Heli Kärkkäiseltä on asiaan liittyvä hyvä kirjoitus Ilta-Sanomat 22.2.2025 s. 39 Ristikkoakatemian palstalla.
"Sanaristikoiden kuvissa pätevät samat omanlaisensa laatukriteerit suhteessa mihin tahansa muuhun julkaisukuvitukseen. Kuvan on oltava selkeä hyvinkin pienessä koossa selkeä, oikealla tavalla informatiivinen sekä halutussa määrin persoonallinen. Harvat kuvapankit pystyvät tarjoamaan kaikkia kriteerejä toteuttavaa kuva-aineistoa. Yleensä jostain joutuu luopumaan.
Tekoäly voi hyvinkin tuoda rakaisun, jossa täysin piirtämistaidoton laatija pystyy tuottamaan käyttöönsä erinomaisesti ristikoihinn soveltuvia kuvia vieläpä niin, että ne eivät tyylillisesti riitele keskenään. Tekoälyllä on ainakin niiden sovellusten perusteella, mitä itse olen käyttänyt tai kokeillut, vielä vähän taivalta taitettavanaan ennen tämän kolmisäännön täyttä toteutumista, mutta suunta on lupaava.
Viime kesänä käytin osan lomastani etsien sellaista tekoälysovellusta, johon voisin ennalta määritellä tyylini. Jonkun löysinkin ja alustavat kokeilut olivat aika lupaavia. Mutta tyylin kopiointi onnistui vain hieman sinnepäin ja satunnaisesti.
Palasin asiaan syksymmällä. Siihen mennessä töissäni käyttämääni Adoben Illustratoriin oli tullut ohjelman sisälle beta-tasolla oleva vektorigrafiikkaa luova tekoälysovellus. Yhä toivon esiasetuksiin esimerkiksi omia määrittelemiäni työkaluasetuksia. Niitä odotellessa.
Tyylillisesti en siis vielä pääse omien kuvieni ulkonäköön, mutta etenkin pääkuvien taustoissa tekoäly on osoittautunut mitä parhaimmaksi apuriksi. Pääkuvien piirtämiseen luomuna saa uppoamaan tuntitolkulla aikaa, eikä niiden uudelleenkäyttöaste ole useinkaan kovin suuri.
Esimerkiksi yhteen pääkuvaan tarvitsin sisäkuvan hattukaupasta. Vaikka liiketiloja, ostamista, hyllytasoja ja hattuja tarvitseekin kuvamateriaalina usein, olisi tuon piirtämiseen jatkokäyttöä ajatellen riittävän pienissä osissa kulunut aivan tolkuttomasti aikaa. Tekoälyltä siihen meni pari minuuttia.
Tekoälyn tuottamissa kuvissa häiritsee tietty geneerisyys. Tyyli on kiva, mutta persoonaton. Kun yhdistelen tekoälyn tuotoksia omiin kuviini, uskon, että kaikki hyötyvät. Kuvissa on riittävän persoonallista jälkeä ja niihin saa uutta eloa ja variaatiota vähällä vaivalla.
Siinä vaiheessa kun pystyn määrittelemään omat tussiasetukset ja kädenjäljen, liiallinen samojen kuvien pyörittäminen jää menneisyyteen. Uskon että ratkojatkin näkevät sen käänteen parannuksena. Elämme jännittäviä aikoja! Pysytään kyydissä., kukin penkin laidoista kiinni pitäen!"
Se on erillä myös
https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/openai-chatgpt-ristikonratkonnan-apuna/#post-34776
Esitän siinä kommentteja Helin kirjoitukseen. Kommentteja Helin kirjoitukseen, omaan kirjoituksen kommentointiini sekä ihan omia mielipiteitä asiasta voi esittää tässä säikeessä ja foorumissani. Olisi toki hyödyllistä, jos asiasta joku loisi säikeen myös "pääpalstalla".
Tekoälyn käyttö ristikoiden kuvittamisessa
28
259
Vastaukset
- Anonyymi
Huuhaa, kopioimalla tuon Ilta-Sanomien lehtijutun tänne ja omille nettisivuillesi rikot tekijänoikeuksia.
Sivulla
https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/
todetaan:
"Lehtijutun tai lehdessä julkaistun kuvan kopioiminen millä tahansa tekniikalla ja kopion jakaminen verkkosivuilla tai sosiaalisessa mediassa on tekijänoikeudellisesti jutun saattamista yleisön saataville. Tähän tarvitaan pääsääntöisesti lupa tekijänoikeuden haltijalta, tässä tapauksessa lehden kustantajalta."Myös siteeraaminen on sallittua. Lehtijuttua voi siteerata eli lainata osaa jutusta. Siteeraamista käytetään usein tilanteissa, joissa halutaan omassa tekstissä selventää tai havainnollistaa käsiteltyä asiaa esimerkin avulla. Siteeraamiseen vedoten ei voi kuitenkaan julkaista kokonaista artikkelia.
Omilla sivuillani pitänee lyhentää tekstiä. Kyse ei ole isosta artikkelista vaan kolumnista.- Anonyymi
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Myös siteeraaminen on sallittua. Lehtijuttua voi siteerata eli lainata osaa jutusta. Siteeraamista käytetään usein tilanteissa, joissa halutaan omassa tekstissä selventää tai havainnollistaa käsiteltyä asiaa esimerkin avulla. Siteeraamiseen vedoten ei voi kuitenkaan julkaista kokonaista artikkelia.
Omilla sivuillani pitänee lyhentää tekstiä. Kyse ei ole isosta artikkelista vaan kolumnista.Se on artikkeli mikä artikkeli. Älä mussuta Huuhaa.
Anonyymi kirjoitti:
Se on artikkeli mikä artikkeli. Älä mussuta Huuhaa.
Lyhensin tekstiä sivuillani, mutta täällä en voi muuttaa kirjoittamaani.
Tekstiä saa siteerata. Voin kysyä vielä Ilta-Sanomien mielipidettä asiasta. Tällä voit tehdä sen, että valitat ylläpidolle ja pyydät poistamaan tämän säikeen. Voit valittaa asiasta myös IS:lle, jotta voit sen perusteella pyytää ylläpitoa poistamaan tämän säikeen.Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Tekstiä saa siteerata. Voin kysyä vielä Ilta-Sanomien mielipidettä asiasta. Tällä voit tehdä sen, että valitat ylläpidolle ja pyydät poistamaan tämän säikeen. Voit valittaa asiasta myös IS:lle, jotta voit sen perusteella pyytää ylläpitoa poistamaan tämän säikeen.Kysyin itse IS:ltä palautelomakkeella
"
Haluaisin saada käyttää Heli Kärkkäisen kirjoitusta ainakin hieman lyhennettynä
[Poistettu osoite, sillä se on jo tässä säikeessä esillä.]
Kyseessä on ristikoiden tulevaisuutta ajatellen merkittävä keskustelu.
Laitoin kirjoituksen kokonaan
[Poistettu osoite, sillä osoite on juuri tämä säie.]
Jos koette, että olen toiminut väärin, voitte pyytää Suomi24:n poistamaan säikeen kokonaan.
Siinäkin tavoite on saada asiasta yleistä keskustelua. Sanarisin omassa foorumissa aiheesta ei ole omaa säiettä eikä tekoälyn käytöstä ristikoiden kuvituksesta ole juurikaan käsitelty.
Toivoisin, että voisin pitää esillä sen tekstin, joka minulla on tällä hetkellä nettisivuillani.
Saisinko asiasta tiedon s-postiini.
"- Anonyymi
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Tekstiä saa siteerata. Voin kysyä vielä Ilta-Sanomien mielipidettä asiasta. Tällä voit tehdä sen, että valitat ylläpidolle ja pyydät poistamaan tämän säikeen. Voit valittaa asiasta myös IS:lle, jotta voit sen perusteella pyytää ylläpitoa poistamaan tämän säikeen.Älä aina mussuta Huuhaa. Se ei ole sallittua siteerausta, että sinä kopioit koko lehtijutun tänne tai omille sivuillesi.
Äläkä sinä mussuttaja rupea minua ohjeistelemaan.
- Anonyymi
Hengestä voi kieltäytyä ilman mielikuvitustakin.
Olen pyytänyt tämän säikeen poistoa. Jos IS antaa luvan, laitan Heli Kärkkäisen tekstin heidän antamansa luvan mukaisesti uudestaan esille.
Voisiko minulle töykeästi käyttäytynyt kirjoittaja ottaa asian esille Sanarisin foorumissa - toki ei missään mainiten mitään, mikä voisi johtaa "sylttytehtaalle" ts. foorumilleni. Paras paikka asian käsittelylle olisi tietenkin Sanarisin foorumi, sillä se tavoittaa parhaiten laatijat ja kuvittajat sekä ehkä suuremman lukijajoukon (kukaan tosin ei tiedä, mikä lukijamäärä Sanarisin foorumissa on, joten lukua ei voi verrata tähän foorumiin. Omassa foorumissa on varmaan sen verran vähän kävijöitä, jotta se tuskin riittävässä määrin kohdeyleisöä tavoittaa.- AnonyymiUUSI
Hyvinpä täällä mode toimii.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tekniikkakin on alkanut pettää, kun äskeinen viesti ei ole päivittynyt listaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Todellakin toimii oudosti. Ilmoittaa ettei nyt onnistu ja onnistuu kuitenkin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Todellakin toimii oudosti. Ilmoittaa ettei nyt onnistu ja onnistuu kuitenkin.
Todella hidasta on moderointi.
Anonyymi kirjoitti:
Todella hidasta on moderointi.
Ilta-Sanomat ei ole minulle poistopyyntöä esittänyt ja tuskin sitten myöskään tämän foorumin moderaattorille. Ehkä siksi tämä säie on jäljellä.
Mutta oliko tekijänoikeuksista mainitsija oikeasti tekijänoikeuksista kiinnostunut vai oliko kiinnostunut vain säikeen tekemisestä käyttökelvottomaksi?- AnonyymiUUSI
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Ilta-Sanomat ei ole minulle poistopyyntöä esittänyt ja tuskin sitten myöskään tämän foorumin moderaattorille. Ehkä siksi tämä säie on jäljellä.
Mutta oliko tekijänoikeuksista mainitsija oikeasti tekijänoikeuksista kiinnostunut vai oliko kiinnostunut vain säikeen tekemisestä käyttökelvottomaksi?Eikös tuossa ole enemmänkin tärkeintä, että jos lainaa, niin muistaa tavalla tai toisella tarkasti mainita mistä se lainaus on peräisin. Mielestäni Tapio on näin tehnyt eli ei tuossa mitään jättiongelmaa ole.
Minulta olisi mennyt koko juttu ohi ellei herra Huuhaa olisi aihetta esiin nostanut. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eikös tuossa ole enemmänkin tärkeintä, että jos lainaa, niin muistaa tavalla tai toisella tarkasti mainita mistä se lainaus on peräisin. Mielestäni Tapio on näin tehnyt eli ei tuossa mitään jättiongelmaa ole.
Minulta olisi mennyt koko juttu ohi ellei herra Huuhaa olisi aihetta esiin nostanut.Lainvastaista tuo Huuhaan kopiointitoiminta tämän langan alussa kuitenkin on. Siinä ei ole kyse laillisesta siteeraamisesta vaan koko lehtijutun - eli tässä tapauksessa vieraskolumnin - laittomasta uudelleenjulkaisemisesta. Jos Huuhaalla olisi ollut Ilta-Sanomien lupa siihen, niin silloin tilanne olisi tietysti toinen.
Anonyymi kirjoitti:
Lainvastaista tuo Huuhaan kopiointitoiminta tämän langan alussa kuitenkin on. Siinä ei ole kyse laillisesta siteeraamisesta vaan koko lehtijutun - eli tässä tapauksessa vieraskolumnin - laittomasta uudelleenjulkaisemisesta. Jos Huuhaalla olisi ollut Ilta-Sanomien lupa siihen, niin silloin tilanne olisi tietysti toinen.
Kuten olen kertonut, pyysin tämän säikeen poistoa. Asiasta ei ole järkeä enempää jankata. Jankkaus vain pilaa itse asian käsittelyn, mikä juuri voi olla kirjoittajan tarkoituskin.
Omassa foorumissani hieman lyhensin tekstiä ja pidän sen, jos ei sitä vaadita poistettavan. Kuvien käyttöön lehdet ovat suhtautuneet äärimmäisen torjuvasti enkä ole joitakin haluamiani kuvia saanut sivustollani näyttää.
Pyysin IS:ää antamaan kommentin, saanko pitää olemassa olevan tekstin sivustollani.
Ainakin sivustollani asiasta voi keskustella siten, että pysytään koko ajan esiin nostetussa aiheessa, sillä asiasta poikkeavat kommentit poistaisin välittömästi.
Koska en voi nostaa aiheesta uutta säiettä Sanarisin foorumin, voisiko joku sen tehdä. En pysty tosin keskusteluun osallistumaan, sillä joku väkisinkin tunnistaa tyylini ja kavaltaa Sanarisin ylläpidolle, jos se ei itse asiaa huomaisi.- AnonyymiUUSI
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Kuten olen kertonut, pyysin tämän säikeen poistoa. Asiasta ei ole järkeä enempää jankata. Jankkaus vain pilaa itse asian käsittelyn, mikä juuri voi olla kirjoittajan tarkoituskin.
Omassa foorumissani hieman lyhensin tekstiä ja pidän sen, jos ei sitä vaadita poistettavan. Kuvien käyttöön lehdet ovat suhtautuneet äärimmäisen torjuvasti enkä ole joitakin haluamiani kuvia saanut sivustollani näyttää.
Pyysin IS:ää antamaan kommentin, saanko pitää olemassa olevan tekstin sivustollani.
Ainakin sivustollani asiasta voi keskustella siten, että pysytään koko ajan esiin nostetussa aiheessa, sillä asiasta poikkeavat kommentit poistaisin välittömästi.
Koska en voi nostaa aiheesta uutta säiettä Sanarisin foorumin, voisiko joku sen tehdä. En pysty tosin keskusteluun osallistumaan, sillä joku väkisinkin tunnistaa tyylini ja kavaltaa Sanarisin ylläpidolle, jos se ei itse asiaa huomaisi.Kirjoitit Huuhaa tuolla ylempänä: "Ilta-Sanomat ei ole minulle poistopyyntöä esittänyt ja tuskin sitten myöskään tämän foorumin moderaattorille."
Keneltä sinä oikein tämän langan poistoa pyysit? Ilta-Sanomiako siinä pyysit lähettämään tarvittaessa poistopyynnön tämän palstan moderaattoreille? On aika paljon mahdollista, että Ilta-Sanomissa ei juuri lueta sinulta tulevia meilejä.
Olennaisinta on keskustella, mitä merkitystä asialla.
Kyllähän se kuvittajan työtä vähentää. Riippuu kyllä täysin laatijan tyylistä, miten paljon hyötyä tekoälystä voi olla. Jos löytää tekoälylle omaa tyyliä lähellä olevan tyylin, vähennys voi olla todella suuri.
Yksi asia tässä helposti unohtuu. Kuvittajat kierrättävät paljon kuvia. Tekoälyn avulla kuvitusta ei tarvitse kierrättää ja kuvitus voi olla monipuolisempaa. Toki tyyli voi olla ylihiottua. Kuvitukseen voi kuvittaja kyllä vapaasti lisätä rosoisuutta ja siten tehdä tekoälyn tuottamista kuvista persoonallisempia. Tällöin 90% kuva voi olla tekoälyllä luotu, mutta se näyttää 100% tietyn kuvittajan tekemältä.
Monissa ristikoissa kuvituksen laatu voi parantua kuin heikkolaatuisista suttuisista valokuvista ja clip-art-kuvista päästään eroon.- AnonyymiUUSI
Ja taas Sanariksen foorumilla
- AnonyymiUUSI
Kun kävit antamassa ilmi, koska kommenttini hävisi , kuten myös Jaskan kommentti.
Jaska ainakaan ei ollut asiasta innostunut eikä halunnut Helin kirjoitusta tavanomaisessa IS-säikeessä käsitellä. Hän ehdotti uuden säikeen luomista.
Sen perään tuli ilmianto, mistä seurasi kaikkien asiaan liittyvien kommenttien poisto.
Yritin vain nostaa asian esille Sanarisin foorumissa. Mutta siellä asiasta ei voine aihepiiristä kuin ohimennen mainita. Kunnon keskustelua siellä tuskin voi asian tiimoilta käydä.
Ongelma Sanarisin foorumissa tästä aiheesta keskustelulle olisi se, että jos joku muu kuin minä aloittaisin uuden säikeen, Heidi-Hullu tai joku muu automaattisesti väittäisi, että minä aloitin siellä säikeen. Kun en voi vedenpitävästi todistaa, etten potentiaalista uutta säiettä aloittanut, Heidi-Hullun "kavallus" tai "paljastus" johtaisi automaattisesti siihen, että Eki poistaisi tai poistattaisi säikeen (en tiedä osaako Eki itse poistaa säikeitä vai pyytääkö hän ana Niko Ritaria suorittamaan poistot).
Ihan kuka tahansa ei ainakaan voisi säiettä aloittaa. Ehkä ainoa potentiaalinen säikeen aloittaja voisi olla Sanarisin työntekijä. Paras säikeen aloittaja olisi tietenkin asiasta kirjoittanut Heli Kärkkäinen. Hänen aloitustaan ei poistettaisi.
Heli oli muuten käsitellyt aihetta sekä laadinnan että kuvituksen osalta Ristikkoakatemian palstalla.- AnonyymiUUSI
Jos tuossa jotain "ongelmaa" on, niin sinä Huuhaa olet sen itse aiheuttanut pyrkimällä lukuisilla valenimimerkeillä änkeämään Sanariksen palstalle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuossa jotain "ongelmaa" on, niin sinä Huuhaa olet sen itse aiheuttanut pyrkimällä lukuisilla valenimimerkeillä änkeämään Sanariksen palstalle.
Ongelma on myös Ekin puolella.
Eki kyllä "syttytehtaan" sivuille johtumisen pelosta voisi Heliltäkin kieltää täällä uuden säikeen luomisen. Hyviä kolumneja Heli on aiheesta Ristikkoakatemian palstalla julkaissut. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eki kyllä "syttytehtaan" sivuille johtumisen pelosta voisi Heliltäkin kieltää täällä uuden säikeen luomisen. Hyviä kolumneja Heli on aiheesta Ristikkoakatemian palstalla julkaissut."Täällä" tarkoitti Sanarisin foorumia, sillä toin sitten perään komm. 2025-02-24 22:13:43 mainitsemani asiat komm. 2025-02-25 06:34:21 olevalla lisähuomautuksella.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eki kyllä "syttytehtaan" sivuille johtumisen pelosta voisi Heliltäkin kieltää täällä uuden säikeen luomisen. Hyviä kolumneja Heli on aiheesta Ristikkoakatemian palstalla julkaissut.Sisältyy tähän vielä sekin pointti, että jos Heli tai joku muu Sanarisin työntekijä halauaisi asiasta käydä ratkojien kanssa vuoropuhelua, Eki kieltäisi vuoropuhelun käynnin muilla foorumeilla, siis täällä tai omalla foorumillani, koska olisin keskusteluissa mukana.
Asian tiimoilta Sanarisin laatijoiden ja kuvittajien on mahdoton saada juurikaan mitään julkista palautetta. Satunnainen yksittäinen maininta ei ole kunnon palautetta.
- AnonyymiUUSI
Eipä tuo aihe näytä mikään suuri keskustelun räjäyttäjä olla. Vielä ei ole aika kypsä suuren yleisön miettiä miten tekoälyllä voisi elämäänsä parantaa.
Asia on kuitenkin erittäin olennainen niin laatijoiden, kuvittajien kuin ratkojienkin kannalta. Sanarisin puolelta julkista kiinnostusta asiaan on esittänyt vain Heli Kärkkäinen. Hänen kauttansa asialla on Sanarisin tuotannossa merkitystä.
Heli Kärkkäisen ohella Antti Viitamäki käyttää vektorigrafiikkaohjelmaa. Jos Helin käyttämässä ohjelmassa on tekoälyavustin, sen saa myös Viitamäen käyttämään ohjelmaan, mikäli ohjelman vain päivittää.
Kellä tahansa on mahdollisuus ilmaisiin bittikarttapohjaisiin ohjelmiin. Niiden suurin ongelma on kuvien rajallinen skaalautuvuus. Monet ohjelmat eivät skaalaa kuvia siististi. Itsellänikin on tässä suhteessa hankaluuksia ja kuvia joutuu hylkäämään toimimattoman skaalauksen vuoksi.
Vuoropuhelun olisi tärkeää siksi, että voisi käydä keskustelua siitä, millaisia ristikoita halutaan.
Kuvituksessa on muutakin kuin kuvien luominen. Kyse on myös tekstin sommittelusta. Se on aina käsityötä, joten jos laatija ei itse tee koko ristikkoa, kuvittajalle on aina töitä.
Koska ristikkokuvitus on käyttökuvitusta, en näe suurta merkitystä sillä, miten se on luotu. Olennaista on minulle se, että se ei ole "sekametelisoppaa" vaan tyylillisesti suhteellisen yhtenäistä. Ja riittävän selkeää. Jos halutaan hämätä, voi etsiä suttuisuuden sijaan outoja kuvakulmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksoisliekki-ihmiset
Kun olette tavanneet kaksoisliekkinne, miltä se on tuntunut? Ole tosi utelias tietämään.3073119- 881569
- 331484
Oletko jo saanut apua mt-ongelmiisi?
Ja onko harhat helpottuneet? Vieläkö tunnet että sinua seurataan, ja kotonasi käydään poissa ollessasi?1791372- 1171181
- 81998
- 49951
Vasemmisto osoittaa mieltä Berliinissä - Miksi?
Eikös siellä ollut juuri demokraattisesti järjestetyt vaalit jossa kansa on sanonut mielipiteensä ja KAIKKIA on kuultu t201943- 60926
Mitä haluaisit sanoa
Kaivatullesi NYT Part ll. Kenenkään peukku ei kestä tuota edellistä ketjua.60862