Gondolihissin rakentaminen Lahdessa kulkemaan radiomastoilta Launeelle, satamaan, vesitornille ja Tonttilaan olisi merkittävä infrastruktuurihanke. Tässä on karkea arvio siitä, mitä se vaatisi, mitä se voisi maksaa ja millaisia hyötyjä siitä voisi olla.
Mitä hanke vaatisi?
1. Reitin suunnittelu ja kaavoitus
- Rakennuslupien ja ympäristövaikutusten arviointi
- Mahdollisten maankäyttösopimusten selvittäminen
- Reittivalinnassa huomioitava maaston korkeusvaihtelut ja kaupungin omistamat maa-alueet
2. Tekninen toteutus*
- Tukipylväiden ja asemien rakentaminen
- Itse gondolihissijärjestelmä: vaijerit, vaunut ja moottorointi
- Sähköjärjestelmät ja mahdollinen varavoima
3. Rahoitus ja operointi
- Kustannusten jako kaupungin, yksityisten sijoittajien ja mahdollisten EU-tukien kesken
- Käyttömalli: kaupunkioperaattori vai yksityinen toimija
- Lipunhinnan määrittely ja matkustajamääräennusteet
Arvioidut kustannukset
Gondolihissin kustannukset riippuvat pituudesta, maastosta ja asemien määrästä. Vertaamalla vastaavia hankkeita muualla, voidaan tehdä karkea arvio:
- Peruskustannukset: 10–30 miljoonaa euroa per kilometri
- Asemien rakentaminen: 5–15 miljoonaa euroa per asema
- Kokonaiskustannukset (esim. 6–8 km reitti, 4–5 asemaa): 100–250 miljoonaa euroa
Tarkka hinta riippuisi kilpailutuksesta ja valitusta tekniikasta.
Taloudelliset ja matkailulliset hyödyt
1. Turismin lisääntyminen
- Gondolihissi voisi tuoda uutta vetovoimaa Lahteen, etenkin jos se yhdistyisi luonto- ja liikuntamatkailuun.
- Näköalareitti vetäisi turisteja erityisesti kesäisin, mutta myös talvikaudella.
- Voisi tuoda uusia palveluyrittäjiä asema-alueille (kahvilat, matkamuistomyymälät, elämyspalvelut).
2. Kaupungin sisäinen liikkuminen
- Nopeampi yhteys esimerkiksi radiomastoilta satamaan tai Tonttilasta keskustaan.
- Vähentäisi autoliikennettä ja pysäköintitarvetta tietyillä alueilla.
3. Tapahtumahyödyt
- Voisi tukea esimerkiksi MM-kisojen kaltaisia urheilutapahtumia, Lahden Seurahuoneen ja muiden hotellien käyttöastetta.
- Voisi olla osa Lahti Green Capital -imagoa ja vihreää liikennettä.
4. Mahdolliset haasteet
- Korkea investointikustannus
- Talvikunnossapidon ja turvallisuuden varmistaminen
- Alkuvaiheen kannattavuus voi vaatia julkista tukea
Kannattaisiko rakentaa?
Jos kaupunki haluaisi kehittää vihreää matkailua ja kevyttä kaupunkiliikennettä, gondolihissi voisi olla vetovoimainen investointi. Taloudellinen kannattavuus vaatisi tarkkaa suunnittelua, mutta kaupungin imago- ja turismihyödyt voisivat olla merkittäviä. Tällainen projekti tosin vaatisi myös poliittista tahtoa ja riittävästi rahoitusta.
Gondolihissi Lahteen!
7
289
Vastaukset
- Anonyymi
Ja taas sulla lähti laukalle
- Anonyymi
Hullulta kuulostava idea, mutta hyvällä tavalla, eikä mitenkään täysin mahdotonkaan. Lähteä saisi jo juna-aseman vierestä niin että olisi todellisesta joukkoliikennemuodosta kyse. Lahti olisi juuri sopiva kaupunki tuollaiseen hankkaaseen, johon muut kaupungit sanoisi "ei voi"
- Anonyymi
Koko radiomäen sais räjäyttää!mitä oisko tos ideas ideana et turistit vietäs yläilmoissa vahtaan narkkei nistimäelle🤣
- Anonyymi
Aikoinaan oli texas ja piratismi jengit Lahdessa ne on niin kovia kundeja muistatko sä texas ja pirates ne oli sellaisia jengejä joilla on liivikin en niitä jätkiä kunnioitettiin annetaan rokkareita ei ole mitään ei edes kahdeksankymmentäluvun luku oli se muistatteko te sitä asiaa muistatteko te edes kahdeksankymmentäluku oletteko niin dementoituneita että edes muista mitään muistatteko se jokeri baariin entä käsipari ette muista mitään
- Anonyymi
Kirjoituksellinen ulosantisi ei taida olla vahvinta alaasi. Kannattaisi opetella
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoituksellinen ulosantisi ei taida olla vahvinta alaasi. Kannattaisi opetella
Älä rupee mulle. Mä tunnen monta Biratesjätkää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä rupee mulle. Mä tunnen monta Biratesjätkää.
Edelleen opettele kirjoittamaan oikein
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla
Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk1389676Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava
Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta1187853Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!
🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin347634Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä
HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html2537396Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös
seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.1136114Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?
Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k865921Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro
Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j495721Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa
Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko1335652Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan
Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit904789Persut ne lomailee veronmaksajien piikkiin
Nämä rötösherrat kyllä putoavat onneksi eduskunnasta. Ja kuten Marin maksoi aamupalansa, niin nämä reissut pitää periä m343324