Mikähän moottorisahassa

Apua

Mikähän moottorisahassa vika, kun se jäähtyneenä käy paremmin kuin kylmänä, mutta ei siltikään kovin hyvin. Kun antaa kierroksia ja alkaa sahaamaan, niin vähän aikaa sahaa, mutta alkaa sitten hyytymään. Lopulta sitten sammuu, ellei pienennä kierroksia. Sitten kun on jonkin aikaa sahaillut, niin ei kestä sahata kuin 5 sekuntia, niin alkaa jo hyytymään. Tyhjäkäyntiä olen koittanut säätää, mutta ei oikein tunnu auttavan. Veteleeköhän viimisiään ?

6

1947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos on säädettävät (halpamalleissa ei välttämättä)
      tarkista pensaletku ja sen suodatin tankista ,kaasarin sihti (älä hukkaa sitä se on todella pieni).Onko pensa kuinka vanhaa? sekin voi vaikuttaa samoin tulppa, mutta nuo oireet viittaa kyllä pensan saantiin.

      • kmp

        Aina unohtuu että pelkkä kaasuttimen säätö harvoin autta, koska ehjää ja toimivaa konetta ei tarvitse eikä saa säädellä. Työssäni olen huomannut että kyseiset toimenpiteet johtaa lisävaurioihin ainakin jos ei tiedetä mitä ja mistä ruuvataan. Jos tuntuu että säädöt ei pysy kohdallaan niin vikaa on katseltava aina helpoimmasta aloittaen: polttoaine(varmasti tuore 2-t bensa), bensavuoto letkuissa(bensavuoto ulospäin), onko "puristuksia"(muistele onko joskus tarvinnu voimakkaampaa narusta vetämistä), Ilmansuodatin puhdas, ym


      • manselainen
        kmp kirjoitti:

        Aina unohtuu että pelkkä kaasuttimen säätö harvoin autta, koska ehjää ja toimivaa konetta ei tarvitse eikä saa säädellä. Työssäni olen huomannut että kyseiset toimenpiteet johtaa lisävaurioihin ainakin jos ei tiedetä mitä ja mistä ruuvataan. Jos tuntuu että säädöt ei pysy kohdallaan niin vikaa on katseltava aina helpoimmasta aloittaen: polttoaine(varmasti tuore 2-t bensa), bensavuoto letkuissa(bensavuoto ulospäin), onko "puristuksia"(muistele onko joskus tarvinnu voimakkaampaa narusta vetämistä), Ilmansuodatin puhdas, ym

        Epäilisin suuttimien säädön vikaa.Moottorisahamiehellä pitää aina olla taskussa tulppavain ja pieni urakantameisseli.Ainakin ammattisahoja joutuu muutaman kerran vuodessa säätämään.Oireet moninaiset,ei kiihdy,ei käy tyhjäkäyntiä,ei käynnisty,sammahtelee-matkii sähkövikaa jne


    • bensassa öljyä?

      Meinaten siimaleikkurista kerran unohtu ja oireet olivat vastaavat.

    • Stihl

      Joo vaikuttas ihan siltä kuin sun sahas tulppa olis väsähtyäny. Tulpan vaihtaminen on muutenkin tärkeä,mutta aliarvostettu moottorisahan huoltotoimenpide... Vanha kulunu tulppa aiheuttaa pahimmassa tapauksessa sähkölaitevikoja ja nehän maksaa maltaita! Tulpan käyttöikä on noin 100 tuntia.

    • kmp

      Saha on mitä ilmeisimmin leikannu kiinni. Eli ota pakoputki irti (yleensä 2 pulttia) ja katso onko männässä pystysuuntaisia viiruja. Jos leikannu niin männät on aika kalliita ja korjaamista kannattaa harkita ainakin ns. mökkisahaluokassa. Syyt on myös hyvä selvittää ettei mokoma toistuisi eli onko polttoaine varmasti 2-t seos, onko kuormitettu sahaa liikaa esim. pitkäaikainen sahaus tylsällä ketjulla kaasupohjassa että lämmöt nousseet. ym...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      857
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      750
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      94
      730
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe