Paikallispravdassa Kartanonväylän liikenteestä.

Anonyymi-ap

Paikallispravda tänään:
tä-Savon lukijat ovat kyselleet Savonlinnan itäpuolelle muodostuneen Kartanonväylän liikenneyhteyksistä. Alueelle on muodostunut paljon asiakasliikennettä vetävä kauppakeskittymä, kun Tokmanni, K-Rauta, Rusta ja viimeisimmäksi Jysk ovat rakentaneet omat liikerakennuksensa alueelle. Tämän vuoden aikana alueen keskelle on vielä tulossa McDonald's.

Tällä hetkellä käytännössä ainoa järkevä tapa päästä alueelle on mennä sinne omalla autolla. Paikallisbussilla ja pidempien linjojen busseillakin pääsee keskustasta kyllä Prisman lähelle, mutta kävelymatkaa jää bussimatkan jälkeen lähimpien kauppojen oville pysäkistä ja reitistä riippuen 730–950 metriä, K-Raudan ovelle paljon enemmän. Tämä on monille liian pitkä matka, etenkin, kun mahdolliset ostokset olisi saatava vietyä kotiin. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Nojanmaantien ja Alasuontien varrella.

Itä-Savon kysymyksiin Savonlinnan paikallisliikenteen reittien suuntaamisesta Kartanonväylän liikekeskukseen vastasi logistiikkapäällikkö Pia Hokka-Itkonen Savonlinnan kaupungin logistiikkapalveluista.

Miksi Savonlinnan paikallisliikennettä ei kehitetä niin, että paikallisbussilla pääsisi lähemmäksi Kartanonväylän kauppoja?
– Kartanonväylän kauppakeskittymän liikennöinnin kehittämisestä on keskusteltu liikennöitsijän kanssa. Linjan 4 bussille pitäisi tehdä lisävuoroja palvelun parantamiseksi, mutta kaupungin tämän vuoden talousarviossa ei ole määrärahaa lisävuorojen hankintaan.

Lähimmältä linjan 4 bussipysäkiltä Prisman luota tulee nyt yli 700 metriä kävelymatkaa Jyskille ja vielä enemmän muihin kauppoihin. Onko tämä kohtuullinen kävelymatka, jos joku haluaisi tehdä ostosmatkoja Kartanonväylälle?
– Pali-autolla on mahdollista päästä Kartanonväylän kauppoihin.

Onko kaupungille tullut asukkailta toiveita bussiliikenteen kehittämisestä Kartanonväylän suuntaan?
– Kyselyitä on tullut liikennöitsijälle, mutta ei logistiikkapalveluihin.

Myös Kartanonväylän alueen kevyen liikenteen väylien toteutus on jäänyt puolitiehen. Kevyen liikenteen väylää pitkin pääsee nyt Jyskin risteykseen, mutta sen jälkeen loppumatka on kuljettava autoliikenteen seassa Kartanonväylän reunaa pitkin ja parkkipaikkojen läpi.

Nyt lumiseen aikaan näkee, että jotkut reippaimmat ovat ratkaisseet kulkemisen kahlaamalla lumihangessa kevyen liikenteen väylältä Tokmannin nurkalle ja siitä parkkipaikkojen kautta kaupoille.

Kevyen liikenteen väylää koskeviin kysymyksiin vastasivat yhteisellä sähköpostiviestillä Savonlinnan kaupungin vt. tekninen johtaja Päivi Behm, infrapäällikkö Jani Ahokas ja maankäyttöasiantuntija Petra Junnila.

Miksi Kartanonväylän varrelle ja liikekeskuksen parkkipaikoille ei ole suunniteltu kevyen liikenteen väyliä?
– Asemakaavassa oli varauduttu siihen, että kevyen liikenteen väylä olisi suunniteltu ja rakennettu kaupallisen alueen kautta. Kaupallinen alue on kuitenkin toteutunut vaiheittain, minkä vuoksi alueelle ei ole saatu toteutettua yhtenäistä kevyen liikenteen väylää.

– Katualue on Kartanonväylällä todella kapea, eikä kaupungilla ole maanomistusta laajentaa katualuetta nykyistä enempää. Valitettavasti kapea katualue on vaikuttanut myös risteysalueiden mitoittamiseen.

– Valtatieltä ei ole saatu Väylävirastolta/ely-keskukselta suostumusta suunnitella suuntaisliittymää Mertalan liittymäalueen suunnalta, jota kautta kevyen liikenteen väylää olisi voitu suunnitella alueelle.

– Lisäksi valtatien Nojanmaan risteysalueella on eritasoliittymävaraus, joka rajoittaa kevyen liikenteen väylän rakentamista kyseiselle risteysalueelle. Alue on valtion omistuksessa. Tämä näkyy maastossa siten, että kaupallinen alue on kauempana valtatiestä.

– Uuden McDonald'sin tontti on tarpeisiin nähden iso, joten kaupan yhteydessä on jätetty kevyenliikenteen väylän suunnittelulle varaus.

Onko kaupungille tullut kyselyitä tai toiveita asukkailta, että kevyen liikenteen kulkuväyliä liikekeskukselle pitäisi kohentaa?
– Kuntalaisilta ja luottamushenkilöitä on tullut toiveita kevyen liikenteen väyläverkosta alueelle sekä toimivammista liittymistä. Keväällä 2024 tehdyssä liikenneturvallisuuskyselyssä kuntalaiset antoivat Kartanonväylästä palautetta sekä kehittämisehdotuksia.

Olisiko kaupungin strategian mukaista kehittää kevyen liikenteen kulkureittejä ko. alueelle?
– Kevyen liikenteen väylien verkoston kehitys on kaupungin strategisissa tavoitteissa, mutta säästötavoitteet vaikuttavat siihen, mihin voidaan panostaa. Nykyisin määrärahat menevät kevyen liikenteen väylien (noin 64 km) korjausvelkaan, uusiin asfaltointeihin ja liikenneturvallisuuden parantamiseen. Rahaa on käytettävissä vuosittain noin 100 000 euroa.

Jos alueelle kehitettäisiin paikallisbussiliikennettä niin olisiko sinne mahdollista tehdä linja-autopysäkkejä tai linja-auton kääntöpaikkaa? Onko tällaista suunniteltu?
– Pysäkkipaikkojen sijainteja voidaan harkita Kartanonväylän varteen, mutta nykyinen katutila on poikkileikkaukseltaan sen verran kapea, että varsinaisten pysäkkilevennysten tekeminen kadun varteen on

18

406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muuta en asiaan kommentoi, mutta tämän logistiikkapäällikön tullessa töihin koulukyytien järjestelyyn, ne meni ihan yhtä persiilleen kuin nämä kulkuyhteydet tuonne Rustalle.

    • Anonyymi

      PITÄISI SAADA LINJA 5 SINNE NOJANMAAN LIIKEKESKUKSEEN 2025

      • Anonyymi

        Linja 3 Ja Linja 2 Sinne Nojanmaahan Kartanoväylän Kauppoille


    • Anonyymi

      VANHA LINJA 3A PALAUTUS HAKATSULLE 2026 Vuoteen Paikallisliikenteen Kehittäminen 3A Linjan Palaus Savonlinnalle

    • Anonyymi

      Tuo on logistisesti aivan kaikin puolin aivan uskomaton paikka. Liittymät sekavia ja ahtaita. Kaupasta toiseen vaihtaessa Rustaa ja Tokmannia lukuunottamatta pakko ottaa auto alle. Uskomattoman epäonnistunut kaava ja liikennesuunnitelma. Melkein huudan päitä pölkylle.

      Onko Savonlinnassa yhtään onnistunutta maankäytön hanketta 2000-luvulla? Ei tule mieleen aivan heti.

      • Anonyymi

        No on - Suutarniemi!!! Kaikki okt-tontit on myyty ja rakentaminen täydessä vauhdissa 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on - Suutarniemi!!! Kaikki okt-tontit on myyty ja rakentaminen täydessä vauhdissa 😁

        Tynkkylänjoen lomakylä! Seuraavana Lehtiniemen investoinnit. Nälkälinnanmäki ja Vääräsaaren loma-asuntokaava ilman muuta! Kyllä näitä menestyksiä on!


    • Anonyymi

      Seli, seli seli... Kaikki menee perseelleen kaavoituksesta lähtien. Täydellistä ammattitaidottomuutta, mutta ollanpahan saatu keskusta tyhjäksi.

    • Anonyymi

      Pikkulinnut laulaneet, että esim. Lidl ei tulisi alueelle tämän takia, kun asiakas ei pääsisi bussilla viereen.

      • Anonyymi

        Jostain luin, ettei Nojanmaahan kaavoiteta tontteja ruokakaupoille ja siksi Lidliä ei ole, eikä tule. Totta vai tarua, en tiedä.


    • Anonyymi

      Kaikki ostoskeskukset ja kaupat vaan sinne Nojanmaan pelloille, sinnehän sitä on keskustan eläkeläisten ja muidenkin autottomien niin rattoisa mennä. Miksi Kaikki liikkeet pois keskustasta?

      • Anonyymi

        Ei voi käsittää


    • Anonyymi

      Tasa arvon nimissä joku feministi on päässyt suunnittelupöydän ääreen. Eikä varmasti omista ajokorttia, eikä liiku muutenkaan. On niin huonoa suunnittelua ja kaavoitusta.
      Kyllä selityksiä löytyy, mutta ensin suunnitellaan tiet ja kulkuväylät sitten vasta rakennusoikeudet mitä tontille mahtuu. Eihän sinne rakennuksillekaan saa noita polkuja pitkin kunnolla edes rakennustarvikkeita.
      Tyhmää touhua kaupungin puolelta, koko kartanon väylä.
      Turihan ne suunnittelijat Motonetinkin liittymät, joita suurennettiin jälki käteen.

    • Anonyymi

      Ammattitaidottomuutta selvästi ja mikä taho suunnitteli tämän virityksen?
      Pitäisi olla vastuussa

    • Anonyymi

      Nyt viimeistään kannattaisi Savonlinnan kaupungin reagoida.

      Tulijoita olisi -mutta sinne ei pääse...

      Oma äitini puhui samaa jo kesällä.
      Hän haluaisi käydä kerimäeltä Nojamaassa kaupoilla, mutta bussi pysähtyy kilometrin päässä. Ostaa hätäisesti jotakin pientä, jonka jaksaa kantaa taas melkein kilometrin paluupysäkille.
      Muuta ei voi ostaa, kuin minkä jaksaa kantaa -vanhus kilometrin.

      Hävetkää.

      Kyllä pistää vihaksi.

      • Anonyymi

        Päättäjien olisi syytä oikeasti tarttua tähän bussiliikenteeseen


    • Anonyymi

      Kyllä, mistäs nämä päättäjät tavoitetaan.
      Tuskin lukevat keskustelupalstoja.

      Muutenkin, joku roti pitäisi saada nyt näihin.
      Maalaisjärkeä.

    • Anonyymi

      Ei luulisi olevan kuin kynnyskysymys - kerta tai kaksi viikkoon Kerimäki- Nojanmaa -Kerimäki -taksi/pienibussi, joka pysähtyy kaupoille - ei pysäkeille.

      Tiedän, että tulijoita on jonoksi asti.

      Saavat ostella kartanonväylän putiikeista ja sieltä löytyy myös apteekki - jota monet kaipaavat.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      105
      8227
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5211
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5196
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3831
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3031
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2747
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2491
    Aihe