Minä olen sairastanut erään naisten syövän. Syöpään sairastuminen on shokki ja järkytys jokaiselle siihen sairastuvalle ihmiselle. Ensimmäiseksi tulee mieleen oman kuoleman ajatus mutta sitten tajuaa että tästäkin sairaudesta voi parantua täysin. Kuten syöpäjärjestöt tarjoavat syöpää sairastaville tietoa, tukea ja toivoa. Minä päätin pysyä rauhallisena ja elää vain päivän kerrallaan ja nauttia pienistä asioista. Olen huomannut, että ihmiset tietävät yllättävän vähän syöpähoidoista: Sädehoidoista ja sytostaattihoidoista ja miten voimakkaita hoitaja ne ovat, koska syöpähoidot tuhoavat syöpäsoluja niin samalla myös jonkun verran terveitä soluja. Sytostaattihoidot voivat aiheuttaa myös valkosolujen vähenemisen ja itsekin juoduin ottamaan valkosolupistoksia. Kerran minulle jouduttiin antamaan lisäverta alhaisen hemoglobiinin takia. Syövän sairastamiseen kuuluu olennaisesti voimakas väsymys, joka on hyvin kokonaisvaltaista väsymystä. Sekä itse syöpä että voimakkaat hoidot aiheuttavat väsymystä. Sytostaattihoidoista voi tulla paljon erilaisia sivuoireita, kuten esim. kipuja eri puolille kehoa, vatsa voi tulla kovaksi tai olla löysällä. Minä itse olin yleensä kolme päivää kipeänä sytostaattihoitojen jälkeen, vatsaan koski ja oli kova ripuli. Kerran suun limakalvoille tuli kipeitä rakkuloita, enkä voinut kolmeen päivään syödä mitään pureskeltavaa ruokaa vaan yritin syödä keittoruokaa. En edes pystynyt puhumaan kunnolla sillä puhuminen sattui. Onneksi sekin meni ohi. Yritin noudattaa koko ajan sairaalasta saamia ohjeita ja neuvoja: Käydä kävelemässä ulkona ja syödä monipuolisesti (melkein kaikilla syöpää sairastavilla on anemia ).
Minulle tuli myös erilaisia ihottumia kasvoihin, käsiin ja jalkoihin ja niitä piti hoitaa apteekista saatavilla salvoilla ja voiteilla. Kun sytostaattihoidot alkavat niin kaikilta lähtevät hiukset pois kokonaan ensimmäisen tai toisen hoitokerran jälkeen. Suomessa saa syöpäpotilas nk. peruukkisetelin jolla voi hankkia tietyistä kampaamoista itselle sopivan peruukin, mikä on todella hieno juttu. Minä itse en halunnut kulkea kaljupäisenä, koska olin niin karun näköinen. Tosin peruukkia on epämukavaa pitää, sillä peruukit ovat keinokuiduista ja muovista tehtyjä ja peruukki on tietysti erittäin kuuma pitää kesällä. Mutta käytin aina peruukkia käydessäni asioilla kaupungilla ja myös kävelylenkeillä ulkona. Syövän sairastaminen on fyysisesti ja henkisesti raskasta ja moni masentuu ja ahdistuu. On hyvä jos on ymmärtäviä ja henkistä tukea antavia läheisiä olemassa. On myöskin erittäin hyvä, että on olemassa vertaistukiryhmiä, itse kävin sellaisessa ja puhuminen helpottaa ja muut syöpää sairastavat uskovat ja ymmärtävät kaikki kummalliset oireet joita syöpä ja sen raskaat hoidot aiheuttavat. Itsensä hoitaminen on erittäin tärkeätä syöpäsairaudessa mutta onhan se esim. sydänsairauksissa. Kannattaa noudattaa aina lääkärien ja hoitajien antamia ohjeita ja suosituksia. Pitää uskoa että voi parantua, sillä suomalainen syöpähoito on ihan maailman huippuluokkaa, siis ihan julkisessa terveydenhuollossa.
Syövän sairastaminen
1
75
Vastaukset
- Anonyymi
Minä olen 3x ollut kuoleman porteilla. Olen ymmärtänyt että se kuuluu elämään yhtä paljon kuin syntyminen. Kummassakin ihminen on yksin. Kukaan ei suorita sitä puolestasi. Ja se tapahtuu varmasti. Sitä ei ole kukaan voinut väistää.
Niinpä ajattelen samoin kuin sinä. Elän tässä ja nyt. Pieniä asioita joissa voi olla onnellinen. Auttaa muita. Ajatella hyvää. Paras elämä on sellaista.
Sitten se loppuu kun on aika.
Uskon että jumala vie minut taivaaseen. Tai Jeesus siis. Koska hän tulee meitä hakemaan kun aika on. Siihen asti elämän päiviä suojelusenkeli on kanssamme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus54009Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872072Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50856- 47784
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184738Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34738Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35732Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119715- 35674
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127648