Työn arvostus

Anonyymi-ap

Kirjoitan nyt yksityisyrittäjän näkökulmasta.

Olemme itse toimineet yksityisyrittäjinä vuodesta 1990 asti. Nyt olemme jo eläkeiässä ja silti jatkamme työn tekoa viikonloppuisin, niin kauan kuin meidän palveluita vielä halutaan.

Lakot, kaupan ja logistiikan alalla saavat ymmärryksemme aivan kuin myös hoitoalan lakot aikaisemmin.

Olemme olleet aina yrittäjinä puoltamassa yrittäjän asioita ja sitä että ennemmin kuin " duunarina " valittaa ja lakkoilee palkan vuoksi ym. pitäisi vain tehdä töitä.
Näinpä ja sitä mieltä ollaan edelleen. Mutta, näin pienyrittäjinä, olemme kohdanneet työmme hinnoittelun torppaamista ja joutuneet suurten yritysten jalkoihin. Näitä hintoja ei niin vain nosteta.

Nyky meno teknologian ja tekoälyn ym. suurten yritysten mahtavaksi paisuneet volyymit toimia, ovat tehneet meistä pakotetusti pitämään alhaisia tuntiveloituksia, silti työmme moraalisesti ja tominnalisesti tekeminen , on ns. kiitetty ja on yksi syy että meidän toimia vielä halutaan, se ei vain näy laskutuksessa. Emme ole pystyneet nostamaan tuntiveloitustamme nousseiden kulujen mukaisesti.

Tämähän liittyy saumattomasti myös kaikkiin palvelualojen toimiin palkkauksessa.
Olen itse vain pohtinut sitä, mitä tapahtuisikaan, jos meitä ruohonjuuritason toimijoita ei olisi. Kaaos. Kuka hoitaa sairaat ja vanhukset, kuka hoitaa siivouksen ja jätteet, monessakin suuressa yrityksessä. Kuka hoitaa kaupan alan ruokatoimitukset ja myynnin kokonaisuudessaan, ei ainakaan tekoäly ja automaatio.

Ne hoitaa vielä toistaiseksi se yksittäinen ihminen, se joka haluaisi siitä kohtuu korvauksen. Toimiessani tilapäisesti apuhoitajana isossa hoitoalan yrityksessä, eteeni tuli ongelma. Moraalinen ja vastuullinen, jota en pystynyt ohittamaan. Minulle ilmoitettiin, että en saa toimia niin kuin itse moraalisesti ja vastuulliseti halusin, minulle ei makseta siitä.

Nyky maailman meno on menossa kohti kaaosta ja vain suuret teknologiayritykset ja suurella volyymilla toimivat yritykset enään pärjäävät, niin kauan kuin pärjäävät.

Itse yritämme sinnitellä tällä pakotetusti pienellä työn laskutuksella ja tehdä edelleen työt joita saamme tehdä, niin hyvin kuin itselle moraalisesti ja vastuullisesti on mahdollista. Ei ehkä enään kovin pitkään, onneksi eläkeikä toisella meistä on alkanut, tosin ei sekään hehkutusta aiheuttava.

0

154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
        Ikävä
        25
        3770
      2. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
        Maailman menoa
        542
        2762
      3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
        Maailman menoa
        53
        2290
      4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
        Maailman menoa
        212
        2261
      5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
        Joensuu
        13
        1799
      6. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
        Ikävä
        219
        1540
      7. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
        Suomussalmi
        53
        1512
      8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
        Ikävä
        97
        1399
      9. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
        Ikävä
        62
        1261
      10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
        Maailman menoa
        95
        1204
      Aihe