Kulttuurinen omiminen tarkoittaa sitä, että eri kulttuurista tuleva lainaa toiselle kulttuurille kuuluvia elementtejä, tapoja tai symboleita ilman lupaa ja ymmärtämättä niiden taustoja.
Mitä mieltä olet "kulttuurin omimisesta" ?
38
218
Vastaukset
- Anonyymi
Jos laitan päähäni "neljän tuulen lakin" tai rastat onko se kulttuurin
omimista ? Keneltä minun pitäisi pyytää lupa ? - Anonyymi
Saamelaisten tapauksessa tuli sellainen tilanne, että turistit eivät enää
uskaltaneet ostaa saamelaiskäsitöitä, lapasia ym. ettei syytetä kulttuurin
omimisesta.
Saamelaiset ovat loukkaantuneita kulttuurin omimisesta,
mutta tekevät kuitenkin perinteisiä käsitöitään myyntiin turisteille.
Onko saamelaisten ajattelussa jotain ristiriitaista ?
Eikö vaatekin ole "elementti" toisesta kulttuurista ?
Kävin afrikkalaisen omistajan liikkeestä ostamassa vilpoisen afrikkalaisen
halatin kesähelteelle. Afrikkalainen ei syyttänyt minua kulttuurin omimisesta
enkä tullut kysyneeksi lupaa saanko käyttää sitä.
Samoin ostin intialaisen kaupasta perinteiset intialaiset nahkaiset sandaalit
eikä intialaisperäinen kauppias syyttänyt minua kulttuurin omimisesta.
Kesällä hankin parvekkeelle lasitettuja keraamisia ruukkuja, jotka olivat
kiinalaisia, perinteisesti kiinalaisittain koristeltuja. Ostin myös kiinalaisen
viuhkan, jolla voin lehytellä kuumuutta pois parvekkeella istuessani.
Eikö sekin ole "elementti" eri kulttuurista ?
Jos menisin flamenco-kursseilla olisiko se kulttuurin omimista ?
Tahtoisin ymmärtää mitä kulttuurin omiminen tarkoittaa ?Saamelaiset ovat hyvin herkkänahkaisia mitä tulee heidän omaan kulttuuriinsa ja sen omimiseen, sama koskee Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoja.
Saamelaisten kohdalla uskon sen johtuvan siitä kollektiivisesta traumasta jonka peruja he vieläkin kantavat; pitkään heitä pidettiin alempiarvoisena rotuna, likaisina, villeinä ja taikauskoisina barbaareina, heidän kieltään yritettiin kitkeä pois (saamenkielinen opetus kouluissa Lapissa alkoi vasta joskus 1970-luvulla. Vanhat ennakkoluulot ja uskomukset eivät katoa muutamassa sukupolvessa. Saamelaiset lapset opetettiin häpeämään taustojaan .
Nyt kun saamelaiskulttuuria arvostetaan ja he itsekin kantavat gaktia (saamepukua) ylpeinä presidentin juhliin saakka, niin oletan heidän muistavan kaikki ne vaikeat vuodet sotien jälkeen, pakkomuutot, evakuoinnit ja suomettamiset. Etenki kolttasaamelaiset, joista monet olivat vielä ortodokseja, saivat kokea paljon syrjintää; jopa muiden saamelaisten taholta.
Oma mielipiteeni kulttuurin omimiseta ei ole mitenkään kiveen piirretty; ei perinteinen kulttuuriasu ole mikään naamaisvaate tai karnevaaliasu jonka voi pukea päälleen kun haluaa hullutella; toisaalta lainata jotain esim. korua tai vaatetta ja kantaa sitä koska pitää siitä, koska se on kaunis ja pukeva on ok.
Paljonhan me lainaamme "elementtejä" alkuperäiskansojen kulttuureista, mutta eiköhän se ole kiinni meidän omasta asennoitumisestamme näihin kulttuureihin onko se loukkaavaa tai väärin vai ei.- AnonyymiUUSI
Paloma.se01 kirjoitti:
Saamelaiset ovat hyvin herkkänahkaisia mitä tulee heidän omaan kulttuuriinsa ja sen omimiseen, sama koskee Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoja.
Saamelaisten kohdalla uskon sen johtuvan siitä kollektiivisesta traumasta jonka peruja he vieläkin kantavat; pitkään heitä pidettiin alempiarvoisena rotuna, likaisina, villeinä ja taikauskoisina barbaareina, heidän kieltään yritettiin kitkeä pois (saamenkielinen opetus kouluissa Lapissa alkoi vasta joskus 1970-luvulla. Vanhat ennakkoluulot ja uskomukset eivät katoa muutamassa sukupolvessa. Saamelaiset lapset opetettiin häpeämään taustojaan .
Nyt kun saamelaiskulttuuria arvostetaan ja he itsekin kantavat gaktia (saamepukua) ylpeinä presidentin juhliin saakka, niin oletan heidän muistavan kaikki ne vaikeat vuodet sotien jälkeen, pakkomuutot, evakuoinnit ja suomettamiset. Etenki kolttasaamelaiset, joista monet olivat vielä ortodokseja, saivat kokea paljon syrjintää; jopa muiden saamelaisten taholta.
Oma mielipiteeni kulttuurin omimiseta ei ole mitenkään kiveen piirretty; ei perinteinen kulttuuriasu ole mikään naamaisvaate tai karnevaaliasu jonka voi pukea päälleen kun haluaa hullutella; toisaalta lainata jotain esim. korua tai vaatetta ja kantaa sitä koska pitää siitä, koska se on kaunis ja pukeva on ok.
Paljonhan me lainaamme "elementtejä" alkuperäiskansojen kulttuureista, mutta eiköhän se ole kiinni meidän omasta asennoitumisestamme näihin kulttuureihin onko se loukkaavaa tai väärin vai ei.Herkätryssäläiset ovat ratkaisseet saameongelmat tap pamallane ja pakkovenäläistäne etne ja antaneet palkkioksi säännöstelykortteja, joilla voi ryssänkonsumista ostaa tattaria, jos satoa kaukoidästä saadaan, aina ei saada
- AnonyymiUUSI
Paloma.se01 kirjoitti:
Saamelaiset ovat hyvin herkkänahkaisia mitä tulee heidän omaan kulttuuriinsa ja sen omimiseen, sama koskee Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoja.
Saamelaisten kohdalla uskon sen johtuvan siitä kollektiivisesta traumasta jonka peruja he vieläkin kantavat; pitkään heitä pidettiin alempiarvoisena rotuna, likaisina, villeinä ja taikauskoisina barbaareina, heidän kieltään yritettiin kitkeä pois (saamenkielinen opetus kouluissa Lapissa alkoi vasta joskus 1970-luvulla. Vanhat ennakkoluulot ja uskomukset eivät katoa muutamassa sukupolvessa. Saamelaiset lapset opetettiin häpeämään taustojaan .
Nyt kun saamelaiskulttuuria arvostetaan ja he itsekin kantavat gaktia (saamepukua) ylpeinä presidentin juhliin saakka, niin oletan heidän muistavan kaikki ne vaikeat vuodet sotien jälkeen, pakkomuutot, evakuoinnit ja suomettamiset. Etenki kolttasaamelaiset, joista monet olivat vielä ortodokseja, saivat kokea paljon syrjintää; jopa muiden saamelaisten taholta.
Oma mielipiteeni kulttuurin omimiseta ei ole mitenkään kiveen piirretty; ei perinteinen kulttuuriasu ole mikään naamaisvaate tai karnevaaliasu jonka voi pukea päälleen kun haluaa hullutella; toisaalta lainata jotain esim. korua tai vaatetta ja kantaa sitä koska pitää siitä, koska se on kaunis ja pukeva on ok.
Paljonhan me lainaamme "elementtejä" alkuperäiskansojen kulttuureista, mutta eiköhän se ole kiinni meidän omasta asennoitumisestamme näihin kulttuureihin onko se loukkaavaa tai väärin vai ei.Ketä sinä puolustat?
Saamelaiset ja muut kulttuurit elävät ja muuttuvat omien perinteidensä ja uusien tapojen mukaan.
Maalaisperinteet, kulttuuria nekin, ja kukaan ei niitä ole ominut.
Kukin pitäköön huolen omasta kulttuuristaan jos puolustaa tarvii. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ketä sinä puolustat?
Saamelaiset ja muut kulttuurit elävät ja muuttuvat omien perinteidensä ja uusien tapojen mukaan.
Maalaisperinteet, kulttuuria nekin, ja kukaan ei niitä ole ominut.
Kukin pitäköön huolen omasta kulttuuristaan jos puolustaa tarvii.Saamelaisraakalaisissa ja etelä- Amerikan korkeakulttuuridiktatuureissa ei ole mitään opittavaa nyky-suomalaiselle
Juopottelevat intiaanit USAssa saavat elantonsa kasinoista, jonne niitä palkataan, inkkarireservaateissa on tämän takia uhkapeli sallittu - AnonyymiUUSI
älä vaivaa päätäsi jonnin joutavalla asialla.
laki määrää mikä on oikein tai väärin ja muu on höpölöpö - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
älä vaivaa päätäsi jonnin joutavalla asialla.
laki määrää mikä on oikein tai väärin ja muu on höpölöpöSiis taatusti valetta. Laki määrää mikä on laillista
Anonyymi kirjoitti:
Herkätryssäläiset ovat ratkaisseet saameongelmat tap pamallane ja pakkovenäläistäne etne ja antaneet palkkioksi säännöstelykortteja, joilla voi ryssänkonsumista ostaa tattaria, jos satoa kaukoidästä saadaan, aina ei saada
Totta.
Petsamosta ja Kuolan niemimaalta evakuoitiin paljon kolttia Inariinn ja ympäröiviin kuntiin, mutta ne jotka jäivät menettivät kultttuurinsa, kielensä ja elinkeinonsa. Koltat olivat perinteisesti olleet puolittain paimentolaisia ja heillä oli kesä- ja talvikylät. Koltansaamea Venäjän puolella puhuu vain ehkä kourallinen väestöä.Anonyymi kirjoitti:
Ketä sinä puolustat?
Saamelaiset ja muut kulttuurit elävät ja muuttuvat omien perinteidensä ja uusien tapojen mukaan.
Maalaisperinteet, kulttuuria nekin, ja kukaan ei niitä ole ominut.
Kukin pitäköön huolen omasta kulttuuristaan jos puolustaa tarvii.Sanotaan vaikka en oikein ketään.
Ymmärrän kuitenkin tiettyyn pisteeseen saakka saamelaisten herkkänahkaisuutta kulttuurin omimisesta.
Toisaalta Lappi elää paitsi porotaluedesta myös turismista ja käsitöitä ja taidetta myydään ja valmistetaan turisteille myytäväksi.
Kannattaa kuitenkin pitää mielessä vertailuja tehdessä että saamekulttuuria ei voi rinnastaa heimokulttuureihin, koska saamet ovat alkuperäiskansa, kulttuuri ja kieli, joka määrittelee identiteetin ja sisältää vahvan tunnelatauksen. Ei ole sama olla hämäläinen, karjalainen tai savolainen kuin olla saame, Suomessa.- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ketä sinä puolustat?
Saamelaiset ja muut kulttuurit elävät ja muuttuvat omien perinteidensä ja uusien tapojen mukaan.
Maalaisperinteet, kulttuuria nekin, ja kukaan ei niitä ole ominut.
Kukin pitäköön huolen omasta kulttuuristaan jos puolustaa tarvii.Nukuitko huonosti vai oletko aina aggressiivinen ja tarkoituksella
"väärinymmärtäjä" ? Vihamielisyytesi herättää huomiota.
Laita silmät kiinni ja hengitä syvään ennenkuin alat kirjoittaa.
Se rauhoittaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Saamelaisraakalaisissa ja etelä- Amerikan korkeakulttuuridiktatuureissa ei ole mitään opittavaa nyky-suomalaiselle
Juopottelevat intiaanit USAssa saavat elantonsa kasinoista, jonne niitä palkataan, inkkarireservaateissa on tämän takia uhkapeli sallittu"Saamelaisraakalaisissa ja etelä- Amerikan korkeakulttuuridiktatuureissa ei ole mitään opittavaa nyky-suomalaiselle
Juopottelevat intiaanit USAssa saavat elantonsa kasinoista, jonne niitä palkataan, inkkarireservaateissa on tämän takia uhkapeli sallittu"
Kummassakin kulttuurissa saamelaisten ja intiaanien
lopputulos on niin sanotun "valkoisen miehen" aiheuttama.
Suomalaiset ovat syrjineet saamelaisia ja amerikan asukkaat ovat
tuhonneet intiaanien kulttuurin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siis taatusti valetta. Laki määrää mikä on laillista
Laki on niinkuin se tulkitaan.
- Anonyymi
Omiminen perseestä
Käsitän sanan merkityksen feikkaamisena, kopsaamisena, "väärentämisenää", teeskentelemisenä....
Siis otetaan jokin juttu ja ratsastetaan sillä.
Vaikutukseen ottaminen ok. Siis lainataan jotain joltain, osaksi omaa juttua
Asia käsitetään vaihtelevasti. Jos meitsi vetää kiltin jalkoihin, ei kukaan sano mitään. Jos laitan neljäntuulen pipan polttimoon, lappalaiset vetää hernemaissipaprikat nokkaan.
Musapuolella kaikki ottaa vaikutteita, hyvin harvoin omitaan mitään. Mutta juu, muodin mukaan ilmestyy laumoittain täsmälleen samanlaisia pändejä jne. R&R kai hupaisin, kaikki pändit jopa soitti samoja covereita. Onko kyseessä omiminen, vaiko vaikutteiden ottaminen, ihan sallittua kuitenkin.
Omimisesta puhutaan kai silloin, jos kukaan ei omista tekijänoikeuksia, mutta haluttais rajoittaa jonkin jutun käyttämistä. Harmaan alueen harmaa ilmaus, ilman lainvoimaa.
Sanaa käyttävät useimmiten ne, joilla itsellään ei ole omaa juttua. Siis ite omivat jonkin jutun ikiomakseen, ilman omaa ansiotaan. Viittaan taas poronpurijoihin.
Päätelkää ite loput, en jaksa paasata enempää.
=DW= - AnonyymiUUSI
Jälleen, henkilö joka haluaa olla päättämässä mitä täällä tehdään, sanotaan tai, mihin viitataan, oli laittanut palstalle likin johonkin alkuperäiskansoista ja muusta kirjoittamaansa blogiin se ilmeisesti poistettiin ei enää ole 80+
Jäi vissiin sanomatta tämäkin juttu.
Avaajalla on periaate, älkää nyt hyvät ihmiset puuttuko muuhun kuin omiin kauppaostoksiinne.
Ostakaa huomenna piimää ainaisen maidon asemasta!
Suoraan sanoen, kyllästyttää jo "jokapaikan siivoajan" toimet, tai aikeet tehdä siivous 80+ palstalla.- AnonyymiUUSI
Taistolaiset omivat Honecker- ryssittäjien siniset paidat ja niillä meni lujaa ymmärtämättä mitään taustoituksista toi totta matta kaan
- AnonyymiUUSI
Näiden rivien välissä on paljon asiaa. Tulkkia tarvitaan.
Nim. Maatiaistavis - AnonyymiUUSI
???
- AnonyymiUUSI
mitään lupaa ei tarvita. joku nyt vain on hölmöyksissään keksinyt koko jutun.
- AnonyymiUUSI
Vähän kuin rysänperheet, jotka ovat varastaneet Karjalan, alkuperäiskansojen öljyn, kaasun, vakoilleet ydinaseen ja väärentäneet Stockmannin kaupan maassaan
- AnonyymiUUSI
kulttuuri on eri kuin varastaa laissa määriteltyjä asioita.
- AnonyymiUUSI
Rysänlaissa on määritelty ryssienoikeus varastaakaikki kulttuuri kuten Stockmann - kulttuuri https://stockmann.ru/ tämä ei siis ole suo malainen
- AnonyymiUUSI
Mussolini rakennutti Afrikan helmen Mogadiscion ja osmalit omivat sen kivikasaksi https://images.app.goo.gl/TQDZuTssT1ZjFpPt9
- AnonyymiUUSI
Voihan nyt, lähettäkää se Mussoliinille. Jos hän kokois sen vaikka pihallesi!
- AnonyymiUUSI
Mitä sitten?
Jos kulttuurinen omiminen kiellettäisiin olisi lista liian pitkä lueteltavaksi mitä ei voi tehdä. Jaa-a, eikös tämä nykysuunta suosi kulttuurien sekoittumista.
Kanariansaaretkin on kohta turistit omineet. Paljonkohan auttaa mielenosoitukset, kun isot pojat/tytöt näkevät vain setelinkuvia silmissään.
Kohta se kulttuurin omiminenkin pohjolassa jää turismin jalkoihin.
Nyt jo kuuluu ääniä, miten turistit tärvelevät ympäristöä.
Kuulemma isoja investointeja tulossa pohjoissuomeen, hotelleja ym. tutisteille sopivaa.- AnonyymiUUSI
Näyttää alustajalla, avaajalla, olevan tarve sorkkia kaikissa mahdollisissa asioissa. Saamelaisten asioista puhuttiin tänään perusteellisesti. (eilisten uutisten uusinta) Yle Lapin uutisten jälkeen tulevat saamenkieliset uutiset. Löytyvät edelleenkin aamun uutisina ja Areenasta.
Toisaalla; joku nuori saamelainen kertoi ettei tykkää englanninkielisistä versioista Lappi sanasta.
Siihen kyllä jo otettiin kantaa, luettavissa linkistä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/06d7f284-8d1f-4292-a7d2-49b3812aed06
Avaajakin voisi olla edes asianosaisena, kun noin kiivaasti ottaa kantaa. - AnonyymiUUSI
Mikä toi salaliittoteoria on että isot pojat haluaa jotain
Yleensä ne on köyhät keskiluokkaiset pskiaiset ahneet juopporeissuillaan Kanarialla käyvät rassukat eivät tiedä mitään lomakohteista mutta makaavat rannalla ja ryyppää vät Anonyymi kirjoitti:
Mikä toi salaliittoteoria on että isot pojat haluaa jotain
Yleensä ne on köyhät keskiluokkaiset pskiaiset ahneet juopporeissuillaan Kanarialla käyvät rassukat eivät tiedä mitään lomakohteista mutta makaavat rannalla ja ryyppää vätMitähän salaliittoteriaa Sinä nyt näet.
Siis Kanariansaarten päättäjät välttävät vain rahasta, eli turisteista, jotka sitä tuovat.
Paikalliset kärsivät, mm. tehty laki, jossa paikalliset joutuvat luovuttamaan asuntojansa turisteille.
Paikalliset alkaneet suurin joukoin osoittamaan mieltään.- AnonyymiUUSI
Eliaana kirjoitti:
Mitähän salaliittoteriaa Sinä nyt näet.
Siis Kanariansaarten päättäjät välttävät vain rahasta, eli turisteista, jotka sitä tuovat.
Paikalliset kärsivät, mm. tehty laki, jossa paikalliset joutuvat luovuttamaan asuntojansa turisteille.
Paikalliset alkaneet suurin joukoin osoittamaan mieltään.Niin mutta ei EUssa voi estää köyhiä keskiluokkaisia pskiaisia lomailemasta ja häiriköimästä toisten mailla Kanarialla Ibizalla ...
Vasliitto yrittää päästää ryssätkinSuomeen
suttaamaan
Länsiväylällä Stadissa ryssä kaatoi rekan autojen päälle ja ihmiset jäivät invalideiksi loppuelämäkseen ja kuskiryssä pakeni Kremliin eikä koskaan joutunut vastuuseen - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Näyttää alustajalla, avaajalla, olevan tarve sorkkia kaikissa mahdollisissa asioissa. Saamelaisten asioista puhuttiin tänään perusteellisesti. (eilisten uutisten uusinta) Yle Lapin uutisten jälkeen tulevat saamenkieliset uutiset. Löytyvät edelleenkin aamun uutisina ja Areenasta.
Toisaalla; joku nuori saamelainen kertoi ettei tykkää englanninkielisistä versioista Lappi sanasta.
Siihen kyllä jo otettiin kantaa, luettavissa linkistä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/06d7f284-8d1f-4292-a7d2-49b3812aed06
Avaajakin voisi olla edes asianosaisena, kun noin kiivaasti ottaa kantaa.Aloitus ei ole minkäänlainen kannanotto. Siinä kysytään mitä mieltä muut ovat
ja selvennetään mitä on kulttuurinomiminen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aloitus ei ole minkäänlainen kannanotto. Siinä kysytään mitä mieltä muut ovat
ja selvennetään mitä on kulttuurinomiminen.Maahamme pari vuotta sitten muuttanut ukrainalaisnainen päätti omia kulttuurimme ja historiamme, ottaen etunimekseen Aino (Kalevalasta) ja joillekin suomalaisille suorastaan pyhän "ikonin", sukunimi Törnin.
Ymmärrän kyllä hänen innostuksensa, mutta jos todella kunnioittaa toista kulttuuria, silloin voisi nk. ajatella kahdesti. Etenkin tuon sukunimen kohdalla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Maahamme pari vuotta sitten muuttanut ukrainalaisnainen päätti omia kulttuurimme ja historiamme, ottaen etunimekseen Aino (Kalevalasta) ja joillekin suomalaisille suorastaan pyhän "ikonin", sukunimi Törnin.
Ymmärrän kyllä hänen innostuksensa, mutta jos todella kunnioittaa toista kulttuuria, silloin voisi nk. ajatella kahdesti. Etenkin tuon sukunimen kohdalla.Ei mikään nimi ole "pyhä".
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei mikään nimi ole "pyhä".
Joillekin eri asiat, kuten kansalliset tai esim. poliittiset henkilöt ja tapahtumat ovat nk. pyhiä, tabuja. Niinkuin uskonto monille.
- AnonyymiUUSI
No, onhan tuo loukkaavaa etenkin niille aidoille ihmisille, joille kyseinen asia on tabu eli "pyhä". Tällaistahan on paljon.
Valtio ja yhteiskunta on suorastaan tukenut tällaista kulttuurien särkemistä. Mikä on rikottu, on lopullisesti menetetty. Perinne on katkenut. Uudelleen luominen olisi vain halpaa piratismia.
Siksi en enää anna arvoa "Suomelle" yhteiskuntana. Ei tämä ole Suomi.
Aito Suomi elää enää itsessäni ja muissa hengeltään vielä aitosuomalaisissa. - AnonyymiUUSI
Jos haluatte osmalian pääkaupunkin tai bersikalaisten torin taka pihallenne ottakaa yhteys mieheen palst allanne https://keskustelu.suomi24.fi/t/18785852/#comment-133413821
- AnonyymiUUSI
Halla-ahonäänestäjä44:n "älynväläys. Miksi persujen pitää aina tuoda
tyhmyytensä julki ?
- AnonyymiUUSI
Aikanaan 1930 - luvulla Viipurin kansantulo oli Turkua suurempi
Kun rysänkulttuuri oli omittu, siitä tuli pskaläpi konka torilla myydään mukeja joissa on SNiinistön kuva ja myyjä huutaa kupit (osta) mannergeijm kupit mannergeijm
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.794105- 1613523
- 533129
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1921912- 441746
- 271737
- 231734
- 571694
- 191587
- 181581