Ihmisen ikävä toisen luo

Anonyymi-ap

Ikävä palsta sopii aiheeseen yhtä hyvin, kuin mikä muu tahansa. Ikävä se on se ihmisen ikäväkin toisen luo. Ikävä voi olla yksinäisyyttä ja yksinäisyys taas on muutakin, kuin konkreettista yksin olemista. Se on sitä, että istut täydessä ruuhkabussissa ja koet yksinäisyyttä. Se on sitä, että huomaamatta viikot seuraavat toisiaan niin, että olet avannut ääntäsi vain tervehtiessäsi kaupan kassaa, moikatessasi samalla salilla käyviä ihmisiä tai naapureita. Se on satunnaista merkityksetöntä jutustelua puolituntemattomien ihmisten kanssa, josta palaat aina tyhjyyteen. Se on etätöitä, jossa kerran viikossa on etäkokous, jossa on mahdollista käydä keskustelua. Se on sitä, että jos tapahtuu jotain hauskaa tai murheellista, niin sinulla ei ole ketään, kenelle jakaa sitä, ei vaikka sosiaalisen median tilisi olisivat täynnä ”kavereita”. Se on nykypäivää, jossa ihmisillä on oma elämä – oma kuormittava elämä ja valmiit suljetut kaveriporukat. Yksinäisyys on ihmissuhteita, johon kuuluu näennäisiä ”ystäviä”, joista kuulet, jos itse soitat – jos he ehtivät elämältään vastaamaan puhelimeen. Se on lyhyitä kirjoitettuja viestejä, jotka ovat kohteliaita, mutta merkityksettömiä. Se on puheluita, joita ei ikinä lupauksista huolimatta tule. Se on syntymäpäiviä, valmistujaisia, pakollisia juhlapyhiä, jotka vietät yksin ja joiden toivot menevän nopeasti ohi. Se on treffisovelluksia, jossa tarjonta ei kohtaa kysyntää ja on syntynyt oletus, että kaikkien vapaiden pitäisi siellä olla. Se on tilanteita, jossa ihmisen parisuhdestatus tarkastetaan sen perusteella, että onko tarjolla tinderissä vai ei. Pikatreffailu taas on muuttanut kokonaan elämän vuorovaikutustilanteita. Yksinäisyys kohtaamisia, joissa ihmisiä ei nähdä. Yksinäisyys on sellaista, että yksinäinen tykkää enemmän muista ihmisistä, kuin mitä muut ihmiset tykkäävät yksinäisestä. Yksinäisyys tekee ihmisestä ajoittain typerän toiveikkaan ja naiivin ihmisten parissa, ja siksi haavoittuvan. Se on sellaista olotilaa, jossa välillä pohtii, että jos nyt saisi slaagin, niin kuinka kauan menisi siihen, että joku huomaisi sen vai huomaisiko kukaan koskaan, ennen kuin vuosien päästä ehkä joku palovaroittimien asentaja löytäisi muumioituneen hahmon. Yksinäisyys on sitä, että suuressa kaupungissa ja ihmispaljoudessa et kuulu mihinkään tai liity keneenkään. Se on myös sitä, että todella heikolla hetkellä avaudut siitä jollekin anonyymille palstalle. Ja tietenkin sitä, että ihmisten hyvää tarkoittavat kommentit yksinäisyyteen liittyen ovat sellaisia omasta poterosta annettuja, jossa yksinäisyyttä ei ole ikinä jouduttu kokemaan. Kunhan huutelin tuuleen ja sain kuvitteellisen kokemuksen kuulluksi tulemisesta. Kivaa päivää kaikille!

7

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvin kirjoitettu

• Anonyymi

Yksinäisyys on kyllä ihan perceestä.

Mutta loppuelämä ei.

• Anonyymi

Asiaa. Mut mä oon kuitenkin mieluummin yksinäinen , ku hengailen ns. "ystävien" kanssa, jotka on valmiita tuhoomaan vaikka elämäs omiin päämääriinsä pyrkien.
      Mä oon silti onnellinen niistä ihmisistä, joihin oon saanu tutustua entisen kaveriporukan jälkeen. Ja mihkään seuranhakupalstalle mä en mene.

• Anonyymi

Olitko ap jossakin hoitokodissa kun pitkään aikaan ei tullut aloituksia? Lähes viikko oli taukoa!
      Varmaan muutkin palstalla tottuneet kävijät olivat huolissaan. Sinä vanhana miehenä osaat hyvin käyttää nettiä.

• Anonyymi

Ap. Sä olet hyvä kirjoittamaan aitoja ajatuksia johon on helppo samaistua.
      Olen onnellinen, että kaltaisiasi ihmisiä on olemassa.

• Anonyymi

Minä olen yksinäinen. Välillä on ollut ihmisiä ympärillä, mutta kun voin huonosti, kaikki kääntää heti selkänsä. Ja sitten sitä itsekin eristäytyy kaikesta neljän seinän sisälle yksin ja on kyllä yksinäinen.

Kyllä mä tiedostan, mitkä asiat mussa tökkii toisia. Olen luonnonlapsi, enkä mielistele ketään. Tuntuu, että mut on yritetty laittaa näytelmään näyttelemään osaa, jota en lähde suorittamaan. Sitten hylätään. Taikka sitten olen vaan tavallista tylsempi ihminen. Mutta en minäkään kattele kaikkia ihmisiä, on mullakin rajat.

Mutta kyllä mä tavallaan ymmärrän ihmisiä, mulla on ollut kuitenkin vaikea elämänvaihe jo pitkään, kyllä se näkyy jo ulospäin minusta. Olen jotain muuta kuin ne asiat, mistä he minussa joskus tykkäsivät. Ja loppujen lopuksi olen sosiaalisesti aika heikkolahjainen. Mutta olen luotettava ystävä.

Aina kun on saanut jotenkin hoidettua jonkun asian tai joku asia on mennyt kohtuullisen hyvin, niin heti tulee uutta huolta. Ei levon hetkeä.

Sillä minä jaksan, että läheisiin on yhteys. Mutta ei se korvaa sitä ystävän puutetta. Olisipa joku samanhenkinen, jonka kanssa jakaisi asioita, iloisia, surullisia ja niitä muita.

En tiedä onko niin, että itse omaa elämääni toteutan huonompaan suuntaan. Kun on tavallaan tottunut epäonnistumaan kaikessa. Ja ihan oikeasti olen tehnyt sen oman parhaani. Aina noussut ja yrittänyt uudelleen. Ja sitten jostain nykäistään se näkymätön matto jalkojen alta. Melkein onnistuu, mutta ei sitten kuitenkaan. Kummallisia asioita tullut eteen pitkin matkaa.

• Hei,

Yksinäisyyttä voi yrittää lievittää myös virtuaalisesti, kuten olettekin täällä tehneet. Laitan lisäksi vinkin ryhmächatistä, jossa aiheena on yksinäisyys.

Maaseudun tukihenkilöverkko järjestää Tukinetissä https://tukinet.net/ säännöllisesti Apua, mikä ihmissuhde! ryhmächattejä, joissa on teemana yksinäisyys.

Yksinäisyys on yleistä, ja kaikki tuntevat sitä joskus. Ihminen voi olla yksinäinen myös silloin, kun hänellä on paljon ystäviä. Yksinäisyys saattaa jopa hävettää ja pelottaa niin, ettei siitä halua edes puhua. Yksinäisyys voi ahdistaa ja jopa satuttaa, jos tuntee ettei kelpaa tai tule hyväksytyksi. Tule rohkeasti juttelemaan, olemme täällä sinua varten, valmiina kuuntelemaan ja kohtaamaan. Höpötellään niitä näitä tai syvällisempiä asioita, sen päätät sinä. Chattiin pääset täältä: https://tukinet.net/teemat/apua-mika-ihmissuhde/forum/

Tukinetissä on lisäksi monenlaisia muitakin ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Ryhmiin osallistuminen voi myös lievittää yksinäisyyttä ja tuoda sisältöä päiviin.

Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4704
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3825
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      408
      2494
    4. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2241
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2064
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1969
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1888
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1758
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1527
    10. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1411
    Aihe