Tutustua skitsofreniikkoon

Anonyymi-ap

Kannattaako tutustua ihmiseen jolla on skitsofrenia? Haluan kysyä ihmisten mielipiteen asiasta koska olisi kiva kuulla eri näkökulmia asiasta.

19

454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihmiseen voi aina tutustua, vaikka olisi joku sairauskin.
      Ei toista voi tuntea, ennen kuin tutustuu.
      Ja jos ei olekaan mukava henkilö, niin jättää kaveruuden siihen.
      Skitsofreenikotkin ovat ihmisiä, heillä on vain sairaus, osa aivan mukavia ihmisiä.
      Skitsofreniassa sairauskin voi olla aika vähäoireinen aikansa, ja taas jossain vaiheessa saattaa oireet voimistua. Sellaista aaltoilevaa olemista. Välillä voivat paremmin, välillä huonommin.

• Anonyymi

Ainahan tutustua voi! Mutta pidä hiukan etäisyyttä, älä sido itseäsi ja elämääsi skitsofreenikkoon!

• Anonyymi

Ei kannata.Voi käydä todella huonosti sinulle tai tutuillesi

• Anonyymi

Pientä pelottelua sulla,
        sekä uhkailevan oloista kommenttia.
        Yritätkö pitää jonkun etäällä jostakin tietystä?

• Anonyymi

Miten niin? Skitsofreenikot ovat yleensä arkoja ja pelokkaita ja eivät uhkaile ketään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin? Skitsofreenikot ovat yleensä arkoja ja pelokkaita ja eivät uhkaile ketään.

Sehän riippuu ihan skitsofreenikosta onko arka vai agressiivinen, mutta siinä olet oikeassa, että sitä ei kannata pelätä tutustumisen kannalta.

Mutta jos tutustumista ajatellaan ensi askeleena pidemmälle ystävyyssuhteelle, niin siihen tulee myös muita tekijöitä, kuin pelkkä arkuus tai agressiivisuus.

Vaikka tämä foorumi ei ole hyvä esimerkki kaikista skitsofreenikoista, niin tämä on hyvä esimerkki "entäs jos" skenaariosta.

Kaipaisinko elämääni ihmistä jonka kanssa joutuisin kokoajan vääntämään kättä yksinkertaisista tosiasioista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sehän riippuu ihan skitsofreenikosta onko arka vai agressiivinen, mutta siinä olet oikeassa, että sitä ei kannata pelätä tutustumisen kannalta.

Mutta jos tutustumista ajatellaan ensi askeleena pidemmälle ystävyyssuhteelle, niin siihen tulee myös muita tekijöitä, kuin pelkkä arkuus tai agressiivisuus.

Vaikka tämä foorumi ei ole hyvä esimerkki kaikista skitsofreenikoista, niin tämä on hyvä esimerkki "entäs jos" skenaariosta.

Kaipaisinko elämääni ihmistä jonka kanssa joutuisin kokoajan vääntämään kättä yksinkertaisista tosiasioista?

Skitsofreenikoitakin on erilaisia. Kaikkien kanssa ei tarvitse vääntää kättä yksinkertaisista asioista. Skitsofreenikko voi olla myös ihan fiksu ja pystyy keskustelemaan monipuolisesti.
        Sairaus ei sinänsä vie järkeä eikä viisautta mihinkään.

• Anonyymi

Mielenterveysdiagnoosi ei välttämättä kerro ihmisestä juuri mitään edes skitsofrenian kohdalla, vaikka useimmat skitsofreniaa potevat ovat vähintään lääkinnällisen kuntoutuksen piirissä. Jotkut skitsofreniadiagnosoidut pärjäävät ilman lääkkeitäkin ja itsekin skitsofreniakuntoutujana olen miettinyt usein lääkityksen merkitystä ja tarpeellisuutta. Olen tullut kuitenkin siihen päätelmään, että en koe lääkityksestä niin merkittävää haittaa enkä halua riskeerata terveyttäni enää, joten käytän antipsykoottista lääkettä.

• Anonyymi

Ihmisiin kannattaa tustustua aina. Voiko ihmisestä edes tietää onko hän skitsofreenikko, ennen tutustumistaan, jos niikseen tulee?

Mielisairuadesta huolimatta siellä on runsaasti, sekä mielettömän hyviä ja myös älykkäitä tyyppejä.

Mutta sellaisen ohjeen antaisin, että toista ihmistä ei voi auttaa ellei itse ole kunnossa. Eli itsellä on kuitenkin pidettävä jotkut rajat. Sama tosin pätee tavalla tai toisella muihinkin ihmissuhteisiin, mutta skitsofreenikkojen kohdalla mopo saattaa lähteä helposti laukalle.

• Anonyymi

En ymmärrä aloituksen pointtia. Kannattaako ihmisiin ylipäätään ihmisiin tutustua? Itse miettisin diagnoosien sijasta, että millainen ihminen on kyseessä eli saako ihmissuhteesta mitään...

• Anonyymi

Kun luin tätä foorumia niin tuli mieleen, että taidan päästä aika paljon vähemmällä jos en tutustu.

Kenellä oikeasti on omassa elämässä joutilasta aikaa kuunnella valittamista, vain valittamisen ilosta, tai muiden syyttelyä omista ongelmista?

• Anonyymi

Nyt ajattelet viisaasti!

• Anonyymi

Riippuu ihan mitä tutustumisella haet. 🤔
      Joillakin psykoosilääkitys voi tappaa kaiken sosiaalisen halun, jolloin yhteistyö tutustumiselle saattaa olla vähän hankalaa.

• Anonyymi

Ja joillekin se uusi ihminen on erittäin hyväksi avuksi voinnin kannalta. Ja jokainen tarvitsee jonkun ihmisen lähelleen. Ja ansaitsee. ❤

• Anonyymi

En usko että lääkkeet pelottaa ihmisiä silloin kun he miettivät ihmissuhdetta, ehkä se on enempi ne mielikuvat noitien polttamisesta ja seinään kahlituista ihmisistä. Sellaiset mielikuvat ovat todellisia showstoppereita, niille suurimmalle osalla ihmisiä jotka kiltisti rokottaa lapsensa, ja syö antibiottinsa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En usko että lääkkeet pelottaa ihmisiä silloin kun he miettivät ihmissuhdetta, ehkä se on enempi ne mielikuvat noitien polttamisesta ja seinään kahlituista ihmisistä. Sellaiset mielikuvat ovat todellisia showstoppereita, niille suurimmalle osalla ihmisiä jotka kiltisti rokottaa lapsensa, ja syö antibiottinsa.

Mielikuvia ne on nuo rokote- ja antibioottivastaisuudetkin.
        Ja nyt oli juttua skitsofreenikkoon tutustumisesta, ei rokotuksista tai antibiooteista.
        Mutta ehkä sait helpotuksen, kun pääsit tännekin väliin kommentoimaan omiasi.

• Anonyymi

Mulla on ollut syntymästä asti skitsofrenia ja sairastuin aikuisiällä paniikki ja ahdistushäiriöön ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon jatkuvan kiusaamisen takia ja voin kertoa minkälaista skitsofreniikoon kuten minuun on tutustua, minuun on hankala tutustua koska yleensä hakeudun omiin oloihini ja keskustelun aloittaminen on vaikeaa koska on hankala näyttää tunteita skitsofrenian tunteiden latistumisen vuoksi en esim pysty hymyilemaan ja tai puhumaan kunnolla toisille ihmisille se menee semmoiseksi muminaksi ja parisuhde markkinoilla myös pahempi koska en pysty näyttämään rakkauttani ja minkäänlaista tunteita naista kohtaan enkä pysty aloittamaan ja etenemään keskustelussa mihinkään saatan vain tuijottaa hiljaa ja katsoa ja sitten vastata jos jotakin sanotaan. Minulle on naiset monesti hymyilleet ja katsoneet minua ja yrittänyt myös iskeä mutta siitä ei tule mitään koska tunteet latistuneet enkä pysty avaamaan suutani kunnolla olen tosi hiljainen enkä reagoi naisille mitenkään vaikka haluaisin. Meihin skitsofreenikkoihin on todella vaikeaa tutustua esilm minulla ei ole yhtään ystävää sairauden takia olen vain saanut kiusaamista jatkuvasti. Olen ollut osastolla viimeksi 4 vuotta sitten psykoosin takia ja lähinnä ne oli harhaluuloja ja pelkotiloja kuten vainon ja murhaamisen uhriksi joutumisen kokemuksia ne olivat aivan hirveitä olivat todellisia olin myös oastolla väkivaltainen mutta ainoastaan esineitä kohtaan ja suullisesti mutten koskaan käy ihmisten päälle psykoosissa jonka skitsofrenia aiheutti lääkkeiden käytön puuteen takia. Todella haluaisin ystävän ja naisen parisuhteeseen mutta kaikilla on ennakko luuloja meitä skitsofrenikoita kohtaan. Minusta saa todella hyvän ystävän jos jaksaa nähdä vaivaa minuun ja minusta saa todella hyvän mies ystävän naiselle joka osaa rakastaa. Skitsofrenian takia olen sellainen ihminen joka uskoo Jumalaan koska skitsofrenikot lähes kaikki uskovat Jumalaan sairauen takia ja hyvä niin minulla on myös sellaisia kiinnostuksen kohteita mitä muilla ei ole. Olen yleensä omissa oloissani ja teen asioita yksin käyn myös salilla ja ulkoilemassa. Jospa tämä auttoi mutta yleensä sanon nöin skitsofreenikkoon on vaikeampi tutustua mutta kun sen on tehnyt siitä saa parhaan ystävän ja aviomiehen naiselle joka etsii suhdetta. Olen itse työkyvyttömyys eläkkeellä koska en sairauden takia pysty käymään töissä koska skitsofrenia vie työkyvyn minulla on myös oppisvaikeuksia mikä hankaloittaa tilannetta entisestään.

• Anonyymi

Edes puolisoni ei tiedä, että minulla on skitsofreniadiagnoosi. Minuun on tutustunut moni onneton täysin tietämättä, että olen mielisairas. Töissäkin keskustelemme kahvitauolla alentuvasti mielisairaista, jotka edustavat jotain syövän tai dementian kaltaista kuolettavaa sairautta, josta kukaan ei parane. Tiedämme, että se on geenitauti ja on paljon geenitutkimuksia, joiden mukaan tietyt geenit altistavat mielisairauksille ja muille sairauksille, ja että ne kulkevat samoissa suvuissa. Se on hirvittävä kohtalo, joka on meille korkeasti koulutetuille kognitiivisesti pärjääville erityisasiantuntijoille vieras ja mahdoton sairaus. Olisi hupaisaa, jos kaikki elämässäni tapaamani ihmiset saisivat tietää, että minulla on skitsofreniadiagnoosi. Suurin osa on siitä autuaan tietämättömiä, itse asiassa aivan kaikki joita elämässäni kohtaan. Hirvittävän moni on tutustunut minuun,.

• Anonyymi

Miksi salaat sen, jopa puolisoltasi ?
        Ja jos olet niin hyvässä kunnossa, että olet hyvässä työssä ja olet terve, ettei kukaan edes huomaa mitään sairauden merkkejä, niin miksi sinulla on edelleen se diagnoosi ?
        Itselläni on mt-ongelmia ollut elämän varrella, ehkä juuri siitä syystä en alkaisi kenenkään kanssa keskustelemaan psyykkisesti sairaista alentavasti.
        Mutta hupinsa kullakin. Miksi se olisi hupaisaa, jos ihmiset saisivat tietää sinun diagnoosista, mikä siinä tekisi asiasta hupaisan ?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      44
      2319
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      243
      2132
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      112
      1564
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      144
      1301
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1237
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      141
      1140
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1127
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1019
    9. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      66
      987
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      960
    Aihe