electric supercharger

donkey

Kattelin noita juttuja noista electric supercharger turboista ja ei voi kun ihmetellä,ettei akkuun varastoitua energiaa ole ketään osannut muuttaa hetkelliseksi lisätehoksi...
Tärkeintähän on poistaa laturi toiminnasta ton turbon käytön ajaksi, muutenhan laturi syö tuon tuotetun tehon?
Akusta kun ei virta riitä yli 1000w moottoriin...
Valitettavasti toi teho ei pyöritä ahdinta edes saamaan riittävää 0,05bar painetta.
Taitaa olla suurempi hyöty pistää toi 1kw moottori avittamaan moottorin pyörimistä, siinä siitä hyötyy tuon melkein yhden hevosen.

8

4133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietiskelijä

      En tunne laitetta electric supercharger, mutta en ymmärrä miksi laturi pitää ottaa pois jos ahtaa. Ensinnäkin jos mietitään perinteistä turboa ei sekään enrgiaa ilmaiseksi saa vaan heikentää samalla pakopuolen virtauksia, tosin ahdosta saatu hyöty voittaa haviöt ja lopputulos on että ahtaminen lisäsi tehoa. Eli asiaan jos ahdat 1 kW niin miksi saatu lisäteho tässätapauksessa ei voita hukattua tehoa? Koska arvaan että kaikissa ahtotavoissa lisä teho otetaan paremmasta täyttösuhteesta sylinterissä. Eli enemmän bensaa ja ilmaa tai naftaa ja ilmaa.

    • Ylipaine

      Eiköhän 1000w saada auton laturilta tai akulta. 1000w/14v = 71 amppeeria. Normaali henkilöauto tuottaa n 60-70 amppeeria maksimissaan. Mutta kyllä saa olla takalasinlämmitin off-asennossa. Hienan vastusta syntyy mutta tehon tuotto on suhteessa suurempaa kuten tuossa jo ilmeni.

      Mutta tuo 0.05bar paine ei taida vielä auttaa. Vakioturbotkin ovat 0.4-0.5bar luokkaa.

      Oliko linkkiä aiheeseen vai Googlettaako?

      • copy/paste

        http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight/

        Akku jaksaa kyllä luovuttaa n.60A virtaa jopa minuutteja, ei se ole ongelma.
        Mutta millanen ahdin antaa edes 0,1bar jos sitä pyörittää 1KW moottorilla? Tavalliset 1kw sähkömoottorit ei juuri yli 3000rpm kierrä. Pienempiä 0,3kw löytyy kyllä jopa 20000rpm asti.

        Mutua-eikö 1bar tuplaa tehot,joten 0,05bar 5% tehon lisäyksen?


      • Sähköexperttiinos
        copy/paste kirjoitti:

        http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight/

        Akku jaksaa kyllä luovuttaa n.60A virtaa jopa minuutteja, ei se ole ongelma.
        Mutta millanen ahdin antaa edes 0,1bar jos sitä pyörittää 1KW moottorilla? Tavalliset 1kw sähkömoottorit ei juuri yli 3000rpm kierrä. Pienempiä 0,3kw löytyy kyllä jopa 20000rpm asti.

        Mutua-eikö 1bar tuplaa tehot,joten 0,05bar 5% tehon lisäyksen?

        Loistava idea, kerrassaan. Mutta väität että 1000w moottorilla ei saada tarpeeksi ahtoa? Kyllähän se on paskapuhetta.

        Itse olen leikkinyt "lietsolla" eli se on laite jota jyväjemmarit esim. käyttävät jyvien nostamisessa. Itse asensin sellaisen 2,8 kilowatin moottorilla ja sen "rummun" halkaisija oli jotain 50c luokkaa, ja sitä lähtee 10" putki poistoilmalle. Voit kuvitella kuinka helvetisti se puskee ilmaa pihalle kun sen laittaa käyntiin. Ja ihan takuuvarmasti saa painetta sen 1bar ellei paljon enemmänkin. Se nimittäin tekee niin kauhean alipaineen ja virtauksen että vilja nousee 3" putkesta vaikka kymmeneen metriin.

        Nyt jos tätä laitteistoa "hieman" pienentää, ja laittaa autoon vaikkapa invertterin, saadaan esim. 230v - 0,75kw sähkömoottorista jo aivan tarpeeksi tehoa pyörittämään lietsoa, joka ahtaa ilmaa auton imusarjaan.

        Olisi kyllä ihan mielenkiintoinen projekti :) Ei tarvitse huolehtia uuden pakosarjan tekemisestä, öljynkierrosta (ei tarvitse jäähdytellä turboa) ja painetta olis aina niin paljon kuin ennalta on säädetty. Turboviivettä ei ole jne...

        Loppujen lopuksi tämä on aivan äärimmisen yksinkertainen laite, kokeilkaa googlata, niin tiedätte miten "Lietso" toimii.


      • Lukekaa artikkeli
        Sähköexperttiinos kirjoitti:

        Loistava idea, kerrassaan. Mutta väität että 1000w moottorilla ei saada tarpeeksi ahtoa? Kyllähän se on paskapuhetta.

        Itse olen leikkinyt "lietsolla" eli se on laite jota jyväjemmarit esim. käyttävät jyvien nostamisessa. Itse asensin sellaisen 2,8 kilowatin moottorilla ja sen "rummun" halkaisija oli jotain 50c luokkaa, ja sitä lähtee 10" putki poistoilmalle. Voit kuvitella kuinka helvetisti se puskee ilmaa pihalle kun sen laittaa käyntiin. Ja ihan takuuvarmasti saa painetta sen 1bar ellei paljon enemmänkin. Se nimittäin tekee niin kauhean alipaineen ja virtauksen että vilja nousee 3" putkesta vaikka kymmeneen metriin.

        Nyt jos tätä laitteistoa "hieman" pienentää, ja laittaa autoon vaikkapa invertterin, saadaan esim. 230v - 0,75kw sähkömoottorista jo aivan tarpeeksi tehoa pyörittämään lietsoa, joka ahtaa ilmaa auton imusarjaan.

        Olisi kyllä ihan mielenkiintoinen projekti :) Ei tarvitse huolehtia uuden pakosarjan tekemisestä, öljynkierrosta (ei tarvitse jäähdytellä turboa) ja painetta olis aina niin paljon kuin ennalta on säädetty. Turboviivettä ei ole jne...

        Loppujen lopuksi tämä on aivan äärimmisen yksinkertainen laite, kokeilkaa googlata, niin tiedätte miten "Lietso" toimii.

        Jos joku teistä edellä kirjoitelleista pyytäisi jonkun suomentamaan tuon linkitetyn artikkelin, ettette nolaisi itseäänne noin totaalisesti.
        Ensinnäkin tuolla starttimoottoripaketilla aikaansaadaan n. 7 psi paine = 0,483 bar.
        huippukierroksilla jää paine noin 0,2 bar tasolle.
        Tämä siitäsyystä, että remmivedolla, tai turbolla kampiakselin kierrosten noustessa, "flektin" kierrokset nousevat myös. Sähkömoottorillahan kierrokset pysyy samana ( ainakin hetken ), joten koneen tarvitessa lisää ilmaa, putoaa paine, koska tuotto ei lisäänny.
        Sitten vähän akuista: Ei tarvitse olla kaksinen akku joka antaa 1000A hetkellisen starttitehon, eli sitten taas laskemaan P = U * I eli teho on jännite kertaa virta. 12v * 1000A = 12 kW, siis riittää kyllä hetkeksi aikamoisen ilmamäärän ja kohtuullisen paineen tuottamisesksi. Artikkelin tapauksessa oli kaksi akkua kytketty sarjaan, jolloin jännite oli siis 24 V. Ongelmana on suuri lämmönkehitys, jolloin käyttöaika on kohtuullisen lyhyt, mutta riittää kyllä antamaan lisäpotkua ohitustilanteissa. Laturin säätöautomatiikka huolehtii siitä, että latausvirta ei ylitä esimerkiksi 50A, siis 600W, joka verrattuna saavutettuun 35 hp ( 25 kW ) tehonlisään, on aika pieni, ja jos nyt ollaan oikein tarkkoja, voidaanhan laturi lepuuttaa siksi hetkeksi kun lisätehoa tarvitaan.

        Hieno idea, kaiken kaikkiaan.


      • lol gg
        Lukekaa artikkeli kirjoitti:

        Jos joku teistä edellä kirjoitelleista pyytäisi jonkun suomentamaan tuon linkitetyn artikkelin, ettette nolaisi itseäänne noin totaalisesti.
        Ensinnäkin tuolla starttimoottoripaketilla aikaansaadaan n. 7 psi paine = 0,483 bar.
        huippukierroksilla jää paine noin 0,2 bar tasolle.
        Tämä siitäsyystä, että remmivedolla, tai turbolla kampiakselin kierrosten noustessa, "flektin" kierrokset nousevat myös. Sähkömoottorillahan kierrokset pysyy samana ( ainakin hetken ), joten koneen tarvitessa lisää ilmaa, putoaa paine, koska tuotto ei lisäänny.
        Sitten vähän akuista: Ei tarvitse olla kaksinen akku joka antaa 1000A hetkellisen starttitehon, eli sitten taas laskemaan P = U * I eli teho on jännite kertaa virta. 12v * 1000A = 12 kW, siis riittää kyllä hetkeksi aikamoisen ilmamäärän ja kohtuullisen paineen tuottamisesksi. Artikkelin tapauksessa oli kaksi akkua kytketty sarjaan, jolloin jännite oli siis 24 V. Ongelmana on suuri lämmönkehitys, jolloin käyttöaika on kohtuullisen lyhyt, mutta riittää kyllä antamaan lisäpotkua ohitustilanteissa. Laturin säätöautomatiikka huolehtii siitä, että latausvirta ei ylitä esimerkiksi 50A, siis 600W, joka verrattuna saavutettuun 35 hp ( 25 kW ) tehonlisään, on aika pieni, ja jos nyt ollaan oikein tarkkoja, voidaanhan laturi lepuuttaa siksi hetkeksi kun lisätehoa tarvitaan.

        Hieno idea, kaiken kaikkiaan.

        tuon knight ahtimen ongelma on vain sen hinta. kyseisen kapistuksen rahalla, kun saa jo perinteisempääkin ahdinta. muuten kapistus on ihan kivan oloinen :)


      • mä vaan
        lol gg kirjoitti:

        tuon knight ahtimen ongelma on vain sen hinta. kyseisen kapistuksen rahalla, kun saa jo perinteisempääkin ahdinta. muuten kapistus on ihan kivan oloinen :)

        mietin asiaa ja mietin vielä kerran,

        olisin nimittäin halunnut joihinkin tilanteisiin pikkuisen lisätehoa.. Täydellä kuormalla jyrkimpiin mäenkohtiin, joissa vaihde on joskus vaihdettava 4.selle ja ehkä siihen että kapunkinopeudessa olisi voinut joissain tilanteissa ajaa 4.sella yli kumpareen ilman turhia "jurinoita" tälläisiä hetkiä on realistisesti 2-3minuuttia/1tunnti ajoa, eli sähköä tulisi aivan riittävästi moisiin tarpeisiin.

        mutta:
        1) tuuletuspuhaltimet(mm. venetarvikeliikkeet tuovat maahan yhtä saman kaltaista puhallinta joka on tarkoitettu moottoritilan tuulettamiseen tai tässätapauksessa ahtamiseen /joka on sikäli ristiriitaista koska asennusohjeessa nimenomaan kielletään "ahtaminen" ) jokatapauksessa näiden hyöty on vähintäänkin kyseenalainen.

        2)kolmen akun /huomattavat kaapeloinnit, releet yms raahaaminen tuo rutkasti lisäpainoa, jonka uskon kumoavan koko saadun hyödyn vaikkakin tuon ruuviahdin 3 starttimoottoria ovatkin varmasti toimiva paketti.

        uskallan väittää että koko homma on turhuutta.


      • bj
        mä vaan kirjoitti:

        mietin asiaa ja mietin vielä kerran,

        olisin nimittäin halunnut joihinkin tilanteisiin pikkuisen lisätehoa.. Täydellä kuormalla jyrkimpiin mäenkohtiin, joissa vaihde on joskus vaihdettava 4.selle ja ehkä siihen että kapunkinopeudessa olisi voinut joissain tilanteissa ajaa 4.sella yli kumpareen ilman turhia "jurinoita" tälläisiä hetkiä on realistisesti 2-3minuuttia/1tunnti ajoa, eli sähköä tulisi aivan riittävästi moisiin tarpeisiin.

        mutta:
        1) tuuletuspuhaltimet(mm. venetarvikeliikkeet tuovat maahan yhtä saman kaltaista puhallinta joka on tarkoitettu moottoritilan tuulettamiseen tai tässätapauksessa ahtamiseen /joka on sikäli ristiriitaista koska asennusohjeessa nimenomaan kielletään "ahtaminen" ) jokatapauksessa näiden hyöty on vähintäänkin kyseenalainen.

        2)kolmen akun /huomattavat kaapeloinnit, releet yms raahaaminen tuo rutkasti lisäpainoa, jonka uskon kumoavan koko saadun hyödyn vaikkakin tuon ruuviahdin 3 starttimoottoria ovatkin varmasti toimiva paketti.

        uskallan väittää että koko homma on turhuutta.

        http://www.cpowert.com/products/vtes.htm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe