Kertooko koulu psykologi/kuraattori asioista vanhemmille?

Hei, 14 vuotias tyttö täällä. Oon halunnut mennä koulu psykologille tai kuraattorille, koska mä tiedän että mulla on vakavia ongelmia. Oon 99% varma että mulla on anoreksia ja masennus. Oon viillelly itteäni jokusen kertaa ja arvosanat koulussa on menossa alaspäin.
Musta tuntuu ihan karseeltä koska mulla on vielä unelmia mennä lääkikseen mutta mä en pysty keskittyä kouluun ku on niin paha olo koko ajan. Kaverisuhteetkin on melkein lähteny kokonaan.
Kysymys on että kertooko psykologi vanhemmille näistä ongelmista? Mulla on tosi hyvät vanhemmat (vaikka eronneet) ja musta tuntuu pahalle et ne on käyttänyt niin paljon aikaa muhun, ja sit mulla on näin paljon häiriöitä.

7

211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kun sinulla on ongelmia, olisi tietysti hyvä saada vanhemmat keskusteluun mukaan. Ilman vanhempien tukea et pääse eteenpäin. Voisitko itse kertoa vanhemmille?

Luulen, että koulun kuraattori ja psykologi eivät kerro vanhemmille ainakaan yksityiskohtia siitä, mitä heidän kanssaan keskustelet. Voit hyvin kokeilla, mitä keskustelu auttaisi.

• Anonyymi

Koulukuraattorilla on vaitiolovelvollisuus. Kuraattori on kuitenkin lastensuojelulain 25 §:n (siirryt toiseen palveluun)mukaisesti ilmoitusvelvollinen, jos hän on tehtävässään saanut tietää lapsesta, jonka olosuhteet edellyttävät mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä.

• Anonyymi

Vanhempien kuuluu käyttää lapsensa hyvinvoinnin eteen niin paljon aikaa ja voimavaroja kuin lapsi tarvitsee. Älä siis kanna huolta siitä, että kulutat vanhempiesi aikaa!

• Anonyymi

Aivan niin.
      Rakastavat ja välittävät vanhemmat käyttävät aikaa lapseensa/lapsiinsa.
      Ja jos on ongelmia, masennusta, anoreksiaa, tms., asioista on hyvä jutella vanhempien kanssa. Kun vanhemmat käyttävät aikaa juurikin rakkauden ja välittämisen takia, he ovat valmiita myös auttamaan, kun lapselle tulee jotain ongelmia.
      Oma olokin on helpompi, jos puhuu asioista. Jos salaa asioita vaikka siellä kotona, on itsellä vaan entistä kurjempi olo.
      Jos koulun psykologi tai kuraattori haluaa puhua vanhemmille, se kertoo siitä, että he ovat valmiita auttamaan lasta/nuorta ongelmiensa kanssa yhteistyössä.
      Omia vanhempia ei kannata pelätä, etenkään silloin, jos kotona on asiat hyvin. Vanhemmatkin haluavat, että lapsella/nuorella olisi asiat hyvin.

• Anonyymi

Älä ajattele sitä että vanhemmat ovat kuluttaneet aikaa sinuun , tottakai sen tekee jokainen vanhempi omalle lapselleen ja haluaa että lapsi voi hyvin. Joten tee asian kanssa miten se sinusta tuntuu parhaalle Siis käytkö itse kuraattorilla vai kerrotko ensin vanhemmillesi Joskus on hyväkin jos on joku muu , kun omainen jolle saa kertoa asioita jotka painavat mieltä . Joten mieti ihan rauhassa asiaa ja sitten teet siten kun se sinulle parhaiten sopii .
      Anorexia ei ole mikään helppo juttu liioin joten jos tunnet että sinulla on se niin tarvitset apua .

• Anonyymi

Feel u.. Olen 16v Trans poika. Itsellä on diagnoosi masennuksesta ja anoreksiasta (muistakin mutta nämä liittyvät nyt tähän). Viiltelen itsekin ja teen palovammoja.. suosittelen avun hankkimista!

• Anonyymi

Opettele tykkäämään itsestäni sellaisena kuin olet.
        Vaikka olet trans, ei sillä ole väliä mitä muut ajattelevat, tärkeintä on, että hyväksyt itse itsesi.
        Olet varmasti mukava nuori, tiedä se myös itse , ja muista se. Sinä kelpaat!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      179
      2018
    2. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      172
      1721
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      169
      1598
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      24
      1403
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      100
      1378
    6. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      100
      1037
    7. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      154
      1028
    8. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      73
      1027
    9. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      228
      856
    10. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      56
      810
    Aihe