Kun AY-liike asetti tavoitteeksi 10% palkankorotukset, se tiesi, ettei ne mene läpi ja sanoi sen hyvin suoraan.
Kyseessä on pahan mielen ilmaus niille, jotka äänestivät hallituspuolueita eli suurimmalle osalle omia jäseniään.
Ilmeisesti tarkoitus on nostaa profiilia ja luoda vaikutelma siitä, että liike ajaa kaikkien työntekijöiden etua. En usko, että se toimii.
Harva haluaa mennä lakkoon sellaisen asian puolesta, joka on omaa itseään vastaan ja vielä harvempi sellaisen asian puolesta, joka ei voi mennä läpi.
AY-liike haluaa kyykyttää hallitusta kyykyttämällä sitä, joka maksaa palkan. Jos AY-liike saisi tahtonsa läpi, niin ei ole montaa työpaikkaa, johon palata. Se tulee kalliiksi myös niille, joiden työpaikka ei välittömästi katoa ulkomaille tai kokonaan.
Tilanteessa, jossa talous ei kasva, korotuksetovataina toverilta pois koska korotukset menevätsuoraan hintoihin. Kapitalistisika ei maksa siitä, että saa pyörittää yritystä tappiolla pitkään.
Työntekijät eivät tue AY-liikkeen tavoitetta eikä lakkoja
49
297
Vastaukset
- Anonyymi
Työnantajatkaan eivät halua lakkoa, mutta EK-mafia haluaa osoittaa valtaansa.
- Anonyymi
Tuo on juuri sitä lapsellista retoriikkaa, joka toimii aatteellisissa piireissä Hakanimen punaisella torilla, muttei missään muualla.
AY-liike käpertyy omaan kuplaansa sitä enemmän, mitä kauemmaksi se ajautuu todellisuudesta. Ihmiset haluavathyvinvointia ja turvallistatyöpaikkaa, mutta AY-liike ei enää edusta niitä vaan on niiden vastakohta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on juuri sitä lapsellista retoriikkaa, joka toimii aatteellisissa piireissä Hakanimen punaisella torilla, muttei missään muualla.
AY-liike käpertyy omaan kuplaansa sitä enemmän, mitä kauemmaksi se ajautuu todellisuudesta. Ihmiset haluavathyvinvointia ja turvallistatyöpaikkaa, mutta AY-liike ei enää edusta niitä vaan on niiden vastakohta.EK-mafia termi oli tuotu esille, koska ministeri käyttää ay-mafia termiä eli tarkoitus oli tuoda esille, miten lapselliselta se kuulostaa.
Kuka käpertyy ja mihin, on kunkin osapuolen mielipide. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AY-liike käpertyy omaan kuplaansa sitä enemmän, mitä kauemmaksi se ajautuu todellisuudesta. Ihmiset haluavathyvinvointia ja turvallistatyöpaikkaa, mutta AY-liike ei enää edusta niitä vaan on niiden vastakohta.Se, ettei ay-liike edusta palkansaajaa, on vastapuolen propagandaa, mikä on valitettavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, ettei ay-liike edusta palkansaajaa, on vastapuolen propagandaa, mikä on valitettavaa.
Minkä vastapuolen?
Minä olisi iloinen, jos saisi 10% palkankorotuksen, mutta en usko siihen. Ei usko AY-liikekään.
Miksi ihmeessä menisin lakkoon vain siksi, että Hakaniemessä saadaan paukutella henkseleitä?
Minä en ole demari, mutta olen duunari.
Hallitus tekee mielestäni oikeita asioita, jotka pitkällä tähtäimellä parantavatmyös minun toimeentuloani, vaikken ole kuin nipin napin keskituloinen.
SAK keskittyy omaan peliinsä EK:ta vastaan, kuten sinäkin tuot selvästui esille.
Se ei ole minun etuni mukaista enkä uskoi, että lapsellinen hiekkalaatikkotappelu on myöskään hyväksi suurimmalle osalle yrityksiä. Nehän on pieniä eikä SAK tai EK edes välitä niistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EK-mafia termi oli tuotu esille, koska ministeri käyttää ay-mafia termiä eli tarkoitus oli tuoda esille, miten lapselliselta se kuulostaa.
Kuka käpertyy ja mihin, on kunkin osapuolen mielipide.Sä kirjoitat asioista, jotka eivät liity millään tavalla mun työhöni ja elämääni.
Mulle on ihan sama, kuka voittaa pippelin pituuskilpailun Eloranta, Häkämies, Orpo tai joku muu. Koko kilpailu on typeräöja lapsellinen.
Jos joku hakee selvin päin (?) 10% palkankorotuksia kaikille aloille, niin se kaataa loputkin raksafirmat ja ravintolat. Voi joku pystyä ne maksamaankin, mutta suurin osa ei.
Loppupelissä pient kaatuu eli 99% yrityksistä ja kauppa keskitty yhä enemmän. Silloin kaikki tavarat ostetaan S- tai K-kaupasta eikä ne kilpaile yhtää, kun ei kilpaile nytkään.
SAK väittää ajavansa kaikkien työntekijäöiden etua.
Ei aja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä vastapuolen?
Minä olisi iloinen, jos saisi 10% palkankorotuksen, mutta en usko siihen. Ei usko AY-liikekään.
Miksi ihmeessä menisin lakkoon vain siksi, että Hakaniemessä saadaan paukutella henkseleitä?
Hallitus tekee mielestäni oikeita asioita, jotka pitkällä tähtäimellä parantavatmyös minun toimeentuloani, vaikken ole kuin nipin napin keskituloinen.
SAK keskittyy omaan peliinsä EK:ta vastaan, kuten sinäkin tuot selvästui esille.
Se ei ole minun etuni mukaista enkä uskoi, että lapsellinen hiekkalaatikkotappelu on myöskään hyväksi suurimmalle osalle yrityksiä. Nehän on pieniä eikä SAK tai EK edes välitä niistä.Ay-liike vaatii kymmentä. Aina on oltava neuvottelu varaa. Tavoite lienee saada kuusi.
EK pysynee alle kolmen prosentin kahdelle vuodelle, jos sitäkään.
Mitä tekisit? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä vastapuolen?
Se ei ole minun etuni mukaista enkä uskoi, että lapsellinen hiekkalaatikkotappelu on myöskään hyväksi suurimmalle osalle yrityksiä. Nehän on pieniä eikä SAK tai EK edes välitä niistä.Minkä verran ajattelet EK:n palkankorotustarjouksen olevan tällä hetkellä?
Mentäisiinkö nollakorotuksilla?
Kansanedustajat korottivat ensimmäisessä istunnossa palkkaansa ja hallitus päätti laskea ministereiltään verotusta yli kahdella tonnilla. Olisi tietty hyvä saada johtajuutta ja esimerkkiä talkoisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AY-liike käpertyy omaan kuplaansa sitä enemmän, mitä kauemmaksi se ajautuu todellisuudesta. Ihmiset haluavathyvinvointia ja turvallistatyöpaikkaa, mutta AY-liike ei enää edusta niitä vaan on niiden vastakohta.Etusivulle
Lue kommentteja (247)
Jaa
Työmarkkinat
Näin iso palkankorotus tarvitaan, että ostovoimakuopasta pääsee ylös
On kuin suomalaisilta olisi jäänyt kaksi kuukausipalkkaa väliin, sanoo ekonomisti. Jos SAK:n lakoilla vaatima korotus toteutuu, ostovoima palautuu vuoden 2021 tasolle tänä vuonna.
Grafiikka näyttää, kuinka ostovoima on pudonnut vuoden 2021 huhti-kesäkuusta alkaen energiakriisin ja Venäjän Ukrainassa aloittaman sodan takia. Alimmillaan ostovoima oli tammi-maaliskuussa 2023 noin 8,2 prosenttia pienempi kuin ennen kriisiä. Vuoden 2024 lopulla ostovoima oli neljä prosenttia pienempi kuin ennen kriisiä.
Avaa kuvien katselu
Ostovoima on pudonnut vuoden 2021 huhti-kesäkuusta alkaen energiakriisin ja Venäjän Ukrainassa aloittaman sodan takia. Alimmillaan ostovoima oli tammi-maaliskuussa 2023 noin 8,2 prosenttia pienempi kuin ennen kriisiä. Kuva: Samuli Huttunen / Yle
Heikki Valkama
27.1. 16:01
Kuuntele juttu 4:03
Kahdeksan työntekijäliittoa on ilmoittanut työtaisteluista, joista osa alkoi tänään maanantaina. Tänään alkaneilla lakoilla haetaan lisää liksaa. Yksi perustelu on suomalaisten palkansaajien ostovoiman romahtaminen.
– Se on kuin kahtena kuukautena suomalaiset eivät olisi saaneet palkkaa laisinkaan, kuvailee ostovoiman laskua Lähi-Tapiolan ekonomisti Hannu Nummiaro.
Vuonna 2021 iskenyt inflaatio vetäisi suomalaisten palkansaajien ostovoiman alas. Siis nyt keskituloisen suomalaisen noin 3 700 euron kuukausipalkalla saa suurin piirtein 150 euron edestä vähemmän palveluja ja hyödykkeitä kuin vuoden 2021 toisella neljänneksellä, kun ostovoima oli huipussaan.
Alimmillaan suomalaisten elintaso oli vuoden 2023 alussa, jolloin vastaavan kuukausipalkan ostovoima oli jopa 280 euroa jäljessä vuoden 2021 huippua.
Ostovoimakuoppaa on siis kiritty kutakuinkin puoliväliin. Tai kuoppaahan täytetään, eikä kiritä, jos ollaan vertauksissa tarkkoja.
Kokonaisuutena inflaatio on rokottanut tällaisen palkansaajan elintasoa noin 7 400 euron edestä viimeisen kolmen ja puolen vuoden aikana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä vastapuolen?
Se ei ole minun etuni mukaista enkä uskoi, että lapsellinen hiekkalaatikkotappelu on myöskään hyväksi suurimmalle osalle yrityksiä. Nehän on pieniä eikä SAK tai EK edes välitä niistä.Kun pyytää palon, niin saa puolet. Se on vanha sananlasku. Sitä varmasti tavoitellaan.
- Anonyymi
Ek-mafiaan ei tehoa kuin yleislakko.
- Anonyymi
Täyttä teatteria!
- Anonyymi
Kyllä tukevat. Kuka muka ei tue palkankorotusta itselleen?
- Anonyymi
On se pienen hikipajan omistajalla tuskainen olo. Hiertävätkö peräpukamat ?
- Anonyymi
Huomaatteko, ettei EK ole avannut omaa "kohtuullista" palkankorotustasoa millään lailla. Se kertoo, ettei paljoa ole tarjolla ja se aiheuttaa lakkoja.
- Anonyymi
Työnantajat ja EK ovat päättäneet yhteistuumin , että kaikkien työntekijöidenpalkkoja korotetaan 15 %. Eikös olekkin hyvä uutinen !
Näin reiluja ja oikeudenmukaisia ovat suomalaiset yrittäjät.- Anonyymi
Älä viitti, sä et tiedä työnantajien ajatuksista edes sitä, minkä sika kuuraketista 😁😁😁
99% yrittäjistä eli työnantajista ei edes pääse neuvotelupöytiin.
10% vaatimus, kun tiedetään, että kuusi kelpaa, on typerä.
Kikkelinmittausfarssi on idioottimainen eikä palvele ketään täysjärkistä. Voi olla, että punaisen torin varrella toverit takovat toisiaa olkapäille ja kehuvat olevansa kovaa jätkää. Kaikki muut nauravat ja niihin naurajiin kuuluu myös työväki.
Idioottimainen vaatimus johtaa lakkoihin ja minullekin piempään palkkaan. Voisin sietää sen, jos kyseessä olisi todellinen tilanne, mutta en halua maksaa siitä, että jonkun kunnia vaatii lakkoja.
En siis lakkoile 10% korotuksen takia. Olen silloin rikkuri.
Voin lakkoilla, kun leikki loppuu ja puhutaan oikeista asioista.
- Anonyymi
SAK:n 10% on SDP vappusatanen.
- Anonyymi
Ehkä joillekin työntekijöille prosentin korotus on ihan hyvä.
Ei se ostovoimaa lisää, eikä valtion verotuloja, mutta vähällä on jo totuttu tulla toimeen ja siihenkin, että rahat menee eliitille ja EK:lle.- Anonyymi
Paskat mitään eliittiä ole edes olemassa.
Suurin osa pörssirahasta on meidän ja muiden eläkesijoituksia.
Me ollaan se eliitti! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Me ollaan se eliitti!Olipa hauska väite.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Me ollaan se eliitti!Kirjoitapa lehteen yleisöpalstalle, että Ilmarinen omistaa pörssin. Tuskin ilkeäisit laittaa nimeä alle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitapa lehteen yleisöpalstalle, että Ilmarinen omistaa pörssin. Tuskin ilkeäisit laittaa nimeä alle.
Se on lehdestä, joten ne tuskin kirjoittaa vanhoja juttuja uudelleen.
Kyseessä ei toki ole yksi eläkevakuutusyhtiö vaan yhtiöt ympäri maailmaa. Suomalaisille yhtiöille ei ole sallittua sijoittaa kaikkea kotimaiseen pörssiin.
60% pörssissä on eläkerahaa me siinä mukana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa hauska väite.
Totuus ei ole aina surullista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on lehdestä, joten ne tuskin kirjoittaa vanhoja juttuja uudelleen.
Kyseessä ei toki ole yksi eläkevakuutusyhtiö vaan yhtiöt ympäri maailmaa. Suomalaisille yhtiöille ei ole sallittua sijoittaa kaikkea kotimaiseen pörssiin.
60% pörssissä on eläkerahaa me siinä mukana.Laitapa linkki, kun olet tuoreeltaan lukenut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitapa linkki, kun olet tuoreeltaan lukenut.
Ei ole ihan tuoreeltaan.
Laitan, jos törmään siihen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ihan tuoreeltaan.
Laitan, jos törmään siihen.Et törmännyt.
- Anonyymi
SAK ei edes itse tue SAK:n tavoitteita.
Mitä muuta voi pätellä siitä, että sanotaan suoraan että 10% pyydetään, mutta tyydytään vähempään?
Vaikuttaa siltä, että AY-liike tarvitsee lakkoja ja siksi esittää olemattoman pyynnön, ei siis edes vaatimusta.
Lakot ovatkin enää ainoa, mihin AY-liike pystyy eikä niiihinkään enää kuin vaivoin. Markkinointitempauksena lakot, joiden syy on keinotekoinen, ei uppoa kuin hyväntahtoisiin idiootteihin.
Taitaa olla niin, että AY-liike laskee tulevaisuutensa idioottien varaan.- Anonyymi
Onko idioottimaista tarjota prosentin korotusta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko idioottimaista tarjota prosentin korotusta?
Ei sitä ole kukaan tarjonnut eikä edes väitä niin. Sinä et ole kukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljon on tarjottu lisää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö EK ole tarjonnut mitään. Sitäkö halusit tuoda esille?
- Anonyymi
Pieni tarina asian suhteen, joka on ollut Ilta-Sanomissa,
"Marx ja Ford tajusivat molemmat tulonjaon tärkeyden
Toissa vuosisadan suuri talousfilosofi Karl Marx oli ennemmin kommunisti kuin kapitalisti, kun taas viime vuosisadan suuri teollisuuspamppu Henry Ford oli kapitalisti eikä kommunisti.
Silti yksi kummankin kirkkaimmista oivalluksista oli suurin piirtein sama:
Tuotannon hedelmät, talouskasvu, tulisi jakaa kohtuullisen tasapainoisesti pääoman ja työvoiman välillä. Jos liian suuri osa tuloista päätyy voittoina pääoman omistajille ja liian pieni osa heruu palkkoina tuotannon tekevälle työväelle, seuraa tästä ennen pitkää talouden lamaantumista ja lopulta pääoman ja työvoiman välirikko ja yhteenotto.
Marx ennusti ehkä turhankin synkästi kapitalistisen markkinatalouden ennen pitkää kohtaavan kohtalonsa tuon luokkasodan melskeissä, mutta hän filosofoikin aiheen näkymiä teollisen vallankumouksen alkupuolella.
Ford tarkasteli aihetta teollisen aikakauden rajuimman laman keskellä 1930-luvulla, kun hän päätti ainakin yrittää korjata tuhoisan kehityksen suuntaa paremmaksi. Hän ryhtyi taistelemaan lamaa vastaan nostamalla autotehtaidensa työntekijöiden palkkoja.
Aikansa suurimpiin kapitalisteihin kuulunut Ford oivalsi, että lama-aikaan yleiset irtisanomiset ja palkkojen alennukset pahensivat yleistä talouden lamaannusta. Ja että hänenkin olisi turha jatkaa autojen valmistusta, ellei kansalla ollut varaa niiden ostamiseen.
Hän tajusi, että teollisuuden kustannusleikkaukset olivat yhtä kuin työvoiman tulojen leikkauksia, jotka olivat omiaan heikentämään kotitalouksien ostovoimaa ja koko kansantalouden kysyntää. Siksi hän tajusi myös sen, että tie talouden toipumiseen ei löydy kustannusleikkauksista vaan palkkojen, ostovoiman ja kysynnän kasvusta."- Anonyymi
Ford tajusi asian yhteiskunnan kannalta. Useimmat yritykset eivät globaalissa maailmassa ajattele asioita oman maan ja yhteiskunnan kannalta, vaan tietenkin vain omien voittojen kannalta. Yrityksillä kun ei ole mitään yhteiskunnallisia vastuita.
- Anonyymi
Marxista et ymmärrä mitään, mutta Ford todella sanoi niin.
Ford kuitenkin laski, että hänen kannattaa maksaa omille työntekijöilleen omilla tuotteilla koska silloin hän sai osan voittona takaisin.
Sama päti Natsisaksaan ja sen seuraajaan itäblokkiin. Autoja varten raha maksettiin etukäteen työllä ja auton sai vain hyvin harva niistä, jotka osallistuivat maksamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Marxista et ymmärrä mitään, mutta Ford todella sanoi niin.
Ford kuitenkin laski, että hänen kannattaa maksaa omille työntekijöilleen omilla tuotteilla koska silloin hän sai osan voittona takaisin.
Sama päti Natsisaksaan ja sen seuraajaan itäblokkiin. Autoja varten raha maksettiin etukäteen työllä ja auton sai vain hyvin harva niistä, jotka osallistuivat maksamiseen.Henry Ford kohteli alaisiaan hyvin ja maksoi hyvää palkaa.
Fordilla olisi siihen varaa ja USA:ssa on tapana, että hyvinvointia jaetaan yhteiskuntaan runsaasti ja vapaaehtoisesti.
Kuusi kymmenestä perheestä USA:ssa antaa hyväntekeväisyyteen ja summa on 2000-3000 USD vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Henry Ford kohteli alaisiaan hyvin ja maksoi hyvää palkaa.
Fordilla olisi siihen varaa ja USA:ssa on tapana, että hyvinvointia jaetaan yhteiskuntaan runsaasti ja vapaaehtoisesti.
Kuusi kymmenestä perheestä USA:ssa antaa hyväntekeväisyyteen ja summa on 2000-3000 USD vuodessa.USA on sellainen yhteiskunta, että elintasokuilu on hirmuinen. Ei tarvitsisi antaa hyväntekeväisyyteen, jos yhteiskunta olisi enemmän oikeudenmukainen. USA:ssa rikkaat pärjäävät.
YLEISLAKKO! VALLANKUMMOUS! PORVARIT POLVILLEEN!
- Anonyymi
Hah!
- Anonyymi
445759027 kirjoitti:
Hah itelles lahtari.
Ei osunut vieläkään.
- Anonyymi
445759027 kirjoitti:
Sori ootki toveri!
Luokittelu lopettaa ajattelun.
Jos luokitellaan sellaiseksi, joka on samaa mieltä, kritiikki loppuu ja uskotaan ihan älyttömiäkin asioita.
Jos taas luokitellaan eri ryhmään kuluvaksi, niin järki loppuu ja vastustetaan kaikkea ilman itsekritiikkiä.
Suurin osa siitä, mitä poliitikot ja ylipäänsä kuka vaan, sanoo, pitää paikkansa. Olemme kuitenkin herkkiä etsimään eroja enemmän kuin yhtäläisyyksiä.
Shiiat ja sunnit ovat muslimeja, mutta valmiita tappamaan toisensa pelkästään pienen eron takia. Kyllä, ero on pieni verrattuna siihen, mitä on yhteistä.
Purra ja Lindman ovat molemmat huolissaan julkisesta taloudesta ja kestävyydestä. Keinoissa on vain pieni ero. Siis oikeasti hyvin pieni.
Puheissa pieniä eroja korostetaan iokään kuin niillä eroilla saataisin yksi hyväksi ja toinen pahaksi.
En halua, että minua luokitellaan koska silloin suurin osa viestistä menee hukkaan ja perusteluista kaikki.
Vanhanliiton edustysmielinen alkiolainen maalaisliittolaisuus köyhän asiaa unohtamatta on
oikeesti miun ns. viitekehys. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan sanoi puhemies toveri MAO.🇨🇳👍- Anonyymi
Työpaikkoja tarvitaa niistä on huutava pula. Yli 200000on työttömänä. Työaikoja on lyhennettävä ja palkankorotukset nolla tällä kertaa. Työaikoja lyhentämällä saadaan työllisyys nousuun ja kansantaloutemme kuntoon. Työvoimapulasta huutavat valehtelee minkä kerkeää hakemalla sulkaa tyhjään päähän.
- Anonyymi
Yritykset haluavatkin halvempaa työvoimaa. Kun yrityksen palkkakulut pienenevät, niin voitot paranevat.
- Anonyymi
Kansantalous ei parane jakamalla työtä.
- Anonyymi
Aloittaja on ek:n pikkuinen sylipiski joka kuvittelee kykenevänsä muokkaamaan mielipiteitä. Tuollaiset pikku hauvat survotaan lattiasta läpi kellarin lattialle uikuttamaan.
- Anonyymi
Heh heh.
On yleisesti tiedossa, että ne, jotka eniten uhoavat, ovat kaikkein surkeimpia toteuttamaan.
Kasva aikuiseksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1773671
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851628Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek271375- 1581262
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit1941053Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut191048- 351011
Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?90999Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk111921- 62775