Mikä rangaistus?

nanna

Olisiko vinkkejä kuinka hevosta tulisi oikeaoppisesti rangaista?
Käyn tallilla hoitamassa kahdeksaa hevosta, ja tuo kysymys on minulle yhä epäselvä. Omistaja rankaisee pelkällä äänellä, eli karjaisemalla jos hevonen oikuttelee tai käyttäytyy sopimattomasti.
Itse olen myös vain karjunut, mutta joskus tuntuu, ettei se riitä. Hevosilla on mm. tapana luimia ruokittaessa, kerran sain "täyslaidallisen" kavioista viedessäni ruunalle tarhaan heiniä, se kääntyikin ja potkaisi takakavioilla suoraan kohti,- ja osui.
Siinäkään tilanteessa en voinut muuta kuin karjua, vaikka sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta, sama luimistelu ja peräpään tarjoilu on toistunut usein. Kuinka mielestänne hevosta tulisi rangaista, olisivatko kovemmat keinot tarpeen/sallittuja?

129

14691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noopeli

      Minusta karjuminenkin on nhyvä idea, mutta jos hevonen ei siihen reagoi, on sinullekkin turvallisempaa ehkä vähän läppäistä sitä..? Niin se alkaisi kunnioitaa sinua enemmän. En siis kannusta ketään hakkaamaan hevosta!!

      • ei muutakuin

        Lyömään niin hyvä tulee saat itsellesi varmasti hevosen joka ei sinua kunnioita!Noinkin isosta eläimestä kannataakin tehdä arvaamaton raivopää.Ei se huutaminen mitään auta hevosella on mun tietääkseni erittäin hyvä kuulo.


      • myssykkä
        ei muutakuin kirjoitti:

        Lyömään niin hyvä tulee saat itsellesi varmasti hevosen joka ei sinua kunnioita!Noinkin isosta eläimestä kannataakin tehdä arvaamaton raivopää.Ei se huutaminen mitään auta hevosella on mun tietääkseni erittäin hyvä kuulo.

        toi on totta!!!!!


      • Kertomus

        Vähän läppäiseminen ei vaikuta mitään. Kerran sitten kunnolla jollain piiskan kanssa niin että tuntuu niin luulis käyttäytyvän siivosti.


      • sartza
        Kertomus kirjoitti:

        Vähän läppäiseminen ei vaikuta mitään. Kerran sitten kunnolla jollain piiskan kanssa niin että tuntuu niin luulis käyttäytyvän siivosti.

        no johanet onkin, sulla ei taida olla muita keinoja, jos mun nähteni menet raipallaläiskimään niin voit olla varma että saisit ite ihan samasta raipasta pienen napsauksen. koskaan ei kannata mennä hevosta lyömään, mielummin sitten vaikka korottaa ääntä hiukan ...


      • Kertomus
        sartza kirjoitti:

        no johanet onkin, sulla ei taida olla muita keinoja, jos mun nähteni menet raipallaläiskimään niin voit olla varma että saisit ite ihan samasta raipasta pienen napsauksen. koskaan ei kannata mennä hevosta lyömään, mielummin sitten vaikka korottaa ääntä hiukan ...

        Mulla on 170cm korkea nuori mukula hevosena, joka ei äänenkorottamisesta hätkähdä. Oletko koskaan seurannut laumassa tarhaavia hevosia ja nähnyt kuinka ne komentavat toisiaan? Ei ne siellä karju toisilleen vaan nappaavat kiinni, potkaisevat jos ei toiset käyttäydy siivosti.

        Esimerkkinä voisin vaikka kertoa kun valjastin kopukkaani tuossa kesällä kärryjen eteen. Kiristin mahavyötä ja kopukka ei siitä pitänyt. Ensin koitti sohia takasella, ei osunut. Sen jälkeen vetäs etusella sääreeni ja senpä jälkeen sai hevonen ohjaksista ryntäille. Ja tiedätkö, ei ole sen jälkeen nostellut jalkojaan kun olen maha- tai satulavyötä kiristänyt.

        Ei ne hevoset siitä rikki mene jos niitä ojentaa, ja kaikille ei karjuminen auta. Omani kuuluu näihin. Ja silti ei pelkää raippoja, piiskoja, harjoja, talikoita.... Koska sitä ei ole turhaan raipalla läiskästy. Eli hyvin uskaltaa mennä karsinaan harjan kanssa avaamaan katossa olevaa tuuletusaukkoa ja voipa sillä harjalla vaikka hevostakin sipaista, ei hätkähdä. Se kyllä tietää tehneensä väärin silloin kun on selkäänsä saanut, eikä näin ole "oppinut" pelkäämään mitään varrellisia.

        Ja millään harjalla tms. sitä ei siis ole lyöty, raipalla ja kerran noilla ohjaksilla vaan. Eikä ole edes usein selkäänsä saanut, on oppinut helposti mitä saa tehdä ja mitä ei.


      • Kertomus
        sartza kirjoitti:

        no johanet onkin, sulla ei taida olla muita keinoja, jos mun nähteni menet raipallaläiskimään niin voit olla varma että saisit ite ihan samasta raipasta pienen napsauksen. koskaan ei kannata mennä hevosta lyömään, mielummin sitten vaikka korottaa ääntä hiukan ...

        Jos napsauttaisit minua raipalla, mikäli olisin joutunut ojentamaan hevostani nähtesi, niin sinut passitettaisiin aika vauhdilla takaisin ratsastuskoulun pullahevosten pariin ;)

        Kyllähän äänen korottaminen useimmiten toimii jos jotain pientä törttöilee, mutta jos alkaa jalat sohia siihen malliin että joku kaksjalkanen on kohta yksjalkanen, niin silloin saa selkäänsä. Useimmiten kyllä pelkkä riimusta nykäiseminen ja tiukka ei/lopeta/tms riittää.


      • ...
        Kertomus kirjoitti:

        Jos napsauttaisit minua raipalla, mikäli olisin joutunut ojentamaan hevostani nähtesi, niin sinut passitettaisiin aika vauhdilla takaisin ratsastuskoulun pullahevosten pariin ;)

        Kyllähän äänen korottaminen useimmiten toimii jos jotain pientä törttöilee, mutta jos alkaa jalat sohia siihen malliin että joku kaksjalkanen on kohta yksjalkanen, niin silloin saa selkäänsä. Useimmiten kyllä pelkkä riimusta nykäiseminen ja tiukka ei/lopeta/tms riittää.

        avokämmenellä ryntäille, ei tulisi kajota hevosen päähän.. riimusta riuhtominen, päähän lyöminen/läpsiminen, ei kannata...


      • Kertomus
        ... kirjoitti:

        avokämmenellä ryntäille, ei tulisi kajota hevosen päähän.. riimusta riuhtominen, päähän lyöminen/läpsiminen, ei kannata...

        Niin, ei ehkä sinusta. Ei ihmisen kädellä ole sellaista 'voimaa' yksinään että se läpsiminen ryntäille tai lavoille auttaisi yhtään. Ehkä jollekin herkkikselle toimii, mutta ei tolle mun tyhjäpäälle.


      • ...
        Kertomus kirjoitti:

        Niin, ei ehkä sinusta. Ei ihmisen kädellä ole sellaista 'voimaa' yksinään että se läpsiminen ryntäille tai lavoille auttaisi yhtään. Ehkä jollekin herkkikselle toimii, mutta ei tolle mun tyhjäpäälle.

        No siinähän sitten läpsit, mutta yks kaunis päivä et saa sille suitsia tai riimua päähän.. Mutta tällänen fakta sulle: Hevosen tuntoaisti on seittemän kertaa herkempi kun ihmisen. Että KYLLÄ SE TUNTEE!


      • Kertomus
        ... kirjoitti:

        No siinähän sitten läpsit, mutta yks kaunis päivä et saa sille suitsia tai riimua päähän.. Mutta tällänen fakta sulle: Hevosen tuntoaisti on seittemän kertaa herkempi kun ihmisen. Että KYLLÄ SE TUNTEE!

        Mutta tuo minun kopukkani ainakin on sellainen että pelkkä kädellä läpsiminen ei vain yksinkertaisesti auta jos se törttöilee. Tosin se ei törttöile, ehkä kerran kuussa korkeintaan tekee jotain sellaista että on aihetta suuttua.

        Ja juu, tulen kertomaan sitten koska en saa suitsia tai riimua sen päähän. Koska en ole päätä lyönyt niin se ei sitä aro.


      • Kertomus
        ... kirjoitti:

        No siinähän sitten läpsit, mutta yks kaunis päivä et saa sille suitsia tai riimua päähän.. Mutta tällänen fakta sulle: Hevosen tuntoaisti on seittemän kertaa herkempi kun ihmisen. Että KYLLÄ SE TUNTEE!

        Mä en ole hevostani läpsinyt, enkä varsinkaan päähän!! Enkä myöskään sanonut että se ei tunne mitään, se ei vaan vaikuta mitenkään jos läpsii ryntäille. Siksipä en sitä läpsimistä harrastakkaan. Ja kuten sanoin toisessa kommentissani, hevoseni ei törttöile hirveän usein edes. Koska se on aikanaan saanut oppia mitä saa tehdä ja mitä ei, ja ei edes minun kädestäni. Ja oho, ei ole silti mistään kohtaa arka, eli hakattu hevonen se ei ole. Eikä pelkää kädessä olevia harjoja, lapioita, talikoita.

        Sietää niitä jopa rasittavuuteen asti, kun esimerkiksi siivoan sen tarhaa ja se on siellä samaan aikaan, tulee se ihan minuun kiinni toljottamaan että mitäs oikein teenkään siellä kun häärin talikon ja lapion kanssa.


      • se raipalla lyöminen
        sartza kirjoitti:

        no johanet onkin, sulla ei taida olla muita keinoja, jos mun nähteni menet raipallaläiskimään niin voit olla varma että saisit ite ihan samasta raipasta pienen napsauksen. koskaan ei kannata mennä hevosta lyömään, mielummin sitten vaikka korottaa ääntä hiukan ...

        hakkamista tarkoita..lyöminenkin on väärä sana, hevosta kyllä voi näpäyttää raipalla jos on tarvis siksi kai se raippa onkin ei kai sitä koristeena pidetä..jotkut hevoset uskoo jo kun näyttää pelkkää raippaa tai koskettaa sillä vähän..kyllä se kuri hevoselle täytyy olla, hevosen käsittelijän se täytyy näyttää kuka johtaa hommaa eikä toisinpäin..terv. kengittäjä


      • Romppuuh
        ... kirjoitti:

        No siinähän sitten läpsit, mutta yks kaunis päivä et saa sille suitsia tai riimua päähän.. Mutta tällänen fakta sulle: Hevosen tuntoaisti on seittemän kertaa herkempi kun ihmisen. Että KYLLÄ SE TUNTEE!

        Jos hevonen tuntee kärpäsen ihollaan, nii miks se ei tuntis ihmiskäden läpsäystä?!
        Nii, et mieti sitä!


      • hepan omistaja
        ... kirjoitti:

        avokämmenellä ryntäille, ei tulisi kajota hevosen päähän.. riimusta riuhtominen, päähän lyöminen/läpsiminen, ei kannata...

        jos hevosta lyö päähän tms. niin se voi ruveta aristamaan päätään..... ja suitsien/päitsien laitto voi tulla ongelmaksi......


      • Hevosetovathevosia
        Kertomus kirjoitti:

        Vähän läppäiseminen ei vaikuta mitään. Kerran sitten kunnolla jollain piiskan kanssa niin että tuntuu niin luulis käyttäytyvän siivosti.

        Siis ihmiset hyvät, hevoset eivät ole ihmisiä vaan hevosia. Hevoslaumassa johtaja puree toista jos haluaa siirtää sitä potkaisee luimii pitäessään arvonsa. Jos hevonen potkaisee siihen täytyy vastata yhtä kovin ottein. Lukekaapas hevosmiestaito kirjoista tai muista luotettavista hevoskirjoista ellette muuten usko niin hellimällä ja hennoilla otteilla saa vain epävarman ja arvaamattoman hevosen ! Kuri pitää olla ja järjestys pysyä, jos hevonen potkaisee se on hirveä asia, että miten se kehtaakin ihmistä joka on johtaja niin potkaista. Ihmisen on puolustettava asemaansa kovilla otteilla raipan kanssa vaikka käy näpäyttää pari kertaa täysiä pepalle ni luulisi hevosen vähän heräävän, että tollein ei tehdä. Niin ne hevoslaumassakin johtajat tekevät. Hevoset tulkitsevat meitä samalla tavalla kuin toisia hevosia, joten meidän on toimittava niinkuin johtava hevonen tekisi. Hevosella on oltava selvät rajat mitä se saa tehdä ja mitä ei, silloin sillä on itsellään turvallista olla. Vaikka me ihmiset loukkaantuisimmekin että toinen tulee lyömään niin hevoset eivät ! Heille tulee turvallinen olo siitä. Opiskeltaa hevosen luontaista käyttäytymistä niin tajuatte.


      • !!!
        Kertomus kirjoitti:

        Vähän läppäiseminen ei vaikuta mitään. Kerran sitten kunnolla jollain piiskan kanssa niin että tuntuu niin luulis käyttäytyvän siivosti.

        kuuleppas Pöh jos lyö hevosta oikein kunnolla niin se muistaa sen aina ja voi jatkaa samaa mallia!


      • mielipide vaan.
        ... kirjoitti:

        avokämmenellä ryntäille, ei tulisi kajota hevosen päähän.. riimusta riuhtominen, päähän lyöminen/läpsiminen, ei kannata...

        En ikinä löisi kyllä oria ryntäille sitten tulee ongelmia.


      • m&v
        !!! kirjoitti:

        kuuleppas Pöh jos lyö hevosta oikein kunnolla niin se muistaa sen aina ja voi jatkaa samaa mallia!

        kaikille vaan tiedoks et sillo ku se tilanne on päällä, ei mitkää puheet enää auta. Toi laumakäyttäytymisen pätkä on ihan totta, sillon ku hevonen on ratsu ja toimii ihmisten kanssa niin ihminen määrää ja rankasee. se on osa kouluttamista että hevonen on nöyrä, mut ikinä ei siltä saa omaa luonnetta karsia pois. vierailla esineillä ei hevosta taltuteta, näpäytys ja joku karjasu jolla se oppii. näpäytyksen voi jättää jopa pois jos äänellä rupee oleen valtaa. oma hevonen kaltoin kohdeltu ja takapäästään arka, eli potkii aina. totuttaminen ja karjasu auttanu paljon!! siinä teille. hempeily ei ole koulutusta, palkitseminen on erikseen.


      • m&v
        !!! kirjoitti:

        kuuleppas Pöh jos lyö hevosta oikein kunnolla niin se muistaa sen aina ja voi jatkaa samaa mallia!

        kaikille vaan tiedoks et sillo ku se tilanne on päällä, ei mitkää puheet enää auta. Toi laumakäyttäytymisen pätkä on ihan totta, sillon ku hevonen on ratsu ja toimii ihmisten kanssa niin ihminen määrää ja rankasee. se on osa kouluttamista että hevonen on nöyrä, mut ikinä ei siltä saa omaa luonnetta karsia pois. vierailla esineillä ei hevosta taltuteta, näpäytys ja joku karjasu jolla se oppii. näpäytyksen voi jättää jopa pois jos äänellä rupee oleen valtaa. oma hevonen kaltoin kohdeltu ja takapäästään arka, eli potkii aina. totuttaminen ja karjasu auttanu paljon!! siinä teille. hempeily ei ole koulutusta, palkitseminen on erikseen.


    • truuly

      Hevosta ei rankaista...!

      • dghyjhj

        Tosiaan, "hieman" myöhään tuli, mut jos hevosta ei rangaista noin pahasta (eli esim. tahallinen litistäminen seinää vasten, takasilla potkiminen yms.) se oppii, että voi tehdä niin muulloinkin. SINÄ olet pomo, ei hevonen. Jos hevonen tekee jotain pientä, voi olla huomioimatta sitä, mutta joku pukittelu ihmistä päin menee jo yli hevoselta...


    • kukkanenko vainko eikö

      Hevosta ei saa rankaista, vaan sille pitää opettaa miten mihinkin asiaan pitää reagoida. Rankaisemisella voi olla pahojakin seurauksia...!

      • nessua

        Mitä teet, kun hepo litistää tahalteen sinua seinää vasten, meinaat tukehtua, ja kun pääset pois alta hepo meinaa potkaista? Opetat vaan tavoille? Harjasin sitä ihan tavallisesti, niinkuin muita poneja. Ennen ei koskaan tapahtunut näin. Hyvä ettei tullut hevos-pelkoa, vaikka pelotti. Olen jopa uskaltanut mennä sen karsinaan! Vau mikä saavutus minulta!!!!


      • kukkanenko vainko eikö
        nessua kirjoitti:

        Mitä teet, kun hepo litistää tahalteen sinua seinää vasten, meinaat tukehtua, ja kun pääset pois alta hepo meinaa potkaista? Opetat vaan tavoille? Harjasin sitä ihan tavallisesti, niinkuin muita poneja. Ennen ei koskaan tapahtunut näin. Hyvä ettei tullut hevos-pelkoa, vaikka pelotti. Olen jopa uskaltanut mennä sen karsinaan! Vau mikä saavutus minulta!!!!

        Opetan hevosen hyville tavoille jo varsana, joten se ei tuollaisia tee. Siinä se. Ja jos se joskus sattuisi tekemään jotakin mm. seinään litistämistä, niin ei siihe rangaistusta tarttis. Opetan siis miten missäkin tilantees pitää käyttäytyä, eikä rangaistuksii tartte. Pahoittelen, jos olen aiheuttanut närkästystä. Mä vain käsittelen hevosia omalla tavallani, eikä siihen oo muilla mitää nokankoputtamista.


      • mää
        kukkanenko vainko eikö kirjoitti:

        Opetan hevosen hyville tavoille jo varsana, joten se ei tuollaisia tee. Siinä se. Ja jos se joskus sattuisi tekemään jotakin mm. seinään litistämistä, niin ei siihe rangaistusta tarttis. Opetan siis miten missäkin tilantees pitää käyttäytyä, eikä rangaistuksii tartte. Pahoittelen, jos olen aiheuttanut närkästystä. Mä vain käsittelen hevosia omalla tavallani, eikä siihen oo muilla mitää nokankoputtamista.

        toi on täyttä totta!


      • mutta...
        kukkanenko vainko eikö kirjoitti:

        Opetan hevosen hyville tavoille jo varsana, joten se ei tuollaisia tee. Siinä se. Ja jos se joskus sattuisi tekemään jotakin mm. seinään litistämistä, niin ei siihe rangaistusta tarttis. Opetan siis miten missäkin tilantees pitää käyttäytyä, eikä rangaistuksii tartte. Pahoittelen, jos olen aiheuttanut närkästystä. Mä vain käsittelen hevosia omalla tavallani, eikä siihen oo muilla mitää nokankoputtamista.

        Minkäs teet jos hevonen tulee omistajalle aikusena,eikä sen kasvattaja oo ollu yhtä järkevä ku sä ja opettanu sitä tavoille?


      • Nimetön
        nessua kirjoitti:

        Mitä teet, kun hepo litistää tahalteen sinua seinää vasten, meinaat tukehtua, ja kun pääset pois alta hepo meinaa potkaista? Opetat vaan tavoille? Harjasin sitä ihan tavallisesti, niinkuin muita poneja. Ennen ei koskaan tapahtunut näin. Hyvä ettei tullut hevos-pelkoa, vaikka pelotti. Olen jopa uskaltanut mennä sen karsinaan! Vau mikä saavutus minulta!!!!

        en jaksanut lukea kaikkia vastauksia, kun varmasti suurin osa oli ettei pikku-heppoja saa läpsiä, mutta seuraa joskus hevosten laumakäytöstä ja miten johtajahevonen rökittää alempia. Ihminen on se jota kuuluu kunniottaa, eikä se vaadi suunnatonta väkivaltaa ;)


      • kukkanenko vainko eikö kirjoitti:

        Opetan hevosen hyville tavoille jo varsana, joten se ei tuollaisia tee. Siinä se. Ja jos se joskus sattuisi tekemään jotakin mm. seinään litistämistä, niin ei siihe rangaistusta tarttis. Opetan siis miten missäkin tilantees pitää käyttäytyä, eikä rangaistuksii tartte. Pahoittelen, jos olen aiheuttanut närkästystä. Mä vain käsittelen hevosia omalla tavallani, eikä siihen oo muilla mitää nokankoputtamista.

        Muuten mielestäni hyvä, mutta se nyt vain on niin että hevoset saattavat joskus vaihtaa omistajaa... Eli joku "ei-hevosasiantuntija" kouluttaa hepon, ja myy eteenpäin.


      • anidaa
        Nimetön kirjoitti:

        en jaksanut lukea kaikkia vastauksia, kun varmasti suurin osa oli ettei pikku-heppoja saa läpsiä, mutta seuraa joskus hevosten laumakäytöstä ja miten johtajahevonen rökittää alempia. Ihminen on se jota kuuluu kunniottaa, eikä se vaadi suunnatonta väkivaltaa ;)

        "Vähän läppäiseminen ei vaikuta mitään. Kerran sitten kunnolla jollain piiskan kanssa niin että tuntuu niin luulis käyttäytyvän siivosti."
        Lyöminen saa hevosen epävarmaksi, ja silloin se ainakin puree ja potkii. Pelkkä napakka "Ei" tai "tuhma" niin kyllä hevonen tajuaa, että se oli väärin. Mutta ei se tietty tajua jos sille ei koskaan sanota lempeästi "hieno" "hyvä" "kiltti". Eli hevosta pitää myös kehua. Ilman kehumista ei saa rankaista. Ja itse en koskaan huuda hevoselle. Joskus otan turvasta kiinni jos ei lopeta ekoilla kerroilla. Ja tämän jälkeen hevonen on ollut kiltisti. Ja heti olen kehunut. Eli kehuminen heti kun hevonen on totellut käskyä. :D Tällä pärjää jo pitkälle.


      • aps68

        Jos luulet opettavasi hevosen kuin ihmisen toivotan kärsivällistä ja pitkää matkaa!!! O.o Kerran kun olin äksyisen hevosen karsinassa laittamassa satulavyötä kiinni ja sillä oli suitsetki päässä. Se rupesi luimimaan nostelemaan kavioita ja litistämään minut seinään vasten, toimin nopesti otsin suitsista kiinni ja riuhdoin pään niin että peräänty toisen puolen seinää vasten ja lyttäsin sen niin siihen seinään että kerta riitti!!!!Ja sinäkö olisit ruvennut opettamaan? rangaistus on opetus!!! Jos rupeat lellimään ja antamaan hevosen tehdä iha mitä vaan saa hevonen helpon kuvan päästä eroon sinusta.


      • Hevosten puolesta <3
        aps68 kirjoitti:

        Jos luulet opettavasi hevosen kuin ihmisen toivotan kärsivällistä ja pitkää matkaa!!! O.o Kerran kun olin äksyisen hevosen karsinassa laittamassa satulavyötä kiinni ja sillä oli suitsetki päässä. Se rupesi luimimaan nostelemaan kavioita ja litistämään minut seinään vasten, toimin nopesti otsin suitsista kiinni ja riuhdoin pään niin että peräänty toisen puolen seinää vasten ja lyttäsin sen niin siihen seinään että kerta riitti!!!!Ja sinäkö olisit ruvennut opettamaan? rangaistus on opetus!!! Jos rupeat lellimään ja antamaan hevosen tehdä iha mitä vaan saa hevonen helpon kuvan päästä eroon sinusta.

        Omasta mielestäni hevosta ei koskaan tule lyödä mihinkään! Itse en käytä minkäänlaista väkivaltaa kahden oman hevoseni kanssa enkä sitä kyllä ole tarvinnutkaan, vaikka ne ovat 5- ja 6 vuotiaita oreja!

        Huulikapulan käyttäjät ovat kyllä hulluja! Mitä hyötyä sen käyttämisestä on!? Hetken ehkä hevonen tottelee sen kanssa mutta joo, kohta se jo alkaa pelätä sen aikana tehtävää toimenpidettä niin paljon, ettet saa enää edes riimua päähän! Saati sitten harjata päätä! Ihan hyödytöntä touhua!

        Ja vielä järkyttävämpi asia mielestäni on, että tunnen erään kengittäjän joka hakkaa hevosta kylkeen/selkään kengityspihdeillä jos se ei pysy täydellisessä tasapainossa! Sairasta touhua! -.-'

        Oma neuvoni asiaan on, että pätevä hevosenomistaja rakastaa hevostaan sen ilkeilystä huolimatta ja opettaa sille varsasta asti EI-komennon. Hevosillakin on pahoja päiviä, samoin meillä ihmisilläkin! Eihän sinuakaan tulla hakkaamaan/läpsimään jos kiroilet tai rikot jotain! Hevonen on iso eläin ja sitä pitää kunnioittaa! Harva polle tekee mitään ilkeyttään, voi olla että niitä pelottaa tai joskus nuorempana niille on jäänyt jostain traumoja. Jos kuitenkin heppa alkaa esim. karsinassa potkimaan tai litistelemään, kannattaisiko hoitaa käytävällä!!!!? Voi järki hoi ihmiset hyvät!! O.o

        Eli opeta hevoselle pienestä pitäen komento EI ja nappaa hellästi vaikka turvasta kiinni ja sano uudelleen napakasti ei, mutta älä satuta hepoasi. Omalla kohdalla kaikki hevoset joita olen elämäni aikana hoitanut (aina varsasta veteraaniin) ovat lopettaneet temppuilunsa siihen paikkaan kun olen sanonut oikein napakasti EI ja napannut hetkeksi turvasta kiinni. Se ei traumatisoi hevosta toisin kuin joku raipalla läpsiminen tai ohjista riuhtominen! Se hipoo jo eläinrääkkäyksen rajoja!! Ohilla ryntäille läpsäytys on ihan hyvä keino myös kunhan sitä ei tee niin kovaa että se sattuu paljoa!

        Tulkaa järkiinne ihmiset!


    • jonna

      Jos hevonen oikeesti tietoisesti potkas sua viedessäs sitä heinää sille ottaisin mä raipan mukaan! tollases tilantees ei elukka enää kunnioita ihmistä! hieman kuunioitusta saa vaatia!!!!!!!! Sit jos on tullakseen päälle ni huitese raipalla vaik ensi ilmaa, jos ei auta ni hevosta kerran. Aika nopeesti ne tajuu kuka on kuka!

      Mä ainakaa sietäis tollasta pomotteluu..... >:|

      • daasaa

        Just joo...


      • jaana

        ei ne hepat kunnioita tommosen jälkeenkään....
        ei siitä pieksämisestä mitään hyötyä oo...usko pois...


    • mä vaan

      mulla oli muutama vuos sit issikka hoijos. alkuaikoina ku aloin ruokkii sitä niin se hyökkäili mut ei sen kummemmin tehny mitään paitsi yx kerta tuli ja puras minua olkapäästä...en mä mitenkään sitä rankassu mut n. kuukaus sen jälkeen se oli varmaan kiltein hevonen jonka olin nähny...en antanu periksi missään asiassa sille ja se huomas et en pelkää sitä ni se käveli mun peräs tarhaan ja takas..irti oli ku valjastin/satuloin...käytävällä ollessa oli irti kun harjailin sitä.sitten ku tallin hepot sairastu (kaikki 8)niin tää issikka oli kaikista sairain ni mä nukuin sen kans yöt niin ei se mulle mitään tehny..."välit" vain parani sen myötä...en tiijä mistä johtu mut minusta se oli aika ihmeellistä miten se muuttu...
      muille se kuiten oli äksy...ehkä se otti mut vaan hoitajakseen.
      sama homma oli yhellä lämpösellä joka oli samalla tallilla, se oli kans vähän villi mut ori ku oli...ei voinu samaan aikaa piettää muijen kans ulkona-> tuli muuten tarhasta läpi...mut kun yx tyttö alko hoitelee sitä niin se oli ku toinen hevonen...
      mitä mä oon talleilla kulkenu ja siel on huuettu hevosille niin ei siit oo ollu mitään hyötyä...
      neuvona voin vaan antaa sen että:
      et sä niitä hevosia huutamalla muuta erilaisix ja älä missään vaiheessa näytä niille että pelkäät jos nyt yleensäkkään pelkäät niitä....
      mut aina pitää samalla muistaa olla varovainen...
      ikävä on nuita aikoja...nykyään kun en heppojen kaa tekemisis oo vaik tahtoisin..kaikki muu vie niin paljon aikaa....

      • blackwitch

        monta vuotta sitte ihana lv-ruuna. Tai ei se aluksi ollut ihana, monta sairaala keikkaa piti käydä läpi, mutta en antanut periksi. Uni oli kuin pikku-peto aluksi, se puri potki näykki painoi seinää vasten yms. mitä ikinä keksikään!

        ikinä en huomioinu, kerran ainostaan otin riimusta kiinni kun olkapää oli taas verillä, se ei ollut kiva tunne mutta en halunnut näyttää ruunalle että voititpas.

        loppujen lopuksi siitä tuli herrasmies ja alkoi käyttäytymään mua kohtaa kauniisti. Mutta kun siitä meni joku muu boxin ohi, niin herra hampaat irvessä yritti kohti ja kun mä palasin takaisin hääräilemään boxin eteen ei oolut enää mitään.

        On sanottu että hevoset ottaa oman ihmisen jota ne kunnioittaa.
        Hevosesta tulee vihainen kun ei ole omaa ihmistä joka välittää ja rakastaisi. näin usein käy kun hevoset joutuvat kiertoon...

        nyt lopetan mutta toivottavasti joku edes tajusi mitä tarkoitin?!?


    • nanna

      Kauheesti no kommenttia tullut, mutta.. Rangaista ei siis saa, joku sanoi opettaneensa hevoselle oikean tavan toimia, Miten ihmeessä tämä sitten tapahtuu?!!
      Tuo samainen ruuna potkii nyt päin joka kerta vietäessä tarhaan, siis lähtee irti päästettäessä saman tien pukittamaan ja kiire on alta pois kun takajalat viuhahataa korvan vierestä.. :( Kunnioitusta ei siis vissiin ole. Talven ruuna oli tosi kiltti ja rauhallinen, keväällä tuo kiukuttelu alkoi, johtuneeko siitä että kesä toisi oriajat mieleen, ko. ruuna on ollut siitosorina jossa saanut vapaasti astua tammoja laitumella eli ollut "lauman johtajaori".. ? Mutta jotenkin olisi saatava opetetttua ettei moinen käy, mieleuummin lopetan työt kuin leikin sen kanssa enää hengelläni. :(

      • Kokemusta on!

        Tallilla jossa käyn on 6v puoliverinen. Harjatessa se aina littasi seinään, kuopi ja näykki.
        Tuommosessa tapauksessa kannattaa läimästä kädellä esim kaulalle, ja sen yhteydessä sanoa tiukasti: Ei!
        Nykään tallilla jossa käyn on 6v puoliverinen, joka harjatessa on kuin enkeli.
        Hevonen muuttui täysin! Siihen tarvitaan kovaa itsevarmuutta ja sisukkuutta. Pelätä ei saa, ja vaikka hevonen pelästyttäisikin sinut joskus potkimalla (= mutta kuitenkaan mitään ei tapahdu =), kannattaa silti jatkaa yritystä. Kannattaa muistaa, että kovakin työ palkitaan! :)
        Onnea jatkoon! :)


      • näin..

        Eli kun tarhaisin hankalaa hevosta, joka tarhaan vietäessä riistäytyy taluttajan kädestä ja alkaa potkia yms, niin ei muutakuin 2-puolinen ketjunaru riimuun kiinni ja kun yrittää lähteä>pikainen nykäisy, jolloin ketjut osuvat aralle turvalle ja saat huomion itseesi.
        Sen jälkeen talutat hepan ulos tarhasta ja tulette uudestaan sisään...kävellen..ellei, niin sama asia uudelleen niin monta kertaa ,että menee jakeluun.
        Ja kun olette sisäpuolella käännät hevosen naama portille päin ja kuten eräs kirjoitti, niin pakotat sen perääntymään tarhassa eli väistämään johtajaa>sinua! ja kun niin tekee KEHUT kovasti ja päästät irti.(muista silti itse väistää pari askelta takavasemmelle kun päästät hevosen irti.)
        Varuiksi kannattaa ottaa raippa mukaan.
        Se on todistetusti hyvä harjoittelu, että kun taluttaa hevosta ,niin äkkinäisesti pysähtyy ja hepan on pysädyttävä ihmisen vierelle samalle kohtaa..ei edelle.


      • hei olen olut 5 vuotta ratsastuskoulussa töissä en ole lyönyt hevosta koskaan. vaan jos pitää rangaista hevosta niin eka pitää koita itse rauhoitua ja olla näytämättä sille että pelkaa sitä,sitten voi yritää sanoa tomakasti Ei jos se ei auta niin sit vähän läåsästä joko riimun narulla tai raipalla tai kädellä. hevonen ei tahalaan käy ihmisten päälle. mulle on opetetu kun viet hevosta tarhaan niin käänä hevonen aina portin suuntaan ja laita porti kiini ja päästä irit. minua on yksi meidän hevososta potkaisut käteen kuin se vähän innostui vähän liika kuin juoksutin sitä. toisen hevosen alle mä jain kun yritin otaa sen kii ja kolmas on näykäsyt minua ainakin viidesti näiden vuosien aikana ja potkas mua viime vuona etu kaviolla jalkaan. kun se oli vähän kiukusella tuulella . enkä ole koskaan huutanut hevosille vähän vain korotan ääntäni. mut koitakaa parjäillä
        kaikkilla hevosen omistajilla on omat kasvatusperiaateet ne käyttävät niitä mitkä niiden mielestä on oikein

        tämä on vain minun mielipide


    • mä vaan :)

      Koita "koppasta" nyrkillä leuan alle (en tarkota mitään täysillä lyömistä vaan pieni näpsäys riittää!) Laumassa ylempiarvonen hevonen puree alempiarvosta leuan alle jos se rupee uhitteleen.Toiminu ainaki mulla!

    • Dude

      Eli, kannattaa läpsästä kämmenellä turpaan (EI KOVAA TIETENKÄÄN!!) tai lavalle. Silleen että hepo vähän säpsähtää.. Ruokinnassa, anna hevosen olla rauhassa!! Pysy kaukana. ANNA RUOKARAUHA!!

    • Flikka

      Hevonen pitää sinua itseään alempiarvoisena lauman arvojärjestyksessä. Laumassa alempiarvoinen väistää aina ylempäänsä ja pyytää luvan tulla ylempiarvoisen lähelle/koskettaa häntä. Nyt hevonen komentaa sinua väistämään ja pyytämään lupaa lähestyä itseää näykkimällä ja potkimalla.

      Tilanteen korjaamiseksi sinun on otettava lauman johtajan paikka itsellesi. Taluttaessa ja hoitaessasi hevosta pyydä sitä väistämään itseäsi (sen sijaan, että väistäisit sitä). Voit harjoitella taluttaessa pysäyttämällä hevosen, sitten menemällä sen eteen sen otat askeleen hevosta kohti ja katsot sitä, hevosen pitäisi peruutta askel. Jos hevonen ei sitä tee niin polkaise jalalla maata ja heilauta käsiäsi uhkaavan oloisasti (älä koske hevoseen), jos ei vieläkään peruuta paina hevosta kädellä ryntäistä, jos vieläkään toimityönnä hevosta koko painollasi älä anna periksi ennen kuin hevonen peruuttaa. Heti kun hevonen ottaa askeleen taakse päin rentoudu itse. Peruutus askeleesta ei tarvitse kehua hevosta sen kummemmin oma rentoutumisesi riittää. pyydä sen jälkeen samalla tavalla toinenkin askel ja ehkä vielä muutama lisää. Samalla tavalla voit pyytää hevosta väistämään myös sivulle. Kun hevonen tajuaa, että vaadit samnlaista väistämistä, kun lauman johtaja ja hevonen myöntää sinut johtajakseen se väistää sinua ennen kuin ehdit koskettaa sitä aina kun lähestyt sitä "uhkaavan näköisesti". Kun taas lähestyt sitä hartiat rentoina, tuijottamatta hevosta se taas ei väistä, vaan päästä laumansa johtajan lähelleen. Samalla lailla lauman hevonen on väistättänyt sinua, silloin kun se on liiskannut sinut seinään.

      Silloin kuin hevonen näykki, potkii tai yrittää liiskata sinut seinään saa sen huonosta käytöksestä huomauttaa sellaisella voimalla, että hevoselle ei jää epäselväksi kuka määrää. esim. kun hevonen näykkäisee läpsäise sitä kaulalle ja sano ei sen jälkeen muistuta asemastasi pyytämällä hevosta väistämään, jos tilaa suinkin on väistöharjoitukselle. Potkimista yrittävää hevosta täytyy komentaa ainakin samalla voimalla, jos sinulla sattuu olemaan raippa tai riimunnaru kädessä, voi lyödä myös tällä, paksunahkaiselle hevoselle kädellä lyöminen on lähinnä muodollinen rankaistus, se ei tuota kipua. Vältä lyömästä päähän, koska silloin voit loukata hevosen silmiä tai korvia. Muista komentaessasi oma turvallisuutesi, kun komennat hevostasivoi komentaa takaisin entistä kovemmin, johon sinun on vastattava ottamalla luulot pois kertakaikkiaan.

      Otettuasi lauman johtajuuden muista olla johtoaseman arvoinen pomo. Älä pura omaa kiukkuasi hevoseen vaan rankaise vain aiheesta. Kiitä hyvistä suorituksista. Vietä laatuaikaa hevosten kanssa rapsutellen ja hoitaen niitä.

    • ...minulle toi rangaitsemin...

      Lyö raipalla tai vedä harjasta.

    • johtajuutta!

      Siten että sinä olet johtaja ja hevonen alaisesi. Siihen ei tarvita voimaa eikä väkivaltaa vaan lempeyttä, määrätietoisuutta ja pitkääpinnaa. Itse aloin talvella ratsastamaan entisellä ravurilla, jolla oli paljonkin huonoja "tallitapoja", luimisteli, yritti näykkiä, ei antanut koskea joka paikkaan jne.
      Ensinnäkin näytä hevoselle ettet pelkää sitä, ja ole asiasta varma, hevonen kyllä aistii pienenkin epävarmuuden.
      Harjoittele vain sellaisissa tilanteissa jossa tiedät että homma pysyy hallinnassasi.
      Palkitse hevonen aina kun se käyttäytyy toivomallasi tavalla.
      Yksi hyvä harjoitus, jota itse olen käyttänyt on "hellä alistaminen". Tee harjoitus paikassa esim. karsinassa tai siten että hevonen on jossakin kiinni. Ota toisella kädellä kiinni hevosen päästä vähän turvan yläpuolelta, vedä hevosen pää alaspäin(n.sylisi korkeudelle) ja pidä päätä alhaalla jonkin aikaa, vähintään sen aikaa että hevonen antaa periksi. Yleensä hevoset ei pidä siitä että pää on "sidottuna" ja pyrkivät vapauttamaan itsensä. Tällöin sinä kuitenkin olet johtajuusasemassa koska teet päätöksen siitä milloin "vapaus" alkaa.
      Toinen hyvä harjoitus on talutusharjoitus. Taluta hevosta lyhyessä riimussa ja pysähtele välillä ja vaihda kulkusuuntaa epämääräisesti. Hevosen tulisi pysähtyä rinnallesi, mielluummin taaksesi. Kun hevonen seuraa sinua kuin hai laivaa tiedät, että olet ansainnut johtajuuden.
      Harjoitukset vaativat aikaa ja hyviä hermoja. Älä siis vaadi tuloksia heti ensi kokeilulta. Itselläni kului n.4kk ennen kun sain hevosen tulemaan tarhasta portille vain kutsumalla sitä, nykyään saan myös koskea herkimpiinkin paikkoihin ilman ihon väristyksiä.
      Toivottavasti näistä vinkeistä on jotain apua ja saat vastaisuudessa jakaa miellyttävämpiä hetkiä heposten kanssa.

      • Nimetön

        tuo edellisen kirjoittajan kuvaama talutus-harjoitus kannattaa tehdä pitkän narun kanssa, itsellä on näin työskentely tilaa paremmin.
        Ja muista palauttaa hevonen omalle paikalleen jos ominpäin taluttaessa menee ohitsesi. Eli laitat hevosen peruuttamaan. Meillä on ollut aivan uskomaton apu näistä talutteluharjoituksista tamman kanssa, nykyään tuo entinen kärtty-kiukkupussi
        on kuin eri hevonen.


    • niituli

      Hevosta saa todellakin rankaista jos se litistää sinut seinään... vaikka läimäyttää riimun narulla turvalle tai kädellä...

      mieti jos sun kaveri alkais hakkaamaa sua ni seisoisitko vaa paikallas etkä "rankaisis sitä"
      toisin sanoen sanois sille mitää.... miettikääpä sitä tottakai jokainen tervejärkinen ymmärtää että saa rankaista jos tekee jotain pahaa...

      jos et rankaise sitä niin elätkö mielummin koko ajan siinä pelossa että joku kaunis päivä se potkaisee sinua sillä kauniilla tappavalla kaviolla päähän ja hupsis.... miksiköhän se silleen tekisi???? no siksi että jos et rankaise sitä niin sä olet se sen orja etkä POMO joka sinun pitäisi olla....

      • polleponi

        Löisitkö sä hevosta jos se luimisi sulle? Hevosellahan on niin hyvä tuntoaisti että se tuntee hyttysen jalat ihollaan ennekuin se pistää. Kuvittele miltä hevosestä tuntuu kun lyöt sitä riimunnarulla!! Sun pitäis ehkä harkita mennä jollekin hevostaito kurssille ennekun meet neuvomaan ketään täällä!! Opettele käsittelemään hevosta ennekuin menet niiden lähellekään!!


      • aapeli234
        polleponi kirjoitti:

        Löisitkö sä hevosta jos se luimisi sulle? Hevosellahan on niin hyvä tuntoaisti että se tuntee hyttysen jalat ihollaan ennekuin se pistää. Kuvittele miltä hevosestä tuntuu kun lyöt sitä riimunnarulla!! Sun pitäis ehkä harkita mennä jollekin hevostaito kurssille ennekun meet neuvomaan ketään täällä!! Opettele käsittelemään hevosta ennekuin menet niiden lähellekään!!

        mitä teet jos hevonen seisoo tai löntystäää kun yrität saada sitä esim ravaamaan??? Kädessäsi on raippa onko se hieno koriste joka hilluu mukanasi vai onko se tapa saada hevonen liikkumaan????? O.o kannattais ittes mennä jonnekki teoriatunnille vaikka!!!! Eihän hevoselle saa antaa periksi??!! Kunnolla kerran lämäsee ni joha homma luistaa loppu elämän ja vaaditaanko siitä paljon???? EI! Ja yleensä hevosella on tapana kokitella ratsastajaansa tempuilla jotka eivät ole sen tapaisia temppuja!!!!
        Esim jos ostat hevosen ja näet kuinka omistaja ratsastaa sitä ongelmitta, mutta kun itse menet selkään se TIETYSTI testaa sinua ja yrittää kaikkea silloin on vain sanottava elein rauhallisin tai kovin että hei minä olen pomo ET sinä!!!!


      • Anonyymi
        aapeli234 kirjoitti:

        mitä teet jos hevonen seisoo tai löntystäää kun yrität saada sitä esim ravaamaan??? Kädessäsi on raippa onko se hieno koriste joka hilluu mukanasi vai onko se tapa saada hevonen liikkumaan????? O.o kannattais ittes mennä jonnekki teoriatunnille vaikka!!!! Eihän hevoselle saa antaa periksi??!! Kunnolla kerran lämäsee ni joha homma luistaa loppu elämän ja vaaditaanko siitä paljon???? EI! Ja yleensä hevosella on tapana kokitella ratsastajaansa tempuilla jotka eivät ole sen tapaisia temppuja!!!!
        Esim jos ostat hevosen ja näet kuinka omistaja ratsastaa sitä ongelmitta, mutta kun itse menet selkään se TIETYSTI testaa sinua ja yrittää kaikkea silloin on vain sanottava elein rauhallisin tai kovin että hei minä olen pomo ET sinä!!!!

        Noh älkää suuttuko, vaikka aina näihin keskusteluihin pitää joku sika joka luulee tietävänsä paljon enemmän kuin tietääkään eksyä. Et sinä vain kerran kovaa pamauta hevosta raipalla. Vaan hellästi kosketat käytä mieluummin ääntä ja, jos on niin kannuksia. Tiedätkö edes miten hevosen saa liikkeelle? Plus, jos hevonen ei liiku niin ratsastaa varmaan aika huonosti. Ei minulla muuta kuin vain ajattelin pyytää sinua hankkimaan aivot ennenkuin menet taas ratsailla.


    • polleponi

      Sun kannattais varmastikin osallistua hevostaitokurssille joita järjestetään ympäri maata. Itse uskon hevosten kanssa mielummiin kuuntelemiseen ja ymmärtämiseen kuin väkivaltaan. Tämä kyseinen tapaushan oli ihan selvästi johtajan puutteesta johtuva. Hevonen piti itseään johtajana heinäkasalla ja komensi sinut pois koska olet alempana. Jos olet tarkkaillut hevosen lauma elämää olet huomannut että hevoset tekevät juuri noin kun eivät halua toista alempiarvoista hevosta heinäkasalle. Hevostaitokurssilta saat varmasti hyviä neuvoja ja käytännön vinkkejä näyttää kyseiselle hevoselle että nyt sinä olet ottanut johtajuuden. Leena Kurikalta saa ainakin todella hyviä neuvoja johtajuusasioissa!

    • ?!?!

      Tosta takapään tarjoilusta.. Hevonen on ottanu johtajanpaikan sulta ja käyttää ajattelee että sä oot sitä alempi arvosempi. Eli sun pitäis näyttää sille miten homma on. Huutaminen ja karjuminen ei auta yhtään, se vain pahentaa asiaa. Kun sä oot huomannu, että se pomottaa sua eikä tottele äänellä, niin voit ottaa riimunnarun pään ja sillä läimäistä takapuoleen, ei lautasille. jos se alkaa takapäätänsä kääntää sinua kohti, ota se riimunnaru ja sillä työnnät. Ja jos se potkasee sua, nii sun pitää HETI potkasta sitä takas nii et sitä hevosta sattuu ihan samalla tavalla niinku suakin sattu kun se potkas sua. Huom HETI, muuten se ei ehkä välttämättä muista mitä se on tehnyt, ja ihmettelee miks sä sitä potkit. Eli rohkaistu, ja voit ihan reippaasti läpsiä sitä, jos se sua potkii ;) siin oli aika paljon tekstii, että HUHHUH :P :)

      • mä vaan...

        kokeilepp olla välittämättä siitä vaik se yrittäis potkii tai muuta...meidän polle lopetti "isottelun"siihen kun en vaa yksinkertasesti enää välittäny siitä mitä se touhus....mitä enemmän mä sen luimisteluu ja potkimisee reagoin sitä enemmän se sitä teki...


      • tilhi

        Luulettekste todellaki, et hevoset tottelee kaikkia ratsastajia vaan sen takii et ne pitäis jokaista johtajana??? EI! Ne tietää mitä niiltä odotetaa. Ne sietää iha älyttömii juttui. Kymmenkunta eri ratsastajaa ridaa niillä joka päivä eikä kukaa samal taval. Kyl mä tiiän niitä ratsastajii jotka hakkaa hevosia heti ku ratsastuksenopen silmä välttää. HARVA TUNTIHEPO ELÄÄ TERVEENÄ VANHAKS!

        Horse is always right. Se, että hevonen satulavyötä kiristettäessä luimii, yrittää näykkiä, riuhtoa, potkia, johtuu todella usein kivuista. Se yrittää parhaansa mukaan päästä kivuista eroon. Kyllähän se huutaisi jos osaisi, mutta HEVOSET EIVÄT PUHU! Ne uskovat että ihminen ymmärtää, että HEI MUHUN SATTUU!!! Mut ei. Ihminen vaan lyö ja uskoo, et taas se hevonen koettelee rajoja. Jatkuva alistaminen on turhaa!!! Se, ettei ihminen vastaa hevosen "viesteihin" turruttaa hevosen. Se vetäytyy kuoreensa, ja yrittää olla mahd. paljon pois tieltä ja mahd. vähän vaivaksi. Ja sen ihminen tulkitsee niin, että nyt se hevonen tietää että minä olen lauman johtaja. SAIRASTA! SE ETTÄ HEVONEN ON ALISTUNUT IHMISEN PALVELUKSEEN ON SUURI LAHJA! SIITÄ EIVÄT LAHOPÄÄ IHMISET VAAN OSAA OLLA KIITOLLISIA! IHMISEN TÄYTYY OSATA RAKASTAA HEVOSTA SELLAISENA KUIN SEN KUULUU OLLA! VAPAANA!

        Hevonen lukee jatkuvasti ihmistä. Toimii ihmisen liikkeiden mukaisesti. Kommunikointi ei ole yksittäisiä liikkeitä, vaan loppumatonta virtaa. Hevosen ei tarvitse oppia ihmisten kieltä vaan ihmisten hevosen kieli. ....tana....

        takapään tarjoilu... Johtuu siitä että hevosta on kohdeltu kaltoin. Joku on lyönyt sitä päähän, eikä hepo sitä unohda. Se väistää. Pakenee kipua kääntymällä. Pelkää että mäiskäiset. MIETTIKÄÄ NYT HALUISITTEKSTE PALVELLA JOTAKUTA JOKA LYÖ, KUN SUA SATTUU, ALISTAA ALISTAA ALISTAA, HUUTAA JA SATUTTAA VAI SELLAISTA JOKA HALUAA OLLA SUN KAVERI, KUUNTELEE, ROHKAISEE JA ON TUKENA???

        Ja siitä, että hevonen tarvitsisi oman ihmisen. EI EI EI! Hevonen tarvitsee oman, LUOTETTAVAN johtajan. Jos ei ihmisjohtaja ole hevosen mielestä tarpeeksi luotettava niin hepo tekee omat ratkaisut eri tilanteissa. Pakenee, puolustautuu. Eikä se luotettava johtaja ole sellainen joka hutkaisee kun mieli tekee.
        ´
        Mä kuulun kans niihi, jotka yökkää kyl sen kimppuu joka lyö hevosta! SAUNAN TAAKSE SELLASET!
        Ja sit puhutaa, et "mä rakastan hevosia" ...tana...


      • Kertomus
        tilhi kirjoitti:

        Luulettekste todellaki, et hevoset tottelee kaikkia ratsastajia vaan sen takii et ne pitäis jokaista johtajana??? EI! Ne tietää mitä niiltä odotetaa. Ne sietää iha älyttömii juttui. Kymmenkunta eri ratsastajaa ridaa niillä joka päivä eikä kukaa samal taval. Kyl mä tiiän niitä ratsastajii jotka hakkaa hevosia heti ku ratsastuksenopen silmä välttää. HARVA TUNTIHEPO ELÄÄ TERVEENÄ VANHAKS!

        Horse is always right. Se, että hevonen satulavyötä kiristettäessä luimii, yrittää näykkiä, riuhtoa, potkia, johtuu todella usein kivuista. Se yrittää parhaansa mukaan päästä kivuista eroon. Kyllähän se huutaisi jos osaisi, mutta HEVOSET EIVÄT PUHU! Ne uskovat että ihminen ymmärtää, että HEI MUHUN SATTUU!!! Mut ei. Ihminen vaan lyö ja uskoo, et taas se hevonen koettelee rajoja. Jatkuva alistaminen on turhaa!!! Se, ettei ihminen vastaa hevosen "viesteihin" turruttaa hevosen. Se vetäytyy kuoreensa, ja yrittää olla mahd. paljon pois tieltä ja mahd. vähän vaivaksi. Ja sen ihminen tulkitsee niin, että nyt se hevonen tietää että minä olen lauman johtaja. SAIRASTA! SE ETTÄ HEVONEN ON ALISTUNUT IHMISEN PALVELUKSEEN ON SUURI LAHJA! SIITÄ EIVÄT LAHOPÄÄ IHMISET VAAN OSAA OLLA KIITOLLISIA! IHMISEN TÄYTYY OSATA RAKASTAA HEVOSTA SELLAISENA KUIN SEN KUULUU OLLA! VAPAANA!

        Hevonen lukee jatkuvasti ihmistä. Toimii ihmisen liikkeiden mukaisesti. Kommunikointi ei ole yksittäisiä liikkeitä, vaan loppumatonta virtaa. Hevosen ei tarvitse oppia ihmisten kieltä vaan ihmisten hevosen kieli. ....tana....

        takapään tarjoilu... Johtuu siitä että hevosta on kohdeltu kaltoin. Joku on lyönyt sitä päähän, eikä hepo sitä unohda. Se väistää. Pakenee kipua kääntymällä. Pelkää että mäiskäiset. MIETTIKÄÄ NYT HALUISITTEKSTE PALVELLA JOTAKUTA JOKA LYÖ, KUN SUA SATTUU, ALISTAA ALISTAA ALISTAA, HUUTAA JA SATUTTAA VAI SELLAISTA JOKA HALUAA OLLA SUN KAVERI, KUUNTELEE, ROHKAISEE JA ON TUKENA???

        Ja siitä, että hevonen tarvitsisi oman ihmisen. EI EI EI! Hevonen tarvitsee oman, LUOTETTAVAN johtajan. Jos ei ihmisjohtaja ole hevosen mielestä tarpeeksi luotettava niin hepo tekee omat ratkaisut eri tilanteissa. Pakenee, puolustautuu. Eikä se luotettava johtaja ole sellainen joka hutkaisee kun mieli tekee.
        ´
        Mä kuulun kans niihi, jotka yökkää kyl sen kimppuu joka lyö hevosta! SAUNAN TAAKSE SELLASET!
        Ja sit puhutaa, et "mä rakastan hevosia" ...tana...

        ..siltä, että tätä on yltiöpäisesti hakattu ja satutettu, että tää pelkää ihmisiä ja vetäytyy kuoreensa?

        http://irc-galleria.net/archive.php?nick=Vampirus&album_id=8381&page=0

        Ko. hevonen on erittäin seurallinen/sosiaalinen tapaus. Tarhassa kävelee perässä, tulee luokse, kun siivoan sen tarhaa, on se enemmän minun kanssani kuin tarhakaverinsa.

        Reilu 11kk:n yhdessäolon aikana olen joutunut hevosta oikaisemaan kaksi kertaa.


      • paronitar
        Kertomus kirjoitti:

        ..siltä, että tätä on yltiöpäisesti hakattu ja satutettu, että tää pelkää ihmisiä ja vetäytyy kuoreensa?

        http://irc-galleria.net/archive.php?nick=Vampirus&album_id=8381&page=0

        Ko. hevonen on erittäin seurallinen/sosiaalinen tapaus. Tarhassa kävelee perässä, tulee luokse, kun siivoan sen tarhaa, on se enemmän minun kanssani kuin tarhakaverinsa.

        Reilu 11kk:n yhdessäolon aikana olen joutunut hevosta oikaisemaan kaksi kertaa.

        tervehdys kertomus..

        eikös tämäkin herra vaikuta hirmu alistuneelta ja piestyltä :D ja tässä kyseinen eläin jota on tullut muutaman kerran kopattua luuvitosella päin näköä..


      • Romppuuh
        tilhi kirjoitti:

        Luulettekste todellaki, et hevoset tottelee kaikkia ratsastajia vaan sen takii et ne pitäis jokaista johtajana??? EI! Ne tietää mitä niiltä odotetaa. Ne sietää iha älyttömii juttui. Kymmenkunta eri ratsastajaa ridaa niillä joka päivä eikä kukaa samal taval. Kyl mä tiiän niitä ratsastajii jotka hakkaa hevosia heti ku ratsastuksenopen silmä välttää. HARVA TUNTIHEPO ELÄÄ TERVEENÄ VANHAKS!

        Horse is always right. Se, että hevonen satulavyötä kiristettäessä luimii, yrittää näykkiä, riuhtoa, potkia, johtuu todella usein kivuista. Se yrittää parhaansa mukaan päästä kivuista eroon. Kyllähän se huutaisi jos osaisi, mutta HEVOSET EIVÄT PUHU! Ne uskovat että ihminen ymmärtää, että HEI MUHUN SATTUU!!! Mut ei. Ihminen vaan lyö ja uskoo, et taas se hevonen koettelee rajoja. Jatkuva alistaminen on turhaa!!! Se, ettei ihminen vastaa hevosen "viesteihin" turruttaa hevosen. Se vetäytyy kuoreensa, ja yrittää olla mahd. paljon pois tieltä ja mahd. vähän vaivaksi. Ja sen ihminen tulkitsee niin, että nyt se hevonen tietää että minä olen lauman johtaja. SAIRASTA! SE ETTÄ HEVONEN ON ALISTUNUT IHMISEN PALVELUKSEEN ON SUURI LAHJA! SIITÄ EIVÄT LAHOPÄÄ IHMISET VAAN OSAA OLLA KIITOLLISIA! IHMISEN TÄYTYY OSATA RAKASTAA HEVOSTA SELLAISENA KUIN SEN KUULUU OLLA! VAPAANA!

        Hevonen lukee jatkuvasti ihmistä. Toimii ihmisen liikkeiden mukaisesti. Kommunikointi ei ole yksittäisiä liikkeitä, vaan loppumatonta virtaa. Hevosen ei tarvitse oppia ihmisten kieltä vaan ihmisten hevosen kieli. ....tana....

        takapään tarjoilu... Johtuu siitä että hevosta on kohdeltu kaltoin. Joku on lyönyt sitä päähän, eikä hepo sitä unohda. Se väistää. Pakenee kipua kääntymällä. Pelkää että mäiskäiset. MIETTIKÄÄ NYT HALUISITTEKSTE PALVELLA JOTAKUTA JOKA LYÖ, KUN SUA SATTUU, ALISTAA ALISTAA ALISTAA, HUUTAA JA SATUTTAA VAI SELLAISTA JOKA HALUAA OLLA SUN KAVERI, KUUNTELEE, ROHKAISEE JA ON TUKENA???

        Ja siitä, että hevonen tarvitsisi oman ihmisen. EI EI EI! Hevonen tarvitsee oman, LUOTETTAVAN johtajan. Jos ei ihmisjohtaja ole hevosen mielestä tarpeeksi luotettava niin hepo tekee omat ratkaisut eri tilanteissa. Pakenee, puolustautuu. Eikä se luotettava johtaja ole sellainen joka hutkaisee kun mieli tekee.
        ´
        Mä kuulun kans niihi, jotka yökkää kyl sen kimppuu joka lyö hevosta! SAUNAN TAAKSE SELLASET!
        Ja sit puhutaa, et "mä rakastan hevosia" ...tana...

        Etenkin Tilhi, lue tää!
        Kun mä kiristin yhen tuntihepon satulavyötä, ja se alko heti purra karsinan oven reunaa. Mä kiristin satulavyötä ihan reikä kerrallaan. Se ei kuule voinu sattuu. Se alottaa sen heti, kun alottaa satulavyön kiristämisen. Se ei kyl ikinä näyki ihmistä.

        P.S. Mikä avuks?


      • huolestunut23
        Romppuuh kirjoitti:

        Etenkin Tilhi, lue tää!
        Kun mä kiristin yhen tuntihepon satulavyötä, ja se alko heti purra karsinan oven reunaa. Mä kiristin satulavyötä ihan reikä kerrallaan. Se ei kuule voinu sattuu. Se alottaa sen heti, kun alottaa satulavyön kiristämisen. Se ei kyl ikinä näyki ihmistä.

        P.S. Mikä avuks?

        Romppuuh: Omalla lämpösellä sama homma. Rupeaa luimisteleen ja irvisteleen heti ku rupeen satulaa laittamaan, oon seuraillu sitä nyt vähän aikaa enkä usko (aluksi ajattelin) että kyse on juonittelusta/mielenosoituskesta. Nyt on alkanut luimimaan vain selästä ja/ kyljistä harjatessakin joten luulen että kyse on siitä että hevonen on jotenkin kipeä.. Hevonen on muuten tosi kiltti vaikka välillä hieman diivailee ;D Vaivaa asia, joten en ole viitsinyt ratsastaa enempää, etten satuttaisi hevosta tarpeettomasti jos se on jostain syystä kipeä.


      • Hevosetovathevosia.
        Romppuuh kirjoitti:

        Etenkin Tilhi, lue tää!
        Kun mä kiristin yhen tuntihepon satulavyötä, ja se alko heti purra karsinan oven reunaa. Mä kiristin satulavyötä ihan reikä kerrallaan. Se ei kuule voinu sattuu. Se alottaa sen heti, kun alottaa satulavyön kiristämisen. Se ei kyl ikinä näyki ihmistä.

        P.S. Mikä avuks?

        Murr! Ärsyttää kun täälläkäy ihmisiä latelemassa neuvoa, josta ei ole 100% varma !
        Hevoset ovat erinlaisia, ehkä jos omat hevosenne tottelevat pelkästä EI! sanasta niin ok. ehkei kaikki. Itse joudun uutta risteytysponiani ojentelemaan tuon tuosta, kun poni uhkailee ja luulee niin olevansa jotain. Tämäkään ei tykkää satulavyön kiristämisestä, mutta teen niin hellästi kun sen voin reikä kerrallaan ja taukoja. Jos heppa näykkäisee minua läppäsen takaisin, tottai sitä vituttaa mut minkäs heppa tekee kun minä määrään. Jos juoksutan sitä tai teen NH-harjoituksia se saattaa nousta minua vasten pystyyn jolloin joudun taas karjaisemaan ja näpäyttämään sitä. Ratsastaessa tämä pukittelee jolloin, jos pysyn selässä karjun sille täysiä "JUMALAUTA!" ja lyön raipalla montakertaa kunnes se lopettaa, oppii tietämään että sattuu jos tekee noin. Hevoset eivät mene rikki tästä. Joka kerta kuitenkin se on korvat höröllä minua vastassa. Hevoset eivät ole pitkävihaisia, niistä tulee vain varmoja ja turvallisia hevosia jos niille näytetään selvästi missä raja kulkee ja niillä on johtaja eli ihminen joka tietää mitä tekee.

        Uskokaa tai älkää, omat on valintanne, mutta oma mielipiteeni tästä asiasta on, että hevosia ON kuritettava ja rangaistava väkivallallakin (muistakaa hevoset ovat hevosia ei ihmisiä, väkivalta on sallittu hevoslaumassa). Mutta toki jos on herkkä hevonen joka kuuntelee ja tottelee sanomisia turha sitä on ruveta lyömään, mutta USEIMMAT hevoset/ponit TARVITSEVAT kunnon kurin. Omaa poniani läppäisen, jos olevan vaikka laittamassa jalustimia alas ja se lähtee kävelemään niin rinnuksiin ja sanon "SEISO", on alkanut pysyä paikoillaan, tämän toiminnan avulla harjattaessa ja selkään nousussa.


      • hevosetovathevosia..

        Tämä on aika totta, vaikka saattaa kuullostaakin raa'alle niin herranjumala ne hevoset potkii toisiaan siel tarhassakin! Jos toinen hevonen jota toinen on potkaissut ja se haluaa pitää asemansa ni tottakai se potkaisee takaisin, siksi hevonen pitää sitä ihan luonnollisena asiana jos ihminenkin potkaisee sitä...koittakaa ymmärtää ne ei ajattele et olemme ihmisiä ja toimimme eritavalla vaan ne ajattelevat ja tulkitsevat meitä kuin toisiakin hevosia, toimikaa sen mukaan!


      • Anonyymi

        ET TODELLAKAAN POTKAISE HEVOSTA VAIKKA SE YRITTÄISI POTKAISTA SINUA KUN HAKKAAT SITÄÄ RIIMUNNARULLA KUN SE HETKEKSI PYSÄHTYY TOIVOTTAVASTI HEVOSESI SAA PIAN UUDEN HYVÄN KODIN ENNEN KUIN HAKKAAT SEN KUOLIAAKSI SINÄ SENKIN PIENI...


    • paronitar

      se että tallisi hevoset tottelevat omistajaa kun hän karjasee, johtuu siitä että tietävät seuraavan vaihees sattuvan..

      älkää hyvät ihmiset menkö joka asiasta hevosta läpsimään (eli "älä näyki"*läps* älä mee mun ohi *läps* älä kaiva*läps*) tällä ette saa kuin vihaisen hevosen. tästä on myös elävä esimerkki.

      jos hevosta pitää rankaista se tehään kerralla niin perusteellisesti (en siis tarkota 15 min hakkaamissessiota) että muistaa vielä seuraavanakin päivänä mitä seuraa jos tekee jotain väärää.

      tähän mennessä (20 vuotta hevosuraa takana) on tullut vastaan 3 hevosta, joita on saanut komentaa kovalla kädellä (siis versiona piiska laulaa ja kovaa). muilla on riittänyt vähempi, mutta selkeä rangaistus.

      omani mm tönii päällään päävehkeitä laitettaessa tästä on järjestelmällisesti rangaistu "luuvitosella" eli olen koppassu sitä nyrkillä turpaan, kerran se on mua potkassu höseltäessään (pesin jalkoja). tuolloin oli vielä ori niin potkasin huoletta sitä munille. tänä päivänäkin ( 2 vuotta tapahtuneesta) jos ei takaset pysy maassa jalkoja hoidettaessa riittää muistutukseks että tökkää sormella mahan alle. nykyään yleinen huomautus (joka tehoaa) on per**le, jonka jälkeen ruuna tietää että tulee kovempi rangaistus jos ei oo kunnolla.

      aloittajalle vielä: ota seuraavalla kerralla pitkä piiska tai riimunnaru mukaan kun menet viemään heiniä, aja ruuna pois heinäkasalta, eli sinä syöt ensin sitten vasta on ruunan vuoro. sama pätee karsinaan ruokittaessa(kaurat yms). sillä laumassakin johtaja syö ensin...

      • joku vaan

        Totta!


      • Madde

        Toivottavasti joku potkasee sua sukuelimille ja KOVAA!!


    • ...minä

      Itselläni on hoitohevosena 7-vuotias sh-tamma, jota ei varsana ole opetettu tavoille. Rankaisuna käytän todella vihaisen kuuloista EI:tä. Jos se ei tunnu auttavan, tarraan päitsistä kiinni, laitan sormen pystyyn ja huudan EI. En siis lyö, mutta tämä on kovempi keino kuin pelkkä huutaminen. Hevosen silmistä näkee että sitäkin jo vähän pelottaa jos tarraa päitsistä kiinni. Hyvimpä se on sitten taas vähän aikaa tällaisen jälkeen käyttäytynyt.

      • pomo ja pysyy sellaisena

        Joo ja joku kaunis päivä se kyllästyy riimussa roikkujaan ja puree tai jotain muuta.

        Pidempivaikutteisempia tuloksia saat komentamalla kerran oikeasti kovaa.

        Kun komentaa näin:
        Hevonen puree PAM *piiska* ärähdys, hetken katsekontakti ja heti rennoksi, rauhoittuminen ja hommaa jatketaan normaalisti ja puhellaan tavalliseen tapaan. Sama toistuu, hevonen puree PAM *piiska* ärähdys, pidempi katsekontakti ja heti rennoksi ja rauhoitutaan ja taas jatketaan normaalisti. Yleensä jo ekalla kerralla tajuavat.

        Hakkaaminenhan poikkeaa tästä niin, että hevosta lyödään usein ja kovaa ja huudetaan ja sen jälkeen tiuskitaan, revitään ja kiskotaan. Ilman rauhoittumista.

        Kun rauhoittuu ja normalisoi tilanteen, niin hevoselle ei jää sitä pelokasta tilannetta päälle, vaan se tietää, että sinä olet hyvä, et paha, mutta pomo kuitenkin ja oppii pian käyttäytymään kivasti sua kohtaan.


    • Romppuuh

      Hevosta pitäisi minun mielestäni sanomalla tiukka EI! Ei tämmöinen "ärrärräyh!" auta paljon mitään! Hevonen ei ymmärrä ihmiskielen sanoja!

      • -veine

        Paronitar, Kertomus, Flikka... Tuntuvat enempi hevosihmisiltä kuin nämä muut "ei saa läpsiä iik" tyyliin kirjoittajat.
        Meillä tallilla 20 tuntihevosta, lähes jokainen näistä aloittelijoilla menevistä luimii satuloidessa, eikä johdu kivusta. Asiaan puututaan yleensä (sillä aina paikalla ei ole meitä jotka sitä hevosta uskaltavat/osaavat komentaa). Sitten on näitä tyhjäpäitä jotka keksivät omia riehumisia ja juttujaan, yrittävät lähteä käsistä "kokeilumielessä" (kunnon nykäsyn ja parin naru turvan ympäri tehdyn pysähdyksen jälkeen ovat ku eivät ikinä olis ollukkaa), ja niitä jotka muuten vaan ovat tyhmiä. Yhdellä oli tapana aina portilta lähteä pukkilaukalla käsistä. Siinä useamman kerran sai kipeät sormet, eikä naru turvan ympärillä auttanu. Otinpa pollen muutaman kerran orikuolaimella sisälle parin portistatuloharjotuksen kerta, eipä ole sen jälkeen yrittänyt lähteä käsistä.
        Eräällä pollella oli tapana (tasan 2 kertaa) istua kengittäjän päälle kun se takajalkoja kengitti. Kengittäjä otti raspin ja tökkäs piikillä persiisiin kun seuraavan kerran yritti istua. Ei ole polle sen jälkeen istunut keng. päälle, sievästi pysynyt paikallaan. Aamuruokkiessa yks tamma hösää, huutaa ja kuopii minkä ehtii, ja kerran on saanu selkäänsä multa aamukaura-astian kanssa eikä oo enää ovella vastassa luimimassa ku meen ruokkiin, vaan sievästi odottaa karsinan toisella laidalla.
        Yhtä jäärää vaan ei oo saatu kuriin. Oliskohan noin 7v. pv ruuna, oikeen piru. Luimii, potkii, tarjoaa persettä karsinassa, yrittää lähteä käsistä..ei kukaan halua olla sen kans tekemisissä ku se on niin inhottava. Sitä ei oo saatu kuriin vaikka omistaja on sille antamut kunnolla selkään jo useamman kerran, se pari päivää on sievästi ja sitten aivan ku unohtais koko selkäsaunan ja karkaa taas karsinasta tai puree hoitajia. Sen kans mulla on jo "mitäväliä" asenne. Eikä sekään auta. Toivon vain että ko. hepo myytäis tallilta niin olis yks huoli vähemmän. Sen kanssa ei vain pärjää.

        Vaikka se hevonen sen kärpäsen tunteeki, ei se meinaa ettei sitä saa komentaa. Meillä ei ainakaan auta pelkkä karjuminen ku parin kanssa, muille pitää kirkastua ihan raipan kera. Mutte eipä meillä oo ulkona yritettykään ihmistä potkia tai ajettu takaa, liiskattu seinään tai muuta. Paitsi ehkä nämä uusimmat tulokkaat jotka ei vielä tallin tapoja osaa (ja pakko sanoa että voi he**etti mitä käytöstavattomia kopukoita sinne tuleekin! Ku suoraan seinästä revittyjä). Lähinnä se on sitä et tuo peruskalusto on vapaapäivän jälkeen täynnä virtaa ja testaavat mikä siinä on narun päässä milloinki.


      • pomo ja pysyy sellaisena

        Mitäs kieltä se Ei sitten on, jos ei ihmiskieltä..? Ärrärräyh tuskin on mikään sana, mutta ei on ihmisten kieltä, jota siis sinun mukaasi hevonen ei ymmärrä..

        Sitä paitsi miten tiukka ei auttaa siinäkään tilanteessa, kun nuori ori tulee päälle vaikkapa vaan ihan leikkimielellä?


    • pomo ja pysyy sellaisena

      Kukaan ei voi sulle sanoa, että kaikkia hevosia komennetaan samalla tavalla. Mulla on tallissa 4-v sh-ori ja 8-v lv-ruuna. Ruunalle ei tarvitse kuin ärähtää kevyesti, niin se tietää jo paikkansa, kovempi komennus ja ruuna lähtee paikalta. Oria taas komennettava kovemmalla kädellä.

      Kun sellainen minkä kokoinen hevonen tahansa käy IHMISEN päälle, on siitä leikki, karjahdukset ja läpsäytykset kaukana. Minä olen ottanut säännöksi, että olen hevoslaumani pomo ja pomoa ei potkita tai purra. Laumassa alempi arvoinen tulee purruksi ja potkituksi, ylempi arvoinen puree ja potkii. Jos tahtoo olla arvokkaampi, kuin hevonen (laumassa siis, nokkimisjärjestyksessä) tulee hevosen kunnioittaa sua. Ja se taas on hankittava samalla tavalla, kuin hevoslaumassa.

      ihmisellä ei ole pitkiä ja voimakkaita takajalkoja, joilla potkia, etujalkoja joilla lyödä tai hampaita, joilla purra, joten meillä on kädenjatkeena raippa, joka korvaa nuo kaikki puutokset. Raippa ei ole rankaisuväline missään nimessä ratsastaessa, eikä muutenkaan. Sen avulla muistutetaan hevoselle, missä on hevosen paikka. Raippa on ihmisen potkivat takajalat, huitovat etujalat ja purevat hampaat.

      Raipalla ei kuulu päivittäin hakata hevosta verille, ei edes viikottain. Sitä käytetään, kun tarvitsee ja kun sitä käytetään, sitä käytetään. Tarkoitan, että jos haluat, ettei hevonen pure sinua tai hyökkää kimppuusi, sinun tulee näyttää hevoselle, että tällainen käytös ei ole sallittua. Iso hevonen, joka pitää pientä ihmistä alempiarvoisena, on vaarallinen.

      Kun hevonen laitumella puree tai potkii, se on AINA ajettvava pois ihmisen luota. Ihan joka kerta ja mielellään niin, että siihen sattuu (vrt: hevoslauma, alempi käy pomon tielle, pomo puree, potkii ja repii niin kauan, että toinen pääsee karkuun). Kun se lopettaa tämän ja tulee alistuen luoksesi, se otetaan kiinni tai sitä kehutaan tai sille tehdään se mitä tultiin tekemäänkin.

      Kun hevonen on tallissa, vaikkapa käytävällä kiinni ja puree, kun ohitat sen, se vaatii salamannopeita refleksejä, eli silmä silmästä ja hammas hampaasta. Se puree, sinä komautat. Minä huitasen turvalle, nenänpieleen jotta lämähtää. usein tarvii toistaa äänen kansa, mutta oppii. Koskaan ei ole mun hepat tulleet päästään aroiksi. Jos taas potkaisee, minä potkaisen takaisin. Tietääpä, ettei pomoa potkita, kun pomo potkii takaisin.

      Hevoslaumassa, jossa vaalii rauha ja järjestys kaikki on rentoja ja pystyvät kyllä kulkemaan toistensa ohi ja olemaan vierekkäin ongelmitta. Tähän on pyrittävä myös ihminen-hevonen suhteessa. Sellainen tilanne, jossa kummankaan ei tavallisessa normaalitilanteessa tarvitse pelätä toistaan.

      Silloin roimitaan, kun tarvii ja roimitaankin sitten kunnolla, kun ei tarvi, ei roimita.

      Hevonen, joka on päässyt niskan päälle, on saatava ruotuun ja heti. Sitä on kohdeltava kuin hevosta yleensä, mutta siltä ei saa sallia sellaista ilkeilyä, kuten pureminen, potkiminen, päälle kävely jne. Se pidetään ruodussa niin, että väärin tehtyään se palautetaan sijoilleen kovalla kädellä ja taas toimitaan rauhassa ja rentona. Pian se huomaa, että okei, jos teen väärin, tuo puree, mutta vaikka teen väärin ja tuo komentaa, en silti kuole. Jos se puree ja minä väistän ja olen sen jälkeen kiltti, on kaikki taas hyvin.

      Enemmän ihmisiä inhoaa ne hevoset, joita läpsitään jatkuvasti. Mieti itse, joku koko ajan nipistelee sua, eikö ärsytä?

    • MoikkaMoiMoikka

      Hevosellehan saa korottaa ääntään mutta ei sais karjua, tai riipuu siitä miksi on rangaistava. Mut kun pitäis kans muistaa kiittää ja rohkaista.

    • ..::eMILY::..

      Älä hyvä ihminen karju hevoselle, seurauksena on kiukkuinen, tottelematon ja äkäinen hevonen jos rankaiset sitä ilkikurilla (esim. jos hevosen ei nyt just mee tölttiä, sun pitää kerran kovaa pyytää ja pitäis tapahtua, se on hevosellekkin kurjaa kun sä koko ajan sitä pyydät tölttiin.) Jos haluat sä hevosta rangaista sun täytyy vaan koroittaa hiukan ääntä ja sanoa ei!! On ihan kauheeta rääkkiä jos lyö raipalla kokoajan ja karjuu.!! RAIPPA EI OLE KURITUSVÄLINE, SE ON PIKKUISTA KUTITTAMISTA VARTEN ETTÄ SAISI VAUHTIA LISÄÄ!! RAVEISSA VOI JOKU LÄISKIÄ HEVOSTA RAIPALLA KOVAA, MUTTA EI SE TARKOTA ETTÄ PITÄÄ RANGAISTUKSEKSI LÄISKIÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Feg

        Eikö kannattaisi ensin etsiä syy sille, miksi hevoset eivät ole kunnolla? Ei välttämättä riitä, että 'kun niitä ei ole varsana opetettu'. Miksi hevonen ei kunnioita sinua? Miksi pieni huomautus ei riitä? Ainakin minun hoitohevoseni jos näykkii tai luimii, päitsistä kiinniottaminen ja mulkaisu riittää. Se loppuu heti siihen.

        Miksi hevoset luimivat tai potkivat ruokaa antaessa? Ne puolustavat ruokaansa tai pelkäävät, että otat sen niiltä pois. Onko ruuna kokenut jotain pahaa ruokaa antaessa? Esimerkiksi juuri tuota lyömistä. Tai sitten ruuna on oppinut, että luimimalla ruoan saa nopeammin.
        Pelkäätkö, kun viet niille ruokaa? Hevoset aistivat pelon, ja jotkut toimivat vähän kuin hyväksikäyttäen sitä. Minusta netissä puhuminen ei lopeta hevosten huonosti käyttäytymistä, ajan kanssa ne jopa pahentuvat. Tuollainen potkiminen on jo vaarallista, joku kaunis päivä tulee kaviosta päähän ja henki veks. Suosittelisin kääntymään asiantuntijan puoleen, joka neuvoisi paikan päällä eikä täällä netissä.


    • kauhistunut!

      en ymmärrä ollenkaan näitä neuvoja että "hevonen ei tottele jos sille vain sanoo "ei", läppäse ryntäille nii se oppii" enpä usko että asia on noin helppo! hevosia ei saa koskaan lyödä! minulla itselläni on kokemusta, ystävälläni oli hevonen joka oli hermostunut ja säikky. Kun se ei sitten kavioiden puhdistuksen aikana ollut paikallaan vaan veti kavionsa pois ja potkaisi, ystäväni läpsi sitä, minkä seurauksena hevonen vain säikähti lisää! ja sen jälkeen oli vaikeaa edes KOSKEA sen jalkoihin-sillä se muisti että sitä lyötiin! omalla hevosellani toimii se kun sanon sille vain tiukasti "ei", jos se ryntäilee, olen päättäväinen, näytän siis vain sille että kuka on pomo. ei siinä tarvitse mitään turhaa väkivaltaa. hevosethan OVAT herkkiä olentoja. Näytä hevosellesi kuka on pomo, ystävällisyydellä mutta päättäväisenä voitatkin hepan luottamuksen, jonka jälkeen se koittaa tehdä niinkuin toivot.

      • heppanainen

        itse olen harrastanut heppoja ja kovapäisiä poneja reilut 14 vuotta. on eri asia komentaa äksyä, näykkivää hevosta, arkaa, säikkyä hevosta ja agressiivista, ihmisiin luottamuksensa menettänyttä hevosta. en rupea kuitenkaan ketään neuvomaan noiden arvaamattomampien hevosten käsittelyssä sillä seuraukset voivat olla suuria väärin käsiteltäessä, mutta perus uhittelut hoituu lyömättä ja huutamatta. paras tapa on reagoida heti ja voimakkaasti säpsähtämällä. kun hevonen luimien yrittää näykätä tai hyökkää kohti tai runnoo seinään niin voimakas hevosta päin suuntautuva säpsähdys vaikka kädet ilmaan vieden ja itse ryhdistäytyen. hevonen kavahtaa reaktiota ja suuntautuu itse pois päin ihmisestä. kun tilanne on ohi, tulee taas käyttäytä rauhallisesti ja tasaisesti. jos hevonen ei ole säikky ja raippaa osaa käyttää niin pureminen eli pieni raipalla näpäytys on luonnollinen tapa komentaa vikuroivaa lauman jäsentä. mutta tilanne on nopeasti ohi eikä uhittelua pidä itsekään sen jälkeen jatkaa.


      • yli 20v kokem
        heppanainen kirjoitti:

        itse olen harrastanut heppoja ja kovapäisiä poneja reilut 14 vuotta. on eri asia komentaa äksyä, näykkivää hevosta, arkaa, säikkyä hevosta ja agressiivista, ihmisiin luottamuksensa menettänyttä hevosta. en rupea kuitenkaan ketään neuvomaan noiden arvaamattomampien hevosten käsittelyssä sillä seuraukset voivat olla suuria väärin käsiteltäessä, mutta perus uhittelut hoituu lyömättä ja huutamatta. paras tapa on reagoida heti ja voimakkaasti säpsähtämällä. kun hevonen luimien yrittää näykätä tai hyökkää kohti tai runnoo seinään niin voimakas hevosta päin suuntautuva säpsähdys vaikka kädet ilmaan vieden ja itse ryhdistäytyen. hevonen kavahtaa reaktiota ja suuntautuu itse pois päin ihmisestä. kun tilanne on ohi, tulee taas käyttäytä rauhallisesti ja tasaisesti. jos hevonen ei ole säikky ja raippaa osaa käyttää niin pureminen eli pieni raipalla näpäytys on luonnollinen tapa komentaa vikuroivaa lauman jäsentä. mutta tilanne on nopeasti ohi eikä uhittelua pidä itsekään sen jälkeen jatkaa.

        kuinka hevoset "komentaa" toisiaan laumassa, siitä on herkkyys kaukana.
        Itse kyllä läppäsen kämmenellä jos on syytä ja ei satu olemaan raippaa kädessä, raippa on tehokas sillä ei tartte edes lyödä vaan vähän näpäyttää ja joskus riittää pelkkä raipan näyttäminenkin.
        Joskus esim takakavioita putsatessa/kengittäessä hevonen alkaa polkemaan ja tempomaan jalkaansa ja se ei ole välttämättä vikurointia vaan siihen voi olla syynsä esim sontahätä, pullat kun on pyöräytetty niin homma sujuu sen jälkeen huomattavasti helpommin.


    • ssssssssssssssssssss

      Inhoan kun ihmiset huutavat hevosille! Niistä saa näin vaan hermoheikkejä. Tottakai olen sitä itse joskus ajattelemattomasti harrastanut, mutta sellainen turha jatkuva kovaan ääneen uhoamin hevoselle on turhaa, ei hevonen sitä ymmärrä!!
      Hevosen pitäisi kunnioittaa ihmistä, ja kunnioituksen saa kun luo hevoseen luottamuksen. Ja hevonen ei luota sinuun, jos olet jatkuvasti agressiivinen. Parasta olisi käyttäytyä rauhallisesti ja ottaa riimunnaru mukaan, jota pyöräytät hevosen turvan edessä jos hevonen tekee jotain väärin.
      On harmillista, jos häiriökäyttäyminen on jo saanut alkunsa, sillä sitä on vaikea kytkeä pois ja vaatii että jokainen ihminen komentaa heppaa samalla tavalla. Parasta ruokintatilanteessa olisi, että heppa saa heinät vasta kun käyttäytyy kunnolla. Ajoitus on tärkeä, ja vaatiikiin juuri samaa toimintaa jokaiselta ruokkijalta. Mutta älkää ikinä hakatko hevosianne, koska miksi hevonen luottaisi sen jälkeen ihmiseen joka hakkaa sitä? Hevonen ei ole tyhmä. Tottakai ymmärrän äärimmäisessä tilanteessa raipalla näpäytyksen. Mutta en ainakaan hyväksy sitä, että mennään karsinaan tai tarhaan lyömäään, joka on hevosen koti ja turvapaikka.

    • jaanapohjola

      Parempi olisi käsitellä hevosia niin, että niillä olisi edellytykset tehdä oikein. Eläinkoulutuksessa rankaisua on hankala käyttää, koska usein se tulee liian myöhään, jolloin eläin ei tiedä mistä sitä rankaistaan. Lisäksi hevonen "tottuu" pikku hiljaa koviin otteisiin ja turtuu, eikä lopulta reagoi mihinkään. KÄy lukemassa lisää hevosjuttuja blogistani: http://elainkoulutus.wordpress.com/
      Tutustu myös oikeaoppiseen hevosen käsittleyyn vaikkapa lukemalla Tuire Kaimion hevoskirja.

      • peisik

        että eläinkoulutuksessa jos eläin tekee väärin niin sitä palkitaan?? Jos kerran ei saa rangaista????
        Eikös eläin koulutuksessa esim jätetä antamatta se herkkupala jos eläin tekee väärin, eikös se ole rangaisemista sekin?
        Minua jos hevonen yrittää potkaista tai näykkäisee niin mitä siinä teet muuta kun annat takaisin, niinhän ne hevosetkin tekee toisilleen.
        Tuossa edellisessä tekstissä joku kirjoittaa että "ei pidä mennä hevosta lyömään tarhassa tai karsinassa"..
        hevosta joutuu käsittelemään myös karsinassa kuten myös tarhassakin ja jos siellä hevonen käyttäytyy juuri niin kuin edellä mainitsin eli yrittää purra tai potkaista niin kyllä siellä on annettava välittömästi takaisin, mutta en nyt tarkoita hakkaamista! Olenpa nähnyt senkin ihmeen kun kerran hevoseni luo tuli joku ihmeen "kuuluisa hevosten kouluttaja"..kyllä tuli kantapäitä kylkiin ja lujasti, remmiä ja kiroilua, oikein hevosnainen..oli pakko keskeyttää, sanoa kiitos ja näkemiin, ei tartte tulla enää toiste. Oli vielä kiltein ja säysein hevonen mitä ikinä ollut.
        Mulle vaan annettiin vihje että kutsupas sieltä asiantuntija hevosesi luo, liekö ollut taka-ajatuksena se että näkisin kuinka tähän maailmaan mahtuu kaikenlaista "hevosenkouluttajaa".


    • ...

      Mieti, mitä hevoset laumassa tekee jos alempiarvoinen potkaisee ylempiarvoista? Pöllyttää niin että karvat irtoaa! Meidän hepoille karjaistaan, jos on kyse vain esim. pelleilystä kavioiden puhdistuksessa tai näykkimisestä. Siinä vaiheessa, kun hevonen puree, potkaisee tai hyökkää päälle on kovat keinot sallittuja. Kyllä, olen potkaissut poniani, kun se loimitustilanteessa potkaisi minua mahaan. Eikä siinä ole mielestäni mitään väärää. Niin kauan, kun et pahempaa selkäsaunaa anna, kuin toinen hevonen siinä tilanteessa voisi antaa, et tee mitään väärää.

    • ...

      Lisäisin vielä, että kaikkein paras tilanne on, jos pystyt ennaltaehkäisemään ikäviä tilanteita hankkimalla hevosen kunnioituksen esim. pyöröaitausharjoituksilla. Onnistuu myös kentästä erotetulla pienemmällä alueella. Mutta ilman turvallista, suljettua aluetta on aika vaikeaa opettaa hevoselle mitään, tai ainakaan täysipainoisesti. Meillä ikävä kyllä ei ole kenttää tai muuta vastaavaa tilaa, joten koulutukseen ei ole ollut mahdollisuuksia.

      • ,kkhbj

        Parhain tapa tosiaan on hankkia se kunnioitus/luottamus, että hevonen ei edes harkihe tekevänsä mitään, mistä pitää sille ärähtää. Mutta itse olen kyllä siihen tulokseen tullut, että jos hevonen oikeasti käy päälle (kirjaimellisesti) niin kyllä minä ainakin lätäsen raipalla mitä kädestä lähtee. Valitettavaa, mutta mieluummin kerran lyön raipalla hevosta kunnolla (oikeissa vaaratilanteissa) kuin, että menisin kuolemaan sen takia, koska "en halunnut näyttää kumpi meistä on pomo". Tuollasissa tilanteissa ei yleensä karjuminen auta, ihan omakohtasia kokemuksia on. Mutta tuollastahan ei tapahdu, jos molemmat luottaa toisiinsa ja hevonen pitää sua pomonaan.


      • kitarisat
        ,kkhbj kirjoitti:

        Parhain tapa tosiaan on hankkia se kunnioitus/luottamus, että hevonen ei edes harkihe tekevänsä mitään, mistä pitää sille ärähtää. Mutta itse olen kyllä siihen tulokseen tullut, että jos hevonen oikeasti käy päälle (kirjaimellisesti) niin kyllä minä ainakin lätäsen raipalla mitä kädestä lähtee. Valitettavaa, mutta mieluummin kerran lyön raipalla hevosta kunnolla (oikeissa vaaratilanteissa) kuin, että menisin kuolemaan sen takia, koska "en halunnut näyttää kumpi meistä on pomo". Tuollasissa tilanteissa ei yleensä karjuminen auta, ihan omakohtasia kokemuksia on. Mutta tuollastahan ei tapahdu, jos molemmat luottaa toisiinsa ja hevonen pitää sua pomonaan.

        "Tuollaisissa tilanteissa ei yleensä karjuminen aut, ihan omakohtaisia kokemuksia on"

        Kylläpähän karjuminen auttaa, sehän riippuu hevosesta, ihmeellistä yleistämistä jos oma/omat hevoset ei karjumiseen reagoi niin sitten yleistetään että se ei tehoa muillekaan.
        Ehkä karjaiset liian hennolla äänellä, hevonen kyllä reagoi, ainakin meillä kun karjaisee niin että linnut putoo puista, perrrrrrkele sana on hyvä kun on monta ärrrääää :)


    • mietikkää

      Senku lyöt hevosta täysillä ja hevosesta tulee todennäköisesti todella vihainen ja arvaamaton raivotar! Hevosta ei kannata rankaista lyömällä, se on ensinnäkin turhaa ja hevosesta saattaa tulla agressiivinen. Karjuminen tehoaa joskus, ainakin hetkellisesti. Itselläni on englannin täysiverinen, joskus todella hankala hoitaa, juuri näykkimisen ja tuollaisen takia. Jos se puree tai näykkii, saatan läpsäistä sitä kaulalle tms. En kannusta lyömään, mutta läpsäytys tehoaa ainakin omaani.
      Hevonen tosin aistii kärpäsenkin ihollaan, ja pystyy ravistamaan sen pois yhdellä lihaksen pienellä liikkeellä, niin kuvittelepa sitten kun ihminen tulee ja lyö avokämmenellä kaulalle tai lavoille... Auts. Miettikää miten rankaisette.

      • atlatl

        ...mielestäni tehokkain tapa on se jota hepat itse harrastaa.
        Jos joku on tuhma,sitä purraan tai ajetaan peräti laumasta.
        Ihmisillä tämä vastannee vaikkapa tökkäystä vatsanahkaan tai muuta puremaa jäljittelevää elettä.
        Joskus voi tehota äkillinen,kova ääni:EI! Tai kova tssss...(muistuttaa käärmeen sihahdusta)
        Joskus äkillinen kova kosketus.

        Joskus riittää ns luottamusharjoitukset.
        Tsekatkaa netistä noiden hevoskuiskaajien metodeja.

        Hevoset ovat yksilöitä ja jokaiselle ovat omat keinonsa.
        Mutta mitään pieksäjäisiä EI saa harrastaa. Se osoittaa vain omistajan mielenlaadun muille tosi tehokkaasti:Idiootti!


      • trrrreee
        atlatl kirjoitti:

        ...mielestäni tehokkain tapa on se jota hepat itse harrastaa.
        Jos joku on tuhma,sitä purraan tai ajetaan peräti laumasta.
        Ihmisillä tämä vastannee vaikkapa tökkäystä vatsanahkaan tai muuta puremaa jäljittelevää elettä.
        Joskus voi tehota äkillinen,kova ääni:EI! Tai kova tssss...(muistuttaa käärmeen sihahdusta)
        Joskus äkillinen kova kosketus.

        Joskus riittää ns luottamusharjoitukset.
        Tsekatkaa netistä noiden hevoskuiskaajien metodeja.

        Hevoset ovat yksilöitä ja jokaiselle ovat omat keinonsa.
        Mutta mitään pieksäjäisiä EI saa harrastaa. Se osoittaa vain omistajan mielenlaadun muille tosi tehokkaasti:Idiootti!

        jotka hevostaan "kouluttaa" ilman ärräpäitä?? Vaikka hevonen kärpäsen tuntee ei se sille temppuilua salli!! mäkin sen kärpäsen tunnen mutten silti saa ktään kadulla alkaa potkia... kun takakaviosta saa vaikka pieneltäkin ponilta niin perkeleee ja kyllä läks poni!ei montaa kertaa tarvi niin jo löytyy kunnioitusta.Näin ne huonot tavat lähtee. Erityisesti niille jotka on sitä EISAALÄPSIÄJAHUUTAA!!


      • shetuori
        trrrreee kirjoitti:

        jotka hevostaan "kouluttaa" ilman ärräpäitä?? Vaikka hevonen kärpäsen tuntee ei se sille temppuilua salli!! mäkin sen kärpäsen tunnen mutten silti saa ktään kadulla alkaa potkia... kun takakaviosta saa vaikka pieneltäkin ponilta niin perkeleee ja kyllä läks poni!ei montaa kertaa tarvi niin jo löytyy kunnioitusta.Näin ne huonot tavat lähtee. Erityisesti niille jotka on sitä EISAALÄPSIÄJAHUUTAA!!

        Eli onko tässä kyse kunnioituksesta:
        Kaverini shetu-orin kun laittaa kiinni, se alkaa satulaa laittaessa nykyisin
        pukittelemaan, nousee pystyyn ja kääntää takapään ihmisiä vastaan!
        Sitä on meidän jo tosi hankala käsitellä, kun tuota tekee.
        Emme usko et kyse on satula-pelosta, koska satula on rungoton(=ei hierrä), se ei ole ennen pelännyt
        satulaa, eikä sille ole mitään käynyt satulan kans. Sit ku satula on saatu paikalleen
        ja alkaa kiristämään vyötä ni aika lailla rauhottuu mut uhittelee vähä silti.

        Nyt kaverrin sisko oli menny laitumelle sen luo ni oli käyny päälle!
        Ratsastaessa on kiltti, virkeä ym., mut käsitellessä/laitumella uhittelee. Puree, potkii ja muuta.
        Voiko siitä olla haittaa että laitumella irtona juoksuttaessa se innostuu, jolloin 'paetaan' reunaan ettei
        poni tule päälle. Onko oppinut että me pelättäs sitä?


      • huh huh

        tuossa et ihminen sais lyödä heppaa rautakangella et sais aikaan saman ku toisen hevosen potku... kuulemma ihan fakta ja en ihmettele. en sano et ruvetkaa hakkaa hevosia mut ei se heppa ihan heti rikki mene.

        ja sit sellaista asiaa et kun heppa tietää mistä rangaistus tuli niin sille ei jää pelkoa. ja rangaistuksen pitää olla "järkevä". jos pään arka hevonen näykkii, en todellakaan lyö sitä päähän! otan kiinni sieranten yläpuolelta kädellä ja odotan että hevonen rauhoittuu. toiminut yllättävän hyvin. hevoselle ei jää pelkoa mutta se ei pidä aran paikan koskemisesta. jos kyse on täysin kunnioituksen puutteesta, yrittää litistää tms läimäytän ja ärähdän hevoselle. jos se ei mene perille niin sitten raippa mut se on minulla viimeinen vaihtoehto. minulla on ollut useita hevosia ja kaikki ovat oppineet tottelemaan nopeasti pelkkää puhetta ja kehon kieltä.

        sit vielä sellainen että kiinnittäkää huomiota kehon kieleenne!!! jos hevonen luimii ja astut taaksepäin sanot sille että on ihan okei tehdä sinulle niin, sen sijaan astu sitä kohti ja sano vaikka ei. jos hevonen astuu harjatessa sivuttain kohti niin että se tulee liian lähelle, älä itse astu pois (näin alistut) vaan työnnä hevonen pois sinun tilastasi johon se luvatta tuli. jos hevonen syöksyy kohti esin tarhassa astu itse sitä päin selkäsuorana, jysäytä jalalla maata ja huitaise esim narulla ilmaa, näin sanot hevoselle että olet valmis tappelemaan paikastasi ja se saa useimmat hevoset perääntymään. eli tarkkailkaa omia eleitänne. peräntyminen on aina alistumista ja johtaja ei alistu!


    • Mirella K.

      ÄLÄ IKINÄ LYÖ TAI KARJU HEVOSELLE! eihän nekään karju toisilleen laitumella? Jos hevonen käyttäytyy sinua kohtaan huonosti, niin se taitaa olla oma vikasi. Ensiksi on näytettävä sille kuka on pomo, ja sen voi näyttää ilman väkivaltaa tai huutoa. Ei hevonen oikeasti ymmärrä jos alat karjumaan, siitä tulee ajanmyötä säikky ja pelokas, ei se enää luota sinuun jos hakkaat sitä. Tai edes lyöt. Se alkaa pelätä sinua ja toimii vaistojensa varassa, silloin se puolustautuu.
      Hevoselle täytyy vain näyttää kuka on johtaja. Luottamuksen saa syntymään niin helposti, ettei hevosta tarvitse edes koskea, tai ei tarvitse sanoa sanaakaan. Esim. join up menetelmä on todella hyvä. Tosin, moni on niin vanhanaikainen että ajattelee väkivallan olevan paras ratkaisu ja ei usko ystävällisimpiin menetelmiin.
      Kokeilkaa huviksenne, saatte taatusti hevosen luottamuksen ja hyvän ystävän kun opitte kuuntelemaan hevosta ja toimimaan rauhallisesti - ilman väkivaltaa.

    • Essihihii

      Älä missään nimessä käytä väkivaltaa. En tarkoita, että käyttäisit, mutta älä koskaan käytä.
      Jos hevonen tekee jotain väärin TAHALLAAN, niin sitä voi torua äänellä. Jos se toistuu, niin voit läppästä sitä kaulalle, tai tönäistä pienesti. Luimimisesta ei tarvitse välittää, jos ei se mitään pahempaa tee. :--)

    • :))))

      karju ja vähän voit läpsästä... muuten älä ole huomaavanaan hevosta....

      • joopajoo..

        eihä se hevone rupee mitn vittuilee ihmiselle jos se kunnolla ensin kouluttaa, ja jos hevose ja ihmise välil on tiukka suhe niin kyllä se hevone ihmistä kunnioittaa !! ja joo ei hyväne aika jos oot ihmine joka läppäseee hevosta ku se tekee väär niin eieieie elä missää nimes päähä, tunnen yhen ponin joka arista sen äähä ku jokku läpsii päähä ! :o


    • Tällane

      Hevoset on aina pohjimmiltaan pakoeläimiä, joten niitä ei kannata alkaa lyömään/läpsimään tai niille huutamaan, ellei sitä "kunnioitusta" halua saavuttaa siten että hevonen pelkää sua. Kunnioitus ja pelko on nimittäin kaks ihan eri asiaa. Jos haluat, että hevonen oikeesti kunnioittaa sua, pitää sunkin kunnioittaa sitä...

      • horsemanship.

        Mutta siis rangaistuksessaeka jos hevonen siis esim näykkäisee voi läpsäistä napakasti kädet yhteen ja sanoa "EI!" jos se jatkaa tuhmuuksien tekoa ja uhmaa sinua voit läppäistä ihan napakasti vaan mutta ei saa lyödä niillä kummiskin on hyvä tunto aisti monet hellätihmiset eivät ymmärrä läpsimistä, mutta karu totuus on se että läppäisyllä ihminen yrittää matkia johtajahevosen eleitä hevoset eka uhkailetvat ja sitten purevat niin ihmstenkin pitäisi toimia, silloin hevoset ymmärtävät ihmisiä paremmin. Ihmiseltä uhkailu on juuri käsien läppäisy yhteen tai huitasu hevosta johti ja kireä sanonta "EI!" sitten vasta niin sanotusti purraan eli läppäistään hevosta niinkuin johtajahevonen tekee.


    • a.heijari

      mustaki on hyvä läppästä se toimii ainaski mun oman 5v ruunan kaa

    • mitä vittu***!!!!!!!

      joo siitä vaan lyökää vaan sillä kepukallanne hevosia! mutta siinä vaiheessa kun hevonen alkaa itseään puolustamaan ja sinulla on se pieni risu kädessä ja naamasi edessä 600 kiloa itsepuolustusta niin luuletteko että pärjäätte silloin hevoselle?

      joo oon ollu ihan varsojen ja isompienkin hevosten kaa ja oon sitä mieltä että"pieni läpsäys" on ihan asiallaan kun hevonen ei kuuntele ja rynnii päältä.SILTI en ole meidän varsaa kuin se kerran raipalla persauksille antanu kun olin karsinassa ja kaviosta sain mahaan niin ehkä silloin se pieni varsakin saa saada kunnon opetuksen! eipä ole sen jälkeen minua potkinut! kyllä se varsa tajuaa että väärin teki. nyt on ihan asiallinen.eipä tarvitse sanoa muutakuin että VÄISTÄ! ja varsa väistää ihan nätisti ja kehun joko vain hyvä tai rapsutan. peruuttaakin ihan nätisti käskystä ja jos ei käskystä niin kun sormen päällä kosken ja sanon PERUUTA! niin peruuttaa ja talutuskin onnistuu hyvin.jos varsa/ hevonen näykkäisee minä vain nipistän turvasta ja sanon ei! muutaman kerran jälkeen ei ole kukaan hevonen minua purru!

      tehdään meidän hevosilla paljon talutus harjoituksia ja muutenkin karsinassa ja tarhassakin ollaan kunnolla.

      tuli meillekin hevos ihmisinä kaksi tyttöä ja arvakkaas miten hevosille kävi?
      heti ku nää "kaks" tuli alko toinen tammoista näykkii ja tuli karsinasta aina ulos, selkä meni suorastaan paskaan kuntoon kun nää kaks tuli! tamma on vaikea ratsastaa joten kysyin osaavatko pohkeen väistöä? vastaus:" ei me semmosii osata" ja kun annoin ratsastaa toisella hevosistamme kysyin menikö väistöä? vastasivat: TOTTA KAI me MENTIIN! vaikken nähny mitään väistöä! sanoi toinen vielä että ihan hirveetä ratsastaa (minun hevosella) no varmaan on ku ei osata! suorastaan törkeitä ihmisiä! heidän mielestään kun hevonen ei toiminut ratsain sai sille antaa raipasta niin että oksat pois! ja oma ratsastuksen opettajani sanoo että hevosta ei tarvitse kuin koskettaa raipalla....

      onneks lähtivät pois mutta voin vain sanoa että alle viikko meni ja hepat rauhoittu, ei rynnätty karsinoista ulos tai näykätty. selkää aristaa toinen hepoista vieläki ja on se kumma kun se selkä meni kipeäksi heti ku ne kaks tuli....kertaakaan eivät kysyneet mitä saa ja ei saa tehdä ja hehän olivat "eläinten hoitajia" aina sanoivat noin kun kysyin tietävätkö miten tehdään asiat?" joo mie oon eläinten hoitaja!" ja nyt pelkää toinen hevosista raippaakin ja sillee! ikinä ei olla saatu tiettää mitä ne teki hevosille mutta

      jos nyt luette tätä (te kaksi) toivottavasti häpeätte itseänne! hevosella on VIELÄKIN selkä kipeä toivottavasti olette tyytyväisiä!!!!!!!!!!!!!

      eli ÄLKÄÄ LYÖKÖ HEVOSIANNE SE VAIN LISÄÄ HUONOJA TAPOJA!!!!!!!!!!
      SE HEVONEN ALKAA PUOLUSTAA ITSEENSÄ JA PIAN ETTE PÄRJÄÄ OLLENKAAN!!!!!

      palkitkaa hevosta ja kehukaa, kunniottakaa hevosta vaatikaa et sekin kunnioittaa. pienissä asioissakin voi vaikuttaa esim. talutus harjoituksia

      pieni näppäsy on välillä tarpeen mutta jättäkää se raippa pois! hyvä ratsastaja ei tarvitse raippaa! itse olen joutunut jättää juoksutus raipatkin pois kun hevonen pelkää! hevosen tulisi toimia pienillä avuilla! ja kyllä se hevonen toimiikin ilman raippoja ja läpsäsyjä! joku voi olla eri mieltä mutta itse olen tuota mieltä!!!

      • M&T

        Mikäli puhut nyt erään lapissa sijaitsevan kahden hevosen varsan tallista( muista eläimistä) viestisi on tullut perille.

        Haluaisimme vielä saada tarkennusta siitä, miten luulet meidän toiminnallamme vaikuttaneen toisen tamman selkäkipuun. Se, että me aristuksen huomasimme, ei tarkoita sitä että me aristuksen olisimme aiheuttaneet.

        Lisäksi haluaisimme huomauttaa, että meitä ei ainakaan kumpikaan hevosista edes yrittänyt purra tai tehdä muutakaan luvatonta.

        Mikäli haluat asioista keskustella (mikä olisi toivottavampaa kuin netissä huutelu) saat sähköpostiosoitteemme äidiltäsi. (Mikäli ne ovat tallessa)

        Terveisin
        M&T


    • e-llaw

      Itse aina vaan komennan (usein sanalla ei). Minulla se on tähän mennessä riittänyt. Joskus olen vähän lavalle näpäyttänyt, jos ei mitenkään komentaminen toimi. Sitten kun hevonen toimii oikein, niin kehun.

    • Tallis<3

      Ärähdä ja työnnä hartiasi samalla eteenpäin, auttaa ainakin vähäksi aikaa :9
      Mut muista et oot pomo älä anna hevosen tulla sun lähellekkään jos et haluu :D

    • Jennnnnnnnnni1234123

      Muistakaa sitten rakkat kanssa hevosihmiset, että paras ongelmanratkaisu on se, että tekee hevosen kanssa niin paljon maastakäsinharkkoja, että noita tilanteita ei pääse syntymään.

      Muista käyttäytyä niinkuin johtaja! Kävele päin, hevonen väistää, et sinä. Älä koskaan peruuta, jos hevonen tulee lähelle. SINÄ päätät, mihin hevosen jalat liikkuu, poispäin, eteenpäin, taaksepäin tai liikkuvatko mihinkään.

      Itse olen huomannut, että kun harjaan ponejani, ne voivat alkaa hoitaa takaisin, eli samalla lailla, kuin ne tekevät toisilleen, jolloin hevonen ei siis näyki pelosta/ilkeydestä/johtajuudesta, vaan sen takia, että haluaa itse hoitaa myös sinun turkkiasi. Näissä tilanteissa on turha rangaista, koska hevonen osoittaa sillä ystävyyttään. Lempeästi vain osoittaa hevoselle, ettei sinun turkkiasi tarvitse hoitaa, kiitosta vain.

      Mitä enemmän sinulla on aikaa puuhata hevosen kanssa maastakäsin, sen enemmän opitte toisianne tuntemaan, ja sen enemmän kumpikin alkaa kunnioittamaan toista.

      Itse olen hyvin hellä johtaja. Tuskin koskaan hermostun tai suutun. Mutta kun hermostun kunnolla, voipi poni saada pienen näpäytyksen turvalleen, sen jälkeen tilanne raukeaa. Poni tajusi, että kuka on kuka, ja minä näytin, ettei johtajuuttani aleta kyseenalaistamaan. Kumpikin on taas tyytyväisiä, ja tilanne jatkuu siitä mihin jäätiin.

      Mitään yletöntä väkivaltaa en ymmärrä, aika paljon olen itse saanut aikaan juuri pelkillä maastakäsin harkoilla, ja sillä, että toimin johdonmukaisesti.

      Mutta tilanteessa, jossa hevosella ei ole kunnioitusta ihmiseen, ja se tulee päälle, on lupa tehdä kyllä kaikkensa suojellakseen itseään, 60kg ja 500kg kohtaamisessa kun on pienempi aika heikoilla. Sen jälkeen kun tilanne on ohi, kannattaa alkaa miettimään tosissaan näitä johtajuusharkkoja, jottei tälläistä enää pääse syntymään.

      • ;D

        Olen aivan samaa mieltä.


    • assi

      Kaula on aika hyvä paikka Läpsästä siis läpäsästa se ei oo lyömistä eikä väkivaltaa.Kerran läpäsäsin hevosta kaulaan kun alko aukasemaan riimunarua.Hevonen lopetti heti enkä edes tehnyt kovaa..

    • miiiiiiiaaaaa

      miettikkää jos 700 kilon hevonen tule päällee työ huuate ei luuletteko et auttaa kyllä heppaaa saa näpäyttää ei se siitä rikki menemiiiiiii

    • Hemuli<3

      Joo läpsästä saa, mutta älkää ikinä läpsäskö päähän, vaan kaulalle. Muuten hevosesta tulee pääarka jne!!
      (en sit jaksanu lukee edellisii kommii, joten en tiedä oliko tää jo tuolXD)

    • hevosen ajatus

      muistakaahan sitte hyvät viisastelijat että hevosen tuntoaisti on eriasia kun sen kipukynnys :D Ja tosiaan sit pitää kans miettiä esim et onks se hevonen tahallaan tallannu sun varpaille kun oot sitä loimittanu tai napannu sua sormesta kun oot sille leipää tarjonnu vai onko se mahollisesti vahinko ? Älkää olko niin tuomitsevia vaan muistakaa että kaikki tekee virheitä ja toki niistä pitää jotain joskus oppiakin. Ja jos jollain on sellanen heppa et hyökkää päälle kun karsinaan menee niin sit kantsii alkaa miettimään et onkohan hevosella kaikki hyvin vai onko kenties kyseisellä kaverilla kipuja tai muuta huolta. Ne kuitenkin ajattelee yllättävän paljon, voi olla että huono käytös johtuu vaikka siitä että naapurikarsinan hevosella ei ole asiat hyvin ja oma heppasi viestii siitä jollakin erikoisella käyttäytymisellä ;)

    • hevoset hevoset

      Jos äänensävyn muutos ei auta, on otettava fyysinen kosketus käyttöön. Niin että se ei aiheuta kipua eläimelle tai itselle. :)

    • Pohtija_

      Monestihan asia on on niin että siinä missä taito loppuu alkaa väkivalta. Hevoset, joita on kohdeltu oikeudenmukaisesti ja ihminen on kertonut hevoselle pelisäännöt, eivät yleensäkään käyttäydy aggressiivisesti ihmistä kohtaan. Ihminen on turvallinen olento, jota hevonen kunnioittaa ja vastaavasti ihminen pitää hevosesta hyvää huolta. Epävarma käytös aiheuttaa hevosessa turvattomuuden tunteen ja tästä voi seurata aggressiivisuutta, aivan kuten ihmiselläkin.
      Kun hevonen on tottunut varmoihin ihmisiin ja sille on näytetty mitä saa tehdä ja mitä ei, se ei ole vaarallinen hevonen. Periaattessa rangaistuskin opitaan. Varsa oppii nopeasti että ei-sana on negatiivinen ja hyvästä käytöksestä seuraa kehuja ja taputuksia. Väitän, että kun hevonen on opetettu kuuntelemaan ihmistä, ei väkivaltaa tarvita. Tietenkään tähän ei pidä sotkea kehonkieltä, joka on luonnollinen tapa kommunikoida eläinten kanssa. Jos hevonen esimerkiksi näyttää tulevan kohti, on ok levitää kädet ja tekeytyä isommaksi. Jos hevoselle on opetettu miten ihmisen kanssa toimitaan, ei hevonen tarvitse turhia läimäytyksiä. Se kuuntelee kyllä pienempiäkin viestejä. Hevonen on aina vahvempi eikä ihminen voi koskaan voittaa sitä puolelleen voimalla. Ihmisellä on järkeä, jolla se voi vaikuttaa hevoseen. Silloin hevonen on turvallinen hevonen ja ihmisen kaveri. Yheistyö toimii ja hevonen tekee mielellään sen mitä ihminen pyytää.
      Mielestäni on typerää puhua johtajuuden tavoittelusta. Ihminen asettaa hevoselle rajat, mutta molemmat kunnioittavat toisiaan. Hevonen joka tuntee olonsa turvalliseksi ja saa myös itse ihmiseltä jotain, tekee kyllä mielellään sen mitä pyydetään.

    • Jennawaa

      Ratsastuskoulussa jossa kävin muutamia vuosia sitten, oli n. 175cm korkea musta pirulaisruuna. Se tarjosi iloisesti persettään, kun karsinan ovi avataan ja toinen takanen kiikkui ilmassa potkuvalmiina.
      Noh, kerran ruuna notkui boxissaan oikein päin, eikä kääntynyt ovea avatessani. Laitoin riimua hevosen päähän, kunnes se yhtäkkiä riuhtaisi korvat niskaan liimattuna itsensä irti, kääntyi ja potkaisi. Vasen takanen osui käsivarteeni väistöliikkeestä huolimatta, ei tosin kovaa, mutta kuitenkin. Nappasin koulupiiskani ja läimäytin ruunaa persiille kerran niin kovaa ku kädestä lähti ja älähdin. Kyllä meni hiljaseks hevonen sen jälkeen ja hyvin sai hoidettua!

      Yhtenä toisena päivänä kannoin vesiä laitumelle. Portin avatessani tuli pikkupiru täysiä minua kohti hampaat irvessä ja korvat luimussa. Sillä samalla hetkellä heitin vedet ruunan päälle ja karjaisin. Tulos - servasin hevosen.
      Voisin kertoa vielä kolmannen esimerkin.

      Hoidin kaverini hevosta hänen lomaillessaan Thaimaan lämmössä. Kaverini on arka käyttämään rangaistuksia, joten periaatteessa hevonen sai rellestää mielin määrin. Olin lähdössä ratsastamaan ja kiristin satulavyötä selästä käsin. Polle luimi ja steppaili paikallaan. Yhtäkkiä se närkästyi kunnolla, ja pomppi ensin pystyyn, teki pari sivuloikkaa ja yritti purra. Tipahdin sen loikkiessa ja toimin nopeasti. Hevonen sai samantein turpaan. Otin ohjista kiinni ja napsautin piiskalla perseelle niin että varmasti tuntui (juu tiedän, tiedän, hevosella on hyvä tunto,,) ja karjaisin sille kunnolla. Siitäkös heppa riemastui ja puri ihan tosissaan minua olkapäästä. Silloin se sai nyrkistä leuan alle, niin lauman johtajatkin tekevät vikuroivalle "alamaiselleen". Rentouduin samantien ja tilanne raukesi. Kun nousin takaisin selkään, seisoi tamma kuin enkeli ja treenit menivät mukavasti. Kuulin jälkeenpäin, että hevonen oli tehnyt samaa ennenkin, ilman seurauksia. Tälläkertaa kuitenkin näytin, että hei, I'M THE BOSS.

      En arkaile käyttää fyysisiä rangaistuksia, koska hevonen on iso eläin, joka voi niin halutessaan helposti käydä kunnolla ihmisen päälle vakavin seuraamuksin. Sinun pitää olla hyvä johtaja hevosellesi, kehua ja rohkaista sitä, mutta myös näyttää reilusti, kun se on tehnyt väärin. Hevonen arvostaa rehellisyyttä ja sitä, että se tulee oikeinkohdelluksi.
      Älä siis epäröi, silmä silmästä, hammas hampaasta. Niinhän se sanonta meni?

    • mkrt

      Tallilla jossa käyyn, on poi joka satuloidessa yrittäää purra ja hyppii pystyyn ja yrittäää potkia (muuten siis ihan kiltti tämä vain varustettaessa) No kun ponia kerran laitettiin valmiiksi tunnille ja oli ittepäinen niii karjastiin sille ja näpäytetttiin raipalla

    • rginrhnernia0bn

      Mulla on 8-vuotias hoitohevonen, joka tuli muutama kuukausi sitten omistajalle. Ruunalla on säkää vajaa 170 senttiä ja edellisessä kodissa jäi peruskäytöstapojen opettaminen aika vähäiselle. Tuloksena tästä on aika röyhkeä hevonen, jolla ei ole mitään kunnioitusta ihmistä kohtaan vaan possuilee ihan mielinmäärin taluttaessa ja ruokittaessa. Esimerkiksi taluttaessa leikisti kyttää kaikkea eikä suostu liikkumaan, näykkii hihasta ja jyrää lapa edellä päälle. Sitten kun kyllästyy tähän pelleilyyn se alkaa huitomaan etujaloilla ja pukittelee ja tempoo liinan päässä. Tästä on tullut jo vaaratilanteita, jokin aika sitten kaatoi omistajan ja ravasi hänen ylitseen. Tallissa on yleensä ihan asiallinen pientä häsläämistä lukuun ottamatta, paitsi ruokittaessa. Kun tulen kaatamaan lisärehuja ruokakuppiin, se yrittää puskea ja jyrätä minut pois tieltä ja lisäksi puree ihan tositarkoituksella, tästä on monta arpea todisteena.

      Aiemmin olen hoitanut herkkishevosia, heti ollaan kynttilänä pystyssä kun vähän komennetaan. Näiden kanssa en ole fyysisiä rangaistuksia käyttänyt, niiden kanssa selvisi napakan äänensävyn kanssa ja lyömisestä ynnä muusta olisi varmaan ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Tutustuttuani tähän nykyiseen luupäähän olen oppinut että kaikille hevosille ei riitä pelkkä karjahtelu ja uhkailu. Otin ihan kunnon voimakeinot käyttöön, sillä en todellakaan halunnut jäädä odottamaan että minä olisin se jonka päältä käveltäisiin seuraavaksi.

      Kun mentiin kävelylle ja hevonen rupesi vetämään rodeoshow'ta käännyin sitä kohti ja paiskasin raipalla perseelle niin lujaa kuin lähti neljä kertaa. Eipä enää paljon tarttenut komennella. Ruokintaongelman hoidin niin, että kun hevonen tuli hampaat irvessä ruokakupille, läpsäisin sitä muovikauhalla tuntuvasti turvalle ja pysyihän se hyvän välimatkan päässä siitä lähtien. Nyt yhteistyömme on lähtenyt sujumaan oikein kivasti, ja voin vihdoinkin alkaa oikeasti opettaa sille tallitapoja kun ei tarvitse joka hetki varoa milloin tulee hampaasta tai kaviosta.

    • Jokumelkeihetivastannu;)

      Kaverillani on pari heppaa ja shetuja, joista yksi on vanha ratsikoulun poni. Ollaan huomattu että jos sille karjaisee, kääntyy takapää ja monta potkua takajaloilla. Oltiin pihatossa ja potki ilman syytä ja karjaistiin väh. kolmen metrin päästä lopeta(koska potkut kohdistui meihin) niin tuli monta potkua ja poni tuli lähemmäs. Jos hoitaa karsinassa, poni potkasee jos vähänkin korottaa ääntään. Ja sit ku läppäsee hiukan kaulalle tai ottaa riimusta kiinni ni on poni näristi, joten riippuu ihan hevosestas;D

    • 12vPoniplikka

      Jos sitä hevosta vähä raipalla tai jollai läppäsee, ei se tarkota että se olis jotai rääkkäämistä tai hakkaamista!! Ei se hevonen siiihen kuole jos sitä hiukan raipalla läppäsee! ja keskustelun alottaja kaipas vastauksia eikä mitää kaistapäistä väittelyä saako heppaa "lyödä" vai ei!

      Mielestäni hevosta saa läppästä raipalla tai jollain jos se ei tottele, tai äänen käyttö ei auta. Hevoset on viisaita eläimiä, ja ne tietää kyllä koska ne on tehny väärin, ja oppii kyllä olemaan kunnolla kun tajuaa ettei niin saa tehdä!

    • apua kaipaava

      mitä teen kun hevonen tempuilee ratsastaessa?? olen jo kokeillut kaikkea

    • hippiäinen

      apua kaipaava: selvitä miksi heppa temppuilee? selkä kipeä? huonot varusteet? onko omat apusi epäselviä tai liian rajuja? onko ympäristössä jotain pelottavaa? missä tilanteissa heppa temppuilee? luottaako heppa sinuun? alkaako temppu aina kun pyydät jotain asiaa? jos temppuilu alkaa aina tietyssä kohdassa niin se luultavasti on epämiellyttävää, selvitä miksi. Hevosen käyttäytymiselle on aina jokin syy. Joskus, vaikka syy olisi jo poistunut, hepalle voi jäädä tavaksi käyttäytyä tietyllä tavalla koska samanlainen tilanne on joskus ollut epämiellyttävä. onko ratsastaessa tapahtunut jotain, josta on voinut jäädä hepalle "trauma"? jos olet jo muka kokeillut kaikkea, etkä löydä syytä käytökselle, hanki ammattiapua. Ja ammattiavulla tarkoitan henkilöä, jolla on tietoa hevosista ja jonka ensimmäinen (eikä toinen eikä kolmas...) ratkaisu ongelmiin ole väkivalta!
      SELVITTÄKÄÄ AINA HEVOSEN KÄYTÖKSEN SYY ENNEN KUIN ALATTE KORJAAMAAN SEURAUSTA!

    • Hebboli

      Voi heppa rukkaa kun minullekkin on pienestä pitäen opetettu että hevosta kiitetään taputuksilla. kyllä arvokisoissakin voisi luulla ratsastajan isoja kiitoksia hevoselleen läimimiseksi tai pahoinpitelyksi... Hevoseni reagoi yleensä hyvin jo pelkästään ääneen ratsastaessa ja hoitaessakin. Jos ääni ei auta saatan läppäistä, en yhtään sen kovempaa kuitenkaan kun esim. taputaessani kiitosta ratsastuksen jälkeen. Samalla tavalla näpäytän raipalla, jos en saa vastausta pohkeeseen. Koskaan ei hevoseltani ole lähtenyt karvoja tai tullut arpia, toisin kuin laumatovereiden komentaessa...

      Ja tunnen minäkin sen kärpäsen ihollani??!

    • Täällä määrään minä

      Mulla oli oikutteleva hoitoponi, ja se yritti vähän väliä alkuaikoina temppuilla. Unohdin huutamisen, koska hevonen kuulee meitä paljon paremmi, ja ei sen korvissa karjuminen kivalta ainakaan kuullosta, todennäköisesti hevonen alkaa vain pelätä.

      Itse jos poni näykkäisi, työnsin sitä kyljestä päättäväisesti pois luotani, eli viestitin sille, että olen se joak täällä määrää, ja sinun on annettava tilaa minulle. Kiristin myös riimunnarua, ja kun poni oli nätisti, löysäsin narua. Toki jos poni vaikka puraisi, läpsäisin sitä kaulalle tai ryntäille ja sanoin jämäkästi ei, ja jatkoin harjaamista. Jos hevonen luonteeltaan on vähän jäkittelevä, luottamus yleensä korjaa jäkittelemiset, ja luottaminen syntyy ajan kanssa.Tämä minulla on toiminut!

    • kimmo2

      Se ihminen kuka ei hevosen kanssa pärjää ilman että sitä joutuu fyysisesti raipalla lyömään ei hevosta ansaitse.

      Ota koulutuskeppi, esim vaikka auraustolppa johon laitat narunpätkän 1,5m kiinni päähän. sen kanssa napautat maahan hevosen edessä pari kertaa niin takaan että pitää etäisyyttä kun viet ruokia.

      Meillä entuudestaan kaksi hyvin ruoka agressiivista hevosta kävi aina päälle kun ruokaa vei. keppi mukana heiniä vietäessä odottavat kiltisti lupaa tulla heinille.

      Suurin osa hevosten kanssa olevista ongelmista johtuu siitä että hevonen ei kunnioita ihmistä.

    • JOKUNEN :D

      Juu, siis kannattaa lyödä ihan kädellä sitä ryntään viereen tai ottaa riimusta ja vähän nykäistä siitä mutta itse en tähän pysty :D Ite aina lyön ryntääseen jos se näykkii.. Mutta mä en vaan uskalla :D

      • ei näin.

        Toihan tarkoittaa sun kohdalla just sitä , että hevosesi on saanut johtajan paikan. Huono homma. :-/


    • hevostenomistaja

      Itse ainakin jos heppa yrittää pura tai näykkiä ärähän että ”ei” ja huitasen kädellä ilmaan siinä hevosen edessä koska sit se vähän säpsähtää ja väistyy tieltä. En kuitenkaan hevosia tykkää lyödä ja tuolla tavalla ainakin minun hevoset on oppinut ettei minua purra 😂😂

    • Lyijyälihaan

      Minä annan panoksen lihaan aina kun se potkaisee tai puree.

    • Anonyymi

      Vanhempi täti ihmettelee missä ihmeen ratsastuskouluissa käytte kun hevoset käyttäytyvät noin?

      Olen kolunnut aika monta tallia ja koulua, vuokrannut, pitänyt omaa, käsitellyt vähän myös varsoja ja oreja ja yhteenkään hevoseen ei kyllä ole tarvinnut nyrkkiä käyttää. Ikinä ei myöskään huutaa hevoselle. Ei ole purtu, pukitettu, litistetty, pari jyrää olen tavannut, niihin auttaa naru suuhun.

      Hevonen on hevosen kanssa hevonen, ihmisten kanssa se on toisella tavalla. Älkää nyt niitä tyhminä pitäkö, joka ikinen vuoden ylittänyt hevonen käsittää että ihmisen kanssa ei pelata samoilla säännöillä kuin ihmisen. Ja ihminen määrittää pelin säännöt, ei tarvitse alkaa hakata "kun hevoset keskenään kun tarhassa" (normaalit tarhakaverit ei muuten pure tai potki toisiaan).

      Nyt kiireellä vaihtakaa tallia sellaiseen jossa opetetaan oikeasti hevosen käytöstä ja kohtelua, karjuminen ja lätkiminen ei sitä ole.

    • Anonyymi

      Lyöminen ei ole hyvä tapa. Kun hevonen potkaisee tai puree, mitä sitten ikinä tekeekin, siihen on aina syy. Kun hevonen yrittää esim. Purra ihmistä, yrittää se aina viestiä jotain, ei hevoset huvikseen pure. Joten, kun hevonen puree tai potkii sinua, kannattaa miettiä miksi se niin tekee. Jos vain lyöt hevosta niin, että se lopettaa sen tai alkaa pelkäämään sinua, niin miten se sitten kertoo huonosta olostaan? Mainitsen nyt vielä siitä, kun valmentajat toitottaa että laita se hevonen kunnioittamaan sua, niin eikö kunnioitus kuitenkin aina ansaita? Ei ketään voi pakottaa kunnioittamaan, tai jos pakottaa, niin ei se ole silloin kunnioittamista.

    • Anonyymi

      LUE TÄMÄ JOS HEVOSEN HYVINVOINTI KIINNOSTAA!! Eikö kukaan lahopää täällä oikeasti tiedä mitään hevosista?! (ei loukkaus) tottakai eri ihmisillä on eri käsitys hevosista ja niiden "kouluttamisesta". Tässä nyt vain sanoisin että eikö kukaan ymmärrä että hevonen ei voi puhua ja sitä kautta kertoa asiaansa että satulavyö sattuu vaan se näyttää sen kehonkielellään. Usein tosin typerät ihmiset sitten läpsäisevät hevosta tai jopa lyövät sitä rangaistukseski. Kestäistkö itse muka jos yrittäist puremalla (kehonkielelläsi siis) kaverillesi kertoa että housujen vyö sattuu ja kaverisi löisi sinua raipalla? Niinpä et varmaan. Hevonen KOMMUINKOI kehonkielellään ihmiselle eri asioita joko hyviä tai huonoja. Viimeistään hevosen omistajan tulisi tämä jo tajuta mutta ikävä kyllä maailmassa on enemmän niitä jotka hevosia rääkkävät kuin auttavat. Tottakai jos joku opettaa sinulle alusta alkaen että niin pitä tehdä onhn se tietty vähän eri asia muttei siltikään minusta hyväksyttävää, mutta maalais järkeä saa käyttää ethän sinä toivottavasti löisi koiranpentuakaan jos se ei tottele. Älä käytä kannuksia, raippaa tai muitakaan ikäviä apuvälineitä jollet osaa käyttää niitä. En tiedä kenen opas sekin on ollut jossa väitetään että ihmisen pitäisi olla hevosen johtaja? Hevonen ei ajattele niin monimutkaisesti että se aiajttelisi ihmisen olevan hevosen orja. Ihmisen ei tarvitse johtaa hevosta saadakseen sen tottelemaan molmepien pitää vain kunnioittaa toisiaan niipä niin pieni asia riittää. Se tahtoo vain kivusta tai jostain muusta ikävästä asiasta eroon. Esimerkikis jos hevonen tuuppii sinua turvallaan tai hankaa päätään sinuun useat ihmiset alkavat sättiä niitä vaikka se on hevosen tapa tutustua sinuun eikä se tietääkseni ole huono asia? Todella moni täällä myös väittää että hevoselle ei saa näyttää jos pelkää. Jos kukaan teistä tosiaan siis tajuaa tai edes tietää hevoset ovat mestari tunteen lukioita ja tietävät tasan tarkkaan mikä tunne sinulla on jos yrität peitellä sitä se on hevosesta epäilyttävää ja saa sen reagoimaan useiden ihmisten mielestä ei-toivotulla tavavalla. Toivoisin ettei nykyisessä ratsastus opetus metodeissa olisi tätä rankaisua mutta sitäkin vielä löytyy. Tottakai olen itsekkin joskus hevosta näpäyttänyt mutten oikeasti kovin kovaa ja tajusin virheeni ja nykyään kadun sitä ja ajatuskin inhotaa. Esimerkiksi naksutin koulutus voisi olla ihan hyvä idea joidenkin hevosten kohdalla. (googlatkaa jos ette tiedä) en edes ymmärrä miksi ihmiset kaltoinkohtelevat tai edes rankaisevat hevosia sillä MITÄÄN hevosharrastusta ei voi harrastaa ilman hevosia joten eikö niitä pitäisi kunnioittaa ja palkita? Jos et osaa myönnä se ja hanki apua joltain joka osaa etsi tietoa, kursseja mitä vain mikä voisia auttaa pyydän. Hevosten hyväksi! ❤️ Kun kerran viitsisit avata silmäsi et saisi niitä enää kiinni vaan tahtoit auttaa. No jokaisen oma valinta kiitos jos luit tähän asti jatka siis vielä loppuun. mielestäni suosittelen myös erittäin lämpöisesti suurimalle osalle melkein kaikille katarina alongin podcastiä joka löytyy muumuassa spotifystä ja on todella selkeä ja opettava. Saatoin kuulostaa tylyltä vaikka ei minulla ole mitään ketään täällä vastaan mielipiteeni vain sanoin ja ehkä autoin jotakuta. On vain niin pöyristyttävää kuulla mitä ihmiset ajttelevat hevosen rankaisemisesta?! Hyvää loppuelämää hevostenne kanssa toivottaasti rakastatte niitä ja ette rankaise niitä sillä sitä ei hevoset ansaistse.

    • Anonyymi

      Ensinnäkin hevosia ei kuulu rangaista!

      Hevosen laumakommunikaatiossa hevonen kyllä saattaa näykkiä ja potkia laumalaisiaan, mutta se ei lainkaan johdu johtajuudesta vaan siitä, että hevonen vaikka kertoo toiselle hevoselle, että pysyy kauempana. Hevoslaumoissa ei hevosilla ole varsinaista johtajaa, vaan hevoset yhdessä laiduntavat ja päättävät asioista. Näin ollen. Jos hevonen näykkii, potkii tai luimii sinulle se on sen tapa kertoa, että joku on vialla. Tässä tilanteessa kannattaa antaa hevoselle tilaa ja selvittää, mikä tilanteessa oli väärin. Hevonen yrittää jatkuvasti kommunikoida kanssamme ja sen jokainen korvien heilautuskin tarkoittaa jotain. Hevonen on luonteeltaan hyvin yhteistyöhaluinen eläin, mutta joskus me ihmiset emme ole valmiita kuuntelemaan, mitä ne meille kertovat. Silmien rypyt ja suuruus, häntä, lihasten jännittyneisyys, sieraimet, ja kaikki liikkeet. Näistä voi katsoa jo hevosen eleitä. Hevosen tulkitseminen voi olla vaikeaa, mutta kannattavampaa kuin hevosen lyöminen raipalla tai millään muullakaan. Hevosilla ei ole aivojen etuotsalohkoa, jolla me ihmiset luomme ja suunnittelemme asioita ja manipuloimme toisia. Täten hevonen ei voi luda suunnitelmaa esim. "Nyt pukitan niin tuo ratsastaja varmasti tippuu" Hevoselle huutaminen tai komentaminen ei ole ratkaisu, sillä se saa hevosen todennäköisesti vain enemmän pelkäämään. Hevosella on kaksi pelkoon tai kipuun reagoimistapaa: muuttuminen agressiiviseksi ja yrittäminen paeta paikalta ja tyytyminen kohtaloonsa, eli muuttuu jäykäksi ja ei enää reagoi. Nämä ovat ääripäät, eli on käyttäytymistä siitä väliltäkin. Jos rankaiset hevosta, voi se aluksi toimia, mutta hevosen luotto sinuun ei kyllä siitä kasva. Kaikki hevoset eivät edes pidä harjauksesta. Luottamusta voisi kuvailla kuulapurkkina. Sinulla on kuulapurkki ja niin on hevosellakin. Kun teet jotain hevosen mielestä luottamusta herättävää, lisää hevonen kuulan purkkiisi ja sama hevosen kuulapurkissa. Kun taas, jos teet jotain luottamusta rikkovaa, otetaan kuula purkista pois. Joskus kuulia kauhotaan pois oikein kunnolla. Jos hevonen on potkinut ruokinta tilanteessa on tilanteeseen saattanut liittyä jotakin epämukavaa, ja hevonen on näyttänyt sen potkimalla. Hevonen ei käy kanssamme sotaa, se yrittää vain näyttää miltä siitä tuntuu. Miltä sinusta tuntuisi, jos yrittäisit kertoa kaverillesi, että sinua sattuu vaikka päähän ja tästä hyvästä kaverisi löisi sinua. Se, että hevosta ei muka satu läpsiminen ei ole totta. Hevonen on erittäin herkkä eläin ja se tuntee kyllä erittäin hyvin kaiken kosketuksen. Esim. Ratsastaessa voidaan sanoa, että hevonen ei tunne pohjetta ja tämän takia pitää potkia koni liikkeelle. Yleensä tässä tilanteessa hevonen kyllä tuntee vallanmainiosti mitä selässä tapahtuu, mutta se on vain turtunut pohkeelle. Hevonen on tunteiden asiantuntia ja se kyllä tietää mitä tunnet. Tämän takia hevosten kanssa pitäisi olla avoin. Hevosen mielestä tunteiden peittely on erittäin pelottavaa. Yleensä ihminen peittää esim. Pelon yli innokkuuteen tai agressiivisuuteen.


      Suosittelen teille kaikille lämpimästi spotifysta Katarina Alongin tekemää Hevonen Opettajani podcastia. Siellä kerrotaan hienosti hevoskommunikaatiosta ja hevosten käyttäytymisestä.


      Huom. Raippa ja kannukset ovat vain keinotekoinen apu!!!

    • Anonyymi

      Itse olen kuullut ja samaa mieltä että hevosia ei saisi kohdella väkivaltaisesti niin lyöminen ei voita hevosta puolellesi vaan saa sen pelkäämään sinua jos ei muuta keksi niin että ei mee ulkotarhaan seuraavana päivänä eli ei lyömällä vaan ottamalla jotain pois joksikin aikaa kuten lapsilta esim... otetaan puhelin pois

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe