He kun ovat yhtä vastuullisia, kuin yhteiskunta vanhemmistaan,niin oli ennen !?
Isäni sekatyömiehenä lähetti säänöllisesti rahaa,vanhustensa hoitoon, joka 9:tä sisaruksesta ei tehnyt ja näin joito oli kokopäiväistä !?
Isä jonka koulunkäynti jäi 2-4 viikkoon,kun piti tulla taloutta ja sisariaan hoitamaan,vaarin sairauden vuoksi !?
Huvittavinta oli se, että kun isa meni namisiin piian kanssa, se ei saanut perintöä vai osan ja sekin vaarin kuoltua !?
Ihmettelin ohjelmaa ,kun aikuiset lapset valitti vanhustensa hoidosta.oli hävytöntä pakoilua heiltä
22
549
Vastaukset
- Anonyymi
Samaa ihmettelin, esiteltiin äidin huoneistoa, äitihän olisi voinut myydä huoneistonsa jo elinaikanaan ja käyttää rahat omaan hyvään, turhaa jättää lapsille perinnöksi asuntoja,
niistä voi sopia pankin kanssa käänteisen lainan, jolloin rahat voi vanhus käyttää elinaikanaan ja pankki sitten myy asunnon, kun aika jättää, tätä suosittelen.
Hassua, etteivät lapset huolehdi omaisilleen kunnon sänkyjä ja käy edes katsomassa silloi tällöin,yhteiskunnan pitäisi siis kaikki huolehtia, en arvosta.- Anonyymi
Äitini luovutti perintöosuutensa Veljelleen ja muut teki samoin,kun hoiti vanhukset hautaanasti,eikä kukaan valittanut !?
Nykypäivänä valitetaan kaikesta ja paetaan vastuuta,kuin lääkäritkin kouluttajiaan yksityiselle,se on sitä isänmaallisuutta ,sivistyneesti !?
- Anonyymi
Se on se vanha totuus, joka edelleenkin pitää paikkansa:
Yksi äiti kykenee hoitamaan yhdeksän lastaan, mutta yhdeksän lasta ei kykene hoitamaan yhtä äitiä.- Anonyymi
Ihme,että tätä aloitusta ei ole poistettu,kun nyt kaikki mutt, sananvapauttako !?
- Anonyymi
Monet kerrat saa kuulla: "ei ne ehdi käymään,ne on töissä ja omat perheet"Kun sanoo että ei kai nyt kukaan ympäripyöreitä päiviä tee,kai niillä joskus vapaata on,niin taas tulee litania selityksiä miten on raskas työ ja paljon vastuuta....ihanpa alkaa säälittää,selitykset...
- Anonyymi
Niinoä niin,motko yötkin vanhukset on valvoneet lastensa puolesta ja nyt jopa maksaa heidän huvituksia !? Ennet oli lapset vanhustenda sosiali huolto,ikäpolvet vuorollaan,nyt tittelit pitää saada ja sitten eläkkeelle !?
- Anonyymi
Olin vasta 32 vuotias, kun sydänsairaudet vei minulta sekä isän että äidin.
Kerran työkaveri alkoi valittamaan, että pitää vielä jaksaa töiden jälkeen käydä isän ja äidin luona.
Huokaisin siihen, että olisipa minullakin isä tai äiti, jonka luona saisin käydä.
Tuli ihan hiljaista. Ei kukaan enää valittanut mistään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olin vasta 32 vuotias, kun sydänsairaudet vei minulta sekä isän että äidin.
Kerran työkaveri alkoi valittamaan, että pitää vielä jaksaa töiden jälkeen käydä isän ja äidin luona.
Huokaisin siihen, että olisipa minullakin isä tai äiti, jonka luona saisin käydä.
Tuli ihan hiljaista. Ei kukaan enää valittanut mistään.Tuokin on suomessa tabu. Olen päälle nelikymppinen ja käyn säännöllisesti vanhempieni luona edelleen. Osin syynä, että meillä on isän kanssa sama aktiivinen luontoon liittyvä harrastus.
Joskus ainakin kuuli sitä, että "oletko joku vanhapoika etkä tule yksinäsi toimeen kun jatkuvasti olet tekemisissä vanhempiesi kanssa"
Kysehän ei ole siitä, vaan siitä mitä tuolla alussa sanoin. Olen lisäksi itseni elättänyt yritystoiminnallani päälle 20 vuotta, joten ei ole koskaan sitten kotoo muuton 18 vuotiaana tarvinut edes vanhemmiltani rahaa anella.
Erikoistahan on se, jos nainen käy säännöllisesti vanhemmillaan aikuisena niin sitä ei nähä "vanhapiika" termistöön kuuluvana haukkumisena.
No, enivei. Vaimoni pitää asiaa hyvänä, että olen vanhempiini säännöllisesti yhteyksissä ovathan he jo iäkkäitäkin. Niin hän pitää itsekin omiinsa.
Sitä siis yritin edellä sanoa, että suomessa on joku erikoinen häpeä sen suhteen jos aikuiset ihmiset pitävät säännöllistä yhteyttä vanhempiinsa, kun taas ulkomailla vanhempien kanssa oleminen, heistä huolehtiminen jne on kunnia asia.
- Anonyymi
Minä kunnioitan kaikkia jotka käy vanhempiaan katsomassa ja auttamassa.Se ei tod. ole häpeä,vaan kunnia-asia!!Itse huolehdin myös isästäni,äitini kuoli jo kun olin nuori.Sain olla saattamassa isäni rajan toiselle puolen,mistä olen kiitollinen.Niin monista vanhuksista ei huolehdi muut kuin kotihoito....
- Anonyymi
Minä puolestaan asun vanhan äitini kanssa enkä häpeä sitä lainkaan, kaikki ystäväni ja kaverini tietää tämän. Autan äitiä kauppareissuilla ja muutenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä puolestaan asun vanhan äitini kanssa enkä häpeä sitä lainkaan, kaikki ystäväni ja kaverini tietää tämän. Autan äitiä kauppareissuilla ja muutenkin.
Toivottavasti pärjään omillani loppuun asti.
En halua, että minusta tulee hyvin vanha ja itsepäinen töllerö, joka vaan olla topotan päivästä toiseen toisten riesana.
Ymmärrän heitä, jotka huolehtivat vanhemmistaan. Ymmärrän myös heitä, jotka eivät jaksa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti pärjään omillani loppuun asti.
En halua, että minusta tulee hyvin vanha ja itsepäinen töllerö, joka vaan olla topotan päivästä toiseen toisten riesana.
Ymmärrän heitä, jotka huolehtivat vanhemmistaan. Ymmärrän myös heitä, jotka eivät jaksa.Ei todellakaan ole häpeällistä se. että ihminen huolehtii omista vanhemmistaan. Se on erittäin kunnioitettava asia.
Sitten on muistettava se, että me ihmiset olemme erilaisia - myös vanhoina. On semmoisia vanhuksia, jotka ovat oikein hankalia omille omaisilleen. Mutta vieraille hoitajille ovat mielin kielin. Tiedän tällaisia olevan todellakin. Silloin on syytäkin vaatia se hoito niin sanotusti vieraiden järjestettäväksi.
Pienet kiukuttelut ja alakulot vanhuksilla ovat ymmärrettäviä, mutta jatkuva pirullinen ja ivallinen käytös puistattaa. Hoitakoot! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan ole häpeällistä se. että ihminen huolehtii omista vanhemmistaan. Se on erittäin kunnioitettava asia.
Sitten on muistettava se, että me ihmiset olemme erilaisia - myös vanhoina. On semmoisia vanhuksia, jotka ovat oikein hankalia omille omaisilleen. Mutta vieraille hoitajille ovat mielin kielin. Tiedän tällaisia olevan todellakin. Silloin on syytäkin vaatia se hoito niin sanotusti vieraiden järjestettäväksi.
Pienet kiukuttelut ja alakulot vanhuksilla ovat ymmärrettäviä, mutta jatkuva pirullinen ja ivallinen käytös puistattaa. Hoitakoot!Osaa omaiset tietysti velttoillakin.
Vanhenemisessa lienee pahinta se yksitoikkoinen ja yksinäinen elämä, jonkinlainen kuoleman odottelu tila. On aika hirveetä, ainakin minusta.
Älkää hyvät omaiseni toivoko ainakaan minulle pitkää ikää.
Mieluummin lyhyesti ja leveästi ja laveasti tahtoisin elää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osaa omaiset tietysti velttoillakin.
Vanhenemisessa lienee pahinta se yksitoikkoinen ja yksinäinen elämä, jonkinlainen kuoleman odottelu tila. On aika hirveetä, ainakin minusta.
Älkää hyvät omaiseni toivoko ainakaan minulle pitkää ikää.
Mieluummin lyhyesti ja leveästi ja laveasti tahtoisin elää!Elämisessä pitäisi olla jotain laatua ja järkeä. Minulle kelpaisi elää korkeintaan jonnekin kasikymppiseksi. Sitä on kyllä jo niin ruppanan näköinenkin varmaan jo siinä iässä. En tiedä, mutta epäilen.
Mummi eli 85 vuotiaaksi ja kupsahti pihassaan. Oli ollut menossa kauppaan karkkia ostamaan.Poikansa huolehti isommat ostokset. Eipä se mummi olisi jaksanut muuta kantaakaan. Kerran viikkoon karkkipussi piti saada. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan ole häpeällistä se. että ihminen huolehtii omista vanhemmistaan. Se on erittäin kunnioitettava asia.
Pienet kiukuttelut ja alakulot vanhuksilla ovat ymmärrettäviä, mutta jatkuva pirullinen ja ivallinen käytös puistattaa. Hoitakoot!Pitää paikkansa, jos on koko ikänsä saanut kuulla, olevansa ruma, lihava, leveä perseinen, muutenkin mitään sanomaton , ei pahemmin kiinnosta auttaa. Olkoon.
- Anonyymi
Ei vanuksien katsominen riitä, niitä pitää hoitaa, kuin ne on hoitaneet teitä ja käyneet vielä töissäki,ainakin ennen !?
Nyky kansalaisten titteli ja oikeisto sosialismi,suosii vain sotia ja aseita rahoittaen !?
- Anonyymi
Yhteiskunnan vastuu, vanhusten hoidossa, vasta alkaa sitten, kun taito ja perillisiä ei ole !?
- Anonyymi
Onhan se ihan päivänselvä asia, että omasta elämästä täytyy huolehtia. Kaiken työn ja vaikeuksien keskellä pitäisi vielä jaksaa vanhukset hoitaa. Välimatkaakin satoja kilometrejä. Mahdoton tehtävä.
Sivistynyt yhteiskunta huolehtii avun tarpeessa olevista ihmisistä, olivatpa he sitten minkä ikäisiä tahansa. Ei nuo meidän politiikot ja vastuunkantajat taida enää olla kovin sivistyneitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se ihan päivänselvä asia, että omasta elämästä täytyy huolehtia. Kaiken työn ja vaikeuksien keskellä pitäisi vielä jaksaa vanhukset hoitaa. Välimatkaakin satoja kilometrejä. Mahdoton tehtävä.
Sivistynyt yhteiskunta huolehtii avun tarpeessa olevista ihmisistä, olivatpa he sitten minkä ikäisiä tahansa. Ei nuo meidän politiikot ja vastuunkantajat taida enää olla kovin sivistyneitä.Olen sivusta seurannut, miten omaiset huolehtivat vanhuksestaan.
Ei muista mitään juurikaan, lähimuisti mennyt.
Sen muistaa kyllä, että joka helevetin asiassa inttää jumputtaa vastaan. Ei se ole ihme, että siihen väsyy.
Järkeä sillä kyllä on. On ainakin piruuksien keksimiseen.
Se on sitten laitokseen lähtö, kun omaiset saa tarpeekseen. Täysin ymmärrettävää, ei kukaan jaksa tuommoista pidemmän päälle.
- Anonyymi
Vanhukset auttaneet lapsiaan,kuin lapsen lapsia,miksi ei vastavuoroisuuskin, kuuluis vastuullisena !?
- Anonyymi
Suomessa ,ei edes tunneta lähisukulaisia ja vielä enemmän naapureita,ainakin harvoi tekemisissä,siitäkö perintöä vanhusten heitteillejättö !?
- Anonyymi
Muistan hyvi,kun äitini sukulainen järjesti paremmat asuin ja toimeentulo mahdollisuudet,sisarien perheille ja ilman varoja, olenkin kertonut häne jälkikasvulleen tästä kiitollisena !?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522206
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3481461Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.971453- 1771332
- 681101
- 35978
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59950Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31949Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta27872Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46859