Kuinka hyvin puhut nykysuomea ?

Anonyymi-ap

9

160

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei tuo edusta minkäänlaista suomea vaan vieraskielistä otettua slangisanastoa.

Erkkomediat haluavat tässäkin valheuutisoida, syöttää perätöntä tietoa. Niillä on aina ollut ihan periaatteena hävittää suomalaisuus Suomesta.

Suomi on aina suomi. Muu on jotain muuta.

• Anonyymi

>>Jos saat edes kuusi oikein olet tietäjävelho<<
      = hallitset roskakulttuurin.

• Anonyymi

Kieli muuttuu, jotkut uudissanat ovat tulleet jäädäkseen.
      Itse asiassa nykykielemme on täynnä uudissanoja, joita emme hetikään
      niiksi tunnista.

• Anonyymi

Semihyvin.

Sanasto uusiutuu nopeasti, jos oudompi aihe, ei tietenkään pysy perässä. Tossa puolet sanoista oli joko tuttuja, tai pääteltävissä. Lopuista ei hajuakaan.

Helppoja yleensä englantiperäiset, joillekin sanoille ei ole suomenkielisiä vastineita. Kielitaito auttaa. Mua aikanaan ihmi "känkky". Tarkoittaa Oulun seudulla pitsaa. Mistä hitosta sana lie peräisin, ei hajuakaan. Siellä oli jokin känkkypalvelukon, siis tilauspitsoja. Muualla suomessa sanaa en ole kuullut.

Meinaan vaan, usein uudissanat on jotain slangia, joka sitten on levinnyt laajempaan tietoisuuteen.

Ihmettelin muuten pitkään vapea. Toki tiesin sanan merkityksen. Noh, lyhenne englannin sanasta höyrystin. Ihan hyvä sana, jos tietää mistä kyse. Itse sana ei kerro mitään. Kuten ei känkkykään

Kieli kehittyy, ihan ok. Ei kaikkeen tarvi keksimällä keksiä suomenkielistä sanaa jos alkuperäinen hyvä.Viittaan hyrysysyyn, auto paljon parempi sana ja ymmärretään kansainvälisestikin.

Mutta juu, "känkky". Moniko olisi tiennyt?

=DW=

• Anonyymi

Kaikille asioille löytyy suomenkielinen vastine. Vierasperäiset sanat eivät ole suomea lainkaan, eivät uutta, eiväykä vanhaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikille asioille löytyy suomenkielinen vastine. Vierasperäiset sanat eivät ole suomea lainkaan, eivät uutta, eiväykä vanhaa.

Kaikissa kielissä on lainasanoja ja varsinkin puhekielessä uusia syntyy
        tiuhaan tahtiin. Jotkut jäävät käyttöön ja jotkut unohtuvat.

• Anonyymi

Monet saattavat kokea yleisessä käytössä olevat sivistyssanat
      "vierasperäisiksi" sanoiksi ?

• Anonyymi

Tuloksesi: 3 / 8
      Keskitason keskustelija

Vaikea uskoa että tuo kieli kovin laajalle levinnyttä olisi.

• Anonyymi

Ei osoita mitään taitoja minun puhekiekestäni, mutta tulokseni oli
      Tuloksesi: 7 / 8
      Pikku sanapioneeri

Jos seuraa aikaansa, kuulee nuorilta uusia sanoja, jotka ovat vain jonkin sanan vastikeita, eivät suomea-
      Ettäkö osoittaisi kuinka osaat puhua, täyttä p-skaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      101
      1610
    2. 210
      1497
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1000
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      969
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      54
      787
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      755
    7. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      712
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      705
    9. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      54
      702
    10. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      696
    Aihe