He katsovat ensin ettet ole maksanut liikaa korkoja, tätä ei voi tehdä jos on velkajärjestelyssä.- Anonyymi
Hieman liian myöhäistä, koska oikeuden maksutuomio on annettu jo kuusi vuotta sitten. Ja ulosottomies osaa kyllä laskea lakisääteisen viivästyskoron oikein.
- Anonyymi
Aloittaja on hieman säveltänyt omasta päästään noita lukuja. Ei 8500 euron velka voi 6 vuodessa kasvaa tuollaisiin lukemiin.
- Anonyymi
Miten niin ei voi? 6 vuotta sitten oli sen verran maksamatta ja nyt on vaan enemmän. Olihan sitä velkaa enemmän. Ei sille velan kasvulle mitään maksimia ole sen jälkeen kun yksi on mennyt ulosottoon. Kyllä ne muutkin maksamattomat aikanaan menee.
Itse aloittajalle, niin halvimmalla olisi tietysti päässyt kun olisi jo maksanut ne pois. Seuraavaksi halvin on aloittaa niiden maksu heti ja mahdollisimman isolla kk-erällä. Tuosta summasta selviydyt leikiten jos käyt töissä ja elät taloudellisesti järkevää elämää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin ei voi? 6 vuotta sitten oli sen verran maksamatta ja nyt on vaan enemmän. Olihan sitä velkaa enemmän. Ei sille velan kasvulle mitään maksimia ole sen jälkeen kun yksi on mennyt ulosottoon. Kyllä ne muutkin maksamattomat aikanaan menee.
Itse aloittajalle, niin halvimmalla olisi tietysti päässyt kun olisi jo maksanut ne pois. Seuraavaksi halvin on aloittaa niiden maksu heti ja mahdollisimman isolla kk-erällä. Tuosta summasta selviydyt leikiten jos käyt töissä ja elät taloudellisesti järkevää elämää."6 vuotta sitten oli sen verran maksamatta ja nyt on vaan enemmän"
BRÖÖÖT..no kyllä aloittajan viestistä ensin tulee mieleen että kyseessä on yhdestä/useammasta velasta mikä oli 6 vuotta sitten, missään ei sanota että varsinaista pääomavelkaa on tullut lisää tuon jälkeen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854588- 1643552
- 533149
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1981967- 321799
- 461783
- 241763
- 571694
- 191607
- 181601