Sen sijaan, että tehdään vuoden budjetteja, pitäisi tehdä 12 kk liukuvia budjetteja.
Kaikki ammattitaitoiset budjetoijat (niitä voi löytyä myös julkishallinnosta) laskevat jokaiselle kuukaudelle oman budjetin, rahoitusmarkkinalle jopa päiville tai tunneille.
Sitten ne 12 kuukauden luvut lyödään kasaan ja tehdään vuoden budjetti.
Se on typerää ja tuhlailevaa.
Kun kerran on 12 kuukauden luvut kuukausittain, niin valtion budjetoinninkin pitää noudattaa sitä. Silloin säästyy paljon rahaa.
Yksinkertainen esimerkki:
Laitos A ja laitos B tekee vaikka neljännesvuosibudjetin.
A:lla keväällä menee 1000, kesällä 500, syksyllä 1500 ja talvella 1000.
B:llä keväällä 500, kesällä 1000, syksyllä 500 ja talvella 2000.
Lisäksi molemmat budjetoivat 1000 yllättäviin menoihin, joka toteutuu 50% varmuudella.
Yhteensä rahaa tarvitaan vuosibudjettiin 10.000.
Koska valtio lainaa rahat, niin maksetaan vuoden alusta korkoa koko summalle.
Todellisuudessa raha kannattaa lainata erissä koska rahan suurin tarve on vasta syksyllä. Kun kuitenkin on kyseessä vuosibudjetti, menetetään tärkeää tietoa, joka on jo kerätty.
Koska A ja B ovat myös molemmat varautuneet 50% toteutuvaan riskiin yhteensä 2000:lla, niin varmuudella voidaan todeta, että siinä on puolet liikaa. Yhteinen 1000 riittäisi.
Kun sitten on budjetoitu 1000 liikaa, se myös käytetään koska jos niin ei tehtäisi, sitä ei saa seuraavalle vuodelle.
Hallituksen pitää muuttaa budjetointi ammattimaisemmaksi
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191632
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991468Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36874Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29839Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?37770Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50756Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56708Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37700Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s42699Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37663