En purjehdi, mutta kiinnostaa.
Jos täytyy purjehtia suoraan vastatuuleen kymmenen kilometriä ja tuulen nopeus on seitsemän metriä sekunnissa, niin mikä on todellinen kuljettu matka?
Todellinen matka
109
874
Vastaukset
- Anonyymi
Noin 14-15 kilometriä, jos haluaa käyttää metrejä, merellä matkat ovat merimaileja tietystä syystä.
- Anonyymi
Merellä matkat ovat myös kilometrejä.
Se on ihan, mitä haluaa käyttää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Merellä matkat ovat myös kilometrejä.
Se on ihan, mitä haluaa käyttää.Tai jaardeja, mutta meripeninkulmalla on yhteys sijainti koordinaateihin ja siksi laskutoimitukset on hepompia kun käytetään sopivaa yksikköä.
SI järjestelmän tarkoitus on helpoittaa laskutoimituksia ja siksi myös SI järjestelmä suosittaa meripeninkulmaa navigoinnin etäisyys yksiköksi.
Mutta tosiaan jokainen voi käyttää mitä vaan yksiköitä, mitään lakivelvoitetta ei ole, mikä pakottaisi SI järjestelmän suosittamiin yksiköihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai jaardeja, mutta meripeninkulmalla on yhteys sijainti koordinaateihin ja siksi laskutoimitukset on hepompia kun käytetään sopivaa yksikköä.
SI järjestelmän tarkoitus on helpoittaa laskutoimituksia ja siksi myös SI järjestelmä suosittaa meripeninkulmaa navigoinnin etäisyys yksiköksi.
Mutta tosiaan jokainen voi käyttää mitä vaan yksiköitä, mitään lakivelvoitetta ei ole, mikä pakottaisi SI järjestelmän suosittamiin yksiköihin.Metri on kuitenkin SI-järjestelmän perusyksikkö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Metri on kuitenkin SI-järjestelmän perusyksikkö.
Mutta merellä käytetään merimaileja tästä huolimatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta merellä käytetään merimaileja tästä huolimatta.
Kuka käyttää, kuka ei.
Merellä on tilaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka käyttää, kuka ei.
Merellä on tilaaTilaa on, mutta matkan mittaamiseen joku voi käyttää unsseja. Kyllä näitä riittää näinä päivinä. Nähty on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilaa on, mutta matkan mittaamiseen joku voi käyttää unsseja. Kyllä näitä riittää näinä päivinä. Nähty on.
Voiko tosiaan käyttää painon yksikköä matkan mittaamiseen?
Kerro, miten teet sen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko tosiaan käyttää painon yksikköä matkan mittaamiseen?
Kerro, miten teet sen.Pauna on massan yksikkö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pauna on massan yksikkö.
Ei ole. Slug on massan yksikkö, Pauna on voiman (myös painon) yksikkö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko tosiaan käyttää painon yksikköä matkan mittaamiseen?
Kerro, miten teet sen.Käytin pitkään painon yksikköä rahavarojeni mittaamiseen, nimittäin markka oli alkuun painomitta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytin pitkään painon yksikköä rahavarojeni mittaamiseen, nimittäin markka oli alkuun painomitta...
Ja sitten sä heräsit 😁😅😁
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Metri on kuitenkin SI-järjestelmän perusyksikkö.
Paitsi merenkulussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Merellä matkat ovat myös kilometrejä.
Se on ihan, mitä haluaa käyttää.Joo, mutta on sovittu, että merellä matkat ovat merimaileja, koska menee sitten vaikeaksi kilometrien kanssa, kun kartta projektiot ovat merimaileina ja sen pienepinä osasina.
Nopeudet ovat virallisesti kyllä km/h - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka käyttää, kuka ei.
Merellä on tilaaParempi, jotta pysyt kotona ja mittailet maissa kilometrejäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Merellä matkat ovat myös kilometrejä.
Se on ihan, mitä haluaa käyttää.Tai jalkoja, monenko tuuman muna siulla löytynee?
- Anonyymi
Kuuden mailin matka - 7m/s tuulta. Oman veneen kanssa VMG olisi ehkä kolme solmua & VOG olisi luokkaa vajaa viisi mailia. Vastaan... Kaksi tuntia & yhdeksän mailia.
- Anonyymi
Tarkoituksesi oli varmaankin kirjoittaa: VOG on viisi solmua.
- Anonyymi
Kun kinaatte siitä käytetäänkö merellä merimaili- vaiko km- yksiköitä niin muistetaan nyt kuitenkin että maapallon pituus- ja leveyspiirijaosta seuraa suora looginen yhteys juurikin merimaileihin ja edelleen solmu- yksikköön nopeudessa.
- Anonyymi
Merimaili ei liity pituuspiireihin mitenkään, leveyspiireihin taas liittyy 100%.
- Anonyymi
Höpöttäjät pääsivät taas vauhtiin.
Heitä ei hetkauta mikään järkipuhe, mutta toisaalta on hauska lukea heidän aivoituksiaan D. - Anonyymi
Aloittajan kysymykseen oikea vastaus on 10 km.
Useimmat vesikulkuneuvot tosin tarvitsevat potkurin käyttöä kulkeakseen ylipäätään suoraan vastatuuleen, kuten aloittaja edellytti tehtävän.
Aloittaja ei todellakaan kysynyt miten pitkä matka kuljetaan, kun edetään luovimalla kohteeseen, mikä sijaitsee 10 km päässä suoraan vastatuuleen. Lukekaa jatkossa kysymys huolellisemmin ennen vastaamista, niin ei tule niin paljon virheellisiä vastauksia.- Anonyymi
Mutta jos matka on mitattu kartalta, suunnasta riippuen isoympyräpurjehduksella matka on vajaat 10 km!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos matka on mitattu kartalta, suunnasta riippuen isoympyräpurjehduksella matka on vajaat 10 km!
Toisaalta, jos matka on mitattu veden suhteen, se voi olla vielä paljon lyhyempikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta, jos matka on mitattu veden suhteen, se voi olla vielä paljon lyhyempikin.
Sen mittaustekniikan haluaisinkin nähdä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen mittaustekniikan haluaisinkin nähdä...
Sitä kutsutaan lokiksi.
En tarkoita kuitenkaan vesilintua.
Tuossa on sinulle maallikolle tarkoitettu selostus siitä, miten loki toimii.
https://www.uudenkaupunginsanomat.fi/2015/09/loki-ja-solmu/
Käytännössä useimmiten loki on kuitenkin siipipyörä, joka on laitettu putkeen veneen pohjan läpi.
Nopeus veden suhteen on tärkeä tieto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä kutsutaan lokiksi.
En tarkoita kuitenkaan vesilintua.
Tuossa on sinulle maallikolle tarkoitettu selostus siitä, miten loki toimii.
https://www.uudenkaupunginsanomat.fi/2015/09/loki-ja-solmu/
Käytännössä useimmiten loki on kuitenkin siipipyörä, joka on laitettu putkeen veneen pohjan läpi.
Nopeus veden suhteen on tärkeä tieto.Mutta ei liity ensinkään matkaan, se siinä vaan on ongelmana!
Lienet lapsi joka yrittää viisastella jotta loki ei ole lintu, kas kun lokki on lintu mutta ei loki... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä kutsutaan lokiksi.
En tarkoita kuitenkaan vesilintua.
Tuossa on sinulle maallikolle tarkoitettu selostus siitä, miten loki toimii.
https://www.uudenkaupunginsanomat.fi/2015/09/loki-ja-solmu/
Käytännössä useimmiten loki on kuitenkin siipipyörä, joka on laitettu putkeen veneen pohjan läpi.
Nopeus veden suhteen on tärkeä tieto.Varo ettet sotkeennu lokiliinaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varo ettet sotkeennu lokiliinaan...
Isoisäni käytti lokiliinaa, minä en!
Mutta kertoisitko vielä miten kahden maantieteellisen pisteen välinen etäisyys on riippuvainen nopeudesta jolla matka tehdään..??
Miten nopeus veden suhteen voi lyhentää kahden fyysisen pisteen välistä etäisyyttä?
Kuinka paljon välimatka voi näin enimmillään vähentyä, kerroit jo että paljon...siis kuinka paljon? - Anonyymi
Aloittaja kysyi, jos täytyy purjehtia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja kysyi, jos täytyy purjehtia.
Aloittaja kysyi että jos täytyy purjehtia SUORAAN VASTATUULEEN...matka ei siinä tietenkään etene mutta etäisyys pisteestä A pisteeseen B pysyy samana...
Matka oli 10 km eikä se muutu vaikka et ikinä perille pääsisi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoisäni käytti lokiliinaa, minä en!
Mutta kertoisitko vielä miten kahden maantieteellisen pisteen välinen etäisyys on riippuvainen nopeudesta jolla matka tehdään..??
Miten nopeus veden suhteen voi lyhentää kahden fyysisen pisteen välistä etäisyyttä?
Kuinka paljon välimatka voi näin enimmillään vähentyä, kerroit jo että paljon...siis kuinka paljon?Huonosti saivarreltu.
Olen varma, että pystyisit parempaan, jos yrittäisit.
Fyysinen piste voi olla kiinni vaikka vesimolekyylissä ja kulkea virran mukana.
Muista, että liike on aina suhteessa johonkin. Myös ajattemalla, että piste olisi maantieteellinen, se on silti jatkuvassa liikkeessä ja aika villissä sellaisessa avaruuden läpi.
Yhtä hyvin piste voisi liikkua sen vastatuulen mukana eikä tarvitse kuin odottaa, että se tulee kohdalle.
Näin saivarrellaan.
Sinun vuorosi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huonosti saivarreltu.
Olen varma, että pystyisit parempaan, jos yrittäisit.
Fyysinen piste voi olla kiinni vaikka vesimolekyylissä ja kulkea virran mukana.
Muista, että liike on aina suhteessa johonkin. Myös ajattemalla, että piste olisi maantieteellinen, se on silti jatkuvassa liikkeessä ja aika villissä sellaisessa avaruuden läpi.
Yhtä hyvin piste voisi liikkua sen vastatuulen mukana eikä tarvitse kuin odottaa, että se tulee kohdalle.
Näin saivarrellaan.
Sinun vuorosi.Jos kyse on 10 km pituisesta matkasta maantieteellisestä pisteestä toiseen, eivät ne pisteet kai liiku vesien mukana...saivartelusi alkaa muuttua sairasteluksi...
Jos katsomme vaikkapa Itämerellä kartasta lähtöpisteelle (sekunnin)tarkan pituus- ja leveysastetiedon, vedämme suoran viivan siitä suuntaan tasan 45 astetta 10 km etäisyydellä olevaan pisteeseen jonka (sekunnin)tarkat pituus- ja leveysastetiedot myös katsomme niin mikä on todellisuudessa pisteiden välinen etäisyys?
Tämä ai ole saivartelua, tämä on tuttua jokaiselle joka vähänkään on merenkulkua ja navigointia opiskellut! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kyse on 10 km pituisesta matkasta maantieteellisestä pisteestä toiseen, eivät ne pisteet kai liiku vesien mukana...saivartelusi alkaa muuttua sairasteluksi...
Jos katsomme vaikkapa Itämerellä kartasta lähtöpisteelle (sekunnin)tarkan pituus- ja leveysastetiedon, vedämme suoran viivan siitä suuntaan tasan 45 astetta 10 km etäisyydellä olevaan pisteeseen jonka (sekunnin)tarkat pituus- ja leveysastetiedot myös katsomme niin mikä on todellisuudessa pisteiden välinen etäisyys?
Tämä ai ole saivartelua, tämä on tuttua jokaiselle joka vähänkään on merenkulkua ja navigointia opiskellut!Et erota välimatkaa kuljetusta matkasta, etkä etäisyydestä. Kaikilla kolmella on eri merkitys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja kysyi että jos täytyy purjehtia SUORAAN VASTATUULEEN...matka ei siinä tietenkään etene mutta etäisyys pisteestä A pisteeseen B pysyy samana...
Matka oli 10 km eikä se muutu vaikka et ikinä perille pääsisi...Luovimalla on purjehdittu suoraan vastatuuleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luovimalla on purjehdittu suoraan vastatuuleen.
Olen kyllä ollut siinä luulossa ja uskossa että sitä luovimista harjoitetaan juuri siksi ettei suoraan vastatuuleen kyetä purjehtimalla etenemään....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kyllä ollut siinä luulossa ja uskossa että sitä luovimista harjoitetaan juuri siksi ettei suoraan vastatuuleen kyetä purjehtimalla etenemään....
Kulkusuunta on suoraan vastatuuleen vaikka eteneminen tapahtuu mutkitellen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulkusuunta on suoraan vastatuuleen vaikka eteneminen tapahtuu mutkitellen.
Päinvastoin, edetään suoraan vastatuuleen sijaitsevaan kohteeseen, mutta edetään luovimalla kulkusuuntaan viistosti vastatuuleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päinvastoin, edetään suoraan vastatuuleen sijaitsevaan kohteeseen, mutta edetään luovimalla kulkusuuntaan viistosti vastatuuleen.
Jos edetään suoraan vastatuuleen, silloin edetään suoraan vastatuuleen, jos se tehdään luovimalla, silloin edetään luovimalla. kaksi aivan eri asiaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et erota välimatkaa kuljetusta matkasta, etkä etäisyydestä. Kaikilla kolmella on eri merkitys.
Jos kuljen pisteestä A pisteeseen B karttasuoraan, onko kyseessä silloin a) kuljettu matka, b) etäisyys vaiko c) välimatka?
Entä jos en kuljekaan kartan mukaista suorinta reittiä vaan kuljen lyhintä mahdollista reittiä niin onko silloin kyse A) kuljetusta matkasta, b) etäisyydestä vaiko c) välimatkasta?
Miksi lyhin mahdollinen reitti on lyhyempi kuin kartan mukainen suora reitti...tai jos ihan tarkkoja ollaan, kartalta katsottu suorin reitti on samalla käytännössä lyhin reitti tasan neljässä tapauksessa, mitkä ne tapaukset ovat? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päinvastoin, edetään suoraan vastatuuleen sijaitsevaan kohteeseen, mutta edetään luovimalla kulkusuuntaan viistosti vastatuuleen.
Paskan marjat. Päinvastoin purjehditaan myötätuuleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos edetään suoraan vastatuuleen, silloin edetään suoraan vastatuuleen, jos se tehdään luovimalla, silloin edetään luovimalla. kaksi aivan eri asiaa...
Höpsis. Luovimalla edetään suoraan vastatuuleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kuljen pisteestä A pisteeseen B karttasuoraan, onko kyseessä silloin a) kuljettu matka, b) etäisyys vaiko c) välimatka?
Entä jos en kuljekaan kartan mukaista suorinta reittiä vaan kuljen lyhintä mahdollista reittiä niin onko silloin kyse A) kuljetusta matkasta, b) etäisyydestä vaiko c) välimatkasta?
Miksi lyhin mahdollinen reitti on lyhyempi kuin kartan mukainen suora reitti...tai jos ihan tarkkoja ollaan, kartalta katsottu suorin reitti on samalla käytännössä lyhin reitti tasan neljässä tapauksessa, mitkä ne tapaukset ovat?Välimatka mitataan yhdellä ajanhetkellä, kuljettu matka aikaintervallin aikana.
Välimatka ei tuosta syystä riipu minkä suhteen mitataan, eli havaintokoordinaatiston valinnasta.
Etäisyys astronomisilla matkoilla riippuu siitäkin minkä koordinaatiston kellon mukaan mittaushetki valitaan.
- Anonyymi
Älä kysele!!
- Anonyymi
Älä kysele kun kinaaja ei osaa vastata!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä kysele kun kinaaja ei osaa vastata!
Juuri tää!
- Anonyymi
Aloittaja esittää muutaman reunaehdon.
1 täytyy purjehtia suoraan vastatuuleen
2 kymmenen kilometriä
3 tuulen nopeus on seitsemän metriä sekunnissa,
4 mikä on todellinen kuljettu matka
Purjehtia voi suoraan vatatuuleen, mutta siihen tarvitaan purje, joka pyörittää potkuria tms.
Kymmenen kilometrin matka ei ole määritelty minkä suhteen. Se voi olla veden suhteen, maan suhteen tai vaikka auringon.
Tuulen nopeudella voi olla merkitystä, jos todellinen kuljettu matka mitataan eri asian suhteen kuin 10 km vastatuuleen.
Mikä on todellinen kuljettu matka riippuu siitä, miten se mitataan ja minkä suhteen. Matkan pituus riippuu siitä kuinka tarkkaan mitataan. Se on reitti, joka on kuin rantaviiva. Mitä tarkemmin mitataan, sitä pitempi se on.
Lyhimmillään se on 10km, kun käytetään vain kahta pistettä.- Anonyymi
Aivan.
Matkustajalaiva tms. purjehtii myös.
Purjevene purjehtii moottorillakin.
Ugh olen puhunut. - Anonyymi
Matkan pituus ei riipu ollenkaan mittaustarkkuudesta, matka toisesta maantieteellisestä pisteestä toiseen pysyy millilleen saman , mittaat sen välin ihan miten tahansa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan.
Matkustajalaiva tms. purjehtii myös.
Purjevene purjehtii moottorillakin.
Ugh olen puhunut.Moottorin voimalla ajava vene EI purjehdi....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorin voimalla ajava vene EI purjehdi....
Aha.
Tämä nyt ei liity aloitusaiheeseen mitenkään,sori,mutta,millä nimellä laivan,veneen etenemistä vedessä,omin voimin,kuuluisi kutsua? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkan pituus ei riipu ollenkaan mittaustarkkuudesta, matka toisesta maantieteellisestä pisteestä toiseen pysyy millilleen saman , mittaat sen välin ihan miten tahansa!
Auton etupyörä ja takapyörä kulkevat kaarreajossa eripituisen matkan. Siksi auton (saati sortavan purjeveneen) kulkemaa matkaa ei ole tarkasti edes määritelty, joten ei ole mitattukaan tarkasti.
Jokainen purjeveneen piste kulkee eripituisen matkan varsinkin aallokossa kiemurrellessaan.
Isoympyräreittiä ja loksodromia pitkin mitatut matkat (välimatkat) eroavat myös toisistaan samojen pisteiden välillä, ja ovat molemmat pidempiä kuin suora viiva, eli etäisyys.
Vene voi kulkea vaikkapa satakertaisen matkan (kuljettu matka) samojen pisteiden välillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aha.
Tämä nyt ei liity aloitusaiheeseen mitenkään,sori,mutta,millä nimellä laivan,veneen etenemistä vedessä,omin voimin,kuuluisi kutsua?Kulussa oleva alus (kts meriteiden säännöt) tietysti kulkee, vaikkei purjehtisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkan pituus ei riipu ollenkaan mittaustarkkuudesta, matka toisesta maantieteellisestä pisteestä toiseen pysyy millilleen saman , mittaat sen välin ihan miten tahansa!
Kaarevassa avaruudessa lyhin etäisyys ei ole suora.
Kulketun matkan mittaaminen kahdella pisteellä antaa lyhimmän mahdollisen matkan. Samaan tulokseen päästään, jos käytetään kolmea pistettä ja kolmas piste on juuri täsmälleen samalla janalla kahden pisteen välillä.
Yleensä näin ei ole ja kolmella pisteellä matka on hiukan pitempi. Luoviessa paljonkin pitempi. Jos samaa jatketaan käyttäen uutta pistettä ja alku- tai päätepistettä, kuljettu matka pitenee entisestään. Tätä voidaan jatkaa loputtomasti koska kahden pisteen välille mahtuu aina yksi piste.
- Anonyymi
Alituksen ehdoilla matka ei toteudu, sen ollessa mahdoton.
- Anonyymi
Riippuu alituskorkeudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu alituskorkeudesta.
Riippuu tietysti roikkumisen korkeuden suhteesta vapaasti kelluvaan objektiin nähden, onko alituskorkeus riittävä aloituksen muille parametrisille arvoille.
- Anonyymi
Eivät kommetoijat näköjään huomaa, että purjehduskausi on jo alkanut messujen merkeissä. Luulevat, että synkin keskitalvi vielä menossa. Muuten ei noin sisällyksetöntä viestiketjua voi ymmärtää.
- Anonyymi
Höpöttäjät sen kun lisäävät kierroksia.
Melko hauskojakin ajatelmia on jo tullut. Tilaa on, joten antaa palaa D.- Anonyymi
Miksi höpötät, vaihtoehtona on olla höpöttämättä tai keskustella varisnaisesta aiheesta?
Ilmeisesti kykenet vain höpöttämään...
- Anonyymi
Jos matkataan Mercatorin karttaprojektion mukaisesti 10 km suoraviivainen eli karttaprojektion mukaan lyhin reitti Atlantilla, Välimerellä, Pohjanmerellä, Itämerellä tai millä merellä tahansa suuntaan 270 tai 45 astetta niin mikä on käytännössä lyhin mahdollinen matka ko. välillä?
Oikea vastaus ei ole pilipalisönkötys matkasta, etäisyydestä tms. Oikea vastaus on alle 10 km, paljonko se lienee...
Jokainen edes merenkulkuoppilaitoksen ensimmäisen tentin hyväksytysti suorittanut osaa vastata...- Anonyymi
Sekoitat matkan ja etäidyyden. Matka on kuljetun tien pituus ja etäisyys on lyhin mahdollinen tai voi olla myöskin kuljettu matka. Termejä käytettään sekaisin.
Joskus käytetään etäisyyttä lisättynä linnuntietä-määritelmällä, jolloin täsmennetään, ettei kuljeta teitä tai väyliä pitkin. En saa päähäni onko olemassa termiä, jota käytetään yleisesti etäisyyden ilmaisemiseen niin, ettei kuljeta maan pintaa pitkin vaan suorinta tietä sen läpi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekoitat matkan ja etäidyyden. Matka on kuljetun tien pituus ja etäisyys on lyhin mahdollinen tai voi olla myöskin kuljettu matka. Termejä käytettään sekaisin.
Joskus käytetään etäisyyttä lisättynä linnuntietä-määritelmällä, jolloin täsmennetään, ettei kuljeta teitä tai väyliä pitkin. En saa päähäni onko olemassa termiä, jota käytetään yleisesti etäisyyden ilmaisemiseen niin, ettei kuljeta maan pintaa pitkin vaan suorinta tietä sen läpi.Vesillä ei ole teitä eikä merenkulussa käytetä linnuntie- määritelmää ja tässä vaiheessa on kyllä helppo havaita ja uskoa ettet käsitä...
Sinulle ovat aivan liian vaikeita käsitettäviksi sellaiset asiat kuin isoympyrä, isoympyräreitti ja isoympyräpurjehdus tai isoympyränavigointi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vesillä ei ole teitä eikä merenkulussa käytetä linnuntie- määritelmää ja tässä vaiheessa on kyllä helppo havaita ja uskoa ettet käsitä...
Sinulle ovat aivan liian vaikeita käsitettäviksi sellaiset asiat kuin isoympyrä, isoympyräreitti ja isoympyräpurjehdus tai isoympyränavigointi.Isoympyränavigointi on perusasioita jotka omaksutaan esim. merenkulun kansipäällystön ja liikennelentäjien koulutuksen alkuvaiheessa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vesillä ei ole teitä eikä merenkulussa käytetä linnuntie- määritelmää ja tässä vaiheessa on kyllä helppo havaita ja uskoa ettet käsitä...
Sinulle ovat aivan liian vaikeita käsitettäviksi sellaiset asiat kuin isoympyrä, isoympyräreitti ja isoympyräpurjehdus tai isoympyränavigointi.Sinä et käsitä, mitä et käsitä.
On pakko kysyä, oletko saanut kovan iskun päähäsi jossain vaiheessa koska sinultä tuntuu puuttuvan tyystin huuumorintaju?
Se ei haittaa 😎 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et käsitä, mitä et käsitä.
On pakko kysyä, oletko saanut kovan iskun päähäsi jossain vaiheessa koska sinultä tuntuu puuttuvan tyystin huuumorintaju?
Se ei haittaa 😎Joko suuri huumorintajusi on kyennyt ratkaisemaan miksi kartaltasi mitattu suorin ja lyhimmältä vaikuttava matka ei todellisuudessa olekaan lyhin?
Viiden pisteen vihje: Oikea vastaus ei ole ehdottamasi maan sisään kaivautuminen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et käsitä, mitä et käsitä.
On pakko kysyä, oletko saanut kovan iskun päähäsi jossain vaiheessa koska sinultä tuntuu puuttuvan tyystin huuumorintaju?
Se ei haittaa 😎Edustaako keltapallo huumorintajuasi, onko sinulla mitään muuta näyttöä tarjota..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edustaako keltapallo huumorintajuasi, onko sinulla mitään muuta näyttöä tarjota..?
Älä ole noin tosikko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joko suuri huumorintajusi on kyennyt ratkaisemaan miksi kartaltasi mitattu suorin ja lyhimmältä vaikuttava matka ei todellisuudessa olekaan lyhin?
Viiden pisteen vihje: Oikea vastaus ei ole ehdottamasi maan sisään kaivautuminen...Onko tämä joku kilpailu?
Kysymyksesi voi olla sinun suurin taidonnäytteesi, mutta oikeasti: se opetetaan alaluokilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä ole noin tosikko.
Huumoripitoista kommenttiasi enää odotellaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tämä joku kilpailu?
Kysymyksesi voi olla sinun suurin taidonnäytteesi, mutta oikeasti: se opetetaan alaluokilla.Milloin aloitat siellä alaluokilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin aloitat siellä alaluokilla?
En usko jälleensyntymiseen.
- Anonyymi
7 m/s vatatuulessa vene ei etene eteenpäin, vaan tuulensuuntaisesti taakse päin, joten matka sen, kun pitenee, mitä kauemmin kippari ihmettelee.
Tietysti jos, sallii käynistää koneen tai, että hyväksyy etenemisen luovien, niin voi edetä sen 10km a-b luovimalla n. 15 km ja koneella purjeet pöristen n.10km musta kartio ylös nostettuna- Anonyymi
Hyvä olisi ihan alkuun myös opetella kirjoittamaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä olisi ihan alkuun myös opetella kirjoittamaan!
Se on tärkeintä merenkulussa ja puritaanipiireissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä olisi ihan alkuun myös opetella kirjoittamaan!
Älä vaan väitä, että oletylpeä lausehirviöstäsi 😁
"hyvä olisi ihan alkuun myös" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on tärkeintä merenkulussa ja puritaanipiireissä.
Kyllä, lisäksi itsetyydytys on antoisampaa, jos osaa kirjoittaa kaunokirjoituksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, lisäksi itsetyydytys on antoisampaa, jos osaa kirjoittaa kaunokirjoituksella.
Ai sitä voi sitenkin harjoittaa, että kirjoittaa samanaikaisesti, kokeillut ja kokenuthan sen tietää!
- Anonyymi
Taitaa aloittajaakin naurattaa!
- Anonyymi
Tästä tuli aika luova ketju...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä tuli aika luova ketju...
Saa nähdä päästäänkö yli sadan postauksen.
On oikein hyvä, että höpöttäjät pääsevät oman alansa töihin, sillä viime vuosina aineisto heille on ollut melko ohutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa nähdä päästäänkö yli sadan postauksen.
On oikein hyvä, että höpöttäjät pääsevät oman alansa töihin, sillä viime vuosina aineisto heille on ollut melko ohutta.Ai sinä teit tuollaisen ulostulon, vetäydyit vähän kuin kuoreesi, miksi, ei tuollainen ole huumorintajuisen toimintaa ensinkään.
Oletko muuten jo selvittänyt paljonko on se todellinen matka ja mikä epätodellinen..? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa nähdä päästäänkö yli sadan postauksen.
On oikein hyvä, että höpöttäjät pääsevät oman alansa töihin, sillä viime vuosina aineisto heille on ollut melko ohutta.Pakko yrittää.
Muuten tulee taas katsastukset ja sammuttimet eikä niitä jaksa enää kukaan vuodesta toiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai sinä teit tuollaisen ulostulon, vetäydyit vähän kuin kuoreesi, miksi, ei tuollainen ole huumorintajuisen toimintaa ensinkään.
Oletko muuten jo selvittänyt paljonko on se todellinen matka ja mikä epätodellinen..?Älä nyt loukkaanu.
Höpöttäjillä on tärkeä tehtävä tasapainottaa tiukkapipoisten nerojen tuotantoa.
Tämä oli siitä harvinainen ketju, että vastaus aloittajalle tuli heti kättelyssä.
Sen jälkeen lähdettiin haahuilemaan oikein tosissaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt loukkaanu.
Höpöttäjillä on tärkeä tehtävä tasapainottaa tiukkapipoisten nerojen tuotantoa.
Tämä oli siitä harvinainen ketju, että vastaus aloittajalle tuli heti kättelyssä.
Sen jälkeen lähdettiin haahuilemaan oikein tosissaan.Eli sinun vastauksesi on sinun mielestäsi oikea. Ei se vaan ole...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt loukkaanu.
Höpöttäjillä on tärkeä tehtävä tasapainottaa tiukkapipoisten nerojen tuotantoa.
Tämä oli siitä harvinainen ketju, että vastaus aloittajalle tuli heti kättelyssä.
Sen jälkeen lähdettiin haahuilemaan oikein tosissaan.Tiukkapipo ja nero taitavat olla vastakkaisia termejä.
Mm. William E. Hauck John W. Thomas saivat tutkimuksessaan erittäin vahvan korrelaation (r=0,91) älykkyyden ja huumorintajun kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiukkapipo ja nero taitavat olla vastakkaisia termejä.
Mm. William E. Hauck John W. Thomas saivat tutkimuksessaan erittäin vahvan korrelaation (r=0,91) älykkyyden ja huumorintajun kanssa.Nerous ja älykkyys ovat synonyymejä, mutta huumorintajulla ja tiukkapipoisuudella ei ole mitään yhteyttä toisiinsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nerous ja älykkyys ovat synonyymejä, mutta huumorintajulla ja tiukkapipoisuudella ei ole mitään yhteyttä toisiinsa.
Aivan, tiukkapipoiset eivät ole neroja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt loukkaanu.
Höpöttäjillä on tärkeä tehtävä tasapainottaa tiukkapipoisten nerojen tuotantoa.
Tämä oli siitä harvinainen ketju, että vastaus aloittajalle tuli heti kättelyssä.
Sen jälkeen lähdettiin haahuilemaan oikein tosissaan.Harvinainen?` Minusta näyttänyt säännöltä jo vuosia. Ehkä vain kuvittelen, mutta 15-20v vanhoissa kysymyksissä vastaukset pysyvät asiallisempina. Ehkä kysymyksetkään keskimäärin eivät ole yhtä avuttomia tai joutavia.
- Anonyymi
Kahdeksankymmentä kahdeksan
- Anonyymi
Itsensä kanssa kommunikointi on terävintä mitä voi olla...
- Anonyymi
Parhaassa seurassa
- Anonyymi
Saimaalla jäätä murtaa jäänmurtaja Tyrsky, se on kova peli!
- Anonyymi
Niin ovat kovat asiantuntijat sanoneet!
- Anonyymi
Viimeinen kymmenluku ennen sataa on meneillään, joten hyvin olette jaksaneet
postailla D.- Anonyymi
Autat postailujen määrässä kiitettävästi, kiitos siitä ihan sinulle itsellesi.
Postailehan taas... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autat postailujen määrässä kiitettävästi, kiitos siitä ihan sinulle itsellesi.
Postailehan taas...Näin saimme eiliseen kaksi lisää.
Ehkä tällä viikolla sata menee lopultakin rikki D.
- Anonyymi
Yrittänyttä ei laiteta, mutta merimaili on ainoa varteenotettava navigoinnin pituus yksikkö.
Vene alkaa olla jo laskukunnossa, joten valmiina ollaan, kuin partiopoika.- Anonyymi
Kilometri johdannaisineen on yhä enemmän käytössä, samoin nopeudet ilmoitetaan yhä useammin km/h- yksiköllä, ovathan ne SI- järjestelmän yksiköitä. Eihän esim. maapallon mittoja yleensä ilmoiteta merimaileina eikä merimaileja käytetä edes siellä missä autoissa on ns. mailimittarit...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilometri johdannaisineen on yhä enemmän käytössä, samoin nopeudet ilmoitetaan yhä useammin km/h- yksiköllä, ovathan ne SI- järjestelmän yksiköitä. Eihän esim. maapallon mittoja yleensä ilmoiteta merimaileina eikä merimaileja käytetä edes siellä missä autoissa on ns. mailimittarit...
Aluksi onnittelut meille merkkipaalun sivuuttamisesta.
Sitten asiaan. Kyllä se on vaan totuus, että kilometrit sopivat parhaiten maalle.
Merimailien käyttö merenkulussa ei ole mikään hetken mielijohde.
Siellä on taustalla hyvin pitkä käytännön historia.
Käsitteet kulmaminuutin pituus eli kaariminuutti maapallon pinnalla ovat kaiken perusta.
Matkoja mitataan siis kulmamittoina.
Merikartan laidasta on helppo katsoa matkat ja samalla kun nopeutta mitataan solmuina, niin matkaan käytetty aika on helppo laskea.
Meidän on turhaa tästä kiistellä, sillä meidän aikana tähän ei tule muutosta.
Nykyisin jokainen voi helposti laittaa plotteriinsa minkä tahansa mittayksikön ja ajella sen mukaan mihin tahansa, mutta siinä on oltava tarkkana, jos samalla katselee virallista Merikarttaa, sillä ne muut mittayksiköt eivät sitten näytä samoja asioita. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kilometri johdannaisineen on yhä enemmän käytössä, samoin nopeudet ilmoitetaan yhä useammin km/h- yksiköllä, ovathan ne SI- järjestelmän yksiköitä. Eihän esim. maapallon mittoja yleensä ilmoiteta merimaileina eikä merimaileja käytetä edes siellä missä autoissa on ns. mailimittarit...
SI-järjestelmän nopeus on m/s, ei km/h.
- Anonyymi
Tasan sata!
- Anonyymi
Huh, se olikin urakointia.
Aiheesta ei kerta kaikkiaan saanut enempää.
Kiitos osallistuneille...vai - Anonyymi
Varsin vähän siis, monilla aloituksilla päädytään 500- 600 lukemiin ja useimmiten silloin vain vaihdetaan uuteen aloitukseen ja homma jatkuu...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsin vähän siis, monilla aloituksilla päädytään 500- 600 lukemiin ja useimmiten silloin vain vaihdetaan uuteen aloitukseen ja homma jatkuu...
Totta, mutta tämä ei olekaan sammutin tai katsastuskeskustelu.
Mielestäni aiheesta ja sen vierestä on saatu poikkeuksellisen paljon irti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, mutta tämä ei olekaan sammutin tai katsastuskeskustelu.
Mielestäni aiheesta ja sen vierestä on saatu poikkeuksellisen paljon irti.Tuota minäkin ihmettelin, mutta täällä oli suuri määrä höpöttäjien kommentointia, jotka lisäsivät postausten määrää huomattavasti.
Vieläkö muistatte sen Schuko keskustelun, joka sitten poiki vielä spin-upinkin.
Siinä aloittaja kertoi kuinka laiturilla paloi sulake, jos hän pani schukon toisin päin pistorasiaan.
Tuossa muutama päivä sitten( hän )kertoi myyneensä veneen ja oli kuulemma opettanut uudelle omistajalle kuinka sen kanssa toimitaan.
Viimeisen suuren päivityksen jälkeen tästä palstasta on tullut enemmässä määrässä viihdettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota minäkin ihmettelin, mutta täällä oli suuri määrä höpöttäjien kommentointia, jotka lisäsivät postausten määrää huomattavasti.
Vieläkö muistatte sen Schuko keskustelun, joka sitten poiki vielä spin-upinkin.
Siinä aloittaja kertoi kuinka laiturilla paloi sulake, jos hän pani schukon toisin päin pistorasiaan.
Tuossa muutama päivä sitten( hän )kertoi myyneensä veneen ja oli kuulemma opettanut uudelle omistajalle kuinka sen kanssa toimitaan.
Viimeisen suuren päivityksen jälkeen tästä palstasta on tullut enemmässä määrässä viihdettä.Eiköhän tämä ole suurimmalta osalta viihdettä niin minulle kuin sinullekin ja monille muille.
On sellainen käsite kuin viihdearvo, tämä taitaa olla sitä 😎 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tämä ole suurimmalta osalta viihdettä niin minulle kuin sinullekin ja monille muille.
On sellainen käsite kuin viihdearvo, tämä taitaa olla sitä 😎Aika pienestä viihteesi saat! Mutta joka kommentillasihan sinä samalla tuotat viihdettä itsellesi, jatka noin niin hauskaa riittää...
- AnonyymiUUSI
Tämä on juuri sitä mitä minä tuossa edellä kirjoitin siitä suuresta päivityksestä, jonka jälkeen lähes kaikki ovat anonyymejä.
Kirjoitin tuossa edellä muistoja siitä suuresta Schukokeskustelusta, mutta vastaukset eivät oikein täsmää. No tuskin se nyt mitään merkitsee, mutta silloin ennen oli helppo osoittaa vastaukset oikeisiin osoitteisiin.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi4403788Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä743016- 1301903
- 1211657
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461440Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://311407PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1611339- 751245
- 831244
Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."
Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m181165