Nasarealaisten evankeliumi eli Heprealaisten evankeliumi eli Heprealainen Matteuksen evankeliumi:
Meillä ei voi aina olla sama ilme, vaikka filosofit valheellisesti kerskuvat, että tämä oli Sokrateen kokemus. Ja kuinka paljon vähemmän meidän mielemmekään voi olla aina sama! Kuten ihmisillä on monia ilmeitä, myös heidän sydämensä tunteet vaihtelevat. Jos voisimme aina uppoutua kasteen vesiin, synnit lentävät päittemme yli ja jättäisivät meidät koskemattomiksi. Pyhä Henki suojelisi meitä. Mutta vihollinen hyökkää meidän kimppuumme, eikä voitettuaan lähde pois, vaan makaa jatkuvasti väijytyksessä voidakseen salaa ampua oikeamieliset.
Heprealaisten evankeliumissa, joka on kirjoitettu kaldeaksi ja syyriaksi, mutta heprealaisilla kirjaimilla ja jota nasarelaiset ovat käyttäneet tähän päivään asti - tarkoitan apostolien evankeliumia tai, kuten yleisesti väitetään, 'Evankeliumi Matteuksen mukaan', jonka kopiota säilytetään Kesarean kirjastossa - voimme löytää:
Katso, meidän Herramme äiti ja Hänen veljensä sanoivat Hänelle: "Johannes Kastaja kastaa syntien anteeksisaamiseksi. Menkäämme ja antakaamme hänen kastaa meidät." Mutta Hän sanoi heille: "Minkä synnin minä olen tehnyt mennäkseni hänen kasteelle? Elleivät nämä juuri sanomani sanat ole tietämättömyyden synti."
Ja samassa kirjassa:
"Jos veljesi tekee syntiä sinua vastaan sanalla ja pyytää sinulta anteeksi, ota hänet vastaan seitsemän kertaa päivässä." Hänen opetuslapsensa Simon sanoi hänelle: "Seitsemänkö kertaa päivässä?" Herra vastasi ja sanoi hänelle: "Minä sanon sinulle, ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän kertaa."
Jopa profeetat, sen jälkeen kun heidät oli voideltu Pyhällä Hengellä, syyllistyivät syntisiin sanoihin.
(Hieronymos; Pelagiusta vastaan, luku 3)
Evankeliumi itsessään on kadonnut kokonaisuudessaan. Siitä on säilynyt lainauksia Klemensin, Origeneen, Epifanioksen, Hieronymuksen ja Kyrillos Jerusalemilaisen kirjoituksissa. Sen mainitsevat myös Papias, Hegesippos ja Eusebios Kesarealainen lainaamatta sitä. Viimeinen kopio evankeliumista katosi vuonna 638 tai 640 kun muslimit polttivat Kesarean kirjaston. Kirkkoisät uskoivat että kirjasto, scriptorium, oli perustettu sadanpäämies Corneliuksen taloon, mutta todellisuudessa suurin kunnia kirjoitusten keräämisestä kuuluu Origenekselle, Pamphilokselle, Eusebiokselle. Vuonna 630 kirjastolla oli ollut hallussaan jo 30 000 kirjoitusta, mukaan lukien kopiot Jeesuksen oikeudenkäyntiä koskevista Pontius Pilatuksen asiakirjoista (siis niistä oikeista ja alkuperäisistä joihin Justinos Marttyyri viittaa Apoloeissan eikä myöhemmistä apokryfisistä väärennöksistä).
Nasarealaiset ja heprealaiset pitivät Jaakob Vanhurskasta, Jeesuksen veljeä, seurakuntiensa alkuperäisenä perustajana ja johtajana. He myös uskoivat että Neitsyt Maria, Jeesuksen äiti, oli arkkienkeli Mikael ihmisen ruumiissa:
Kun Kristus halusi tulla maailmana ihmisten luo, hyvä Isä kutsui taivaaseen mahtavan voiman, jota kutsuttiin Mikaeliksi, ja uskoi Kristuksen hänen huolenpitoon. Ja voima tuli maailmaan, ja sitä kutsuttiin Mariaksi, ja Kristus oli hänen kohdussaan seitsemän kuukautta.
(Kyrillos Jerusalemilainen; Keskusteluja Maria Jumalansynnyttäjästä, luku 12)
Kanoninen evankeliumi, joka ei ole enää keskuudessamme
14
136
Vastaukset
- Anonyymi
"Elleivät nämä juuri sanomani sanat ole tietämättömyyden synti."
Näen hyvin miksi tämä ei päässyt lopulliseen kokoelmaan.
Myös tämä:
"Samoin äitini, Pyhä Henki, kantoi minua hiuskarvan varassa ja vei minut suurelle Tabor-vuorelle." - Origenes, Johanneksen kommentaari - Anonyymi
Heprealaisten Evankeliumin mukaan ylösnoussut Jeesus ilmestyi veljelleen Jaakobille:
Ja kun Herra oli antanut pellavakankaan ylipapin palvelijalle, meni Hän Jaakobin luo ja ilmestyi hänelle. Jaakob oli nimittäin vannonut, ettei hän syö enää leipää siitä hetkestä alkaen, jolloin hän oli juonut Herran maljan, ennen kuin hän viimein näkisi Hänen nousevan nukkuvien keskuudesta. Ja pian sen jälkeen Herra sanoi: "Tuokaa pöytä ja leipä!" Hän otti leivän, siunasi sen ja mursi sen sekä antoi siitä Jaakob Vanhurskaalle ja sanoi hänelle: "Veljeni, syö leipääsi, sillä Ihmisen Poika on noussut nukkuvien keskuudesta."
Hieronymus, De viris illustribus - Anonyymi
Niin, sen piti olla vain Johannekseen asti, ja siitä alkaen piti alkaa julistamaan taivasten valtakunnan tulemista maan päälle totuudella ja oikeudenmukaisuudella, mutta ryöstäjät tempasivat sen itselleen, ja fariseukset piilottivat tiedon avaimen. Ja nyt kristityt makaavat karjan kaukalossa - eivät mene itse sisälle, eivätkä anna muidenkaan mennä.
Jatkakaahan ehtollisen viettoanne kuvitellen veren ja ruumiin olevan todellisesti läsnä Herran kuoleman julistamiseksi (1.Kor.11:23).- Anonyymi
Ja vaikka mitkä satusepot 2000 vuoden aikana olisivat vuodattaneet enkelien kielillä hunajaa helvetistä Pahan hengen valehtelemalla Pyhäksi hengeksi, joka on se ainoa mikä helvetistä on ylösnoussut, jossa Jeesus on Israelin Jumalana, taivasten valtakunnan isänä, kirottuna kiroukseksi, ja uhrilahjana Saatanalle, ei muuta Raamatun totuutta, että ensimmäiseksi itseään luulevat tulevatkin viimmeiseksi, ja ovat Jeesuksen sanoin vain vihollisen elonpeltoon yöllä kylvämääbrikkaviljaa, joka poltetaan tulessa!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja vaikka mitkä satusepot 2000 vuoden aikana olisivat vuodattaneet enkelien kielillä hunajaa helvetistä Pahan hengen valehtelemalla Pyhäksi hengeksi, joka on se ainoa mikä helvetistä on ylösnoussut, jossa Jeesus on Israelin Jumalana, taivasten valtakunnan isänä, kirottuna kiroukseksi, ja uhrilahjana Saatanalle, ei muuta Raamatun totuutta, että ensimmäiseksi itseään luulevat tulevatkin viimmeiseksi, ja ovat Jeesuksen sanoin vain vihollisen elonpeltoon yöllä kylvämääbrikkaviljaa, joka poltetaan tulessa!!!
Ja idästä länteen vain kuin leimahdu, on sen tulemus! Koittakaapa keksiä nyt kiireesti uusi, viaton uhrilammasjeesus - mieluimmin useampia - muuten kirous, jota palvotte, kohta raukeaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja idästä länteen vain kuin leimahdu, on sen tulemus! Koittakaapa keksiä nyt kiireesti uusi, viaton uhrilammasjeesus - mieluimmin useampia - muuten kirous, jota palvotte, kohta raukeaa.
Löytyy Ilmestyskirja 22:3.
- Anonyymi
Jaahas, vai että Jeesuksen synnytti transsukupuolinen enkeli. Epäilen kovasti että tuo Kyrilloksen teksti ei ole aito. Liian liberaalia.
- Anonyymi
Justinos haukkui Markionin lyttyyn eikä halunnut mainita Paavalia kertaakaan nimeltä. Näin hyvistä ansioista huolimatta... ei hänestä ollut Jumalan lasten paimeneksi.
- Anonyymi
Otamme osaa evankeliumin poismenosta ja surunvalittelut. Olkoon rauha kanssasi. Siunausta.
- Anonyymi
Maria-kohta tässä on kyllä äärettömän mielenkiintoinen, kun ajattelemme Ilmestyskirjan lukua 12 , jos Maria on Mikael - ilmeisesti Raamattu on ollut tuolloin, kun näitä tekstejä on kirjoiteltu.
Olisiko siis päädyttävä siihen johtopäätökseen, että 'apokalyptinen madonna', joka ei alunperin ollut Maria, tekeekin yhteistyötä äiti Marian kanssa?!
Kuulostaa järkevältä - ja tytöt pistää tuulemaan.- Anonyymi
Kyllä näin se on, täysin loogista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä näin se on, täysin loogista.
Missään muussa kohdassa Raamattua ei kai edes ole kohtaa, missä Mikaelin voisi liittää Mariaan, kuin tuo ilmestyskirja 12, mutta mikä sitten on - ohi tämän - Tuomaksen osuus. Sen on oltava merkittävä. Löytyykö vanhaa tietoa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missään muussa kohdassa Raamattua ei kai edes ole kohtaa, missä Mikaelin voisi liittää Mariaan, kuin tuo ilmestyskirja 12, mutta mikä sitten on - ohi tämän - Tuomaksen osuus. Sen on oltava merkittävä. Löytyykö vanhaa tietoa?
Korostan - erittäin merkittävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missään muussa kohdassa Raamattua ei kai edes ole kohtaa, missä Mikaelin voisi liittää Mariaan, kuin tuo ilmestyskirja 12, mutta mikä sitten on - ohi tämän - Tuomaksen osuus. Sen on oltava merkittävä. Löytyykö vanhaa tietoa?
Kukaan ei odottanut Marian olleen transsukupuolinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865197- 1643612
- 533179
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032096- 351901
- 301833
- 461813
- 571714
- 191653
- 191627