Muistisairauksien esiintyvyys kasvaa iän myötä. Suomessa arvioidaan, että noin 150 000 henkilöä sairastaa diagnosoitua muistisairautta. Yli 65-vuotiaista jopa joka kolmas raportoi muistiongelmia. Dementiatasoinen muistisairaus on yleisempää vanhemmissa ikäryhmissä: 85–89-vuotiaista noin 22 % ja 90-vuotiaista ja sitä vanhemmista jopa 41 % sairastaa dementiatasoista muistisairautta.
Muistisairauksien ehkäisyyn voidaan vaikuttaa elintavoilla ja riskitekijöiden hallinnalla. Tässä muutamia keinoja:
Monipuolinen aivojen käyttäminen: Aivojen aktiivinen käyttö kaikissa ikävaiheissa auttaa ylläpitämään kognitiivisia toimintoja.
Monipuolinen liikunta: Liikunta edistää aivoterveyttä ja vähentää muistisairauksien riskiä.
Aivojen suojaaminen vammoilta: Pään vammojen välttäminen on tärkeää aivojen terveyden kannalta.
Terveellinen ja monipuolinen ravinto: Hyvä ravitsemus tukee aivojen toimintaa.
Sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisy ja hyvä hoito: Sydän- ja verisuonitautien riskitekijöiden hallinta vähentää myös muistisairauksien riskiä.
Näiden elintapojen noudattaminen voi auttaa viivästyttämään muistisairauksien puhkeamista ja parantamaan elämänlaatua.
Lähteet: Oma opittu ja käytännön kokemus, kaypahoito.fi thl.fi
Ps. en ole tutustunut siihen miten muistisairauksia testataan Thaimaassa, olisikin miellyttävää ja kiitoksen arvoista, jos joku asiaan tutustunut viitsi kertoa asiallisesti tästä.
Muutama sananen muistisairauksista, jos sallitaan...
20
191
Vastaukset
- Anonyymi
Muistisairauksiin kuuluu usein se, että sairastunut ei itse huomaa alkavaa muistisairauttaan tai saattaa yrittää salata sen. Tämä johtuu osittain siitä, että muistisairaudet voivat heikentää sairastuneen kykyä arvioida omaa tilannettaan ja tunnistaa oireita. Lisäksi muistisairaudet voivat aiheuttaa hämmennystä ja pelkoa, mikä voi johtaa oireiden salaamiseen.
Muistisairauksien varhaisia oireita voivat olla esimerkiksi muistiongelmat, keskittymisvaikeudet, aloitekyvyn heikkeneminen ja persoonallisuuden muutokset. Usein läheiset huomaavat nämä muutokset ennen sairastunutta itseään. - Anonyymi
Erityisen ongelmallista on muistihäiriöt joka syntyvät ulkoisen väkivallan seurauksena, hyvä esimerkki tästä on Mike Tyson, hänellä on selviä dementian oireita, ollut jos vuosia, erityisesti ulkoinen väkivalta aiheuttaa paljon ongelmia aivoissa oleviin pieniin suoniin, jotka vaurioituvat iskusta, toistuvasti.
- Anonyymi
Suomessa muistisairaus testataan traditionaalisena porraskokeena, tulokset arvioidaan siitä, montako kerrosväliä testattava muistaa suolikaksnelosella kiipeilleensä.
- Anonyymi
55555
- Anonyymi
"VOI". Eli jotain saatanan huuhaata yrität tunkea.
Ihminen on kuin kone, ei auta enää mikään. Mahtaa sun elämäs olla tosi ankeeta. Syö makkaraa, juo kaljaa ja makaa soffalla. Ja unohda noi saatanan ituhippien rehut! - Anonyymi
Se valikoiva muisti on pahinta,aina voi asiat laittaa muistin syyksi.
- Anonyymi
Muistaako kukaan muistisairas 2010:n esittäneen 20.000 euron vedonlyönnin, entä Laiffin 100 euron lupauksen maksaa HETI TILILLE .... ?
- Anonyymi
Kohta Simonkylän sähkömies, joo se sama "flimmerin aiheuttaa sähkö" -älykkö, tulee ja kertoo että sähkö aiheuttaa muistisairaudet.
- Anonyymi
Niin se itseasiassa aiheuttaakin, ja flimmeri yritetään saada takaisin sinusrytmiin, kardioversiolla, jossa potilas nukutetaan ja annetaan pieni sähköisku, näin rytmi palautuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se itseasiassa aiheuttaakin, ja flimmeri yritetään saada takaisin sinusrytmiin, kardioversiolla, jossa potilas nukutetaan ja annetaan pieni sähköisku, näin rytmi palautuu.
Näin muistaakseni.
By Numball 64v. Vantaa (kotona ilman flimmeriä, ja vaimoa)
- Anonyymi
Possonderin viittaus Mike Tysoniin esimerkkinä on tyypillistä Pasasen liirumlaarumia, satutarinaa jota ei suhteellisuudentaju häiritse.
Maailman kenties tunnetuinta elossa olevaa nyrkkeilijää ei voi verrata keneenkään toiseen kuin häneen itseensä, kun puhutaan Mike Tysonista.
Jättiläinen Tyson Fury on nimetty Mike Tysonin mukaan. Isänsä oli kova paljasnyrkkiottelija ja suuri Mike Tysonin fani.
Olen seurannut Mike Tysonia 40 vuotta amatöörien maailmanmestaruudesta saakka. Olen myös nähnyt kaikki dokumentit Tysonista. Tiedän hänen kaikki valmentajansa, mentorinsa, ottelunsa ja vastustajansa.
Tyson oli köyhästä perheestä ja häntä kiusattiin korkean puheäänensä vuoksi. Mike huomasi tyrmäsvoimansa jo kahdeksanvuotiaana.
Yhdeksänvuotiaana Tyson oli pidätetty kaikkiaan jo 52 kertaa. Vakavien rikosten ja lukemattomien pidätysten jälkeen Tyson lähetettiin 12-vuotiaana poikien kasvatuslaitokseen.
Tyson pyysi kasvatuslaitoksessa työskennellyttä entistä ammattilaisnyrkkeilijää Bobby Stewartia opettamaan hänet nyrkkeilemään. Stewart asetti opetuksen ehdoksi sen, että Tyson alkaa käyttäytymään kunnolla, mikä Tyson tekikin, ja hänestä tuli mallioppilas
Hänestä paljastui tuo ainutlaatuinen lyömisen lahja, kun hän tempaisi harjoitusmatsissa Stewartin nenän poskelle ollessaan 13 vuotias. Stewart esitteli Tysonin legendaariselle
Cus D’Amatolle.
Cus D’Amato oli otettu Tysonin lahjakkuudesta ja sanoi Stewartille että jos tuo poika pysyy kurissa, niin teen hänestä raskaansarjan maailmanmestarin.
Loppu onkin sitten historiaa. Tyson voitti ensimmäiset ottelunsa tyrmäyksellä, ja hän voitti kansalliset junioriolympialaiset kaksi kertaa peräkkäin. 16 vuotiaana hänen oli vaikeaa saada enää vastustajia, kun lyöntivoimaansa pelättiin.
Tysonin ongelmat yksityiselämässä jatkui ja häntä käytettiin hyväksi. Hänet ryösti ensin vaimo ja anoppi, sitten Don King ja lopuksi verottaja. Tyson oli uran jälkeen taloudellisesti miinuksella vaikka hänen otteluidensa liikevaihto oli noin kaksi miljardia.
Taistelijana on sittemmin saanut elämänsä mallilleen. Tyson oli melkoinen härkä myös petihommissa. Uransa huipulla hänen hotellihuoneensa oven takana jonotti satoja naisia ja henkivartijat sanoivat "next", kun uusi daami pyydettiin huoneeseen.
Tyson on ihan se sama heppu tänään mitä hän oli 13 vuotiaana. Ei ole vaikuttanut nyrkkeily hänen elämäänsä.
Raskassarjalaiset (varsinkaan huipulla) eivät ole mitään kehäraakkeja, vaan ottelevat erittäin harvakseen varsinkin huipulla. 1-2 matsia vuodessa. Harjoituksissa kypärät ja vastustaja ei saa lyödä kovia pääosumia ottelijaan.
Kehäraakit löytyy useimmiten keskisarjoista ja keskitasolta. Siellä on boksaajia jotka ottelee uransa aikana jopa 500 kovaa ammattilaisottelua kahdeksan unssin hanskoilla ja ottavat yhdessä matsissa jopa satoja kovia osumia.
Osumat vaikuttaa hyvin yksilöllisesti. Itse tunnen vain yhden ammattilaisnyrkkeilijän, joka käy niin sanotusti hitaalla. Tiedän sen koska tunsin hänet jo lapsesta saakka. Muissa tutuissa en ole havainnut sen suurempia muutoksia.
Huomattavast nyrkkeilyä vaarallisempaa on lutraaminen viinoilla ja vielä haitallisempi on tupakka. Tutkimusten mukaan yhden tupakan jälkeen ÄO on vartin ajan verran noin 30 pykälää alhaisempi kuin ennen röökiä.
Aikoinaan oli rankkoja öljymaaleja ja maalarit olivat aivan pöhnässä ja heiltä meni viinaan sietokyky kokonaan. Samaten kävi parkettimiehille, jotka veteli happolakkoja ilman suojaimia.
Vielä haitallisempia on kovat huumeet, kuten meta. Ne tuhoaa aivot jopa kerralla ja vaikuttaa koko loppuelämän. Tiedän useammankin surullisen tarinan.
Yksi edesmennyt (42 vuotiaana) kaveri sanoi että ensimmäinen kerta metamfetamiinia oli aivan mieletön kokemus, mutta sen jälkeen mikään ei tuntunut enää miltään ja hermo oli koko ajan pinnassa.
Kun raskaansarjan mestari ottelee kaksi kertaa vuodessa ja matsi kestää 20 minuuttia, niin verhooja työskentelee kontaktiliiman hajussa 2000 tuntia vuodessa. Siinä on vähän eroa.
2010- Anonyymi
Se on hienoa että sinua on Mike Tyson kiinnostanut, minua hieman säälitti kun ukkoa kiusattiin Kaamea krapula 2 leffassa, hän oli silloin jo vanhamies...leffa on vuodelta 2011, mutta hitto ukkohan minua selvästi nuorempi... ei minua kiinnosta hänen historiansa kuten ei sinunkaan., kunhan hieman huolettaa miten osamaksu miljonäärillä riittää aikaa palstalle joka ainoa päivä,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on hienoa että sinua on Mike Tyson kiinnostanut, minua hieman säälitti kun ukkoa kiusattiin Kaamea krapula 2 leffassa, hän oli silloin jo vanhamies...leffa on vuodelta 2011, mutta hitto ukkohan minua selvästi nuorempi... ei minua kiinnosta hänen historiansa kuten ei sinunkaan., kunhan hieman huolettaa miten osamaksu miljonäärillä riittää aikaa palstalle joka ainoa päivä,
Muuten Tysonin parkinsonismia ja vaskulaarista dementiaa on käsitelty mediassa varsin runsaasti, laajasti j yhdellä haulla löysin useita viitteitä asiaan, joten ajatus ei ole minun keksimä, tunsin tämän suomen nyrkkeilijä toivon Taren aika hyvin, taisi kuolla vuonna 2000, hänellä oli samat ongelmat kun tällä Tysonilla, jopa puhe ja liikkuminen on vaikeaa välillä--
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten Tysonin parkinsonismia ja vaskulaarista dementiaa on käsitelty mediassa varsin runsaasti, laajasti j yhdellä haulla löysin useita viitteitä asiaan, joten ajatus ei ole minun keksimä, tunsin tämän suomen nyrkkeilijä toivon Taren aika hyvin, taisi kuolla vuonna 2000, hänellä oli samat ongelmat kun tällä Tysonilla, jopa puhe ja liikkuminen on vaikeaa välillä--
Muuten kovasti sinulla on täällä 2010 joka päivä tärkeää asiaa, nytkin olet kopioinut wikistä kappale kaupalla tietoa Tysonista, vaikka olet kertomasi mukaan seurannut hänen elämäänsä, eikö olisi ollut vaan helpompaa laittaa linkki wikiin...
- Anonyymi
Googlaa sieltä löydät useita viitteitä Tysonin sairauksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Googlaa sieltä löydät useita viitteitä Tysonin sairauksiin.
Muuten nämä sairaudet näkyvät sellaisena nykivänä tai pätkivänä liikkumisena, hyvä kaverini kuoli muutama vuosi sitten levyn kappale dementiaan, tapasin hänet vuonna 2019 kun olin suomessa käymässä, tauti havaittiin vuonna 2017 ja hän kuoli siihen 2020, soitteli minulle thaimaahan muutamia kertoja, outoja oireita kengän pohjat muuttuivat pyöreiksi, sitten alkoi tietynlaiset muistiongelmit, kävin vuonna 2019 katsomassa häntä hoitokodissa, muisti vielä minut, ja kysyi onko se nätti aasialainen vaimosi mukana, olihan se... matkassa, istuttiin siellä jotain tunnin verran, hieman hänen aikakäsityksensä oli muuttunut mutta muuten ihan kunnossa, hieman oli kuitenkin hygienian kanssa ongelmia, suoli ja rakko määräsi itse milloin on tarvetta, olimme samassa työpaikassa, hän veti yritystalousosastoa, J ami oli ehdoton tupakoinnin ja ruotsinkielen vastustaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten nämä sairaudet näkyvät sellaisena nykivänä tai pätkivänä liikkumisena, hyvä kaverini kuoli muutama vuosi sitten levyn kappale dementiaan, tapasin hänet vuonna 2019 kun olin suomessa käymässä, tauti havaittiin vuonna 2017 ja hän kuoli siihen 2020, soitteli minulle thaimaahan muutamia kertoja, outoja oireita kengän pohjat muuttuivat pyöreiksi, sitten alkoi tietynlaiset muistiongelmit, kävin vuonna 2019 katsomassa häntä hoitokodissa, muisti vielä minut, ja kysyi onko se nätti aasialainen vaimosi mukana, olihan se... matkassa, istuttiin siellä jotain tunnin verran, hieman hänen aikakäsityksensä oli muuttunut mutta muuten ihan kunnossa, hieman oli kuitenkin hygienian kanssa ongelmia, suoli ja rakko määräsi itse milloin on tarvetta, olimme samassa työpaikassa, hän veti yritystalousosastoa, J ami oli ehdoton tupakoinnin ja ruotsinkielen vastustaja.
Tysonilla on vain ajoittain iskias. Ei muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pasanen ei enää muistanut sensein syntymäpäivää.
Saanko esitellä todellisen Senssun? Valitettavasti hän on poistunut fyysisesti tästä maailmasta, mutta elää veljensä / velipuolensa Simonkylän Pasasen muistoissa edelleen. Nimi on Jorma ja hän oli syntynyt 25.11. kuten veljensäkin. Tässä hän vielä oli elossa ja juoppohulluuskohtauksessa Hua Hinissa. Karmeaa katseltavaa ja sääliksi käy poikaansa joka filmit kuvasi isästään.
https://www.youtube.com/watch?v=hDWKN2QL6jU&t=55s&ab_channel=CaucasianJohtaja Menehtyi todennäköisesti noin 2015 ja hänen jäämistöään kuten Jorman työeläkekortti jäi Pasasen haltuun. Yksinäisyyksissään hän kuvittelee veljensä olevan vielä olemassa ja esittää tätä täällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa on muuten Jamin kirjoittama blogi... https://ryyti.blogspot.com/
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa on muuten Jamin kirjoittama blogi... https://ryyti.blogspot.com/
Tässä vähän Pasaselle maistiaisia miltä tuntuu mennä kehään Mike Tysonin kanssa. Olisi Pasasella ollut pasaset lahkeessa jo pelkässä tuijotusvaiheessa
https://www.youtube.com/shorts/EjJTRYophxk
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232448- 1341905
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631246Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1061225En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771111Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik331091Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451049HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio241036Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉831009The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut9944