🤔🇸🇪☕ tutkittu, että pakkoruotsista on hyötyä aivoille.
Linkki uutiseen:
https://www.stara.fi/2025/02/28/tutkimus-kaksikielisyys-hidastaa-dementian-puhkeamista/
Nyt se on oikein tieteellisesti
15
175
Vastaukset
- Anonyymi
Pakkohan niiden ruotsalaistenkin on oppia oma kielensä.
Maailman vaikeimmat kielet ovat : japani, arabia, suomi, mandariinikiina ja puola. Minusta suomi on kyllä aika helppoa.
- Anonyymi
Sanojen ja lauserakenteiden muistaminen ja miettiminen selittää sen että se on hyvää aivoille. Itse olen erinomainen englannissa. Ruotsini on ruosteessa. Venäjän ja romanian sanoja olen joskus harjoitellut. Suomen ja ruotsin kieli ovat niin kaukana toisistaan mikä vaikeuttaa niiden molempien osaamista. Mielestäni venäjän aakkosten tunnistaminen kuuluu yleissivistykseen.
Maantieteellisesti sen kielen koukeroita voi nähdä todella laajalla alueella. Nykyään kukaan ei tietenkään mene Venäjälle mutta kyllähän sen eteläpuolella on valtioita joissa Neuvostoliiton varjo ja myös kieli yhä näkyy. Kazakstanista olen kiinnostunut matkakohteena. Sieltä saattaisin löytää itselleni elämänkumppanin.- Anonyymi
Suomi on edelleen venäläinen, ja ruotsalainen kuten ylen eräs ohjelmasarjakin kertoi.
Itsellä on juuret Kannaksella, mutta hetken kävin koulua Turussa. Isoäidiltä jäi muutama hassu sananparsi venäjäksi. Toisaalta turkulaisilla on paljon ruotsalaista murretta ja kieli ehkä helpompi ymmärtää kuin vaikkapa jopa tsadilailla helsinkiläisillä. Jos kieliä ei käytä aktiivisesti, niin sanavarasto muuttuu passiiviseksi. Itse yritän katsella telkkaria niin, etten lue kaikkea käännästekstiä. Vieraskielisten kirjojen lukeminen ajaisi saman asian, mutta silloin ei kuule ääntämistä.
- Anonyymi
Jahas, Lounas kattoi palstalounaan särvittäväksi.
- Anonyymi
lounas.ajatus kirjoitti:
Kai tänne sekaan mahtuu yksi munkin aloitus.
Toki laskiaisena mahtuu kun laskiaismunkkejakin on.
- Anonyymi
Aivan varmasti.
Muutenkin voi muistia harjoittaa jos ei kielistä tykkää. Vaikkapa sanaristikoilla tai netin muistipeleillä.
Samaa mieltä. Mä oon siis tosi yksikieliseltä paikkakunnalta, mutta muistan lapsuudesta kun käytiin paikallisten ruotsinkielisten Lucia juhlissa. Edelleenkin iäkäs äitini katsoo joka päivä myös ruotsinkieliset uutiset. Hiukkasen haastavaa on Suomessa ruotsin kielen taitoa ylläpitää mutta kyllä se onnistuu ja onhan Ruotsi hieno matkailumaa.
Telkkarista löytyy paljon ohjelmia, joilla voi virkistää muistia. Ruotsinkieltä voi virkistää paitsi uutisilla, niin ykkösellä on musiikkiohjelma Allsång på Skansen ja teemalta tulee tietovisailu på spåret. Elämäni eläimet: Eläinsaairaalassa oli kanssa kiva, se löytyy areenasta vielä.
Onko Montrealissa tutkittu pakkoruotsin vaikutuksia dementian syntymiseen!? 😮
Silloin, kun mulle tuli hesari vielä niin seurasin väitöskirjatutkimusten aiheita. Jotkut niistä olivat tosi hauskoja. Erityisesti jäi mieleen se, kun joku oli tutkinut kerrostalon hissin käyttöä. Hän oli tullut siihen tulokseen, että kerrostalon ylimmissä kerroksissa asuvat käyttivät enemmän hissiä kuin alimmissa kerroksissa asuvat. Tuokin tärkeä asia on siis tieteellisesti todistettu.
lounas.ajatus kirjoitti:
Silloin, kun mulle tuli hesari vielä niin seurasin väitöskirjatutkimusten aiheita. Jotkut niistä olivat tosi hauskoja. Erityisesti jäi mieleen se, kun joku oli tutkinut kerrostalon hissin käyttöä. Hän oli tullut siihen tulokseen, että kerrostalon ylimmissä kerroksissa asuvat käyttivät enemmän hissiä kuin alimmissa kerroksissa asuvat. Tuokin tärkeä asia on siis tieteellisesti todistettu.
Svekomaanien harmiksi Quebecin alueella dementiaa vähentää alueen ranskankielisen väestön koulussa lukema pakkoenglanti. 🤭
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302658
- 671538
Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html2321268Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/1011213- 111158
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos671085Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.91992Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.175978IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56969Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸44968