Teak-kansi puhtaaksi

Sailor

Millä saisin teak-kannen puhtaaksi on mennyt jo ihan harmaaksi? Tietääkö joku jonkun ketä tekee näitä pesuja. Kannestahan tulee ihan kuin uusi jos sen saisi puhtaaksi.

13

14630

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus

Kysytkö lämpimäksesi vai oletko tosissasi?

• Sailor

Olen tosissani koska olen nähnyt tällaisen työn tehtävän. Ei ole varmaan ylivoimasen kalliskaan homma jos joku sen vaan tekisi. olen koittanut pitää venettä muuten siistinä, mutta harmaantunut kani harmittaa. Nyt kuin näin että se on mahdollista vanhassakin veneessä saada uuden näköiseksi tuli halu saada omakin kansi fiksattua.

• tiki

Ota nyt heti yhteyttä johonkin teak-kannen tekijään ja lue alan runsasta kirjallisuuta,ennenkuin pilaat koko kannen.Teak-kannen idea näyttää oleva ihan kadoksissa.

• niin ei kannata

puupinta kuivuessaan ja auringon paahtamana muuttuu harmaaksi, mutta se ei haittaa mitään. Jos haluat parantaa pintaa voit hieman hioa sitä, mutta älä missään tapauksessa laita öljyä. Muuten tukit huokoset, vesi jää teakin pintaan joka tekee siitä liukkaan!!

• Sailor
        niin ei kannata kirjoitti:

puupinta kuivuessaan ja auringon paahtamana muuttuu harmaaksi, mutta se ei haittaa mitään. Jos haluat parantaa pintaa voit hieman hioa sitä, mutta älä missään tapauksessa laita öljyä. Muuten tukit huokoset, vesi jää teakin pintaan joka tekee siitä liukkaan!!

Näin yhdessä vierasvenesatamassa kun pari kaveria tekivät tällaisen operaation, sen takia lähdin nyt kysymään tätä täältä. En tajunnut silloin heti kysyä kavereilta nimeä ja jos he olisivat laitaneet myös minun kannen. Kanta ei siis öljytty, sehän ei muutenkaan puhdista kanta.. Nämä kaverit käyttivät jotain ainetta joka liuotti harmaan lian pois puusta, sitten ne harjasivat sitä vähän ja huuhtelivat vedellä. Kansi oli kuin uusi. Tähän asti olen uskonut siihen kuin minulle on sanottu että teak:in kuuluu harmaantua, en usko enää. Olisi vain kiva tietää mitä ainetta kaverit käyttivät.

• kansi

Itselläni on veneessä teak-osia, olivat harmaat kuin ostin veneen. Ne puhdistettiin veneliikkeessä jollain aineella, en tiedä millä. Sen jälkeen olen aika usein kovalla harjalla harjannut osia, ovat pysyneet puunvärisinä. En ymmärrä miksi ihmiset eivät hoida teakosia vaan päästävät ne harmaiksi. Kysyin asiaa aikoinaan puusepältä ja se sanoi että ei kannata öljytä koska tulee liukkaaksi, mutta hänenkin mielestä teakosia on kivempi katsella jos ne on pidetty puunvärisinä.

• nopeammin
        Sailor kirjoitti:

Näin yhdessä vierasvenesatamassa kun pari kaveria tekivät tällaisen operaation, sen takia lähdin nyt kysymään tätä täältä. En tajunnut silloin heti kysyä kavereilta nimeä ja jos he olisivat laitaneet myös minun kannen. Kanta ei siis öljytty, sehän ei muutenkaan puhdista kanta.. Nämä kaverit käyttivät jotain ainetta joka liuotti harmaan lian pois puusta, sitten ne harjasivat sitä vähän ja huuhtelivat vedellä. Kansi oli kuin uusi. Tähän asti olen uskonut siihen kuin minulle on sanottu että teak:in kuuluu harmaantua, en usko enää. Olisi vain kiva tietää mitä ainetta kaverit käyttivät.

Jos harmaan harjaa pois, niin joka kerralla poistuu teakin pinta ja jossain vaiheessa kansi pitää uusia nopeammin kuin normaalin pesun takia pitäisi.

• AnskuP
        kansi kirjoitti:

Itselläni on veneessä teak-osia, olivat harmaat kuin ostin veneen. Ne puhdistettiin veneliikkeessä jollain aineella, en tiedä millä. Sen jälkeen olen aika usein kovalla harjalla harjannut osia, ovat pysyneet puunvärisinä. En ymmärrä miksi ihmiset eivät hoida teakosia vaan päästävät ne harmaiksi. Kysyin asiaa aikoinaan puusepältä ja se sanoi että ei kannata öljytä koska tulee liukkaaksi, mutta hänenkin mielestä teakosia on kivempi katsella jos ne on pidetty puunvärisinä.

Mutta miten ne sais pidettyä puun värisinä? Minä en saa vaikka kuinja pesen mäntysuopalla ja harjaan poikkipäin syitä.

• arba
        kansi kirjoitti:

tuli hankittua vanha puuvene (-60) jossa teak kansi, aikaisempi omistaja hionut ja öljynnyt textrolilla tai jollain, jättää pinnan mattamaiseksi eikä kyllä ole liukaskaan, joistain kohdista alkaa harmaantua joten ajattelin suorittaa saman käsittelyn itsekkin.

• ja öljyä
        kansi kirjoitti:

Itse olen hoitanut teak-osia jo aika pitkään siten, että kansi ainoastaan pestään (Hempelin Teak-pesu on aika helppo käyttää, kunhan pesun suorittaa telakalla) kerran vuodessa. Kauden aikana kansi ehtii harmaantua "sopivasti", mutta ei ole likaisen näköinen. Sitloodan ja muut teak-osat olen myös öljynnyt em. firman teak-öljyllä. Kaipa tuon pinnan liukkaaksikin saa, jos öljyä kaataa rutosti, mutta öljy ainoastaan pyyhitään rätillä puun pintaan, johon se imeytyy välittömästi. Ainakin sitlooda on huomattavasti helpompi pitää puhtaana, kun se on öljytty. Teak on erittäinen öljyinen puulaji jo sinänsä, mutta kyllä puheet siitä, että teak-öljy jotenkin saisi "huokoset tukkoon" on ihan pötyä. Korostan nyt sitä, että öljyä ei käytetä, kuten Owatrol-öljyjä, vaan kevyesti. Tällöin pinta pitää kauniin värinsä pidempään. Olen toisaalta nähnyt, miten koko kannen öljynneen kipparin veneen laidoille ilmestyi kauden aikana ikäviä keltaisia raitoja, kun öljy ilmeisesti veden huuhtomana valui vähitellen pois - seassaan mm. keltaista siitepölyä. Kaiken kaikkiaan kyse lienee makuasiasta; öljytty puu on eri värinen. Pinnan kestävyyteen tai pitkäikäisyyteen ei käytännössä ole suuria vaikutuksia. Kun esim. teak-kannen vuodet ovat tulleet täyteen, on ihan saman, onko kantta öljytty tai ei.

• rambutan
        ja öljyä kirjoitti:

Itse olen hoitanut teak-osia jo aika pitkään siten, että kansi ainoastaan pestään (Hempelin Teak-pesu on aika helppo käyttää, kunhan pesun suorittaa telakalla) kerran vuodessa. Kauden aikana kansi ehtii harmaantua "sopivasti", mutta ei ole likaisen näköinen. Sitloodan ja muut teak-osat olen myös öljynnyt em. firman teak-öljyllä. Kaipa tuon pinnan liukkaaksikin saa, jos öljyä kaataa rutosti, mutta öljy ainoastaan pyyhitään rätillä puun pintaan, johon se imeytyy välittömästi. Ainakin sitlooda on huomattavasti helpompi pitää puhtaana, kun se on öljytty. Teak on erittäinen öljyinen puulaji jo sinänsä, mutta kyllä puheet siitä, että teak-öljy jotenkin saisi "huokoset tukkoon" on ihan pötyä. Korostan nyt sitä, että öljyä ei käytetä, kuten Owatrol-öljyjä, vaan kevyesti. Tällöin pinta pitää kauniin värinsä pidempään. Olen toisaalta nähnyt, miten koko kannen öljynneen kipparin veneen laidoille ilmestyi kauden aikana ikäviä keltaisia raitoja, kun öljy ilmeisesti veden huuhtomana valui vähitellen pois - seassaan mm. keltaista siitepölyä. Kaiken kaikkiaan kyse lienee makuasiasta; öljytty puu on eri värinen. Pinnan kestävyyteen tai pitkäikäisyyteen ei käytännössä ole suuria vaikutuksia. Kun esim. teak-kannen vuodet ovat tulleet täyteen, on ihan saman, onko kantta öljytty tai ei.

ovatrol. pitäs saada maalarin liikkeistÄ. Ovatrol ykkösellä kun pyyhit ja hiot kaikista hienoimmalla santapaperilla semmonen musta, joka tuntuu sametilta, niin pinta tulee hyväks

• arba
        rambutan kirjoitti:

ovatrol. pitäs saada maalarin liikkeistÄ. Ovatrol ykkösellä kun pyyhit ja hiot kaikista hienoimmalla santapaperilla semmonen musta, joka tuntuu sametilta, niin pinta tulee hyväks

se kannen kevyt hionta ja öljyäminen, textrolia meni 2litraa, aikaa vain 4h ja märkänä näyttää oikein hyvältä, pari päivää ja katsotaan liukastellaanko..

• 45 v ikäinen teakkansi

Teakkantta ei kannata harjata voimakkaasti. Sekä teak että tivisteet kuluvat turhaan. Älä käytä pesuun myöskään klooripohjaisia aineinta. Sen sijaan saa esim Maritistä "terassipesua", geelimäistä ainetta. Levitä sienellä tai siveltimellä, anna muhia 20 min, harjaa kevesti ja huuhtele huolella. Pari kertaa kesässä kun tekee niin sinulla on aina puhdas, mutta luonnollinen teakkansi. Ennen vanhaa purjelaivoissa kantta pestiin punaviinillä ja hienolla hiekalla, mut ne ajat ovat ohi. ÄLÄ KÄYTÄ kanteen öljyä, sisällä kylläkin voi käyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe