Millp ostaa kun ei rahaa keetokaa se

Anonyymi-ap

Nyt iskee karu totuus monelle työttömälle – "Ajoitus on huono"
Ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastus alkaa näkyä työttömien tileillä.

Jaa

Tallenna

Kommentoi

Etenkin akateeminen työttömyys on yleistynyt.
Etenkin akateeminen työttömyys on yleistynyt. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Kuuntele juttu
Outi Kokko
16:45
Syksyn aikana työttömäksi jäävät ovat ensimmäinen ryhmä, jota alkaa koskea ansiosidonnaisen porrastus, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö (TYJ) kertoo tiedotteessaan.

Päiväraha alenee noin kahden kuukauden työttömyyden jälkeen. Siksi vielä lokakuussa suurin osa sai täyttä päivärahaa. Ensimmäiset porrastuksen vuoksi tehtävät muutokset ovat näkyneet tileillä loka- ja marraskuun vaihteessa.

Lue lisää: Iso muutos työttömyys­turvaan astuu pian voimaan – ”Ei motivoi”

Porrastusten määrä hiljalleen kasvaa, kun yhä suurempi osa työttömistä ja lomautetuista siirtyy sen piiriin.

– Lakimuutoksen ajoitus on kassojen jäsenten kannalta huono. Työttömyyden aikainen etuus laskee jo kahden kuukauden työttömyyden jälkeen tilanteessa, jossa työpaikkaa on erityisen vaikea löytää, TYJ:n toiminnanjohtaja Aki Villman sanoo tiedotteessa.

Työttömyyskassojen kulut ovat kasvaneet lähes joka kuukausi viime vuoden syksystä alkaen.

Kassat maksoivat lokakuussa ansiopäivärahaa kuusi prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samaan aikaan.

Ero kahden vuoden takaiseen on huima. Lokakuun ansiopäivärahakulut olivat 29 prosenttia suuremmat kuin kaksi vuotta sitten.

Ansiopäivärahakulut ovat kasvaneet erityisen paljon työttömyys­kassoissa, joissa on paljon korkeakoulutettuja jäseniä. Susanna Bruun

Työttömyyskassa Prosta kertoo, että päivärahaa maksetaan nyt erityisesti rakennus-, suunnittelu- ja konsulttialoilla sekä metsäteollisuudessa työskenteleville jäsenille.

0

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
        Ikävä
        94
        3622
      2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
        Ikävä
        45
        2982
      3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
        Ikävä
        78
        2477
      4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
        Ikävä
        61
        2358
      5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
        Ikävä
        51
        2321
      6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
        Ikävä
        117
        2297
      7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
        Tunteet
        20
        2187
      8. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
        Ikävä
        21
        2173
      9. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
        Suomussalmi
        117
        2168
      10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
        Ikävä
        64
        2030
      Aihe