Esimerkiksi poliklinikkamaksu on nyt 66,70 euroa, kun se vielä viime vuonna oli noin 20 euroa edullisempi.
Asiakasmaksut nousivat hyvinvointialueilla
11
179
Vastaukset
- Anonyymi
Ja on vielä nimeltään hyvinvointialue,kuka tuolla hyvin voi??
- Anonyymi
Todella irvokas nimi on keksitty, liekö tragediajohtajan (15 000€/kk) keksimä...?
- Anonyymi
Hinnankorotus oli 'hyvinvointialueen' päätös, sillä alueet saavat itsenäisesti päättää maksujen suuruudesta.
Hallitus asetti ylärajan että sen korkeampia ei maksut saa olla, niin heti tämä meidän 'hyvinvointialueemme' johtohimmeli vetäisi maksut suoraan tappiin.
On siellä sellainen porukka joka ottaa kaikki mehut niin hoitohenkilökunnasta kuin asiakkaistakin, kuka sinne aikoja yleensä saa.
Itse vetävät huippupalkkaa ja ainoa säästötoimi siellä hallintohimmelissä oli että kaksi johtajan paikkaa yhdistettiin.
Kyllä nyt tulee isot säästöt kun hallintohimmelikin osallistuu talkoisiin!- Anonyymi00010
Kokemukseni mukaan Sotessa ei kukaan ole tehnyt töitä vuosikausiin.
- Anonyymi
HYVÄ HYVÄ!!
- Anonyymi
Kepu ja demarit enemmistönä hyvinvointialueen päättäjissä.He päättivät maksujen korotuksista.Vaalit tulossa.
- Anonyymi00011
Odottavat nyt kieli pitkällä jytkyä.Turha toive. Edessä on muilutus.
- Anonyymi00006
Eikös nyt taas nousseet? Tk maksu 30€ ja poliklinikka 71€? Ei mitään järkeä!! Köyhät ei saa apua kun on noin kallista!
- Anonyymi00009
Nyt voi puolueväki viettää päivänsä huvikeskuksissaaan rauhassa .Kukaan ei enää häiritse työaikana.
- Anonyymi00007
AI:
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut nousevat merkittävästi hyvinvointialueilla vuoden 2026 alusta lähtien, jolloin lakisääteiset indeksikorotukset nostavat maksujen enimmäismääriä noin 6,93 prosenttia. Korotukset koskevat laajasti perusterveydenhuoltoa, suun terveydenhuoltoa ja erikoissairaanhoitoa. Myös käyttämättä jätetystä vastaanottoajasta perittävä maksu nousee, esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla yli 73 euroon.
Keskeiset muutokset ja tiedot:
Korotukset 2026: Terveydenhuollon maksuihin tulee noin 6,93 %:n indeksikorotus.
Esimerkkejä maksuista 1.1.2026 alkaen:
Erikoissairaanhoidon poliklinikkamaksu: Nousee 71,30 euroon (v. 2025 66,70 €).
Päiväkirurginen maksu: Nousee 233,80 euroon (v. 2025 218,70 €).
Suuhygienistin perusmaksu: 14,80 euroa (v. 2025 13,80 €).
Hammaslääkärin perusmaksu: 19,10 euroa (v. 2025 17,90 €).
Maksukatto: Terveydenhuollon maksukatto nousee 815 euroon (vuonna 2025 se on 762 euroa).
Peruuttamaton aika: Käyttämättä jätetyn palvelun maksu nousee merkittävästi, esim. Pohjois-Pohjanmaalla 73,70 euroon.
Maksuton hoito: Alle 18-vuotiailta ei peritä maksuja.
Hyvinvointialueilla on velvollisuus alentaa tai jättää maksu perimättä, jos se vaarantaa asiakkaan toimeentulon. = Kela siis maksaa suurelle osalle tämän kaiken ja paljoin muuta! Se lienee jo vanhastaan tiedossa!- Anonyymi00008
Ja kaiken takana on äänestäjien tahto.Vieläkö te nuijat vaaditte muitakin äänestämään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit856020KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3195117Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei482599Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831832Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521- 1091497
seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1191402Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393