Supistukset kuriin?

sairaalaanko mentävä?

Eilen kävin taas äitiyspoliklinikalla kontrollissa, ja pahimmat aavistukset toteutuivat. Viikkoja on nyt 28, ja muutamat supistukset ovat tehneet tehtävänsä: kohdunkaulaa jäljellä 2 cm, kohdunsuu hyvin pehmeä, onneksi vielä kiinni. Neuvottelun ja lepolupausten jälkeen pääsin onneksi kuitenkin kotiin, lääkäri meinasi aluksi, että osastolle olisi jäätävä. Viikon päästä uusi tarkastus, ja sitten osastolle jos tilanne pahentuu vielä.

Antakaa hyvät ystävät vinkkejä siitä, miten nuo supistukset loppuisivat? Parhaani mukaan olen jo yrittänyt levätä... Seksi on jätetty jo aikaa sitten. Sairaslomaa takana jo kaksi kuukautta, ja lapset ovat olleet päivähoidossa koko ajan.

Mitä osastolla tapahtuu, jos sinne joutuu? Aloitetaanko lääkitys levon lisäksi. Vauvan painoarvio oli eilen 1200g, hyvän kokoinen veijari kuulema viikoihin nähden, mutta ei vielä tarvitsisi syntyä kuitenkaan.

Jos supistukset eivät lopu niin on leikkaus edessä kuitenkin pian: perusongelma on se, että kohtuni ei kestä supistuksia, vaan repesi jo edellisessä raskaudessa.

Siis kaikki vinkit otetaan vastaan. Arki käy raswkaaksi jos osastolle joutuu, laskettu aika on kuitenkin vasta 18.9., ja kaksi pientä lastakin on jo ennalta. Aikaisemmissa raskauksissa ei ole supistuksista huolimatta kaula lyhentynyt, joten tilanne on siksikin aivan uusi...

4

1279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helluri

Kurjaa.Odotusta varjostaa iso huoli koko ajan.Mulla alkoi 24 viikolla pehmenemään,mutta kanava ei lyhentynyt ja eteneminen loppui siihen.Sain supistuksiin ventoline 4 mg tarvittaessa ja niitä rouskutin kun supisteli.Jalat ylös,siis kannattaa sängynpäädun alle laittaa korotus,jotten vauva paina kohdunsuuta vasten.Pystyssä mahdollisimman vähän,mikä on kyllä vaikeeta kun muitakin lapsia.Mulla on ennestään 3 ja kamalaa aikaa oli tuo kun pelko takapuolessa koko ajan.

Kun nyt saisit ees 2 viikkoa menemään,kuukausi olisi jo huomattavasti parempi.33 viikon jälkeen ennuste paranee huomattavasti.

Monipuolista ruokaa ja stressitöntä (?) elämää.

Mulla tosiaan jo niin aikaisin alkoi tapahtumaan,mutta nyt mennään jo 39 viikolla eikä mitään tapahdu enää...Näinhän tämä monesti menee.Vaan hyvä niin,meillä pieni vauva tulossa oli viimeviikolla vasta 2.8 kg-saa kasvaa rauhassa!!

JAtkoja sulle,ja lepoa kovasti.
      Hellu

• helluri

niin siitä sairaalassa olosta,siellä kypsytellään vauvan keuhkoja kortisonilla sekä mahdollisesti suonensisäisesti tai pillereillä sulle lääkettä supistuksiin.Kannattaa ottaa varman päälle ja mennä vaikka muutamaksi päiväksi lepoon sinne.Jos ja kun saisi tilanteen rauhoittumaan,raskaus voisi hyvinkin jatkua vielä ihan täysaikaiseksi asti.

Tosiasia on,että kotona et pysty niin lepäämään kuin sairaalassa.Ja punnittavana on tärkeä asia.

Mutta toivotaan että tilanne rauhoittuu!!

• Elina Kristiina

rupes aukeaan viikolla 16. siitä asti ollaan oltu vuodelevossa, mutta mulla siinä mielessä ihanteellisempi tilanne kun ei entuudestaan lapsia niin saa ainakin siltä osin levätä, työt on taas toinen asia, kun työmaa sijaitsee kotona...

ensiksi(heh, helppo sanoa, tiedän sen...) stressi pois, pahentaa vain sun ja lapsen oloa, makaat vaan yksinkertaisesti sohvalla, sängyssä missä nyt on hyvä olla ja vähän vaikka niin, että jalkopää on koholla yläkroppaan verrattuna.

mulla ne supistukset tuli vasta tuossa nelisen viikkoa sitten ja nyt viikkoja kasassa 36. mut ne otti sairaalaan myös ja mulle ne siellä sairaalassa antoi lääkkeitä jotka estävät supistuksia ja laittoivat tippaan. ihan vain nesteyttivät kehoa, koska jos ei ole tarpeeksi "nesteytynyt" sekin saattaa provosoida kohtua supistelemaan, mutta toisaalta jos nesteyttää paljon, se tietää sitä vessassa hyppäämistä joka toisaalta on myös huonompi homma.

mulla on jo pitemmän aikaa ollut kanavat ihan hukassa eli sitä ei yksin kertaisesti enää ole ollut ja suu auki kaksi senttiä. mä oon vaan maannu sängyssä, nukkunu, lukenu ja katsonut leffoja ja surfaillu netissä. siinä ne vaakatason hommat onkin. seksiä ei ole sitten milloin viimeks...mitenhän se kaikki edes tapahtuu, ei muista enää :)

ja kun olet nyt vuodelevossa, kannattaa tosissaan katsoa mitä syö ja miten syö, kun ei kuluta. me "saatiin" se raskausdiabetes... joka huono homma sen liikkumattomuuden kannalta, mutta mitäpä sitä ei lastensa eteen tekisi.

ihmeeen kaupalla ollaan päästy näin pitkälle. monta iltaa sai itkeä ja pelätä, ettei näe lapsia hengissä tai jos päästään edes johonkin asti, etteivät selviä terveinä. no tässä ollaan, liikkuma lupa myönnetty ja vatsa on kuin rantapallo... ne supistus lääkkeet jätettiin pois kaks viikkoa sitten, kun verenpaineet laski niin alas että huimas turhankin paljon. ja nyt kun lapset sais syntyä niin eipä supistele enää :) olishan se hyvä jos pysyisivät vielä vaikka viikon pusseissaan, ihan vain keuhkojen kannalta. meidän painoarvio oli viikko sitten a- vauvalle 2500g ja b- vauvalle 2700g, että ovat jo ihan hyvän kokoisia, että ei sen puolesta, mutta ne keuhkot on ennen aikasuuden surkein homma...

toivottavasti supistelut loppuu ja menee loppu raskaus hyvin. aurinkoa päivääs :)

• Janette-82

Se vain on niin, että se lepo on PARASTA!!!
      Älä tee mitään...Pienempien lasten nosteluja, maitopurkin nostamista tai muutakaan vastaavaa. Vaan hanki näihinkin jokapäiväisiin pikku juttuihin apua.
      Olo saattaa olla varsin turha ja avuton, mutta tällä saadaan luultavasti arvokkaita viikkoja lisää...
      Itselläni ei moista ongelmaa ole ollut, mutta hyvällä ystävälläni kyllä.

Tsemppiä ja jaksamista loppuraskauteen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11185
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5318
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2246
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1674
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1256
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1076
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      103
      995
    Aihe