Lämpeenekö nopeasti sähköauton moottori kovalla pakkasella? Eli onko lämmin auto.
Lämpeneekö nopeasti
33
669
Vastaukset
- Anonyymi
Eihän sähkömoottorin lämpö lämmitä sisä tilaa, vaan siinä on omat vastukset sisätilan lämmitykseen. Eli nopeasti lämpö tulee sisälle.
- Anonyymi
Sähkömoottori ei paljoa lämpene, inventteri voi porista sitäkin enempi.
- Anonyymi
Kannattaisi tutustua sähkömoottorin toimintaperiaatteeseen, ettei tarvitse esitää tyhmiä kysymyksiä. Sanooko sana lämpöpumppu mitään? Auton sisätilat lämmitetään tuolla, ja akustolle on oma esilämmitys.
- Anonyymi
Vetästään sähkö autoilijat porukalla herneitä nenään, kun kaikki ei tunnekaan sähköauton anatomiaa...kaikkea ne kehtaavatkin kysellä!
- Anonyymi
Miten tuollainen joku ilmalämpöpumppu mahtuu henkilöautoon ja ulkonahan pitäisi olla se ulkoyksikkö!!
- Anonyymi
Siis onko sähköautossa joku moottori joka tuottaa sähköä akkuihin ja akkujen sähkö pyöritään sitten moottoria.
Luulisi sen moottorin lämpenevät samalla tavalla kuin bensalla tai diisselilläkin toimivien moottorien.- Anonyymi
Ei talevlla lämpee sähköauto mihikään 🤣🤣🤣, kylmiä prkeleitä ovat. sanoohan ton järkikin, sähkömoottori ei lämpee vaan tiiselt ja pensaat lämpiää ja kesällä ei lämmitystä tarvii
- Anonyymi
Sähköautoilija lämpiää kun ajattelee auton arvonlaskua, kenenkään ei kannata ostaa kun takuu ajat lähellä loppua. Vaikka akkutakuuta olisikin, ei mene takuuseen ainakaan BMW jos kosteutta mennyt johtosarjan liittimestä. Lisää esimerkkejä löytyy Kokkolan Autohuollon kanavalta.
- Anonyymi
Todella surkeita räpellöksiä nuo patteriautot.
Kyllä se pitää olla kunnon vanha nokivasara. Kiva kuunnella aamulla pakkasella roklotusta ja puskee kunnon savut. Musta savu on voiman merkki. - Anonyymi
Peukku ylös
- Anonyymi
Lämpenee mutta akku tyhjenee kovaa tahtia
- Anonyymi
Talveksi kunnon öljyt moottoriin niin lämpee mukavasti 👍 ja pahvia syylärin eteen.
- Anonyymi
Täyssähköönkö?Pälli!!!!!!
- Anonyymi
Moottori ei lämpene, mutta vastukset lämpenee ja on lämmin auto aina jo liikenteeseen lähtiessä. Polttomootoreihin verratuna etuna on myös se että voi jättää "pyörimään" talvisin, vaikka kuinka pitkäksi aikaa, ilman pelkoa joutokäynnistä sakottamisesta. Ei myöskään pakokaasun hajua sisätiloissa, vaikka kuinka pitkään "pyörittää" paikallaan lämpimäksi. Ei jäykkää vaihdelaatikkoa/kytkintä, vaikka olisi kuinka paljon pakkasta, ei tarvitse seurata öljyn tai jäähdytysnesteen määriä, eikä katsella tai kuulostella moottorin sivuääniä, öljyvuotoja ja pakokaasun väriä mahdollisten venttiili, nokka-akseli, kannentiiviste, jakohihna/ketju, vesipumppu, sytytys, öljypumppu, vaihdelaatikko, kytkinlevy/asetelma, hihnapyöritteisen laturin, vuotavien stefojen, polttoainesuuttimien ym. ym. ongelmien diagnoimiseksi.
- Anonyymi
Aivan, ei tarvitse kun pohja osuu kiveen niin vaihda akusto, se tekee noin 30 000 euroa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, ei tarvitse kun pohja osuu kiveen niin vaihda akusto, se tekee noin 30 000 euroa
Riippuu autosta, kaikissa malleissa ei ole koko pohjan kokoista akkua, vaan löytyy malleja joissa se on sijoitettu lähes, kuten bensatankki polttomoottoriautossa, sekä eri merkeissä on eri tavoin suojattu akut mahdollisilta osumilta. Ei tarvitse sen varovaisemmin ajaa, kuin polttomoottoriautolla. Joutuuhan niissäkin varomaan, että öljypohja ei ota kosketusta kiveen, miksi samanlainen varominen ei onnistuisi sähköautolla?
Monelta merkiltä löytyy myös jo 30 000€ ja allekin olevia sähköautoja, ja akun arvo ei ole koko auton arvoa. Lisäksi sähköautojen painot kevenee, kehityksen myötä ja nytkin on jo saatavilla autoja joilla pääsee latauksella +400km(Itse pidän tuota 400km matkaa maksimi matkana ilman kusi/kahvitaukoa ja sen tauon aikana saa pikalaturissa toisen mokoman ladattua, joten Iisalmesta käsin tuolla pääsee tuollaisella lähes joka paikkaan Suomessa yhden, maks kahden latauksen taktiikalla) ja painavat reilusti alle 2000kg, joten enää ei tarvitse erikoisrenkaita ja tiestön kuluttaminen ei ole sen suurempaa, kuin polttomoottoriversiolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu autosta, kaikissa malleissa ei ole koko pohjan kokoista akkua, vaan löytyy malleja joissa se on sijoitettu lähes, kuten bensatankki polttomoottoriautossa, sekä eri merkeissä on eri tavoin suojattu akut mahdollisilta osumilta. Ei tarvitse sen varovaisemmin ajaa, kuin polttomoottoriautolla. Joutuuhan niissäkin varomaan, että öljypohja ei ota kosketusta kiveen, miksi samanlainen varominen ei onnistuisi sähköautolla?
Monelta merkiltä löytyy myös jo 30 000€ ja allekin olevia sähköautoja, ja akun arvo ei ole koko auton arvoa. Lisäksi sähköautojen painot kevenee, kehityksen myötä ja nytkin on jo saatavilla autoja joilla pääsee latauksella 400km(Itse pidän tuota 400km matkaa maksimi matkana ilman kusi/kahvitaukoa ja sen tauon aikana saa pikalaturissa toisen mokoman ladattua, joten Iisalmesta käsin tuolla pääsee tuollaisella lähes joka paikkaan Suomessa yhden, maks kahden latauksen taktiikalla) ja painavat reilusti alle 2000kg, joten enää ei tarvitse erikoisrenkaita ja tiestön kuluttaminen ei ole sen suurempaa, kuin polttomoottoriversiolla.Pitääkö sähköautoon tehdä päästömittaukset katsastuksessa?
..ja voiko ne teettää ennakkoon jossain korjaamolla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu autosta, kaikissa malleissa ei ole koko pohjan kokoista akkua, vaan löytyy malleja joissa se on sijoitettu lähes, kuten bensatankki polttomoottoriautossa, sekä eri merkeissä on eri tavoin suojattu akut mahdollisilta osumilta. Ei tarvitse sen varovaisemmin ajaa, kuin polttomoottoriautolla. Joutuuhan niissäkin varomaan, että öljypohja ei ota kosketusta kiveen, miksi samanlainen varominen ei onnistuisi sähköautolla?
Monelta merkiltä löytyy myös jo 30 000€ ja allekin olevia sähköautoja, ja akun arvo ei ole koko auton arvoa. Lisäksi sähköautojen painot kevenee, kehityksen myötä ja nytkin on jo saatavilla autoja joilla pääsee latauksella 400km(Itse pidän tuota 400km matkaa maksimi matkana ilman kusi/kahvitaukoa ja sen tauon aikana saa pikalaturissa toisen mokoman ladattua, joten Iisalmesta käsin tuolla pääsee tuollaisella lähes joka paikkaan Suomessa yhden, maks kahden latauksen taktiikalla) ja painavat reilusti alle 2000kg, joten enää ei tarvitse erikoisrenkaita ja tiestön kuluttaminen ei ole sen suurempaa, kuin polttomoottoriversiolla.Akuston vaihto maksaa enemmän kuin itse akusto.
Vaihto on vaativa ja vaihtoakuilla lyhyt takuu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akuston vaihto maksaa enemmän kuin itse akusto.
Vaihto on vaativa ja vaihtoakuilla lyhyt takuuTaaskin väärä yleistys, riippuu ihan autosta, toisissa se vaihto on yksinkertaisempi, kuin polttomoottoriauton bensatankin vaihto. Pari kaapelia ja kiinnitykset auki ja akku on irti. Painoa noilla akuilla vaan on melkoisesti, pienimpienkin painaessa satoja kiloja, joten se on siinä oma haasteensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taaskin väärä yleistys, riippuu ihan autosta, toisissa se vaihto on yksinkertaisempi, kuin polttomoottoriauton bensatankin vaihto. Pari kaapelia ja kiinnitykset auki ja akku on irti. Painoa noilla akuilla vaan on melkoisesti, pienimpienkin painaessa satoja kiloja, joten se on siinä oma haasteensa.
Niinpä. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c33732ee-04f0-4227-a4a0-7229bae82f3b
Lähes ilmaista..
- Anonyymi
Kyllä on kylmää kyytiä, ei kannata edes harkita hankkivansa sähköautoa missään tapauksessa.
Ei ne Prismankaan pihassa niitä autojaan lataa, vaan siitä pömpelistä ja töpselistä puhalletaan lämmintä ilmaa auton ilmasäiliöön, että tarkenee ajaa Cittarille asti taas lämmittämään.- Anonyymi
Vain noin 97 prosenttia Norjassa viimeisen vuoden aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli (täys)sähköautoja.
Sitä varakkaat suomalaiset perässä mitä köyhät norjalaiset edellä...niin kilpahiihdossa kuin autoilussakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain noin 97 prosenttia Norjassa viimeisen vuoden aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli (täys)sähköautoja.
Sitä varakkaat suomalaiset perässä mitä köyhät norjalaiset edellä...niin kilpahiihdossa kuin autoilussakin.Mitä viritetympi sitä nopeammin kulahatavi.
- Anonyymi
Polttomoottorissa noin 60 % polttoaineen energiasta muuttuu lämmöksi, lämpöä siirtyy ulkoilmaan suoraan moottorista ja pakokaasujen mukana, siksi polttomoottorin hyötysuhde on niin alhainen, max. 40 %.
Sähkömoottorissa vain pieni määrä energiasta, 3-5 %, muuttuu lämmöksi ja siksi sähkömoottorin hyötysuhde on luokkaa 93- 95 %.
Sähköauton ajossa ei siis synny ns. hukkalämpöä riittävästi auton sisätilan lämmittämiseen joten asia on järjestettävä muulla tavoin.
Sähköauton moottori ei tarvitse kylmilläkään ilmoilla ennen ajoon lähtöä esilämmitystä yleensä ns. lohkolämmittimellä, siinä ei sellaista ole, joten sähköauto kuluttaa niiltä(kin) osin vähemmän energiaa kuin polttomoottoriauto.- Anonyymi
Mitä väliä paljonko joku kuluttaa energiaa? 🤷🏼♀️
- Anonyymi
Hukkalämmöstä nauttii kylmillä keleillä.
- Anonyymi
Aina toi on talvipakkasilla lämmin ollut kun liikkeelle on lähdetty ja kesähelteillä valmiiksi viilennetty.
- Anonyymi
Kätevää kun voi tankata kotonaan 👍
- Anonyymi
Jo -10 asteen pakkasella akun kapasiteetti laskee lämmityksen johdosta 15-25%. Ihmettelen sähköautoilun ammattilaisen kuvitelmia yli 400km ajomatkasta ota siihen kärry perään matka on reilusti alle 200km. Harhaa oli paino suhde. 400+ km säteen ajavat sähköautot vaativat 90kw+ akuston. Paino nousee yli 2300kg omapaino sarjaan. Akuston hintakin nousi yli 30k €. Ymmärrän jos työ ja käyttömatka päivittäin on alle 100km että käyttää sähköautoa ja kun on vara pitää 2 autoa. Kondensio ja vuodot akustoon polttaa vuosittain kymmeniä sähköautoja tuhkaksi pelkästään suomessa.
Pitäydyn polttomoottori autoissa siihen asti kunnes tulee turvallisempia ja 2x nykyisen energiatiheyden akkuja. Kaasuautoista pysyn erossa. Suolaioni akuissa on potentiaalia kun löydetään oikeat kenno materiaalit ja muoto. - Anonyymi
Onko kellään kokemuksia siitä Nissanin Power autosta, jossa moottori latailee akkua tai pyörittää sähkömoottoria. Niissä ainakin pitäisi lämpöä riittää talvella, mutta kulutushan on samaa luokkaa kuin polttomoottoriautoissa. Ajotuntuma on sähköauton luokkaa.
- Anonyymi
En osta ikinä sähköautoja, kallis on moottoriremppa noihin.
- Anonyymi
Se on ihan sama vaikka kuinka paljon sähköautoilijat kehuvat ja pakko kehua kun harmittaa auton arvon raju lasku joka on paljon isompaa kuin polttomoottori autoilla. Se on tosiasia että kohta autoliikkeet pullistelee käytettyjä sähköautoja joita ei uskalla ostaa kukaan.
- Anonyymi
Öljyjen vaihto lienee hankalaa sähköautoon kun koko pohja peitetty isolla levyllä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst14910972Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i393883Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58643883Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat1873611PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1003451Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,993294Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.691934Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?
Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis151257Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt155938Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun264899